Teksting av Nicolai Winther
Hjertelig velkommen til nok en episode av Pengerådet. Vi har nå dratt oss litt godt ut i februar, og vi har jo snakket noe etter før halgen, men februar er jo en fantastisk måned for oss som har litt sånn mild OCD her, og at det er orden på ting, ikke sant? Absolutt. Jeg tror at alle som er glad i for eksempel Excel,
De ville finne fornøyelig FFF. Altså, det begynner på en mandag, slutter på en søndag. Det er fire uker. Det er et sitt fra 1 til 7 hver uke, og fire av de nydelige. Nydelige liner på 28 dager. Det går så opp, altså. Det går så opp.
Det er drømmerevisorens drømmemål. Tenk på det. Det var alle tusenvis av revisorene som sitter nå nedgravd i årsoppgjør rundt omkring og ikke har sett familien deres på året, på dagesvis. Eller dere sitter jo sikkert på hjemmekontoret, så det har sikkert settet man likevel. Men husk nå hvertfall at måneden den går opp. Den går helt sikkert regnskapet også opp. Det er jeg garantert sikker på. Håper det. Nei, nok revisor-
Nå til å begynne med, du sitter jo på soverommet hjemme, og jeg har jo som vanlig tatt plass i mitt sjekkiske tekniske vidunder fra 2012. Bilen min, vi skal snakke om bil i dag, la meg kjappere fortelle litt om bilen min. Den er fra 2012, den har FM-radio, CD-spiller, forhjulstrekk.
Ja, det er jo ikke en måte på hva denne bilen ikke kan by på av tekniske finuligheter. Og det som jeg synes er spesielt morsomt med den, er at den har Formel 1-gear. Den sånn at du kommer over her. Og automatisk baklukke. Den har FM-radio, CD-spiller og automatisk baklukke og FM-gear. Så
Dette sitter jo på hvert vårt hjemmekontor, som nevnt. Hjemmekontoret mitt er nå en bil utenfor min gamle barneskole i Røyken. Så alle som går forbi og lurer litt på hvem denne fyren er med en stor mikrofon oppi ansiktet, så er det bare meg. Det er ikke ute etter noe annet. Jeg bare sitter her og snakker med Halger en sen kveld.
Hvorfor snakker jeg så mye om bil? Fordi vi skal snakke om bil i dag. Det er fullt trøkk i bilmarkedet om dagen. Ja, vi skal ha en egen salg av bilpodkast. God råd til deg som mest skal selge bil, men selvfølgelig også faller det litt ned på den som skal kjøpe bil.
inn i dette, for det er jo to parter nødvendigvis. Men her i denne så er vi mest opptatt av bilselgeren. Og for deg som er i dette markedet, vi har jo så lagd podcast om blant annet bilfinansiering, billån, tas oss bolig tilbake, tror jeg kanskje må et år eller to tilbake for å finne den, men det er jo en del bystoff i arkivet.
Vi er glad i en quiz. Vi er glad i en god gammeldags quiz, så la meg starte med dette her ballet med en quiz da. Hvor mange bruktbiler, Hage, tror du ble solgt i 2020? Ja, jeg vet jo at det var veldig mange, men vi er jo, hva er det, 5,3 drøyt millioner, 5,4 millioner innbygger i Norge. Nei, den var litt liten.
150 000? Er det mer? Nei, det er mer. Det er litt mer. Faktisk 520 000. Oi, shit! Det må man gå bort. Vi kan ikke si kant inn på den. Det er bom på skiva til og med. Det er en økning på 9,4 prosent fra året før. Dette er et tall fra opplysningsrådet for veitrafikk.
