Hei og velkommen til Skifters podcast. Ukens gjest er Alexander Lenard Larsen, som er medgrunder, styrleder og COO i kryptospillselskapet Sky Mavis. Og på høyden så har vel Sky Mavis vært 5,7 milliarder eller 30 milliarder kroner, helt sånn sinnssykt synd. Og så ble de hacket, og det skal vi få høre litt mer om. Men først og fremst, velkommen til Alexander.
Takk skal du ha. Veldig hyggelig å være her. Jeg hadde mye å gå over her. Ja, men du, rett før jeg begynte å ta opp, så snakket du om Nintendo. Hva var det du fulgte for det? For det var interessant. Altså, jeg elsker Nintendo, det forstår jeg også du også gjør, og din første gaming-konsol var en Super Nintendo? Ja, altså, nå er jeg født i 86, og...
Jeg har alltid elsket gaming, egentlig. Jeg spilte så mye Super Nintendo at faren min sa at jeg drømte om det og pleide å trykke meg i søvn. Det var litt obsessiv, det kan man vel si. Jeg tror det er et grunnelement i min personlighet også, at ting tar veldig overhånd når jeg først bruker mye tid på det. Det går veldig all in, og det har veldig... Men du, Nintendo er en fantastisk selskap. Super innovativ, ja.
Hvorfor er det så jævlig bra spillselskap? Som jeg ser på Nintendo, så handler det ofte mye om, eller spillselskapet handler mye om kultur. I Nintendo, det er jo et japansk selskap,
Det handler mye om perfeksjonisme og kvalitet i alle ledd. De tar seg tid til å levere gode produkter. Og ja, det er veldig tydelig når du spiller det. Og så tar det mye eierskap til produkter også. Man ser det også tydelig når det er japanske selskaper som feiler. Så tar de også eierskap til det, og ofte står det å bukke
vokke på scenen for eksempel til alle sammen og beklager seg veldig. Og det har jeg mye respekt for. Og respekt også er jo et grunnelement i den kulturen der. Så jeg tror jo det er en av de grunnene til at Nintendo har lykkes over så mange år. Men nå
Men nå skal det sies at japanske spillselskaper også, de har ikke innovert sånn ekstremt mye i det siste heller. Så det er noe der at hvis det blir for tradisjonelt, så går det litt på bekostning av innovasjon. Men du, hvordan klarer man, altså jeg synes nesten alle Mario-spillene er bra da, uansett liksom. Det er Mario Kart, Super Mario, 3D World, eller noe av den siste, altså Mario Odyssey, og så videre. Men hvordan klarer man
å leve, altså bruke så mye tid på en ting å lansere og ha suksess altså det er noe med, det strider mot denne lean startup det er bare sånn, du bruker dritlang tid på noe som blir suksess, garantert altså, hvordan får man det? Jeg tror ikke det er noen garanti i det. Spill er jo veldig sånn der er det jo ikke sånn. Den prøvde seg jo faktisk, for å ta et sted der den feiler litt, den prøvde seg jo litt innenfor mobil og der liksom da folk brukte de samme
de samme ferdighetene som du har opparbeidet deg ved å lage konsolspill, for eksempel. Der er det for eksempel Supercell som er helt rå på det. Nintendo har jo sine basisferdigheter, kan man vel kanskje si, at de har team som har lagd mange spill sammen, som kjenner hverandre veldig godt. Jeg tror noen av de direktørene som er i Nintendo og jobber der i
30 år, altså hele livet nesten, hele arbeidskarrieren sin. Og da får du et ekstremt godt velolje av maskineri. For å dra deg litt over til SkyMavis, sånn som vi lager spill nå, og når vi også investerer i selskapet, så har det utrolig mye å si hvor mange
spill har det her teamet laget sammen før for å se at det produktene de leverer faktisk er av høy kvalitet. Og vi tenker også at et studio kanskje må ha et par spill under beltet for at det skal komme en hit til slutt. Men å bli en hitmaskin det tror jeg også handler mye om den IP-en man er i. Nintendo selvfølgelig, og de har også distribusjonskanaler som gjør at de kommer ut til folk og da får de også øye opp for de produktene. Det blir jo
laget og skippet helt ekstremt mye spill på Steam. Jeg husker ikke akkurat om det, jeg tror det er 50 om dagen eller noe sånt nå. De aller fleste går jo ekstremt dårlig. Det er en utrolig hard bransje sånn sett da. Så det å ha distribusjonskanalen, den pleier jo å si, sånn for å dra til start-ups da, at første gang for andre fokuserer utrolig mye på produkt, andre gang for andre mye på distribusjon. Og jeg tror det er mye sannhet i det da. Ja, absolutt.
