Slik får du 30 minutter med den innerste sirkelen i Google Play. Dirtybit deler sine tips om effektiv nettverking

Anette Ståle, VP of Marketing og Business i Dirty Bit, deler sine tips om effektiv nettverking på Slush. Hun forteller hvordan hun sikrer møter med Google Play-representanter og får spillene sine fremhevet. Hun fokuserer på å skape relasjoner, gi updates, og vise frem spillenes kvalitet. Anette mener det er viktig å forberede seg godt, ha gode resultater å vise til, og være i stand til å forklare hva som gjør spillet unikt.

00:01

Dirty Bit, et spillselskap fra Bergen, søker samarbeid og nettverksbygging på Slush for å få Google Play-fremheving av sine mobilspill.

10:57

I dette segmentet diskuteres strategier for å nettverke effektivt etter konferanser og viktigheten av å følge opp møter med relevante detaljer.

17:33

Effektiv nettverksbygging krever forberedelse, entusiasme og vilje til å gå ut av sin komfortsone.

Transkript

Velkommen til en spesialpodcast her fra Skifter. Vi er til sted på Slush-konferansen og sitter her med VP of Marketing og Business i spilleselskapet Dirty Bit, Annette Ståle. Velkommen. Tusen takk. Og velkommen til Slush. Takk for det. Kan du si litt om Dirty Bit og Funrun før vi går i gang? Ja, Dirty Bit er et spillselskap i Bergen som er seks år gammelt. Vi lager mobilspill som vi da leverer til hele verden som marked. Og startet med at grunnerne da fikk suksess med Funrun som ble gitt ut i 2012. Som gikk da viralt over hele verden og gikk inn på topplistene i USA. Så har vi bygget opp selskapet litt etter litt, og er i dag 17 ansatte på kontoret i Bergen. Vi har tre spill ute, og jobber med nye konsepter og spillideer. Så vi har vel over 100 millioner nedlastinger i hele verden. Hvilke spill er det? Det er tre spill i Fønderøn-serien. Det nyeste spillet er Fønderøn 3 Arena. Det er et multiplayer racing game der man konkurrerer om å komme først til mål. Så løper man med cute animals som man kan bytte og ha på masse kule accessories for å skille seg ut og konkurrere. Yes. Og når du er her på Slush, så har du et spesielt mål for den turen. Det er jo litt av det vi skal snakke om her i dag. Du må nettverke med de rette personene, for det er noen viktige personer her i Blant de 20 000 menneskene. Ja, det er mye folk her. Jeg er her i hovedsak for å ha møter med en av våre viktigste samarbeidspartnere, som er Google. Jeg har hatt møte i dag blant annet med en representant fra Google Play, som er det teamet som vurderer hvilke spill som skal frontes i Google Play, når folk får anbefalinger til spill de kan teste. Og det er klart at noe av det viktigste vi gjør er å jobbe med å først og fremst finne disse personene, og etablere en relasjon, og holde dem informert om updates, så vi har nye spill som kommer, for å sikre at de tenker på oss når de skal velge hvilket spill de skal fronte. Men er ikke det bare å legge en hel del penger på bordet, og så kommer det opp en liste av dem en gang? Der er ulike lister i disse appstores. Så du har lister over det som er mest nedlastet. Det er det bare nedlastinger og brukere som kan få deg dit. Og så gjør vi også betalte kampanjer, men akkurat det som går på mer som redaktørens anbefaling eller editors choice, det er det team som sitter og plukker ut spill. Og da er det flere kriterier de vurderer og har fått høre enda litt mer om det i dag, hva de ser på, men det handler i hovedsak om at du nødt til å ha god kvalitet og god bruk av data, og vise at du har en app som brukerne liker å komme tilbake til. Men er det ikke litt smaken til de enkle personene som sitter i denne veldig eksklusive komiteen da? De har nok ulike smak, de som oss. Vi liker også ulike spill. Det som han fortalte meg i dag, det er at de har noen kriterier som skal til, og så er det litt det at de kan komme med nominasjoner og anbefalinger, og så må de få forsvare hvorfor de anbefaler disse. Og da ønsker jo de å ikke bare fronte de store med de mest populære spillene som tjener mest penger, men også mindre selskaper, også de som ligger midt imellom. De har mange ulike kategorier, så det kan være både når det er nye spill eller når det er oppdateringer. Eller det kan være egne sjangre av spill. Men Funrun har vel vært inne på de listene tidligere, eller har det ikke det? Jo, Funrun har jo da vært i topplisten over alle nedlastede apper. Og den kom jo der ved å ha veldig gode resultater, hvor folk spilte og delte i sosiale medier. Hashtag Funrun. Så da har vi sett at det har spredt seg for eksempel på skoler der mange sitter sammen og spiller. Da får det en sånn viral effekt