18. Slik får du en tidløs stil

Denne episoden av Interiørrådet handler om å skape en tidløs stil i hjemmet. Interiørekspert Tone Kroken deler sine beste tips for å unngå at hjemmet føles datert, og forklarer hva som gjør en stil tidløs. Hun understreker at tidløst ikke betyr kjedelig, men at det handler om å velge materialer og møbler som har en viss kvalitet og karakter, og som man liker på ordentlig. Tone fremhever også viktigheten av å kjøpe med hjertet og å skape et hjem med personlighet, der man kombinerer gamle og nye ting.

00:26

Hvordan skape et tidløst hjem med tydelig stil og personlighet for å unngå daterte innredningsvalg, med fokus på gullråd fra eksperten Tone Kroken.

03:34

Marmor er et tidløst og mangfoldig materiale som holder seg estetisk vakkert gjennom tidene, selv fra 50-tallet til nå.

11:01

Tilbud på Nordic-serien med rabattkode, samt tips om tidløse møbler som Bollo-stolen og spisestoler som passer dagens behov.

15:46

Velg møbler med hjertet for å skape varig tilknytning i hjemmet ditt, og invester i tidløse belysningsstykker for fremtiden.

22:22

Råd om å beholde unike, spesielle gjenstander i interiør og klær fremfor å følge trender og eksponering på sosiale medier.

