Hei og velkommen til Skifters podcast. Først og fremst takk til Spaces for låna lokale til å spille denne podcasten.
Takk til Salvador Baie som sitter foran meg her, som har tatt seg tid til å komme hit til studio. Velkommen Salvador. Tusen takk Lukas, jeg tar meg alltid tid til deg. Siden første gang du har vært her, så er du fortsatt daglig leder i Intelis, som rådgir bedrifter i teknologiledelse og innovasjon. Yes, det er meg.
Ja, helt kort også. Hvis du er en ambisjøs startup eller en innovatør i en vanlig bedrift, så kjøp bilett til The Shift, som er Shifters signatur-event. Vi har blant annet i år med Sean Ellis som keynote-speaker, som er Mr. Growth Hacking. Han skrev boken Hacking Growth.
og har tatt Dropbox fra null til IPO nesten, jeg håper å si. Og ikke minst Eventbrite, han er virkelig en god metodisk growth hacker. Og sjekk ut vår episode med ham fra tidligere i sommer, og etter det jeg forstår, så økes prisene snart, så skaff deg en bilett. Solvor, du var jo på The Shift i fjor. Jeg var på The Shift i fjor. Var det kult?
Det var beyond kult. Det var fantastisk. Jeg satt i salen og lærte mye. Jeg lærte hvordan toppledere faktisk, jeg jobber mest med corporate innovation, hvordan topper tenker om corporate innovation. Jeg traff dem i salatkøen eller lunskøen senere. Vi hadde veldig gode samtaler rundt akkurat det temaet.
Hvis du vil vite mer om innovasjon, og blande og mikse og mingle med folk som kan innovasjon, ja, vær med. Vær med på det skift. Takk for hyggelige ord, Salvador. Ja, det var det sant. Det var faktisk veldig bra. Og det blir bedre. Yes, la oss gå rett på start. Vi skal diskutere flere temaer.
og vi har dårlig tid. Som vanlig. Vi sier alltid det samme. Pepsi kjøper SodaStream. Vi vet hva Pepsi er, men hva er SodaStream? Jeg tipper at alle vet hva SodaStream er. Det er en hjemmelagd brus. Du kan lage karbonheter water, og da kan du ha så ulike smaker på den.
Og det har vært et selskap som har vært veldig suksessfull faktisk. Og det som har skjedd nå i det siste er at Pepsi har, Pepsi Company, PepsiCo, har kjøpt Sodastream. Og hvis du leser hva kommentarene snakker om det, og hva vi mener om det, så det vanligste er selvfølgelig å tenke at det ene er at det er vekst vi snakker om.
PepsiCo har et problem med vekst. Og deres beverage unit den vokser nesten ikke. Det er på 2%. Mens SodaStream vokser med hvor mye hadde du sagt? Over 30% i år. Det er ganske mye.
Men er Pepsi 2% mye større enn... Jo da, men poenget er at man kan ta det som allerede er et sterkt signal om at det selskapet kan vokse videre, og bruke markedskanalene og bruke det som Pepsi kan om markedsføring og distribusjonssalg, og få dette til å eksplodere. Det er denne argumentasjonen. Men er det da egentlig en finansiell investering?
Nei, jeg tror det er strategisk. Og vi skal snakke litt om det om tre sekunder. Det andre er selvfølgelig at lager du din egen brus hjemme, så bypasser du distribusjonen. Så det er også en kombinasjon av muligheter at Pepsi sier, ok, dagligvarerbransjen, tenk at Walmart og alle disse i USA har en skala som vi ikke kan drømme om her i Norge.
De har sine egne regler, og så kan Pepsi gå og tenke, ok, vi kan bypasse distribusjonsapparatet på den måten, og de pengene går til oss. Ja, og da kan du få Pepsi hjemme. Det kan du få Pepsi hjemme, og de har prøvd før. Det er kulere med Pepsi brus hjemme enn SodaStream-kola. Kanskje. Men de har i hvert fall en bedre brand da. Men Pepsi er jo dårligere enn cola, og 7-Up er dårligere enn Sprite, bare så det er sagt. En gang.
