#JP060: Vi snakker om vår nye MOOC "Business Models for Sustainability" med Kirsti Reitan Andersen

Jørgensen & Pedersen er tilbake fra sommerferien med en spennende nyhet: en ny MOOC (Massive Open Online Course) kalt "Business Models for Sustainability". De har laget kurset i samarbeid med flere handelshøyskoler i Europa, blant annet CBS, ESCP Berlin, Asada Business School i Barcelona og NHH. MOOCen er nå tilgjengelig gratis på Coursera-plattformen og dekker temaer som bærekraftige forretningsmodeller, sirkulær økonomi og systemnivå-analyse. I denne episoden intervjuer de Kirsti Reitan Andersen, en av de sentrale personene bak kurset, og hun forteller om prosessen, innholdet og bakgrunnen for MOOCen. De diskuterer også hvorfor det er viktig å ha bærekraftige forretningsmodeller og hvordan kurset kan bidra til å øke bevisstheten og fremme diskusjonen om dette temaet.

01:32

Podkasten introduserer et nytt gratis nettkurs om bærekraftige forretningsmodeller, utviklet i samarbeid med ledende europeiske handelskoler.

11:37

MOOC-plattformen tilbyr gratis tilgang til høykvalitets utdanningsmateriale, og fremmer diskusjoner om bærekraftige forretningsmodeller.

19:46

Hun understreker viktigheten av å åpne opp for diskusjoner om bærekraftige forretningsmodeller for å engasjere folk globalt.

23:41

Diskusjonen fokuserer på samarbeid og uenighet i bærekraftig forretningsmodellinnovasjon, med eksempler som Mud Jeans sin sirkulære forretningsmodell.

30:28

Podcasten diskuterer viktigheten av bærekraftige forretningsmodeller, fellesskapets rolle og nødvendigheten av å samtale om endringer i matproduksjon.

