Vi burde ha tapet det. Det var en stor synd at jeg ikke satte på R-knappen der. Det var en god oppvarmingsprat. Som alltid med deg, Asle. Som alltid. Jeg er jo her bare for å gi deg luft under vingene, bror. For å småtalk og snuse og komme med røde historier. Ja, det er det vi gjør, er det ikke det? Det er alltid noe våkprat og noe film og litt...
det var en fin mix vi hadde der av diverse ting så kan de som du som sitter og hører på nå bare sånn nei, hva har de pratet om? Få høre mer om det. Det var jo, vi var ganske flinke på det gullbrikkespillet og jernburet at vi hadde jo ofte sånn 20 minutter med small talk først så folk likte det. Gjorde de det altså? Ja, ja, ja, ja, men sånn.
Skal ikke kjimse av det greiene der. Vi får bare sette på rekke på kapittel fem etter denne. Nå skal vi til Køben. Vi skal til Køben. Når verden kolliderer, København, flerkultur i praksis. Dette er et veldig spennende og lærerikt kapittel. La oss være ærlige, MC-bander og motorsykkelslubber, vi synes det er litt spennende.
Vi liker jo det, gjør vi ikke det? Det er jo innerst innrett. Vi er litt mot oss, vi er litt redde, vi ser det, vi kan noe med det å gjøre, men det er noe spennende med kriminelle. De sier vel ikke selv at de er kriminelle bander og gjenger, men det er jo opptatt at det er mye kriminalitet som foregår i småtskyggelklubbene. I alle fall bandyr og Hells Angels, som er en prosentklubber, de er jo bygget opp. En prosentklubber, var det det du ville si? Ja.
Når det går på, da var jeg... Jeg husker ikke hvordan det var i USA, at det var noen som sa liksom at...
Men hør nå her, 99% av de folkene som kjører motorsykkel er bra folk, og de bare, ja, men vi er den siste prosenten, vi er en prosent. Så de vet jo at det er kriminelle fellesskap. Det er jo det som binder dem sammen, og er kjernen i æreskodeksen. Hvis de hadde vært søndagsskolegutter, hvorfor hadde det da vært nødvendig at man aldri tyster, aldri liksom, og gjør det for beskjed om?
Det hadde jo vært en utrolig bra sketch at motorsykkelklubbene som siste instans utkommer. Nå er vi så lei at ikke vi har fått de politisk korrekte omtale av hva vi er. Vi kaller oss for MC-bander og kriminelle og gjenger. Vi har lyst til å bli kalt for det.
Så er det nye riktige ord å kalle oss, som vi identifiserer oss med. Selvidentifiserende, ja. Jeg lurer på hva det ville vært. Vi er en motorsykkelforening, for eksempel. Ja, men det er jo noe som... Vi sitter på... Ja, men det er jo det som Hells Angels, en talsmann i Danmark,
Jørn Jørnke Nilsen, når han har vært i retten, så har han alltid sagt det at «Jeg vet ikke hva du snakker om, det er...» «Hellas Angels er jo bare en...» «Fy familie.» «Nei, men det er en gruppe av menn som liker å kjøre motorsykkel, og skry på motorsykkel, og snakke om motorsykkel, og...» «Jeg skjønner ikke hva du prater om alt dette med bander og sånn.»
Det hadde vært litt bra hvis de hadde hatt en PK-representant hos seg. Det hadde vært utrolig morsomt. Hvis de bare sa, nå må vi kalle det motorsykkelforening. Kanskje... Dette her er jo skrevet i... Kapitlet er skrevet i 2009-2010. Men vi tapet dette i 2022, og nå sliter jo
Hells Angels veldig mer i kriterien. Og det har nok kanskje noe å gjøre med akkurat det du hintet om da. Om at det vi skal snakke om, det resulterte i et ganske sånn bredt backlash mot Hells Angels. I mange europeiske land så har de ikke lov til å bruke colors. Tyskland har ikke lov til å bruke colors. De har ikke lov til å bruke skinnvesten med emblemet bakpå. Og så faren var jo at man i kjølvannet avkring mot terror og alt det grann der, at
at MC-klubbene skulle forbys helt, og derfor så forsøkte de å rense opp litt, og bli litt med med motorsykkelklubb, og
og forsøke å outsource hva det kriminelle greiene var. Da ble det en gubbegreie. De får ikke de unge, voldelige mennene lenger. Så Hells Angels i 2022 i Danmark er ikke hva det var i 2009, men i 2009 var det noe å skrive om. - De speiler litt dette vi snakker om fødselserater i Europa. Det ser ut som det blir topptungt i motorsykkelforeningene nå og fremover.
- Ja, kanskje det er det så enkelt liksom at
Sånne som Jørn Jahnke Nilsen, som i 1984 var en svært sint og svært brutal ung mann, og som posterchild for slemmingene i Hells Angels. Etter hvert ble han veldig interessert i å skrive bøker og essays. Da jeg intervjuet han, var det ganske åpenbart at han fant det veldig stimulerende, at han likte å prate om intellektuelle ting.
Og det er jo ikke akkurat det du forbinder med Hells Angels. Det første, og det har jeg aldri hørt noen snakke om før, men det jeg alltid forbinder med Hells Angels er jo navnet. Det er jo en skrivefeil i navnet. Er det bare meg, eller er det... Altså det står jo helveterengler. Altså det er jo ikke helvetesenglene. Jeg tror det er jo det det er meningen, at det er helvetesine engler.
Det er jo det som er meningen med navnet, men det står jo helvete engler. Altså det er jo en mangler en apostrofe her. Du, det vet jeg ingenting om, men så vidt jeg har forstått så har det jo navnet fra en film, en flyfilm, om...
amerikanske piloter som heter Hells Angels, og så ifølge myten da, så skulle det være de menterte soldater som kom tilbake etter 2. verdenskrig, og som ikke fant seg til rette, og så, og Vesten er liksom, vet du hva en jerk er nei?
Så britene du ser ofte i filmen. Jo, jo, jo, du fant jo en sånn i skjevfunnsk. Ja, du fant jo en sånn i skjevfunnsk. Den britiske lærvesten, eller en hams som det heter på norsk. En lærhams som er bare en lang vest.
Den er veldig grei å ha når du kjører motorsykkel. Jeg har kjørt motorsykkel og en av tingene er at du blir kall på nyrene. Du blir kall bak. Det å ha noe som isolerer deg er allerede viktig. I følge myten ga de seg selv navn og så gikk det framover der. Men det mest berømte motorsykkelklubben i verden er Hells Angels. Den skal i følge myten. Alt dette er bare
Man vet ikke helt hvor deres egen PR slutter og hvor virkeligheten begynner, men de skal da ha blitt stiftet på 60-tallet i San Bernardino, Kalifornien.
- Det kapittelet her også handler om, det er jo da København, motorsykkelklubbene, eller først og fremst Hells Angels versus innvandrergjengene i København. - Mhm, no black cobra. - Er det en innvandrergjeng som er veldig mye større enn de andre som du også infiltrerte under besøket ditt, eller er det et konglomerat av masse innvandrergjenger fra forskjellige typer?
Du synes jeg har ikke fulgt dette så nøye siden jeg var der nede. Da jeg var der nede, så var det Black Cobra som var det store som hadde...
Egentlig tok de hele ikonografien til Hells Angels og lagde hettegenser med det samme greia, med symbolet bakpå og Denmark. De har Hells Angels, hodeskallen, vingene, og så står landet du kommer fra under Denmark. Så de tok jo det, mens nå har jeg inntrykk av at det er loyalty to familie, en svensk gjeng som har spranget over Øresund og er
Kriminelle innvandring er ganske enkelt. Og denne krigen, den har sannsynligvis hatt mange spor tilbake til både 90-tallet og kanskje et eller annet lenger bakover, men at selve krigen som du skriver om i kapittlet her, startet julen 2007. Startet julen 2007. Da jeg skrev, så hadde den ført til åtte drap, 60 skyteepisoder og flere hundre arrestasjoner.
Og det var en strid mellom motorsykkelklubber, det var ikke bare Hells Angels, men banditersfosser med, mot innvandrergjenger. Og på dansk var det rockere mot bander. Og det handlet om, det mente alle, det handlet om kontrollen over harsjmarkedet i København. Rockere mot bander, da var rockerne...
Var det pressen og dagligtalen at det skulle være enklere å omtale dette her? At ikke man sa innvandrere versus MC-folk? Nei, men du sa liksom at hvis du kunne få lov til å si jeg i dette preset, jeg tror at det hele tiden er veldig fornøyd med å være rockere. Hvem har ikke lyst til å være en rocker? Rockestjerne, ja. Krigen handlet jo om selvfølgelig sikkert territorier, makt og alt det der, men først og fremst også narkotika. Og at det var...
om det var en oppdagelse eller hva det var, det vet jeg ikke hva du skrev der, men at
Men man skjønte på et tidspunkt at hars, falske merkeklær og steroider er veldig mye tryggere og har mye lavere strafframme enn for eksempel å selge kokain, heroin, våpen. For å ikke snakke om import. At dette ble et mye større marked og mye mer lukrativt. Dette var her det kranglet om. Hars, merkeklær og steroidmarkedet. I Danmark har du vært legalisert et sted i Køben i Kristiania. Det er ganske sprøtt.