Ok, siden jeg ser at du er på min side av religionen, så kan jeg si at jeg er veldig lite ...
lojal til brands, men dette med Coca-Cola er det noe som jeg er med på. Men det spiller ingen rolle, for vi snakker om noe som er helt hva kan jeg si, neutralt, og det er en strategi og corporation og innovasjon. Pepsi angriper jo da sin egen distribusjonsmodell, kan man si. Eller den distribusjonsmodellen man er avhengig av. Ja, det er riktig, ikke sant? Og etablerer sin egen distribusjonsmodell. Men du kan gjøre andre ting med det der, for eksempel, du kan teste
Teste hva da? Du kan teste nye flavors. Ja, men du kan jo ikke gjøre det heller så. Ja, men når du spør folk hva de liker, så er det rett og slett sånn at folk lyver som det renner av dem. Husk hva som skjedde med Coca-Cola New Formula. Men kan du ikke selge deg i butikker? Ja, men da er du avhengig av butikkene. Når du selger? Ja, selvfølgelig. Og din debattdata er ikke alltid sånn at du har den, ikke sant?
Så det finnes den tredje argumentasjonen som jeg synes er mest spennende. Men det er kullsyre, skjønner du ikke? Det er liksom bare kullsyre.
Altså er sodastream, altså kullsyre? Nei, jeg prøver å gi deg argument. Men jeg synes at den tredje argumentasjonen er enda det som jeg for eksempel ser som veldig interessant. Og det er at når du først har den måten å approache kunden direkte med, eller på, eller for brukeren, så kan du faktisk bruke Internet of Things, bruke Big Data,
Og kanskje ikke med den sodastreamapparatet som man har i dag, men kanskje en modifikasjon, og så kan du se hva det er som folk egentlig drikker, hvilke smak blander folk, hva kan vi lære av det, hvilke nye smak kan vi lansere i markedet, kanskje gjennom vanligere distribusjonskanaler, kanskje ikke.
ved å vite hva kundene egentlig drikker. Hva skal Rignes gjøre da, i Norge? Hva skal Rignes gjøre med det i Norge? Fordi Rignes er en stor distributør? Ja, fordi de lager ikke sin egen brus? De lager også, jeg tror det, de lager sin egen brus. Hva skal en norsk brusprodusent gjøre da? Hvis man ser på dette her, hva kan man gjøre da? Hvor kan man inspireres til å gjøre noe?
Har noen av disse brustproduksentene kommet med sin egen flavor for sodastrim for eksempel? Jeg vet ikke, Solo? Nei, jeg har ikke sett Solo kaffe for sodastrim. Det kunne faktisk vært en idé, for eksempel. Det er veldig vanskelig å komme med sin egen dispenser, men det er en mulighet jeg kan tenke meg.
uten tvil. Kanskje øl også, ikke vet jeg. Og ikke minst, jeg tror at Pepsi kan også kanskje bygge en... Du er jo veldig godt opptatt av data. Pepsi kan også bruke data til å hjelpe og dele med andre fabrikanter. Kjempedrygt, Salvador. Men vi må videre. Vi må videre.
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.
Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.
Facebook har vært i kontakt med store amerikanske banker og ønsker å få din bankdata. Ja, men det er ikke sånn. Jo, det er sånn. Det er en historie som man ikke vet helt om det er sant eller ikke. Fordi det har vært en del avkreftelser fra flere hold. Akkurat den ideen eller den nyheten kom fra bare en av oss.
Det er noen som har mistolket noe. Fordi det som Facebook vil gjøre med flere banker... Jeg tror det er mest en misforståelse, for det er veldig enkelt å... Det står jo i Wall Street Journal. Ja, det er den biten vi snakker om. Men det som Facebook og de andre bankene har sagt, er at ideen er ikke nødvendigvis å bruke alle disse datene og pumpe en enda mer reklame. Relevantere reklame, by the way.
