4/26/2023

Lars Johan Bjørkevoll om å bygge ScalupXQ fra 0 til 60-70 milllioner i omsetning

Lars-Johan Bjørkvold, gründer og sjef i ScaleUpXQ, snakker om selskapets modell for å bygge skalerbare salgsorganisasjoner for andre bedrifter. De spesialiserer seg på "go-to-market"-fasen, og hjelper bedrifter med å systematisere salgsprosessene sine for å sikre vekst og effektivitet. Bjørkvold understreker viktigheten av å ha et strukturert salgssystem, og å fokusere på å finne den ideelle kunden i stedet for å forsøke å selge til alle. Han mener at salg handler om å skape en match mellom produktet og kunden, og at det er avgjørende å ha et stort antall potensielle kunder i prosessen for å sikre kvalitet. Bjørkvold deler også sine tanker om rekruttering og kulturbygging, og understreker at det er avgjørende å ha et team med dyktige og motiverte mennesker som jobber sammen.

02:08

Fokuset på systematisering er avgjørende for å oppnå vekst og skaleringspenger i selskaper i tidlig fase.

12:55

Salen diskuterer viktigheten av strukturert salg for vekstselskaper og hvordan læring fra markedet er essensiell for suksess.

26:03

Evnen til å se informasjon i kontekst og holde en god dialog er avgjørende for vellykket kommunikasjon og rekruttering.

35:25

Fokuser på å si nei til muligheter som gir tvil, og prioritere kvalitet i rekruttering gjennom kvantitative tilnærminger.

38:30

Konsentrer deg om kvantitet først for å finne kvaliteten i rekruttering og salg, ifølge suksessfulle gründere.

Hei og velkommen

Transkript

Hei og velkommen til Shifters podcast. Ukens gjest har vært gjest et par ganger tidligere. Det er nemlig Lars-Johan Bjørkvold, tidligere Chief Growth og Chief Commercial Officer i Seneta. Han var med å bygge opp Medieplanet og hadde en sentral rolle i å skalere den reisen der.

35.560 s
00:00:01

Nå er du sjef i ScaleUpXQ, som du grunnet i 2018 sammen med Bjarne Melby, Rune Larsen og Markus Devold Socknes. Velkommen, Lars-Johan. Takk for det. Du sitter jo også i skiftet styre. Du er så flink at du fikk en plass der. Det var veldig fint å være derfor jeg fikk en sånn plass. Jeg vil bare informere om det. Hva er ScaleUpXQ? ScaleUpXQ er et selskap som bygger ...

29.360 s
00:00:37

andre selskaper sine skalerbare salgsorganisasjoner, mens vi gjør salg for dem i parallell. Så vi både... Så du hjelper selskapene med å selge? Ja, vi hjelper selskapene med å selge, men det aller viktigste er at vi også ruster dem til å bli selvstendige, slik at de ikke skal være avhengige av for eksempel sånne som oss eller andre ansvarspartnere. Så vi bygger opp hele grunnfundamentet for skalerbarhet, mens vi gjør salgsjobben for dem, slik at vi er ute i markedet og bygger...

27.760 s
00:01:07

skalere bare fundamentet hvordan man organiserer seg og så videre, basert på reelle markedserfaringer, ikke på hypoteser og tankespinn. Så dere er en slags coach som gjør jobben i starten til at de klarer det selv, og så er dere ute av bildet? Ja, på en måte så kan du si det, altså en annen måte å si det på er at det er som egentlig å

19.780 s
00:01:35

å få noen inn i organisasjonen eller ansette egentlig en chief commercial officer eller chief revenue officer som kommer med et fullt team som bare plugger seg på fra dag en og gjør alle tingene i en

12.600 s
00:01:55

prioritert rekkefølge som vi mener er en god rekkefølge, og da får du en helt insane effekt med en gang, i stedet for at du skal sitte og vente og sløsse på masse tid. Dette høres jo ut som en bra annonse. Det er jo kanskje du burde ta betalt for det her. Ja, det burde jeg faktisk. Men vi skal forhåpentlig snakke om mange forskjellige ting. Men det har gått ganske bra med dere. Ja, det vil jeg si. Hvordan har det gått? Du har vært offentlig med noen tall, har du ikke?