- Ja, og saken er at man kan se på det som en 68-greie om hvite skjorter og tralling, men det var et marked som har verdt flere hundre millioner danske kroner i året. Og Hells Angels var de som skaffet hasjen som ble solgt i disse bodene.
De hadde da sine kontakter primært i Marokko for harsj, og så hadde de i Jugo for hva heter det? Den grønne regnet. Marihuana.
Og det fungerte jo veldig bra. For dem helt til de begynte å bli underbutt av marokkanske gjenger som bare hoppet over en del av mellommennene og begynte å underby dem. Det er sånn historien er. Det er historien som mediene og ekspertene sier at det er det det egentlig handler om. Det er en økonomisk forklaring
Hells Angels selv mener at dette her handler om innvandring, og at de er arbeiderklasse gutter som har sine klubber i arbeiderklasse nabolag, og det er en del innvandrere som ikke vet hvordan de skal oppføre seg. De glemte å vise respekt for Hells Angels, og det førte til knuffing.
Og sånn er det jo med Hells Angels at de har som policy at tråk meg på tåa så knykker jeg nesa di. Stikk meg med kniv så skyter jeg deg i hodet. De skal alltid eskalere da. Og at det var en sånn
testosterondrevet konflikt av folk som ikke visste å respektere lokalbefolkningen, nemlig dem. - Du vet at kriste folk har samme mentalitet, at hvis noen kødder med han, så skal han kødde med de 100 ganger tilbake igjen. Sånn type, ikke kødde med meg, for da blir det laget helvete tilbake igjen. Da blir folk sånn, dette orker jeg ikke trøbbel av. Det er en måte å gjøre det på. - Ja, det er en måte å gjøre det på. Jeg er jo mer en sånn leben onk, leben lassen.
Men det er også sånn at av og til hvis folk er frekke og går etter deg, så kan det være passende å statuere et eksempel for å signalisere om at har du lyst til å gjøre dette, så la oss gjøre det. Men dette er jo selvfølgelig for meg bare i ordskiftet. Jeg hadde en rundemund som forsker bort på NLA-høyskolen,
som jeg synes gikk alt for langt og skrev et svar som ble mye mer delt enn deres opprinnelige angrep og da var det liksom de forsvant bare ut av ordskiftet med et klink da
Men det er jo, så jeg er nok ikke helt i delen om at, hevntrang er ikke en veldig sterk følelse hos meg, men det er det i essentials, det tror jeg helt klart. Ja, men er det ikke et slags dypt nedi oss mennesker at vi har alle forskjellige triggerpunkter, og ikke grader av når vi kicker inn hevn? Altså jeg tenker sånn her, hvis du mister...
Det er litt samtid nå, kikkeltiden. Hvis du hadde mistatt for at du hadde barn eller familie mellom, eller en sånn dyp urettferdighet, så vet du hva det var som type høvnfølelse du hadde fått. Man må jo kanskje stå i det før man vet det. Ja, jeg tror kanskje at kulturen er på en eller annen måte en slags, spesielt film, er en slags kollektiv redelsesmekanisme. Hvor mange filmer er det ikke som har som tema...
De kidnappet hans datter, og det skulle de ikke gjort. Så dreper han halve verden før han innfører hans datter. Det er en hevndrevende narrativ. Det er en amerikansk sjange. Men det som er interessant er at i Norge, hvor vi har så lattelig lavt straffenivå, at folk ikke tar lovene i egne hender. Når du får et drap, og så får drapsmannen seks år i fengsel ute etter fire år.
Er det nok da? Hvis du ser vår egen historie, hvis du leser sagene, så er svaret åpenbart nei. Vi var jo veldig store på blodheven, så vi skal jo være glad for at vi lever i et samfunn som ikke er drevet av heven, for det er et ganske utrykt sted å lese. Du kan lese det
Nå skal jeg nerde litt da. De fleste kjenner jo Vålus på, som er et fantastisk dikt. Men jeg kom over et dikt som er skrevet på Island på 1212, som heter Sola Jod, som er et av de store nødvendige diktene, men det er kristent, og det er for ingen interessert i å høre det. Alle vil høre om Tor og Odin. Men det er skrevet rett etter at de byttet religion, og Sola Jod er et slags forsvar for
kristne moral da. Det er egentlig veldig fint, for det soler jo på begge det at ja, men
Var det egentlig veldig greit å drepe? Var det noe som var så veldig fint? Husker du hvordan det var at du aldri følte deg trygg, og at du aldri kunne gå 200 meter fra huset ditt uten å ta med deg våpen? En sånn hevnsamfunn fører til det, og det er litt den virkeligheten som Hells Angels, når jeg besøker dem, de er i. De har et hovedkvarter i Svanevei,
som er bygget som en festning under den store nordiske bikerkrigen mellom Bandidos og Hells Angels, så ble det angrepet med antipansebrytende raketter.
Og de gutta når de er ute og kjører, så er de mobilisert, fullt mobilisert. Det snakker en dansk som fortalte at en av disse kjempekrigen i Danmark startet av at noen velta en motorsykker til en av Hells Angels gutta på Roskilde. Han gjorde det ikke med vilje engang. Det var full og gæren og skumpa bort i sykkelen.
Og så ble det hevn, og så ble det drap, og så kunne du bare flytte hjem bort fra familien din, for nå kommer noe gærent til å skje. Så det er ikke bare greier. - Er det MC-bandene eller innvandrerbandene som blir holdt mest ansvarlig for gjengkrigen blant folk flest, og pressen og i narrativene?
Er det noen sånn good guys, bad guys av de to? Eller er de like ille? Ja, eller så så Jugo Sopara hadde en meningsmåling, for det driver vi jo med, i 2010, der de fant ut at 74% av danskene holdt innvandrerne ansvarlige for denne bakkrig som pågikk i 2009-2010. Ok, så folk flest sagnet at det var innvandrere som
Men har de seri på som MC-banen med sånn post i fortegn, eller bare at de var mindre verre enn innvandrergjengene? Det som ble spesielt med akkurat denne var at mens den store nordiske motorsykkelkrigen
Da var det veldig lite åpenhet, så man fikk mestparten av informasjonen sin fra politiet ganske enkelt, mens miljøene var fullstendig lukket. Så det nye her var at Hells Angels hadde en talsmann, Jønke Nilsen, som var en av de gutta som startet Hells Angels, og som er en sånn type danske som danskere liker. Han er svær, breiskuldret, skjegget, snakker et ganske uøvrendt dansk. Han er litt en sånn ...
En sånn Jensen da, en pilsner. Han skrev et par essays som var dannet opinion ganske enkelt. Så han gikk ut og kreget opp opinionen, og de vant den opinionskampen om hvem danskene syntes var de skyldige i denne. Han hevde jo at dette var
et utslag av integrasjonsutfordringer handlet ikke om hash og sånne ting. Mens de, jeg snakket med politiet og blant journalister, mente at det var helt åpenbart en kamp om hash-markedet. Ok, så men vi kommer sikkert inn på det etter hvert, hvor mye han egentlig som
avsløre og sånt, men kom du veldig tett på han for det? Brukte du mye tid med han i kjøpet? Ja, vi har jo kjent hans i mange år, og vi meldes fremdeles. Det er en tendens blant intellektuelle at de blir veldig...
blinde når de møter udirer, og så forelsker man seg i udirer, og så forsøker du å bortforklare udirer, men la det være klart at Jønke er en ekstremt farlig mann. Jønke er en morutter. Og han vet at du mener det om han? Ja, og det er jo saken at hvis vi spoler tilbake, så
Janker var en ganske sånn brutal ung mann fra tidlig alder. Første gang han ble dømt var fordi han endte opp i slagsmål på Bornholm under på en sommerferie der han brukte kniv og liksom gjennom da sosialsystem og sånne ting og så blir han med å danne i Hells Angels og så kommer de opp på 82 så ender det opp en strid med en konkurrerende bande som heter Bullshit. Og da bestemmer Janker seg for å ta dette i sine egne hender og forfølger da
sjefen i budsjettet som heter McCrell og skyter han ned foran utgåret foran dama hans
Og de fleste mener at han også forsøkte å følge etter og skyte dama også. Og så tok han bare og hoppet på sin sykkel, tok toget til Kastrup, og så så ingen noe mer til han. Da levde han i skjul blant Hells Angels først i Frankrike, siden i Kanada. Og så et par år senere vender han tilbake for straff for rovmord, og
og soner hvert eneste år, og det er ganske uvanlig i Danmark. Da er du ikke den greieste fangen hvis du soner alt de ga deg. Hvor lang var det? Typ 18 år? Nei, jeg tror at han sonet 14 eller noe sånt. Det må du sjekke opp, men han sonet lenge.
