Nå nærmer det seg fristen for innlevering av skattemeldingen. Er du en av dem som ikke har levert den enda, skal vi gi deg noen gode tips og råd til fradrag du må huske å få med deg. Pengerådet er laget av Dinepenger og VG. Vi gir våre abonnenter smarte, ærlige råd om økonomi hver dag på dinepenger.no. Har du lyst til å prøve? Send en sms med pengerådet til 2030 og få tre måneder til bare 99 kroner.
Det er jo en tjenestegjerning, Hallegard, at veldig, veldig mange venter så lenge som mulig før de leverer skattemeldingen sin. Ja, det gjør de kanskje. Da er det blitt litt... Man har fått en liten gulot for å levere raskere, og det er jo at man da også får et raskere skatteoppgjør. For før så fant det ikke den gulotet der. Da fikk du stort sett skatteoppgjør i juni, sammen med alle andre, i slutten av juni.
Nå får du pengene tilbake hvis du har til god beløp raskere, gjerne bare en til to uker etter du har levert skattemeldingen. Så det er allerede noen som har levert i sluttende mars og har fått pengene på konto. Men uansett vil jo skattemeldingen bli tvangslevert 30. april.
hvis du ikke gjør noe, eller hvis du ikke ender noe, eller uansett da, så vil den på en måte tas ifra deg 30. april. Trenger du mer tid? Ikke stress, det er ikke noe problem det. Du får glatt en uke eller to, men da må du søke på skatteetaten om å få det, og det blir jo innvilget automatisk. Så du kan få en forlenging av frist hvis du har behov for litt mer. Hvis ikke, så tas den altså fra deg 30. april.
Det er få ganger i livet mitt jeg kan korrigere deg litt, men nå kan jeg også korrigere deg litt. Det er 30. april som er fristen, men det er på en søndag i år. Påfølgende dag er mandag, det er 1. mai, da går vi i tog.
Det er jo en fridag, så det er vel noe sånt som, jeg vet ikke hvordan formuleringen helt er, men det er jo sånn, vi i skatteetaten anses det ikke sånn for sent hvis du leverer den da inn til den 2. mai faktisk. Men er det da likevel sånn at man får, blir den tatt vekk fra deg? Blir muligheten for å gå inn på den slutt 30. april, eller blir det da faktisk...
Du prøver å fight fire with firehugger og korrigere meg tilbake, for det vet jeg ikke. Men jeg antar at den ikke blir det. Jeg tror også det. Men det er uansett 30. april som er fristen. Det er det neste år også, og da er det vel det på en mandag. Så da blir det i hvert fall 30. april, som er
siste frist, men man har jo hatt litt tips her nå da, så men jeg har ikke levert min enda har du levert inn? Ikke, nei altså jeg er jo næringsdrivende nå, så jeg får jo frist 31. mai Selskap, du vet jo, trenger ikke forholde deg til det vanlige lønns- og pensjonsmottakere er det etter må gjøre
Vi, som sagt, skal gi dere noen gode tips og råd på veien frem mot at du trykker levert, eller putter den i postkassa, eller hvilken måte du foretrykker å levere skattemeldingen din på. Og vi er jo noen morsomme, artige karer vi har, Geir. Så vi tar det fra A til Å, vi, rett og slett. Det gjør vi. Bokstavlig talt fra A til Å.
Og den fineste bokstaven i alfabetet er jo A, det vet vi alle sammen. Hva har du å bringe til torks? På A begynner vi med aksjehandel. Da er det slik at gebyr og kortasje, altså det du betaler for å kjøpe og selge aksje, det blir vanligvis rapportert inn av meglerne eller banken din automatisk.
Pass på hvis du bruker en utenlandsk plattform eller utenlandsk megler at du får med de kostnadene, for da er det ikke like sikkert. Det er generelt det. Bruker du banker eller operatører for utlandet, så er det ikke sikkert de har rapportert inn dette til skatteetaten. Så pass på det. Hvis du handler mye eller ofte på børsen, så kan du nok i tillegg få fradrag for...
Et hjelpemidle som du bruker for å følge med på børsutviklingen, det kan være abonnement på alt fra dine penger, kapitalfinansevisen, DN, til dataprogrammet som du bruker hvis du har en versjon av et chartprogram eller noe sånt. Det kan også være tidsskrifte, magasin, bøker og så videre.