Transkript

Du hører på bærekraftseventyr med Jørgensen og Pedersen. Bli med på eventyrlig jakt på bærekraftig business. Ok. I denne episoden av Bærekraftseventyr, Sveinang, så må vi vel bare konkludere med at det har vært en lang og god sommer. Absolutt, men alt for lang pause fra podcasten. Ja, det må vi alene gjøre, men vi er tilbake igjen nå, og det er jo alt som betyr noe her i vårt podcaststudio som står tida stille. Så det føltes som vi nettopp spilte til forrige episode, men her er vi. Og sist vi så hverandre her i podcaststudio, så var vi jo på vei til Roma. Ja, vi veide cirka 20 kilo mindre, sånn totalt. I smittet eller? Ja, det er noe med landet der og mitt kosthold som ikke går helt ihop, men det er en helt annen sak. Vi var jo der for en konferanse, New Business Models Conference 2020, hva var det vi var i nå? Og vi fikk lov til å være med der sammen med gode kollegaer og lede en to-dagers sesjon om Sustainable Business Model Experimentation. Det er jo et tema som kanskje snart fortjener en episode i denne serien, altså hvordan eksperimentere for mer bærekraftige forretningsmodeller, og der lærte vi jo at de avgjør seg mye der ute. Ja, absolutt. Og så var det jo gøy å møte gode kollegaer, kollegaer som vi har mekka en massive open online course sammen med, altså en gratis nettbasert kurs som vi har lansert i sommer. Ja, da tok du en elegant liten segway inn i det som er temaet for din episoden, fordi I det som dere snart skal få høre, så vil dere legge merke til at språket er internasjonalt. Vi snakket dog med en danske, så vi kunne jo som sagt ha snakket på norsk, men vi skal reposte nå en episode fra den internasjonale podcast-serien vår, Adventures in Sustainable Business, som vi spilte. inn for sommeren, fordi vi visste ikke helt da når denne MOOC-en, eller Massive Open Online Course, som du sa, skulle bli lansert. Det ble han på tampen av sommeren på Coursera-plattformen, og da må jeg nesten inn her og sjekke det, altså Coursera.org som er plattformen, og mange kjenner den som en av de store MOOC, eller mer generelt online-undervisningsplattformene, og Og denne mokken har vi laget sammen med kollegaer fra veldig gode handelseskoler rundt i Europa. Og det var nettopp... de vi møtte på denne konferansen i sommer, og som du sa, rundt dette med eksperimentering, rundt innovasjon, rundt å forstå både hva som er problemene, og prøve å komme litt nærmere hvordan i all verdens navn og rike er det vi skal løse dem. Og det er jo tema for denne mokken også, den heter Business Models for Sustainability. Så hvordan tenker forretningsmodellet som tar inn over seg de negative fotavtrykkene til virksomheten og forsøker å gjøre noe med dem, og så da se på hvordan man kan kaste mer lys, skape mer positive ringvirkninger av virksomheten. Og denne mokken har vi utviklet sammen med i tillegg da Center for Sustainable Business på NOH oss selv, så har vi gode kollegaer fra Copenhagen Business School, Sustainability-avdelingen eller enheten der. Vi har Florian Nydekke-Freund fra ESCP Business School i Berlin og David Murillo fra NSC. SA, The Business and Law School i Barcelona, og alle disse menneskene er med på videoene som er en del av din mokke, som du kan følge gratis via Corsair. Du kan også kjøpe, kall det premiumversjonen, hvor du sitter igjen med et kursbevis ved slutten av mokken. Og i episoden som vi snart skal sette over til Sveinung, der snakker vi med en av disse personene, og vi må vel kunne kalle henne for primusmotor i prosjektet. Absolutt kraftig. Reitan Andersen med norske røtte, men bosatt i Danmark, er også dansk. Hun er jo en av de primusmotorene for dette programmet, og vi hadde en prat med henne om hva dette programmet er, hvordan det er lagt opp, hva man kan lære, og også mer om bærekraftig business generelt. Så da setter vi over til denne samtalen med Kirsti. Ja. Dette MOOC heter Business Models for Sustainability, og det er en samarbeid mellom CBS, Københavns Business School i Danmark, ESCP Berlin, Asada Business School i Barcelona, og vårt Senter for Sustainable Business på NHH, Norwegian School of Economics. Vi er veldig glad at MOOC er nå live på Coursera-plattformen, og med oss i dag er Takk for at du kom til å snakke med oss. Jeg er supert eksited for dette. Så er vi, og vi har jobbet med dette i lang tid, vi har samarbeidet på dette i lang tid. La Jacob forklare MOOC. Hva er egentlig en MOOC? En MOOC er, som jeg ser det, en fantastisk mulighet for oss her på CBS og andre universiteter, å kommunikere vår forskning til en mye bredere publikum enn man normalt kunne få til med å skrive akademiske artikler. Så det er en måte å dele vår kjærlighet. Det er en måte å sammenhengere folk i samfunn om forskningen. Og det er også en måte, forhåpentligvis i vårt fall fordi vi forsker på håndtedelelsemodeller It's a way of supporting industries to become more sustainable. If we look at the content itself, a MOOC is a It's an online course. In this case it consists of I think six or seven modules. Each module has between five and seven videos. One of our modules for this course is quite extensive, so I think that one has something