Men når han kommer da ut, sånn er det jo i disse miljøene at den som har kunnet ta tiden sin uten å mokke og uten å sladre og sånne ting, det gir prestise. Og da blir han en av de eldre, en av de guttene som sitter rundt det store eikebordet i Sveanevei. Så hvis du får 14 år, så plutselig er du ute til 6, og så sier alle på klubben, hvordan kom du ut så fort da?
Var det du drept med det, Rina? Ja, fengsel er jo sin egen verden, og mange av dem soner jo en del. I amerikanske fengsel er det ofte sånn at motorsykkelklubbene har sine fengseler hvor de gutta henger sammen for å beskytte hverandre og krig mot. Grupperne liker det ikke så godt. Men hvordan var det å være i klubbhuset i Svanevei da?
Det har vært morsomt, for jeg kom dit med taxi, så hadde jeg døffelkort, og så blir taxi-sjåføren, som er en ung araber, blir veldig, veldig vaktsom for meg, og så ser jeg øynene hans i speilet, sånn der, er du Hells Angels? Se på meg selv, døffelkort og studentklær. Nei.
Jeg er jo venn av Hells Angels. Han nekter å kjøre inn porten, vil slippe meg av flere hundre meter fra og alt sånn der, og behandler meg som om jeg skulle være en fiende. Så kommer jeg dit, står uten å ringe på, og så føler jeg, når du står utenfor og venter på at noen skal åpne, så føler du ikke det, for jeg vet jo hvor mange skyteepisoder det har vært der, så er det en tittes over skulderen.
Åpen døra så, der står jeg og gjør en Jønke Nilsen med en kopp kaffe, og tar meg med opp i deres rådsal, hvor det er en svært eikebor med Hells Angels-logoen skåret inn. Og det er der de sitter og tar beslutninger, og så har vi en lang kveld sammen, der vi prater om klubben, om opprinnelsen, om hans liv,
Og så får jeg oppleve litt av hvordan de organiserer seg. Hvordan er de organisert? Du skriver jo at de setter feikenavn, og de har sikkert opparbeidet veldig solide rutiner opp mot det juridiske, og politireid og alt mulig sånt.
- Når det var denne rassen av Hells Angels her i Norge, da ble slaglade en del våpen. De er i en vanskelig posisjon, fordi de blir reidet hele tiden. På den andre siden, hvis det ikke er politiet, er det sannsynligvis noen som er ute til å drepe deg. Det er fint å ha våpen, men det er dumt å ha våpen.
Jeg tipper at de har sine rutiner for det, de har sine advokater og hele den smøret der, men dette er et svært hierarkisk samfunn der det er egentlig tre kategorier. Det ene er fullverdige medlemmer, og så er det for medlemmer på prøve,
Og så er det ungdommen i AK81 som de heter. 81 er HA i alfabetet etter tallene. Så det er alltid klar 81. Det er for ungdommer som ikke har motorsykkel. Og som liksom er...
padawans da, de er tjenerne det er de som de er bøndene det er jo sånn at det kommer inn der så står jo liksom utskudde unge fra unge menn fra armager og får liksom bli ordentlig drisert av en av de gamle gutta er det det du kaller å feie gulvet? jeg bar dem å feie gulvet hva faen er dette liksom
Og når vi går ned i puben, så sitter gutta her nede og drikker, og så sier jeg liksom ikke, er du sulten? Har du lyst på tai? Jo, du kan godt spise tai og sparge.
Og så kommer det en ung mann løpende og sier, du vet den bra tar jeg greia til, jeg stikker henne, du kan betale det selv. Og da er det mat til oss to og ingen andre. Så dette her er jo et sånt ekstremt respektbasert, nesten militært, hierarkisk samfunn.
som jeg tror at de fleste menn kan se appellen i det. Dette er jo en verden som har klare rammer, klare forventninger, og hvor det er intens lojalitet og respekt. Og du sier frustrere med mentorer, vil jeg tro.
- Det er flest med mentorer, og så er det disse unge gutta som gjør mye av det som du blir satt i fengsel for. De gamle gutta gjør lite. Sannsynligvis vil jeg tro at hvis det er noe ordentlig brutalt som skal gjøres, så er det de gamle gutta som gjør det, men hvis sånn små ting som å levere narkotika, eller å spionere på noen, eller å true noen, eller hente inn penger og sånne ting,
Det er det de nederste i hierarkiet som gjør, og det er sånn du tjener opp kredd til å kunne bli prøvd med dem. Du måtte jo også, jeg vet ikke om jeg helt skjønte teksten rett, om du først spurte norske her, om å få tilgang til
Jønke og det danske, for der var det, og det er også litt du kan gjerne si noe om denne mediestrategien som på en måte er veldig forskjellig fra dansk, Hell's Angels til norske, hvor de er veldig mye mer i det offentlige, skal vi si, på debatten og mye mer synlig i kulturkrigen og hele pakka der, mens Hell's Angels i Norge virker å være mye mer undergrunn. Hva var det som skjedde der?
Ja, for det er jo sånn at disse er jo hierarkiske organisasjoner, så det er jo en sjef i hvert land, og i Norge var det da Leifen, jeg tror faktisk at Leifen er fortsatt sjefen i Norge, Trønder, og han sa bare blankt nei. Og Jørnke sa liksom at jeg kan godt gjøre dette, men da vil jeg at du skal ha bekreftelse fra
Men jeg tok jo nei for et nei, og noen måneder senere var Leifen i fengsel, og så sendte jeg melding til Janka og sa: "Dette er ikke journalistikk, jeg skriver for en bok, så kan vi ikke ta dette som bakgrunn?" Så sa han: "Ok, greit. Hvis vi tar det som bakgrunn, og da publiserer du ingenting med mindre jeg sier det er greit, for jeg vil ha bekreftelse fra Norge på at det er greit. Vi driver ikke på å gjøre ting på egenhånd her."
Så vi gjorde dette, og en tid etter skrev jeg det ut og sånt, og så sa han at det er greit, for da hadde han blitt sendt fra Danmark for å rydde opp i Norge, for det hadde vært mye trøbbel med HA i Norge. Det er jo en del av de klubbene som ikke akkurat har drevet av Jernike Rørige. Så danskene måtte komme opp og...
å smelle litt i rann med hvordan, for det er jo en franchise, ikke sant? Det er jo som at hvis du driver, hvis du, Wolfgang, driver McDonalds i sjåk, og begynner å råte med standardene og behandle kundene dårlig, så kommer det noen fra hovedkvarteret. Og Danmark er liksom det eldste H&N i Norden, en av de eldste i Europa sammen med
sammen med Luxemburg. Så de har en sånn standing for at de er de eldste. - Til stedet vi praten, tilbake til klubbhuset i Svanevei, hva er det Jønkel snakker om, og hva er de første tingene du legger merke til med han? Hvor ligger han?
Politisk, hva er ideene hans? Ble du overrasket av nivået også når du første gang snakket med ham? - En av de greiene som har preget alle disse bøkene mine er at jeg har forsøkt å snakke med folk som kjenner hvor skoen trykker, altså folk som ikke har høyere utdannelse, som bare lever i samfunnet. Han er jo en typisk representant for den type folk jeg snakker med.
- Så vi har pratet mye om oppveksten hans. Han har masse morsomme historier fra da han var i Kanada. Det er ikke så stor forskjell på oss og politiet. De gutta som drar til politiet, de gutta som går til helsehøyde, det er ikke så forskjellig. Bare hør her, da jeg var i Kanada,
tre av mine beste venner var jo politifolk. De visste jo ikke at jeg var Hells Angels på remmen. Men det er liksom en, at det var en sånn en umiddelbar liksom forståelse av hverandre da, av maskuline fellesskap som
Det hadde vært trist at de måtte lese avisen at jeg var blitt dømt hjemme. Han hadde en svær greie som ble en supersak som hadde skjedd rett før jeg kom ned.
der Junker hadde endt opp i et slagsmål utenfor en kebabkiosk, sen på kvelden. Så forklarte han hva som hadde skjedd, og jeg tok og sjekket dette med rettspapirene, så det stemmer. Han skulle dra hjem, og siden han var en av de store i Hells Angels, så drar han ikke uten bodyguard, så han hadde en
en av de unge fra AK81, som etterhert sønn av to kirurger, som jeg husker, fra en super intellektuell familie. Han var minderen hans, og så skulle han kjøpe seg en kebab, og så ventet på at maten skulle bli ferdig, samtidig som han ringte hjem til samboeren sin, og så sier samboeren, «Datteren vår får ikke sove, for kan ikke du sove, så ingen natt da».
Så mens han står og synger en nattasang på mobiltelefonen, så blir han angripet av en innvandrer med kniv. Det var sikkert ikke det lureste fyren hadde gjort. For når han angriper Janko Nilsen med kniv, så angriper Junkan tilbake, tar fram kniven og stikker han med hans egen kniv. Og det blir jo en så svær greie, for påtalemyndigheten vil jo gjerne ha Junk i fengsel.
Men det er jo også ganske åpenbart en nødvergesak. Og så forsøker påtagmyndigheten å ta seg en spanske når vi setter han under observasjon, eller mental observasjon som det heter i Danmark, at han må være gæren.