Transkript

Velkommen til Interiørrådet med interiørekspert og lettforskjølet Tone Kroken. Hei, hei! Nei, det er ikke så galt da. Og så meg da, kokosjånlist med dikte Veselål. Dagens episode har vi kalt slik borde. får du en tidløs deal. Altså, hvordan innreder hjemmet ditt på en måte som gjør at det ikke er kjedelig, men likevel ikke som et typisk «aha, du valgte farger og kjøkkeninnredning i 2022», det er ikke så veldig vanskelig å se. Vel, Tone har jo da noen gullråd for hvordan du skal tenke og hva du skal gjøre for å unngå det vi kaller et datert hjem. Så heng for all del med oss i denne episoden. Tone, tidløs deal. Hva er det egentlig, og trenger vi å stresse med det? Nei, vi må ikke stresse med det i det hele tatt. Tydelig og stil, det behøver ikke å være kjedelig. Det skal være morsomt, litt lekent. Men det kan være klassikere som har vært i mange, mange år. Det kan være marmor, for eksempel. Ja, fordi dette, jeg vet at veldig mange spør deg, og det er litt derfor vi lager episoden nå, for det er ganske mange som for eksempel står i en opppussingssituasjon, som lurer på hvilke valg skal jeg ta som ikke blir for daterte, som vi kaller det, i den forstand at det er akkurat nå, og var det egentlig like gøy år etter? Det er jo helt naturlig å lure på det, og da er det, hvis vi skal starte, litt overordnet, så kan vi jo kanskje først, før vi går rett på materialvalg og sånn, så kan vi kanskje snakke litt om hva vi legger i det begrepet tydeløst, for det kan jo være litt uklart for folk. Ja, for mange tenker kanskje at det er kjedelig. Ja, at det på en måte er et hjem uten ting å feste seg ved, eller et hjem utenfor mye egenart, men det har du og jeg diskutert på forhånd at det Er det ikke? Nei, helt riktig. Det er kult, det er lekent, og det er litt sånn objekter som man fester seg med. Ja, og Tone har fortalt meg gjentatte ganger at det er ikke det som er tidløst i den forstand at de hjemmene som tåler tidens tann best har egentlig ofte, ifølge Tone Kroken, ganske mye personlighet. Ja, de har det. Og det er der vi skal finne ut Jeg skal prøve å intervjue Tone nå på en måte hvor du som hører på får de gullerådene. For det er et nesten filosofisk tema det her. Skal jeg nevne de hjemmene jeg, Tone, kommer på i mitt liv? Hvis jeg skal tenke gjennom de hjemmene jeg har vært mye på besøk i, eller har et forhold til, så er kanskje de hjemmene jeg synes ... best er kanskje de som, hva skal jeg si, har mest greier gående. Ja, altså, det kan ha vært minimalistiske hjem, men det har også vært litt sånn kunstnerhjem, men veldig bongende hjem, som på en måte, de får det til på et vis, å være både i tiden, men også ha klassikere. Tidløse møbler, ja. Og dette er ikke nødvendigvis hjemme hvor det bor folk som utelukkende tenker på at de skal ha et hjem som ser sånn og sånn ut, men det bare flyter, hvis du skjønner. Det synes jeg er kult. Og det er det vi definerer som tidløst. Ja, det er det. La oss starte med de materialene, for der får du en del spørsmål. Du nevnte allerede noe om marmor. Ja. Det er jo et typisk ting man lurer på. Veldig mange spør meg om marmor bare er en trendting. Nei, marmor er jo ikke trend. Marmor er noe som ... dratt i Roma som du akkurat har vært i det er sant, det er egentlig et godt innspill for det ja, nå har det vært mye marmor på kjøkkenbenken men hvis man tenker på marmor som et materiale som hele Europa er bygd av, holdt jeg på å si, satt litt på spissen men ja, jeg kommer rett fra Roma nesten og jeg blir jo helt slått i bakken av hvor vakkert det er, og disse materialene som bare blir finere jo eldre de blir ja, de blir pate Patina og skjel. Så jeg følte at å si at marmor ikke er tidløst blir nesten litt breialt, fant jeg ut. På vegne av alt som finnes der ute. Men der har jo du noen du mynte meg på noe, Tone, og det er jo at marmor er jo så mangt. Ja! Det er rosa marmor, det er grønn marmor, det er brun marmor. Ved siden av den hvite lyse med gratt som vi i Norge har brukt veldig mye de siste årene, men jeg ser at nå kommer det brune. Nå kommer Nå kommer det, Rosa. Og det er fortsatt marmor? Jeg må skyte inn en ting som faktisk er litt gøy. For en leilighet jeg eide for mange år siden, den ble solgt med et bad som var gjort, jeg tipper det var tidlig 90-tall, men det var marmor. Og Gud vet hva som var underlært, hvis du skjønner. Men jeg husker at det sto i prospektet at badene må mest sannsynlig tas. Vi rakk ikke å ta det, men det var et så utrolig hyggelig bad. Og vi solgte den, og jeg så at de som bodde der den gangen ikke gjorde noe med det. Så det hadde en sånn enorm tids... Den tålte tidens tann estetisk helt utenfor. uovertroffent. Det er det eldste badet