Og de har jo også noen hypoteser, teorier om hvorfor. Det har vært så vanvittig økning i salget, og vanvittig stort tall. Vi snakker nesten 10 prosent av landets befolkning her i antall transaksjoner, så det er jo mye. Men det Øyvind Solberg Thorsen, han er da direktør for Nemte opplysningstråd for veitrafikk, han peker på tre mulige årsaker. Alt er relatert til pandemien.
nemlig at det ble stoppet produksjon av nye biler. Det gjorde jo store forsinkelser. Det vet jo du, Atom. Du har jo sittet og vært på jakt til bilen og kanskje ikke ventet på en bil. Jo, jeg satte meg på en venteliste på en elektrisk bil. Vi ønsker jo å bytte den gamle bilen vår med en ny, hel elektrisk. Jeg ventet en stund på at Parten skulle få en såpass stor familiebil. Vi har tre stykker, to
store tenångsgutter og bikkere som vil ha litt plass, men vi hadde lyst til å ha en helhet at vi smidt denne gangen. En Tesla X er litt for, synes jeg, litt for stor på sett og vis, men også jeg har ikke lyst til å putte så mye penger i en bil, så vi ønsker å gå for noe som har litt lavere priser. Og det er sant, altså, vi satt oss på ventelista, men
med da levering om 31 år etter det jeg først håpet. Og for å gjøre en litt lang historie kort, det endte jo faktisk med at vi også kjøpte en brukbil. En riktig nok bare ett år gammel brukbil, men fikk et veldig godt kjøp
og med en helhetvis bil da. Og på den måten så havner vi faktisk også i statistikken for 2020 brukt bil. Ja, vi skal tilbake til den salgshistorien, en god historie fra virkeligheten litt senere. Jeg skal bare gjennom de to siste mulige årsakene også, nemlig det at flere har da valgt å kjøre bil til og fra jobb, i stedet for å gå til transport. Sterkt oppfordret til å gjøre det. Og da er det de som ikke har muligens hatt
eller kanskje trengte en bil nummer to, da ville de kjøpt seg en bil. Og siste, det husker jeg godt fra sommeren, de fleste eller noen dro til utlandet, så var det veldig mange som var hjemme, og de mange fererte med bil. Og da har man jo behov på plass til passasjerer og bagasje og alt sammen. Så tallene dem sier at april og mai var jo veldig, veldig sterke salgsmåneder. Det duppa jo selvfølgelig kraftig i mars, men det tok seg oppe.
Og det målet, jeg tror, hvis jeg husker riktig nå fra det som sto i denne saken, så var det kanskje de sterkeste saksmålene jeg har hatt noensinne i Norge. Men det er litt å forbåde her da.
Det er litt fakta til å begynne med her. Vi kan jo også ta med at det mest solgte bilen merkende, Volkswagen, Toyota, BMW, Volkswagen klart mest, over 76 000 biler som da ble omsatt i bruksdekumentet i fjor. Og det de også peker på er at flere enn 150 000 av fjorårets omsatte brukbiler var fem år eller yngre.
Ja, nettopp. Og de forklarer det gjerne med at det har vært en del avsluttet leasingavtaler med biler som da er 34 år gamle som det havner på, og bruktmarkedet. Så det er ingen tvil om at det har kokt bra i bruktmarkedet. Og det har fortsatt også i januar. Bilerne kommer jo knapt nok innom hos bruktbilforhandlere, i hvert fall litt nyere biler, før de
før de altså går via ut i markedet. Det er rett og slett selgers marked her i brukbil, og det er litt derfor vi tar opp dette som tema. Det er ikke ofte det er selgers marked i brukbilmarkedet. Nei, det er det ikke. Jeg må si at dette er et halv fra Finn, tror jeg det var,
at dieselbiler stod for godt over halvparten av salget. Vi som har vært litt Oslo-sentrerte, vi skvetter nok litt i stolen, men det er jo tydeligvis behov for denne type bil utenfor Oslo-gryta. Ja, absolutt. Og jeg...
Jeg har jo en historie fra virkeligheten. Jeg har jo da selv vært gjennom et bruktbilsalg og skal bruke noen av de ganske ferske erfaringene som jeg har. Fordi jeg ønsker jo også å
Jeg tester ut litt flere alternativer på å selge bil. Det finnes jo flere metoder nå, nettopp for å kunne gjøre artikler og en podcast om temaer. Så forhåpentligvis kanskje også hjelpe andre. Fordi når du skal selge en brukt bil, så har du jo mange alternativer. Men la oss i hvert fall trekke frem de kanskje fire-fem vanligste da.