like twelve videos. They're pretty short videos, between five and seven minutes usually, where we both present - noen teorier om håndtede businessmodeller, men vi også - - diskuterer og eksemplifierer gjennom tilfeller mange av teoriene. Så vi møter mange praktisjonere som arbeider med håndtet - - som er nødt til å dele med oss både deres lykker - - men også noen av utfordringene de har i å forandre deres businessmodeller. Så det er super spennende, og det er veldig praktisk. Det er en tilgang her. Dette er ikke vår første samarbeid, Kirsti, om åpne læringmateriale. Vi møtte faktisk først tre av partene i denne partikulæren, så CBS, NHH og Asada. - har samarbeidet med et EU-fødende prosjekt som heter Sustainable Business Models. Jeg er sikker på at mange av lærere er nødvendige med systebuss.com-siden der videoene er huset. Vi har gjort dette før, filmet brise læring- og casevideoer om temaer som gjelder Sustainable Business Models. Det var din idé å ta dette en sted videre og prøve å sette det på Coursera-plattformen, som er en av flere plattformer som gir MOOCs til verden. De har millioner og millioner av brukere, disse store plattformene. Vi kan kanskje spørre deg, for du har faktisk noen tidligere opplevelse av å offre materialer på Coursera-plattformen. Med kollegaer på CBS har du gjort en MOOC. -før vi så på "Sustainable Fashion". Før vi går inn i vår egen MOOC,- -kanskje du kan fortelle oss litt om dine opplevelser med det? Hvordan har prosessen vært så farlig? Den første MOOCen vi gjorde for Casera- -tok mye tid i utviklingen, fordi det var vår første kurs. Vi måtte forstå formaten Casera tilgjør. De har et ganske fint utbytte som gir noen fleksibilitet, men de har en struktur og vi må forbedre innholdet i den strukturen. Vi har gjort mye forskning på håndtrykk for håndtrykk for fjellindustrien. Så vi har utviklet dette kurset med en ganske ambisjøs utvikling. Intensjonen for kontentet i tanke på hvordan det bør se ut og hvordan det bør føles. Og selvfølgelig også kontentet selv, men også mye investering i designet av kurset. Vi lanserte kurset i november 2019, så nå har det vært online i litt mer enn to år. Vi bør også si at pandemien kom snart etter at vi lanserte kurset. Det ga folk tid hjemme, foran deres komputere. I dag har vi mer enn 42 000 lærere globalt. på denne ene kursen som er spesifikk til industrien. Vi er ekstremt overrasket over dette. Jeg har aldri hatt så mange mennesker til å kontakte meg. -søke for mer innhold, være glede av kurset,- -vurde diskutere problemer som ble oppnådd i kurset. Vi hadde også ideer for hvordan vi kunne forbedre det. Vi er nå i prosesset med å redusere materialet. Vi vil gjøre en relajns av kurset i sommer. Men det er en fantastisk måte å forsøke å formulere forskningen din eller kommunikere den på en annen måte enn du bruker å gjøre som forsker. Vi får til folk utenfor akademien. Kurserer har gode statistikker på brukere. Vi kan se at mange av de som tar vår kurs, er praktisjonere som jobber i industrien. Det er fordi Kurserer har en stor publikum i Asien og også i Storbritannia. A lot of the fashion industry actually takes place in Asia, so we have a lot of Indian learners on the platform, a lot of people working in production, taking the course, which from our side is absolutely amazing, because it also opens up doors for having conversations that we otherwise wouldn't be able to have. Som student, jeg vil typisk gå til en universitet, innrulle i en kurs, følge lekturene, gjøre eksamen og få et papir som har noe valg. Hva er det som er forventet av en student som gjør en mok, og hva får eller får en student i rett? Med Casera, jeg tror at hele ideen bak plattformen var at høyt kvalifiserte utviklingsmateriale skulle være tilgjengelige til alle. At utviklingen ikke bør vente på hvor mye penger man har. Det var den fundamentale ideen, og det er det fortsatt. Det betyr at Bytting opp for å lage profilen på Coursera, har du tilgang til ganske alle materialene deres. I alle fall mye av det. Du kan ta for eksempel vår kurs om håndtrykk for gratis. Det eneste du kan gjøre, hvis du ikke betaler, er å ikke gjøre de siste oppgavene. Alle kurser har en slags siste oppgaven som spør deg om du vil oppføre og diskutere hva kurset har tatt deg gjennom, og så tilbyr du det. Det er et oppføring av samarbeid med andre. Paperen får ikke grad, men den blir akseptert, eller ikke akseptert, tror jeg. Da får du en sertifikat. Den sertifikatet får du bare om du betaler en liten fie. Jeg glemmer, det var noe som var 20 dollar. Og hvis du ikke har 20 dollar kan du faktisk anbefale Kassera for å få den for fri, hvis du ikke har den. Så hele Kassera-plattformen begynte med denne ideen om at utdanning skal være tilgjengelig til alle, hvilket jeg synes er absolutt fantastisk. Og siden vi nå offisiellt samarbeider med Coursera, må jeg være forsiktig med å si hva jeg skal si. Men jeg vil ta student-synet, og jeg har faktisk vært student eller partikant i disse slags open access eller MOOC-kurser, men det var faktisk på edX-plattformen, så jeg burde ikke si det utløst, men det er sant. Og dette var når jeg gjorde, eller ikke