jeg har sett gå igjen, for jeg har sett den vært solgt videre med fucking samme badetone. For alle synes det var dødsfint. Visste at det burde gjøres noe med, men det var altså så lekkert. Og jeg må skyte inn en ting til. Jeg var på en visning for min egen del på privaten i et nydelig hus som jeg dessverre ikke kjøpte, men det var et badetone fra 50-tallet. Nei! Og det verste av alt var selvfølgelig sånn det ble vist frem da... Det var et av de kuleste badene. Nei, så gøy! Skal jeg si hva det var? Det var rosa toalett og rosa badekar. Og så var det sjakkemønstre med noen små innspill av rosa flis, men det var sort-flit, sort-flit. Svarte fliser på veggene. Det var rock'n'roll, og det var nydelig satt sammen. Det var et eller annet der som bare slo meg at jeg så at det ikke var et nytt bad, men det var jammen meg, noe du nesten kunne funnet på og satt sammen i dag. Så det er noe som, jeg ble litt inspirert. Det holder seg, det står seg. Og de sa det på visningen at dette er jo selvfølgelig et bad som er helt, hva skal jeg si, 40 år på overtid, men da det ble lagd, så var det helt cutting edge, det var flise fra Italia, og det var det fineste badet i det området, og det mest moderne som var lagd da, og fargesetningen var helt uovertroppent kul. Så jeg kjente bare, det ble litt sånn, Og det hadde masse edge, masse egenart. Så det var to innspill fra meg om baderommet faktisk, som kom litt på siden der. Men det er et morsomt tema, Tone. Ja, det er veldig gøy. Og det er gøy det at et bad fra 50-tallet er kult også i 2022. Og jeg synes det er så fint, for de klassiske tidligeste ting som er kule, de står seg. Er det kjedelig, da husker man jo ikke, da ville man forandre det. Men fordi det hadde sitt særpreg, så blir det der. Ja, og det er noe spennende i det universet der. Og jeg har jo hørt deg si, og jeg har hørt flere eksperter, på farge og materialer, og snakke litt om det. At vi mennesker får ofte lyst å forandre kanskje på det mest generiske. Ikke mer i mengden. Så får vi oftere lyst å male hvis vi har valgt grått eller hvitt. Mens er det en knekk av farge, så har vi en tendens til å la det være. Dette er jo et stort tema. Vi har jo vært innom ved noen anledninger dette med materialvalg, nå nevnte du marmor som er en sånn type som mange lurer på men vi har også snakket om gulv så vidt i en av de tidligere podene av interiørrådet Vi kan jo si noe om det, for det er også en typisk valg mange lurer på. Hva med gulv? Ja, og veldig mange lurer på fiskebeinsparkett akkurat nå. Jeg føler at hele byen skal ha fiskebeinsparkett. Og hele utkant Norge også, tipper jeg. Ja, alle liksom. Og fiskebeinsparkett er nydelig i svære, generøse rom, gjerne i sånne bløtkakeleiligheter. Ja, hvor det kanskje til og med var originalt en fiskebeinsparkett, som man kanskje har. Men er det ikke like fint i små... små rom. Det krever litt å ha fiskeveinsparkett. Og jeg vet jo et råd jeg har bytt meg merke i som jeg har fått av deg, Tone, som vi videreformidler nå, det er jo egentlig det der med å ta en del sånn grunnvalg som er litt på lag med arkitekturen i boligen din. Det vet jeg, du er litt opptatt av. Ja, veldig. Du bor jo selv i en, jeg håper å si bløttkakeleilighet, nei, men du bor jo i en 1890-gård i Oslo med en del, altså, du har sett Ja, her er det gips, rosett og stukatur, og det er høyt under taket. Og du har jo da innredet den i, hva skal jeg si, på lag med en del av det som er her. Det ville kanskje vært Du ville kanskje valgt en del andre ting dersom du var i en punkis med 240 under. Ja, jeg har klart det. Det gir seg litt selv. Det krever et annet. Rommet er så annerledes, og det krever helt andre ting å innrede det. Ja, så har vi jo på en måte nevnt det. Tenk litt sånn. Det betyr ikke at man må flytte inn med en sånn «Oi, jeg må gjøre alt historisk korrekt». Nei, ikke gjør det. Det har en tendens til å holde. Det har en tendens til å føles litt riktig. Hvis man skal bruke det ordet da At man har noen sånn At man har en feeling på hva bygget er Så har vi sagt det Ja Ukas annonsør er Right Price Tales Tone, fine badrom Det vet jeg er en lidenskap for deg Og et av spørsmålene som kommer oftest inn i innboksen din på Instagram Det er jo fra folk som spør deg til råds Hvordan få til luksusfølelsen på budsjett På mitt eget bad Og da har jeg et kjempegodt forslag Store fliser, lyse farger, gjerne beige toner. Og ton i ton fug også, eller? Ja, ton i ton fug. Det gir bare enda mer luksusfølelse. Jeg har tre fliser som jeg har valgt meg ut her, som er mine favoritter. Den ene, den heter Carbis Gold, for matet her er 60x120. En annen ting er jo at gold, altså liker du gullstilen, vil du ha gullarmatur, da har