Det kan vi også snakke mer om. Men du, fra Nintendo til Sky Mavis, som kanskje blir en ny Nintendo. Eller større, forhåpentligvis. I en podcast om 30 år snakker vi om hvor fantastisk Sky Mavis er. Hva er Sky Mavis, Alexander? Sky Mavis er et teknologiselskap som lager spill.
og infrastruktur til der vi bruker blokksjedeteknologi. Det er en veldig høyt nivå måte å si det på. Da kan du si at de spillene vi lager, for eksempel, de bruker elementer av real player ownership, eller at spillere får eie sine spillfigurer på en ny måte. Hvordan er det en ny måte? Veldig basic. Hva betyr det?
Vi bruker blokkjedeteknologi så vi lar spillere eie figurer som unike digitale figurer, eller NFT-er, som det heter. Det vil altså si at de har full eierskap hvis de har lyst til å trade det for eksempel etter at de har kjøpt dem, så kan de gjøre det. Eller bare å beholde det som et samråd i X, så gjør de også det. Har den figuren noen egenskaper? Eller er det bare en sånn, det er figuren din?
Det kommer litt an på hvordan spill man lager da. I vår flagship som heter Axie Infinity så er det veldig søte litt Pokémon-aktige figurer som spillere er i da, som man kan bruke til å slåss mot andre spillere for eksempel. Og så du kan også spille med dem i mange forskjellige spill som enten vi lager, eller som community eller tredjepart spillutvikler som vi partnerer med lager. Og for hver gang
hvert gang de spillfigurerne gjør noe i de her spillene, så opptjener de seg poeng, og så går det da inn og blir skrevet til blokkjeden. Sånn at du har en... En historikk. Ja, det er akkurat det. Så den her unike historien til de her figurerne, er det noe som ikke har blitt laget på samme måte før, som gjør at du får et
et større eierskapsforhold til det da, enn kanskje en figur som er i vanlige spill, et skin for eksempel da, i Counter-Strike, som du har ikke det samme, det er på en måte kun bunnet inn i det spillet da. Men hva ved figuren her som gjør den unik, bortsett fra, altså er det sånn, kan du justere, kan du liksom designe den selv?
Ja, altså, i vår så kan du jo legge til sånne customise ting til den, og det er på en måte ikke det som egentlig er det helt unike her, det handler mye om hvordan datene blir lagret, at du kan se for deg om 20 år, så
selv om Axie har blitt skjøttet ned, så kan du da se den figuren du har i din wallet, fordi den er lagret som en NFT, som du alltid har med deg de neste årene uansett, så kan du se at her er de tingene jeg gjorde i det spillet. Det har betydning for deg som person. Og der kan jeg ta et direkte eksempel fra min bakgrunn. Jeg er en gamer, har alltid elsket å spille spill,
Brukte mye tid av meg på å spille konkurransedrevet spill før det ble kult, egentlig. Representerte Norge i World Cup 3 og Dota veldig, veldig tidlig. Og det er jo vanskelig for meg å bevise det her når jeg sitter og sier det til deg nå. Men hvis da for 15 år siden, når jeg gjorde de tingene her, hvis det hadde blitt utstedet som en NFT av Blizzard, da...