egentlig gjorde, -pedagogisk utdeling, men et sted av... Etter å ha jobbet mange år som forsker, er vi ofte spurt- -å forbedre våre pedagogiske kunnskaper. Jeg har faktisk spist den bedre delen av en sommer- -av å bruke middagen min til å utvide pedagogisk utdeling på edX. Jeg har gjort kurser fra Harvard, University of Texas, University of Queensland. Hvis jeg ser dette fra en brukers perspektiv,- Jeg trengte ikke papirverket, jeg tror jeg betalte for de certificatene, men det var ikke poenget. Poenget var å få inn noen nye innsikter på hvordan man løser opp læringer i klassen, hvordan man tenker på hva en god eksamen ser ut, og sånt. Jeg må si at jeg har vært utdannet i en klassisk klasserom, universitetssettelse, og jeg liker denne selvstøyende læringen. Hvis du har 7 minutter her for å se dette videoet, så gjør du en følge-up-assignering som du sa. Du kan velge, i alle fall er det så på edX, jeg tror det er det samme på Coursera, at du kan velge om du vil være med på kommunale utviklinger. Hvis du vil, kan du jobbe sammen med lærere fra hele verden og ha samtidig samtidige sessjoner. Så det er noe om hele MOOC-erfaringen, og mer bredt denne online-open access-teaching-materiale erfaringen, som er veldig ... Du kan gjøre det veldig tilgjengelig, er det jeg prøver å si. Og du kan bruke det for hvilke ønsker, hvis du allerede er ... - eller er i begynnelsen på å lære noe fra skjermen som 17-årig. Det er der for deg. Du kan velge hvordan du skal sammenrette deg med det,- - hvor mye du skal sammenrette deg med,- - og hvor mye du skal samarbeide med andre. Det er en frihet for valg, om du vil. Det gjør denne MOOC-opplevelsen så attraktiv- - for mange forskjellige lærere. Jeg tror du er helt rett, og jeg tror at pandemien har også vunnet oss å gjøre mange ting online. Så jeg tror at det var allerede mange som brukte det før, men nå tror jeg at enda flere mennesker er tønne til disse Online læringssetting. Jeg er en stor fan av å være i klasserom. Jeg vil ikke skrive det, men jeg tror at kombinasjonen av de to, jeg tror at online setting kan gi så mye, og jeg vet høyt nok folk som lærte hele nye områder eller kunnskaper, having taken online courses because some of the material there is quite amazing. YouTube, now we use Coursera, but you have people on YouTube who can teach you anything. So I think what Coursera maybe offers you that YouTube doesn't at the moment is that they have De har en sann garanti for materialet der. Det er utviklet av folk som kjenner deres område. Der har de en fordel, men hele online læring, opplevelse og muligheten til å diskutere med andre som jobber i samme område og har samme interesser. Jeg tror at online plattformer er utrolig i denne meningen. En kollega min sier at kjærlighet er den eneste ressursen som blir mer viktig når man deler den. Og dette med å lage en bok her, å åpne opp og gi kjærligheten tilbake for fri, og som student, som jeg spør deg tidligere, Typisk må du begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne å begynne av kjærlighet i en måte. Og nå denne nye kursen som vi har skrevet i business models for sustainability. Det er Jeg er glad for å være en del av det. Jeg er glad for å kunne dele denne slags kjærlighet til verden, fordi jeg synes det er veldig viktig. Både forståelse er viktig, og forholdet til business. Det er ikke givet til å designe forståelige businessmodeller. Vi har jobbet lenge med store og små firmaer i hele verden, for å vite at det er vanskelig. Det er mulig, men det er vanskelig. I episode 3 av Adventures hadde vi en annen sustainability-adventurer som viser Nancy Bokken. Hun skrev et papir sammen med sin kollega som kalles Unsustainable Business Model. She started out with doing research on sustainable business models and she said, and she told us in the podcast episode, she said that in the beginning I thought it was kind of just showing people how to do it, and they would do it. And then, after all these years, she said that, but Men de gjør det ikke. Hun viste det oppsiden, og skrev dette papiret "Unsustainable Business Models", som viser i ulike sektorer alle de sannsynlige problemer som er der, og som må bli lagt. Og med dette Mook, det er mye jobb som må gjøres utenfor, globalt. Som du sa, med fashionsindustrien, så er det mange problemer som er relatert til fashionsindustrien, og det er fint å dele denne kjærligheten med folk rundt hele verden. Så da er spørsmålet hva som er grunnen til å ha en business model for håndtere. Hva vil vi at folk skal lære av Kisti? Jeg tror fra min perspektiv, og jeg tror det går gjennom hele kurset, at vi ønsker at folk skal engasjere seg i diskusjonen. Vi ønsker å åpne menneskene til å diskutere disse tingene. Og jeg tror at, tilbake til Nancy Bakken, at Jeg tror ikke kurset vil magisk forandre alle. Nå vet jeg hvordan å gjøre det på en sann måte, for jeg tror ikke det er sånn. Men jeg tror at vi kan åpne diskusjonen med kurset. Florian, Ludica Freund, som også er fra ESCP, snakker mye om valgdiskusjonen, den samtidige valget som har vært rundt, den termen har vært rundt i for en dekade eller så nå, men hele tatt om å bringe alle