ved at folk med å dele og rekrutterer spillere for oss. Og det jobber vi jo enda med. Vi har jo egne ambassadører i spillet som hjelper oss å dele i sosiale medier for eksempel. Og det er jo de beste markedsførende spillene. Så når det gjelder sånn featuring, så det er det vi ønsker å få av Google Play, så har vi hatt hatt noen ganger med det, og det gir veldig gode resultater for oss, som vi da jobber videre med i etterkant. Så det er bare for sånn peak i nedlastinger når man kommer på en sånn editorisk peak? Ja, voldsom peak i nedlastinger, og syklusene varer som regel en uke, og den starter nå, as we speak. Men Hva er sannsynligheten for at du kommer inn her? Vi hadde vel et par ganger i fjor, den som jeg nette nå nettopp, at vi fikk bekreftet før jeg dro til Slush at vi får en sånn global featuring i Google Play. Og det er jo noe av det vi ønsker. Da er Jubel... løst på kontoret. Sånn at for oss gjelder det å lage et godt produkt som gjør at jeg kan da dra og treffe disse og få et møte og fortelle om det er et godt produkt. Sånn at de kan i alle fall ha oss i tankene, og hvis de liker det som de får pitchet da, så nominerer de da videre til dette andre teamet som da går inn og ser litt mer på tekniske detaljer. Så dette er en ganske lang vei mot å få den mailen som sier at your game will now be featured. Det er en ganske lang vei. Å klare å være til stede på sånne steder som Slush er jo viktig her. Det tar lang tid å bygge opp disse relasjonene. Fordi du fortalte meg at dette er litt som en jakt, nesten litt sånn safari-aktig ting, å få opp en sånn Google Play-tyta. Ja. Eller keep in, da. Jeg var på Slush i 2015, og da hadde jeg et navn. som vi hadde fått ved å nettverke i San Francisco, ved å rett og slett spørre, kjenner du noen i Google Play, eller kjenner du noen som kan introdusere oss? Så vi fikk det navnet, og så dro jeg til sløsj for å finne den personen. Så var jeg kanskje ikke helt forberedt på hvor stort sløsj var, det var mitt første... store konferanse i spillbransjen etter jeg begynte jobben. Men jeg fant an å ha hatt et godt samarbeid og fått gode input, for de går jo gjennom spill, og de kan gi tilbakemeldinger på brukergrensesnitt, for eksempel, at dette bør dere se litt på, kanskje endre litt på, sånn at de hjelper jo også, for det er jo også i de som interesserer seg at vi har gode spill i de store. Så For det var jo 15 000 mennesker å finne han ene fyren som du egentlig bare hadde navnet på, som du hadde fått via noen i Silkeveldi, som kanskje det satt litt langt inne for de personene å gi det fra seg. Ja, det gjør det nok. Og hvordan gikk du frem for å finne akkurat han blant 15 000? Ja, jeg hadde jo googlet han, så jeg hadde jo sett et bilde, men det er ikke alltid det viser ut sånn som det ene bildet som ligger på LinkedIn for eksempel. Så jeg gikk litt rundt og så skjønte jeg at ok, her er det mye folk, men Google hadde en ganske stor stand, og der på sløsj så pleier Google å kjøre sitt eget program med sånne mini-talks om apps. Og der så jeg at han skulle ha en talk, så da satte jeg meg ned der og ventet fremst foran scenen, og da fikk jeg snakket med han etterpå. Og det er klart at da er det også lettere for han å huske eller vite hvem det er når han får alle disse mailer fra alle disse spilselskapene som har lyst på featuring. Så hadde han da et ansikt å feste navnet på og et spill som han hadde en kort opplevelse av hva dette handlet om. Du? Du føler deg ikke litt som en stalker når du gjør det? Nei, dette er jo nettverking. Det er jo en del av gamet. Det er jo sånn det er for alle sammen her, og Google er jo her også. Her på Slush i år er Google med 140 representanter fra hele verden, og de er her for å treffe utviklerne. De er opptatt av at de har andre løsninger som de ønsker utviklerne inn på. Vi går litt begge veier der også, men de er her for å treffe oss, og de er vant til det. Så man må forberede seg, forberede pitchen hvis man kanskje får de fem minutterne eller tre minutterne. I dag fikk jeg 30 minutter. Så det er jo veldig bra, og det er jo et resultat av at vi jobber langsiktig, og vi sender de updates og velger den riktige informasjonen og gir til de. Og ofte må vi gjerne, hvis Google har spesifikk teknologi som man kan bruke i appene, så er det også det som bidrar og hjelper til at de synes at appene er bra og vil promotere dem. Men litt mer generelt da. Jeg tror det er mange som synes det er vanskelig å bryte denne isen og gå bort og henvende seg til en person som du kanskje ser litt opp til og du er nervøs når du gjør det. Hvordan Hvordan gjør du det? Hva er ditt råd