Yes! Velkommen tilbake igjen fra India, fra den fjerne øst, min god venn Asle. Hvordan går det med deg? Nei, takk, Wolfgang. Altid bra å være tilbake fra India, men vi kan ikke starte med... Vi må prate om det som skjedde i Aftenposten, Wolfgang. Hva skjedde?
Har du blitt frelst av Pilates-basilen etter den store tjenesten jeg har gjort det mannlige kjønn her i Norge nå? Det er slik. Det er slik. Det er slik. Det er slik hvordan du opplevde dette. Jeg har gjort et slag for mannehelsen. Det fikk du ikke med deg, hva som har skjedd. Jeg føler meg litt annerledes av å være tilbake i studio. Var det her du lå skrevet under buksa? Jeg burde jo kjørt baris.
Jeg skulle jo kjørt den helt ut. Hvorfor? I alt vi holder heldig, hvorfor tok du av deg buksene? Jeg hadde jo shorts på, det var jo ikke bukseren.
Jeg hadde jo visse verdigheter til å ha på idrettstøy. Vi kan vente tilbake til verdighetsspørsmålet litt senere. Hva tenkte du på? Jeg har sagt veldig mye nei til portrettintervjuer, både at posten har spurt om jeg orker ikke, og at det er for mye stress i livet at jeg orker å gå innom. Men så var det en jævlig kul journalist som er opptatt.
opptatt av de samme tingene som meg, så fikk jeg en god feeling på, for å gi et enda bedre feeling når han var her. Jeg har lyst til å snakke om Pilates og tenke sånn, er det en ting faktisk jeg har lyst at folk skal få oppdage, og teste ut, og som jeg har hatt veldig mye oppsider og gevinster av i røffe deler av livet, og spesielt sånn fysiologisk, psykisk, så er det Pilates. Og det tenkte jeg sånn, det der er jeg med på, det har jeg lyst til å være med på. En voksen mann bør aldri bli sett i kortbukser, og i alle fall ikke noe
Jeg tror jeg snakket på vegne av hele norske befolkningen om at vi følte oss veldig ubekvemme med det bildet. Jeg synes det var herlig med frien også, mennesker som er veldig opptatt av ryktet sitt, er jo gjerne de som ikke har så godt rykte, men de som gir fullstendig faen. De oppfattes som litt frie også. Jeg har ikke oppsøkt noen kommentarfelter, men jeg fikk
at det var sånn der, her kommer sikkert noe sånn pinlig sell-out, eksponeringsbehov, skal bekjennes. Det var jeg som skrev alle de kommentarene, men var det noen flere kommentarer? Det var det jeg tenkte, jeg gir fullstendig faen det som skjer der, men det var sånn,
unison, hvis det nok er sånn, jeg har ofte en post i kommentarfeltet, bare sånn ordentlig backing, stemning, bare sånn, ja faen, beste podcasten. Det er sånn der, det er så godt å se når man gir litt faen, så får man egentlig bare kjærlighet tilbake igjen, og det er veldig
lite hat og kritikk. Det eneste er en filteredaktør som slenger ut en tweet som han sletter etterpå. Det er noen sånne ting, men det er så mye kjærlighet der ute at jeg blir overrasket. Du er en sånn trivelig type, så du slipper unna meg alt mulig.
- Ja, greit. - Men var helt ærlig, når du åpna, når du fikk meg ligge der i en deilig pilatespås med litt for liten t-skjorte, hva tenkte du sånn: "Fa nå har det klikket for hvert fall." Var det det du tenkte?
Ja, eller etter at jeg kom over det instinktive ubehaget, så tenkte jeg, faen, Wolfgang, hva er det du driver på med nå da? Her ligger han halvnaken og skrever i podcaststudioet. Jeg forstår liksom at jeg er ikke innviet i Pilatesens mysterier, men jeg må si at for meg så tenkte jeg dette her.
Egentlig burde jeg tatt med hele vennekresten din og hatt en intervensjon her, men du er salig i din egen forestilling, så det er greit. Du ordlegger det fint nå, synes jeg. Det er godt at du bekrefter pilatelsen min. Bekreft meg på en veldig fin måte nå, synes jeg. Jeg har jo planer om å lage litt mini-dokumentarer og gjøre litt andre typer ting enn podcast nå. Er det sant?
Jeg har jo lyst til å bli kjent med deg, at jeg og seriene skal bli litt kjent med deg utenfor podcaststudio. Så det er spørsmålet, hadde vi ikke fått deg med på en Pilates-time, men kunne vi også fått deg ut av, om ikke komfortzonen, en romance-zonen et eller annet sted? Ja, jeg kan jo sitte og drikke kaffe mens du gjør Pilates, og komme med beskekommentarer. Kan det funke? Ja.
Herregud, tenk om jeg kunne gjort en halvtimes pilates på matte foran deg mens du leser fra Europa-trilogien. Det er et konsept. Det er jeg med på, men jeg mener at det er en jernlov at en voksen mann bør aldri gå offentlig i t-skjorte, med mindre han er på vei til å bade. Ja, men...
Jeg er jo enig i det. Men det er et eller annet å ta på seg den shortsen og gi litt faen. For meg er ikke joggebukse og shorts ekvivalenter. Men det er det litt i din verden. Jeg husker jeg kom og hentet deg hele sommerdag her. Du tok shortsen, ja. Du tok på deg shortsen. Det er 25 grader i dag, så jeg tok shortsen. Jeg gjorde det. Du var sånn...
- Ja, men jeg liker det. Det er greit, det er deg liksom. - Jeg forsøker å være mild, men jeg tenkte jo at har de ikke langbokseriet der hjemme der? Det må være harde kår i VM-et. - Det er veldig frie kår i VM-et, men... - Er du en fyr som går rundt naken hjemme? Når du kommer hjem så tar du også...
Så du lager spagetti bolognese med hele stasen hengende ute? Jeg kan gjøre det i bokser, men vi bor i første etasje, så det er litt mye innsyn. Hei alle dere som er mine naboer bort på Storøya her. Jeg tror de fleste av dere kanskje har sett skinkene mine fra et tidspunkt. For gjennom den første etasjen er det veldig mye innsyn der. Pluss at det er så fort det er sol. Det er mitt sånn...
min karrierehemsko at når jeg har mye å gjøre og mange ting jeg skulle ha gjort og har lyst til å gjøre, enten jeg fikser hjemme kreative prosjekter, så fort jeg soler ut det så må jeg enten av ut på tur, eller legge og grille og sole meg ut på plattingen, og da bare legger jeg meg rett ned på plankene på plattingen, om det er da i bok
bakseren eller badeshortsen, det skal brunes, og da får jeg D-vitamin, og da går folk forbi, smiler, der er Wolfgang på gang. Minne strømmer på, da jeg var liten så hadde vi en sånn snikvei der vi gikk gjennom noen hager og sånt for å komme fortere hjem etter skolen, og så var det en jente i klassen som hadde fått en ny pappa,
Altså skilsmisse og så en ny dude som hadde kommet inn. Og han lå naken og solte seg på terassen. Jeg vet ikke om hun jenta hadde kommet over det enda, men jeg tviler på det egentlig. Vi lo til å ikke glemme det, vi i klassen i hvert fall. Tenk på barna dine. Tenk på barna, Wolfgang sier ikke noe. Du må innsi at vi er ferdig med å bli gamle. Det er ingen som ønsker å se oss nakne. Nei, men kanskje han høres litt en hippie-type ut som kanskje soler og romper og sånt. Ok.
Det er jo... Hva er det du sier? Det er en sånn greie... Det har ikke jeg gjort enda, da. Det er Sofie og Elise, motherfucker. Hva er det du lirer av deg nå? Jeg vet ikke engang hva du sa nå. Hva var det du sa nå? Rumpelstoling er noe vi har snakket masse om i podcasten her. Nå begynner du å høre på episoder hvor du ikke er selv med, Asle. Jeg er skuffet at du ikke er up-to-date her. Du bare får meg gjennom Pilates-reportasjen. Dette her er ikke bra nok. Jeg hører på podcasten, men jeg er også veldig aktive.
til fortrengningsmekanisme, så jeg tror det er mulig at det greiene har jeg bare blokket ut, for jeg får bare ta det i terapi senere, tror jeg. Jeg skal få deg med på Pilates rumpelskjoling en gang.
Så jeg har et par andre ting på gang også, som jeg forteller etter podcasten, så kommer du til å få dette og trekke på smilebåndene. Det er mye som skjer i Wolfgang V-universet her nå. Det er veldig bra, jeg er glad for at det går bra med deg, Wolfgang. Men hva skjer i Asle Toy-universet da? Du, jeg er nødt til å komme tilbake fra mitt favorittland her i verden, India. Er det ditt favorittland, eller ditt nye favorittland? Altid vært mitt favorittland, for jeg dro etter at jeg var ferdig med videregående skole,
så dro jeg sammen med to kamerater til India til å besøke venner som driver en bibelskole i sør i Karnataka.
Det ble begynnelsen på en fantastisk reise der jeg og en kamerat kjøpte oss Royal Enfield-motorsykler, 18 år gamle. Lagde førekort og laminerte på pappas kontor. Jeg har fremdeles ikke førekort på motorsykkel, selv om jeg har kjørt veldig mye motorsykkel.
Og så kjørte vi hele India rundt, opp mot Kashmir, gjennom Uttar Pradesh, nedover til Mahal Pradesh.
Så jeg har vært i veldig mye av India, og så opplevde jeg det da jeg var ung. Og det er noe sånn spesielt med å være ung mann, fri og frank, alle eiendeler i en sekk, og du kjører under et tung motorsykkel. Det er fantastisk. Det høres veldig fantastisk ut. Hvor mange ganger har du vært i India? Jeg har vært i India i hvert fall en dusin ganger. Såpass, ja. Ja, ja.
- Og er det alltid sånn jobbsammenheng og forskjellige steder i landet? - Nå er det jo bare femstjernershoteller og jobb, jobb. - Tror du du oppsøkte to-tre stjernershoteller? Det snakket vi om i jernburet. - Ja, men når jeg har vært i enheten og var i India, var det tre dager liksom, så jeg får ikke sett stor...
Nå, men da jeg var ung så så jeg i landsbyene og var på Øyenstjerneshotellene og virkelig liksom forsøkte å
forstå India, jeg er ikke i nærheten av å forstå India, men fanken så fascinert jeg er av det. Vi glemmer jo litt sånn, nå slår jeg bare oss nordmenn under et slag her, men sånn at hvor mange mennesker som bor i India, hvor stort det landet er, hvor viktig det er sånn geopolitisk, mellom Kina og Midtøsten, Pakistan, islam, belte, eller hva vi skal kalle det. Men også det der med, som jeg sånn,
Jeg synes det er fascinerende, og det er sikkert noe å prate om som er interessant, at hvis vi ser den fattigdomslinjen i Norge, så trekker den seg oppover i takt med at velstanden øker. Men for meg virker det som at India, superhøyteknologisk, veldig smart befolkning, godt utdannet, makt og ingeniører og smarte folk som befinner seg over hele verden, de har atomvåpen, superavanisert, samtidig som også
De har et veldig høyt teknologisk, og kommet veldig langt ut som en nasjon, men også et enormt bunnskikte som lever sikkert på samme måte som man kanskje gjorde på 1950-tallet, 1900-tallet, kanskje helt tilbake til 1800-tallet. Helt enkelt, fattigstlig. 110 millioner barn som vokser opp i ekstrem fattigdom. Ja, ikke sant? Og det er sånn tall som ikke man kan ta innover seg. Nei, ikke sant? Jeg stønte på at...
India er omtrent en tredjedel av størrelsen av Europa. Europa har rundt 740 millioner innbyggere. India 1,4 milliarder på en tredjedel av størrelsen. Så dette her er tett beskrivelse.
tettbebodd, det er svett, det er intensivt på alle mulige måter, og det som er fascinerende er at første gang jeg kommer til India så kommer jeg til en falmet storhet. Det er sprekker i murene, allting er i den papirmølla av en annen verden, allting er trekt og
Bildet av India er en vifte som går dovent rundt, og en fyr med bart som sitter og sover bak en pult uten å hjelpe den lange køen av mennesker som står utenfor kontordøra hans. Det var det India møtte. Det India i dag er et sted hvor skyskraperne springer opp, millionbyene reiser seg raskere enn vi klarer å lære navnet på dem,
Og det er en ekstremt håpefull tid for det indiske folk, for det fattige eller rik, alle regner med at det kommer til å være bedre til neste år. Og i fjor var det året da India passerte Kina når det gjelder vekstrater. Kina har i 30 år hatt to siffra vekstrater, helt vanvittig. Nå har de falt tilbake på tre tallet som er der omtrent vestlig vekst var fra.