26.280 s
00:02:08

Vi har vel hatt 75-80% vekst hvert eneste år de siste fire årene, og år i år ser jeg også veldig bra ut enn så lenge. Så vi har en ganske god vekst, og så har vi hatt med oss et marginbilde som er veldig positivt også.

16.660 s
00:02:35

Så hva betyr det konkret? Hvor mye vil du omstå til for i år? I år, hvis vi lykkes med målsetningen i år, så vil vi ligge et eller annet sted mellom 65 og 75 mil. Litt av alberom har jeg lyst til å ha. Og så var vi vel på 34 i fjor, så da er det en 100% økning vi sikner på i år. Ja, nydelig. Og hvor mange ansatte er dere?

20.640 s
00:02:52

Nå begynner vi å bytte, skal vi si, vi driver å ansette akkurat nå, så jeg er litt usikker på akkurat hva ansettelses, men 35-36 stykker. Hvordan er det å drive et selskap med 35 stykker versus at det er tre gründere, eller fire gründere som vet hva som skal gjøres? Det er en ganske stor forskjell. Nå er det jo sånn at jeg har jo vært igjennom denne reisende pagangen før, og

27.460 s
00:03:13

Det er klart det at jeg føler at jeg kom ganske mye mer forberedt denne gangen her enn det jeg har gjort tidligere. Vi prøver å holde det ganske tight, så det vil si at jeg ønsker ikke å bygge et stort selskap her i Norge med 500 ansatte. Jeg har fått den opplevelsen av å bygge mindre enheter som jobber mye tighter sammen,

28.900 s
00:03:41

Så det vi har hatt veldig mye fokus på siden starten er faktisk å prøve å ivareta denne kjappe pøkker, lav takhøyde, veldig uproblematiske beslutningsruter og så videre. Og jeg synes vi har klart det egentlig ganske bra, så jeg er ikke helt sikker på om det oppleves så forskjellig fra de som har kommet inn i selskapet de siste årene.

24.140 s
00:04:10

Men det er klart at det er litt forskjell for oss i det at du får flere strengere spill på, mer folk å lene deg på. Du må vise kanskje tillit på en helt annen måte enn det du måtte gjøre tidligere når du måtte bære alt selv, slippe opp kontrollen. Det er ganske mange ting som skjer. Og så er det jo kanskje den erkjennelsen med at det å bygge et selskap som da er i vekst,

29.000 s
00:04:35

og som ansetter fortløpende, det er jo en konstant omstillingsprosess. Den stopper jo aldri. Du kommer egentlig aldri i mål. Det omstilles hele veien, og det å prøve å ha gode prosesser for det, og prøve å se menneske også i det, slik at det ikke blir

15.640 s
00:05:04

Bare struktur og ingen mennesker, heller. Mennesker og akkurat passende struktur. Ingen struktur. Ingen struktur, det går ikke så bra. La oss ta det tilbake til starten. Hvordan kom du på ideen på å starte dette her? Det er ikke sånn at det ikke finnes folk som kan selge og lære opp selskapet i å selge. Hvorfor tenkte du at dette var en mulighet?

24.440 s
00:05:20

Det finnes veldig mye gode selgere, og det finnes også veldig mye gode salgsledere, og det finnes også veldig mye bra outsourcing-miljøer. Men det er helt klart at den fasen som vi spesialiserer oss på, det er den fasen som gjerne refereres til som go-to-market-fasen, og det er typisk

21.020 s
00:05:45

I hvert fall i Norge og Norden er det typisk sånn side-til-serie-a-funding-fasen. Du får penger egentlig for å systematisere det du holder på med. Så når du sier du får penger, du synes at man får en investering? Ja, enten det, eller får en investering, eller får budsjetter hvis du er et etabelt selskap. Fordi du skal skalere. Det er skaleringspenger. Det er egentlig første slumpen av penger for skalering, men egentlig så er det

24.240 s
00:06:06

penger som du får for å gå, jeg vil kalle det akseleringspenger. Du får penger for å gå ifra noe som er usystematisert til noe som blir mye mer repeterbart og mye mer forutsigbart, og det er når du ser den repeterbarheten og forutsigbarheten du gjerne får skaleringspengene.