til andre? Forberedelse. En ting er jo å finne disse. Du må gjerne gjøre en jobb for å finne de, men når du da får den spotten, så må du vite akkurat hva du skal si, og da må du si de riktige tingene. Og det kan være... hva handler spillet om, eller har du noen gode resultater? Vi for eksempel har gode ratings av spillene våre, og det er noe som Google også ser på. De har jo tilgang til de samme talene som vi har, og de kan også se om vi har god rating. De kan også se på brukerdata, som for eksempel hvor mange brukere er igjen i appen etter dag 1 eller dag 7, og etter 30 dager. Og så har de da benchmarks som kan sammenligne vår våre spill mot da. Så hvis du har noe som er veldig bra, eller en veldig stor update, noe som er unikt, som kan skille seg litt fra det andre, så er det det de har lyst til å høre. Og da er det det man må fortelle. Så til og med at i dag så hadde jeg forberedt noen ting. Nå hadde jo jeg også da i mellomtiden drevet opp pitchet updatesene våre, og igjen også fått featuring som starter nå. Sånn at nå har jeg fått pratet litt mer med Jan i dag, og da vet jeg hva han ønsker at jeg skal fremheve neste gang jeg har en update å fortelle om, eller at vi har et nytt spill vi skal jobbe med. Så vet jeg i hvert fall at mailen min blir lest og sannsynligvis svart på, men jeg fortsetter en ganske lang vei til å faktisk få den featuringen. Men Men når en Google-type har holdt et innlegg, eller vært med på en fire-search-chat, eller debatt opp på scenen, og går ned derfra, så vil det være mange som flokker seg rundt da. Skal du bare putte albumen i siden på noen, og så gå frem? Eller hvordan gjør du det rent praktisk? Jeg var på en talk i dag med en som også er fra Google Play, men som jobber med andre app. som jeg har møtt på andre arrangementer. Så jeg gikk på token hennes, og twittret om det og tagget hun i det. Det er også sånn som de synes det er stas, så det kan være lurt. Og da får man gjerne lagt de til, og så kanskje de kjenner igjen neste gang. Men jeg så det at når hun gikk ned fra scenen i dag, så var det ganske mye folk som sto der, men de sto litt i veien, sånn at de som eventuelt ville snakke med hun, de kom faktisk ikke frem. Men da gikk hun ut på siden. Så hun var jo også mottakelig for å treffe noen. Så man bør stå fremst så langt frem som mulig. Sette seg gjerne der som de går av scenen. Hvis du har sett på noen toksidene, hva vei kommer de på og hvor går de av? Ja. Men i det hele tatt, ta tak i de når de kommer ned fra scenen, og gi tilbakemeldinger på om det var nytt i talk, eller noe du kan feste det ved. Jeg opplever dette ofte som journalist. At du skal kanskje få tak i han ene, og så snakker man med han ene etter at han har holdt et innlegg. Og så er man kanskje ti sekunder for sent. Og så er det en som bruker opp all tiden. Hva gjør man da? Kan man bryte inn i en sånn samtale, eller hvordan oppfører man seg? Nei, jeg har ikke gjort det. Jeg har også opplevd det. Han var litt for sinket, han som jeg skulle møte i dag. Jeg ga beskjed om at jeg var kommet, og når du skal på et sånt møte, så må du da, du får ikke bare gå inn, du må først registrere deg at du har et møte, så måtte jeg vise møteinvitasjonen på mobilen min, og så måtte jeg gå frem til en ny dør, og så gikk han inn for å hente han, og da kunne jeg gjøre tegn til at det var kommet men han da fullførte møtet for det var det en som han ikke følte at han kunne stoppe som snakket sånn at jeg venter da da venter jeg heller Hvis man bukker mange møter, så legger jeg gjerne inn litt tid etterpå i tilfelle. Man har ikke lyst til å avbryte det møtet fordi man skal videre, hvis du først har fått den spoten. Men har du en åpningsreplikk eller noe for å gjøre deg ekstra interessant? Eller? Eller bare dundrer du på om det er tallene? I dag så hadde vi jo, vi møttes for to måneder siden jeg var her i Helsinki på en konferanse som handlet om mobilspill. Og da traff jeg han her og fikk snakket litt med han da. Og så følte jeg da opp det møtet vi hadde der. Om han skulle på slush. Og han svarte at han skulle på slush og skrev at hvis jeg skal der gi beskjed så kan vi ta et møte. Og da... Da hadde vi vel, når jeg kom til møte i dag så var det egentlig han som åpnet og ville fortelle litt om hvordan de jobber med featuring. Og bakgrunnen for at vi hadde da blitt valgt ut denne gangen, og hvordan vi burde fokusere fremover i forhold til akkurat det. Og ellers så hadde jo jeg forberedt, jeg hadde tallet, jeg hadde god støtte fra kontorer som sender meg de viktige tallene. Du har de på øret hele tiden. Jeg har de i hvert fall på en app, på telefonen