så hadde det blitt skrevet i min wallet, så hadde det stått ok, jeg gjorde de og de tingene. Når Norge spilte 1-1 mot Sverige i år 2005, for eksempel, så var jeg og gjorde de og de killene, ikke sant? Det hadde mye betydning for meg, for min historie. Og jeg tenker at det er på en måte et utrolig viktig element å ha med seg når man skal forstå de her NFT-figurerne. For det er mange som ser på dem kun som et spekulativt objekt. For meg handler det mye mer om digitalt eierskap da. Det at du
faktisk eie dine egen spillfigurer, dine egen historier. Så jeg tenker at det er det, og så er det også at vi bryr oss veldig mye om, altså jeg blir også veldig tiltrukket av å eie sin egen data på alle digitale plattformer. For eksempel hvis du bruker Facebook, så vil jeg helst at jeg skal eie den dataen der selv, og da skal jeg kunne selge den videre, for eksempel hvis noen har lyst til å bruke den, ikke det at plattformene skal eie det. Det er veldig sammensatt, kan man kanskje si. Ja, det gir mening det. Ja.
Hvordan tjener dere penger på at folk har sine egne figurer med historikken knyttet til en blokkskjede? Spillere kan lage eller breede nye spillfigurer og aksjer. Da tar vi en kutt av det. Når de trader på vårt markedplass, så tar vi en kutt av det. Hvorfor er man interessert i å kjøpe en annen persons figur?
Det handler jo litt om hvor sterk den figuren for eksempel er, eller hva man kan bruke den i spillet, eller for eksempel historien til den figuren. Vi selger ikke dem direkte. De må lage dem, de må breede dem selv, og så selger de det videre. Ja, ikke sant. Så en grunn kan være at den har en unik historie, jeg har vært med på...
noen kule ride eller whatever. En annen ting kan være at den har fått noen egenskaper i form av historikken som gir noen fordeler i et spill. Er det det som egentlig er? Folk nå kjøper de her figurerne fordi de er sterkere i battle da. Altså når du skal slåss mot andre spillere. Så det er litt sånn play to win? Ja, du kan jo egentlig si det da, men allikevel så vil du jo ha på slutten så har du jo elementer av ferdighet også da. Akkurat som at
Jeg vet ikke om du har spilt Magic the Gathering eller andre samlekortspill av Pokémon for eksempel. Konseptet der er i hvert fall at du har 60 kort, sett sammen de kortene, alle sammen har egentlig tilgang til de samme kortene. Du kan kjøpe noen som er litt dyrere kanskje, men det går rundt til et visst nivå, og så er det på en måte kun ferdigheter på toppen da. Ja.
Men så du kjøper deg litt fordel da, sånn sett? Ja. Men du kan ikke vinne bare med fordel? Du kan ikke vinne bare med det. Det er en del skill i toppen da. Det blir som et klassisk mobilspill der du ofte kan kjøpe deg litt høyere opp i nivå, og så kommer du til maksnivå, og så er det kun ferdighet. Ja, jeg skjønner. Ok. Og hvor mye selges en sånn figur for da? Det kommer veldig an på da.
Jeg tror den dyreste som jeg har solgt for gikk for 7 millioner kroner, hvis jeg ikke husker helt feil. For en figur? Ja, men det er mer et unikt samlerobjekt. Så vi har noen figurer som er ekstremt limited edition. Jeg har et par sånne som jeg er veldig glad i, som har mye betydning for meg, for min
Min historie i Exy da, og dem er ganske dyr. Og så har du andre da, som er bare mer dagligdags. Du kan sammenligne med Common Korta egentlig. Og dem tror jeg er den billigste du kanskje kan få, er nedi sånn 20-30 kroner per. Og så trenger du tre stykker for å betle mot andre. Ok, så hvis jeg skal da kjøpe en sånn figur, så kan jeg gå på deres markedsplass. Og så kjøper jeg den, la oss si jeg kjøper den for 100 000. Da får dere...