15.500 s
00:06:31

Og hvis du bruker skaleringspenger, som kanskje er den større slumpenger, før du egentlig har gode repeterebare arbeidsprosesser og en mer forutsigbar output av det, så er det ofte sånn at du sløser på pengene. Så det handler om å systematisere først? Veldig mye systematisering. Ja, ikke sant? Og når det er på plass, så skaleringspengene? Da kommer skaleringspengene, og da er det bare.

21.280 s
00:06:47

Er det da typisk serie B? Typisk serie B, og i Norge kan det også være serie A, for vi er litt andre rigget her. For de som ikke er vant med begrepene, så er det pre-seed først, og da er det typisk du har ikke noe produkt. Du går og spør venner og bekjente om å få en sjompenker for å lage et selskap. Riktig. Veldig eksperimentelt, ikke sant? Veldig eksperimentelt. Og så har du seed. Hva har du for noe da?

23.300 s
00:07:08

Nævnt i episoden

ScaleUpXQ 

ScaleUpXQ er et selskap som hjelper andre selskaper med å bygge skalerbare salgsorganisasjoner.

Xeneta 

Lars-Johan Bjørkvold var tidligere Chief Growth- og Chief Commercial Officer i Xeneta.

MediaPlanet 

Bjørkvold var med å bygge opp MediaPlanet.

Bjarne Melbye 

Bjørkvold grunnla ScaleUpXQ sammen med Bjarne Melbye, Rune Larsen og Markus Devold Socknes.

Rune Larsen 

Bjørkvold grunnla ScaleUpXQ sammen med Bjarne Melbye, Rune Larsen og Markus Devold Socknes.

Markus Devold Socknes 

Bjørkvold grunnla ScaleUpXQ sammen med Bjarne Melbye, Rune Larsen og Markus Devold Socknes.

Seneta 

Bjørkvold jobbet i Seneta før han startet ScaleUpXQ.

go-to-market 

Bjørkvold mener at den "go-to-market"-fasen er svært viktig for et selskaps vekst.

CRM 

Bjørkvold anbefaler å bruke et CRM-system for å spore data og identifisere mønstre.

Salesforce 

Bjørkvold nevner Salesforce som et eksempel på et CRM-system.

Lean Startup 

Bjørkvold sammenligner sin tilnærming til salg med Lean Startup-prinsippene.

Lean Sail Up 

Bjørkvold bruker begrepet "Lean Sail Up" for å beskrive sin tilnærming til salg.

AI 

Bjørkvold diskuterer hvordan AI påvirker salg og kunders oppfatning av automatiserte henvendelser.

account-based salg 

Bjørkvold forklarer forskjellen mellom transaksjonelle salg og kontobasert salg.

solution salg 

Bjørkvold forklarer forskjellen mellom transaksjonelle salg og solution salg.

educational sales 

Bjørkvold forklarer forskjellen mellom transaksjonelle salg og educational sales.

LinkedIn 

Bjørkvold anbefaler å bruke LinkedIn for å finne potensielle kandidater til jobb.

Cefalo 

Cefalo er en sponsor for episoden, og er et norsk outsourcing-selskap som rekrutterer utviklere i Bangladesh.

Bangladesh 

Cefalo rekrutterer utviklere i Bangladesh.

Proof 

Bjørkvold nevner Proof som et verktøy for å finne potensielle kunder.

customer success 

Bjørkvold diskuterer viktigheten av customer success i salg.

product led growth 

Bjørkvold nevner product led growth som en strategi for å drive vekst.

B2B 

Bjørkvold snakker om B2B-salg.

serie A 

Bjørkvold diskuterer forskjellige investeringsrunder, inkludert serie A.

serie B 

Bjørkvold diskuterer forskjellige investeringsrunder, inkludert serie B.

pre-seed 

Bjørkvold diskuterer forskjellige investeringsrunder, inkludert pre-seed.

seed 

Bjørkvold diskuterer forskjellige investeringsrunder, inkludert seed.

product-market-fit 

Bjørkvold diskuterer viktigheten av product-market-fit.

ideal customer profile 

Bjørkvold diskuterer hvordan å identifisere en ideal customer profile.

marketingmaskineri 

Bjørkvold mener at salg kan bidra til å forbedre marketingmaskineriet.

customer-sukkessmaskineriet 

Bjørkvold mener at salg kan bidra til å forbedre customer-sukkessmaskineriet.

Deltagere

guest

Lars-Johan Bjørkvold

host

Ukjent

Sponsorer

Cefalo

Lignende

Loader