Bekommen til Interiørådet. Denne episoden er faktisk live and direct from Paris, Tone. Bonjour til deg. Bonjour. Yes.
Til deg som sitter hjemme og hører på, så er vi vanligvis i Oslo og spiller inn hos Tone Kroken i bygdeallé. Men nå er vi altså i Paris på et nydelig hotell hvor vi har smelt opp utstyret på hotellrommet vårt. Som er faktisk nydelig lyddempet med lag på lag utstyret.
av eksklusive tekstiler faktisk, så det er nesten som vi er i et podcaststudio. Jeg er helt overrasket. Vi sitter på ... Det er stoff på bordet. Det er så dekadent. Kan ikke du si hvor vi er? Vi er på Hotel Kost. Det er favoritthotellet mitt. Dette er et av dine ... Her sitter vi usponsa og har splurget seg litt på et flott hotell, fordi jeg vet at
Tone, når hun drar til Paris, så er det viktig for deg å være i riktig sted. Og hvorfor er vi akkurat på hotellkost? Det er så dekadent, det er så vakkert, det er Paris liksom. Alt jeg trodde Paris var, det får jeg når jeg kommer hit. Tone har vært her noen dager før meg, og jeg har kommet ned i ens æren for å podde, og for å bli tatt litt med på dine faste sites og butikker og steder, og du ...
har fortalt meg at dette hotellet har faktisk egen duftkolleksjon. Er det ikke sånn? Jo, det har de. De har egen lounge-musikkolleksjon. De har egen duftkolleksjon. Ja.
Det er så dekadent, det er så nydelig. Drinkene her, de er helt fantastiske. Maten, alt er liksom fantastisk. Jeg spotta noen tote bags nede i seksjonen, som jeg tenkte kanskje var et kult mindre. De kostet sånn 7000 kroner. Det er sykt dyrt. Det er sykt dyrt, men jeg kan fortelle at vi satt nylig nå nede og spiste frokost, Kroken og jeg, hvor Tone var etter hvert i et lite møte med noen kontakter hun har der.
Jeg satt alene og drakk kaffe, og rett ved siden av meg satt rett og slett Chris Rock og datteren sin seg. Altså en av verdens mest kjente komikere, som jeg overhørte at han tullet litt med sånn europeisk service og way of living, og ting tar jo litt tid, Tone, selv på Femstjerns Hotel i Paris. Det er...
Service er jo påklagelig. Litt sei. Men vi har det jo helt nydelig. Men Tone, vi er i Paris av en grunn. Hvorfor er vi i Paris? Fortell. Fordi det er en messe akkurat nå. To ganger i året så drar jeg på den. Den heter Maison et object. Helt fantastisk. Giga inspirerende. Fantastisk altså. Ja, og den messa, den er jo sånn hangar på hangar størrelse. Ja.
Til deg som hører på, det er jo da en av verdens største interiørmesser for innkjøpere. Ja. Så der tråkker innkjøpere fra butikker og kjeder rundt om og ser og handler inn for neste sesong. Så det du har vært og sett under, det er da vår 2023. Ja. Stemmer det? Skikkelig, altså det er vår 2023.
Og det merker jeg jo litt på meg akkurat nå, fordi det er litt bittelitt høstlig i Paris, så jeg får det ikke helt til å stemme, for hodet mitt er liksom... Ja, og sånn er det jo med disse messene. Man er jo på en måte i feil sesong når man er der og ser hva som kommer. Ja. Og da tråkker du rundt, du sa til meg, i gode sko for første gang. Ja, vet du hva, jeg elsker jo å være høy og tynn. Men for første gang så er jeg da lav og har utrolig gode sko, så jeg er så glad. Det føles så deilig. Ja.