Og så lider det i fullstendig nederlag da en psykiater kommer retten og sier at det smaker av hevntrang fra påtalemyndigheten når man forsøker å sette ofre i en nødverdisk sak til mentalobservasjon. Og hele den saken gikk jo med til å bygge opp myten om
Jørgen Nilsen som ur-health-angern, den mannen som ikke tåler drit, og som er den mannen som alle menn egentlig skulle ønske at de var. Hvis du angriper meg med et kniv, så tar jeg fra deg kniven og stikker deg med din egen kniv. Som jeg tror de fleste menn vil tenke at det er greit. Ja, det er ferdig med å gjøre noe.
Men så er det sånn at man må være klar over at alt dette er også del av et konstruert narrativ. Jønke kan jo i seden sette seg selv, og Hells Angels er jo en merkevare. De lager jo serier og filmer om bikerbander, som også er en del av merkevarebyggingen, mytologiseringen av livsstilen.
Så etter dette her, så er det vel et par, hvor mange år blir det, eller er det omtrent når dette her har pågått at du er på besøk og snakker med han? Er det på nesten samme tid? Det er på samme tid, ja. Og dette her er da 13 år siden. Så hva slags meninger og tanker hadde han? Hva slags var ideene hans om flerkultur og masseinnvandring? Var det en type ting han fokuserte veldig på da? Ja.
Ja, så som han skrev et essay som heter «Integrasjon og utstøtelse», som er faktisk ganske velformulert, er veldig krasst, men det danske ordskiftet er krassere enn det det norske er.
Sånn at det essayet ble faktisk snakkes i Vikend-avisen, i det intellektuelle organet, i alle aviser, diskuterte det frem og tilbake, og så gikk det jo så langt at Søren Pind, som senere ble Danmarks integrasjonsminister, skrev en spalte der han skriver hva han nu om Jønke har rett. Har han ikke et poeng her? Det var en del av det vi snakket om med Jønke, at ting som han bare var drittleia, som forstod han om...
et familiemedlem, en gammel mann som hadde forsøkt å gå nedover veien og så dårlig til beins, og så er det en innvandrer som har parkert oppe på fortauet. Og så sier dansken, du må flytte bilen din, du kan ikke stå oppe på fortauet, jeg kan jo ikke gå ut i veien. Hvorpå innvandreren ser rundt og truer han
Du kan se at Jönke bare blir rasen og vil ha hevn. Han skriver senere et annet som han kaller sjakalmanifeste. Det handler mye om å manere at han synes at innvandrere, spesielt kriminelle innvandrere, har en total mangel på respekt og manere for det samfunnet de har bosatt seg i.
og at det har blitt en sånn greie med at alle danskere skal gå rundt og være redde og bøye nakken for dem, fordi at de er så aggressive, samtidig som at man har en elite av intellektuelle som ikke bor i nabolag, hvor det er mange innvandrere som bare bekrefter det at du skal bøye nakken der innvandrerne som har rett, hvis du sier noe er du rasist. Og så sier han at, ja, men vi bor her da. Vi er det faste møbelet mange som de støter borti når de begynner å breie om seg. Det er oss de tupper borti først, så
Så han forsøkte å si at vi tar denne fighten slik at du skal slippe å gjøre det hjemme i villa og søke ditt. Det er en fin måte å si det på. Det er jo sikkert mange sånne ting som helse-angels, som har sikkert ganske mange, vil jeg tro, legetid med politiske synspunkter og argumenter som folk kan ideisere og være enige med, men at det blir en liten gilt på associationen at hvis du vil kanskje ikke helst
kobles til å være enig med en MC-bande hvis det kommer til sånne ting som dette? - Nei, og det var liksom, på det tidspunktet så hadde jo allerede dansk politi hatt en ganske sånn, Danmark har hatt veldig mange motorsykkelbande, og dansk politi hadde hatt en ganske sånn aggressiv strategi importert fra USA, der de
brøt borgrettighetene ganske enkelt, for det de gjorde var at hvis du var medlem av Hells Angels så begynte politiet å dukke opp på arbeidsplassen din sånn at du ikke skulle ha en jobb, ringe familien din, liksom forsøke å marginalisere og støte deg ut og så sier Jørgen, men det er liksom
- Da tvinger dere oss å drive med narkotika, eller å drive med kriminalitet, for dette gjør det umulig for oss å ha ærlig arbeid, for hvis noen får seg en jobb som lastebilsjåfør, så plager dere arbeidsgiverne til de sperker deg. Så hva skal vi gjøre da?
Så jeg tror at det der forsøket på å komme på offensivene og gjøre seg selv til danske helter var nok også et forsøk på å forsvare livsstilen, selv om det er en kriminell livsstil. Og det er jo et sånt fint litt paradoks i at
Han angriper flerkultur og multikulturalisme som det store problemet i Danmark. Disse gærne innvandrerne gjør bare F som de vil, men han gjør det for at han selv skal kunne leve en kriminell livsstil på siden av samfunnet. - Det er selvmordsryggen å si at disse innvandrerne er kriminelle, de lever på siden av samfunnet, de respekterer ikke normene i samfunnet, de er uhøflige.
Og jeg sier alt dette på grunn av at det har vært umulig for meg å gjøre det samme nå. Det er veldig morsomt, det er et veldig godt poeng, men reflekterte ikke han over det selv, eller med litt blysel, eller noe som helst, at de driver med en jakt i samme greia? Du faktisk, så sa Jørgen Nilsen, er en veldig karismatisk mann, jeg ble så fanget i hans...
- Skjerm? - I hans skjerm og tanker. Jeg satt mest og noterte og lyttet. Det var først da jeg gikk gjennom notatene at jeg så den relative og åpenbare selvmotsvigelsen i hva han sa. Jeg var ikke så borte, jeg så ikke det øyeblikket, det var senere jeg så den selvmotsvigelsen. - Det er som å være på en bra date, og så kommer du hjem bare: "Va? Hva er det som egentlig ble sagt på den daten?" Du var på en måte inn i det.
Ikke sant? Det er datingfella der. Jeg har ikke vært på en god date på veldig mange år, ja. Det er som om du fikk en bra bromance med han også. Du er jo liksom bromance master, virker det som at du lager stemningerapport ganske fort? Ja, eller jeg vet ikke. Jeg er jo en sånn type som blir veldig interessert, og har vel en evne til innlevelse.
- Det er det jeg trenger å fortelle deg. Hvis du skaper en overleit stemning, så åpner folk seg, så skaper man en boble som man er inne i i en periode, og det er ofte bedre samtaler ganske enkelt. - Flirter du med menn? - Nei.
Jeg gjorde det. Ja, ja, ja. Nå blir jeg skikkelig jule her. Det flørte, det hører jeg sikkert veldig pek på, men vi må gjøre flørting til et kjønnsneutralt ord. Vi skal forandre språket, jeg håper om du er på Villeveier. Flirting er litt litt sånn. Men flørting funker på begge kjønn, bare for å få i gang samtaler, få det å bli hyggelig samtale,
og så på en måte speile kanskje personen du sitter overfor, få dit også, føle at vi er ganske like. Men førte jeg seksuelt lade, du har ikke lyst. Nei, nei, nei. Du ligger seksuell i det, men jeg tenker det er noe annet. Da tenker jeg sjekking.
Flørting, tenker jeg det er litt... - Nå kjenner jeg barrieren mellom meg og Bærum, som bare vokser seg veldig høy her. - Vi hopper videre til en gjeng som ikke er så glad i å flørte, tror jeg, i og med at de havner i denne gruppen, Altid Klar 81. Jeg tipper det er en spesiell gjeng med unge gutter som sikkert kommer fra veldig forskjellige typer bakgrunner, men du sa litt hva det var i stedet her, og hvem de er og rollen deres.
Det jeg tenkte på her er jo litt sånn, hvordan rekrutteres det til motorsykkelklubber og innbandringer, og kanskje dette tilfellet alltid klarer åtte igjen, hvor er det de kommer inn, og hva er det som gjør at de finner det de trenger i livet sitt, i disse miljøene, er det
som med veldig mange ting, er det dette farsfigur-greiene som går igjen? Ja, veldig, veldig godt. Jeg tror at det bare kom til kjernen en gang. Jeg skriver ikke det i boka, men jeg tror at det er farsfigur. Veldig mange av dem kommer fra akkurat de områdene hvor innvandrere har kommet til flertall, hvor de opplever antivit-rasisme, opplever vold og...
ofte kommer fra brukede familier der far er fraværende, og kommer fra en sosial klasse der ingen har noen sympati for hvite menn fra arbeideklassen. Det er ingen som er der for å hjelpe deg, det er ikke noe tiltakspakke for deg da.
og de tror jeg finner seg til rette å søke fellesskap der du kan bli forsvart, der vold kan møtes med vold, at du ikke lenger er et offer for innvandrergjengene, for i det øyeblikket du taper deg i colors, så signaliserer du at hvis du gjør noe mot meg, så er det ikke jeg som kommer etter deg, det er det vi som kommer etter deg. Og Hells Angels har bygd seg opp i Danmark et rykte for at
De har ikke noen stoppknappe. Det er ikke sånn at de kommer til å gi seg når de har skremt deg. De kommer til å skade deg. Og det er jo den respekten som disse unge mennene, tror jeg, ønsker å ta del i. Er det ikke litt sånn ...
gutter, unektelig, og sikkert menn også, har jo en, gjerne de som på en måte ikke har vært i krig, elsker jo krig i form av populærkulturen, som barn med pistol, kobber og indianer, altså alt mulig slags lek er jo veldig simulasjon av krig på et eller annet nivå, og idrett er jo også simulering av krig, tenker jeg, med konkurranse og en vinner og en taper, og liksom
ganske fysisk konkurranse, og det er liksom, det er vel også noe som en tilkrekningskraft, at det er noe som, bare sånne beretninger jeg har lest om unge soldater som går inn i første verdenskrig eller andre verdenskrig, bare sånn, åh, men den spenningen, at endelig skjer noe spennende med livet mitt, hvor jeg skal gjøre en forskjell, eller at det faktisk er noe som noe større enn meg selv, og at dette her krigs, at man får ta en del av noe som er noe som menn finner veldig fascinerende, som er krig da.