inn i samtalen. Jeg tror at det vi har opplevd med den tidligere kursen, den "Sustainable Fashion" kursen, er at vi nå plutselig har mennesker fra ganske alle valgkjengene som er involvert i kursen. Det betyr at du plutselig kan begynne å ha diskusjoner om hva "sustainability" betyr for meg, hva betyr det for deg, kan vi finne noen sammenheng Can we find a shared way of working towards a more sustainable business model? I'm not saying that the course is suddenly going to be this tool where people start developing business models within it, but I think it can, through the conversations you can also have on the platform, through the many different people who attended, I think the knowledge is growing on the platform itself, and I guess that's what I'm hoping for. Jeg liker ditt ord «konversasjon» her, og jeg tror også fra en kontentstandpunkt at dette programmet er en reell konversasjon av vokser som ikke nødvendigvis aligner 100%. Vi har nevnt et par av navnene. Kanskje vi bør runde gjennom listene av mennesker som er som bidrar til MOOC. Og fra CBS er det selv og din gode kollega Espen Gjerdrum Pedersen, som er professor på CBS. Vi har allerede nevnt Florian Lideke-Vroind, som er professor på ESCP Business School i Berlin, og som har vært sentral i business-modellen for håndteregjørelse i hele sin karriere i ganske lang tid nå. Og så i vår... En av våre venner i Spanien er den utrolig gode David Murillo. Det rette målet til å si det er at han jobber i det området med sosial innovasjon. Han jobber med businessmodeller i det området. Det er ikke nødvendigvis sånn at alle våre perspektiver er You know, they're certainly not completely overlapping. Perhaps sometimes we would even, within this team, disagree on several points related to business model design and business model innovation for sustainability. And perhaps that richness is also part of av hva som bringer valg til dette møk, at det er i noen måter en mulighet av vokser, en mulighet av perspektiver på business models for sustainability, at vi i noen måter prøver å sammenføre forhold under samme ombrøll, om du vil. Jeg er helt enig. Jeg vil også addere til listene av medarbeidere. Filmmakeren Anna Lucia Diaz-Guervon. Hun er ikke bare filmmaker, men også dypt involvert i kontentet. Hun er en absolutt ekspert på å hjelpe oss å kommunikere forskningsfondener til en bredere publikum. Og hun har også jobbet i dette området i så mange år nå, og gjør Så hun er også en ekspert på kontentet nå. Jeg ser på listene her over videoene, og det er så mange interessante fall som har vært gjort fra Puma til Good2Go, Mud Jeans. Kan du fortelle oss litt om noen av disse fallene? Jeg vil gjerne. Hvis vi begynner med Mud Jeans, for eksempel, De er i fashionsindustrien en veldig interessant kompani, i den måten at de har utviklet sitt eget kjøkkels- og businessmodell. De tar de jeansene de har produsert selv, de tar dem tilbake Og hvis de ikke kan bli bestemt eller kjøpt som vintage jeans eller redesignert på noen måte, så sender de dem til deres støtter. De har en partner i en støttingfaktor i Spanien som støtter gamle jeans, og ut av de gamle støttet fiberne skaper de nye jeans. Det er mye detalj i dette prosesset. De har faktisk en cirkulær business model. Den er allerede opp og rundt. Det er supert utmærksomt, for de har vært fremmede i dette og de er veldig nødvendige til å snakke om deres forsøk og hvordan de har kommet til det stedet de er nå. De er også nødvendige til å dele noen av de utfordringene de har hatt. De er veldig kjente og generøse på den måten. Jeg tror også at det vi har gjort for denne nye kursen, som jeg synes er ganske interessant, er at vi begynte å snakke ikke bare om ... Så i den siste modellen begynte vi å løfte konversasjonen ikke bare til en business-modell-nivå, men også snakket mer om systemer. Så den siste modellen av kursen er alt om hvordan vi ... almost create movements that operate at system level. So circular economy of course needs to operate at a system level, otherwise it will break down. But in this last module we really kind of take the discussion more concrete and talk about financial systems for example. The financial system for people who want to transform their business models to become more sustainable. They often face some struggles in terms of Det økonomiske systemet som ikke hjelper deg å forandre din businessmodell, det skaper ofte et stumpeblokk i forhold til å få fornøyning på noe som er en bedre valg for både miljøet og for samfunnet. I den siste modellen snakket vi om en person fra et investeringsverk som heter Dooland, som er basert i København. Han har mye å si om forståelig investering og hvordan de nå ser mer og mer investering i forståelige verktøy, fordi i lang tid, ikke nødvendigvis i kort tid, men i lang tid, har alle statistikker nå sett -tender å vise at sannsynlige... Eller, at bedrifter som begynner å arbeide med sannsynlighet- -som integreres i deres businessmodeller,- -kan i lang tid fungere bedre. Det er noe interessant her i disse ulike lager- -av ikke bare businessmodellen, men også hvordan vi forstår- business model and the performance