Det første er jo innbytter, rett og slett. Mange bilforhandlere får jo tilbud fra andre bruktbilforhandlere, så når du skal kjøpe en bil, for eksempel en ny bil, så kan du også få et innbyttepris, altså selge din gamle bruktbil til den forhandleren.
Det er ikke nødvendigvis at den forhandler vil selge din bil videre, men han har kanskje et nett av andre som han eller du mottar priser fra. Bare et litet tips der, når du skal kjøpe bil. Hvis du er i hvert fall en ny bilforhandler og har en brukt bil, ikke legg deg inn i prisforhandlingen med en gang at du er interessert i din butte.
la gjerne det like til slutt, så bli enige om prisen først, for det kan være andre ting der, elementer som for eksempel at du får noe ekstra utstyr, eller at du kan prute opp på prisen. Hvis du kommer med dette at du også vil gjerne ha godt innbytte for bilen min, ja, så kan det være slik at du ikke får så
drahjelp av de andre parametrene i den prissammensetningen, som for eksempel en rabatt, kampanjerenta kanskje på noe bilån, eller noe ekstrautstyr og så videre. Så kan man la med det på slutten av forhandlingen. Men innbytte er jo altså et alternativ. Så er det jo et annet, det er jo da å selge det på Finn.no, det er jo det som kanskje er helt klart mest vanlig.
Et trealternativ er jo nettbil, som er en tjeneste som vel kom for ganske få år siden. Hvor du rett og slett leverer bilen, eller de henter den en dag hos deg, og så selger den på en nettbasert auksjon. Veldig lettvint måte å gjøre det på.
Fjerde alternativet er rett og slett, og den ligner jo litt på nettbil, men det finnes noen andre bilaksjoner, som for eksempel aksjon.no, hvor du kan legge din bil ut til aksjoner som både private og bilforhandlere kan delta i.
Og så sist, men ikke minst, du kan selge den via en brukbilforhandler, men på såkalt kommisjon, eller formidlingssalg som det ofte nevnes. Da er det et brukbilforhandler som deler noe av salgsummen med deg. Det er gjerne kanskje 10% av salgsummen, men begrenset opp til for eksempel 30 000 kroner.
Det de tar for jobben, fordelen for deg er jo at du kan sette bilen en plass, de klargjør den for salg, kan til og med kanskje hjelpe deg litt med bilder du finner og så videre, og ikke minst, du har jo kjøpet den en plass og faktisk kommer til å prøvekjøre bilen.
Og bilforhandler kan jo da, Hule er jo der på dagen, så det er mye lettere å få avtalprøvekjøringen hvis de må komme hjem til deg. Så det er jo fordelen med den siste varianten. Jeg gjennomførte, kan du si, de tre første.
og ville nok også lagt bilen ut på aksjon.no hvis jeg ikke til slutt lyktes med en av disse tre første. Bare for å ta det kort bakgrunnen. Jeg hadde en ordentlig gammel...
Vi har vært nødt til å ha to biler, men den ene er en gammel familiebil, kan du kalle den. 10 år. Vi har valgt å holde den så lenge fordi vi har ikke hatt behov for å bytte den ut. Den har vært forholdsvis gjerrig på servicen. Den har gått bra. Lite mangler. Men nå ønsker vi å bytte den ut i en hel elektrisk. Og
bilforhandleren vi oppsøkte og kjøpte vår bil fra de har jo ikke selv et salg av så gamle biler men det kunne hjelpe oss å få priser fra andre bilforhandlere men jeg så jo fort at det ville bli litt lave priser så det neste alternativet jeg prøvde var nettbil altså den faktisk nye nettjenesten man selger bil på
Bare for å ta konklusjon først, og kaste litt terning her, Andreas, og dele det kanskje opp både i kundeopplevelse, altså service, hvor lett det var, hva jeg synes om tjenesten, hva jeg synes om
totaltjenesten minus prisen, for prisen må man legge en egen terning på. Og det er proof is in pudding. Altså, selve kundebehandlingen og tjenesten som sånn er vel siden i en grei seksarvæg.