med hjelp, men de viktigste tallene de husker vi jo gjerne, men det er greit å kunne ha det for når han da nevner at vi støtter på for eksempel retention så kommer brukerne tilbake så kan han si, og da kan jeg spørre hva er en god retention, hva er det dere anser som god retention, og så kan jeg nevne hvis vi har noe som er bra eller ikke dårlig, da holder jeg tyst, men nå hadde vi gode tall der, så kan jeg nevne det og så sier han ja, og det er jo bra og så sier han da at ja, og dere har jo også god rating for det har han jo sjekket Han må forsvare igjen at han har nominert vår app, og sånn at han har satt seg ganske godt inn i det. Når vi kom i møte i dag, så var ikke det et første møte. Det er jo litt mindre... skrekke i gittene enn det aller første møtet. Men i 2015 da, sånn som du gikk bort til den typen fra Google den gangen, eller eventuelt andre settinger, har du en spesiell måte å gjøre det på? Det kommer helt an på person og setting og hva målet mitt med møtet er. Det kan jo være... hvis ikke de kjenner oss i det hele tatt, så må jeg prøve å finne noen hukster, hva er det de kan ha husket oss på. Jeg kan for eksempel bruke at vi har 100 millioner nedlastinger, og at vi har vokst organisk, at det har vært viralitet, det har vært brukere som har delt. Det kan være at vi har hatt en plassering i topplistene, eller i andre sammenhenger at vi har vunnet en pris, for eksempel. Sånn at vi må på en måte bevise at, ok, der er noe her, vi har holdt på en stund, eller vi har erfaring, vi har så og så stort team. Sånn at det kommer helt an på, man må forberede seg, og vi gjensetter også hvorfor drar man på et sted, eller hvorfor skal man ta et møte. Men jeg tenkte på den der, jeg Jeg tenker rett og slett på selve åpningsreplikken. Hvordan skal man gjøre det for at det ikke skal bli en sånn klein greie? Hvis man for eksempel har satt over og hørt en talk, og står først i køen der, sånn som her i dag, så ville det gjerne vært å gå bort og sagt takk for en bra talk, og kanskje trekke ut noe av det som var interessant, slik at de forstår at du faktisk har hørt at det var interessant. Du sier ikke det bare for å prøve å få snakke litt til. Men gjerne komme med eksempel at det var bra. Og så hilser man og presenterer hvem man er og hvor man kommer fra. Og så må man veldig fort komme til poenget at du har lyst til å fortelle om selskapet ditt eller appen din. Kanskje du har noen spørsmål eller... Ja, igjen kommer an på hva det er du er ute etter. Det kan jo også være bare for å ha det første møtet, for da kan man følge opp med å legge til på LinkedIn, for eksempel, med en note. Takk for at vi møttes. Vi møttes på Google-standard på Slush. Det var hyggelig, og takk for det som du delte på token din. Og så kanskje kort at vi jobber med... Kanskje hvis man jobber med et nytt prosjekt, så skal man skrive det vi jobber med et nytt prosjekt. Kanskje man kan spørre om en anbefaling, for de har jo veldig mye kunnskap. Og sånn som Google, de har en blogg som de deler. Ofte så har jeg spurt om, har dere noen insights i forhold til det? Oversetter appen til flere språk, så sier de ja, vi har denne bloggposten her, der står det veldig mye. Og så får man i gang en samtale. Ja. Men må man være av en spesiell mennesketype for å trives i en situasjon? Er du en som elsker dette? Ja, jeg liker jo å dra på sånne steder når jeg vet at jeg har et selskap å presentere som jeg er stolt av å jobbe i, og et produkt som jeg er stolt av å vise frem. Så er det jo... Så synes jeg jo det er veldig kjekt. Og jeg liker jo å treffe mennesker, i hvert fall her i Finland. Jeg var på et arrangement i går hos en annen spillutvikler, og der er jo veldig mange av de finske utviklerne. Og alle er jo veldig åpne og oppriktig interessert i at andre også skal lykkes. For det trenger flere suksesser for å få en velfungerende bransje, sånn som de har fått til her i Finland, er jo spillet veldig viktig. Så det er... Man må jo like å være i en sånn setting der man snakker med folk om kanskje ikke man elsker dem, men at man liker det nok til å tørke å gå ut av komfortzonen sin og bare hilse på folk. Når jeg er på konferanser så er det jo bad check. Jeg kan se hvem du er og hvor du kommer fra. Og det er også en fin anledning til å hilse på folk. Og folk som er her er allerede i den settingen at vi er her for å nettverke, og man går bort og snakker med folk, står man i kaffekøen så kan man gjerne terske, eller for å prate med noen andre, kanskje litt lavere. Så ja, man må jo trives med det, eller i hvert fall finne ut om dette er noe jeg kan trives med. Og så er det ikke