Men at den avstanden går enten egentlig på å bruke chat-teknologien som Facebook har utviklet, som antageligvis er noe av det beste i verden, til å hjelpe bankene med sine egne kunder. Det er en helt annen approach til å samarbeide. Øke engasjement. Øke engasjement, ikke sant? At
På sikt, selvfølgelig data er en greie der, og viktig, selvfølgelig er det. Men det er ikke det som er det første steget dit. Første skutt er gratis, som du pleier å si. Ja, nettopp. Men det er viktig at... Ja, men altså, her kan man stole på Facebook uansett hva de sier. Vi er ikke her for å
Vet du hva, når det kommer til sånne ting, og hva CEO sier og så videre, så har jeg alltid sånn motto, og det er ikke hør på hva de sier, se på hva de gjør.
Og det gjelder alt fra investeringen og alt du kan tenke deg. Strategi. La oss snakke litt om Apple Pay. Ja. Igjen. Og S-Banken. For nå er jo Apple Pay i S-Banken. Og Mats Staugård som har vært gjest her en del ganger. Selger klart Apple-fan. Og kan mye om Apple. Ikke Apple-fanboy, men Apple-fan. Og kan mye om det. Og kan mye. Bra fyr.
Han skrev på LinkedIn i dag. Hun har aktivert begge mine SE-banken kort på under et minutt og kjøpt dagens kaffe med Apple Watch. Bra, ikke alle norske banker har hodet godt begravd i sand. Det var den du hadde dratt i karen. Det var best å si hva han mener da. Sikter til DNB blant annet. Men det er noe med det der
Vi snakket så vidt om det før sending. Greia med å betale med Apple Pay, er det så utrolig kult? Er det bare wow? Det er mer identitetsgreie enn selve det funksjonelle. Det er like enkelt å betale med kort i butikken som man betaler med mobilen. Det er lettere å betale med kort.
Så det har bare blitt sånne Apple Pay og kundene som flykter fra DNB til Nordea. Det har skjedd noen av dem, men hvor mye prosent er det? Hva er det som driver disse menneskene? Hvis man kan gjøre det, så er det kult å gjøre det, men skal du bytte bank for å kunne betale med mobilen din? Jeg bruker Apple Pay.
Hjemt og trutt. Jeg har mange argumentasjoner på veldig kort tid. For det første er det veldig kult, for det andre er det veldig praktisk. Fordi du kan betale kontaktløst uten å tenke på 200 kroners grensen. Det kan jeg med kortet mitt også.
Det kan du også, men ikke gjennom... Nei, kan du det? Nei, hvis du prøver... Ja, men må du ikke... Over 200 kroner? Under 200 kroner. Under 200 kroner? Jeg sier over 200 kroner. Med Apple Pay kan du betale over 200 kroner.
Du går gjennom visa-systemet og ikke bankaksept. Så du går ikke bra og underhåndrer med? Ja, det gjør jeg også. Du er det bare du gjør i dag! Beklager, det er kun 109, du må betale. Det er praktisk på den siden. Og det er
Men prinsipielt er kontaktløst bra fordi det minsker friksjoner, det gjør betalingsprosessen litt kortere, og det er viktig for køen hos butikkene i noen tilfeller. Men er det halleluja? Apple Pay er det halleluja? Det er jo ikke halleluja. Ja, det er halleluja for meg, men jeg er en veldig liten del av befolkningen, og ja, igjen som vi snakket om. Er det halleluja for deg? Det er jo ikke det.
Det er ikke en opplevelse av det. Det har ikke blitt mye bedre å gå i butikken og handle. For meg har det blitt det. Men jeg er litt spesiell, Lukas. Skjønner ikke det. Skjønner ikke det, ja. Men som vi har sagt noen ganger, du er ikke hele markedet. Men når det er sagt, jeg spør de som er i butikken mange ganger når jeg bruker Apple Pay, en av de da. Fordi jeg prøver å ha noen sånn kontakt med virkeligheten.