Ja, jeg tror nok at det er et aspekt av det, men vi trenger å gå tilbake til første verdenskrig. Så i Kina nå, så er det et stort fenomen av unge mennesker som bare, jeg husker ikke hva det kinesiske termet er, men i alle fall poenget med bevegelsen er unge mennesker som ikke gidder å prøve. For en del unge når du ser, når du står der med eksamenspapirene i hånden 18 år gammel og ser ut mot
et liv som kommer til å være at du må jobbe en hel masse for å få nok penger til å kunne betale en nedbetaling på et hus som du deretter skal arbeide i 40 år for å betale lånet på. Samtidig som alt, siden du kommer fra der du gjør med de karakterene du har, så har du egentlig ingen forhåpninger om å kunne stige i dette systemet, så du har bare et
et liv av hardt arbeid og lite belønning foran deg. Og så er det en del unge kineser som sier: "Da gidder jeg ikke å streve i hvert fall." "Hvis det er det jeg skal få, trenger jeg ikke å være veldig motivert heller." Xi Jinping faktisk gjorde et stort poeng ut av det i talene, for det skremmer vett av kommunistsystemet at de unge bare bailer ut. Det er en deal vi får tilbudt av dere som samfunn.
om å være gjeldslave og leve under alle deres normer og trykk. For i Kina er det jo et sett med normer og trykk, men det er det fanken dødte meg i Skandinavia også. Å være moderne skandinavisk mann er ikke akkurat den beste dealen man har fått i vår historie, ikke sant? Du ler det. Det er jo sånn, det kommer jo helt an på hva... Mener du det? Altså...
Sånn som John Peterson sier, tror du at du har det verre enn tippolderforeldrene dine? Eller tippolderforeldrene dine? Eller bestforeldrene dine? Ikke materielt, ja. Mye bedre materielt. Men den moderne mannsrollen, du mener at den også...
Det er ikke spørsmål. Det er nok mye mer brutalt. Vi har jo vært innom sjekkemarkedet og alfahander som stikker av gårde med 9-10 damer og menn. Det har vi vært igjennom masse i andre episoder. La meg bare sette halvpakaten. Vi menn har testosteron, og det gir oss en kapasitet for aggresjon.
som er veldig ettertraktet i Ukraina nå, så er det å ha en høy kapasitet i aggresjon det beste du kan ha, for de er i krig. Men i det skandinaviske samfunnet er det ingen rom for aggresjon. Du kan ikke heve stemmen, du kan ikke slå neven i bordet. Det er jo en veldig feminint samfunn. Det er menn som ikke klarer eller ønsker å være
akkurat på den måten. De blir utdefinert, det er ikke plass til deg her. Og at de må på en eller annen måte søke subkulturer, om det er rånere, eller at du blir lastebilsjåfør, eller at du slutter deg til en jaktlag, hvor menn er blant menn. Men saken er at
de arenene hvor bare menn kunne være blant menn og spille etter med mannlige regler, de har blitt stadig, stadig, stadig færre. Journalisten er alltid på jakt etter å finne et eller annet sted hvor man har en sånn ufiltrert mannlig identitet. Jeg sier ikke at det skal vi ha mye av. Jeg bare sier at jeg forstår greia. Det var det jeg så da jeg besøkte Hells Angels hovedkvarter. Det er ikke sånn at jeg sier at det er sånn vi bør organisere samfunnet. Jeg bare sier at det så skikkelig bra ut. Jeg kunne godt tenkt meg å ha vært en del av det.
Jeg tror det er det også litt sånn at veldig mange menn finner glede i helt sånn kårene i idretter vi ikke har sett makante før, hvor de finner egentlig sånn slags...
et mannsbilde der hvor de for eksempel ultraløping, triathlon, knallhard styrketrening, eller sånn type. – File and games, kastinger til mørstokke. Ja, men se på hva er mest populære og uventet sportene, det er MMA-greiene, der to menn går i ringen, og hele pointet er at det ikke er noen regler å
og hvor de virkelig slår hverandre helseløse. Det er ikke sånn som med boxing, det egentlig skal være et annet stilkarakter, og at du vant på teknisk knockout, og det var en god kamp og sånne ting. Her er det bare knockout, ri hverandre i fillet. Og det vil folk se på, altså. Oi, oi, oi, som folk vil se på det. Jeg blir helt fascinert av det. Jeg blir fascinert av hvor fascinert jeg ble av det.
Ikke sant? - Blev du suget inn i det? - Ja, for en stund så hadde vi surrogatet som var amerikansk wrestling, som var skuespill, men det så brutalt ut. Men så fikk vi bare ekte vare, og det er en av de største suksessene noensinne. Men for å vende tilbake til disse arbeiderklasser guttene, det vet jeg også er at de som rekrutteres i Oslo og andre steder som rekrutteres inn i bankmiljøene, er jo ofte
gutter som har opplevd å bli diskriminert i sitt eget land, opplevd vold, opplevd å være utsatt, ikke har noen far som kan ta vare på deg, ofte brukete sosial bakgrunn, ikke veldig store fremtidsforhåpninger, og det var det med kineserne, at når du da står der med eksamenspapirene med dårlige, skjebbi karakterer,
og et liv foran deg som enten kommer til å være på trygd eller i en eller annen sjeldrepende lavintektsjobb, så er det nok "Hell's Angels", hvorfor ikke? Det var i den perioden så rekrutterte jo AK-81. I følge myten var det de militerte soldater, og i alle fall strukturen veldig militær, så i det øyeblikket kommer de i konflikt med Blackhawbra innvandrergjengene.
så begynner de å rekruttere. Da mobiliserer de, sånn som Putin. Så da økte jo AK-81 fra å være et...
du sier, til å bli veldig mange. Hente dem inn, ikke sant? Få dem inn i systemet for å få mer kroppe, mer støvler, mer evne til å svare. Det var så bra rekruttering av fotballklubben du begynte å komme på besøk for å si, hvordan er det dere greier å lage disse flotte akademiene deres og støvsuge alle talentene der ute?
Det er det fotballklubben gjør. De har konkurransmåter. De prøver å finne de yngste folka og bare støvsøker markedet for unge talenter. Er ikke det vilt? Ja, det er ganske vilt. Jeg tenker jo på hvordan det går med de gutta. Vi kommer sikkert til å lage filmer om hvor grassalt det er at gutter tas ut av skolen
før de egentlig har lært noe, så spiller de fotball, og så er 9 av 10 ikke til å bli proffsspillere. Det er utdannelsen og fremtiden, lykke til. Hilsen Manchester United. - Du kan bli skadet, det er mange utganger på det greiene der, og alltid tenker sånn,
få den fotballkarrieren hvor du har en nesten god årslønn, reise rundt hele uka, trene hver dag, reise rundt i helger og alt mulig, så blir det ikke noe mer. Du blir 30 år, så faen. Det blir mange av det. - Jeg har så utrolig vondt av de folkene som aldri kommer på pallen innenfor alle sporter. De trener like mye som Nordtug. De går på ski og skjøyter og øver og øver og øver.
Og så blir det aldri bedre enn en tiendeplass, og så år etter år. Det er det jeg synes er synd på dem. Nå er det sesongstart, og i år skal det skje, og jeg har god følelse og sånne ting. Jeg ble aldri intervjuet i NRK, ikke av lokalavisen. Du er ikke god nok til det, for du må komme opp på pall for at du skal være ordentlig håpefull. Men det er jo ganske mange...
For at det skal være en vinner, så må det jo være en mengde med tapere. En del av de taperne er folk som alltid taper. Det var vel kanskje noe av grunnen til at Hells Angels fikk et sånt ordentlig oppblomstring rundt 2010.