dimensions of the business model. I'm trying to think back when we started doing the SwissBus.com platform, I don't know, it must be more than five years ago now, something like that, we started the project. And at the time, looking back now in the rear view mirror, it seems a little bit naive, not naive, but at the time the business model, specifically the sustainable business model conversation had not come quite as far as it has today. I very much like this, we think at least three levels here of the business model in and of itself, which can be within a single organization or across organizational boundaries. Then, as you say, the second level of the business model ecosystems, so how different business models need to be seen in organizations ikke bare i tandem, men i noen form av interaksjon. Jeg tror det er absolutt sant for sannsynlige businessmodeller, og i det sannsynlige for cirkulære businessmodeller, som veldig ofte i - som betyr en slags flow av ressurser og materialer - - gjennom organisasjonelle grunner. Dette er en av de subseksene i dette boken. Og den tredje siden, som du også nevnte, - - som Sveinung og jeg likte å joke om, - - er egentlig bare en pussel av mange ulike businessmodeller. Hva er en sted, hvis ikke bare en mix av mange businessmodeller? i sin egen måte en naiv bilding, men dette ideet at hvis du putter mange business models sammen, så er det sammenhengende med det større patchworket av en sted, av en samfunn, av en kommunitet. Og denne systemlevel-analysen blir It's its own question. And I think in this, in this MOOC, we don't manage to, you know, to tie together all of those threads, but at least we're trying to address a little bit to those different levels of the conversation, the single business model and the single firm, the business model ecosystems, and then, you know, business models working together at the level of communities, societies, and systems and institutions. I think actually we have a quite interesting example with the Vi intervjuet Claus Meyer, som var en del av de følgende norske kvinnerne. I en skandinavisk kontekst har mye skjedd med kulturen de siste 10-15 årene. spelt salat i 7-11. Det var ikke sånn 10 år siden. Så jeg prøver bare å si at de har skrevet en bevegelse som har økt veldig valget av lokalt produsert mat, at folk betaler forståelse for kvaliteten av mat, som i en dansk kontekst er tradisjonelt, vi har ikke, jeg tror vi er fortsatt en av de landene i Europa som har spilt den leste amount of money on, you know, from what we have available on food, because traditionally we don't care, apparently, what goes into our mouth and our bodies. But with this movement, and I call it a movement, he talks about it a bit as activism. They've De har helt endret mat-scenen i Danmark. Jeg sier ikke at vi alle spiser ting vi har valgt i skjermen. Det er ikke sånn. Men det er en oppsikring på hva vi spiser. Oppsikringen på verdien som er givet til lokalt produsert mat til god kvalitet, har stiget mye og skapet plass for mange nye business-modeller å stå opp. Det er utrolig interessant. Jeg tror det tre av oss har sammen er at vi begynte å jobbe med håndtere og håndter for håndter for lenge før det ble populært. Det var ganske unnøydelig da, og det var en utfordring for oss å finne disse kjøpene. Det var også en utfordring å få kontakt med regjeringer der ute og starte en virkelig konversasjon om disse viktige tingene. Det vi ser nå er at praktisjonere og regjeringer kommer til oss til en større grad. Vi har eksekutivt Vi har studenter i store kurser, og dette er hva de sier de vil jobbe med i fremtiden. Ja, vi er businessstudenter, men vi vil jobbe med sustainable business. Og det vi har sett over tid er at å få en språk, å få konsepter, å forstå et par modeller, kan hjelpe firmaene å vende seg fra unsustainable business-modeller til mer sustainable business-modeller. Jeg er en fanboy av Catherine Hayhoe, denne klimasjonssjålsen i USA. Hun sier at det viktigste vi kan gjøre for klimaet er å snakke om det. Jeg vil bare sige at vi kan gjøre det viktigste for et håndtattende egenverk, og det er å snakke om det. Hvilken bedre måte enn å ha en bok som denne, som er åpnet, og demokratisk. Du kan gå inn der og spille dine "summer-søvn" som Lars Jakob gjorde i forrige år med sine lekturer. Jeg prøver å si at her er det en mulighet for folk å gå inn på en åpen plattform og ta inn i denne samfunnet, lære mer om modellen, begynne å snakke med venner om den, begynne å snakke med kollegaer om den. start speaking to other companies, to their suppliers, and see, okay, what is the problem? As we also start out the book, if you take a look at the first part of it, we ask, what is the problem? Why do we need sustainable business models in the first place? Well, it's because there's a lack of sustainable business models out there. At the same time, we know that there are things going on, and we can learn from the - og også fra praktisjoner her. Det jeg liker med denne MOK, Business Walls for Sustainability,- - er at det åpner problemet og går gjennom veier her. Med innovasjon, som du sa, med Florian Ludegger Froen. takes