Så det kan du føre opp som et tillegg til, dette inngår ikke i minsteforlaget, så det kan du føre opp som fradrag for inntektservervelse, som det hette tidligere, var det vel post 337, men det inngår nok, altså du kan nok finne det på, du finner dette på skattemeldingen for, jeg vil tro at det er på andre finanskostnader eller noe sånt tilsvarende. Også er det også verdt å merke seg at
Fondsgebyret, der er det jo delt i to vanligvis. Det ene er forvaltningshonorar som du betaler til fondet ditt for å forvalte pengene dine. Det er vanligvis rapportert inn. Og det foregår på den måten at kjøps- og salgskurser blir litt lavere enn det ville vært uten kostnader. Teknisk sett så inngår det på en måte i...
kursen du får i 365 dager i året. Så du trenger ikke tenke på det i forbindelse med skattemeldingen egen ut. Men når det gjelder selve plattformavgiften, som er del 2 av fondene, da må du faktisk undersøke om din bank eller handelsplattform har meldt inn dette, for det kommer vanligvis som et tidsmessig
et tillegg da. Hvis du betaler 0,1 eller 0,2 eller 0,5 prosent av det du har innestående i banken eller fondet ditt, eller altså i fond, så må du passe på at det er blitt rapportert inn. Nordnet for eksempel, der ser jeg at har du dette i en aksjesparkonto eller en investeringskonto zero, så blir det rapportert inn fra de, men enda ikke, hvis jeg kan forstå det riktig, hvis du har det på en sånn vanlig aksjefondskonto, da må du selv føre plattformavgiftene.
sjekk-lekk med noen nett for eksempel, hvordan nettet virker. Og hvis du er i en annen bank, en annen handelsplattform, gjør det samme. Da vil jeg anta at det er kanskje samme praksis at aksjesparkonto og investeringskonto, det rapporteres inn automatisk, men har du en såkalt VPS-konto eller aksjefondskonto, som det heter hos noen, så må du kanskje gjøre dette selv.
Så sjekk med din egen tanke til slutt. Gjelder dette også for de som ikke har delt opp sånn nettomodell, altså sånn som DNB her, Nordnet her, hvor du har et fast plattformavgift, og så har du forvaltningssoner her. Det er jo mange som har alt dette bare motstammen inne i et tall. Blir det rapportert inn bare det tallet, da? Ja.
Det vil jeg tro, men sjekk for sikkerhetsgolv med din bank eller handelsplattform. Arbeidsreiser da? Det er jo også veier på av det. Ja, det er altså dagpendlinger vi tenker på her altså, vanlig reisefordrag. Og da har mange flere fått muligheten til reisefordrag, rett og slett fordi at det såkalt minste beløpet er...
senke fra rundt 24 000 i fjor til 14 000 kroner i år. Altså, med andre ord, hvis du har det sånn stipulert reisekostnader til mer enn 14 000, så får du effekt av reisefordraget. Da er jo da du har kostnader over 14 000, så du kan multiplisere med 0,22, altså 22 prosent for å få effekten. Du må nå bu minst 19 kilometer fra jobben en vei,
I underkant til 19 er det vel for å bikke dette bunnbeløpet på 14 000, fordi at det du gjør, du tar antall kilometer fra døra hjemme til døra på jobben og ganger med 1,65 kroner.
Per kilometer og i tillegg gange med antall dager du jobber. Skattetakene går ut fra 230 dager sånn automatisk, men hvis du har hjemmekontor eller er syk i en lengre periode enn totalt 15 dager, så må du ta utgangspunkt i forholdet.
faktisk antall dager du dro til jobben. Ganske fint satt opp for skatteetaten i skattemeldingen, så det skal være relativt enkelt å regne ut dette reisefordraget. Vi bruker dere veileder. Jeg bor 19,6 kilometer unna arbeidsplassen. Da får du...
noen tider eller et par hundre kanskje i spart skatt det skal jeg prøve meg på for jeg trodde jeg lå akkurat under jeg har jo fått en skikkelig baksmel så jeg trenger det jeg kan få nettopp
Avis gir oss ikke bare når vi har med oss avis også. Det blir ofte, det blir ikke ofte, ikke nå lenger, men det har blitt feilaktig ført opp som såkalt skattepliktig naturalyttelse, eller frunsegodom, du kan kalle det det, selv om det foreligger tjenesteprohov. Før så var det slik at man uansett, selv om man fikk fem, fire, tre aviser betalt av jobben, så skulle man skattelegges av fordelen med en av avisene. Så hvis du
Da melter man gjerne inn den billigste, men la oss si at abonnementsprisen var 5000 kroner, så ble det 5000 på toppen av inntekten. Det skal ikke gjøres nå. De fleste har jo et tjenestebehov for å følge litt med på jobben. Selv om man har flere eller en avis, så skal ikke dette bli rapportert inn som skattepliktig natural utløse. Så stryk det for skattemiddelingen hvis det er der.
sjekk at ikke du har blitt skattelagt for dette.