Der har du jo rett inn i, husker du, det filosofiske konseptet jeg prøver å selge inn til de norske folk i foredragsportefølje mine. Jeg har lyst til å bli en idrettsutøver som jager etter målstreken til å få det utbytte, få pallen. Er det målet ditt? Eller skal du bare trekke deg tilbake igjen, bli smart, tjene litt penger, og så kan du løpe ut i skaven og forbedre deg selv. Nyteprosessen. Konkurrere med deg selv i dine egne tider og din kropp. For mye bedre liv det er da.
- Ja, og så er det jo sånn, hvis man skulle være en numbers guy, da. Hvis Sønnen min eller Søndelid skulle bli kjempegod i fotball, så ville sannsynligvis ikke vi oppmuntret dem til å slutte seg til Vålerenga Elite Akademi. Hvorfor det? Fordi at vi vet
Sjansen for at du kommer til å bli like god som Ronaldo er forsvinneliten. Sannsynligvis kommer du til å bli god nok. Hvis du virkelig, virkelig går for det, så kommer du kanskje på A-laget til Vålringa. A-laget til Vålringa så tjener du omtrent like bra som det du gjør dersom du har en jobb med utdannelse. Ikke noe særlig bedre. Men du offerer utdannelsen i løpet av de årene, og til slutt er du ikke god nok for Vålringa lenger. Hva slags muligheter har du da? Hvis man ser på en livstidsinntekt, det å satse på sport er jo idioti. Og der er du jo enig med deg at
Hvorfor ikke bare spille fotball? Hvis du synes det er gøy å spille fotball, spill fotball. Spill fotball på løkka. Hvis du er god, så spiller du mot de som er gode, hvis det er det som driver deg, men som er en måte å tjene penger på. Ikke gjør det.
Jeg har jo arrangert Norges beste amatørfotball, vil jeg påstå, siden 2010, inn på sånn indørsfotball. Nå drar jeg veldig på, men det er ikke noen blygsel i det. Det var jo virkelig ikke noen blygsel i det. Nei, det var ikke noe. Jeg mente faktisk på at det laget under hvor jeg sier det er blygsel, så var jeg dønn seriøs der ennå. Seriøs, blygsel, seriøs. Men det er så vakkert der. Der kommer det voksne menn i 30-40-årene og gjør sitt
De kommer litt for å ha en fantastisk rå treningsøkt, og så på å ta god stemning før og etter økta. Ikke under selvfølgelig, da skal det være dårlig stemning. Og så er det bare den beste treningsøkten som alle kommer tilbake til og har gjort det år etter år etter år, og har det så jævlig gøy med det. Det er ingen outcome, det er ingen gevinst. Folk kommer i god form og sånt, men det er bare... Men det der er jo bare sånn barnefotball. Visste du at de hadde en sånn bedriftslag av...
Det var en generasjon, de som var heltene da jeg var ung, der de hadde et elitelag, ordentlig elitelag, med Kjell-Magne Bonnevik, Gjerd Lundestad, Erik Solheim, folk i politikk på toppen som spilte. Det var visst noen helt grassale skader, spesielt når det var så skadet dem. Det var selvfølgelig Gjerd Lundestad, han spilte forsvar for Bodø Glimt, han spilte på A-laget til Bodø Glimt.
og var jo kjent som en ekstremt hardt taklende midtforsvarer. Noen ting han tok med seg, men du kan jo ikke, han, jeg husker ikke, taklet han statsministeren, så han måtte gå på reivakorspåndet. Ja, men det er jo sånn, iskald oktoberkveld på en grusbane, og en mann bare ser sitt snitt, at nå skal det klines til. På den arenaen der er det mye skader da. Det er det definitivt. Det var jo en
Jeg tror menn også liker risikoen at du kan bli skadet her. Så er det det her med det jeg liker aller best. Jeg tror ikke du, eller kanskje du som hører på oss, du har sett 300 episoder av den podcasten her nå, kanskje det er vanskelig å se for meg at jeg kan være...
Helt sinnssykt forbanna at jeg kan stå og kjefte folk opp etter trynet og skjelle ut folk, men det gjør jeg på den fotballbanen. Da finnes det arenaer for den delen av det mannlige, men det finnes fanken ikke mange andre outlets i det norske samfunnet. Det var det jeg forsøkte å si. Det er ikke bare dans på roser å være en moderne mann. Jeg tror nok at det er det som trekker en del folk til...
til Hells Angels, og så tror jeg nok også at selv om det er en del folk i danske Hells Angels som har ulik etnisk bakgrunn, så er det fleste er dansker, og kulturen er dansk. Her snakker vi dansk, og her drikker vi bayer, og her spiser vi svinekjøtt. Det er ikke noe sånn der...
Ikke noe sånn her multikulturelle greier i det hele tatt. Man kunne kanskje se for seg siden da denne klubben ligger midt i på Nørrebro i ganske nært det de kaller den sorte firkant, som er da det som, det ble faktisk Mjølparken skal jo rives nå, men det var liksom kjernen av liksom
av sosial innvandrerkriminalitet, het Mjølnerparken. At disse to grupperingene, kriminelle innvandrere og Hell's Angels, ville komme i konflikt hverandre, var kanskje skrevet til stjerne i alle fall, når noen forsøkte å spise lunsjen til Hell's Angels. Det leder oss litt inn på parallellsamfunn og forkjølsrett avsnittet i dette kapittlet. Der skriver du litt om den tyske sosiologen Wilhelm Heitmeier,
Du skriver bare om han. Jeg bare skriver om han, ja. Og kobler det til det vi har snakket om til nå. Ja, det er jo den tanken om light kultur, ikke sant? Det er jo som om man skulle få en følelse av å snakke om gamle, gamle dager, men la meg fortelle om en tid for lenge, lenge siden i 2009.
I Norge var det en fyr som het Thomas Hyllan Eriksen. - Han får mye plass i de andre kapitlene. - Jeg kan ikke klare. Som menneske har han åpenbart verdiliket med alle andre mennesker, og han er også en trivelig fyr. Men som intellektuell kan jeg styre meg for ham. Det kan jeg virkelig, for han gjorde seg til talsmann for
som samfunnskontrakt, som er en himmelropende dårlig idé. Er han din akademiske antagonist? Jeg vil ikke si antagonist, for han er antropolog, så vi er ikke i samme fagfelt, men...
Han er nok den av mine fagfeller som har gjort meg mest eitrende forbanna av ting han bare har skrevet. Er ikke det godt å ha noen sånne måter på det? Ja, da han skrev at hans mål var å dekonstruere majoriteten så grunnig at han aldri ville kalle seg en majoritet igjen, så så jeg rett at han ønsker å rive ned den norske nasjonen. Det var målet hans.
Det trenger ikke til meg ordentlig. - Dere har hatt mange utvekslinger, har vært i mange sånne typer debatter og hatt kronikker fram og tilbake? - Veldig få egentlig. Veldig, veldig få. - Hvorfor det?
- Jeg vil si at hver gang vi har lagt inn en staten har han sagt nei. - Nei, er det den veien det skjer? Nå tar jeg det for god fisk at da er det han som sier nei. Dette er rett at det er han som sier nei hver gang? - Jeg vet ikke, omtrent da denne boka kom ut så var det mye fram og tilbake, og da var det slik, vi har hatt noen sånne debatter, men jeg er jo så trivelig, så jeg er jo ikke ute etter å skape
dårlig stemning, og de gangene vi har møtt, så er det på hans hjemmebane. Da er det publikum, moderator, en annen panelist og han mot meg. Det er vanskelig å få noe bedre enn uavgjort i en sånn debattform. - Når du er på bortebane, så er ikke uavgjort så feil resultat heller. - Nei, bare spør Liverpool. - Du skriver også at
Minoriteter lever adskilt i en klaver, og dette her gjelder kanskje spesielt i Sverige og Danmark. Men er det et parallellsamfunnet? Er det et resultat av multikulturalisme? Ja, det er et nødvendig resultat av multikulturalisme. Multikulturalisme var en respons på en distinkt kanadisk utfordring. Hva faen gjør vi med Kovebek? Du har en del av folket som kommer fra en annen kultur og snakker et annet språk og kommer her samtidig som oss.
Og så var det jo en overhengighetsbevegelse i Quebec som blant annet drev litt av med terror og sånne ting, så man kom opp med en løsning av multikulturalisme. Og tanken var at man skulle bare vie ut samfunnskontrakten slik at
Alle kunne få lov til å leve med sin egen kultur innenfor storsamfunnet. Så lenge du fulgte lovene så var det greit, men du kunne da leve, dyrke ditt eget språk, din egen religion, din egen greie, og bosette deg sammen med folk som var sånn som deg. Dette kommer til å gå kjempebra, tenkte liberalerne. Men det blir jo veldig fint, så kommer Will Kimlicka, som er store tenkeren, han kaller det liberal multiculturalism. Selv om dette er jo naturligvis en selvmotsigelse, all den tid brittigheter i liberalforstand er individuelle, og den tanken om å gi kultur,
kollektive rettigheter på den måten, viste seg ganske fort å være som å helle terpentin i samfunnslimet, på grunn av at naturligvis så førte det da til at, spesielt kombinert med høy innvandring, at man fikk noen ganske uspiselige subkulturer, med kjønnslemlestelse, kvinneundertrykkelse, vold, og store mengder med
med kriminalitet. I Danmark var det en undersøkelse fra myndighetene fra 2007 som viste at 67% av all kriminalitet i København ble begått av innvandrere, og at om lag 95% av disse innvandrerne hadde muslimsk bakgrunn. Så under dekka av multikulturalisme fikk noen ganske uspiselige subkulturer vokse seg mektige, samtidig som at det intellektuelle bidro med å bare stemple alle som påpekte det for å være rasister.