For her er det rett og slett, nå har jo du gjort dette i mange år, men du forbereder deg litt. Å ja, det gjør jeg. Fortell litt, hvordan funker dette? Du drar ned, spotter du deg ut noen merker og utstillinger som du har lyst til å besøke og se, eller går du inn liksom med et våkent, men med en nyfødts blikk og bare suger inn? Ja, jeg gjør nok det. Jeg er veldig nøye på hvilken halv, for det er jo sånne enorme halver da, så jeg velger meg ut hvilken halv
Sånn at jeg har mest energi på den halen jeg begynner på. Der skal jeg jobbe mest. Hvordan er disse halene delt inn? Det er kjøkken, det er stue, det er tekstiler, det er eksotiske ting bare samlet på ett sted. Da er det så mye tråkk.
Prokke rundt i fem IKEA-er med kjøkken. Ja, virkelig. Det er furusett gang i tid, og da bare går og går. Du skulle nesten hatt en el-sparkesykkel durende rundt deg. Men du kan jo ikke det, for du er så redd for å gå glipp av noe, så man må få med seg alt. Så spennende. Jeg vet jo at du har spottet og lagd deg en oversikt over hva du har sett. Jeg lurer på, kanskje vi skal dele opp litt etter kategorier, egentlig.
Kanskje først kan du si noen kjapt, Tone. Vi har jo diskutert dette med trender før, at det tar litt tid før de skifter. Og til deg som hører på, så er det jo ikke sånn at når Tone ser på hva som kommer til våren, så er det sånn
Alt er forandret. Vi er jo inne i noen megatrender nå, som du har beskrevet for oss før, som er dette med at vi ønsker å ha hjemme noe lunt, noe trygt. Du har snakket om at fargepaletten er litt mer dempet enn den kanskje har vært noen perioder. Vi vil ha naturmaterialer. Fortsetter dette egentlig spørsmålet mitt? Ja, jeg ser veldig sterkt tendensen til at sånn fortsetter det.
Det er litt nytt. Et par små nye ting innimellom. Spennende. Skal vi starte med møbelene, eller bare for å få en feeling på hva du står der? Ja, det gjør vi. Jeg er så fantastisk. Den største nyheten er bokhyller på vegg. Litt sånn som på 50-tallet. Ok, frittstående bokhyller. Som er montert rett på veggen. Så nå er den tilbake, etter at vi nå har prøvd å integrere alt. Og lage plassbygd og plassbygd og plassbygd. Nå skal den plutselig slutte i rommet. Ja.
Å være litt sånn elegante, svevende, lette, organiske. Jeg ser nesten bare alle har vært i tre. Gjerne litt sånn brun, valende, litt sånn dyp farge. Eller helt lys, nordisk, lett tre. Ok, men tre. Tre, tre, tre. Det har vi sett en del av, men det kan bare komme mer og mer. Og jeg vet også at du har nevnt at de kommer i
i møblene, altså at det er tre ben på sofaer, på bord. De gamle sofaene fra 50-tallet, litt sånn hard, flat, rett sofa. Og jeg så noen varianter her som var så fine, altså det var helt nydelige. Og så snakket du om, før vi startet, Tone, som jeg bare skyter inn nå, for jeg vet du kommenterte det som en greie. Du nevnte for meg at møblene skal litt ut i rommet. Ja, faktisk.
frittstående møbler? Ja, det ser vi hele tiden her. De skal ut i rommet, man skal ikke lime sofaen inn til veggen. Nei, ta det ut i rommet og kanskje også samle en liten gruppe
Midt i rommet. Ikke sofa-krok, folkens. Nei, nei. Og dette med, det er jo selvfølgelig en drøm, men dette med to salongsoffar, et bord, midtstående. Ja, midt i rommet. Ja, ikke sant? Og så har du en lang vegg med den her nye hylla, som du bare limer opp. Den hylla, Antone, skal man ha bare bøker, eller er det andre ting? Nei, nei, det er også viktig. For det skal være objekt.
Objekter, det skal være ting, det skal være personlige ting. Dette er et skulptur. Utstillingsmuligheter her, for det du har lyst til å ha fremme i rommet. Og det er også en trend. Man vil se mer personlighet. Man vil vise mer. Derfor tror jeg disse hyllene er så veldig populære i trendbildet på messa. Kult. Hva med bord?