Det var ingenting egentlig å utsette på nettbil. Det var framifra kundebehandling, veldig hyggelig servicementarbeider som ringte meg etter at jeg hadde lagt inn opplysningene på nettsiden. Han ga meg et estimat for bilen og sa at den bilen kommer nok til å bli selgt for ... Jeg husker ikke akkurat ...
Hva han estimerte, det er til hver snitt prisen på Finn, men det kunne han jo selvfølgelig også finne ut selv. Men han ga et prisanslag på mellom 25-30.000 for den gamle bilen.
Du har jo sjekket og gjennomført mange av disse her tjenestene, så kan ikke du snakke oss gjennom hele det nettbildet, terning av sexopplevelsen din med nettbild? Ja. Vi har allerede hørt om telefonsamtalen, men det er jo...
for å forsvare en sekser, så føler jeg det må mer til enn et hyggelig fyr i en telefon. Nei, men det er rett og slett der, så pass. Der vil jeg jo si nesten at reklamen holder det de lover. Du skal ikke gjøre så mye annet enn å... Altså, de hentet til meg bilen for meg, ikke sant? Det kom to hyggelige pensjonister kjørende opp.
og den ene kjørte med min bil, den andre kjørte sin bil igjen, altså en butjeneste som tok med seg min bil ned til NAF, og den blir da testet. Det er også da nettbil som betaler, hvis ikke du
uansett så skal ikke du betale det, og hvis ikke du velger å selge bilen din på nettbil, så slipper du også den betalingen for den testen. Den får du ikke bruke av VR, men det er jo selvfølgelig en trygghet for de som skal kjøpe den i nettbils aksjon at den får ligge.
Men det du skal gjøre, du må jo helst gjerne vaske bilen, og du skal jo selvfølgelig ta vekk det som, du må jo rense den, ikke rense den, men ta vekk de tingene som er i bilen. For du tar farvel med den rett og slett der.
i garasjen og de pensjonisterne kommer og henter den, da er den borte egentlig hvis du velger å selge den. Så derfor må du jo ta inn vinterdekkene. De skal jo gjerne selges med bilen hvis det er vinter i hvert fall. Unnskyld, sommerdekkene tar du inn i bilen. Selger så tar du vekk
alle hyttenøkler eller gamle CD-er og en tygg i som ligger mellom setene som ungerne glemte. Ja, du har rett og slett... Skilp på ungene. Ikke sant? Men du klarer å gjøre den for salg, men ikke i så stor grad som du trenger hvis du skal selge den selv da.
Så kjøres den i et NAF. Den testes, du får et skjema og så tilsender deg med hvis det er noen mangler da. Det var det ikke noe særlig på min bil. Og så legges den da allerede dagen etterpå til aksjon. Og du følger online på den aksjonen som foregår mellom da kanskje noen litt over 100 forhandlere. Det kan være spredt rundt i hele Norge og det er ganske spennende. Typisk tre timer aksjon, men budene kommer tidligere.
type snak, siste ti minutter da renner de inn det er litt som når du skal selge boligen det skjer ingenting før kvart på to ja, ikke sant, de skjønner det og da vant de inn ganske mange, men prisen ble ikke så god som jeg hadde sett for meg
Og derfor får jo selve priselementet bare, for mitt vedkommende, en treer. Det ble til slutt gitt et siste bud på 21 000, og det synes jeg var litt dårlig i forhold til både, eller først og fremst i forhold til hva jeg så var...