Barnehage, det inngår jo da i et av de store fradragene, med foreldrefradraget. Men det er ikke nødvendigvis bare barnehage du kan bruke for å få fradrag? Du kan aks, altså SFO som det heter før, barnepass, dagmamma, barnevakter kan du føre opp, selv om ikke de selv har en skattepliktig inntekt av der du betaler de, for eksempel fordi de er unge eller tjener lite.
Den barnehageutgiften er jo vanligvis rapportert inn av barnehagen, men jeg vet jo at blant annet du har jo hatt problemer tidligere i hvert fall med at ikke barnehagen har rapportert inn dette. Flyttet til Bærum nå, der har de stolt kontroll på alt. Oslo, Bærum, Oslo, Bærum.
Høyre kommune i 200 år nå. De har ordentlig på barnehage-pradraget sitt. Vikingene der var jo veldig konservative. Nei, altså, der
Kan man i tillegg, hvis man ikke har fått fulgt opp foreldreforeldre med, det er altså 25 000 for et barn, og så 15 000 påfølgende barn, så man har jo tre barn, så kan du egentlig ta et foreldreforeldre på 55 000, men du må fylle det opp med kostnader. Og hvis du ikke har fått fulgt opp med barnehage og giften eller SFO, så kan du også for eksempel føre opp foreldreforeldre på 1,65 kroner per kilometer,
får mer kostnader som det heter når du leverer og henter i barnehagen for eksempel eller skolen. Men det må være i forbindelse med at du har en omvei på vei til og fra jobb. Så du kan ikke føre opp hele den distansen nødvendigvis hvis barnehagen ligger på vei til jobb.
Men hvis det er hjemmekontor da? Ja, da kan du føre opp alt. Altså de dagene hvor du faktisk leverer mens du jobber hjemme. Så da kan jo hele den distansen kategoriseres som en omvei fordi du skulle ikke på jobb den dagen. Mhm.
Vi må innom bolig og boligsalg også, Halger, for høsten i fjor ble preget av røde tall. Noen har jo faktisk opplevd å selge bolig med tap i Oslo også, av alle steder. Ja.
Er det noe trøst å få i skattemeldingen? Ja, du kan føre opp mange kostnader i forbindelse med boligsalg, hvis du har tapt annonsering, dokumentavgift, meggel av honorar. Men for det første, hvis det er en såkalt sekundærbolig, altså en bolig som du ikke selv har bodd i, så kan det jo føre oss opp, hvis det er din primærbolig som det heter, altså den boligen som du eider og bodd i, så må det ha gått...
Det er jo mye mindre enn 12 måneder fra du flytta ut, og til du fikk bindende bud for at du skal kunne føre dette opp som fradrag. Det er jo tilsvarende ved gevinst. Hvis du har bodd i boligen og eid den mer enn 12 måneder, så er det jo skattefritt.
Og det betyr at hvis du har bodd mer enn 12 måneder for tap, så er det ikke fradragsberettiget. Men hvis du har bodd der mindre enn 12 måneder, så kan det være tapsforlag.
Bompenger? Fort? Ja eller nei? Nei. Det er bare hvis du får en merkbar kortere reise og ventetid enn du ville gjort med kollektivtransport, så kan du føre det opp, men det gjelder jo ganske få. Det må være to timer kortere reise og ventetid.
Et ord som vi har vært innom tidligere også, kanskje ikke et ord som ligger lengst ut på tunga hos folk, brukshindring. Ja, det er for de som solgte en bolig i fjor, og som kanskje ikke tilfredsstilte denne botiten som jeg var inne på her tidligere, altså at de hadde bodd der i siste 12 måneder der.
Hvis det at de ikke bodde der de siste 12 måneder før salget skyldes at de måtte flytte på grunn av jobb eller sykdom, kanskje du flytter til en annen del av landet, bor der to-tre år, og så finner du ut at nei, jeg skal selge den boligen jeg hadde i Oslo eksempelvis, fordi nå flytter jeg for godt til Oslo.
sulet hjelma eller til kjøvegene, så kan du selge den boligen du hadde i Oslo og få skattefri salg hvis du altså tilforstiller dette kravet om såkalt brukshindring. Du kan ikke kjøpe en bolig der du flytter. Du kan ikke opparbeide deg i botid
i to boliger samtidig. Men hvis du da, for eksempel da, etter tre år tenker at nå skal jeg kjøpe på det stedet som jeg flytter til, og selge der jeg flytter fra, så kan du likevel få skattefritt salg selv om du ikke har bodd der på tre år, og leide under de mellom tida faktisk. C kan være vanskelig, men du har ført opp Cupido-abonnement. Nei, nei.