Bor ser jeg også en trend på. Jeg ser at borene skal være veldig rustikke. De skal være store. Jeg som elsker sånne småbord, jeg må jo bare slutte med det da. Jeg ser masse sånne store bord, og gjerne to helt like etter hverandre. Ok, så spiseborene, hvis vi skal ta det som et eksempel, så er de sånn som jeg har sett det nå, de er nesten litt sånn rugglete på en måte. Jeg skal være så rustikt.
Du kan risikere at glasset ditt velter når du setter det på bordplaten. Jo, men dette er jo selvfølgelig en del utstillingspieces som er en tydelig trend. Ja, det er en tydelig trend. Grovt, rustikt. Og disse store bordene som også kommer inn i salongområdet, de kan jo da være av å bryte skikkelig. Jeg så at du viste meg noen i strå, flettet strå. Ja, flettet strå.
Det er så rustikt. Det er det viktigste for dere som hører på. Det er den rustikke trenden som kommer. Ting kan ikke bli rustikt nok. Kan vi si at drivveien er høyaktuelt? Ja. Det er bare å gå på stranda dere, lage hyller eller bord. Det kan jeg huske fra noen år tilbake, at det var høyaktuelt. Da har det kanskje aldri forsvunnet helt, men nå kan man si at det er virkelig ...
megatrendig enn det da. Ja, det er det. Altså møbelene, er det fortsatt naturmaterialer i stoffer? Altså hva ser vi der? Jeg ser veldig mye sofaer. Det er jo lounge. Det er lave. De er runde eller de er stramme rette.
Men det er lounge, lounge, lounge. Nesten alle er hvite. Boklæ, de som tror at boklæ er ut, de tar helt feil. Boklæ er fortsatt det? Ja. Den hvite sofaen? Ja, den hvite eller beige sofaen. Jeg har ikke sett nesten noen ting i skinn. Oi. Kan det ha litt med sesong å gjøre, Tone? Kan være at dette er våren, så det kan hende. Men jeg ser i hvert fall mye mer, det er boklæ, det er det myke, det er det gode, det er kult.
taktile, liksom det at man har forskjellige stoffkvaliteter og... Er veluren, altså når du snakker lounge, er veluren litt på pause nå, eller? Nei, det kommer masse nye orienter av veluren også, men ikke den klassiske som har vært så populær i så mange år. Det kommer i nye variasjoner. Og heller lysvelur enn sånne, disse flaske, altså disse juvelfargede sofaene som ble en kjempetrend, som jeg vil si. Altså den flaskegrønne, dype...
Skal vi ha lyse paletter også i disse stoffene? Lyst, lyst? Jeg kommer ikke unna lysepaletter. Brunt, beige, men det kan også være bittelite liten farge. Ukas annonser er Rite Prize Tales.
Tone, fine badrom, det vet jeg er en lidenskap for deg. Og et av spørsmålene som kommer oftest inn i innboksen din på Instagram, det er jo fra folk som spør deg til råds, hvordan få til luksusfølelsen på budsjett på mitt eget bad? Og da har jeg et kjempegodt forslag. Store fliser!
lyse farger, gjerne beige toner. Og ton i ton fug også, eller? Ja, ton i ton fug! Det gir bare enda mer luksusfølelse. Og jeg har tre fliser som jeg har valgt meg ut her, som er mine favoritter. Den ene, den heter Carbis Gold. Formatet her er 60x120. En annen ting er jo at gold...
Altså, liker du gullstilen, vil du ha gullarmatur, da har du flisen din her. Så har vi Sermat Natural. Den flisa er 80x80. Husk at jo større flis, jo mer luksusfølelse får du. Den passer den lyse nordiske stilen. Den siste favorittflisaen min, den heter Mononix Mate. Den er skikkelig klassisk, tidløs, blir aldri feil. Formatet her er 60x60, så den er svær denne.