en slags markedspris på Finn, og derfor var jeg da fristet til å gå til steg tre, kan du si, på mitt forsøks... Og det skulle jo også nevnes at jeg hadde litt ekstra incitament og kanskje det prøvet Finn også, fordi jeg hadde lyst til å bruke det til en slags... til en podcast, og det er vel kallet
gamle journalistkretssolter på seg kaller valgraffing. Kjenner du til det, Andreas? Ja, jeg kjenner godt til det. Det var ikke vanskelig for meg å valgraffe, for de visste jo hvem jeg var sånn sett når jeg skulle. Nå har jeg sikkert selget bil, men jeg ønsker å gå også via den salgskanalen og teste ut det ordentlig. Og tre for pris, seks for kundeopplevelse, anbefaler de. Kan være at du er heldigere enn meg når det gjelder akkurat hva
forhandleren vil gi for bilen din. Så er det fint. Mange kjenner jo til hvordan det funker.
ekstremt enkelt. Det er et godt verktøy. Du blir ledet gjennom ganske enkelt, hvor du skal legge inn bildene, teksten som skal skrives. I og med at du legger inn registreringsnummer, der igjennom kommer automatisk en del fakta om bilen opp uten at du trenger å skrive det inn. Du får også en del forslag til hva type ekstrautstyr som måtte være i den bilen og kryss av det.
Så forligger det en fiksferdig annons, og så er det bare å vente på at folk skal ringe. I forkant må du selvfølgelig sjekke hva
Andre biler på Finn blir foreslått solgt til. Bare husk, forhandlere som selger via Finn, de priser gjerne bilene med god grunn noe over det private selget. For det første så føles det tryggere for en kjøper, for det andre så er det noe tryggere, fordi de gir gjerne garanti. Så de ligger jo da...
5-10.000, i hvert fall på den bilmodellen, minst, over det kanskje private vil ha. Også har du også det elementet at selv om det ligger en salgspris på Finn, så er jeg ikke sikker på at det blir den faktiske salgsprisen. Så det må du ta høyde for. Du skal ikke
Du bør i hvert fall kjøre, men mindre du har lyst til å ha det noen snutte i ukevis, setter prisutøringen alt for høyt. Jeg startet den ganske lavt, for jeg ønsker å gjøre et ganske raskt salg, og jeg ville ikke ha alt for mange prøvekjøringer og så videre. Så var jeg såpass heldig at det var faktisk ganske raskt en forhandler som tok kontakt med meg, og
Og kjøpte den. Det sier jo litt om at jeg la prisen forholdsvis lavt, fordi at den forhandleren har jo så snutt seg om og solgt min, og riktig nok, sikkert gjort en del forbedringer, men i alle fall solgt med en liten fortjeneste, ikke veldig høy, men det som i alle fall var enda på visa, var at jeg fikk 40 000 foran.
Altså nesten dobbelt så mye som nettbil og en helt ok pris. Når du trykket på publisere, var det helt 12 dager i inboxen din og på telefonen med folk som ville kontakte deg, eller var det den ene forhandleren som stakk seg ut med en gang? Nei, så det var...
Sånn sett så jeg at jeg lagde meg moderat, men ikke for billig. For det var bra med respons, men ikke sånn toljagt. Det var ikke sånn at jeg tenkte at shit, nå har jeg gått alt for lavt, for nå får jeg halve Norge på telefonen. Neida, det var passelig rett og slett. Så jeg solgte den plass,
dagen etterpå, tror jeg. Det gikk raskt. Og jeg har gått...
Godt fornøyd med den prosessen, rett og slett. Vi må jo frem med jazztærningene her også. Ja. En 6.3. på nettbil, hva blir fasiten på Finn da? Nei, det var jo femmer for kundeopplevelsen, det var ikke så mye trykket på det, og prismessig til slutt, ja, det var godt fornøyd jeg med den 4.5. Totalt sett så havner vel nettbil og Finn.no omtrent
likt da, hvis du tar både kundopplevelse og pris til sammen, og så er det jo litt avhengig av hvordan du vekter de ulike tingene. Pris er da veldig viktig, sant? Men du kan nok være heldig å få en bedre pris også via nettbilen enn det jeg fikk da. Og så skyter vi selvfølgelig at Finn, som dere som hører på podcasten, er også eid av Skipsted, og det er jo
Det er dine penger også, så da vet dere det. Hvis vi går videre, hva gjorde du? Hva må man gjøre før man skal komme så langt? Vi har jo kommet et stykke frem i prosessen, men det må gjøres litt jobb, hvertfall på papirpulten, litt før man legger ut for salg også. En del ting er jo, selvsagt, folk vet jo det, at de må regne av bilen, de må ta gode bilder, mange bilder. Ikke bare ta tre, fire, fem, ta...