Hei, hei, referanse fra 1999. Campingvang har jeg fatt opp. Og den er skattepliktig formue. Det var jo en ganske, jeg måtte leide litt lenger til sede, altså derfor er det campingvang med. Det går ikke under fribeløpet på 100 000 for innboeløs øre. Doktorgrad da? Det er fardagsberettiget. Når det gjelder de kostnadene du har til for eksempel middag,
For opponenter og veiledere, det er jo de som betaler dette selv, da kan det trekkes fra inntil 28.540 kroner for inntektsåret 2022, begrenset til 1427 kroner per kuvert. Hva får du for dette da? Får du noe? Ja, får jo en grei middag for det. Du kan også trekke fra trykkekostnader og reisekostnader i forbindelse med selve prøven, eller doktorgraden da.
Elektronisk kommunikasjon, det er jo spennende. Eller bare kommunikasjon som telefon, fax, brev? Ja, mobilbreven er vel primært dette da. Det gjelder det er en såkalt sjablong, altså du blir fordelsbeskattet for 4.392 kroner, selv om du har brukt å...
mobilen på jobben er langt mer, eller har brukt mobilen rett og slett, og betalt langt mer, så er det bare, og jobben dekker dette, så er det bare de faste 4.392 som er skattepliktig fordel.
Så husk to ting. Hvis du har fått betalt for bare deler av året, for eksempel fordi du ble ansatt i jobben i mai, så må du passe på at du bare blir skattlagt for de månedene hvor du faktisk fikk den fordelen, og det er 366 kroner for hele og påløpte måneder. Det er det ene tipset. Det andre er at hvis du betaler regningen selv og får beløp og refundert av jobben, skal du
ikke fordelsbeskattet for mer enn de faktiske utgiftene du hadde, hvis dekningen er lavere enn 4.392 kroner. Så det kan jo enkelte tilfeller også være, hvis du skal regne kroner og øre på det, mer fordelagt i sånn sett å få refusjon for de faktiske utgiftene som du har hatt på telefonkostnader i forbindelse med jobb. For enskelige forsørgere, har de noe ekstra fradrag?
Ja, hvis du mottar såkalt ut via Banetrygg, så skal du ha et fradrag på i øverkant av 52 000, eller jeg vil si 4 373 kroner per måned. Det fradraget skal være forholdsutfylt. Hvis det mangler, så må du kontakte NAV for å rette dette opp, rett og slett. Men husk, dette avvikles.
I hvert fall siste sjekket fra og med 1. mars 2023, men altså gjaldt for 2022 da. Fagforeningskoniken, det får man en fradrag for også, ikke sant? 5800, ofte også rapportert inn fra din fagforening, og dette var igjen da, tallet for 2022, for 2023 så øker det ytterligere til 7700, så da blir det jo nesten 2000 mer i skattefordag, altså som gir deg en
skattebesparelse på rundt 500 kroner vel. Hva med de som har en firmabil?
Ja, de blir forberedt beskattet som eier av firmabilen, men sjekk at de blir beskattet for rekt i andre måneder hvis du fikk bilen litt sånn ut i 2022. For da skal du ikke bli beskattet for hele året, men bare for de månedene du faktisk hadde firmabilen. Det er mye på FR altså, flyttekostnader. Ja, det er mange som spør om akkurat det, for det kan være ganske betydelig. Hvis det er sånn du ikke får dekket av jobben,
så kan du i utgangspunktet sette av de opp i fradragsposten, men det inngår egentlig i det såkalt minstepostdagen, som er på en måte en sekkepost for alle jobbrelaterte kostnader. Og i og med minstepostdagen, som alle får automatisk, hvis de ikke ber om fradrag for faktiske kostnader, som det heter, det er på 109.950. Så det dekker jo gjerne også flyttekostnader i år hvor du gjør det.
Så for de aller fleste så vil jo minst og for dag også dekke flyttekostnadene. Hvis de av en eller annen grunn er mye høyere, kanskje de flytter utlandet og så videre, så kan du jo altså sette de opp som fradrag for faktiske kostnader. En greie man hører mye snakk om, man hører ikke mye snakk om innmellom, er et sånt fremførbart underskudd. Og det er jo kjekt å ha. Er det ikke det? Jo, absolutt. Hvis ikke du fikk, altså hvis på en måte...