du flisen din her. Så har vi Sarmat Natural, den flisa er 80x80. Husk at jo større flis, jo mer luksusfølelse får du. Den passer den lyse nordiske stilen. Den siste favorittflisaen min, den heter Mononix Mate. Den er skikkelig klassisk, tidløs, blir allerfint. aldri feil. Formatet her er 60x60, så den er svær den da. Og inne på rightprice-tiles.no der kan man se hele sortimentet av flis, sant? Det kan de, og det er så svært sortiment, så du kan gå deg litt vild. Og i tillegg så har jeg Right Price Tiles også kjempefin baderomsinnredning, min favoritt for luksusbade. Det er Nordic. Den Nordic-serien er helt råfin. Og så har de kjempefint armatur. Og de har de fine, runde speilene med leddlys. Og der har du et tips, da. Ja, det har jeg. Speilet kan aldri bli stort nok. Husk for det. Du trenger større enn det du tror. Og apropos budsjett, Tone. Vi har jo laget en helt egen poddepisode, vi. Om luksus på budsjett. Den kan jo lytteren gå og høre på for å få enda flere tips. Det burde du. Er det sånn, Tone, at vi har et tilbud oppå de allerede hardt presset prisene. Om vi har. Du får 20 prosent på ordinære priser hvis du bruker rabattkoden TONE20 og dette gjelder fram til og med 30. juni. Så de allerede hardt presset prisene, de er trykket enda et tak ned til deg, kjære lytter. Skal vi gå over til kjølvaste møbler og sånt? Hva som er litt sånn tidløst når vi innreder? Hvis vi begynner med møbler, så tenker jeg litt sånn stoler for eksempel. Klassiske, tidløse stoler. Jeg elsker Bollo Andreas Engestad, norsk designer, har laget en fantastisk stol for Fogia. Den er så moderne, den er så kul, og den er så tidløs. Den kan man ha i alle mulige typer hjem. Og jeg opplever altså at alle typer mennesker elsker å sitte i den stolen. Jeg synes det er kult at du nevner nå egentlig noe ganske nytt. Fordi det er lett å tenke at, eller jeg har hvertfall tenkt, Tone, at møbler er noe jeg tenker de store møblene, hvis vi skal i håp å si de fem store. Nei, men altså sånn spiseskubord, stoler, man tenker kanskje at dette er noe som skal vare i mange år, det er en stor investering, og kanskje til og med gå i arv. Men dette er et eksempel på det faktisk. Og det synes jeg er kult at du sier, fordi det er lett å tenke, vi er mange som har lest interiørblader hvor mye av stoffet er for eksempel fra Danmark, hvor det virker som om alle har arvet disse vegnerstolene fra moren og faren sin, at man har et sånt sett med møbler som alle på en måte Jeg sier i godsetegn, for alle har det ikke, men du skjønner litt hva jeg mener med alle. Og så føles det kanskje litt snork for noen av oss å gå etter de tidløse klassikerne. Man kan vel kanskje si at de aldri er feil, men du sier jo tydelig at det er jo ikke nødvendig heller. Nei, en tidløs ting kan være bollhåstolen som jeg har designet for noen år siden. Norsk design er også veldig stas. Absolutt. Og den er veldig god å sitte i. Den er laget sånn at vi sitter sånn som vi sitter i 2022. De vegne stolene er jo ikke så gode å sitte i, fordi de er laget for så mange år siden. Vi satt helt annerledes i stolen da. De var sikkert tynnere og lettere. Ja, du vet. De satt ikke så lenge ved bord. Nei, de hadde mye mindre asjetter, spiste mye mindre mat. Det liker jeg at hun har. Vi lever helt annerledes vi nå. Ja, vi gjør det. Spøkt i side. Det er jo faktisk verdt det. Det er jo ting vi ønsker oss som kanskje ikke er så verken godt å sitte i. Nei, vi sitter annerledes i dag. Vi merker det veldig godt når man kjøper spisestoler i dag. Bollo har også spisolinistoler. Spisestoler er ekstremt gode å sitte i, sånn som vi sitter i dag. Vi legger oss litt bakpå. De er ikke sånn havere rett i ... i ryggen, de er veldig gode å sitte i lenge. Jeg har jo også fått med meg, Tone, at disse tidløse hjemmene gjerne har med seg noe gammelt. Something old and borrowed and something blue, på en måte. Et hjem med noe som er fra gammelt, det er med på å holde det litt, hva skal jeg si, i hvert fall ikke datert, men litt sånn gi hjemme et uttrykk som er spennende å tilgjøre. Ja, at man har litt antikviteter, man har litt vintage ting. Sånn som jeg har et gullspeil, jeg har en gull... Til det gullspeilet har jeg også en kommode eller en sånn konsolbord med marmor på. Vet du, da har det samme tone. Jeg elsker det. Jeg elsker det, men i stedet for å henge det gullspeilet over konsolbordet, så hanger jeg bare et rundt speil, og dermed så får jeg et mye mer moderne uttrykk. Men jeg har det klassiske tidløse, fordi jeg har det... med patina, det gullspeilet og den konsolbordet. Jeg er veldig glad i det. Det er sånne ting som gjør at leiligheten min får et særpregg. Og jeg vet, når det er sagt, Tone, at du er litt