70-tallet, 80-tallet. India er nå på 6,4 prosent, og til neste år så kommer sannsynligvis India til å ha to siffra vekstdater, og det kommer de til å ha flere ti år fremover. Nå har det løsnet for India, virkelig. Er det det spesielle med India at de både har den connectionen til Vesten og historien med Vesten, men de samarbeider også med russerne, og at det der
De har et veldig diversifisert samarbeid geopolitisk og med handel og den type ting som gjør at de har veldig mange strenger å spille på. Jeg snakket med folk som er i regjeringsapparatet, og du kjenner meg, så jeg liker ikke å snakke om været, så jeg pleier å komme meg til saken ganske fort. Jeg hadde en fantastisk...
middag med en minister der jeg konfronterte han over overgrep mot kristne i India, på grunn av at dessverre så er India det stedet hvor kristne opplever flest overgrep og flest kirke blir brent, kvinner blir voldtatt. Det er mye
som er ille der når det gjelder den kristne minoriteten, bare 2% av befolkningen, veldig utsatt. Og hvor jeg da sier at dere må forsvare religiøse minoriteter. Det er uakseptabelt at dere tillater at slik ting skjer. De blir rasende og sier vi tillater ingenting, dette her er fake news. Og så blir det liksom så, mens jeg gir meg ikke oss, så sier jeg her er fakta, dere må gjøre noe med dette, dere må kommunisere mye tydeligere.
at kristendommen er en del av den indiske erfaringen. Det der greiene med å si at kristendommen kom med engelskmenn er bullshit. Noen av de eldste kristne menighetene i verden finnes i India, vi har vært der i 2000 år, så ikke la det som at vi er fremmedlegg med. Så det var en veldig morsom diskusjon. Jeg ble ikke fintlig eller noe sånt, men jeg sto jo på mitt, som jeg pleier. For India er et land som,
Nå styres av Bharatiya Janata Party, som er hindunasjonalister. De signaliserer veldig tydelig at nå er hinduene tilbake i føreskjetet. Nå forstår den indiske erfaringen er vrien på grunn av at de hinduiske kongedommene blir overtatt eller presset ned av mogulene, som er muslimer.
og mogulherskerne blir da sparket fra tronen av engelskmennene, som jo er kristne, hvor det er en følelse av, i nok mange indre hinduer, av ydmykelse, og en følelse av at nå er vi her i vårt eget hus, alle andre kan bare holde kjeft nå.
Det har skapt mye kritikk, og en del av den er også berettiget, men det er også interessant å se at hinduismen er en av de virkelig gamle religionene. India har 3000 år med civilisasjonen,
og dette er en avansert sivilisasjon, og du ser det til og med i utenrikspolitikken, at statsminister Modi, han vil ikke gifte seg med hverken russere eller amerikanere, han forsøker å balansere det, der han har gode relasjoner med Russland, primært fordi at Kina skal ikke få Russland alene, så de skal ha det at russerne skal ikke backe Kina mot India, så de har den relasjonen,
gode relasjoner til amerikanerne, men de er ikke naive. Hva var det en sa liksom? At amerikanerne behandler ingen som likemenn, og at de nok er veldig interessert i at forholdet mellom India og USA skal være forholdet mellom hesten og rytteren, at amerikanerne skal bestemme hvor India skal gå. De er ikke med på det i det hele tatt.
Indias forventning er nok at det kommer til å bli en tøff konfrontasjon mellom USA og Kina, som kommer til å tømme begge disse stormaktene for krefter, og at India kommer til å få hegemoni gratis på grunn av at USA og Kina kommer til å utarme seg i en veldig lang strid om alt fra ideologi til geopolitikk, mens India ikke er villige til å investere enda. Så de holder seg rolig rolig,
holder seg i sitt nærområde og venter på at de skal bli sterkere ganske enkelt. For sterkere kommer de til å bli. De har også en fryktelig mye innflytelse i maktposisjoner i helt andre land også, ut omkring Europa, USA, nøkkelposisjoner, det er liksom halvindere eller helindere. Sånn
spredd over, og hva er det noe sånn større plan over det? Nei, nei, nei. Sånn som indiret er gode migranter, at det ser ut som at nå har de en statsminister i Storbritannia med av indisk opphav, hun er ikke hele borti USA og vil bli president, hun er av indisk opphav.
Så indierne lykkes for at de klarer å være lojale borgere i landet de migrerer til. Jeg har et kjempegodt eksempel på en person som er nordmann, lojal borger, men han har ikke kuttet båndet til India, og det styrker India for denne sterk kultur, at hvis du er indisk, så er du indisk, selv om du er engelskmann eller nordmann eller...
og at det er forenlig, India har vært gode på det. Men det handler ikke egentlig om USA eller England, det handler om Gulf-staten. I India så har du en mengde med delstater,
De ser på gulfstatene som indiske delstater på grunn av at indierne styrer de rike gulfmonarkiene. Når du kommer rett under kongefamilien vil du finne lag på lag av administrasjon som er indire. For India er gulfstatene veldig viktige til å generere rikdom, til å være et outlet for indisk makt og innflytelse.
Så gulfstaten er litt sånn som du beskriver, men jeg vil aldri stille spørsmål om lojaliteten til det, eller noe sånt ved Nikki Haley eller andre. Disse er bare eksempler på hvor gode migranter indierne er. Det er veldig interessant det der med USA, Kina og kanskje russerne også, med Ukraina, som utarmer seg og har fokus på hverandre, så er det sånn at India seiler opp som en sånn...
potensiell supermakt om 40-50 år for eksempel? - Jeg følger PricewaterhouseCoopers, de hadde en sånn estimat for verdensøkonomien i 2050, og der sier de at India vil være verdens største økonomi i 2050. Kina på andre plass, USA på tredje plass, Europa har sunket i havet. Det var jo også veldig interessant når det var indier nå, så var det jo, indierne var ikke engang høflige. Europa er ferdig, vi bare glemmer Europa. Vi kommer til å handle dere med det, men dere er irrelevante nå.
Og det er også sånn du snakker om at India har en kaste mer skygge i utenrikspolitikken. Det var jo også noen som sier at her er det en krig i Europa, og så må dere løpe til oss for å fikse det. At ikke dere klarer å få meklet en fred selv, at det er statsminister Modi som må være mannen som bringer ukrainerne og russerne sammen. Hva har skjedd med dere? Trenger dere hjelp? Og det er jo sånn,
Vondt for oss europæere å erkjenne at mens vi holder på med våre endeløse virtue signalling og Greta Thunberg og klima lima, så har vi mistet plottet. Verden beveger seg i andre retninger og de blanker F i hva vi måtte mene om noen ting som helst. Vi er ikke en inspirasjonskilde engang lenger.
Før vi dykker ned i materiene, hvor står India i alle disse vestlige sykdommene, skal vi i hvert fall så typisk kalle det woke, rettigheter, klimaspørsmål, alle disse tingene her, de kjører på med for eksempel kull, hvor står de i forhold til alle disse vanskelige europeiske spørsmålene, innvandring for eksempel, hvordan
Hvordan snakker man om dette i India? Det var jo litt av en sandwich av spørsmål. Når det gjelder identitetspolitikk, så India er jo ikke immun mot dette her i det hele tatt. Enkelte ting er jo helt greit. Jeg var på hotellet, og så gikk jeg inn på toalettet, og så står det en dame inne på det som jeg tror er herredoen, så jeg stirrer på henne litt sånn, og så sier hun,
Hva er det? It's a unisex toilet, don't be scandalized. But I am, sier jeg. I'm scandalized. Altså, det er noen. I det øvre segmentet er de veldig europeiske. Det er den jevne indien, den fyrer i olabokser og pikettrøye, høyt utdannet, snakker perfekt engelsk, hvis du er i det øvre segmentet, men du har helt rett. Dette er et land med en veldig liten middelflasse. Middelflasen teller bare rundt 300 millioner mennesker av 1,4 milliarder. Så det overvølgende flertallet er jo veldig tradisjonelle.
Og du ser at det er lite interesse for den kulturkamp-biten, for India har et mye større problem, og problemet for India er at
på millioner av mennesker rives nå opp med rettene fra landsbyene hvor de har levd i tusener av år i veldig betryggende og veldig tradisjonelle rammer med tradisjonelle klær og høytider og det hele. Og så migrerer de til byene. Og byene er så forskjellige. Du ser...
Jeg tok T-banen i deler, og så så jeg noen bønder som hadde kommet fra, jeg spurte hvor de kom fra, de kom fra Bihar, i lange menn i kjørt, og de sto bare og måpte, for der var det liksom, og bare så på, her var det kvinner som ikke dekket håret, damer i teite klær og bluser, og disse bønderne, de hadde kommet fra Bihar med tog og skulle besøke slekt, og de sto bare og gapte, liksom hva er det?
er dette her? Det var liksom så fremmed, det var som om de hadde falt ned fra månen, og det er mange som føler det i India. Det skaper overgangen til modernitet, skaper veldig mye
emosjonell konflikt. Og det er det India håndterer mer enn som postmoderne spørsmål. De har mye mer å deale med som er en del av deres historiske utvikling og den enorme utviklingen for det som skjedde i Vesten på 1800-tallet, altså urbaniseringen, industrialiseringen,
Det skjer skrudd opp til 11 nå. Det går så fort. Ting forandrer seg ti år i måneden. Det er sjokkerende og vanskelig for mange.
Men så hjelpes det av at det er så store verdier som skapes. Alle får det litt bedre. Ja, også de fattige regner med at det kommer til å være bedre når folk jobber sånn. Fanken liksom. Men apropos identitet, det er et enormt land, 1,4 milliarder mennesker, og det er
Regioner, forskjellige typer folkeslag, religioner også, men finnes det en stor indisk identitet som rammer inn alle disse etnisitetene og folkeslagene og menneskene som bor i et land her?
Ja, det finnes jo en indisk nasjonalisme som binder alle indere sammen. Men du peker jo på det som er litt såret i BJP-prosjektet, fordi BJP signaliserer at
Det er vi som er den ledende kulturen. Dette er en hinduistisk stat. Vi er flertallet. Vi var her først. Alle andre kan bare gjenke seg nå. Det er ikke hverken raj, indierne, engelskmennene eller mogulene som hersker her lenge. Nå er vi in charge.
Men det gjør jo at mange minoriteter, ikke minst muslimene, som er, må vi huske at India er verdens nest største muslimske land, og for mange muslimer så føler man at man ikke blir inkludert. Mange kristne føler seg presset, og det er jo problemet med å bygge opp en nasjonalistisk fortelling som er så bunnet på en minoritetsfortelling. Det kan gjøre at minoriteten ikke føler seg inkludert,
Men så er det jo det at alle indier er stolte over hva det er fort til, og det er det all grunn til. Jeg tror at alle indier, om du er kristen eller om du kommer fra en av de etniske minoritetene, er stolte over denne her vanvittige byggetrangen, hvor flott allting er, hvordan ...
og sørge for at man har toaletter. For det er mange som er fattige der, og det er å slutte med at folk gjør fra seg i åpent lende. Det hjelper jo sykdom og sånne ting. Men sånne ting er det som påvirker livet til vanlige folk, mens jeg tror at mange, det er sånn som bønder i Bihar, som kommer til deler og bare med åpen munn, og så ser de noe som ligner mer og mer på New York. Stappfullt av mennesker som lever som om de var i New York.
Og der kommer gutta rett fra ekstremt kastebundene. Samfunn, biar er den fattigste delstaten. Og klart at det er noe som er vanskelig. Husker du vi snakket om Hellas? Så nevnte du det der som jeg synes var interessant og fascinerende, at det greske folk, uansett hva slags elendighet og problemer nasjonen og økonomien måtte ha, så er det denne stoltheten av å være et gresk folk som opphavet
opphavet til hele Europa. At dere har deres kultur, vi er grekere. Altså, vi kan ha India som en eldgammel folk, og eldgammel skikkelig relasjoner, og en enorm historie og påvirkning på hvordan verden er blitt. Har de også den samme type stoltheten overfor verden
Ja, det vil jeg definitivt si. Men India, på grunn av at de er så gamle, har en selvtillit som kanskje vi kan minne om grekerne, som er en dyp selvtillit. De vet at de har vært en sivilisasjon svært lenge,
Og India er litt annerledes enn andre land. For eksempel, alle land har sine intellektuelle, men så som jeg var på seminar, der sitter det en yogi med langt hvitt skjegg og langt hår, og når han snakker og ser hvordan folk bare er stille og lytter, han er en visemann.
og kommer med noen utrolig gode betraktninger omkring den indiske demokratien. Dette er en mann som lever uten eiendeler, som lever uten tak over hodet. Han er en manifestasjon av en indisk tradisjon, og hvordan han ble respektert. Hvis du bare som vestlig klarer å skrelle av deg og tenke at hvem er denne rare mannen i rare klær og det hele, og lytter til hva han sa,
utrolig interessant gjennomtenkt hvilke perspektiver å legge fram. Dette er en del av den indiske greia om at hvordan India konstituerer seg selv som et land for borgerne,
er fortsatt bunnet opp i landets egne tradisjoner. Og det tror jeg er veldig sunt, i stedet for at de skulle bare copy-paste et amerikansk skript, eller et kinesisk skript, eller et europeisk skript, så forsøker de å trekke på sin egen historie. Så India kommer til å være en annen type supermakt enn det USA eller Kina er.
