6/22/2026

Louise Angelica Riise: "Jeg har skyldfølelse for at han er enebarn"

Louise Angelica Riise deler åpent om sin ADHD-diagnose og hvordan den påvirker hennes introverte natur. Hun snakker om utfordringene som alenemor for sønnen Colin, skyldfølelsen knyttet til at han er enebarn, og hvordan hun har etablert seg på nytt etter skilsmissen. Hun diskuterer også livet med David Eriksen og dynamikken i deres storfamilie.

00:00

Louise diskuterer liv, ADHD-diagnosen sin og hvordan hun navigerer tilværelsen som influencer og mor.

10:25

I denne episoden diskuteres livsendringer som følger med foreldreskap, forhold og hvordan tid oppleves forskjellig før og etter barn.

19:56

En mor reflekterer over sin kjærlighet til barna, utfordringer under pandemien, og bekymringer om å oppdra enebarn.

31:12

Livet med barn kan være utfordrende, men gir også ny innsikt og mestringsopplevelser, spesielt etter tøffe tider.

35:41

Hun reflekterer over sitt møte med David, hans familiære bakgrunn, og utfordringene ved å bli en del av hverandres liv.

Transkript

Nævnt i episoden

Person 

Hovedperson i podcasten, snakker om livet som alenemor, ADHD-diagnose og forholdet til David Eriksen.

Diagnose 

Diagnose Louise Angelica fikk, som forklarer hennes introverte natur og behov for struktur i hverdagen.

Tema 

Sentralt tema for Louise Angelica, som har skyldfølelse for at Colin er enebarn og tilbringer mye tid alene med henne.

Hendelse 

Den globale pandemien som var tøff for mange par, inkludert Louise Angelica og Jon Arne Riise, og bidro til bruddet.

Brand 

Selskapet som produserer podcasten 'Er det noe liv?'.

TV-serie 

TV-serie som David Eriksen og Louise Angelica Riise er med i, og som har gjort dem mer kjent.

Sted 

Land der Louise Angelica bodde med Jon Arne Riise da han spilte fotball.

Livsstil 

Begrep brukt for å beskrive Louise Angelica og Jon Arne Riises livsstil da han var fotballspiller og de flyttet ofte.

Deltagere

Gjest

Louise Angelica Riise

Vert

Ukjent

Sponsorer

Tui

Apple Pay

Point

Når man har mye å gjøre og man har noe å glede seg til, så er det litt lettere å gjennomføre de tingene.

En god observasjon om motivasjon og mestring i en travel hverdag.

Når man hører ADHD, så tenker man automatisk disse små guttene som er helt ustyrlige, som henger etter lamper i taket og er apkatter. Men for kvinner og jenter så er det noe annet. Vi blir nesten motsatt. Så det er på en måte at man blir sliten av sitt eget hode.

Viktig og oppklarende poeng om hvordan ADHD presenterer seg annerledes hos kvinner enn hos menn.

Når man får barn og etablerer seg, da er man låst. Man er jo det. Det er ikke noe hemmelighet det. Det blir ikke noe verre eller dårligere, men det blir helt annerledes, og det er greit å bare vite det.

En direkte og realistisk uttalelse om hvordan foreldreskap endrer livet og friheten.

Det er aldri lett å gå fra hverandre, og i hvert fall ikke med barn. I starten så er jo alt litt betent. Og så går det seg liksom til. Men man må ville det begge to, og man må jobbe.

Innsikt i utfordringene ved skilsmisse med barn og veien mot et fungerende forhold etterpå.

Jeg var takknemlig for absolutt alt [under graviditeten], og også de tunge stundene. Jeg husker jo på en måte de tre første månedene hvor man gikk og var mye kvalm, men så klarte jeg alltid å bare... Men herregud, jeg er gravid. Jeg klarte det endelig.

En rørende refleksjon over takknemlighet etter mange års prøving på å bli gravid, selv under vanskelige perioder.

Jeg tror at man kommer veldig langt med sånne brutale erfaringer. Så jeg er jo veldig glad for det i dag, for at jeg har virkelig vokst på min egen fortid.

Kraftfull uttalelse om personlig vekst og styrke som kommer fra vanskelige livserfaringer.

Man trenger ikke ha barn en gang, men med en gang man blir sammen med noen så begynner det masse [spørsmål om barn]. Jeg har blitt veldig mye mer forsiktig med å spørre noen om barn. Fordi at man vet ikke hvilken situasjon de står i.

Viktig råd om sensitivitet rundt spørsmål om barn, gitt hvor personlig og vanskelig det kan være for mange.

Påstande

Jeg er kjempeintrovert. Og så fikk jeg i fjor, eller var på utredning og fikk ADHD. Diagnosen.

Louise Angelicas personlige diagnose som forklarer hennes introverte natur og utmattelse.

Jeg føler ADHD nå, den siste tiden, har blitt mye mer omtalt og diskutert, og kommet frem i lyset. Altså, ADHD for kvinner, da.

En påstand om økt bevissthet og diskusjon rundt ADHD, spesielt hvordan det rammer kvinner.

Jeg har hatt mye dårlig samvittighet for at jeg ikke helt klarer å sitte lenge og gjøre noe konkret med sønnen min uten at jeg skal bli rastløs.

En personlig innrømmelse om utfordringer i foreldreskapet, delvis knyttet til ADHD og rastløshet.

Jeg tror Jon Arne har jo da i så mange år fått min fulle og hele oppmerksomhet, alltid, for jeg har jo typ sittet hjemme og ventet på at han skulle komme hjem fra trening, og nå har det kommet da verdens fineste lille baby som kanskje stjal litt mer oppmerksomhet enn hva han kanskje hadde tenkt.

En spekulasjon om hvordan et barns ankomst kan ha påvirket dynamikken i hennes tidligere ekteskap.

Når jeg ser tilbake på det nå, og når jeg vet at jeg har en kraftig ADHD-diagnose, så må jeg jo si at jeg kanskje er litt glad for at jeg ikke har enda en som jeg skal på en måte ha full fokus på.

En etterpåklokskap om hvordan ADHD-diagnosen påvirker synet på å få flere barn, spesielt som alenemor.

Jeg vet at hvis jeg vil være sammen med David, så skjer ikke det [å få flere barn]. Jeg er jo veldig innforstått med at han er mye eldre, og han er på et annet sted i livet. Jeg har jo heller ikke lyst på barn med en som ikke har lyst på barn.

En klar uttalelse om fremtidsplaner for barn i forholdet med David, og nødvendigheten av å respektere hans valg.

Lignende

Loader