opptatt av at vi skal kjøpe med hjertet, eller ønske oss noe med, altså at vi skal tørre den der litt sånn... Og bare kjøpe ting. Du bare faller for en ting. Bare sånn, den må jeg ha. Og da skal man, i den forstand, når man er på jakt etter noe, og så tenker man kanskje at det må være... hva skal jeg si, det mest fornuftige valget, selvfølgelig skal man tenke seg om, det er ikke på en måte helt det vi mener, men det å faktisk kjenne med magen at du liker noe på ordentlig, ikke bare tenker at dette er sikkert en fin ting som vi kan ha i mange år, men den der hjertefølelsen, det øker sjansen for at dette blir værende hos deg i ditt hjem for alltid. Du har en sånn lampe som som du kjøpte i Sverige på auksjonen, den som du har over spisebordet, en vinterlampe. Og jeg vet, hvis du flytter, så kommer den lampa til å være med. Det er ikke sikkert den er over spisestua di da. Nei, kanskje et annet sted. Kanskje i gangen, men jeg vet at den lampa kommer til å følge deg. Og det er sånne ting, når man kjøper med hjerte og smertebiler nesten. Ja, for det koster litt mer enn du trodde også. Ja, og så er det litt sånn, litt mer stress å kjøpe gamle ting som skal kjøres i en lastebil. Ja, dere som har kjøpt på auksjonen vet de greiene. Men om det var verdt det, ja det var det. Og jeg tenkte også på det, Tone, med å velge med hjerte i den forstanden, at det ofte kommer litt ned på lista, merkelig nok. Jo, for man får litt sånn prestasjonsangst hvis man skal enten stå og overføre litt sånn store kjøpsavgjørelser, men også hvis man står i et hjem du skal flytte inn i, og liksom ikke, det er så mange avgjørelser. Det er det mange som skriver til oss og sier, jeg har så mye jeg skal tenke på. Og det er det jo. Og det er det, men da må man i hvert fall ikke gå på akkord med den magefølelsen, folkens. Nei, det Da blir det aldri bra. Jeg må jo si at jeg har jo tenkt mye på at jeg kunne ønske sånn, apropos arv, nå henger jeg ut mutteren og fatteren litt, men de har jo både arvet fra sine foreldre litt sånn sent, så det kom som sånn add-on. Vi har veldig, jeg har vokst opp med veldig mye møbler, vi hadde syv, åtte sofaer i første etasje. Oi, oi! Overdone, for å si det sånn. Men elsket det hjemme, så det var ikke til forklenelse for det. Men der husker jeg også at vi Jeg har noen ganger tenkt sånn, der er det mye spisespumøbler som jeg gjerne skulle sett var litt annerledes med utdelingen, for da kunne jeg arbeidet der. Hvis du skjønner. Mamma hører ikke så mye på denne podden, så det er lov å henge ut litt der. Men det er jo noe jeg har tenkt på etter barn selv, men det er litt kult faktisk å ha en formening om at det kan være gøy for noen andre å få også på et senere tidspunkt. Og da er det litt kult med de statement-pisene. Selvfølgelig, vi bor jo ofte mindre og mindre, tydeligvis, gjennom livene. I hvert fall de som blir boende i by har jo ofte litt mindre plass enn dine egne bestfellere. Og da har jeg tenkt litt sånn, gøye lamper, for eksempel. Kanskje det er noe kult å kunne gi videre. Eller et speil, eller ja. Eller en fin stol herlighet. Men sofaer, det slites ut kanskje. Ja, ofte så gjør det det. Ofte gjør det det. Men var det noen lamper, om de ikke er vintage? Jeg vet at du er så glad i belysningstone. Har du noen tips? Ja, det har jeg. For lamper er en sånn type tidløs ting. Altså, det er så mye fine lamper. Jeg vil fremme noen. Det er et interiørarkitekt. firma som heter Gategram hvor Linda og Hanne jobber og de er så flinke på sine prosjekter de importerer egne lamper de har sånne, alle lampene er fine men alle er også veldig unike og spesielle og det er så gøy å se prosjektene deres, for jeg ser liksom at de går så, altså hele smykkerommet er lampene og det er sånn du går fra rom til rom og ser det ene smykket etter det andre Og jeg vet at om 20-30 år så elsker folkene de lampene like mye. Ja, det er noe kult der altså. Det er veldig gøy altså. Jeg kommer jo på alle disse som man selvfølgelig kan drømme litt om. Denne, jeg har på siden klassikeren over alle klassikere, denne er kongla. Ja, ja, ja. Den er jo fin, og den er jo fryktelig dyr. Den koster aldri under 50 000, tror jeg, på auksjon. Men det går an å tenke litt. frekker også, gjør det ikke det? Jo, det gjør det. Altså, jeg elsker, det er en ny butikk i Oslo som heter Alabaster Studio, og de har... Ja, den har jeg sett også. Ja, den er på Sankt Hanshaven. En helt fantastisk liten butikk. Ja, vi har ikke... Dette er usponsert, det er ren entusiasmer. Ja, ja, ja. Jeg ser så kult. Jeg har vært der flere ganger, og de har fantastiske fine Murano-lamper. Ja. Elsker sånne vintert Murano-lamper. Kan du tenke deg noe vakrere? Det Det er de for deg som hører på, hvis du har sett disse som går nedover som en opp-ned-kake. Ja, på en måte. Helt riktig. En bleiekake. Ja, rett og slett altså. Jo, men bare for å få et lite bilde i hodet der. De er jo aldri feil. Nei, og de er sånn... Tone, du kunne hatt det nesten. Ja, så jeg har litt lyst på det. Jeg har litt lyst på det, må si det. De er jo fantastiske. De finnes tilgjengelig... vintage, både der og for så vidt på nett. Dette er noe man kan skaffe seg. De er aldri råbillige, kan vi vel slå fast. Nei, de koster fort 30-40 000. Men de er fantastiske. Et smykke. Ja, som du har resten av livet. 