Du har hatt så store fradrag at i øvestige inntektene dine så vil du få et underskudd i skattemeldingen. Typisk kan jo være snakk om studenter som har egen bolig og som har store rentefradag.
og ikke tjener så mye ved siden av studiene, de kan få slike underskudd. Og før så måtte det føre dette opp selv, passe på at det ble ført over til neste år, men det skal gå automatisk nå, men selvfølgelig, pass på at det er blitt gjort, den såkalte fremforbarte underskuddet. Gebyrer og sånt da?
Ja, det skal også etableringsbyr, andre omkostninger som følger med lånene dine, være rapportert inn. Bankebyret, hvis det er sånn uttak i minibank og så videre, så skal det også ha blitt ført opp. Men det kan jo ha vært å sjekke. Og spe på inntektene etter at man i ren desperasjon av å ikke kunne dra til syden kjøpt seg hytta under pandemien.
nå skjønner jeg at når renta ikke lenger er på null, men på fem, så blir det dyrt. Nå må det være inntekter fra hytta. Ja. Du drar fort i hytteutleiereglene. Ja, du kan leie ut inntil 10 000 kroner skattefritt per år hvis du selv bruker hytta i løpet av året.
Det gjelder forresten også per hytte, ikke per skattehytte. Har du to, så kan du også få en til 20 000 hvis du leier ut begge. Men hvis du ikke bruker hytta selv og leier den ut for åremål eller rett og slett primært,
utleie du gjør, så er fribeløpet 20 000. Men hvis du overstiger det, så må du skatte siffra første kroner. Og da kan du ta inn også kostnader du måtte ha, altså forsikringsstrøm og så videre. Hvis du leier
På den andre metoden, du bruker hytta selv i løpet av året, så skal fribeløpet noe mindre, men overstiger du det, så vil du likevel ha det med deg. Det er bare det overskytende du betaler skatt av.
Og da kan du tenke deg at hvis du leier ut for, la oss si 20 000 totalt da, det er 10 000 skattefritt, og så neste 10 000, der skal du bare skatte av 85 prosent av inntekten. Så du får da, kan du si, 15 prosent fradrag på inntekten, som et slags sjablongbeløp for tenkte,
kostnader. Så i stedet for at du skal føre opp alle kostnadene selv, så har skatteetaten sagt at du får 15% fratrekk for kostnader. Så kan de ikke høre om hva slags kostnader du faktisk har hatt. Så i det tilfellet vil du ikke ha noen fratragsmuligheter. Det er kun hvis du bleier ut hytta på lang sikt, altså uten at du bruker den selv i løpet av et år, at det vil kunne trekke fra faktiske kostnader.
Hvis du er så heldig at du har glemt, eller at du har hatt mulighet til å betale noen regninger, så går du til Inkasso, og da kan jo pengesummene virkelig begynne å stige med negativt forstein. Er det noe man kan trekke fra i skattemeldingen? Ja, sånn salær, Inkasso, Gubyra, det kan du normalt ikke trekke fra. Vanligvis vil du påløpe rentekostnader også. De må du passe på er ført opp sammen med andre regninger.
rentekostnader, for det er ikke helt sikkert at enkassoselskapene har rapportert de inn. Så pass på litt rentekostnader forbindes med enkassosaker. Men hvis du får noen juridiske utgifter og kostnader? Ja, det gjelder jo å skille...
Det er ikke alle juridiske kostnader du kan trekke fra. De er bare de som såkalt er pådratt for å erverve ved likehold eller sikre skattepliktig inntekt, som det heter. Så det må være en inntekt, en skattepliktig inntekt,
her i den ene enden, og det gjelder jo typisk for eksempel arbeidstvist, der kan det jo være grunnlag for å trekke inn juridiske kostnader, men de inngår i minstofradaget selv, så det vil jo, det kan nok være at du har hatt mye høyere kostnader enn minstofradaget, og da kan du føre det opp, men da er det jo altså
Det springende punktet, om de har vært der for å erverve ved likeholde sikre skattepliktig inntekt, typisk et problemområde her kan jo være eiendom. Det er klart at hvis det er en tvist om en utleieleilighet eller noe sånt, så skal du nok kunne få det fradraget, men hvis det er på egen bolig, så kan det være vanskelig å få det fradraget sjekk i tilfelle med advokaten din da.
Noe som folk kanskje ikke tjente så mye penger på i fjor, men tapte kanskje en del penger på, det var krypto. Det er jo, der har jo både skatteetatene varslet skjerpede undersøkelser, og de er jo klare for at det er veldig lite som faktisk blir rapportert inn. Ja.
