2/22/2023
Camilla Kim Kielland: Slik lykkes du med PR
Denne episoden av Shifter-podcasten handler om PR, med Camilla Kim Kielland, tidligere kommunikasjonsdirektør i Schibsted, som gjest. De diskuterer forskjellen mellom PR og markedsføring, viktigheten av en sterk forretningsstrategi og troverdig kommunikasjon, og hvordan man kan få oppmerksomhet i mediene. Kielland deler tips om å jobbe med mediene, inkludert hvordan man forbereder seg på et intervju og skriver en pressemelding, og fremhever viktigheten av å være ærlig og autentisk. De tar også opp begrepet PR-stønt, og understreker at det må være strategisk forankret for å være effektivt.
Transkript
Nævnt i episoden
Schibsted
Camilla Kim Kielland jobbet tidligere som kommunikasjonsdirektør her.
Trigger
Camilla Kim Kielland var medgrunnlegger og partner i dette PR-byrået.
Volda
Camilla Kim Kielland er journalistutdannet fra denne byen.
NRK
NRK er et viktig norsk mediehus som Camilla Kielland nevner.
VG
VG er en stor norsk avis som Camilla Kielland nevner.
Dagens Næringsliv
Dagens Næringsliv er en norsk næringslivsavis som Camilla Kielland nevner.
E24
E24 er et norsk nettsted for nyheter og analyser innen økonomi og næringsliv som Camilla Kielland nevner.
Finansavisen
Finansavisen er en norsk avis som fokuserer på økonomi og finans som Camilla Kielland nevner.
e-handel.com
Dette er en kanal som Camilla Kielland nevner for å nå ut til potensielle kunder i e-handelsbransjen.
Gode Mål Norge
Camilla Kielland nevner dette programmet i sammenheng med å vurdere hvilke medier som er relevante for målgruppen.
Skavlan
Camilla Kielland nevner dette programmet i sammenheng med å vurdere hvilke medier som er relevante for målgruppen.
Cefalo
Cefalo er en sponsor i episoden. De er et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å rekruttere og bygge utviklingsteam i Bangladesh.
Airbnb
Camilla Kielland bruker dette som et eksempel på en startup som ønsker å revolusjonere markedet.
Bukis
Bukis er en markedsplass for brukt og ny bøker som Camilla Kielland bruker som eksempel på en startup som har implementert en strategisk PR-stønt.
Kristian Skogenvind
Kristian Skogenvind er en person som Camilla Kielland nevner i sammenheng med Schibsteds investor relations.
McDonald's
Camilla Kielland bruker dette som et eksempel på en merkevare som ikke er kjent for å kommunisere sine verdier på en autentisk måte.
DN
DN er et norsk magasin for næringsliv som Camilla Kielland nevner.
Medium
Camilla Kielland nevner dette nettstedet for blogging og publisering i sammenheng med at bedrifter skaper sitt eget innhold.
Camilla Kielland nevner Facebook som et eksempel på en plattform hvor bedrifter kan kjøpe markedsføringsplass.
Kipset
Kipset er et selskap som har eierandeler i Bukis.
Gjerne
Gjerne er en restaurantkjede som Camilla Kielland bruker som eksempel på en bedrift som har implementert en strategisk PR-stønt.
Julegaver
Camilla Kielland bruker dette som et eksempel på en tid hvor bedrifter kan implementere PR-stønt.
Gavekort
Camilla Kielland nevner gavekort som en alternativ julegave til stekepanner.
Stekepanner
Camilla Kielland nevner stekepanner som en type julegave.
Bokhilskernes
Camilla Kielland bruker dette begrepet i sammenheng med Bukis' posisjonering i markedet.
Forfatternes
Camilla Kielland bruker dette begrepet i sammenheng med Bukis' posisjonering i markedet.
Brain, Heart, Guts
Camilla Kielland nevner disse verdiene som Trigger var tro mot.
Shifter
Dette er podcasten som episoden er en del av.
Deltagere
Host
Lukas
Guest
Camilla Kim Kielland
Sponsorer
Cefalo