Apropos skript, dette blir en fin overgang til noe du hadde lyst til å snakke om tidlig her, nemlig indisk film. Og da er det jo, første som poppet inn i hodet mitt da, var jo Slumdog Millionaire. Slumdog Millionaire? Kjempefilm, altså en verdenshit. Og det ga meg akkurat nok til å skjønne hvor enormt og fortapt slummen er i India, og hvor utelvert svært fattigdommen er. Ja.
til det vi snakket om i stedet at de er så langt framme der også i den andre enden av skala. Jo visst gjør det vondt når det knapper brister, for saken at India har vært et samfunn som har vært ekstremt bunnet av kaster, og veldig stabilt i den forstanden at du sannsynligvis kommer til å dø akkurat der du ble født, i sosialt-økonomisk forstand.
Men med denne moderniteten, når det kommer til å begynne, så er ikke kastet så viktig lenger. Penger er viktig. Islam Dark Millionaire, eller enda viktigere, White Tiger, det er en sjokkerende film på mange måter, for White Tiger handler om en mann, en smarting fra de fattige lag, som dreper sin lensherre.
Han myrder mannen som eier landsbyen han ble født i. Denne lenserien bodde jo selvfølgelig ideellig og kommer som en sahib, og alle skal ta på føttene hans og tigge om nåde omtrent. Han ender opp med å drepe han, og så gjør han seg selv til millionær. Og det er historien. For 20 år siden ville de forbudt den filmen herfra til helvete. For dette er en...
Den feirer jo at de gamle orden bryter sammen, men dette er det nye i India. De som har snakket med en milliardær som var stolt over å komme fra en lav kaste, stolt av å komme fra den fattige delen av befolkningen, for 20 år siden ville han forsøkt å skjule dette på alle
alle mulige måter å skrudd om på familietrær og sånne ting for å gjøre seg, for å si at jeg kommer også fra en aktverdig kaste. De planker i de byene lenger nå, mens kasten er fortsatt, hvis du drar ut på landsbygda, så er fortsatt det gamle India intakt.
Kasten her er det som går igjen sikkert i filmkulturen veldig, som lager veldig mye drama, hører jeg tro, og klasseskiller. Ja, det er en film jeg vil gjerne anbefale, for India kommer, og det jeg tror at jeg vil si til folk er at lær deg å verdsette India, i stedet for å være sånn typisk vestlig, der man liksom skal henge over skuldrene på dem og lete etter hva vi kan kritisere.
forsøk å sette deg inn i dette. Det er en film som heter Triple R, RRR, som er
Den rareste og på mange måter mest givende filmen jeg har sett på svært lang tid. En ny film? Ja, dette er en ordentlig indisk blockbuster. Og hvis du da klarer å bare vende deg til at plutselig så begynner alle å synge og danse i koreografi, og hvis du bare hopper over at actionscenene er bare helt vanvittige, det har skrudd opp til 12, det er helt vilt og så usannsynlig som er...
Men følg historiene, det er en historie som amerikanerne aldri ville kunne klare å fortelle. Kort fortalt er det en historie om at den engelske Raj kommer til en landsby, altså herrskeklassen, og så kjøper de barnet til en kvinne,
De lurer henne ganske enkelt og tar datteren hennes. Og da må landsbyen vende seg til sin beskytter, som er en person som spiller rollen som en hinduistisk gud, en hevnende gud som skal hente barnet tilbake. Dette er helten. Han får da en antihelt som er den perfekte britiske offiseren, en indisk mann som er tapper, han er tøff, han er en representant for koloniveldet.
som da får i oppdrag å finne og ta rotta på denne gærningen, som er denne hevneskikkelsen. Disse to utvikler et veldig nært forhold. De redder en gutt sammen, og kan forestille deg hvordan Hollywood hadde gjort av her har du et nært, dypt mannlig vennskap, som er fysisk, de klemmer hverandre, de kjører trillebord og bærer hverandre, de er nære med hverandre.
Og de er ikke homoer. Nei, nei, nei. Det er ikke noe homofiltøy dette er i det hele tatt. Tror du at amerikanerne hadde klart å lage en film der to menn er venner uten at det er noe seksuelt? Ikke funkende, ikke sant? Men etter hvert så er det en tradd historie. Du har en helt og en anti-helt, og så regner du med at nå vet jeg hvordan dette kommer til å gå. At han fyren som jobber for engelskmennene kommer til å innse at han har vært feil, og at hans lojalitet alltid burde vært med sitt eget folk, og bladre, ikke sant? Ja.
Men nei, ikke sant? Etter hvert så begynner du å forstå at dette historien er langt mer komplisert, og at hevneren har også gjort ting som er helt utilgivelige. Og det blir en veldig komplisert historie, og derfor blir løsningen mye mer tilfredsstillende. Etter å ha sett RRR så satt jeg liksom bare og
måtte puste ut, for dette var som et Shakespeare-skuespill. Dette var fantastisk. Hvilken historie! Jeg følte meg liksom at jeg hadde lært noen ting, og alt farget nå i det hele liksom, det bare, det vasket over meg som en sånn, fanken for en bra film! Dette her er
hva de forsøker å lage med de amerikanske superheldfilmerne. Dette er en historisk drama, men det er som en superheldfilm. Men det er bare, historien er så mye bedre hvis du bare stripper bort alt stafasj og ser på hvilken historie de forsøker å fortelle. Indierne forteller bare mer avanserte historier som forteller mer om det å være menneske enn det vi klarer i Vesten nå. Yes!
Det ble veldig interessant, det hørtes veldig spennende ut, dramaturgisk og håndverksmessig har vi alltid tenkt at er det noen som håndterer dette faget bedre enn noen andre, og det har vært sannheten i mange tider nå, så er det jo de beste er på Vestkysten i USA, men nå er det, vi ser det jo også med masse europeiske drama, så er vi litt imponert veldig av alt fra spjonserier, filmer, at det er ikke hegemoni her, det er definitivt over der, og i hvert fall med vokifiseringen av Hollywood, som vi har snakket tusen ganger om her før,
så er det sånn, ja, men det er indisk film. Det koreanske filmkulturen har jo fått ganske mye smaka gjennom Netflix og den type ting, men indisk film, det tror jeg bare har Slemdøg Millionært som den eneste referansen med, tror jeg faktisk. Ja, du må ta og sjekke ut det, for det er jo sånn at kulturen vil alltid være en måte som et folk bruker til å
fortelle seg selv hvem vi er og hvor er vi på vei. Filmen RRR forteller en historie om et India som løseriver seg fra deler av sin historie, spesielt da kolonitiden, oppgjøret med kolonitiden, en fortelling om egen styrke,
Men så er det jo liksom, det er ikke den vulgære nasjonalismen som du vil finne i yngre land, som ikke våger å fortelle en komplisert historie, der den du trodde var fienden, viser seg å være en mann som du skal respektere, og han du trodde var helten, var nok en langt mer komplisert skikkelse. Det er en svært indisk historie, men en svært menneskelig historie, jeg likte den godt det. Hvis du skulle gjort det her i norsk sammenheng da, så hadde den protagonisten vært en same med litt shady bakgrunn, eller?
Få høre norske versjoner hvis du skulle vært mansforfatter og laget en lignende norsk film. Hvordan ville det sett ut? De forsøkte jo de hadde jo en sånn film der var Håkon Håkonsen og danskene som jaktet på han og sånne ting.
Men der ser du at vi er ikke flinke til å lage film, for man forstår aldri motivasjonen til baglerne, bortsett fra at de er onde, og de har tenkt å drepe han. Hvorfor vil de drepe han? For at de er slemme. Hvorfor gjør de dette? For at de er ondsynede. De er sånne folk som flyrer og voldtar. Klassisk bad guy greier, men det er ingen forsjonende trekk for dem. Det er ingen...
Fordi man klarer aldri å si at ja, men danskene har også vært en veldig progressiv kraft i norsk historie. Det er ikke så ensidig som å si at det norske er godt og det utenlandske er ondt og en forurensende del av norsk historie. Hvis vi bare blir kvitt danskene, så kan vi være oss selv alene.
Mens indierne forteller jo en mye mer komplisert historie, der de også anerkjenner bra ting med det som har skjedd med dem. Det er fordelen med å være en gammel sivilisasjon, at du kan tillate deg selv å være nyansert. Vi må snakke litt om Salman Rushdie her.
og midnattbarna, hvor er det vi skal bevege oss fra filmverdenen videre inn i India, synes du? Vi starter med tilblivelsen. I 1947 holder Nehru, den store indiske statsministeren, lederen av Kongresspartiet, mannen som fremforhandlet indisk uavhengighet, så holder han en tale der han sier at «the stroke of midnight, when the world sleeps, India will awake».
til frihet
- Kan du si noe kort hvorfor skjedde dette rett etter 2. verdenskrig? Var det at engelskmennene ville kjøre om på sitt eget image, eller at indierne hadde så sterk folkevilje at de ville ut av britiske hender og brittisk krone? Hva skjedde? - Det er en bevegelse som vokser frem med det utdannede skiktet av indere. Den mest berømte representanten for dette er Mahatma Gandhi, som i likhet med Nehru var advokat.
som starter en veldig fredelig uavhengighetsbevegelse. Engelskmennene har ikke tenkt å gi fra seg juvelen i kronen, dette her er bare for verdifullt, de har ikke tenkt å trekke seg.
Det skjer en del ganske alvorlige overgrep, blant annet den store massakret i Amritsar, der engelske soldater skyter på og dreper veldig mange demonstranter. Ting balanserer veldig på en knivsegg. Så kommer andre verdenskrig, og uoverhengighetsbevegelsen svelger tungt og aksepterer at de vil støtte engelskmennene, at de vil ikke bruke Englands svakhet i krigen mot nazi-Tyskland til å kaste av seg lenkene.
og mer eller mindre som takk for det, så får de da uavhengigheten. Ikke av og om du vil,
Men fanken dette er jo ikke helt lett. Du har Østpakistan, Vestpakistan, det som er i dag Bangladesh, som bryter løs. Store befolkninger må transporteres til de nye landene. Enorme pogromer og voldshendelser mellom ulike etniske grupper. Salman Rushdie kaller dette midnattbarna. Dette er Salman Rushdie sitt minnebøy oppfatning. Hans beste bok, det mest rørende boka.
Han beskriver at helten blir født i dette midnåtsøyeblikket da Nero sier at det står god midnatt, så er vi tilbake. Ja, vi vil gjerne fortelle mer. For India så tar det lang tid
å komme til klarhet i hvordan skal dette landet fungere? Fordi det var mange som hadde håpet at man kunne beholde hele det indiske området som et land, men det gikk ikke mellom muslimene og hinduene.
Mange muslimer forblir i India, mange muslimer drar. Jeg hadde et fantastisk podd med Osman Rana, en av våre landsmenn. Hans familie er fra Rajasthan. Han kom fra krigekassen i Rajasthan, og de dro til Pakistan. Mange ble, mye vold ble begått.
Gandhi blir myrdet, en veldig kaotisk fase, og gjennom det hele er det Neru som guider landet mot en fremtid. Men så kommer det, liksom i 1962 er det vel, og dette beskrives fantastisk av Røsti i Midnadsbarna,
så ender de opp nesten i krig med Kina. Og dette er et traume som har festet seg helt fram til i dag, for kineserne kommer over grensen, indierne klarer ikke å forsvare seg, og de begynner å mørklegge byene. Nå kommer de.
Den frykten for at kineserne skal komme over Himalaya-fjellene er noe som sitter til den dag i dag. Den uroen over dette kjempelandet som ligger på den andre siden av fjellskjeden. Hva er det med forholdet Kina-India historisk sett som gjør at dette her er så betent eller så anspent at disse to folkeslagene, disse to nasjonene står så mot hverandre?
Vi kunne sikkert holde seminar om kultur og sånne ting, men saken at det handler om noen ting som heter McMahon-linjen. Engelskmennene forhandler med kineserne om grenser, hvor skal den gå i Himalaya?
