8/1/2022
76. BÆREKRAFT: begreper
Denne episoden av Biohacking Girls handler om bærekraft og grønnvasking i produktmarkedsføring. Alette og Monika diskuterer ulike ord og sertifiseringer som brukes for å promotere miljøvennlige produkter, og de uttrykker bekymring for grønnvasking. De gir råd om å være skeptiske til påstander og å sjekke kildene. De nevner også biofilia, oppsirkulering, B-Corp, regenerativt landbruk, biodynamisk, og grønn bioteknologi. Alette og Monika deler sine egne erfaringer med å velge bærekraftige produkter og oppfordrer til å gjøre research før man kjøper.
Transkript
Nævnt i episoden
Økologisk
Økologisk mat er et begrep som er blitt mer utbredt de siste årene, og det er forbundet med minimalt med tilsetningsstoffer og plantevernmidler. Det er ofte assosiert med et mer etisk valg og et mer bærekraftig produkt.
Ø-merket
Ø-merket er et rettsbeskyttet begrep som brukes på økologiske produkter, og det gir forbrukerne trygghet om at varen er produsert på en bærekraftig måte.
Debio
Debio er en garantist for økologiske og bærekraftige produkter. De kontrollerer norske bønder som bruker økologiske produkter og sørger for at de følger de europeiske økoreglene.
Grønnvasking
Grønnvasking er et begrep som brukes for å beskrive markedsføring av et produkt eller en bedrift som miljøvennlig, selv om det ikke er det. Det er en form for misvisende informasjon som kan lure forbrukere til å tro at de gjør et bærekraftig valg.
Biofilia
Biofilia er et begrep som beskriver menneskets medfødte tiltrekning til naturen og til levende ting. Det er en hypotese som antyder at vi genetisk er kodet for å elske og verdsette naturen, og at dette er viktig for vår overlevelse som art.
Forest bathing
Forest bathing er et begrep som beskriver praksisen med å tilbringe tid i naturen, og spesielt skog, for å oppleve helsemessige fordeler. Det kan bidra til å redusere stress, forbedre humøret og øke velvære.
B-Corp
B-Corp er en sertifisering for selskaper som prioriterer sosiale og miljømessige resultater i tillegg til fortjeneste. De fokuserer på å ha høye standarder for bærekraft og ansvarlighet, og de er forpliktet til å gjøre en positiv forskjell i verden.
Regenerativt landbruk
Regenerativt landbruk er en type landbrukspraksis som fokuserer på å bygge og reparere naturens naturlige kretsløp. Det innebærer å bruke metoder som binder mer CO2 enn det de slipper ut, og det bidrar til å forbedre jordhelsen, øke det biologiske mangfoldet og bidra til en mer bærekraftig matproduksjon.
Biodynamisk
Biodynamisk er en landbruksmetode som er en del av den økologiske paraplyen. Den fokuserer på å se gården som en levende organisme og på å jobbe i takt med jordens rytme. Den tar avstand fra kjemiske plantevernmidler og kunstgjødsel, og den legger vekt på å bevare og fremme biomangfold.
Upcycling
Upcycling er prosessen med å omdanne materialer eller gjenstander til et annet formål, med en høyere verdi enn det de hadde som avfall. Det er en bærekraftig måte å bruke ressurser på og å redusere avfallsmengden.
Grønn bioteknologi
Grønn bioteknologi er en type bioteknologi som brukes for å utvikle bærekraftige løsninger for helse, jordbruk og klima. Det innebærer bruk av avansert molekylær biologi for å lage produkter som antioxidanter, peptider, dufter, duftmolekyler og klimatiltak.
Brutal Care
Brutal Care er en bedrift som Alette nevner som eksempel på en bedrift som er opptatt av bærekraft og ansvarlig produksjon. Hun anbefaler å spørre Camilla Kjeldrup, som jobber for Brutal Care, om råd om bærekraftige produkter.
Oh Yes
Oh Yes er en nettbutikk som selger bærekraftige produkter. Alette nevner at de har gjort mye research og at de har en god forståelse av bærekraftige verdier.
Lavendel
Lavendel er et eksempel på et naturlig produkt som kan brukes som et alternativ til kjemikalier i hudpleie. Alette nevner at hun bruker lavendel-oljer under armene i stedet for deodoranter.
Edvik
Edvik er en type eddik som Alette nevner at kan brukes til å vaske hår, fjerne pigmentflekker og rengjøre huset. Hun ble inspirert av å høre om dette fra noen hun kjenner.
Gurkemeie
Gurkemeie er en krydder som Alette nevner at kan brukes til å pusse tenner. Hun sier at hun har planer om å teste dette ut.
Bikarbonat
Bikarbonat er et stoff som Alette nevner at kan brukes på huden. Hun sier at hun har planer om å teste dette ut.
Juice Beauty
Juice Beauty er et merke for hudpleieprodukter som Alette nevner. Hun er interessert i å teste ut produktene deres.
Cosmos Organic
Cosmos Organic er en sertifisering for økologiske hudpleieprodukter. Alette nevner at hun har sett dette merket på Juice Beauty-produkter.
Svanemerket
Svanemerket er en nordisk sertifisering for miljøvennlige produkter. Alette nevner at hun har sett dette merket på Rudolph Care-produkter.
Rudolph Care
Rudolph Care er et merke for hudpleieprodukter som Alette liker. Hun nevner at de har Svanemerket.
Gimble økologiske parfymeri
Gimble er et økologisk parfymeri som Alette besøkte for å kjøpe maskara. Hun fant en refillable maskara der.
Formentera
Formentera er en øy i Spania som Alette besøkte for mange år siden. Hun nevner at øya er plastfri og at hun ble inspirert av å se folk bruke stål og tresugerør der.
Core Balance
Core Balance er et sted hvor Monika jobber, og Alette nevner at de har dekorert lokalene med palmer. De har brukt kunstige palmer for å skape en California-følelse.
Telenor
Telenor er en telekommunikasjonsbedrift som nevnes i en reklame i slutten av podcasten. De tilbyr sikkerhetstjenester for å beskytte mot digitale innbrudd.
Ponte Canet
Ponte Canet er en vingård i Bordeaux, Frankrike, hvor Alette intervjuet en vinbonde for K&K.
Chateau Pont-de-Carnier
Chateau Pont-de-Carnier er en vingård i Medoc-vinområdet som var den første Grand Cru til å konvertere til organisk og biodynamisk vinproduksjon.
Jark
Jark er et sted i Bordeaux, Frankrike, som Alette besøkte for å besøke Ponte Canet vingård.
K&K
K&K er en publikasjon som Alette skrev for da hun intervjuet vinbonden på Ponte Canet.
Medoc
Medoc er et vinområde i Frankrike som er kjent for sine rødviner.
Jenny Skavlan
Jenny Skavlan er en norsk skuespiller og programleder som er kjent for å være opptatt av bærekraft og gjenbruk. Hun har jobbet med å fornye klær og har inspirert andre til å gjøre det samme.
Hennes & Mauritz
Hennes & Mauritz (H&M) er et svensk klesmerke som har kastet seg på oppsirkuleringstrenden og oppfordrer kunder til å levere inn gamle klær for å lage nye.
OsloMet
OsloMet er en høyskole som har en nettside med tips om hvordan man kan avsløre grønnvasking.
Deltagere
Host
Alette
Host
Monika
Sponsorer
Telenor