alltid at man kan velge. Er man en liten startup, så må man gjerne, uansett om man synes det er veldig ubehagelig, så kanskje ser man at man liker det etter hvert. Eller så bør man finne noen andre som liker det. Kynner noen som deg. Men er det noen spesielle samtaler? Nå har vi snakket om det med å ta en som er på scenene og holder et innlegg ned til seg, men er det noen spesielle temaer du bruker for å bryte isen når du står i kaffekøen eller andre ting? Det er ikke bare å si «Hei, jeg er Anette Ståler fra Dirty Bit. Jeg vil gjerne at du skal promotere Funrun over hele verden». Ja, de vil man kanskje ikke finne i kaffekøen, men Her kan det være at hvis det er en samarbeidspartner, kanskje de har noen oppdateringer. For eksempel i Apple har de nettopp relansert appstoren sin i forbindelse med iOS 11. Da er det gjerne naturlig å ta kontakt og spørre litt. Kanskje man har noen spørsmål eller vil ha noen mer informasjon. Kanskje de har noen nye produkter. De liker å snakke om sine produkter som de er stolte av. På samme måte som jeg er stolte av mitt selskap når jeg er ute og representerer Så det er jo folk forskjellige også hos de man ønsker å prate om, så første møte må man gjerne se hva er det disse er opptatt av. Så når jeg tar kontakt så vet vi alle at det handler jo om at vi ønsker å få featuring, og det legger vi ikke skjul på, det er jo det vi ønsker. Og da spør vi gjerne hva er det som skal til, hva er det dere vurderer, hva er kriteriene? hva er viktig for dere, eller hva er det viktig vi fremhever. Men i andre sammenhenger, da vi ser at det er nye samarbeidspartnere, så er det jo forberedelse og hva er det du må komme til poenget, hva er det vi ønsker. Men hvis det er en juvel for Dørtebitt, som har stått ved siden av den kaffekøen, er det litt sånn at man De som han møter i kaffekø, prater man om løst og fast de første 30 sekundene? Eller hvordan går man inn da? Ja, det... Kommer jeg også litt an på, føler jeg. Det er ikke noe fast oppskrift her. Du sørger ikke i kast på de? Nei, det vil jeg ikke ha gjort. Det vil jeg ikke ha gjort. Men i går var det et arrangement som jeg var på, og der går man litt rundt, og jeg stilte jo her alene, og så er det jo veldig mange her som har store selskaper, og de sender gjerne ti stykk på disse eventene, og da står de gjerne i en klinge, eller alle kjenner alle. Så det krever litt ekstra å kunne gå inn. Men egentlig så... det prøver jeg å hilse. Man ser i øynene på de som står der, og folk er jo da som regel, hvis man er på et sånt arrangement, så er man jo positiv og synes det er kjekt å treffe andre. Og da spør man gjerne hva er du opptatt av, eller hva jobber du med hvis ikke det står på badgen, hvis ikke de har den med. Så har de kanskje t-skjorte med hovedet på, eller kanskje vi kjenner igjen fjesene. Det er så fint med sosiale medier, for da klarer man å kjenne igjen folk. Så som regel opplever jeg i hvert fall at Hvis man først tar det skrittet og går bort og introduserer seg selv og snakker, så merker man fort om dette nå er ok. Skal jeg nå gå videre, eller blir jeg stående her en stund? Og så kommer det kanskje noen andre. Og så det som er så fint med å være på sånne arrangementer som dette, er at man gjerne hjelper hverandre å introdusere folk som meg. Jeg traff en annen i går, for vi var på to arrangementer. Så møttes vi, så gikk vi videre sammen på et arrangement. Og så Så snakket vi litt med hverandre i forkant i tekst igjen. Hva er ditt mål her, og hva er ditt mål? Så har man forskjellige nettverk, og så kan man introdusere hverandre for nye personer. Sånn gikk vi hele gård. Plutselig hadde vi utvidet nettverket vårt begge to. Du er fra Bergen, er du det? Jeg opplever jo Bergen som ganske, mange av de er jo ganske ekstroverte og liker å prate med folk, men nordmenn flest er kanskje litt introverte og litt dårligere på den her nettverksspitten. Er du enig i det? Jeg tror det er begge deler. Det er så mye forskjellige folk, og det spørs jo hva man har jobbet med, og hva man brenner for. Jeg synes at det er veldig mange som er flinke til å fortelle om det de driver på med. Og Jeg tror ikke det er som enten eller, men noen er kanskje kjente for å være litt forsiktige. De flokker seg litt sammen, hvis det er mange nordmenn på et sted. «Nei, nå drar vi på norske frokost, norske middager og så videre». Den festen jeg var på i går, det var jo arrangert av et finskt spillselskap i samarbeid med No Bank, tror jeg. Og de hadde jo da selvfølgelig såna, som de gjør her i Finland, med folk badet i sjøen. Det var rimelig kaldt, jeg var ikke i å bade. Så var det såna, og