Det de blir enige om er at grenser skal gå ved the foothills, altså at fjellene tilhører Kina. Ved bunnen av fjellet renner det vanligvis en elv, og elven skal være i grensene, det er omtrent der man sier, foothills er der, det er merkt med håndlinjen. Du er uavhengig i India, sier nei.
grensen går på toppen av fjellet, halve fjellet hver. Og det er nå grunnen til at India, Kina og Rive har hatt disse konfliktene oppe i Ladakh og i Himalaya-regionen, der man slåss på tørre never mellom kinesiske og indiske soldater, på grunn av at kineserne insisterer på at Mahmoud-Mahmoud-linjen er det som går, mens indierne mener at grensen går på toppen av fjellkjeden.
Men husk, dette er noe som går tilbake til 1962 og helt fram til i dag, at det er en grunnleggende uenighet. Men jeg tror ikke at det er noe som nødvendigvis vil føre til krig mellom India og Kina, på grunn av at dette ikke er valuable real estate. Man kjemper på høyplathåret på 6000 meter, det er ingen landsbyer eller noe som er drivverdig der oppe, det er ingen som bor der oppe.
Men det er en grunnleggende uenighet mellom Kina og India, der kineserne forholder seg til en deal som ble gjort med engelskmennene, og indierne sier at vi er ikke bunnet av noe som en eller annen koloniadministrator gjorde på våre vegne. Så de har ikke en felles forståelse, en enighet, hvor faktisk grenser går en til dags dato? Nei, man har enighet om grenser i store porsjoner, men så er det...
enkeltområder. Et område rundt Bhutan som jo er underlagt India. India fører jo Bhutans utenrikspolitikk. Det er en uavhengig stat, men ganske innskrenket. Og så er det spesielt oppover i området Spitiolaul opp mot Ladakh
hvor det er en grunnleggende uenighet. Det er store områder, hundrevis av kilometer av territorium som begge parter krever. Og India har jo ikke trygge grenser. Grensen med Pakistan er jo bare en våpen-vila-avtale, the line of control. Man holder det der man sluttet å skyte med hverandre, men man har ikke skrevet under på noe som helst. Det er også et annet anspill. Hva er det med Pakistan og Indre? Hvorfor er det...
Du må få noen av våre landsmenn i studio på det. Jeg tror nok at det er mange norske pakistanere som kunne gi bedre innføring i dette, norske indier også, enn det jeg kan gi. Men det er virkelig mye mer rivaliserende, helt enkelt på idrett også. Det virkelig er en sånn rett og slett et to.
som to konkurrenter, alt fra til politikk, nasjon til livrett. - Og krikket, ja. Ikke sant? Krikketen tror jeg faktisk hjelper, såsom alle i India verdsetter Imran Khan, den tidligere pakistanske statsministeren. Jeg verdsetter også Imran Khan, en av beste fastballerne jeg noensinne har sett. En vanvittig krikket-spiller. Digger krikket, altså. Så det hjelper nok faktisk, for de begynner sammen av krikketen.
Men Kashmir er det som ligger imellom. Kashmir har nå under Modi, det er ikke en delstat lenger, det har blitt redusert til å være territory, så de har mistet en del av sin legitimitet i statsforvaltningen.
Mange grunner til det er utrolig komplisert. Mye av det handler om intern politikk og administrasjon, praktiske greier. Men for Pakistan er det, de fleste pakistanere vil vel si at Kashmir burde vært tillagt Pakistan på grunn av at store flertall av befolkningen der er muslimer. Og det var en feil som ble begått i 1949.
Mens India, lenge var nok Pakistan den andre for India, den andre i speilene. Mens Pakistan har hatt et rått en tiår. Pakistan har blitt veldig mye på grunn av intervensjonen i Afghanistan, har destabilisert samfunnet. Pakistan er to knep unna å være en fail state, mens India er to knep unna å være en supermakt.
Og det er nok sånn at oppmerksomheten i India er stadig mindre på Pakistan, stadig mer på India. Men jeg tok å snakke med en nordmann, en av våre landsmenn i Delhi, som fortalte at de hadde vært med noen indiske venner på The Mall, som er den store parken med alle de store nasjonale monumentene, litt enn sånn som Washington D.C.,
Da er det fest, ikke sant? Og så skulle alle ha et sykkeløp mellom barna, og så blir alle barna tildelt en nasjonalitet, så du er Bangladesh, du er Sri Lanka, du er India, du er Pakistan, ikke sant? Og så vinner det pakistanske barna, altså den som konkurrerer for, og så roper da folk, Pakistan, Sindabad! Og da ble de faktisk arrestert på stedet, da kom politiet og tok hele bursdag, barneselskapet og arresterte med unger i hele greia. Du sier ikke Pakistan, Sindabad, ikke ideellig.
Jeg vet ikke hva pakistansk sindabad betyr, men jeg antar at det er noe lenge leve Pakistan. Så det er fortsatt, Pakistan er et instinktivt fiendeskap der, som har mye å gjøre med de enorme overgrepene som foregikk da landet ble splittet. Men i geopolitisk forstand så er fokus nå på Kina. Det er Kina som er det som uroer India. Så et suspekt fiendeskap vestover mot Pakistan, som de kanskje ikke ser på som en kjempestor trussel,
mens det er mye med et sånt storebror-frykt mot Kina og maskineriet, og at det er alt, helst i hvert fall siden 2. verdenskrig, at enorme Kinas kapasitet og visjoner, jeg vet ikke, så det er en mye større frykt. Jeg må tenke på det at jeg tok oss forut for dette, så gikk jeg tilbake og så på alle grensetreffninger mellom India og Pakistan siden 1962, og den store trenden er at
Selv om det ikke er veldig store tapestånd, det er liksom noen tusen som har dødd i disse grensetreffningene, soldater. Men tapestånd har alltid vært omtrent dobbelt så mange indier har dødd som kinesere. Kineserne, i Vesten så har vi tendens til bare å sammenligne allting med USA, men det er litt annet som å sammenligne norsk eliteserie med Messi da. At ja...
er nok bedre enn spissen på Djerb 1919. Mens India og Kina er i sin rivalisering, og kineserne er ikke veldig dårlige på krig, og det er ikke indierne heller, men kineserne er kanskje litt bedre. I alle fall er titeltapstallene på at kineserne har en større evne til det å mobilisere aggresjon i sånne situasjoner, og det skaper uro i India.
India har nok ikke noen ambisjoner om å ta kinesisk territorium. Det er bare denne stripa av land der de er uenige om fordelingsprinsippet. Og det er en arv fra kolonitiden. Hele India er en arv fra kolonitiden. Kashmir er en arv fra kolonitiden. Engelskmenn som har forsørt å gjøre det beste ut av det, men som har skapt grensedragning som bare ikke funker helt, og som man ikke klarer å komme i havn med, ganske enkelt.
Så oppover 40-50-tallet og det stabiliserte tidligere, hvor det er mye fraksjoner opprødende, er det som India begynner å samles og stabiliseres, at de begynner å bygge seg opp som den supermaktene gjør nå? India forsøker under Indira Gandhi å bli leder av den såkalte non-aligned world, altså den blokk av uavhengige verden.
Man slår seg inn på, relasjonen til Sovjetunionen var god. Man forsøker seg på en selvforsyningsstrategi, en fullstendig ødeleggende, der man skulle lage allting på hjemmebane, samtidig som teknologioverføringen var ikke til stede.
og noe som utviklingshemmet India i lang tid, men som også ga India en mulighet til å bygge seg selv, altså at de holdt verden litt på avstand. Det var kanskje en nødvendig fase på grunn av at India ble slått sammen gjennom en hel haug med britiske imperiekriger, en haug med kongedømmer, folkeslag, religiøse grupper, som nok hadde hatt lite med hverandre å gjøre. På en eller annen måte måtte dette konsolideres
I disse årene forsøker man på dette, men må huske at Indira Gandhi ender opp i en veldig trist konflikt med sik-minoriteten. Terrorangrepet på det gyllene tempelet i Amritsar, som er sikernes viktigste helligdom, ender med at Indira Gandhi blir skutt av sin egen livvakte, sikene. Dette er et også etter traumene.
For India var det nok sånn at veldig mange ventet og ventet på, når er det India skal komme? Nå skal de få i gang veksten. Nå har det skjedd. Det skjer under Modi, en politiker som kommer fra Gujarat. Gujaratiene er de som du ofte støter på i utlandet. Gujaratiene er kjent for å reise. De er veldig globale. Gujarat ligger oppe ved kysten, opp mot Pakistan, nord for Mumbai.
Disse Gujaratiene er komfortabel i verden. Det er veldig interessant å se hvordan Modi, som er en type som uttatt signaliserer en veldig sterk hinduistisk identitet,
Han utøver yoga, han er veldig sikker på tradisjonell indisk medisin, veldig opptatt av de fattige, han kler seg som en indisk visemann, han har skjegge, han kler seg i tradisjonelle klær, så han kommuniserer til befolkningen «jeg er en av dere».
Samtidig som at India, under denne ganske tradisjonelle statsministeren, har langt større selvtillit når de forholder seg til verden, og er mye mer åpne for å invitere verden inn. Tenk på det første gangen jeg kom til India, da jeg kom til India så måtte de oppgi
kameraet mitt, fotografiapparatet, fordi de ville sjekke at jeg hadde fotografiapparatet mitt når jeg forlot landet. De var redde for at jeg skulle selge et fotografiapparat mens jeg var noe ting jeg for øvrig gjorde også. Jeg fikk jo mer for den Nikon enn det jeg betalte for den. Fordi de hadde ikke import av high tech greier i det hele tatt. Alle biler var en Ambassador, som var en engelsk bil fra en Morris fra 40-tallet. Alle motorsykler var en Enfield Bullet, igjen en engelsk motorsykkel fra 40-tallet.
Men dette var jo i 1991, så India var på mange måter et land som var blåst i rav på et øyeblikk, blåst i rav, og nå er det et land som er stadig mer moderne, skremmende, vakkert og inspiring. Men hvor mye av East India Company og den britiske tronen og brittisk kolonialisme er det som henger igjen i landet nå da? Kanskje først og fremst i store byene, de
Det er stedene du har vært da. Ute på landsbygda så er det en hel del nostalgi for the Raj, som de kalte engelskmennene. For engelskmennene oppførte seg veldig bra i India. Nå er det sikkert en del indere som blir rasende, men de gjorde faktisk det. De etterlot landet med et fungerende demokrati, verdens største jernbanenett. De var flinke til å forsone de mange konfliktene som var i landet.
Nå gjør jeg meg ikke til en talsmann for kolonialisme, jeg bare sier at det finnes ulike former for kolonialisme, og den erfaringen India hadde var en helt annen enn det for eksempel Kongo hadde med belgerne, som var en myrdrisk, forferdelig form for kolonialisme. Den engelske kolonialismen var annerledes, og ikke sant,
Det er et år som er viktig. I 1857 så bryter det store myteriet løs. Og myteriet er noen ting som har blitt veldig vanskelig helt frem til den dag i dag, på grunn av at det er primært muslimene
som jo var den herskende samfunnsførende lag før engelskmennene kom, som gjør opprør mot engelskmennene. Det oppstår en fortelling om at det fette, de har patroner som du må bite i før du stopper den i rifla, og så forteller folk at dette er svinefett. Muslimene gjør opprør, de vil ikke ha svinefett i munnen, det er greit nok.
I hinduene blir fortalt at det er kufett, de vil ikke ha kufett i munnen, de gjør opprør mot engelskmennene, som aldri hadde nok soldater til å kunne holde dette her bare ved å være krigerske, blir nødt til å seile Royal Navy ned, de må ta sjøfolket av seilskipene for å slå ned myteriet, og det er en del flotte bilder av det, engelskmenn med store gullringer i ørene, vye bukser og huggerter, som går rundt,
går fra Mumbai til Kornpore og Lokhna for å slå ned opprøret. Dette er et øyeblikk som er veldig viktig for den engelske Raj, fordi de ga seg ikke. Selv om de ble myrdet, selv om de stod mot alle odds, så nekter de å gi seg, og de klarer å slå ned myteriet. Det sementerer engelsk makt i India helt fram til uavhengigheten.
Men samtidig så er det jo en sånn, når jeg snakker med indiske venner om dette, så er det mange som har hentet seg til å ta engelskmennene side på grunn av at de slo ned muslimene. At det var muslimenes forsøk på å ta tilbake makten, men de vant ikke, og derfor så er det nå hinduene.
nå høres jeg ut som at hinduer og muslimer, det er ting som ikke blandes, hvis fanken blandes det, det er ikke noe folk snakker om, når du sitter rundt bordet, så er det noen er jain, noen er muslim, noen er hinduer, noen er kristen, det er ikke noe folk går med på lappellen sin i det hele tatt.