Jeg spør deg i butikken, er det mange som betaler med mobil, Apple Pay? Nei, det er ikke mange som gjør det. Og jeg tror rett og slett vi er i den fasen i den crossing the chasm teorien, hvor vi har de nerdene som kanskje er meg, eller de som er veldig spesielt interesserte, de har kastet seg over den. For vi synes at det er kult og det er praktisk.
Men å gå derfra og til de store massene, de early adopters, vi er akkurat der, i den kjassen der. Ja, men DNB har i hvert fall ikke endret det standpunktet. Nei, og de kommer aldri til å gjøre det. Aldri? Det er vel hardt å ta i. Ok, det skal mye til da. Fordi de tenker at hvis de gjør det, er det fordi de blir nødt til å gjøre det. Blant annet fordi Apple ikke vil gi dem tilgang til NFC, ikke sant?
i mobiltelefonene. Ja, men det er jo to ting her. Hva er det kunden ønsker? Jeg antar at 100% av kunder med Apple-telefonen ønsker muligheten til å betale en Apple Pay. Det tror jeg også. Og så sier DNB, på grunn av kundene så ønsker vi å ha kunden å støtte løsninger som støtter alle, ikke noen som bare støtter noen. Men ok, disse noen da,
de ønsker det, da må du støtte de. Så en ting er at jeg synes det er hysterisk rundt Apple Pay, det er en ting, men en annen ting er at jeg synes det er helt feil av DNB å ikke tilby det.
Fordi de tror at det er en strategi. Jeg skjønner hvorfor de gjør det. Selvfølgelig. Selvfølgelig. De største er i Vips, som er en konkurrent. Og Apple Pay vil ikke åpne sin NFC for andre aktører. Så det er en urefeil. Jeg er helt enig i det. Samtidig er det både at kundene ønsker å ha muligheten til å betale med Apple Pay. Da må det som bedrift gjøre det kundene ønsker.
selv om det er, altså, det vil tjene deg i det store lange bildet, framfor å være restriktiv. Det er det korte og lange bildet, og det er det konstruktive og langsiktige, og det er jeg enig i. Men det er ikke så enkelt som helhet. Nei, men for at ditt selskap i det lange løpet skal i det hele tatt overleve, så må du rett og slett ha et verdiforslag som er appealing og som er bra, ikke sant? Ja.
Jeg er ikke kunde i DNB, men jeg ser to argumentasjoner for DNB. Den ene er at de som vi har diskutert, de som egentlig er interessert i å betale med Apple Pay, i dag i Norge når alle har kreditkort og bankaksept og debitkort, det er en veldig liten minoritet.
så hvor viktig er det for hvor misførende vil kundene da i slåpass at de skal forlate banken veldig få og så må vi tenke langsiktig ikke sant
I Vips er det ikke bare betaling mellom peers, ikke bare betaling i butikk en gang. Jeg tror, og jeg har fått ganske mange signaler på det, at Vips kommer til å være en plattform for mange andre tjenester knyttet til både betaling og dialog.
Det er jo det. Det er deres strategi. Poenget er at skal de offre deres langsiktige strategi for en kortsiktig tilfredsstilhet for en veldig liten menn og minoritet av deres kunder, det er det første, ikke sant? Og for andre vis, du tenker på hele kundebasen, også de som nå vil ha, kanskje, Apple Pay. Er det kanskje
Det er mulig at DNB selv tror at de tjenester som de kommer til å utvikle via Vips er såpass gode og gode for sine egne kunder at på sikkerhetsgrunnen tenker de at dette er egentlig bedre for dem. Så her er det mye sånn, hva er strategien i selskapet? Jeg tenker at her gjelder det bare å anerkjenne at Apple er
en overlegen bedrift på nesten alle fronter i forhold til DNB. Og de har et betalingssystem, eller Apple Pay, som fungerer veldig godt for de som har Apple-produkter, eller bruker Apple Watch, eller hva det måtte være.