60-70-tallet er det vel en del av de jeg er fra. Og de finnes i en enorm variasjon av farget glass da. Ja, helt lille. Å shit, nå fikk jeg lyst på det. Ja, jeg gjør det. Jeg vil egentlig ha det altså. Så nå, forbrukslån neste. Men jeg har en annen lamp altså. Som heter Takia fra Floss. Den ble designet i 1962. Altså den er så kul. Det er en statementlampe i etterhvert rom. Og det er så gøy at den er så... Er det taklampe eller gulve? Nei, den er bordlampe. Ja, den kan stå på gulve eller på bordet, for det finnes i to versjoner, en liten og en stor. Folkens, vi legger ut bildet av den. Ja, det skal vi gjøre. Den er så kul. Interiørrådet på Instagram. Jeg har så lyst på den lampa også. Den og Murano. Ja, det er farlig. Men det er allikevel, begge de lampene-tonene har ganske mye punch. Ja. Men vil allikevel... De utfordrer litt det vi vil at dere skal tenke på som tidløst. Men de er da likevel. Og det er så gøy at vi kan utfordre det, for tidløst er ikke kjedelig. Det er ikke kjedelig. Hvis vi skal snakke om hva som eventuelt er tips og triksene til oss som allerede har en god del, altså vi bor hjemme, som vi flytter litt på og ønsker oss av og til en oppdatering, eller vi er opptatt av et kult og gøy og godt interiør, Har du noen tips til meg, Tone, hvis man ønsker å justere det man har? Hva er det jeg kan gjøre for å kanskje unngå, hvis det er noen ting jeg tenker er litt daterte, hva er dine tips da? Ja, det er å kanskje flytte litt rundt på det huset. Fordi man blir litt lei, eller at man føler at ting er utdatert, så er det bare å flytte. I et annet rom hvor du ikke er så ofte på soverommet eller noe sånt. Jeg flytter litt rundt på ting, og så plutselig oppdager jeg det på nytt igjen. Og så flytter jeg det inn i stua igjen, eller på kjøkkenet. Og så vet jeg at du av og til setter noe på tørkeloftet. Ja, det gjør jeg. Bare sett det bort litt. Ikke tidløse ting er sånn du alltid vil tilbake til. Så ikke... kaste det liksom, eller gi det bort, eller... Nei, behold det du kan. Jeg har jo tenkt litt på dette med å diskutere det litt med andre, at det er litt sånn som det er noen paralleller til klær også, ikke sant? Vi snakker jo mye om en tidløs stil når det gjelder klær, og da ønsker man jo på en måte at ting skal vare mange sesonger. Det er jo uten tvil det samme man ønsker med et interiør, som ofte er enda mer kostbart og større investeringer. Men noe av det samme er likevel gjeldende her også. Det grunnerigget av noe som føles kanskje litt eksklusivt, men også et slags grunnerigg, men ikke uten detaljer som smeller litt. Nå er det jo litt med, når det gjelder mote hvertfall, og en jeg har snakket med som er ordentlig flink med klær, hun nevnte at hun har gjort mange kjøp på sånn 70%, som er litt sånn crazy klær, hvis du skjønner. Ja. Som man tenker seg at, nei, gud, bedre liksom. Men det viser seg likevel. Det har så mye punch, og er så spesielt at det faktisk tåler år etter år etter år. For det var aldri, hva skal jeg si, mainstream. Nei, og det er så gøy. Der ligger det noe litt gøy. Fordi jeg tenkte faktisk, og der synes jeg det lå noe gøy læring for meg, at det at noe har egenart betyr ikke at det er datert. Men det jeg kjenner litt på selv, er jo at det gjelder jo noe av interiør, og det gjelder også spesielt med klær, at hvis noe blir sånn, som jeg kaller gjennomblogget, så kan man få litt sånn overload. Det kan gjelde sånn typiske i alle som er på Instagram, får vel litt den følelsen av og til med noen trendobjekter på klær, at det er liksom en jakke eller noe sko, eller hva som helst, som er eksponert på alle kule influenser, så føler man at da har ikke jeg så lyst på det. Og det gjelder jo av og til med interiør og med vaser og glass, eller jeg vet ikke, hva tenker du, Tone? Jo, for det synes jeg er så veldig trist. For noen ganger er det for eksempel et bilde som jeg i stua plutselig til alle. Og da blir jeg litt lei meg, fordi liksom kjøp ting du liker din stil, ikke hvis alle har det samme bildet i stua det er så kjedelig liksom men det er veldig fort gjort at man blir litt sånn hekta