Og inne på rightprice-tiles.no, der kan man se hele sortimentet av fly, sant? Det kan de, og det er så svært sortiment, så du kan gå deg litt vild. Og i tillegg så har jeg Right Price Tiles, altså kjempefin baderomsinnredning, min favoritt for luksusbade.
Det er Nordic. Den Nordic-serien er helt råfin. Og så har de kjempefint armatur. Og de har de fine, runde speilene med leddlys. Og der har du et tips, da. Ja, det har jeg. Speilet kan aldri bli stort nok. Husk for det. Du trenger større enn det du tror. Og apropos budsjett, Tone. Vi har jo laget en helt egen poddepisode, vi. Om luksus på budsjett. Den kan jo lytteren gå og høre på for å få enda flere tips. Det burde du. Er det sånn, Tone, at vi har et tilbud
oppå de allerede hardt presset prisene. Om vi har. Du får 20 prosent på ordinære priser hvis du bruker rabattkoden TONE20 og dette gjelder fram til og med 30. juni. Så de allerede hardt presset prisene, de er trykket enda et tak ned til deg, kjære lytter.
Vi kan hoppe over til stoffer og mønstre, for det er jo også noe som sier mye om hvor vi skal. Vi har vært litt innom det nå i møbelene, men du nevnte for meg, Tone, at rutene er så immer i tilbake. Ja, jeg ser ruter overalt her. Og så mange nivåvariasjoner. Jeg skal kanskje ikke si at jeg synes det er vanskelig, men litt krevende mønstre for meg. Jeg føler at det blir sånn provansalsk, som er nydelig det, men at jeg får en kjøkkenoklefølelse. Hvordan de
De gleder seg med ruter. Fikk du fot for det? Ja, jeg fikk skikkelig fot for det. Kjempegøy. Hvis Tone Kroken liker ruter, da skal jeg øve meg. Jeg blir redd for at det skal bli sånn 90-tallshjall, rutete skins. Nei, og det er mer sånn accessoirene som er i ruter. Så det er sånn pledd tepper sengetei. Det er accessoirene. Hvis du får fot, så skjønner jeg at det har noe for seg. Ja.
Hva med blomstrøtte florale stoffer? Fortsetter det? Ja, så fint du spør, for det så jeg som jeg har sett så mye av før, men jeg så veldig lite av det nå, så kanskje egentlig det er noe som bare dropper. Kanskje ikke det var så hot, da. Vi sitter jo på Hotel Kost, som vi har nevnt, og her sitter vi jo i et rom med, altså når jeg tar på veggen der, så er det jo silkegardiner, liksom, med broderte blomster. Vi kan vel ikke sitte her og si at de er feil? Nei, det blir absolutt
aldri feil. Så til deg som har et hjerte for de florale stoffene, så Femstjerns Hotel i Paris, de har ikke tenkt å rive ned det med det første. Nei, det er så klassisk, nydelig, vakkert. Vi må ha litt blomster. Men rutene kommer altså? Rutene kommer. Kan du si noe om de taktile følelsene i stoffene? Ja, at det skal være forskjellige. Man har ikke en type stoff. Man skal variere, bruke forskjellige stoffligheter.
Men boklen, som sagt, bokle, de som tror det går an mot den, de tar helt feil. Det kommer i møbelene og alt. Ser vi på gardiner og sengetepper, og er det fortsatt naturmat? Veldig mye lin. Veldig mye lin. Masse lin. Jeg ser veldig mye lin. Lin kombinert med bomull, eller bare lin. De vakreste variasjonene, moher, altså de gode, dyre, skikkelig moher og lin. Det er så mye vakre.
