5/1/2024

Eks- Norwegian og Circle K-topp Jacob Schram om ledelse, strategi, gjennomføring og resultater

Jacob Schram, tidligere toppsjef i Norwegian og Circle K, deler sine erfaringer fra ledelse i krisesituasjoner og strategisk vekst. Han forklarer sin ledelsesmodell basert på fire pilarer: resultater, strategi, gjennomføring og mennesker. Schram understreker viktigheten av å bygge en kultur av tillit og samarbeid i en organisasjon, og å ha et åpent sinn for nye muligheter. Han mener at ledere må være gode på å gi feedback og skape et attraktivt arbeidsmiljø.

00:01

Tidligere Norwegian-sjef Jakob Skram deler sine erfaringer med krisen under covid-19 og sitt liv etter CEO-karrieren.

06:25

Å håndtere konkursbeskyttelse krever godt teamarbeid, strategisk planlegging og evnen til å holde roen i kriser.

13:07

Lederen må forstå helheten i virksomheten og involvere seg i ansatte for å oppnå suksess.

22:20

Lederskap krever engasjement, motstandsdyktighet og en god feedback-kultur for kontinuerlig utvikling i virksomheten.

28:38

Circle K tidlig omfavnet elbillading, til intern motstand, men ble til slutt markedsleder etter å overbevise europeiske og amerikanske kolleger.

Transkript

Mentioned in the episode

Norwegian 

Det norske flyselskapet hvor Schram var toppsjef.

Circle K 

Et internasjonalt selskap som tilbyr bensinstasjoner og convenience-butikker.

McKinsey 

Et internasjonalt konsulentfirma hvor Schram jobbet tidligere.

Statoil 

Et norsk oljeselskap som tidligere eide Circle K.

Essensen av Business 

En ledelseshåndbok skrevet av Jacob Schram.

Oslo Business Forum 

Et norsk forum for businessledere.

Mølle Mobility 

Et norsk selskap innen mobilitet.

SEPSA 

Et spansk energiselskap.

Covid-19 

En global pandemi som påvirket Norwegian og mange andre virksomheter.

Chapter 11 

En type konkursbeskyttelse i USA.

Red Nose Warriors 

En intern gruppe i Norwegian som jobbet med å støtte ansatte under pandemien.

T-leder 

En ledelsesprofil som kombinerer bred oversikt med dybdekunnskap.

Copenhagen Business School 

En dansk handelshøyskole.

ROCE 

Return on Capital Employed, en økonomisk måling.

B2C 

Forretningsmodell for å selge til forbrukere.

Elbilladding 

En teknologi som Circle K investerte i tidlig.

Alain Bouchard 

Gründeren av Circle K.

Elementation Kors Tard 

Det kanadiske selskapet som kjøpte Circle K.

Skyfall 

Et prosjekt for å integrere Circle K under Kors Tard.

Total 

Et fransk oljeselskap.

McDonalds 

En amerikansk fastfoodkjede.

Burger King 

En amerikansk fastfoodkjede.

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som rekrutterer utviklere i Bangladesh.

James Bond 

En fiktiv spion.

Statoil Fuel & Retail 

Tidligere navn på Circle K.

Kors Tard 

Det kanadiske selskapet som kjøpte Circle K.

Consumer Brand 

Merkevare som selger til forbrukere.

Employer Brand 

Merkevare som tiltrekker seg ansatte.

HR 

Human Resources, en avdeling som håndterer personalpolitikk.

Participants

Guest

Jacob Schram

Host

Ukjent

Sponsors

Cefalo

Lignende

Loader