Husk at de aller beste rådene for din private økonomi, de finner du på dinepenger.no
Hei og velkommen til Pengerådet, og vi skal ta for oss et spørsmål fra en av lytterne våre igjen. Denne gangen er det Torstein som har sendt inn et spørsmål til oss, og det lyder slik. Hei, jeg kjøpte en leilighet i Kristiansand i desember 2016, hovedsakelig for å bo i denne selv mens jeg studerte ved universitetet.
Det ble endringer i planene, og ett år senere flyttet jeg tilbake til Arendal. Leiligheten har vært utleid siden den gang, og vil være skattepliktig når jeg velger å selge. Ettersom eventuelt overskudd fra leiligheten må beskattes, vil den også være fradragsberettiget ved eventuelt tap. Leiligheten ble kjøpt for 1.850.000 i 2016. Boligmarkedet i Kristiansand har vært labert, og tilsvarende leiligheter i samme gata går nå for ca. 1.750.000.
Spørsmålet mitt er derfor om dere kan gå gjennom prosessen ved å selge en leilighet med tap. Tenk da på hvordan taper regnes ut, hvordan taper registreres. Er det for eksempel noe skjemat i Skatteetaten, eller har Megler noen oppgaver jeg må være opps på? Ja, hvordan kan vi hjelpe Torstein med dette spørsmålet? Ja, i utgangspunktet så får du altså fra avdrag for det tapet, så fremt du altså har...
så frem til godt minst 12 måneder siden du bodde i denne leiligheten. Og det har du jo gjort. Så han skal ha muligheten til å få fradrag for tapen. Og det er viktig å huske på at en er jo så vant med at gevinster er skattefrie. Og det er en stor fordel
Og så glemmer jeg at det er mange regioner der boligmarkedet ikke har gått så bra, spesielt de som kanskje har eid bolig på litt kortere tidsform, altså 1-3 år, så har de et tap, det gjelder spesielt Agda og oppover Rokaland. Så det er viktig å være klar over at for å få fradrag for dette tapet, så må du faktisk ha
Jeg har bodd i denne leiligheten, eller boligen, i 12 av de siste 24 månedene. Hvordan skal det da registreres? Jo,
Når du går inn på skattemeldingene i året etterpå, bare for å ta for eksempel skattemeldingen for året 2019, så er jo ikke dette lenger, i hvert fall de nye skattemeldingene, ikke lenger sånn post for post baserte. De er da gruppert etter tema. Så da vil det være tema sette bolig og eiendeler, og når du klikker deg inn på det, så vil du kunne gå videre på det som gjelder tap eller gevinst ved salg av bolig.
Da vil du nå komme til en litt sånn trinn for trinn rettleying, der du får lagt inn de utgiftene som du mener er riktige. På den delen av skattemeldingen vil det nok også være mulighet til å legge ved et dokument. Hvis det ikke er åpning for det allerede i skattemeldingen, så kan du legge ved et dokument på hvordan du har regnet det fram til tapet.
Men det du gjør da, er jo at du først setter opp hvor mye du kjøpte boligen for, og så må du huske på alle de kostnader du hadde i forbindelse med det kjøpet. Det kan være dokumentavgift, som er 2,5% av kjøpesummen, eller andre gebyrer som var knyttet til selve kjøpet. Det kan være tinglysingsgebyr, og mens du eider den leiligheten, så har du kanskje foretatt noen påkostninger. Det vil si opppussing som
ikke er ved likehold. Og det er litt viktig å holde disse to skilt. Og det er ikke alltid det er så lett å si hva som er påkastning og hva som er ved likehold, men generelt så sier hun gjerne at ved likehold er for å føre en leilig eller en bolig tilbake i den samme stand som den hadde,
påkostninger fører til en bedre standard, kan du si, enn den opprinnelige hadde. Typisk eksempel på det kan jo være at du har, la oss si at du hadde to lags vinduer, og så bytter du ut i tre lags vinduer, er det en påkostning for eksempel, eller hvis du bytter ut det som var et vanlig kjøkket med et mye bedre, så kan det være en påkostning, men husk også at hvis kjøkken allerede var ganske slitt,
så er nok noe av den kostnaden den kan si ved likehold. Da må du dele opp hvor mye av det som er for å få kjøkkenet tilbake til den standarden den opprinnelige var, og hvor mye av det som er det overstående, altså selve påkostningen. For det er påkostningen du kan få fradrag for i den forstand at det øker din kjøpesum.
Så alle disse kostnadene, da de øker kjøpesummen din og blir den økt, så får du også et høyere tap eller lavere gevinst hvis gevinsten er skattepliktig. Så må du regne på alle de kostnadene som du har til forbindelse med salget. Det kan være...
Meglerhonorar typisk, det kan være annonsering, det kan også være fradrag for reisekostnader i forbindelse med at du må påse at salget går greit for seg. Det kan være når du skal treffe megler, eller hvis du har visninger og så videre. Det er klart at hvis man skal kjøre i forhånd til Kristiansand, så er ikke dette de aller største kostnadene, men det er for eksempel studenter som selger
leiligheter i Bergen mens de bor i Oslo eller vice versa, som kanskje må ta en flyreise og så videre for å passe på at dette går riktig for seg. Så dette er også kostnader som du kan føre opp i skjema. Og så er det altså summen da, altså kjøpesum pluss kostnader minus salgsum og de kostnader som du fører på der, som gir tapet til slutt.
Og det tapet fører du altså inn, så får du fradrag for 22 prosent av dette i beskattepjøret. Mhm.
Da får du ha lykke til når du velger å selge torsdag. Så fikk du i hvert fall litt hjelp med hvordan du skal føre dette her. Vi tar imot flere spørsmål. Vi er inn til pengerådet. Det er bare å sende inn til tips at dinepenger.no og merk mailen med pengerådet. Vi har også en Facebook-gruppe som heter pengerådet som dere kan legge inn spørsmål. Vi har både Instagram og Facebook for dine penger hvor det er mulig å sende inn spørsmål.
Takk for i dag, og så høres vi igjen. På dinepenger.no får du de beste rådene. I våre nettmøter kan du stille de spørsmålene som du lurer på om din privatekonomi.