Men i historisk forstand så er dette den viktige delen av den indiske historien, religiøs tilhørighet. Dette markerer vel også starten på slutten på East India Company, for kronen tar jo over i 1858, hvis jeg husker riktig fra den dokumentaren jeg så. Ja, for det ble jo drevet som en privat koloni, ikke sant? Det er East India Company som driver hele greia, Clive og gjengene, ikke sant? Dette var...
privatkolonialisme. De hadde sin egen herr, denne herren var aldri sterk nok til å kunne motstå noe sånt, så da staten må redde dem, og de må da sende Royal Navy ned, så setter de da under sentralkommando
Og dronning Victoria blir da keiserinnen, the jewel in the crown. Og Victoria ble nok feiret mer i India enn det noen gang ble i Storbritannia, på grunn av at dette er en monarkisk tradisjon. Og pump og prakt, det liker indierne.
Det er jo helt vilt å tenke på at et privat selskap, og dette her var jo da så inspirert at spaniolen og portugiserne hadde veldig mye fått kolonier, og det ville jo også nederlenderne, franskmenn og engelskmenn også ha en bit av kaka, men myndighetene hadde ikke råd til å sette i gang disse ekspedisjonene her, og da var det private aktører
Så tenkte jeg på privatselskapet, jeg tror det var East India Company, var egentlig en tradingselskap som arrangerte turer til India. Så nå er det bare et sakte musikker, og så bare erobrer, og setter opp verdifulle ruter, og får til å handle, og får så mye makt, at det blir en konkurranse,
koloniaktør, et privat selskap, det er jo helt spinnviktig å tenke på. En fantastisk historiker som heter Del Rimpel, som har skrevet en bok som heter The Anarchy, som er fortellingen om East India Company, og her er det, det er så forbannet, for oss gutter er det så forbannet mye heroisme, for en del av disse engelskbøndene er jo noe forbannet råskinn, som stiller opp med 300 mann mot 10 000 og sier hold the line, ikke sant?
De går opp imot enorme odds gang etter gang etter gang, og har bare en vinnevilje som er helt rå. De gir seg fanken ekke. Det er noe som guttene der vil like. Men vi må også tenke på befolkningen som da blir redusert til å bli en gigantisk boallaklasse under engelskmennene. Engelskmennene favoriserer muslimene.
muslimene utgjør den såkalte Babu-klassen, altså den skrivedyktige administratorklassen. Noe som blir et kjempeproblem når Pakistan skal oppstå, på grunn av at det er et land som har alt for mange akademikere, og alt for få bønder og ingeniører og alt annet. For sånn det ble administrert, så var muslimene overrepresentert i visse yrker, så de fikk en veldig ujevn sammensetning i Pakistan, og det har vært et problem frem til i dag.
mens for indierne så videreførte man og viderefører man jo fremdeles en del av de gamle strukturerne som er kastebaserte, braminere på toppen, ikke sant? Og der er det jo, så som en indisk venn fortalte med avsky i går, så sier han at det er mange som insisterer på å bli kalt sahib.
som tidligere var det du kalte engelsk, men sahib, altså et tegn på underkastelse, du store mester liksom, mens nå er det folk som er rike, insisterer på at tjenerne skal kalle dem sahib.
Hvordan er det med etterkommere da? For det er jo en litt mindre kjent slaverute, er jo da den som oppstod på slutten av 1600-tallet, som da faktisk kom som konkurrent og kom i konflikt med denne transatlantiske slaveruten som britene også drev med. Det heter The Royal African Company, mens
denne slaveruten her som da de opprettet mellom Mosambikk og Madagaskar, gikk jo da, skyfflet jo da slaver mellom India, de tok det ikke hjem til Europa for å bruke det der, men de brukte det da i India. Og jeg tenker det må jo være veldig mange etterkommere av slavene fra 1600- og 1700-tallet som East India Company hentet til India, det finnes i store tall enda i India. Jeg blir overrasket når du sier dette, for jeg har ikke sett noe tegn til afrikaner i India i det hele tatt, så
Mulig at de ble transportert tilbake, eller at de på en eller annen magisk måte gikk opp i befolkningen så effektivt at du ikke engang ser afrikanske trekk i ansiktene på folk som har det. Du møter en del anglo-indians, altså folk som har et blandet indisk-europeisk opphav. Det ser du en del av, men blandet indisk-afrikansk har jeg ikke sett. Men det er mulig at jeg ikke er...
min indre raseforsker er godt nok plugget inn, for tanken hadde ikke slått meg engang. Nei, det er jo interessant, for det er alle andre som har vært transatlantiske slavhånd, så er det jo afrikanske befolkningen etablerer seg, blir jo til på et nytt sted, et nytt kontinent, og forsvinner jo ikke bare sånn, så det er litt...
hva skjedde med alle slavene som ble hentet til India? Der er det en bok som sannsynligvis er skrevet og som vi begge tror bør lese. Nå må du ta sånn, det er ting som jeg faktisk vet noen ting om. Ja, ja, ja. Nå har jeg vært djupt inne i YouTube-dokumentarer og kost meg min. Du ga meg hjemmeleks ut, og det var morsomt at jeg la det ut på Facebook. Du var sånn, hva skal jeg få med meg? Hva må jeg forberede meg på? Så jeg sa,
Nei, du bare tar og leser deg godt opp på landets moderne historie, og tenker sånn, faen, det er sånn hjemmeleks med å få det sånn tøy. Da var det en jævlig god stemning i kommentarfeltet, tøyet er tilbake igjen, yes! Så det var helt uhundret. Men ja, vi har jo et lite punkt her som du vil at jeg skal spørre deg om, som heter da, hva er en juggernaut?
Det vet faktisk ikke jeg heller. Jeg liker bildet juggernaut, for det er det, hvis det moderne i India er en juggernaut. I det engelske språket er en juggernaut en ustoppelig kraft, noen ting som bare ruller over deg. Og juggernaut er et tempel,
nå husker jeg ikke helt, det er Vishnu, det er Vishnu, det dyrkere, som da bygger kjempesvære vogner, sånn høyvogner, men det er snakk om at der hjulene er liksom tre meter, fem meter høye, og på toppen av disse så setter man da gudomme, eller gudomme, hva,
hva skal man si da, altså biter av tempelet, og så triller man det rundt. Det er litt sånn som prosesjoner der du ser i Spania, at de bærer jomfruen, ikonene og sånne ting, men her bærer de svære steinstatuer, og så er det en portugisisk misjonær som beskriver Juggernaut i Orissa, som har blitt
i vesten synonym med juggernaut, på grunn av at folkene dytter jo denne vagnet, og så beskriver han hvordan folk kaster seg under hjulene som et menneskelig offer. De offrer seg selv og blir knust under hjulene til the juggernaut.
Nå indiske historikere har nok sagt at det er nok mer sannsynlig at det er så mye mennesker som skal dytte den, at folk glir og så tryner de og så blir det knust, liksom at det er mer sannsynlig at dette er uheld enn menneskeoffere. Men bildet har blitt sittende igjen som The Juggernaut, altså denne ustoppelige kraften. Og jeg synes det er et godt bilde på India, for jeg har en følelse av at India er nettopp dette.
er at i andre halvdel av det 100 år vi er inne i nå, så kommer India til å være den mektigste supermakten. Det er bare til å begynne å lære seg litt hindi, det er bare til å begynne å lære seg litt om indisk kultur, for barna dine kommer til å kunne mye om det. Men har Indier et selv på selv som historiens offre med kolonialtiden og den type ting, eller har de tilbake den stoltheten? Er det noe dypere stolthet der, eller er det fortsatt en offerrolle?
Jeg vil ikke si at det er en overveldende offerrolle som er en vulgær antikolonialisme. De fleste inder er så bekjent med sin egen historie at å gjøre det svart-hvitt, det gjør de ikke.
Men akkurat nå er det mer av arven etter mogulene som er det som plager India mest. For oppe i Gujarat var det en moské som ble bygget på det stedet som hinduene mener er fødselsstedet til Ram, deres kanskje aller viktigste gud.
Denne ble bygget ifølge hinduene. Mogulene rev deres tempel og bygget en moské der som en ydbykelse av hinduene. Det er vi som er sjefen her, og vi blanker i deres små guddommer. Nå er det alle som er førende.
Så blir det slik at dette blir en veldig vond ting for inderne, til slutt tar folk på eget initiativ. Pilgrimene begynner å rive med oss igjen. Dette skaper veldig sterk motreaksjon blant muslimene. Det er ingen som liker å se sine gutts hus bli revet.
et tog av pilgrimer blir stoppet og folk blir brent inne i toget. Pilgrimer blir brent inne i toget. Dette utløser en orge av vold mellom muslimer og hinduer. Dette er på et tidspunkt hvor Modi er sjefen for Gujarat. Han har enda ikke blitt en nasjonalpolitiker.
Han har blitt mye kritisert for dette. Jeg skal ikke ha noen mening om det, det er et komplisert bilde. Men i alle fall er alle enige om at her var det enorme overgrep, spesielt mot muslimene, for hinduene går helt av skaftet
Nå bygges jo dette tempelet på dette stedet, og der har du en bit av en historisk erfaring som man føler man må gjøre om på, men den er ikke rettet mot East India Company eller Engelskmen, eller The Raj, den er rettet mot mogulene, som for mange, også intellektuelle indere, er noe som er vanskelig på grunn av at man opplever at hele
den hinduistiske samfunnsordenen gikk under. La meg gi deg et eksempel. Indien er et komplisert sted. Det er et fantastisk sted, men for eksempel hvis du leser deres hellige tekster, Mahabharata, Ramayana eller Bhagavad Gita, i Ramayana så er det
46, husker jeg nå, 46 seksarbeidere som blir nevnt. Horer eller seksarbeidere i det gamle India var knyttet til templer. Det var enkelttempler som hadde transseksuelle. Det var enkelt, liksom det var, hele den menneskelige erfaringen ble rammet inn i en religiøs ramme. Også man festerte i kostesystem og sånne ting, veldig sånn intrikat.
og hele denne verden går under. La oss fokusere litt an på sexarbeiderne. Når mogulene kommer, så sier de at de aksepterer det ikke, antimuslimsk skal ikke ha sexarbeidere i tempelene.
Seksarbeiderne og alle disse menneskene som da har vært i en kaste som har gjort dette vært deres levevis, blir da kastet ut på gaten og blir da til horer. De er ikke lenger gudomlige seksarbeidere som spiller en rolle i de religiøse forestillingene. De blir bare gateprostituerte.
Når engelskmennene kommer, så ser du at dette er et problem. De engelskmenn vil heller ikke ha prostitusjon overalt. En gang i tiden var engelskmenn skikkelig folk, de var ikke liberale i det hele tatt.
Så de konsentrerer da prostitusjonen i en gate i Delhi, som fortsatt er horegata i Delhi, heter GB Road. Så det er deres Red Light District? Det er Red Light District. Jeg tok og dro til, for et par år siden, så dro jeg til GB Road på nattestid. Hvorfor?
og liksom før alle sammen sier, aha, nå vet vi akkurat hva Asle skulle til. Hør her, GB Road er ikke, dette er ikke high-end prostitusjon, dette er arbeiderklasse prostitusjon, de prostituterte i GB Road. Ifølge NGO'er så har omtrent 40% av dem har HIV,
Dette her er sex for fem til ti kroner. De prostituerte er ofte jenter som har blitt solgt av sin egen familie, som har uårige avlingene. Familien har ikke noe å spise, og så selger de døtrene sine. Mange nepalesere fra de alle fattigstukastene, som ender opp i en uhyggelig form for prostitusjon. Det var utrolig.
utrolig å være i Gibraltar. Jeg skrev en artikkel som heter En sekssellers død, for det er fortellingen om en prostituert som har dødd,
for da jeg kommer til dette stedet. Det er indisk, ikke sant? Inngangen til disse horene er veldig små dører, men når du går innover så går det som om du er inne i en bikube. Det går innover, innover, innover, overalt er det grønne dører hvor det er med prostituerte bak dørene. Jeg hadde jo forestilt meg at jeg skulle skrive en sånn feature, at jeg skulle bli med inn og beskrive stemningen og sånne ting. Det var ikke en god idé i det hele tatt.
Fordi når de da, det er en sånn ung mann som, you want fucking, you want fucking, ikke sant? Så kom, kom, kom, ikke sant? Så jeg følger meg innover, og da jeg har kommet dypt, dypt inn i dette, og så sier jeg, actually, I'm not here to buy sex, så blir stemningen kjempedårlig. Da er det ikke noe hyggelig å være der lenger, så jeg kommer meg ut, og
Og så ble jeg sittende med tre prostituerte som sitter ved like av en veninne som er død, for å høre hennes historie. En trist historie om en kvinne som var fattig, som har arbeidet hele livet som seksheller for å gi pengene for å oppfostre barna sine, som blir oppfostret til en annen familie. Alt hun gir er til en annen familie, håp om at barna hennes skal få en fremtid.