For en prosentandel av det da? Ja, så vi tar da 4,25 prosent av det til den kutten til Axie da. Er det hovedinntektskilden deres? Ja, det er en av de mange vi har da. Så for å forstå Skarnevis så må man kanskje ta et steg tilbake. Men for å avslutte det med markedsplassvolumen da, så har vi hatt over 4 billion dollar da.
som har blitt tradet mellom spillere i Axie. Det er den mest tradet NFT-kolleksjonen noensinne, større enn for eksempel Bored Ape, eller som kanskje flere har hørt om. Men det blir veldig mye aktivitet for eksempel i 2021 og starten av 2022. Så det er dere skatt 4% av 4 milliarder dollar? Ja.
Hvor mye er det? 400 millioner? Nei, 180 millioner dollar. Ja, selvfølgelig. Det er en samfunnsviter. Det er en av flere inntektskilder. Hvilke andre inntektskilder har dere? For å forstå skal jeg med, jeg sa jo inneningsvis at vi lager spill, men vi lager også infrastruktur til Web3. Når vi startet å lage
så tenkte vi at vi har lyst til å lage et søtt, lite kjæreryspill som folk kan lære seg om blokksjedeteknologi ved å spille. Så begynte vi å lage det, og så innså vi at infrastrukturen rundt hele det økosystemet her er ganske ungt. Så vi må begynne å lage litt infrastruktur også. Da var jeg såpass heldig å ha veldig, veldig flinke folk som jeg jobbet sammen med, som også kunne bygge det, flinke ingeniører. Så da utvider vi
selskapet til, i stedet for å bare lage spill, til også lage infrastrukturen sånn at den først kunne fungere til oss, og så var ideen at andre spillutviklere skal kunne ta del av det produktet vi lager for oss selv. Så det er litt som vi dogfooder vår egen plattform. Og der nå som vi er i dag, så publisher vi andre spill som også bruker den plattformen vi har laget. Så det er en distribusjonplattform, du kan tenke deg hvis du er kjent med Steam for eksempel,
Folk som har lyst til å spille blokksjedespill nå kommer til oss. De går inn i en interface. Der kan du velge en del forskjellige spill. Alle de er kvalitetssikre av oss, og alle sammen bruker blokksjedeteknologi. For å spille de spillene, så lager du deg en bruker, og samtidig som du lager en bruker, så får du også en wallet, der du kan lagre de her spillfigurerne, og også lagre dine egne penger da.
Så det er veldig sammensatt. Ja, det er litt som Nintendo da. Som lar spillutviklere, altså bygger en plattform, som spillutviklere kan bygge et spill på. Nintendo, og så med distribusjon, dere taler av distribusjon sånn sett da, mens i Nintendo-tilfellet så må man spillutvikleren selv skaffe distribusjonen til det spillet. Ja, til en viss grad. Nintendo har jo ofte avtaler med butikker. Så jeg
Sånn som jeg oppfatter det, er at hvis det er høykvalitetsspill som går igjennom den Nintendo-maskineriet, så kommer de også å bli fortatt del i deres hulleplass. Fordi de bruker deres plattform som egentlig er Nintendo. Men dere har bygd en spillplattform? Ja, det er det som er en av delene. Vi ser for oss at
de aller fleste som kommer til å begynne å bruke blokksjedeteknologi kommer til å finne ut av det gjennom spill, fordi det er en unik, ny måte å spille på. Da blir det også ombordet til blokksjedene, og så får du også bruke de andre unike egenskapene som er der, som for eksempel å overføre penger til hvem som helst i verden utrolig billig uten at det er sensurert av noen. Det at du også eier din egen dataprogram
helt full i da. Har dere bygd dette helt selv, eller har dere bygd på toppen av noe annet? Så vi har brukt Ethereum-rammeverket, altså Ethereum Virtual Machine, til å lage vår egen blokkskjede. Så vi har vår egen blokkskjede også, som heter Ronin, som akkurat nå har rundt 2,2 millioner månedlige brukere. Så det er begynt å komme seg opp igjen på et ganske bra nivå, til og med etter den hacken, som er ganske setback. Så
Men vi har laget veldig, vi har customisert veldig mye av det selv, sånn at det skal passe unikt til spill, og de brukere som bruker spill, de har spesielle behov. Og det vi fant ut av når vi begynte å lage dette selskapet for rundt seks år siden, så var det ingen andre som hadde laget de spillene her før. Vi var en av de aller aller første som klarte å se på det potensialet, og da
må du på en måte også forstå det problemet du har lyst til å... Du skjønner det problemet mye bedre enn mange av de andre. Så vi fikk veldig mange sånne pitcher. Å, dere burde komme og bygge med oss, fordi vi skal løse deres problem. Så vi begynte å se litt dypere, men de skjønner jo ikke problemet vi prøver å løse en gang. Og da ble det veldig tydelig at vi må gjøre det her selv. Og da blir det også... Markedspotensialet blir mye større, men fallhøyden også er utrolig mye større. Fordi du griper jo over... Du prøver å skape så mye ting samtidig, så...