Men når vi sier at man har gjort dette riktig, hva kan man eventuelt trekke fra hvis man har tapt? Ja, du kan trekke fra hele tapet. Det blir på samme måte og samme post som et valutatap, og du får 22 prosent fratak for det. Så hvis du har tapt 100 000, så får du altså 22 000 mindre skatt.
Rett og slett. Men dette er noe ting du må rapportere inn selv? Ja, gjerne. Hvis du har det via Firi eller norske handelsplattformer, så tror jeg at det skal bli rapportert inn av de, men de fleste andre utenlandske gjør nok ikke det. Så sjekk uansett at det er gjort riktig.
Lån er jo en stor post, egentlig. Er det noe man må huske på der? Det er som regel rapportert inn riktig av bankene, men to ting pass. Hvis du har lån i utlandet, da må du få med gjeldsrentene. Det er litt avhengig av skattetallen hvordan dette føres. Det er klart at hvis du har lånet ditt i DNB for en bolig,
som du har kjøpt i Spania, så skal jo dette gå greit fra den bedste siden, ikke sant? Men hvis du har din utlandsbank, så må du passe litt på. Det ene og det andre er privat gjeld. Dette blir ikke rapportert inn, så det må du få med. Hvis ikke, så går du glipp av 22% fradrag hvis du betaler renta
på den private gjelden. Og uansett skal dette føres opp både på din skattemelding da, som en gjeld, og på den som har lånt ut pengene, som da fordring eller formue. Du kom til M, Alger? Ja. Møbler? Stemmer det.
Du kan jo føre opp slittasje på møbler hvis du leier ut boligen din, og det er skatt på utleieintektene. Men den er vanligvis en såkalt sjablong igjen med 15 prosent møbelslittasje, og der føres jo også et eget møbel.
i et eget utleieskjema via den skattemeldingen som du er inne i. En for nettmøter på dinepenger.no, Halgeir. Det må vi jo reklamere for. Vi har den siste uken her nå før skattemeldingen skal leveres, så er det nettmøter hver eneste dag.
på dinpenger.no, hvor eksperter som Alge Kvaltsvei, Skatteetaten, Brøn Eriksstedt, Norge Nett, kommer innom og svarer på de spørsmålene dere måtte ha. Så det er litt sånn til og fra hvilket tidspunkt det er, men det ligger en lenke høyt opp på siden der, så dere kan gå inn og lese alle svarene. Og du har allerede brent gjennom en 40-50 spørsmål, det er mye der.
Podcasten kommer på torsdag, så da har du torsdag, da er det Bjørn Erik som skal svare på, og så er det litt usikkert helt, mens du kommer på fredag, men det blir nok et nettmøte på fredag også. Hva dette utgjør skattmessig vet jeg ikke, men natural ytelser, hva er det for noe? Det hørtes litt sånn skedig ut. Ja, det er frunsegod på litt mer godt norsk. Og det er viktig, altså du får jo, eller...
jobben din rapporterer inn alle typer frunsegode som er skattepliktige på din skattemelding, eller lønns- og trekkeoppgaver som det heter. Og det kan være en fordel hvis du ser at dette er uriktig, så vær ekstra på vakt der, fordi at hvis du kutter disse frunsegodene, eller skatten på de, så gir det opp til 47,4 prosent, kan man si, gevinster. Fordi at
verdien av disse frønsegodene legges jo opp på inntekt av de, og hvis du allerede betaler høyeste trinnskatt, eller det som før kaltes toppskatt, så har skattesatsen på de ekstra kronene 47,4%, og da kan det jo være en
En stor besparelse på å få ned, og spesielt jakta på å kutte akkurat disse... Jeg nevnte jo tidligere dette med avis, for eksempel. Så hvis det er slik at en avis har ført opp som et skatteplitt i Fønsegode, så må du snakke med jobben hvorfor det ble gjort, og sannsynligvis er det da blitt gjort en feil, og du kan redusere den da. Norges nasjonalidrett etter...
langere enn å gå på ski da, er jo å pusse opp og platting. Ja.
Får man noen fradrag for å pusse opp sin egen bolig? Nei, vanligvis ikke for egen bolig, men hvis du leier den ut, så kan du da bli regnskapslignet og føre opp både inntekt og utgifte, og da skal du bli beskattet av øverskyddet. Så hvis du da har utgifte til vedlikehold påkostninger, det må du føre opp senere når du skal selge den eventuelt, men de vedlikehold, så kan disse føres opp
Og det er sånn at hvis du kjøper en bolig som du pusser opp før du flytter den selv, så kan du også føre opp disse utgiftene, men bare hvis du da leier den ut under opppussingen eller gjerne etterpå. Og utleien der må være at varet er halvt år før du flytter den selv.