Det er fortsatt ikke rom for et syntetisk flysbledd noen sted. Nei, det valgte jeg å overse. Hvis jeg har sett det, så har jeg ikke sett det. Da lukker du øynene. Jeg tøyser selvfølgelig litt, men lin, det har vi jo egentlig sett en stund. Lingardiner, det fortsetter å være rakt. Ja, kjempe. Og der så jeg også en veldig stor trend, og det er piping. Med en liten kant, sånn at veldig mye
Stoffer med en liten tynn kant rammer det inn. Som i et bånd? Som i et bånd. Åh! Veldig enkelt å skre. Kult! Veldig lekkert. De som kan sy gardiner vet hva det er. Ja, ja, ja. Og det er liksom nå en lekker detalje man kan adde. Ja, det er litt som du har sett på puter, altså sengetøy og sånn, ikke sant? Du har hatt en liten kant av en annen farge. Og det er bare, nå kommer det i gardiner, nå kommer det i pledden, nå kommer det i puter. Åh! Pinteputer, ja.
Tone, vi kan ikke snakke om stoffer uten å ha med tepper. Ja, tepper! Vi skal ikke kaste ut alle teppene. Nei, tepper fortsetter. Det skal vi jo aldri gjøre, folkens. Vi skal ikke kaste ut noe som helst. Nå snakker vi om trender og hva vi ser kommer. Vi har nevnt før i interiørrådet at tepper er en megatrend. Står du ved det, Tone? Ja, fortsetter. Tepper, tepper, tepper. Tjukke, myke, deilige. Så spennende kan du si noe om tjukke og myke. De skal fortsatt være litt ekstremt.
ekstra deilig å gå på. Ja, myke, svære. Men de kan også være litt sånn grove. Er de ensfarga? Nei, de kan ha mønster. Men de kan også være ensfarga. Og kanskje med en piping, det er også bare en liten kinnkant. Det kan være litt sånn grove, vevde sånn ullelin i sånn kitt natur. Og med en liten svart kant. Det er veldig mye svarte detaljer. Det kommer også veldig stort.
Og så har du jo tidligere nevnt, Tone, at teppene har mønstre, men altså at mønstrene er vevd. Ja. Altså at det ikke liksom er fargemønstre, men i selve strukturen i stoffene. Fortsetter det? Ja, det fortsetter. Og så ser jeg på tepper spesielt at det kommer veldig mye svart. Svart og kitt, svart og grått og brunt. I mønstre eller ensfarge? I mønster. Ja.
Så teppene fortsetter. Jeg har jo tenkt at dette med heldekningstepper kanskje er aktuelt igjen. Ja, kjempe. Så du det også? Ja, masse. Vegg til vegg. Det er så mye bra vegg til vegg tepper. Og den trenden tror jeg kommer til å bli stor, for nå er teppene så gode. Så de er jo nesten sånn selgerensende, og nesten sånn at de støvsuger seg selv, de mest moderne teppene. Støvsuger seg selv til å nå?
Altså, her kommer det en ene påstående. Jeg liker det. Selvrensene. Selvrensene, tepper. Det minner meg om folk som har dreads, som sier at det er selvrensende opplegg med de dreadsene. Det er begge to. Det tror jeg ikke nå på. Nå har vi kommet dit. Nei, men ok, så teppene fortsetter. Ja. Og de skal...
De kan være mørke, men de kan være også hvite. Jeg ser veldig mye hvitt overalt. Jeg ser veldig mye hvitt med sorte detaljer. I hotellrommet vi sitter, som jeg stadig vender tilbake til, det er jo en ordentlig spesiell location, folkens, med silketapeter og vegg til vegg. I en dyp vinrød farge sitter vi i nå. Helt nydelig. Og baskin. Ja, det er vel baskinfarget der. Og baskin, og så er senga her i mørkerød fløyel kombinert med det florale silke... Ja.
Så her har de brukt mange farger. Ja, men det er faktisk å bære skinn på hele dekningen her. Helt nydelig. Og det ser jo unøkkelig helt rålekkert ut. Ja, helt fantastisk. Så jeg har en følelse av at både mørke og lyse vegge til vegg kan gjøre veldig mye med et soverom. Ja. Vi må snakke litt om fargene også utover på tepper og møbler og sånn. Jeg vet at folk bryr seg mye om hvilke paletter vi kommer til å se. Ja.