Vi pleier å si at hvis vi klarer å komme oss til 80% på for eksempel Wallet, på blokkskjeden, på distribusjonsplattformen, på oss og alle de spillene, så gjør det at vi har hele pakken såpass unik at da vil de fleste spillene komme til oss, og så kan vi etter hvert begynne å perfeksjonere resten. Og er det sånn at, ok, da jobber du med spillutviklere da, som vil lage et blokkskjedespill? Ja, som gjør det. Så vi har
har jo vår egen investeringsarm der, så vi har allokert 10 millioner dollar til å publisje andre spill, og den leder jeg da. Så vi...
Da ser vi på utrolig mye selskaper som har lyst til å lage spill innenfor blockchain-teknologi, bruke det til å gi en bedre spillopplevelse til brukere. Da velger vi å investere, publisere hos oss, og så tar vi dem til markedet. Hvor stor andel av inntektene kommer fra denne delen, altså infrastrukturdelen?
Det er veldig nylig egentlig at vi har begynt å se litt traction der. Den største delen kommer fra markedsplassen, men så har vi også en annen del, jeg nevnte så vidt walleten, men hvis du ser for deg en wallet der du har muligheten til å swappe, du kan bytte mellom forskjellige valuta, så tar vi også en kuttveg om folk driver å trade der. Så den
Den visjonen vi jobber mot nå er en fremtid der folk spiller spill, der de har kanskje muligheten til å tjene noen ting inn i spillet. De får det her på telefonen sin, og de kan bruke de pengene, den virtuelle valutaen de har fått til å kjøpe ting i butikken der de er, uansett hvor de er i verden, og kan overføre penger til hvem de vil uansett i verden. Hvordan tjener man penger i spillet?
Det kommer litt an på hvordan spillet er satt opp da. Ok, for det finnes spill hvor du kan tjene penger? Det finnes spill der spillere kan tjene penger, ja. Altså det var en av grunnene til at Axie ble veldig populært innledningsvis, er jo at det lagde en mulighet for folk til å tjene penger på for eksempel å lage seg nye Axies, eller selge det, og så andre folk kjøper det igjen. Og så handler det jo litt også om hvor dypt er spilluniverset der da. Det å tjene penger i spill er egentlig ikke nytt.
faktisk. Du kan jo si at i World of Warcraft så har folk tjent penger på å spille og farme gull i en, ikke en mannssalder da, men det er ikke langt unna nå. Men der går du jo imot demmes terms of service da. Så du blir egentlig bennet hvis du selger gull. I Axie så kjører vi en helt åpen økonomi. Hvis du spiller, du er flink å spille, du kan komme høyt på leaderboard,
Da tjener du X-tokens som har en ekte verdi. Du kan da selge den for ekte penger, for eksempel. Og er det tokens fra dere? Ja. Vi utsteder vår egen token, for eksempel. Akkurat nå ligger den vel på...