Og samtidig, og Apple utnytter dette ved å ikke til at andre bruker sin NFC. Det er dårlig gjort, kan man si. Det er deres privilegium. Samtidig, men ettersom da, hvis DNB er den underleggende part, så bør de på et eller annet tidspunkt, tror jeg de kommer til å akseptere det og bli med på det. Fordi at kundene deres vil kreve det. Altså, ellers så vil det være mange tilfeller, vil jeg tro, hvor de må da gå på akkord
altså hvis de skal bruke VIPS som argument da så vil de få mange flere problemer etter hvert som kommer andre aktører til
Ja, jeg kjøper. Så de må velge mellom å kjøre en åpen linje, litt som S-banken gjør, eller om de skal vurdere fra tilfelle til tilfelle og lande på vitssiden hver gang. Ja, men du sier å gå på akkord. Ja, men skal de gå på akkord på sin egen strategi? Nei, men det er et veldig viktig tema. Det er et godt poeng, ikke sant? Poenget mitt er at de bør ha en mer åpen strategi.
Og det er mulig. Men jeg sitter jo utenfor å mene mye rart, så det er ikke noe man skal høre på meg. Jeg synes at
Du ser det mer fra, jeg er en kunde, jeg vil ha en bank som gir meg det beste jeg kan få ut av det. S-banken er jo sånn. Ja, S-banken er sånn. Denne sendingen er ikke sponset av S-banken, bare så det er sagt. Og det er mye S-banken jeg ikke liker, jeg må også si det. Men det jeg ser de gjør nå, er at de kjører en åpen linje. Og de gjør det. De prøver å hjelpe grunnløpere, og de har masse med API og så videre. Men det er deres strategi.
Og de er små. Hvorfor har ikke DNB denne satsingen? Fordi de har en markedsposisjon som tillater dem å ha en annen satsing. Hvorfor lager ikke DNB en ny bank som kan være mye mer lettbeint og kan gjøre sånne ting som det? Ja, det heter VIPS.
Det er ikke en bank da? Ja, det er en bank for betaling. Det er deres egen betalingssystem. Det er en del av deres verige proposisjon. Hvorfor lager de ikke en bank som S-banken? En liten bank som kan gjøre morsomme ting, litt sånn en revolutbank i UK? Ja, det kunne de selvfølgelig gjort. De har ikke gjort det enda. Og det er mulig at de gjør det etterhvert, men da må det trusselig være sterk nok. Fordi det som er også med når det kommer til innovasjonsstørring i store bedrifter da, altså når du er stor nok, og det har Microsoft gjort
gang på gang. Når du ser at noe begynner å bli en trussel, det du gjør, du lager en kopi med en gang som har blært nok til at kundene dine ikke flykter fra deg. Det har gjort Windows i mange merker som lenge, og det er mange som er store selskaper som gjør akkurat det. For det viktigste er
og beholde dine kunder og ha det rimelig fornøyd, eller så fornøyd som mulig selvfølgelig, men uten å offre det som egentlig er din egen strategi. Og når det kommer til sånne truster, hva gjør Facebook? De ser hva Snapchat gjør, og de kopierer med en gang det som Snapchat gjør. Hvorfor det? Fordi de har en overlegen markedsposisjon som tiller til dem å gjøre det.
Så man må se alt igjen. Som du vet så jobber jeg med corporate innovation og innovasjon, men jeg er ikke innovasjon alleluia. Altså jeg er ikke innovasjon på innovasjonen for innovasjons skyld. Innovasjon skal ha en oppside for aksjonærene og for de stakeholders som er involvert i det. Ja, men hva er det med Apple på å gjøre det?