Når hun dør har hun ikke nok penger til å kunne betale for V-kubbene til å bli kremert ved elven. Jeg sitter der med de sørgende, og det ender opp med at like blir pakket sammen i en sari og satt bak i en rikssjå.
hvor en av horemennene, de som driver dette, setter seg ved siden og holder fast i like, og så kjører de gjennom nattes deling ned til elvebredden, hvorpå hun blir begravd som en hund i grusen. Det er en seks eller stød i deling. Dette er et brutalt sted. Overalt så ser du etter som wanted posters, bilder av unge menn,
med smale ansikter, de ser ganske like ut for midtøyet, som har forsvunnet på GB Road, for GB Road er et farlig sted. Kanskje farligere enn det jeg innså. Til slutt kommer det en hyggelig sik med snille manteløyene, og så sier han at, «Sir, you need to leave. If you remain here for more than five more minutes, you will be stabbed.»
og så reiser jeg, snur han seg og går. - Å fy faen. - Så jeg tar oss og reiser meg opp, og så går jeg bort til en politimann som står i enden av gata, og så sier han at "You probably shouldn't be here." Altså "Just stick with me until your taxi arrives."
De jeg er veldig enig i er veldig vennlige, snille mennesker som politimannen forstod omtrent. For jeg hadde kamera hengende rundt halsen og sånne ting. Så this is probably not a good time to be a journalist in GB Road. Så bare å bli på knivstokk, altså helt umotivert, for du er et fremmedelement som... Jeg var ikke der for å kjøpe sex. De ville ikke ha meg der. Nei, ikke sant? Fy faen, det var en sterk historie på alle måter.
Tenk, det er sånn at det er, nettopp det har jeg snakket mye med andre på podcast, og disse perspektivene av sin egen tristesse og problemer vi har til mennesker som lever et innkapslet liv, i et alternativt slaveri, og sånn sexslaveri, kan tenke noe jævlig rart, for det er ingen fremstilsikter, det er håpløshet, og du vet at du har barn. Det er bare uendelig tragedie. Ja, og så det er sånn ...
Indien er et sted med så mange mennesker og så mange skjebne, men det er også ting som du bare, du må ha et hjerte langt av stein for å ikke la deg berøre. Jeg satt og bare leste Hindustani Times på hotellet, og så ser jeg en liten notis om guttfunnet ved perrong 4 ved sentralbanestasjonen, og så har de bare fornavnet han, lille Vikram tror jeg han heter,
approximate age, at han er sannsynligvis rundt fire år gammel, og han blir bare funnet. Hvilken historie da? Et lite barn som har blitt forlatt
i denne brutale storbyen, hva slags liv vil det være for han? Jeg har jo barn selv, jeg blir så berørt av sånne ting. Mens jeg er kanskje litt annet, som du vet, jeg er litt annerledes enn andre forskere, jeg liker å se til ting, jeg liker å snakke med mennesker, jeg liker å forsøke å høre på andres erfaring om det å snakke med horene som sørger over en veninne, og få høre at
For de ønsket å fortelle hennes historie. Jeg har vært nok i India til at jeg setter meg to meter unna. De er prostituerte, men ikke for familiære. De er fortsatt mennesker. Jeg respekterer deres kultur. En mann skal ikke sitte så nære. Så vi sitter og har en viskende samtale over to til tre meters distanse, hvor de forteller om sin veninne. De ønsker jo å fortelle at hun var et menneske. Hun fantes. Hun hadde en livserfaring.
Og så til slutt så kommer det en stor mann med håret til skuldre og løfter opp like
spanderer ikke en ordentlig taxi engang, han bestiller en rikshaw og bare setter like sittende opp og bare stabiliserer det med hånda, og så skal den begraves ned i elvegrusen. Men jeg burde overraske at du i hele tatt fikk prate med de såpass lenge uten at det kom en halvdik og avbrøt hele. Det kom en halvdik til slutt og sa at jeg kom til å bli knivsuket. Ja, eksakt. Du kommer så nærme da, at det er jo gjerne sånn, vi tror at liksom at
Ingen skal komme inn på jentene mine de skal kjøpe nå. - Jeg har vært en del i det. Hvis du fører deg som en stolt person, skuldre den tilbake, hodet opp, ikke la det affisere av ting, men at du oppfører deg som at du har retning og vilje, at jeg er ikke en person som du har lyst til å snakke med, jeg har ingenting med deg å gjøre.
så kan du gli gjennom de yndligste situasjoner i India. Jeg hadde en fantastisk opplevelse med motorskikkeren. Jeg var oppe i Amritsar, og så kjører jeg meg vild, og så kjører jeg ned feil vei, en enveiskjørt gate. Og det blir trafikkork, og folk skriker, og hva er det du driver på med? Så kommer det en politimann, og han er rasende, og hva er det du gjør? Kjører du feil?
liksom, dette her, nå blir det bot, gutten min, ikke sant? Men så klarer han ikke helt å uttrykke seg selv, og så kommer det masse folk og bare, hva er det med bitingen? Jeg kjører jo en fantastisk gul, jeg fikk malt min Enfield Bullet gul, jeg kalte den Victoria. Og der sitter jo jeg, ikke sant, med cowboyhatt, og håper han skal gi meg bot og sånne ting, og så kommer det en lærer da,
Og så begynner læreren å kjefte på politimannen, og jeg skjønner ingenting, og så snur læreren seg, og han gir han reprimande for at du er politimann, du skal snakke skikkelig engelsk, du snakker åpenbart ikke godt nok engelsk til en gang å kunne bøtelegge denne mannen, du skal ikke gi noen bot, du skal hjem og studere engelsk, og så snur læreren seg, og så sier han, Sir, my profound apologies, I don't know how this happened, but this policeman is uneducated.
«You have my permission to go». Og så stiller han seg mellom meg og politimannen, og så sier han «Please, go». Og politimannen er sånn «Hei, hei, død, død, død!» Han bare «No, you wait», sier på høyre. «You wait, you wait, let him go». Fantastisk!
Og så sier jeg, jeg rase av gårde, fikk ikke noe bot, jeg lever de indiske lærerne. Herregud, hvor man kunne undergrave den politiautoriteten på den måten der? Ja, men fortsatt ikke en sånn åpenbart undergraving. Det er liksom det at læreren kommer med sin, og sier at, hør her liksom, du er politimann, du skal være en utdannet mann, hvorfor i all verden klarer du ikke å snakke godt nok engelsk, du kunne bøtelegge på en ordentlig måte, du må gå hjem og studere, det er ikke noe bot her.
Problemet er at ikke du har gjort leksene dine, gutt min. Men det er ikke noe aggresjon eller sånt. Det blir ikke noe revolusjoner eller sånt. Det er bare en indisk vennlighet som også er hjerterørende. Jeg har så mange gode venner i India på grunn av...
Det er så mange mennesker som føler seg bekvemme med vestlige mennesker, og det er et sånn enormt hjertelag i dette landet, så det er en veldig trygt samfunn, et fint sted å reise hvis du har litt selvtillit, og hvis du ikke gjør himmelropende domme ting, og du må...
Du må respektere religion, du må respektere kultur. Ikke stirre på kvinnefolk, ikke be om at kvinner skal håndhilse når du er ute i landsbyene. Respekter de strukturer som er der, og ha nok vett til å forstå hva de er. Det kommer til å gå kjempefint.
Hvordan er hinduismens syn på sex? Det har vi snakket om tidligere i podcasten, men jeg husker at det er indi, og så har jo et stort sånn mørke, sånn styggetal når det kommer til voldtekter, og ganske mye mørkesider rundt det her med kjønnsdriftsseks, unge gutter, gruppevoldtekter, masse grusomme historier. Hva er hinduismens syn på sex, og hvorfor er disse tingene her så store problemer, spesielt i India?
En syn på sex er hva du vil at det skal være. Det varierer fra Kama Sutra og tempelen i Kajuraru, som er de såkalte seks-templene. Der er tempelene bygget opp med massevis av mennesker i enorme seks-orger. Kajuraru er et veldig morsomt sted å være. Og det er mye som...
pornografisk diskunst og liksom ulike posisjoner og sånne ting, samtidig som at samfunnet er veldig, veldig konservativt når det gjelder sex. Problemet er at veldig mange, for å kunne gifte deg, så må du ha nok penger til å kunne gifte deg, og veldig mange indiske menn, de gutter som har sex med horene i GB Road,
de lever like røffe liv som horene, de blir også slitt i stykker av, de arbeider seg ihjel, de kommer aldri til å tjene nok penger til å kunne gifte seg og kunne bære en familie, og når de da tjener et par rupees, noen kroner, dette er den sexen de kommer til å få i løpet av livet sitt, med HIV-infuserte, prostituerte som også er seksslaver, dette er ikke så enkelt som sånne her horekunden som er fienden, dette er
Og jeg tror også en del av voldtekten og sånne ting er det er unge menn som aldri vil kunne få nyte gleden av familielivet. Men sånn som staten er litt sånn, ingen pornografi i det helt tatt. Men indierne er jo noen av de mest ivrige brukerne i verden av VPN. Så de har full tilgang til porno, og ifølge Pornhub så er jo indierne et av noen av de mest...
entusiastiske onanistene i denne verden. Jeg tror kanskje jeg bare gikk over porno-statistikk, og der er indierne, de utmerker seg ved at de har en enorm preferanse for å se indiere som boller. De vil ikke se andre hudfarger i fridressur. De ønsker å se indiere. Så de er kanskje mer enn noe annet
og onanister i noe verdensdel, så ønsker de å se folk som ligner på seg selv. Det er bra du sier onanister, akkurat som det er en liten gruppe mennesker som bare gjør det. Når vi ser på statistikken, så virker det som at det er enkelte folk som ikke gjør stort annet. Ja, det kan være sånne unge menn som, jeg vet ikke om vi snakket om det her med sex, det er en pornavhengighet, men det tror jeg er et ganske utbredt problem, og det tror jeg er på en måte globalt
problem for spesielt unge gutter, og kanskje noen også unge damer, så å si historie på. Altså, pornoavhengighet er som alle andre avhengigheter, altså det er jeg tror det er ganske reelt, og det er noe du kan bli sugt inn i, og jeg tror alle gutter kan kjenne seg inn i, jeg har sånn mine venner og
Men det er en tid i tjuren at det var mye nettporn, og du ofte kunne finne på å onanere selv om du ikke hadde lyst engang. Og så kommer det til, så husker jeg veldig godt, det er noe litt sånn selvhatende etterspill av å onanere og se på nettporn, og det kødder jeg med en kompis i gang, og det tror jeg veldig mange gutter kan kjenne seg inn i, at du kan ikke få lukket det ekstremt.
jævla nettvindu til Pornhub så fort du er ferdig. Det er så motbydelig det som foregår. Du kan ikke lukke det og komme. Du kan ikke bli ferdig nok fort med det som har blitt gjort. Det er et eller annet veldig... Jens Bjørnbo hadde beste sitasen på det. Jens Bjørnbo skriver om seg selv der han sier liksom at hvor ble det av den gutten som var fortært av skyld fordi han hadde onanert på selveste julaften? Hahaha!
Er det naturlig å kjenne litt på den skillen? Dette var den faktiske motpolige reaksjonen av å ha sex med noen som vil ha sex med deg. Det er en helt motsatt reaksjon av den fantastiske velværet etterpå. Med Oda Nys er det ofte sånn, hvis det er avhengighetsaspekter i tillegg, så er det noen sånne
Ikke noe selvhat, men du misliker deg selv litt etterpå. Jeg vet ikke, det er en filosof som heter Sigmund Baumann, som har skrevet, han er sociolog og filosof, som har skrevet et fantastisk paper om
moderne sex, og han tar dette, for jeg legger merke til at du stopper ved nettporno, det er greit, men dette er å brere deg til tinderifiseringen av sex, der man blir veldig utilitaristiske, altså at folk går på Tinder ikke for å bolle, det er derfor vi er her, vil du bolle med meg, ikke sant?