64. plass eller noe sånt i verden av de største kryptotokene. Ja, så det har basically deres egen kryptovaluta? Ja, altså vi tenker ikke på det som en valuta egentlig, så jeg tror at... Men en mynt? En slags coin da? Ja, egentlig en token da. Ja, en token. Fordi at det å kalle noe for en valuta så insinuerer kanskje at det skal være mer stabilt da. Ok, det er en... Ja.
en asset, en verdi. Det er jo en slags penge. Du kan bruke det til å... Det representerer jo en slags verdi. Mm.
Men det å si at noe er en valuta, for meg handler det i hvert fall om stabilitet, at det skal brukes i det daglige lakset. Norske kroner er en valuta, filippinske peso er en valuta, dollar er en valuta. Axie Infinity Shards skal egentlig representere eierskapet av et desentralisert spillunivers da, med Axie. Man kan bruke det til å betale. Det handler bare om at det er andre folk som er villige til å ta det imot som betalingsmiddel. Hvis du kan si det sånn, så kan alt være en valuta. Ja, nettopp.
Er det sånn at det er mange som spekulerer i den kursen? Ja, det har vært veldig, veldig mange som...
Den gikk utrolig høyt, helt innledningsvis. Vi solgte til våre investorer, seed-investorer, da solgte vi til 0,08 dollar per token. På høyeste var den vel verdt 160 dollar per token. Så det er ganske sånn, jeg tror det er en av sånne venture scale returns, det er utrolig bra. Nå har vi også en annen. Hva ligger den på nå? Nå er den vel ned på 7-8 eller noe sånt, så vidt jeg husker. Så den er ganske solid opp enda, men ganske solid ned fra toppen. Sånn er det jo ofte i krypto, og det går høyt
høyt opp, og så går det fort ned. Så det er jo veldig refleksivt, kan man kanskje si. Ok, så da Sky Mavis er selskapet, og så X-Infinity er et av flere spill som er inne i dette universet, den infrastruktureres. Dere tjener penger på
Det dere primært har tjent penger på er jo at folk trader sine figurer. Det dere utvikler selskapet til å gjøre nå er mer på infrastruktursiden og inviterer da inn eksterne spillutviklere og har en forretningsmodell knyttet til det. Ja.
Og der er det også litt av det samme da. Hvis de bruker vårt markedsplass, som vi da lagde for Exim, men nå har åpnet opp for andre, så tar vi en kutt av det. Da tar vi 2,25 prosent. Samtidig som vi også har den walletløsningen der vi da, når de da swapper mellom forskjellige valuta, så tar vi en kutt av det også. Så der tenker jeg at det er utrolig mye uforløst verdi da. Så hvis du skal lage en pie chart basert på inntekten i dag, hva
var den aller største biten i den eksisterende markedsplassen. Ja, enn så lenge. Faktisk nå, hvis du ser bare, hvis du skal ta et bilde i dag, så er det ganske likt egentlig. Vi tjener mye på markedsplassen i aksje, men vi tjener også mye på swap. Der folk swapper mellom for eksempel USD-coin og AXIE-coin, for eksempel. Eller spekulere i vår egen andre valuta som heter Ronin-token.