Det var din argumentasjon, men Apple Pay, kundene som vil ha Apple Pay, og en stor bank som DNB som skulle tilbeide seg åpne for andre måter å drive med forening på. Hva tenker du DNB burde gjøre? Jeg tror at DNB gjør den strategien som de har tenkt seg, og jeg synes den strategien er flautsynlig, virkelig riktig. Men
Det er en ting som jeg vil si til DNB. Jeg prøvde Vips Go, tror jeg det heter, for å betale i butikken. Det fungerer veldig dårlig. Og dette er veldig interessant. Jeg prøvde det fordi jeg er der. Jeg vil hjelpe, og jeg vil lære, og jeg vil bruke. Og jeg var i en sånn sushisjappe og prøvde å betale med Vips.
Det som skjedde var at han, stakkard mannen, som eier butikken, som hadde mange kunder med flere enn meg, måtte komme til meg og hjelpe meg med å bruke Vipsco, fordi det brukergrensesnittet var ikke intuitivt nok. Så det som DNB har gjort, er å ta den delen av deres verdikjede, som er intern verdikjede, som er kostnadsupport, og dytte det over til butikkerne. Og det kan være en stor feil.
Så hvis du spør meg hva den bør gjøre, jeg tror at den generelle strategien fungerer bra, og den er bra.
Men jeg tror at operations, ikke se bort fra egentlig operations, å gjøre det lett for kundene, og brukerekonsistens blir mye bedre nå. Det kommer med nytt design nå. Jeg håper at den har blitt bedre. Jeg skal prøve det nå i morgen, faktisk. Nei, på fredag. Det er bra.
Esport, vi snakket litt om, la oss snakke litt om esport. Veldig kort. Jeg synes det er interessant fordi esport er, du vet hva esport er. Men jeg vet hva esport er? Jeg vet hva esport er. Ja, men tror at alle vet hva det er for noe. Nei, ok, hva er esport da? Esport er rett og slett en, du vet at det finnes mange, det starter sånn med en sånn mange youtuber der som viser hvor gode de er på å spille Fortnite og så videre. Esport er jo bare dataspill i systemet.
Satt i system, satt i liger, satt i arrangementer, i arener med fysiske folk der. Det har blitt veldig stort. I 2020 forventes det at det blir 1,5 milliarder i omsetning. Og 1,3 milliarder av det blir sponsing av firmaer som vil knytte seg til dette. Ja, dollar. Det er sikkert dollar. Ja, dollar.
Ikke bare det, The Audience vokste nå så fort at rundt akkurat samme år, rundt 2020, det er rundt 30% i året, skal de være rundt 589 millioner mennesker. Det er en halv Instagram det der.
Barn får jo sponset privat trener i Fortnite nå. Ja, ikke sant. Så poenget er at det er mye som foregår på denne arenaen. De er veldig dagnemmige for at jeg har nesten to barn som er til enåringer. For de lærer meg sånne ting. Men hvorfor er det interessant nå? Jeg tror det er veldig interessant i forhold til hva vi har snakket mye om, og det er denne krigen rundt medier og medieinhold.
En av de største på denne arenan, Båre Sports, heter ESL. De har vokst tremendus. Og vet du hvem som eier ESL? Jo, du vet det fordi vi har snakket om det før. MTG. MTG, de samme som eier Viasat og TV3. Og MTG har to grener. Den ene er business, den andre er vanlig media som vi kjenner det.
og det andre er MTGX. Vanlig media ville disse selge til TDC, fungerte ikke av mange grunner som vi har diskutert før, og MTGX er den vekstrakketen som de skal ha. Og så kombinerer du det med Facebook, og at Facebook lanserer Facebook Watch,
nå. Ikke klokke. Nei, video. Du kan ha innhold på Facebook, som de har betalt for, rettighetene i hvert fall. Og hva sa Facebook sist på deres F8-arrangement? Vi vil ha video, men ikke som alle andre. Vi vil ha interaktiv video.