så hadde de satt opp en sånn green screen, der du kunne gå og ta bilde. Så sto det et fotograf, så kunne man da Først var det de som kjente hverandre som stilte seg opp, og så tok man bilder, og så ble man plassert i et bilde i et av disse spillene med zombier som de har. Så postet de det på en skjerm, og så fikk du sendt det på e-post. Så i begynnelsen var det folk som stod der sammen, og så utover kveld var det «Kom, vil du være med på et bilde?» Helt forskjellige folk. Så vi... Og da blir det også en sånn icebreaker at skal vi gå og ta dette bildet, og så må man gjerne stå og lage noen grimaser eller noe sånt som føles litt ukomfortabelt. Men når man har stått der hele kvelden og sett på alle vi som tar dette bildet, så ofte på sånne fester føler jeg det er gjerne en icebreaker-situasjon. At arrangørene legger inn icebreaker, bevisst. Jeg har også vært med på en sånn type networking blitz, der du får et ark med kanskje ti, du skal finne ti personer som du kan sette på denne listen, og det kan være en som har vært på fire kontinenter, eller som windsurfer, eller har tatovering, så må man da gå og finne kanskje på ti minutter noen å få signaturen deres på det og det er jo sånn som mange synes det høres kanskje veldig ukomfortabelt ut men så blir det morsomt for alle er der og ok, vi skal finne vet du om noen? Ja, men der er en der borte og så utveksler man gjerne visitkort samtidig så det som jeg pleier alltid å gjøre når jeg er på konferanser om det er sløsj eller andre steder at når jeg får visitkort så skriver jeg ned hvor jeg traff de og når, og eventuelt om det er et eller annet som gjør at jeg kan huske de bedre. Så har jeg da en liste eller en bunke på kontoret, og jeg gikk gjennom den nå før jeg skulle dra her, og da ja, det stemmer, det var den personen. Så treffer du kanskje den, og så Klarer du å huske akkurat den ene tingen dere har snakket om, eller har vært på et annet arrangement? Så det krever litt etterarbeid da, når du har vært på en sånn greie? Det er det ikke så mange som tenker på. Nei, det krever ganske mye etterarbeid, og man gjerne pleier å benytte anledningen når jeg tar fly, og skrive ned hvem har jeg truffet, hva har vi snakket om, og så passe på at jeg husker å legge til på LinkedIn og Twitter og der som det er. relevant. Og kanskje hvis det er noen jeg ser for meg at vi skal samarbeide med eller spørre om noe senere, så sender jeg gjerne også en mail. Og så gjenforklarer vi møttes på Slush. Det var hyggelig, og her er kontaktinfo, eller kanskje stille et oppfølgingsspørsmål. Kommer an på settingen. Litt lite spørsmål helt til slutt. Hva er det verste man kan gjøre? Nettverksmessig. Har du gjort noen tabber noen gang, for eksempel? Det må kanskje være å ikke kjenne igjen noen du har snakket med. Så kanskje du traf i går, og så var det en annen setting og et annet lys, og så husker du ikke at du snakket med akkurat den personen. Og så sier den, ja, vi møttes i går. Det er litt fløyt. Husk ansiktene, navnene, det man må være på. Men på disse festene med sauna og sikkert finsk øl og så videre, så er vel også det en greie at man bør holde seg på matta? Være med på festen. Være med på festen, men ikke være for mye med på festen, kanskje? Ja, ja. Man er jo i en modus der man... Hvis du går på den festen, så er du der for... kanskje er man der bare for å ha det gøy og man er ferdig med programmet sitt. Men mange er jo der for å utvide nettverket sitt, og da er det viktig å Ja, være med. De pleier å holde på en stund, i hvert fall her i Finland, men den viktigste nettverken foregår gjerne på konferansen og i møter, og kanskje de første timene av en sånn fest. Etter det kan du bare gjøre som du vil. Det vil jeg kanskje ikke anbefale, men ja, bruk situasjonen og pass på å huske hvem du har snakket med og følge opp i etterkant. Du, det har vært 30 veldig lærerike minutter, også for meg som skal ut her og nettverke. Du er jo ferdig og bare kan kose deg resten av det da. Jeg er ferdig med hovedmålet for turen min, som er å ha de to møtene, for jeg har også hatt et tilmøte med Google. Og nå er det å nettverke, og jeg skal på et arrangement i kveld, med å treffe finske spilselskaper. og litt av de som jobber i støtteapparatet som de har for spill her i Finland. Så jeg har absolutt mye igjen, men hovedmålet er nådd. Gratulerer med å ha skutt den store elgen. Takk. Så får vi se hva som dukker opp etter hvert. Takk for at du var med. Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden. og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg, så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.