Kan du ikke si noe om det, Tone? Får du noen inntrykk av hva er den dansene som kommer? Jeg så blått. En gammeldags blåfarge, vil jeg kanskje beskrive den som. Litt lyseblå, men med en tyngde. Den er ikke lett lyseblå, den er litt dypere. Jeg kan legge ut en farge på ...
på Instagram, så dere ser hva jeg tenker på. Jeg så masse blått kombinert med gult. Det var ikke svenske farger der. Det var veldig dekadent lyse. Lyset blå og gul. Nesten sånn okergul. Det så jeg masse kombinasjoner av. Spennende. Veldig i striper og ruter og
Og så så du noen knallblå, jeg så du så en slags Else-farge til de av dere som har sett det på Instagram. Den er ikke dum. Nei, altså Paris kommer tre år, tror jeg, eller to år etter Else kostet meg. Stua til Else er jo YSL-blåfargen, og den så jeg masse av i Paris. Og det var veldig gøy. For de som virkelig vil knalle til med noe der, så er jo den den
den er vel kanskje nesten jeg skal ikke si evig aktuelt om noe som helst men den føles litt tidløs også veldig tidløs, veldig klassisk men for all del ikke man er hjemme i en statementfarge likevel det holder med en vegg altså
Kan vi prøve oss på en oppsummering, Tone? Før vi går videre ut i Paris-dagen vår. Ja. Trendene vår 2023 vil jo da strekke seg et stykke utover, men dette er på en måte sesongen, den litt sånn lyse sesongen, kan man si. Hva tenker du liksom er? Jeg vil si, før du begynner, så vil jeg si at du har snakket mye om naturmaterialer og dette med liksom
det deilige taktile kvalitetsmaterialet. Mye tre. Ja, veldig mye tre. Rustikt. Det kan ikke bli rustikt nok. Jeg så noen krokker, sånne veldig skulturelle, store krokker som jeg trodde jeg hadde latt de ligge i havet i et par år. Det var sjøstjerner omtrent på de. Masse skjell og greier. Sånn.
Men det var veldig lekkert altså. Det så ut som vi hadde robba en arkeologisk utgradning. Ja, men det skal det se ut som. Det var råkult. Så rustikt skal det være. Og så har du nevnt for meg også disse, du sa det jo egentlig nå, men de store objektene, som ikke har noe sånn praktisk, de er ikke til noe, men de er store statement pieces. Veldig enorme store. Altså, det var jo større enn meg, liksom. De var kjempehøye, og det kunne være krukker, det
det kunne være mennesker, det var masse forskjellige råkule statuer og objekter, og helt, altså jeg gikk
Jeg har tatt noen veldig fine bilder jeg skulle legge ut på Instagram-kontoen, så dere må bare se der, for det var så inspirerende og så gøy. Det er det bare å gjøre. Ja, følg oss for all del, for de som ikke gjør det allerede, så er jo Instagram-kontoen interiørradet verdt å følge. Der legges det ut både det ene og det andre, og det er jo over 7000 interiør-gira-folk som er i det universet. Ja!
Så kommenter gjerne det du ser, og skriv gjerne i kommentarfeltet. Ikke alt å slide inn i DM-en til Tone, for hun får ikke svart personlig på alle spørsmål om alle prosjektene dere holder på med, men det er superkult med engasjement. Vi er så takknemlige for at dere er der. Ja, det er så gøy.
Vi leser jo, og vi synes det er så morsomt med Instagram-kontoen vår. Vi får masse idéer til episoder gjennom følgerne våre. Får så mange gode idéer. Følg oss også i neste uke, folkens, på Instagram og hele pakketet. Så sier vel vi au revoir, gjør vi ikke det? Jo, det gjør vi. Nå går vi ut i Parisgatene, og så skal vi bli enda mer inspirert. Takk for nå. Ha det.
Teksting av Nicolai Winther