9/26/2023
#JP104: Er lykke bærekraft på individnivå? med Helge Thorbjørnsen
I denne episoden av Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen, diskuterer Sveinung, Lars Jakob og Helge Thorbjørnsen, professor i markedsføring ved Norges Handelshøyskole, lykke og bærekraft på individnivå. De utforsker ulike faktorer som påvirker lykke, inkludert penger, relasjoner og tid, og drøfter hvordan lykke og bærekraft henger sammen. Thorbjørnsen fremhever viktigheten av å prioritere tid over penger for å øke lykke og mening i livet. Han deler også sine tanker om hvordan markedsføringsverktøy kan brukes til å fremme bærekraftige løsninger.
Transkript
Nævnt i episoden
Helge Thorbjørnsen
Professor i markedsføring ved Norges Handelshøyskole, gjest i episoden
Tallskalle
Bok skrevet av Helge Thorbjørnsen om tall og deres innvirkning på livet
Verdibasert forventningsledelse
Ny bok om forventningsledelse, skrevet av Helge Thorbjørnsen
Mikael Dahlén
Professor ved Handelshøyskolen i Stockholm, medforfatter av "Tallskalle", nevnt av Helge Thorbjørnsen
Erik Holm
Teori om at folk har for høye forventninger, nevnt av Sveinung
Finland
Land nevnt som et eksempel på et land med et høyt lykkenivå
Kahneman
Nobelprisvinner i økonomi, nevnt i sammenheng med forskning på penger og lykke
Deaton
Nobelprisvinner i økonomi, nevnt i sammenheng med forskning på penger og lykke
Harvard-studien
Langvarig studie som viser betydningen av gode relasjoner for lykke
ensomhet
Nevnt som en driver for mental uhelse
fast fashion
Nevnt som et eksempel på overforbruk
Bhutan
Land som har fokus på lykke i nasjonalpolitikk
Bruttonasjonal lykke
Måling av lykke på nasjonalnivå
Keiser
Nevnt i sammenheng med forskning på lykke
Lande
Nevnt i sammenheng med forskning på lykke
Butanske filmfestivalen
Filmfestival nevnt av Lars Jakob
A Jack in the Classroom
Film om Bhutan som nevnes av Sveinung
Apple
Nevnt som et eksempel på en bedrift som er flink til å bygge forventninger
iPhone
Nevnt som et eksempel på et produkt som har skapt høye forventninger
Patagonia
Nevnt som et eksempel på en bedrift som selger second hand produkter
Northern Playground
Bedrift som produserer klær og jobber med bærekraftig forbruk
Johan Arndt-konferansen
Konferanse om markedsføring og bærekraft
Siv Skad
Felles kollega som bruker sosialpsykologisk kunnskap for å fremme bærekraftige valg
behavioral insight team
Team i nasjonalstater som bruker sosialpsykologisk kunnskap for å påvirke befolkningen
Michael Norton
Forsker ved Harvard som har skrevet om lykke
NOH
Norges Handelshøyskole
Deltagere
Host
Sveinung
Host
Lars Jakob
Guest
Helge Thorbjørnsen