Med dette får du sex som er frikoblet fra den emosjonelle bindingen, altså at dette ikke er konsekvensen av to sjeler som møtes, to intellekter som møtes og som tvinnes. At den seksuelle sekshandlingen er en manifestasjon av en følelsesmessig og intellektuell binding, men bare med ren mekanikk.
og hvordan dette skaper en dyp følelse av ensomhet og isolasjon,
som kan være fin. Det beste måten å si det er, har dere sett den filmen "You Grant About a Boy" fra 90-tallet? Det var kjempebra, for han er sånn: "No man is an island, fuck off, I'm an island." "I'm fucking Ibiza." Hans mål er bare å ha sex med kvinnefolk og leve seg i en jævlig kul, fresh unkarsleilighet uten noen forpliktelser i det hele tatt. Det er nok mange som, ikke minst i Skandinavia,
som kommer til å i sin egen liv leve konsekvensene av det, der man blir gammel i en 40 kvadrat leilighet, der man har vært seg selv nok, der man har brukt andre mennesker som et middel, altså bare som en ...
Sex bør man jo ha. Sex er gøy det. Men ikke aldri kunne bygge opp den forpliktelsen og det som gjør sex flott. Bare gjør det til en fysisk, kroppslig greie.
og at det er en enorm pris å betale for dette for mennesket. Vi gjør oss selv mindre. Og Bauman skriver om dette på en sånn måte som, da jeg leste det, han skrev det i 98, og jeg ble slått i bakken, for jeg var ikke klar over at det var lov til å si noe sånt lenger. Men det var det. Anbefale. Slikk opp Sigmund Bauman. Vi har fått inn et spørsmål fra en lyttere her, som lurer på hvorfor dere intellektuelle sier bolle og ikke knulle. Ja.
Det er et godt dansk ord, det er et dansk låneord. Jeg synes liksom, knulla er litt sånn, jeg føler meg litt for god for å bruke det ordet, derfor så velger jeg en eufemisme.
Intelligens, det er ikke et ord som hører hjemme i Nobelkomiteen eller i bilag. Det er et ord som jeg aldri klarte å få meg til å sette det på trykk. Det er liksom et... Nei. Det må brukes momhu. Det må brukes momhu. Ok, da fikk vi i hvert fall tatt inn et lyttspørsmål i dag. Så det var bra med det. Ja, altså...
Hvor skal vi ta det videre? Vi har et kvarter igjen her å prate litt. Hva har du lyst til å ta det videre her? Vi har jo vært gjennom en del av historien, men la oss snakke litt om det India som vi ser i dag. En av de tingene som vi alle sammen spør oss i forhold til India er jo
hvordan kommer India til å bli rike? For det er jo spørsmålet, det finnes jo ulike modeller for modernisering, og det mest åpenbare for indierne å følge er jo den kinesiske måten, bare pøs på drit i miljøet, drit i klima, bygg kuldegrafverkene, bare få dette her opp, ikke sant?
- Nå burde jeg og jeg ha større hukommelse, eller bedre hukommelse, men av verdens 40 mest forurensede byer er det nå 36 av dem ligger i India. Det er helt vilt. Delhi er den fjerde mest forurensede byen i verden. Lahore er den mest forurensede. Når jeg var i India nå, så føltes det som om jeg hadde begynt å røyke igjen. Det går rolig større. Det er så dårlig luft.
Og det er noe som jeg skrev om i Vikendavisen, som undring nok ikke ble tatt opp av noen i det helt tatt, og det er at India ...
til vestlige land at de er veldig opptatt av FNs klimamål, og at de kommer til å elektrifisere med vind og sol. Bullshit, bullshit, bullshit. De lever på statistikken som bare faen. Men det er jo sånn velkommen til den moderne verden, der FN og andre agencies vil jo gjerne tro på Indias løgner i håp om at det skal bli sant. Og India forteller løgner fordi de vestlige landene så gjerne vil høre at vi skal elektrifisere på vind og sol, ikke sant? Men
strømnet i India er noe som har bygd opp over svært lang tid, det tåler ikke rusingen, for hvis du har sol og vind, så er det sånn at når vinden blåser, så går det i 100%, og så blir det 10%, og trafene tåler det ganske enkelt, ikke? Så de bygger jo kullkraft,
For curl har de selv. Samtidig som at de sier, nei, det er bare sol og vind her. Og de kommer med helt urealistiske anslag for hvor mye og mange prosent av den indiske strømmen som kommer fra fornybar.
Og så er det tullingen i Vesten er mer enn villige til å tro på dette, for dette skal brukes til å slå nordmenn i huet med, for vi må bygge mer vindmøller på port, gjør som India, ikke sant? Men fakta er at det ser dessverre ut som at India kommer til å industrialisere og modernisere med kullkraft på en svært, svært klimaskadelig måte.
- Det er noe som er et problem for hele menneskeheten, for spørsmålet er om tåler det globale klima enda en kinesisk veksthistorie?
Skalaen blir bare... Man snakker om å kutte norske utslipp. Bullshit, hvorfor man kutter utslipp i Europa? Vi har nesten ikke industri i det hele tatt. Vi har hentet ut den meste parten av dette. Så det er egentlig bare selvpining og sinte barn som har blitt radikalisert av pensum på skolen. Mens kampen om det globale klima foregår i India. Det er der...
Greta burde ta seg en tur og skrike til Modi i stedet for, men det gjør de aldri, for det de liker best er å skrike til hvitinger, og skape selvfølgelig blant hvitinger, det er det enkleste, mens det å gjøre noe der problemet er, India og Kina,
Det er mye respekt for Erik Solheim, som er en person som har blitt kritisert masse for dette. De synes han er naiv, han forholder seg til å være stater, han jobber for kineserne. Ok, ok. Men en av de tingene som jeg skal gi Erik Solheim kredd for, selv om han er SV-mann, er at han har forstått at fighten for klima kommer til å foregå i disse to landene. Det er der det globale klima blir avgjort, blir ikke avgjort i Europa. Så selv om det er gøy og morsomt å ha Extinction Rebellion-demoer rundt omkring, har jeg ingenting å si for hvordan dette
kommer til å lande. Og dessverre så er det, slik jeg ser det, så ser det ut som at indierne kommuniserer grønn fremtid, samtidig som at i praksis så bygger de kuldekraftverk. Det er et annet aspekt, og jeg mener jo lest til at det er jo at de store indiske elvene står for en helt nært
enorm majoritet, og da kaster jeg bare ut et tall her, om det var 7-8 av de 10 største elvene i verden, spyr ut plast i havene, er det India som står bak, og da bare se på hvordan Europa har selvpisken seg byttet ut alt fra sugerør på fastfoodkjeder til papir
papirstråd og hvordan vi snakker om plastikemballasje som et enormt problem. Jeg kjøpte dette i stedet for dette, fordi da vet vi at plasten her kommer ikke til å havne ute i havet og så videre, når det er så utrolig mikroskopiske perspektiver på det. Nå får jeg et spørsmål fra en lyttere her. Ja. La meg se. Hvorfor sier Wolfgang plastikk når et verdt utdannet menneske vet at plastikk er ikke det norske ordet, det heter plast?
Hva sier du til det, Wolfgang? Hvorfor bruker du ordet plastikk? Det var rett og slett bare en liten slipp for å se om at lytterne faktisk følte med på samtalen. Så det er helt riktig, og det kommer jeg sikkert å sminke vekk i det ferdige som fatter. Det er en elv som renner gjennom Deli, som er en av biflodene til den hellige Ganges-elven.
Vi snakker om hvilken skala det er. Det er en elv som flyter inn i delen, og så forsvinner den i delen. Elven blir drukket opp i delen, og det som kommer ut er en bekk i et sandete elveleie. De kan ikke engang lenger bruke elvene til å transportere alt søpplet og alt driten. Men det er jo sånn at...
Ganges er en av de mest forurensede elvene i verden. Varanasi er utrolig viktig for hinduene. Det er en av verdens eldste byer, helt Benares, hvor Buddha for øvrige kom fra. Et kjent bysbarn fra Varanasi. Det å bli gravlagt i Varanasi, det er et veldig godt tegn for en hindu. Det er en bra greie, eller gravlagt brent.
Problemet er at de fleste fattige har ikke nok penger til bålet. I løpet av et liv har du ikke tjent nok penger til å kunne betale for et likebål. Så hva gjør du med bestemål da? Dumpere er det vel, ikke sant? Så ser du likene som flyter nedover ganghus. Jeg har en Østerriks kamerat som fortalte at det var en annen tante, en sånn her espri og hippie tante, som ble så overveldet av spiruleralitet når hun var i Varanasi. Det skjer med enkelte hvitinger at man bare blir helt sånn her fjett.
rett av indisk filosofi, og så skal de liksom bli litt indiske. Så hun kjøpte seg sari, og så skulle hun ta sitt rituelle bad i Ganges, som jo er en risikabel greie, fordi hun fikk da en ganske urinveisinfeksjon rett på sykehuset i Delia, så blir tante flyttet med sykehusfly til Vien. Og østrykkerne er jo ikke så veldig sentimentale, så hennes underliv blir da et case-studium,
for medisinerstudentene i Østerrike, hvor da professoren kommer inn, hun ligger der og skrever, der kommer 20 medisinerstudenter inn, og hvor han peker, legg merke til, ikke sant, se her, og så sier han, før han liksom,
avduker hennes underliv da, så sier han, nå skal dere få se noe veldig spesielt. Dette er den verste urineveisinfeksjonen i Østerrikes historie. Så hun tok seg et bad i ganges, men det er en morsom historie, men det er også et tegn på hvor forbannet forurensa den elva er. Jeg tok ikke hånda i den en gang, det er bare tarmbakterier og... Det er ikke veldig greie med naturen, men
Nå skal vi være fair. Det er sånn som, da første gang jeg kom til India, så delig var et sted var stappfullt av rikshår som gikk på omtrent på fyringsolje og kuer overalt. Nå er kuene for det meste borte. Det er langt færre rikshår, det er langt færre av de aller verste lastebilene.
Så man gjør ting, og det har et mål om å elektrifisere bilparkene og sånne ting. Det er mye som kommer til å skje. India er en moving target, så det er å felle dom over India. Dommen vil være en annen om seks måneder enn det den er i dag, for dette landet er i bevegelse. Men er det sånn at de prøver å få fattigdommen til å komme?
Minimalisere den at det skal være mindre fattigdom gjemt over India, at alle skal være med på veksten oppover, velstand til alle. Det er nok i alle fall det man forsøker å kommunisere. Problemet er at veldig mange, du sa tidligere at indierne har gode skoler, det har de ikke. Sa jeg det? Ja, du sa det helt innledningsvis, at de var høyt utdannede, har gode skoler. Ja, det er det.
For å lytte deg til det, det kan stemme. Jeg henger jo ved hvert ord som kommer fra deg, Hvorfor kan jeg? Hvordan skal jeg kunne bekrefte deg, hvis jeg ikke hører på hva du sier? Jeg er et prøvende menneske, og jeg er villig til å lære. Læra min er feil. Skolesystemet hindrer veldig mange...
unge i å komme til den nivå at de kan ta seg høyere utdannelse. Samtidig er det så mange smarte folk i India, og det er en skala at selv om mange skoler er dårlige, så er det så forbannet mange folk som blir høyskolerte, selv om universitetene er ofte dårlige også. Så er det så mye rå intelligens i det landet at det er mye kremflåte her. Men
For India er det der regjeringen nå satser på å få orden på skolene, for de mener at veien til å bygge opp en middelklasse er at man må få en mer utdannet befolkning. Men det er jo det som er problemet for India, at du har et land som er 1,4 milliarder mennesker, og som i middelklassen bare er rundt 300 millioner. De fleste i Norge vil jo vite det at hvis du har en befolkning på 1,4 milliarder,
I et vestlig land ville middelklassen utgjøre 1,2, og så ville det være en liten overklasse og en liten underklasse. Mens i India har man fremdeles en pyramide med en gigantisk utgangspunkt
en ganske snever middelklasse, og en enda mer snever rikmannsklasse, som er rike i en vilkesmålstokk, liksom familiene Tata, Mitterald, de er alle sammen stygge rike. Nå har det vært mye snakk om den såkalte Adani-groupen,
som er også en av disse synsikt rike overklasserfamiliene som bygger mye i landet. Så det er litt av en tilløp til en oligarkaste i India også.
Men skal vi avslutte med noen reisetips? Hvis du skal reise med venner, eller med din partner, eller reise alene, har du noen forslag, noen tips, noen råd? Ja, hvis du er voksen,
så synes jeg du kan godt starte i Delhi. Delhi har noen av de flotteste hotellene som du vil finne noen sted i verden. Det er en soft landing. Så er det også sånn Udaipur i Rajasthan, der de har The Water Palace, der det er et palass som ligger midt på en øy i en innsjø. Uharvelig vakkert, nydelig, en fantastisk kultur.