a deeper look at the circular business models, this idea of a circular economy, and 20 years ago when we finished our masters in business administration, there were no such thing. We didn't talk about circular economy or circular business models at all, but today we meet practitioners, we meet managers, and as you said with Mudgeens, we meet companies who are trying to do this in practice, and we know from experience that when people start talking about this, well, there are things that they could do as well. And then it's the practices, and then it's the different types of sustainable business models, because they're not only circular business models, there are several avenues for companies who want to try to do this in practice. And then The last part is this ecosystem. As Lars Jakob said, all of these business models that have to work together, not only businesses, but also the larger community with the customers, with enterprises, Ngo's out there with governments and so on. So when I look at this, I'm pretty confident that a person out there, a student then, will be able to become a part of that conversation and also be part of that transformation from unsustainable business models to sustainable business models. Jeg tror jeg hadde... Dette er ikke spesifikt til denne kursen, men et par uker siden lærte jeg i klassen. Jeg er glad for å være tilbake i klassen også. Vi har en kurs om et håndtet sannsynlig business model. Jeg prøvde å bringe opp den fundamentale spørsmålet om hva er håndtet sannsynlig? For hvem? I hvilken kontekst? Det er det Florian i MOOC også snakker om, at man må ta denne valgdiskusjonen først. Hva er mine valg? Hva er dine valg? Ikke at valgene er god eller forståelige, men om de er, hvordan bringer vi dem inn i en kompani, og hvordan alignerer vi det? Det som var interessant i denne klassen jeg lærte i et par uker siden, er at studentene Det var faktisk veldig magisk, for de var så nødvendige til å ha disse sammenhengene. De var så nødvendige til å si: "Dette er så vanskelig, så vanskelig, men så nødvendig!" Det var fantastisk å høre dem ha disse sammenhengene og forstå at det som er bra for meg ikke er nødvendigvis bra for personen som er i min tjeneste. Men hvordan kan vi lage noe som er bra for alle som er besøkt av firmaet. Jeg tror at hvis dette kan hjelpe folk å begynne å ha disse sammenhengene, så er jeg veldig glad. Og vi er etter alt at en ganske tidlig sted i historien om fjellet av håndtrykksmodeller. Så selv om, som Sveidung sa, the three of us and several of the other contributors to this MOOC, and of course many of our colleagues have been working on this topic for years and years, it is still quite fresh in business school curricula. There are absolutely not all business schools where you can find a course in sustainable business models. Some schools might have a corporate responsibility course or a broader sustainability course or whatever it might be. So I think that one of the real benefits also of this MOOC is that it can be a supplement for studenter, både på bachelors- og master- og eksekutiv-nivå, som vil forstå deres studier i strategi, marknads- og finansierings- eller kjøkkenet, med spesifikke materialer på sustainable business models. Jeg tror at The sort of building block design of a MOOC makes it also very applicable and usable for those kinds of purposes. I fully agree. And I also hear a lot of people coming to us at the They are seeking more information. Students going to business school who actually want more of this. Even though we need to fix things now, in my opinion at least, I think we also have generations to come who are born with this to a much greater extent, that they want this information. I think the business schools I min mening, er de fleste jeg kjenner kanskje litt lenge i å ta det mer ... Det er en behov for det, men jeg tror at ... Business School er et massivt system, og å forandre oppdateringer tar tid. Det er ikke annerledes at dette tar tid, men det er bare ... Studentene spør om det, er min oppgave. Making a MOOC also takes time, but we made it. It's there. You can find it on the Coursera platform. We didn't say, but the Coursera platform can be found on Coursera.org. Joining the platform is free. Accessing the courses is Det er fri, og som Kirsti sa tidligere, så er det premiummodeller der hvis du ønsker å ha et sertifikat, så er det betalingmodeller for det. Men innholdskosten her er veldig, veldig lav. Så vi håper at alle våre lærere vil sjekke ut kurset. Sjekk også Kirstis andre kurs i en forståelig måte, fordi byggeblokkene fungerer bra sammen her. Så vi har begynt fra en til den andre. And we hope that many of our listeners, their friends, their parents and grandparents, and dogs and others who want to check out this MOOC, which is now available on Coursera. Thank you very much, Kirsti, for joining us here on Adventures in Sustainable Business today to talk about and share insight about this MOOC. It's been a pleasure working with you so far in this process, and we look forward to working with you in the future as well. Takk til deg. Takk for invitasjonen.