10-15-20 bilder, og gjør de solskinne, gjør fine vinkler i det hele tatt. You know the drill. Tok du en selfie med deg selv? Nei, jeg gjorde ikke det, Andreas. Svagt! Takk for spørsmålet. Nei, jeg gjorde ikke det, men å
Og ja, det er jo også et... Jeg vurderte en stund på om det er kona vi skal selge, for det er litt svett å få den der. Og ja, det er han, og du skal selge bilen. Ja, ja, haha, nå skal vi se om dette blir litt av en luksusvelle for meg. Håhå, men... Og det var nok også litt av bakgrunnen for at jeg faktisk sølte den forhandler også at the end of the day, fordi at det er klart...
Det juridisk sett så er det jo litt tryggere å selge til en forhandler enn det er å selge til en privatperson. Ja, da, jeg vet at du kan ha klausulans og selge bilen som den er og så videre, men
Tross alt, jeg føler det i hvert fall, når en er så kalt profilert, ja, ja, ja, snikskrytt, så er det mer ubehagelig å få den telefonen hvis den kommer om noen dag eller uke, eller om det skal være et år, den bilen, ja, sånn og sånn var det med den, jeg er litt misfornøyd, sånn, ja, det er
Hvis det skulle skje, pyta han. Så for meg var det mulig å kunne gå bittelitt ned til pris og få selget den forhandleren på det grunnlaget. En litt sånn omdømmeforsikring? Ja, det er en billig omdømmeforsikring å slå av noen få tusenlap på den prisen. Men, hva jeg må gjøre i forkant? Ja, alt det her, forberedelse, bilder, men...
noe... Det var ikke heftig å si på denne bilda. Jeg hadde ikke bilån. Det var et gammelt... Men mange selger med bilån. Og det er ikke noe galt. Det er ikke noe mystisk i det. Veldig mange salg skjer på den måten. Men da...
Når du da som kjøper legger inn registreringsnummer på Brønnøysundregisteret, så kommer det opp at det er en forliggende heftelse på den aktuelle bilen. Og det kan bare være et bilånd rett og slett. Men noen synes det er litt ubehagelig. Men du som da er selger, bør bare ha gjort den jobben i forkant, tatt kontakt med banken som har det bilånd, og klargjort at kjøpesummen skal gå til de.
Og ikke minst da, hva skjer om for eksempel kjøpesummen er lavere enn resten på billånet? Får jeg da ut dette usikret lånet, eller må jeg krasje inn dette som altså selger? Det må du klare å gjøre på forhånd. Kjøper, du må ta, du må for all del, hvis det ligger en heftelse, så må du ikke betale inn til selger. Du må betale inn til banken som har billånet. Det er
Det er viktig, fordi det har vært mange stygge historier om litt sleipe selgere kanskje, som ikke har gjort opp for seg, som har fortsatt et bilån på den bilen, og de har kjøpet, betalt inn til selger, og så har ikke selger gjort opp med banken, og banken beholder heftelsen, der bilen, den pante er knyttet til, og ikke
Ikke selge av han. Det er litt viktig. Så bilånet følger sånn sett bilen. Og hvis ikke banken klarer å få penger fra selgeren, hva gjør han da? Selvfølgelig går han på deg. I verste fall kan han selv selge av denne bilen du har kjøpt. Og det er surt. Og dette gjelder ikke bare bilån, men hvis det er forlike andre heftelser. Det kan jo være en selger som har en kassosake på strøm eller telefoni eller noe sånt, så kan det være at kredinor eller Lindorf har tatt heftelse på bilen. Heller ikke det er...