på ting også nettopp fordi vi blir så, ting blir så eksponert, så jeg skjønner jo det også Men i så fall hengd opp, eller hvis det er et bilde vi snakker om, så bare bruk det på en litt annen måte enn alle de andre, så blir det mye mer spennende hos deg. Så man kan gjerne ha det samme bildet, men hvis det henger over sofaen på samme måte hos alle, så er det ganske kjedelig. Det er noe med det der å, som for mange, og inkludert meg selv, er litt utfordrende, og det er med både å hente inspirasjon fra ting man ser, og så på en måte få det litt til hjemme. På din måte. Det er det som er viktig. Det er det vi trenger deg som ekspert i, Tone, for det er ikke alltid så lett. Men jeg vet jo av erfaring at du er opptatt av overordnet, liksom. Det å tørre å flytte litt rundt på ting. Prøv å skape blikkfang i ulike rom. Sette sammen ting du liker i disse, som vi kaller stileben, men i sånne ansambler, på en måte. Tone har jo selv sånn en rekke store hvite skulpturelle vater som du har valgt å smelle opp ved siden av hverandre, for eksempel. Ja, alle hvite ting. Jeg samler alle hvite på en hylle. Og det er egentlig bokhylla mi, men jeg liker jo ikke at det bare er bøker i bokhylla, så jeg har jo masse forskjellige ting. Og det også er sånn, husk på at du trenger ting i hjemmet ditt, du trenger personlige ting. Så det å ha plass til å sette opp tingene dine, de du liker som du er glad i, Og det er en annen ting også, som jeg har veldig sånn, hele filosofien min rundt interiør er jo at alt du liker, det er fint. Hvis du holder deg, hvis du bare kjøper ting du liker, så blir det en spennende, fin kontrast å sette de tingene sammen hjemme. Så kjøp alltid med magen, kjøp alltid med den følelsen at dette er meg, altså dette er liksom, her snakker vi. Med magen? Jeg synes du snakker om kjærlighetstoner, og det er jo nesten det. Det gjelder også i livets store sammenheng. Velg partner etter hjertepolkens, ikke bare hva som er lurt. Jeg digger at du sier det så tydelig, Tone, fordi det er litt vanskeligere enn man skulle tro. Jeg kan skyte inn en personlig erfaring rundt det. Da vi gifte oss, jeg og Jan Kato, så husker jeg at det var sånn fikk masse gavekort faktisk da var man jo kommet såpass langt at ikke alle bare kom med utrolig mye random ting, men det var jo så generøst og gøy, og vi sto i en situasjon hvor vi trengte mange ting, men da kjente jeg på den utfordringen at liksom, oi «Oi, nå er jeg invitert inn i et univers av ting vi trenger til hjemme, men innenfor et gitt handlingsrom, fra den datum til den datum. Jeg finner en lampe eller teppe.» Da kommer dette med at «Shit, nå blir ting litt likt». Nå blir det litt som en møbelkatalog, fordi du kjøper alt på samme tid. Hvis man kan unngå det, så har det... alltid en effekt på innredningen, ikke sant? Det har du nevnt før. Vent, ha litt is i magen, kjenn litt etter, tørr å tenke deg om 3-4-30 ganger før du går til innkjøp av de store tingene. Ja, og jeg tror kanskje det aller aller beste kjøpet i mitt hjem, det er en vintertskjenk som jeg kjøpte med magen via Instagram. Jeg så den hjemme hos en italiensk dame. Det var så vanskelig å få den skjenken hjem. Så kom covid og alt det der, og hun, veldig søte dame som jeg meldte meg på Instagram, hun sleit veldig med tolling og hadde aldri sendt noe til Norge før. Men jeg tror kanskje etter ni måneder eller noe sånt, og jeg hadde betalt penger og liksom ni måneder tidligere og tenkte at nå kommer jo aldri den. Plutselig så kom den inn døra, jeg har aldri vært så lykkelig, og det møblet som er kanskje sånn fra 50-tallet da, Det kommer nok til å følge meg resten av livet, og det er et møbel med særpreg, og jeg kjøpte det bare sånn, det var kjærlighet med første blikk. Hode var lite involvert. Det er gøy at vi oppfordrer som en interiørpodd nå, legg vekk hodet, lytt til magen og hjertet. Det er da du får disse itemsene, for å bruke det gode norske ordet, som følger deg gjennom livet, og kanskje til og med videre til noen andre. Jeg tror dette er et arvemøbel, ganske sikkert på det. Heldig er den som får den skjenken. Folkens, neste uke skal vi snakke om hva Tone tenker på når hun fargesetter ulike hjem. Hva ligger bak en palett? Hva tenker hun på i de ulike rommene? De som bor der? Dette kan du, Tone. Ja, det liker jeg så godt. Farger er så viktig for oss. Det blir neste uke. Heng med på Instagram også, på interiøradet.no. dere skjønner internetspråk, men vi er på Instagram. Der er det mange tusen som følger oss. Altså, 8000 hvert i øvrigt. Det er så gøy. Og det er et interessefellesskap, folkens. Her er det folk som er interessert i det du er interessert i. Det er så gøy. Vi høres neste uke, da. Ha det!