Og det var liksom noe bakteppe for den danske kulturkampen og Anders for Grasmussen, som blir liksom, som kommer til kokepunktet under karikaturstriden. Så
Det er bare rett og slett for et samfunn å gi veldig stort rom for kulturelt mangfold, at man etterstrebbe har et mest mulig kulturelt mangfold av type innvandrere som også blir en del av et allerede homogent samfunn som blir mer og mer heterogent. Har det bare vist seg i gang på gang at det har kommet med en enorm prislapp? Det kom med en enorm prislapp. Det er jo sånn som filosofen Gunnar Skirbeck satte det på spissen i en av sine bøker der han sier at, boka heter det
norsk og moderne etterboka. At nasjonalt samhold er en føresetnad for den moderne norske velferdsstaten. Og dette er noe som mange har påpekt, at vi i Skandinavia undervurderte i hvor stor grad etnisk homogenitet og kulturell homogenitet var en forutsetning for at vi har utviklet verdens mest utviklet velferdsstater.
193 medlemmer i FN, og svært få av dem har velferdsdater av den typen vi har i Skandinavia. Så det blir jo ikke sånn at man må forklare hvorfor akkurat her. Jeg tror Gunnar Skibberg har rett i at nasjonalt samhold har vært en ganske viktig del i dette, så når man da sier
Som Thomas Ylvan Eriksen, at nasjonal samhold, det skal jeg gjøre et poeng ut av å ødelegge, uten å ha formåga til å tenke på hva slags offre vil du være i andre enden, hvis du skulle lykkes. Du vil koste oss velferdsstaten, du vil koste oss samholdet, du vil koste oss solidariteten, du vil fragmentere samfunnet. Hvorfor vil du gjøre noe sånt mot oss? Hvorfor hater du oss så innlegget?
Hva er alternativet når du en gang har en stor masseinnvandring til et land over mange, mange år, flere ti år? Hva er alternativet til å gi rom for kulturelt mangfold, og så er det mer...
mer holde det på privat, ikke i offentlige institusjoner, skole og så videre? - Jeg mener at det er tre modeller. Det ene er det vi kaller inkludering, som i Norge kaller vi for multikulturellisme, for flerkultur, som er en presisjon uten endret meningsinnhold. Det er bare for å føre det til å høres greier ut. På den tiden var allting for å være flerkultur til flerkulturell Norge. Inkludering er at
Kom til Norge og lev som du gjorde i ditt opprinnelsesland. Det er helt greit. Det er din rett. Og faktisk så skal vi oppmuntre deg til det, for det er så fint. Ikke sant? Og så har du jo
Alternativet er integrering, altså at vi skal forsøke, du kan bruke din egen kultur som en slags sytteklut i en generasjon eller to, men vi tar det som vi får gitt at senere kommer du til å gå opp i den store hopen. Så selvsagt, nordmenn i Amerika, at de kommer til Amerika, snakker bare norsk, bosetter seg blant nordmenn i Brooklyn, og så brier de seg ut i samfunnet og blir gode borgere.
Og så har du det tredje, det er assimilering som er det jeg mener er det naturlige. Altså at når du er i Roma, så må du gjøre som romerne. Du har valgt å migrere, det er en tøff prosess. Samfunnet skal gjøre alt for å komme deg i møte og gjøre det lett å bli en del av dette. Vi skal ikke motarbeide deg. Men målet må jo være at hvis du skal være bosetter i Norge, skal du være norsk uten bindestrek.
Det er et kontroversielt synspunkt. I alle fall var det et kontroversielt synspunkt da jeg skrev dette. I dag er det mye mer mainstream. Det er nok der de aller fleste forskere står, selv om folk er så livredde for å ende opp i å bli stemplet som et eller annet. Men det har nok også blitt de facto den norske statens prioritering når det gjelder innvandringspolitikken, at morsomhårsundervisningen tones ned,
og man fokuserer mer på at du må kunne litt om et land før du får statsborgerskap, statsborgerskapstester, og finne deg til rette, og du må gjerne gå med hijab og sånne ting, men det er en forventning her om at du skal bli norsk. Men la oss si at assimilering er veien da, hva er det som har vært problemet, er det vilje til å gjennomføre det, eller er det i praksis veldig vanskelig å få det til?
Begge deler tror jeg. For det første så er det sånn at i vestlig samfunn så var det jo slik at, og er slik at innvandringstakten oversteg integreringskapasiteten. På grunn av at integrering har alltid vært ganske avhengig av at folk gjør dette på dugnad, sånn at folk inviterer folk hjem og at de ser hvordan nordmenn lever, at de lærer litt etter litt, ikke sant?
Men når man får en veldig konsentrering av innvandrere på enkelt geografisk område, så forsvinner integreringsagentene, så det er jo ingen som kan fortelle eller vise hvordan man faktisk gjør det i Norge, så man får sine egne subkulturer. Og disse subkulturene, spesielt vant muslimer, viser seg å være ganske motstandsdyktige mot forsøk på integrering. Islam er en sterk religion, og det er en sterk identitet.
og en som ikke umiddelbart passer sømløst med en postreligiøs sekulær identitet som den vi har i Nordvesteuropa.
Det er veldig spot on på det essay, eller hva det nassem skriver på medium.com, som jeg har postet på Facebook flere ganger. Det er det her, og som jeg har nevnt i podcasten her, dette er toleranse versus intoleranse. At det er intoleranse vinner jo alltid i lengden. Alt fra små, helt mikro ting i samfunnet til helt makro store ting som religion for eksempel, så ser du
Jeg vet ikke hva vi skal kalle den form for kristendom som vi har praktisert, som kirken har praktisert her i Norge de siste 20 årene, hvor ting blir så tolerant at ting bare blir vannet ut, at det
at man kjenner ikke igjen nesten sin egen religion og sin egen kirke, mens det virker som om islam har en mye mer inntål og ranglinje som gjør religionen mye sterkere på mange måter. Det er klare regler, kanskje litt en sånn helsensjås, at det er klare regler innenfor en religion, så er det sånn at om det er kristendommen...
så er det sånn at man ofte vil feile. Men det er jo det som er så flott med kristendommen, at det er jo tilgivelsen som står så sentralt i kristendommen. Og det kan vel aldri noen anklage i Hells Angels for å være en tilgivende gripering.
Ok, men skal vi se, ja, skal vi begynne å, kan du begynne å runde av her? En stund tilbake sa du at i Danmark så har de vært gjennom denne kulturkampen, og så skriver du også i boka at den kulturkampen i Danmark har renset lufta der.
mens moralismen og partenalismen lever videre i Norge. Hva mener du med det? - Det viser seg at Norge lå bare et par år etter Danmark. Jeg synes klimaet i Norge omkring innvandringsspørsmål er mye bedre nå enn det det var tidligere. Jeg vil ikke være blant de som sier at alle kanaler man kan føre en åpen debatt er murt igjen. På ingen måte. Jeg synes debatten er ganske fri.
Det er et politisk spektrum. Det er sånn det skal være at ulike partier har ulike løsninger som de tilbyr velgerne, og så vinner de eller taper de, og så implementerer de. Det så du i den svenske valget også nå. Sverigedemokraterne har flott definert svenske innvandringspolitikk i tråd med det de gikk til valg på, det som gjorde dem til landets nest største parti. Mens i Danmark var denne kulturkampen veldig hardt.
og fikk en mye klarere vinne høyere siden konservative vant kulturkampen i Danmark. Og det er jo sånn at...
slik jeg ser det, så har det vært sånn at hvis vi tar partiet Høyre, så er det et parti som har egentlig blanke i kultur, så de bare veivet med en devite flagg i kulturelle spørsmål og bare ga det til venstre siden. Noe som gjorde at kultur ble et rødt rom. Det er lykke til med å være konservativ kunstner i Norge. Du kommer til å bli boykottet og hunsa. Det er svært mye snakk om det blant de malende kunstnerne. Hvor kjipt det er. Du får ikke noen stipender da. Ikke sant?
Mens i Danmark tok jo Anders Fogh Rasmussen, det var jo hans geni, han forstod den greia som en marxist som heter Antonio Gramsci. Gramsci tok også og snudde Marx på hodet. For Marx sier at det er basis som dominerer superstrukturen. Altså at den
Den måten vi produserer på, den måten vi lever på, fører til kursuren i samfunnet. Men skramslig siden, nei, nei, det er motsatt. Det er de herskende tankene, er de herskenes tanker. Derfor skal du ikke gjøre det som ML-ern og sende gutta, liksom å ikke selvproletarisere deg, sånn som å tørre trett og jobbe i sporeveien. Du må bli professor, gutten min. Og så derifra kan du definere normene i samfunnet slik du vinner.