noe å bli sånn fryktelig skremt av, men du må bare sørge for at når du betaler inn pengene, så skal det gå til kreditor, altså til banken som så løser ut de andre kreditorene, og eller at du får en garanti fra Linda og Felkerne Nord at de løser ut ponten når du har betalt inn denne kjøpesummen. Så det er viktig. Når du så skal gjennomføre selve salget,
så bør det skrives en kontrakt. Her finnes det jo Mala, forbrukerrådet har jo en god gratis kontrakt som du kan laste ned. Finn har jo også det, så hvis du kjøper det via Finn så får du gjerne også opp et forslag, eller det blir gleidet gjennom en digital kjøpskontrakt.
som jo er gratis, og som du da går gjennom, og så signeres den elektronisk av kjøper også. Var det denne løsningen du gikk for, eller? Det var den løsningen jeg gikk for, ja. Og du kan eventuelt også bruke NAV sin standardkontrakt for bilsalg. Det er i hvert fall viktig at du som selger har en slik kontrakt som begge to signerer, og nå er det jo så lett og greit
at du trenger ikke ha den fysisk, men du kan ha den elektronisk, og du kan da ved hjelp av BankID-signering få den også elektronisk signert ifra kjøper, så er da dette gjennomført.
på kjøpstidspunktet mens dere blir enige om overtragelsen. Men man bør gå for en av disse type løsningene framfor en veldig jemmesnekret kontrakt, eller? Ja, det er også fordi at det er så mye mer lettvint og du får en bankidesignering der
Når det gjelder selve overdragelsen av penger, så har også Finn en betalingsløsning der. Jeg vil jo anbefale dere at kontrakten er skreven før...
Kontrakten skrives også når penger overføres, så at du passer på at du får en kvittering på at penger er overført hvis du ikke velger den vanlige betalingsløsningen via Finn for eksempel.
Og så skal det sendes en salgsmelding. Det gjør du jo også sammen med kjøper. Da trenger du, hvis det er en privatperson, så trenger du jo navn og fødselstummer og mobilnummer til kjøper. Så logger du inn på din side på vegvesen.no. På den måten så sender du en salgsmelding til kjøper. Kjøper mottar en SMS og godkjenner salgsmeldingen på Facebook.
Når kjøperen har godkjent, så må du ta en SMS om at eierskiftet er fullført og da salgsmeldingen er registrert hos veivesene. Så det er jo en svært viktig ting å gjennomføre. Så er det slik at det skal betales en omregistreringsavgift.
Ikke hvis det er elbil, ikke nok, den er gratis, men hvis det er en vanlig bil, så kan den variere mellom 6-1000. Dette varierer litt på alder. De nyeste bilene har de dyreste omregistreringsavgiftene, og de tyngste bilene har noe dyrere, og helt ned til 1700 kroner. Det er så kjøper som er ansvarlige for at omregistreringsavgiften blir betalt, og det blir ofte gjort i forbindelse med innsending av salgsmelding.
Så, før du gir fra deg kjøretøyet, og dette også er viktig, pask på for det første at du fjerner autopassbrikka fra bilen, men det er ikke det hele det. Du må også huske på å avslutte autopassavtalen.
Fordi nå blir jo igjen registrert ikke bare med Autopass, men med skilt gjenkjenning. Og du risikerer da, hvis du ikke kjøper, registrerer seg hos Autopass med den nye bilen, at du må betale noen bompenger før dette blir registrert. Så si opp den avtalen hos Autopass.
og min da kjøper på at Hule han må gjøre dette også, altså signere eller
lage en avtale med Autopass. Det er veldig lett å gjøre det på nett. Hvordan fungerer det med forsikring og sånt her? Ja, den opphører automatisk når salgsmeldingen er i boks. Faktisk oppfører den dagen før såkalt vedtaksdato, som er dagen salgsmeldingen blir godkjent av datamannet.
du som kjøper og selger. Så du er ansvarlig for at kjøretøyet er forsikret til middagen før denne vedtaksdatoen, rett og slett.