Mentioned in the episode

Business Models for Sustainability 

Dette er navnet på MOOCen som er temaet for denne episoden

Coursera 

Plattformen der MOOCen er tilgjengelig

CBS 

Københavns Business School, en av samarbeidspartnerne i MOOCen

ESCP Berlin 

En handelshøyskole i Berlin, en av samarbeidspartnerne i MOOCen

Asada Business School 

En handelshøyskole i Barcelona, en av samarbeidspartnerne i MOOCen

NHH 

Norwegian School of Economics, en av samarbeidspartnerne i MOOCen

Kirsti Reitan Andersen 

En dansk forsker med norske røtter, en av de sentrale personene bak MOOCen

Mud Jeans 

Et selskap i motebransjen som har utviklet en sirkulær forretningsmodell

Dooland 

Et investeringsselskap i København som fokuserer på bærekraftige investeringer

Claus Meyer 

En dansk kokk og entreprenør som har vært sentral i den danske matkulturen

Sustainable Fashion 

En tidligere MOOC som Kirsti Reitan Andersen har laget sammen med kollegaer på CBS

Catherine Hayhoe 

En amerikansk klimaforsker som mener det viktigste vi kan gjøre for klimaet er å snakke om det

SwissBus.com 

En plattform for bærekraftige forretningsmodeller som Jørgensen & Pedersen startet

Good2Go 

Et selskap som er nevnt som et eksempel på en bærekraftig forretningsmodell

Puma 

Et sportsmerke som er nevnt som et eksempel på en bærekraftig forretningsmodell

Florian Nydekke-Freund 

En professor på ESCP Business School i Berlin, en av bidragsyterne til MOOCen

David Murillo 

En forsker på Asada Business School i Barcelona, en av bidragsyterne til MOOCen

Espen Gjerdrum Pedersen 

En professor på CBS, en av bidragsyterne til MOOCen

Anna Lucia Diaz-Guervon 

En filmmaker og ekspert på å formidle forskning til et bredere publikum, en av bidragsyterne til MOOCen

Adventures in Sustainable Business 

Den internasjonale podcasten til Jørgensen & Pedersen

Sustainable Business Models 

Et EU-finansiert prosjekt som CBS, NHH og Asada har samarbeidet om

edX 

En online-plattform for kurs, nevnt i sammenheng med Kirstis erfaring med å ta kurs

Harvard 

Et universitet i USA, nevnt i sammenheng med Kirstis erfaring med å ta kurs

University of Texas 

Et universitet i USA, nevnt i sammenheng med Kirstis erfaring med å ta kurs

University of Queensland 

Et universitet i Australia, nevnt i sammenheng med Kirstis erfaring med å ta kurs

Nancy Bokken 

En forsker som har skrevet en artikkel om uholdbare forretningsmodeller

Unsustainable Business Models 

En artikkel skrevet av Nancy Bokken som diskuterer uholdbare forretningsmodeller

7-11 

En kjede av bensinstasjoner som selger mat, nevnt i sammenheng med Claus Meyer og matkulturen i Danmark

Participants

Host

Jørgensen & Pedersen

Guest

Kirsti Reitan Andersen

Lignende

Loader