Lesespillet til seriegründer Daniel Senn gikk rett til topps på appstore. Slik gjorde han det

Daniel Senn fra Poyo har utviklet et lesespill for barn kalt "Leslingene", som nå er øverst på App Store. Spillet er designet for å engasjere barn i lesetrening gjennom en fantasiverden og morsomme figurer. Senn ble inspirert av sin sønn som har hørselshemming og ønsket å skape et verktøy for å hjelpe barn med å lære seg å lese, enten de har dysleksi, hørselshemming eller ADHD. Spillet er laget for å være engasjerende og morsomt for barn, og det har blitt testet av lærere og spesialpedagoger som har gitt positive tilbakemeldinger. Senn ser et stort potensial for spillet i Norge og internasjonalt, og han og teamet hans jobber nå med å utvide til flere språk og plattformer.

02:45

Boken gir barn mulighet til å lære å lese gjennom et engasjerende spill, og vekker interessen for skriving i hverdagen.

06:07

Vi utforsker hvordan engasjerende digitale verktøy kan motivere barn til å lære å lese, spesielt de med utfordringer.

17:57

Podcasten diskuterer mangel på gode læringsapper til skolen og personlig erfaring med spillutvikling siden barndommen.

24:46

Bygging av tillit i team er avgjørende for å fremme åpenhet og læring, selv når man feiler.

29:16

Fokuset ligger på å forstå teknologi som et materiale for designere, og viktigheten av praktisk erfaring med programmering.

Transkript

Mentioned in the episode

Leslingene 

Et lesespill for barn utviklet av Daniel Senn fra Poyo, som er øverst på App Store.

Poyo 

Selskapet Daniel Senn jobber i og som har utviklet "Leslingene".

App Store 

En digital plattform for nedlasting av apper, der "Leslingene" er øverst.

TV2 

En norsk TV-kanal som omtalte "Leslingene".

Daniel Senn 

Gründeren og utvikleren av "Leslingene". Han har bakgrunn fra spillutvikling og har jobbet med dette i over 30 år.

Trigger Duck 

Et selskap Senn startet i 2008 med mål om å lage massive multiplayer-spill for mobilplattformen, men som ikke lyktes pga. mangel på marked.

Telenor mobil 

En norsk mobiloperatør som investerte i Trigger Duck.

VAP 

En tidligere mobiltelefonteknologi som var populær rundt 2000-tallet.

Grow Dammit 

Et multitouch-spill for iPad som Senn laget i 2012-2013.

Electronic Arts 

Et stort spillselskap som var interessert i å kjøpe "Grow Dammit".

Montessori 

En pedagogisk tilnærming som inspirerer "Leslingene"s fokus på å gi stimulering når barn viser interesse.

Dysleksi 

En lærevanske som "Leslingene" er designet for å hjelpe med.

ADHD 

En nevrologisk tilstand som "Leslingene" er designet for å hjelpe med.

Facebook 

Et sosialt nettverk der Poyo har en gruppe for foreldre som bruker "Leslingene".

Nintendo 

Et spillselskap som er kjent for å lage trygge og kontrollerte spill for barn, som Senn bruker som inspirasjon for "Leslingene".

Unity 

En spillmotor som Poyo bruker for å lage "Leslingene".

Xcode 

En annen spillmotor som Poyo brukte før Unity.

God Morgen Norge 

Et norsk morgenprogram på TV2 der Senn og hans barn var gjester.

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å rekruttere og bygge utviklingsteam i Bangladesh.

Bangladesh 

Et land der Cefalo rekrutterer utviklere.

Space Invaders 

Et klassisk arkadespill som Senn programmerte om som barn.

Moonlander 

Et spill som Senn spilte på en ABC80-maskin som barn.

ZX Spectrum 

En datamaskin som Senn brukte som barn.

ABC80 

En svensk datamaskin som Senn brukte som barn.

Sosial- og helsedirektoratet 

En norsk statlig etat som Senn har laget et spill for.

Pokémon 

En populær spillserie som inspirerte Senn når han laget et managerspill.

Michael Jackson 

En berømt musiker som en figur i Senn's managerspill utviklet seg til å ligne på.

iPad 

En digital tavle fra Apple som "Leslingene" er laget for.

Android 

En mobiloperativsystem fra Google som "Leslingene" er i ferd med å bli tilgjengelig for.

Kristina Halvorsen 

En community manager som jobber for Poyo.

Participants

Host

Per-Jørg Nikolaisen

Guest

Daniel Senn

Sponsors

DNB

Lignende

Loader