Mens også for meg, og de norske indierne som lytter her nå, hvis ikke blir overrasket, min favorittby er Lucknow. Lucknow i Uttar Pradesh. Lucknow, hvor da crescendoet i myteri i 1857 finner sted, der engelskmennene fortifiserer seg i The Residency, og i over 100 dager står imot enorme angrep med kanonader og det hele. Men
Laknav som er hovedbyen for urdu-språket. De snakker i Pakistan. Den vakreste urduen, sier snakkes Thales i Laknav. Dette er en muslimsk by. Har noen av de vakreste monumentene du noensinne vil se. Og som er relativt ukjent for de aller fleste, og derfor er det ingen turister. Og Laknav er et av de stedene hvor
som jeg alltid ønsker å vende tilbake til. Det var bare, jeg hadde en sånn fantastisk tid der jeg kjører min gule motorsykkel mellom ruinene og kuene i en by som er en universitetsby som er, det er noe spesielt med et sted som er så knyttet til et språk,
Og den vanvittige selvtilliten som var ved universitetet, knyttet til urdu, som de anser for å være det vakreste språket i verden. Det var som å komme til Vatikanet og se latin i praksis. Nydelig. Jeg ser for meg, når du kjører motorsykkelen gjennom indiske...
så ser jeg for meg sånn norske Brad Pitt i Benjamin Button når han kjører motorskikkeren der og har med en hånd på styret. Jeg kjørte nok en del med en hånd på styret, og jeg var nok ikke Brad Pitt-
Kjekk, men jeg hadde en veldig bra stetsen som satt godt på hodet, så ikke noe hjelm eller noe sånt. India var ikke hjelmeland før, og så med sånn der Neruvest, som er god og varm, å kjøre gjennom dette fantastiske landet og bare kunne ta en avstikker til høyre når enn du ville, for det er trygt. Det er det som er så fantastisk med India, at du tar til høyre, du stopper i en landsby,
du bestiller deg en chai. En person vil komme og begynne å snakke til deg, ofte noen som ikke kan engelsk. Hvis du viser interesse og spør dem, så kan du få den mest fantastiske opplevelsen, for de er så åpne, de er så vilje til å dele. For meg så var, jeg vet av disse hunger monuments i Lucknow, som ble bygget av Maharajan på grunn av at det var hungersnødd, og da fikk folk arbeidet for føa, da bygde de sånn gigantisk monument, det er slik det kalles hunger monuments. Møter jeg en student,
Høflig grei, jeg blir invitert hjem til familien hans, vi spiser middag sammen, han tar meg med til universitetet, presenterer meg for professoren hans, professoren forteller meg om urduo og hvorfor dette språket er så viktig, hvilken rolle laknav har spilt i utviklingen av dette språket.
På kvelden kjører jeg gjennom mørklagte gater og finner meg et lite hotell og sovner med en doven vifte som virger over en sprinkelseng. Fantastisk. - Det var nydelige bilder. Jeg får alltid lyst å dra til de stedene vi snakker om når du er her. Det kunne også vært en sånn ... - Vi burde gjøre det i stedet for yoga i underbuksa. Det er ikke yoga du drar på, men du drar på noe annet? - Nei, Asle.
Det er ikke yoga, det er pilates. Pilates? Herregud, nå må vi... Selv jeg liker ikke ordet engang, pilates, det høres egentlig ut som en del av tarmsystemet. Ja, det kan bli det. Det er noen infeksjoner i pilates. Det kan kun kureres gjennom... Jeg skulle betalt mye for å se deg på pilates-måttet og gjøre de øvelsene deres. Herregud. Vi må dit en gang når du skal faktisk ha helse til å kunne reise ut i verden, så må du faktisk være i påskang.
Nå begynner jeg å bli gammel, og nå begynner det å skrante på kroppen her. Jeg har fortsatt lyst til å reise. Hva skal jeg gjøre? Nå skal du høre. Nå skal vi faste, trenne pilates og spise biff. Jeg lurer på om du må pusse meg opp for dette. Du er en sånn moderne, konservativ, åpen for nye og spennende livstider. Jeg er mer en kirkegående, litt dårlig form, som ...
komme meg i form, det er liksom geitos på knekkebrød og gå i skaven til du er god og svett, og så drikker du melk når du kommer hjem. Vi har jo en litt uskreven kontrakt med alle lytterne du har skjønt for lenge siden. Du forteller meg alt du har lært i verden, og gjør meg bare smartere og mer intellektuell, mens jeg sørger for, eller må i større grad fremover nå, sørge for at du faktisk
holder deg oppe fysisk og kan reise til du blir 90-100 år gammel, og da må jeg inn med Pilates og kostholdsprogram og gi deg noen ordentlige pointers der. Ja, men så som jeg tenker, veldig mye av tiden du og jeg tilbringer, så er det jo på kamera og med Mikk, det er jo bare fordi vi er på,
vi er to menn som bare instinktivt kommer overens. Vi er veldig kompatible. Men kanskje vi burde hengt noe mer ut på fritiden også. Tror at jeg må ta så voldsvisere i livet mitt. Kanskje jeg også kunne ha gått av å prøve nye ting, selv om Pilates høres ut som noe som er bridge to fall, men ok...
Jeg skal jobbe med meg selv og bli mer åpne for Wolfgang-livsstil. Det er veldig i tid at jeg jobber med seg selv. Self-growth er vel den nye globale folkesykdommen.
- Ja, det er selvrealiseringen, ikke sant? - Ja. - Mens mitt budskap er at, for det første, frihet er rammer, elskerammer. Om det er nasjonalsatsrammer eller ekteskapet, det er rammene som gjør det mulig for deg å kunne føle deg fri.
- Selvrealisering gjør du gjennom andre mennesker, og du gjør det gjennom å bidra. Det er ikke den tanken om at andre skal gjøre deg lykkelig. Det er barnsloven, det kommer aldri til å funke. Du blir lykkelig gjennom det. Arnulf Øvland sa: "Den største glede du kan ha, det er å gjøre andre glad." - Amen. - Amen. - La oss plukke to ting på tampen her. Aller først din Europa-trilogi, det må vi selvfølgelig dra opp igjen. Skal vi se, får vi bytte av kamera her. Hold den litt opp.
Sjekk det, Magister og jenter. Jeg var så kort tidlig at jeg kjøpte nesten ingenting, men det jeg gjorde var at jeg tok med meg tre bind av europatriologien, og så fikk jeg bunnet det min i lær.
Dette er Europatrologien i skinninbinding. Det var til barna mine. Jeg mistenker at dette er den morsomste boka jeg noen gang kommer til å skrive. Så jeg tenkte at jeg ville gi barna mine en fin utgave som de kunne ha i bokhylla, for på et eller annet tidspunkt er ikke jeg her lenger, så kanskje fint at de har en praktutgave. Det var så kult, da kommer det.
Da kommer det en fyr som er garver, kommer til hotellet. Han kan ikke et ord av engelsk. Han er kledd i tradisjonelle klær og er åpenbart litt sånn
Hva gjør jeg her? Men når han begynner å snakke om ulike skinnkvaliteter, for jeg får lov til å velge, han kommer med ulike skinnlapper, og så forteller han fra hvilke dyr de kommer, og hvordan det blir behandlet, hvordan det blir farget, og så kan jeg velge. Og så se håndlaget hans, hvordan han behandler læret. For det er noe du ikke kan fake. Liksom den fingerspitske fylen til en fagmann, og se hvordan han stryker det. Det var så vakkert å se, og så velger jeg mitt.
Og så i løpet av 24 timer har han bunnet inn i lær og gitt med gullskrift. Jeg synes Dreier var litt cheap med innvinningen på Europa-trilogien, det er lov til å si det. Men jeg håper at noen av dere kommer til å logge dere på Dreiers forlag og kjøpe Europa-trilogien til en grei pris, og da får dere den signert hvis dere bruker kodord Europa.
Altså må jeg si at jeg var på Dreier, jeg har signert hver, liksom vi hadde opplag på tusen, det er ikke veldig mye liksom, men nå har vi solgt 960 og jeg har signert hver jævla en av dem, så det er bare 40 av dere som får en til, tror jeg. Wow, så kommer det flere opplag av denne
videre nå? Det kommer flere bøker. Jeg vet ikke. Jeg skriver jo flere bøker. Jeg har to bøker som skal forhåpentligvis komme ut i år. Jeg har en om stormaktene, som kommer ut på Kaggo, og så har jeg en om en sånn true crime greie, som kommer fra Sverige. Men
Jeg håper kanskje at Dreier vil trykke flere bøker. De har ikke sendt noen signaler om at de kommer til å gjøre det, så det er litt av en løp og kjøp. For dette var noe som jeg egentlig tvang dem til å gjøre. For nå kan dere ta og gi disse tre bøkene i et bind, og de valgte at det ikke er bedre å selge de tre bøkene hver for seg. Det er bedre butikk.
Vi kan ikke ta litt mer enn 500 kroner. Så de trykket et lite opplag. Så det er egentlig bare for dere som lytter til Wolfgang W. Det er slående, det synes jeg. Det er bare oppfordring at hvis du lurer på hva vi egentlig snakker om her nå, så er det jo da, vi har jo spilt inn også egne serier her i podcasten med Asloid. Det var jo sånn vi skulle bli kjent, med helt i hodet
helt grensesprengende pitch fra meg om å lage en podcast-serie med gullbrikkespillet, som jeg fikk Asle Torit å bli med, som er jo hans siste bok i den trilogien her. Og så tok vi Jernbure, og så tok vi Rødt, Hvitt og Blått, som fortsatt publiseres disse dager, tror jeg. Som renner ut en av en episode. Og alle disse tre bøkene er samlet i Europa-trilogien, i en ordentlig murstein, som du dessverre ikke får lærinbundet, men...
I en lekkere er det hardback, ikke sant? Ja, hardback med et fint omslag og sånn. Og så har jeg sagt at alle som bestiller på dreier skal få den signert. Og det tror jeg dreier er litt annerledes, for det er masse arbeid å sende ut alle disse greiene her også. Så kode er jo, Europa skal få et signert bind.
og så håper jeg at mange gjør det, så kanskje vi sammen kan overbevise gutta på Dreier om å trykke enda et opplag, hvem vet? Ja, jeg tror det kommer til å skje. Så til deg som hører på nå, hvis du har lyst å sjekke utrologien, så gå inn på Dreiforlag og bruk kodeord EUROPA.
- Og sjekk også ut podcast-serien hvis du lurer på hva dette går i, så får du også en veldig god feeling av hva bøkene inneholder. Og bøkene går selvfølgelig mye, mye dypere enn i våre sprekete timesamtaler til forskjellige personer.
Det er jo det. Men det aller fineste er å få lov til å være sammen med deg. Jeg blir alltid bli av å være sammen med deg. Du gir veldig positiv energi, så selv om kaffen var kald og ungene var sure og bilen ikke ville starte, så blir jeg alltid bli av å være sammen med deg. Det er meldinger som renner inn fra toppadvokater og venstrevridde jævler her ute som bare sånn, jeg elsker de episoden med
med deg og Toy, det er en egen kjemi dere har en egen greie jeg orker ikke å høre på de andre podcastene det funker ikke helt, men dere to har en det er noen greier to brødre som ikke er brødre
Sesong 1, 2, 3, 4 kommer snart. Vi får se til hva vi kan finne på, men jeg føler at det ligger nye eventyr i fremtiden for meg og deg. Vi burde kanskje lage en filmprogram på YouTube. Det hadde vært jævlig morsomt. Jeg kunne tenkt meg å gjøre en live podcast på Rockefeller eller noe sånt. Ja, ja, ja. Herregud, vi har ting å snakke om etterpå her.
- På vegne av alle som har hørt på, og koset seg med denne India-spesialen, så tusen takk for nok et fantastisk reisebrev, kan vi kalle det.
- Takk, og så vil jeg avslutte med en shoutout til Alok på den indiske ambassaden her i Oslo. Det er en fantastisk gjeng jeg hadde rovstatt til som vanlig, for jeg hadde ikke planlagt godt nok, så jeg endte opp med å få indisk visum på 24 timer, og der traff jeg på en av ambassadesekretærene som sier: "Asle, dette skal jeg hjelpe deg med." Ikke bare fikset han visum, han tilbehørte meg også en kopp te og en halvtime fantastisk gode samtaler, så Alok, den er for deg.
- Herlig. Og så må vi selvfølgelig avslutte med det obligatoriske. Man kan ikke reise til India eller være nestleder i Nobelkomiteen uten å ha friskt undertøy til enhver tid, nemlig en Comfyballs bokseskjort. Du slipper ikke å gjøre det. Vær så god, ta den med. - Tusen, tusen takk. Denne skal jeg bruke når Aftenposten ringer, og så skal jeg finne en eller annen måte å kunne stille opp i underbuksa på intervjuet. - Elsker det, elsker det. Det gleder vi oss altid. All right, vi snakkes snart da. - Det gjør vi.