Mentioned in the episode

Marmor 

Et materiale som blir finere med alderen, og som er et godt valg for å skape en tidløs stil

Fiskebeinsparkett 

Et vakkert gulvbelegg som passer godt i romslige rom, men kan være utfordrende i mindre rom

Bollo 

En norsk designer som har laget en moderne og tidløs stol for Fogia

Bollo Andreas Engestad 

En norsk designer som har laget en moderne og tidløs stol for Fogia

Fogia 

Et norsk møbelmerke som lager moderne og tidløse møbler

Gategram 

Et interiørarkitektfirma som importerer sine egne lamper og har en unik stil

Linda og Hanne 

Interiørarkitekter som jobber for Gategram og har en unik stil

Kongla 

En klassisk lampe som er dyr, men som holder seg godt

Alabaster Studio 

En butikk i Oslo som selger Murano-lamper

Murano 

Venetiansk glasskunst, kjent for sin skjønnhet og kvalitet

Takia 

En bordlampe fra Floss som ble designet i 1962

Floss 

Et dansk belysningsmerke

Interiørrådet 

En podcast om interiør

Right Price Tiles 

En sponsor av podcasten som selger fliser og baderomsinnredning

Nordic 

En serie med baderomsinnredning fra Right Price Tiles

Carbis Gold 

En type flis fra Right Price Tiles

Sarmat Natural 

En type flis fra Right Price Tiles

Mononix Mate 

En type flis fra Right Price Tiles

Participants

Interiørekspert

Tone Kroken

Tone Kroken's ektemann

Jan Kato

Sponsors

Right Price Tiles

Lignende

Loader