Mentioned in the episode

Dirty Bit 

Et spillselskap i Bergen som lager mobilspill, grunnlagt i 2012.

Funrun 

Et spill utviklet av Dirty Bit som ble viralt og toppet listene i USA.

Fønderøn 

En spillserie laget av Dirty Bit.

Fønderøn 3 Arena 

Det nyeste spillet i Fønderøn-serien, et multiplayer racing game.

Google 

En viktig samarbeidspartner for Dirty Bit, de vurderer hvilke spill som skal fremheves i Google Play.

Google Play 

App-plattformen til Google, som vurderer hvilke spill som skal fremheves.

Editors Choice 

En kategori i app-stores der redaktørene velger ut spill.

Slush 

En stor tech-konferanse som Dirty Bit deltar på for å møte viktige personer.

San Francisco 

Et sted der Dirty Bit nettverker for å finne kontakter i Google Play.

LinkedIn 

Et sosialt nettverk som brukes for å finne kontakter og presentere seg selv.

iOS 11 

Den nyeste versjonen av operativsystemet til Apple.

Apple 

Et stort teknologiselskap som lager mobiltelefoner og operativsystemer.

No Bank 

Et finsk selskap som arrangerte en fest sammen med et finsk spillselskap.

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å rekruttere utviklere i Bangladesh.

Bangladesh 

Et land der Cefalo rekrutterer utviklere.

Participants

Guest

Anette Ståle

Host

Ukjent

Sponsors

Cefalo

Lignende

Loader