Man kan ikke risikere at du selger en bil og så står forsikringen fortsatt på deg og så totalvraker den nye kjøperen bilen din etter ti minutter og så er det din forsikring dette her går på? Ja, det kan du, men når du gjør dette, når salgsmeldingen blir sendt, så skal dette gå sømløst og det er da kjøper som i tilfelle må ta det på sitt...
sikkerhetsselskap. Det skal være ingen, altså det skal jo ikke være, altså det skal ikke være et vakuum her, man kan si det på en litt sånn dårlig norsk i overlappingen, det skal gå sammenløst. For det er mer enn nok av biler som kjører rundt uten forsikring på veiene, det har du snakket om tidligere også. Ja, uten ansvarsforsikring, ja, det er det.
Bra, det var jo spennende å høre fra ditt salgseksperiment, din valgraffing spesial dette her. Du har kjøpt en ny bil også, en hel elektrisk bil. Er du fornøyd med... Det er jo mange som har etterspørt deg hvordan dette gikk med den sagaen om Halger sitt bilkjøp, men det ble amerikansk og elbil på deg også? Ja, det ble det. Det var rett og slett... Vi fant... Den var litt under radaren for oss, men det var en...
Vi skulle jo i grunnspunktet, vi satt oss på ventelista for en Skoda Enyaq, en Tesla Y, hadde ikke bestemt oss akkurat for hvilken, men begge to ble jo utsatt, utsatt, utsatt, og vi ønsket ikke å vente til å være sommeren 2021 før vi fikk den, så vi havna rett og slett på en ett år gammel Tesla.
Veldig fornøyd med den. Du fulgte med blinklyst og sånt på den? For det er veldig mange som sliter med det rundkjøring og sånt. Tesla, det er det samme feil som ofte er på dyre BMW-raudere. Blinklystene funker veldig dårlig. Ja, den fulgte med både der og fulgte med for så vidt NASA litt opp i skyen. Nei, altså, jeg har jo nå blitt med i Tesla, Honor Club og hele parka, blitt helt frelst. Så det er, framifra bil vil jeg si, det er noen rare ting med den. Ja.
Ja da, det er noen rare ting med den, men alt i alt helt...
Geil bil altså, jeg synes det. Du tar ikke Elon som mellomnavn med enda? Nei, jeg gjør ikke det. Nei, det er bra. Takk skal du ha, Hallgeir, for historien fra virkeligheten, og jeg håper du som har hørt på har fått noen tips også, selv om det gjelder om du skal kjøpe, men også spesielt for deg som skal selge bil. Det er få biler utenfor salg nå, ser jeg fra siste tallene, fra fin 10 prosent nedgang, inngangen av året, sammenlignet med i fjor, så ja,
Ja, det kan være et tidspunkt å selge bilen sin dette her. Jeg skal derimot ikke selge bilen min. Jeg er trofast mot min gode gamle Skoda inntil den begynner å koste så mye penger at jeg ikke orker å ha den lenger. Jeg runder av der, Holger. Vi må si at han som ikke eier bil, han har jo sydd dette sammen. Han er jo bare motorsykkel. Jeg tror ikke han har bil i hvert fall. Magne Antonsen, vår poddfader, han har sydd dette ihop.
Har du noen tilbakemeldinger på denne podcasten, så kan du også sende det til oss i tips at dinepenger.no, eller gi oss en melding via Facebook eller Instagram, der heter vi Dinepenger begge stedene, og så må vi også minne om Facebook-gruppa vår, Pengerådet. Og siste kunngjøringen, før dere får lov til å
gå videre med det dere skal gjøre resten av dagen er også lytte til disse personene som kommer på mandager, tirsdager, torsdager og fredager hvor Halge svarer på spørsmål som er sendt inn fra dere våre kjære lyttere så, det var en lang outro men nå er vi ved vei sende takk skal du ha, Halge og takk for at du hørte på og ha det bra på dinepenger.no får du de beste rådene i våre nettmøter kan du stille de spørsmålene som du lurer på om din privatliv
Teksting av Nicolai Winther