Du var jo litt inne på dette med private lån, men det er at det også, du kan få rentefradrag på det, men det er jo en forside og en bakside her også. Noen må låne dem ut, og noen må låne dem inn. Du får jo rentefradraget hvis du fører det opp som tidlig, så må du passe på at de som er ikke du er ikke på riktig å passe det på, men du må jo viske det å gjøre til foreldrene dine eller andre som har lånt ditt penger, at hvis
Hvis ikke de fører en renteinntektene på dette, så kan de få en tilleggsskatt. For da har du fått et rentefordrag for det du betaler inn til de, men de har altså ikke beskattet av disse inntektene. Så det er jo to sider her av skatteregnestykket.
Vi kommer ut i en interessant bokstad da. Q, hvordan har du løst den? Quiz. Quiz, tipping, amatørkonkurranser, tilfeldige typegevinster som det heter. Det er et fribillet på 10 000 kroner, ved utenlandskrikt typegevinster. Og så er det jo sånn at lotto, nødstipping og så videre er skattefritt. Så hvis jeg vinner 800 millioner i Eurojackpot, så er det skattefritt? Jeg aner ikke. Er ikke det etterhånd?
om det er på en måte hjemmehørende i Norge eller ikke. 5 millioner i hvilken lotto da? Ja, ja. Det er skattefritt? Det er skattefritt. Men ikke spill, det er andre lettere måter og større måter man kan bli millionær på enn å spille lotto da. Ja, ja, ja. Da kan vi ta en annen podcast.
Hvis man har refinansiert for å få litt lavere rente? Ja, hvis du da får kostnader i forbindelse med det, sånn som tinglingsgudbyr, kanskje kostnader i taks, så kan du også føre opp det som kostnader, så frem til du har fått en lavere rente. Sykdom i fjor? Ja, det er sykdomsfradraget, altså det som heter
for at det var ikke for store sykdomsutgifter. Det er det mange som kjenner til, men det har faktisk ikke vært, altså det har vært tatt ned siden 2012 i 10 årene.
Da vedtok Stortinget at det skulle fases ut inntil ny ordning var vedtatt. Og det betyr da at det er stort sett bare de som, det gjelder en sånn overgangsregel, det er vel slik at de som hadde krav på fradraget ved 2010-2011 kunne få noe fradrag for dette også senere. Men har du nye, altså har du hatt, prådrett deg store sykdomsutgifter de siste årene, så får du nok ikke fradrag for dette.
Hvis du skal refinansiere, så må du kanskje ha en takksmann på besøk? Ja. Koster jo penger. Samme som... 1000-lappen løper da, når du skal gjøre det greiene der. Det gjør det. 6000 der, og nå skal du bare høre det badet ditt og alt sammen. Ja, det er klart, for å refinansiere er det ikke sikkert at du trenger å ta kontakt med en takksmann. Det er litt avhengig av hvor du bor. I noen grønne strøk må du nok ta en mer grunnig verdivurdering enn i
byen, for eksempel. Så hvis du har sånne kostnader som for eksempel takk som jeg vinner på tidligere med refinansiering, du kan føre det opp. Kravet er at du fikk lavere rente. Det er jo som regel. Ja, det er jo grunnen til at du gjør en refinansiering ofte, så det ligger jo nesten under som et premiss her. Hvis du fullfører utdanningen din, så får du jo gjerne litt mindre studielån, som omortist i PET, men finnes det en liten litt da, utdanningsgullrott også i skattemeldingen?
egentlig ikke for vanlig utdanning, sånn grunnutdanning, videreutdanning, spesialisering, det er ikke fradagsberettiget, men du kan få fradag for det sier det, kostnader til asjurhold eller velikehold av utdanning av de da. Så der vil jeg jo sjekke opp hva som gjelder for akkurat ditt konkrete tilfelle. Mhm.
Det er ikke så populært lenger å ha valutalån. Det var veldig populært, særlig nede i Rogaland. Ja.
Og grunnen var jo at folk ikke er så populært. Folk har tapt ganske mye penger på det. Stemmer. Er det noe annet valuta-relatert man kan trekke fra? Nei, men altså hvis du har gått ut av det valuta, eller hvis du har gått ut av det tapet, eller tatt tapet i 2022 for eksempel, så kan du føre dette opp i skattemeldingen, så får du i hvert fall en liten trøst med 22 prosent skattefordrag.
Dobbelt ved, Algeir. Det er noe vanskelig. Walkie-talkie. Bare hvis du har brukt det i næring, for eksempel regndrift. Whisky-samlingen din, den får du ikke...