Og det vant jo venstresiden stort, men så kommer Anders Fogh Grasmund som har innsett at vi må kjempe om kulturen. Vi kan ikke la venstresiden få lov til å legge premissene for den politiske debatten. Det går ikke lenger. Og så viste det seg at etter mannjevningen så var det jo flere som ville ha det høyresidens tilbudet på kultur enn det venstresidens tilbudet, den verdilige, vok, verdineutrale, snarpe etter moralismen som vi alle kjenner så godt, ikke sant?
Mens i Norge, vi er ikke så glad i mannjevning, så danskene er mest stridige enn oss, så prosessen ble nok litt mindre smertefull i Norge. Det har jo vært noen sånne saker som har vært veldig smertefull for de som har stått oppi det. Mens i Danmark var det noe som satte fyr på mediene i mange år. Det var det. Alle leste avisene, og det var tonangivende politikere
Det er renset luften, og Danmark er ganske enkelt bare på et helt annet sted enn det for eksempel, du kan ikke sammenligne Danmark så mye med Norge, for Norge gjør ikke danskene heller, de sammenligner seg med Sverige. Sverige og Danmark har alltid vært den andre for disse to. Danmark er et land med et langt mer fungerende ordskift enn Sverige, selv om Sverige er i omvøltning og er ferdig med å bli mye bedre enn det de var. Når vi skriver her i 2010,
så er de totalt fremmede for hverandre. Det ble skrevet faktisk veldig mye bra bøker om, Daniel Denik som er skuespiller, skrev en utrolig morsom bok om skilsmissen han hadde, han var gift med en svensk dame, hadde tvillinge, og så ble han kalt inn i Stockholm til en sånn der...
så sier noen om at han skal intervjue ham, og at han kan være sammen med barna sine. Så går han inn der, og så tenker han som dansker at han skal forsøke å være til han trivelig, han skal flørte litt til henne. Så hun sitter og ammer sitt spebarn, som man jo gjør i Sverige. Han får ikke se sine barn, men hun ammer på sitt, og så sier han hyggelig, er det en gutt eller en jente? Og så ser hun kaldt på han, og så sier hun, det er et menneske.
Og da visste Daniel Denne ikke at dette kommer ikke til å gå bra. Det er et menneske, det er så kaldt det. Tenk at vi kommer dit at man kan svare andre mennesker med det. Ja, men det er liksom, svenskene kan være litt sånn av og til.
Hvis vi skal ta oss rundt da. Er det trist da? Ja, hvis det funker er det trist. Men det er jo sånn at moralisme er jo alltid noe som er populært. Jeg innbyr meg at den dama han beskriver, hvis du hadde bare...
spolt tilbake og satt henne inn i 1920, så hadde hun vært en eller annen sånn intoleransreligiøs skikkelse som var liksom det er Jesus barn. Hun forsøkte å ta tan på at hun var kristner enn han. Det er enkelte mennesker som alltid skal drive sånn her moralsk one-upmanship. Men bare for sånn rinne, så...
Jønke har jo blitt et intellektuelt fenomen i Danmark, har skrevet flere bøker. I fjor ble han kastet ut av Hells Angels. Han var den grand old man i Hells Angels, kjemperespektert. Jeg vet ikke om dette stemmer. Jønke har gjort en del intervjuer, jeg har ikke snakket med han om det. Men jeg har snakket med en journalist som hadde skrevet om det.
som mente at det var en del av de gamle gutta som gikk ganske lei av, Jønke forsøkte å gjøre helseindustriets mindre kriminelle. Han ser at vi kan ikke fortsette på den måten her, da kommer staten og tar oss. Hvis vi skal være en kriminell organisasjon, så er det bare et tidsspørsmål før de gjør oss ulovlige.
Så det må være sånn at de som driver på med kriminalitet, de kan ikke bruke fargene våre. Vi skal ikke sparke ut folk som er kriminelle, men de kan ikke bruke våre ressurser til sin kriminelle virksomhet. Det går ikke. Vi må ha litt annet skott her.
Alt koster, en bikerlivsstil koster. Jeg hadde ikke tenkt så mye på det. Hvis du skal ha tre kjærester og et par lausehunger og en svær motorsykkel, og du ikke har noe fast jobb, alt sammen koster. Akkurat de 21 gutta må ha kebab de også. Det er jo ikke en gratis livsstil. Man kan jo ikke gå legit
Du må ha inntekt for å kunne drive på den måten. Som jeg snakket om, det ble missnøye blant de unge, at det ikke kom penger inn, slik som det gjorde før. Kristian i harsmarkedet har vært over 100 millioner kroner i år. Det er jo litt. Så tok en av hans gamle rivaler og konspirerte med de som var sure, og så kastet de han ut.
Alle som har sett Biker-serien vet at nå kommer de med vinkelsliperen og tar tatueringene dine med vinkelsliper, men det har de ikke gjort med Jørnke. Det var noen som spurte han om, er du redd? Han som jeg en gang sier, er de redde for meg?
Han er jo en voldsmann, men så sier han at jeg har alltid vært på vakt, jeg forventer alltid det verste, og det er ingen som vet hvor jeg bor, med mindre de er nære venner av meg. Så han har klart å toke seg etter ikke så ennå, så jeg er venner med han på Facebook, og nå er jeg jo denne drapsmannen, og Hells Angels-lederen, og hardmannen, han liker å fiske.
Så det er mye sånn her... Stress relief, sikkert. Jeg vet ikke, han minner veldig mye om menn på sin egen alder. Han er liksom rundt 60 og grå i hår og flyter vest og fisker makrell. Ja, det høres jo litt vakkert ut. Det var utrolig slitsomt. Jeg tenkte de gangene i livet man kjenner på kronisk stress...
Tenk det som å være tungt kriminelle som har fiender, så du kan bli knertet en hvert tid. Der har du kronisk stress, at du hele tiden må se hva du skulle gjøre, og så ser man at de har Jason Bourne-aktige løsninger hjemme i heimen, at jeg bare kan dunke litt i dørkarmen, og så kommer det en hagle ned fra... Eller under kjøkkenbordet har de pistol, så er det festet etter bord, og masse sånne instasjoner. Du har tenkt på dette her? Jeg er jo en dårlig...
en prepper som ikke har levd livet ut, for å si det sånn. Så ja, jeg skulle digge å ha bare hatt installasjonen, men jeg har ikke lyst til å ha stresset. Det er litt sånn det jeg har, at jeg har lyst til å kunne tenke sånn, det tenker jeg på flere steder hjemme, her kunne jeg dratt ut et sverd. Her kunne jeg integrert et sverd her, pistol her, hagle der.
Sånn der. Men jeg må få meg en bedre bil, og så må jeg flytte, for Fornebu er jo en felle. Når alt går til helvete, så bor jeg på en liten halvøy med veldig dårlig trafikknett. Du tar meg litt trafikkork, så sitter jeg helt fast på Fornebu her. Så du må ha en sånn speedboat? Yes. Som liksom er fulltanket, som du bare kan komme løpende, kaste hagla i sideset, og kjøre den på maks, og så dra over. Yes.
Og så vil du spå meg da? Ja, herregud, det er det som er planen. Min survivalplan er ganske bra på hodet, men i praksis eksisterer den ikke. Det er ikke lagret opp nok. Tenker du på det når du sliter med å sove? Forsøker du å komme på et eller annet tankespo sånn at du ikke tenker så mye jobb? Nei, det er ganske alternativet. Da er jeg ganske flink til å gå inn i min kropp. Oi. Ja da.
Da prøver jeg å, hvis jeg kommer i tankespill. Jeg er hva ofgangsnyer. Jeg er hva ofgangstarm. Jeg går på en måte inn og bare, jeg prøver å flytte alle tankene under huden, enn utenfor huden faktisk. For å si det litt enkelt. Og det funker? Ja, men tankene sklir jo og går hele tiden uansett. Men ja, jeg vil si det funker. Men det er ingenting som funker bedre enn en god treningsøkt og å løse et par problemer på dagtid. Det er mye bedre.
Da har vi fått noen livstips, og så har vi lært noe om Healthy Angels. Vi må vel si at vi er ferdige med kapittelen nå, er vi ikke det? Jeg synes du spilte meg veldig god. Da fikk jeg bidratt med noe de siste to minutterne her av quasi-intellektuelle informasjon. Jeg synes det. Jeg må sende bekreftelsen tilbake til deg. Her var du god, Asle. Tusen, tusen takk. Det følte meg som en god podcast-host. Fikk skinne litt på slutten av episoden her, bokstavlig talt. Nå står sola rett inn i studiet her også. Nå må vi ned med gardinen her, så nå har vi et veldig skarpt lys på oss. Men ok,
København, vi skal videre til Dublin, skal vi ikke da? Vi skal til Dublin og møte sangeren i The Pogues. Vi skal drikke oss fulle og gode, sånn som du aldri gjør, bare når du møter rockestjerner. Ja. Ok, det gleder jeg meg til.