Og så prøvde jeg å kombinere i hodet mitt at det er helt umulig at Facebook har mistet dette her. Og så gikk jeg på Facebook og ja, vet du hva? De har signert en avtale med ESL på å ha eksklusive rettigheter.
på de arrangementene på e-sport som de er ansvarlige for. Men er det en konkurrent til Twitch? Det er en konkurrent til Twitch. Men selvfølgelig, det som man ser nå er at de som er på Twitch flytter over til Facebook. Gjør de det? De gjør det. De har begynt å gjøre det i hvert fall. De har tegn på det. Og det er rett og slett fordi Facebook gir deg Instagram. De gir deg mange flere muligheter til å være interaktiv. Og Twitch eiser av
Amazon. Så igjen, GAFA. Poenget igjen er, hva er din GAFA-strategi når du er både en liten og en stor bedrift, og når du går til en investor med en god idé? Og da må du ha en GAFA-strategi klar. Hva mener du med å ha en GAFA-strategi klar?
Gaffa-strategi er at hva gjør du hvis Google kommer, hvis Apple kommer? Hva skal du gjøre? Du selger, ikke sant? Men hvis du er en liten, men hvis du er en stor, hva gjør du? Hva slags data kan du ha? Selg selskapet. Hvis du er stor også? Ja. Bare selg, bli ferdig med det. Vi bare selger hele greia til Facebook. Vi kan ikke få den norske staten å gjøre en stor del av det. Det kan også skje, ikke sant? Det er ikke alltid så lett.
Men... Men du er så liten, så er det bare å selge. Men du må ha en bevisgjøring. Se på Groupon, de ble tilbudt 6 milliarder dollar for jeg husker ikke, 8 år siden eller noen år, av Google. Sa nei. Og hvor er Groupon i dag? Men Facebook, de så det ikke til Yahoo.
Og hvorfor det? Fordi de, jeg vet ikke at de hadde en grafisk strategi, eller en strategi da, men Mark Zuckerberg visste at de kommer ikke til å gå noen steder. Selvfølgelig, og Google solgte sikkert ikke til noen andre app. Du har en defining moment. Men det er jo kanskje, på det stadiet hvor det blir approached for å bli kjøpt, så er det kanskje en av tre selskaper som lykkes, kanskje på det nivået. Ja.
Så ja, det spørs jo hva planen er, men hvis noen kommer med 6 milliarder dollar, eller 1 milliard dollar, husk om 1 milliard dollar. De betalte 1 milliard dollar for Facebook, for Instagram, og så betalte de for Twitch. Ja, ikke sant? Og hva var det med, så Facebook betalte for WhatsApp bare 10 ganger mer, eller noe sånt, ikke sant? Og jeg forstår vel hvis det er såpass, altså hvis du har utviklet en...
Fordi det er to ting, ja, du kan selge, men hva hvis du ikke vil selge? Hvis du ikke kan selge? Hvis de har noe som kan være din konkurrent? Og her er det veldig tydelig, hva slags data kan du akkumulere på en viss tid, slik at når disse kommer,
Kan du forhandle fra en sterk posisjon, sterkere i hvert fall, enn å bare gi deg og si ok, whatever, de tar merket, de kjøper oss for det, nesten ingenting. Siste punkt, Elon Musk. Elon Musk! Han sliter jo, sikkert. Han sliter big time.
Og jeg sier, jeg er også stakkars. Jeg tror ikke det er menneskelig, det presset han har på seg. Han er jo en mann med store visjoner, for å si det mildt. Men han er nok ikke kanskje riktig person til å både drive selskaper og stake ut strategi og gjøre det for flere ting samtidig. Ja.
Du har SpaceX, du har Tesla, du har Boring Company. Boring Company. Og hva er det? Flammagaster, det som de også har. Han har masse han tenker på. Han er jo en sann visionær, det må man sikkert si. Men har han bandwidth nok til å gjennom, altså være en god... Ingen har det. Ingen har det. Til og med Steve Jobs, han var både i Pixar og Apple.