Ja, vi går videre til eks da. Det er spennende, Oksav. Ja, da tenker jeg at eksen din, eller eksen min, eller hvem det måtte være, hvis du får sånn underholdsbidrag, så er det ikke lenger skatteplikt for mottatt underholdsbidrag. Fradragsretten for den som da betaler det, er også fjernet. Dessverre.
Noe du får en del spørsmål om er jo dette med yrkesreiser eller pendling. Ja, du kan få fradrag for pendling, men det som merker seg nå, jeg tror det var fra 2018, så ble det innført en strengere regel med at du bare får dette fradraget i 24 måneder.
på samme sted og du får heller ikke noen ting i kostfordag hvis du kan lage mat på hyblen før så kunne man få dette kostfordaget selv om det fantes kokemuligheter på hyblen
Men hvis du er syk god på gravmaskin og veldig dårlig på å lage mat, må du fortsatt ikke noe fradrag, selv om du kan lage mat på hybern eller på brakka? Ikke 2022. Fra 2023 så får man fradrag, kostfradrag,
på pensjonat eller brakke. Det er en ny, heiter deg Vedum, regjeringen innførte dette fra med 2023, du fikk ikke for 2022, og det gjelder altså pensjonatbrakke, selv om det er kokemuligheter, så får en, tror jeg, 177 kroner dagen i kostfardag, faktisk, fra 2023, så det er i hvert fall en lettelse derfra. Zorro!
Eller Zoom? Zoom, ja, Zoom-møte ble veldig populært under pandemien. Generelt da, altså...
Hjemmekontor. Kostnader knyttet til det der kan i ukanspunktet settes opp, men de må jo faktisk igjen da de faktiske jobbudgiftene var høyere enn minst for dagen, som er nesten 110 000, så det er jo lite sannsynlig at de kostnadene er så høye. Det er nok mer relevant for de som er faktisk næringsdrivende. Vet du hva som var det lengste, Holger?
Ærlighet. Og kanskje spesielt når det kommer til ting du har med skatteetaten å gjøre? Ja. Hvis du er i tvil om et fradrag for eksempel er berettiget eller ikke, så du må gjerne sette det opp i skattemeldingen. Det anbefaler jeg, for hvis du ikke gjør det, så får du jo ikke noe fradrag.
Men forklar gjerne i et egedag, eller last opp dette i skattemeldingen og legg det ved hvis det trengs en litt lengre forklaring. Og utdyp hvorfor du er i tvil, så har du i hvert fall litt på det regnet. Hvis det er en berettiget tvil kan du si om fordraget er riktig eller ikke.
Nå er vi i kreative bokstavene, det er bare to bokstaver igjen, så får vi vurdere om vi skal gjøre dette neste år også, Agar, men ø? Østers. Ja, det er veldig godt. Det er eget punkt for fiskeopprett, i ligning av det. Da kan man verdsette Østers fullt ut, men ikke for blåskjel stående sjø. Ja, ikke sant? Det er en avkorting.
En blåsjelavkorting. Jeg har ikke gått nærmere inn på den, men vi fikk i hvert fall fylt ut øen. Hva liker du best av øen, Østersjø og Blåsjela? Å, det er valget mellom to gode der. Hos meg, vil jeg si. Så, jeg vet ikke, kanskje Østersjø. Ja, egentlig. Ikke sånn norske stille, jeg liker franske. Sånn fin dukler. Det er helt nydelig.
La oss runde av med A-en med runding på toppen, som Barnabé kaller det. Åsavgift. Hvis du handler aksjefond, så kan du føre opp åsavgiften ved kontohold i VPS, hvis ikke den er rapportert inn automatisk. Ikke verst. Da var vi gjennom det. A til Å. Håper du har fått med deg en del tips og råd som du kanskje ikke visste på forhånd, blant annet det med Østers. Verdsettes fullt ut i ligningen for fiskeoppdrept. Husk det.
Vi har en nettside, dinpengar.no, som er ikke smekkfull, men den er veldig mange saker om årets skattemelding der i hvert fall. Så hvis det er noe du lurer på, så kan du gå inn der og få noen gode tips og råd.
Vi er tilbake igjen på tirsdag.
Altså det vi antar er da den absolutt siste fristen for å levere inn skattemeldingen 2. mai. Magne Antonsen har selvfølgelig levert inn skattemeldingen sin for lenge siden, han som bestemmer hvilke skatter dere skal betale. Jeg heter Andreas Fredriksen, og så høres vi igjen om en uke til. Ha det bra.
Du har hørt en podcast fra VG. Ansvarlig redaktør, Gard Steiro.