Han sa selv, hvis du leser boka, at han var så utslitt at han egentlig skyldte på det hvorfor han fikk kreft. Jeg vet ikke om det stemmer. Det er ingen scientific face på det. Men det virker som om han ikke husker det som et behagelig tid. Og jeg tror ikke at du ser Elon Musk... Nå er vi litt på en helt annen nivå, men
Du ser på Elon Musk, hvordan han snakker, og når han blir intervjuet, han blir mer og mer sliten, ikke sant? Han blir mer og mer sliten. Så jeg tror at jeg er helt enig med deg. Jeg tenker kanskje du kan ta å ringe han. Jeg vil være din nummer to. Tenk å være nummer to for Elon Musk. Jeg tror at den jobben vil ingen ha. Kommer det til å bli...
Dette ser jo ikke godt ut da. Det ser ikke lyst ut for Elon Musk. Hva skjer? Litt sånn som det er spørsmålet med Apple og Steve Jobs. Hva skjer med Apple etter Steve Jobs? Eller hva skjer med Tesla etter Musk? Eller alle disse selskapene? Vanligvis går de gjennom en tøff periode. Vi må huske hvorfor
Steve Jobs ble avstøtt av Apple første gang, og det er fordi han var en disaster, en manager. Han måtte bestemme farger på lagret som ikke eksisterte. De måtte lage egne farger. Det gir ingen mening, og så lenge du kan det... Skully, var det ikke? Han var en disaster. Men, det er ikke det jeg diskuterer, jeg prøver å si at...
disse grunnene går utover en fase der de ikke kan vokse mer i det en selskap må gjøre, og der rasjonalisere operasjoner tar vare på innovasjon på en mer logisk og, hva kan jeg si, inn i prosedurer, som effektiviserer dem. Det kan man også, og det kan bli veldig boring for dem.
og rett og slett gi seg og underkaste seg en bedriftsdisciplin, det er vanskelig for de fleste. Ekstremt vanskelig for dem. Så jeg tror at han, Elon Musk, skulle ha gitt seg etter Model X.
Jeg tror at noen som har mye mer erfaring enn ham på akkurat å bygge biler, skulle ha tatt den rollen. Og Elon Musk skulle ha hatt en rolle som mange gjør i sånne tilfeller, å ta et selskap ved siden av. La oss si Tesla X, ikke sant? Nei, det høres litt ut for de har en bil, men Tesla Laboratories da. Whatever. Det er den delen, Elon, du beholder den kjøplesen i selskapet,
Og her kan du virkelig skape nye verdi for aksjonærene og for samfunnet helst. Og det er den rollen som i sånne tilfeller disse selskapene, disse menneskene skal ha. Og det som skjedde med Jobs på en måte var akkurat det samme. Han kom tilbake til Apple. Han gjorde mye bra, men han kom på det og med det som var redningen og som gjorde Apple det selskapet som er i dag, verdens mest verdifulle selskap, verdifulle selskap, og det er iPod'en.
Han kom med en nytt produkt, hadde ingenting egentlig med Apple computers å gjøre, og skapte et nytt selskap som ikke har computers i navnet sitt lenger.
Jeg tror at det er det Elon Musk burde kanskje innse og gi seg akkurat på den rollen. Han må ta seg en jobspause. Hæ? Kjøtt du den? Ja, en jobspause. Jeg er helt enig. Det er tøft å være i sånne posisjoner. Jeg har ikke vært der, men jeg har sett hvordan det er.
Det kan være tøft. Det er veldig tøft. La det være siste ord, Salvador. Takk for i dag. Vi ses snart igjen. Forbered deg for to uker. Da kommer det nye produkter. La oss prøve det.
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh.
Cefalo's spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden. Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.