Så det er mye der da. Vi lager egentlig, det er jo en betalingsnettverk inni her også, så det er mye vi har laget. Mange forretningsmodeller da, eller forretningskilder. Ja, så det er veldig sånn multifaceted da, kan man vel kanskje si, og plattformen er veldig vertikalt integrert, fordi vi eier alle de, eller mange av de her produktlinjene selv da. Og det som er utfordringen her er jo at
nå er vi 260 søkere i selskapet, så det begynte å bli ganske stort, så vi har dedikert personell. Men det har vært utfordrende når du prøver å gripe over en så stor mulighet. Fordi prioriteringen blir, de er beinhard. Og så kommer det ofte, et av problemene er at når du da skipper noe, så har du kanskje ikke like god tid til å jobbe med retention etterpå. Du må få produktene ut, og så ok, da må vi over til neste, da må vi få neste. For det handler om hvordan du klarer å lage hele den produktlinjen, hele den plattformen som da, ok,
ok, nå klikker det, nå funker det at alle de her tingene henger sammen, og så kan du gå tilbake og begynne å perfeksjonere det. Og jeg tenker at det er en ganske nyttig måte å tenke inn for start-ups også, det med lin. Er det lin? Ja. Altså, jeg føler ikke det er lin enda. Ja, men altså, når det gjelder det å skape produkter, og så gå videre til neste, så må du skippe en MVP da. Jo, jo. Men dette gjør dere mange ganger samtidig. Ja.
Det er jo dette egentlig oppspilt i spørsmål, fordi det er jo veldig kompliserende med mange forretningsmodeller, eller mange inntektskilder.
Hva er North Star Metric? Hva er alene selskapet? Hva er det viktigste å prioritere? Det blir jo mer og mer krevende desto fremgjort hva selskapet er. Helt klart. Det viktigste for oss er å onbole mest mulig brukere inn til dette økosystemet. Hvis du ser for deg at de her brukerne på sikt kommer til å ønske å utforske Web3-utvikling,
Hvis de da har walleten, vil det da være et slags bindende sledd der de spiller alle spillene? Ok, da må du trade i walleten. Ok, du har lyst til å kanskje trade noe innenfor DeFi eller låne noen ting, da bruker du også walleten. Så walleten er det touchpointet som er kanskje det absolutt aller viktigste. Ok, tenker du at walleten skal bli walleten? Altså, the wallet? Ja, det er det som er. Altså, enkelt som ikke har noe med spill å gjøre?
Nei, det er på en måte det som er målet. Det aller aller siste målet, at den måleten der er der folk lagrer alle pengene sine også, for eksempel. Blir det noen slags kustodien da, eller? Nei, det er non-kustodien. Hvis du tenker innfor web 3, så kan
altså vi ønsker ikke å køste dem deres penger. Du lager ditt eget wallet, du har et eget private key setup da, som gjør at hvis du da husker på dine 12 ord da, så gir det deg tilgang til den walleten der. Så det er ikke noe som vi har kontroll på. Men det finnes også noe som heter multi, ja,
MPC-wallet, for å gjøre det minst mulig teknisk. Men da kan du lage en wallet med e-mail. Men da er det fremdeles ikke vi som har muligheten til å ta deres penger. For det har aldri vært vårt ønske å operere nødvendigvis som en bank. Hvis vi har den wallet-interfacen i hvert fall, så kan vi tilby dem tjenester der vi kan tjene penger på sikkert. Det er det som er den helt siste endestasjonen. Men for å komme dit, så må vi on-board veldig mange brukere. Så user acquisition til den walleten, det er egentlig alle spillene.
Ja, skjønner. Så det er veldig, på en måte, det er det er, ikke sant, og det er egentlig dere bygger en annen funnel inntil en wallet. Ja, basically, men det betyr jo også at alle de spillene må være utrolig bra, og vi er jo også et spillstudio, så vi lager jo våre egne spill, men den walleten da er jo, akkurat som at du har andre selskaper, for eksempel vi skal ha hørt om Grab. Nei.
Det er et stort selskap i Sør-Østasien der de egentlig har sånn ride share. Ikke Uber akkurat, men de kjører rundt på sånne scooter da. Men det som er det artige der da, at den
ride-dreier der, det er acquisition til deres wallet. Der de tjener mye penger da. Når folk da kjøper med den walleten i butikken, så tjener de penger på det. Så det er jo veldig mange måter på en måte å få brukere til en wallet da, fordi at alle vet jo at folk som har banktjenester for eksempel, eller i bank, der er det mye penger å tjene. Så kanskje det er på en måte en mulig endestasjon der, men ikke at vi skal fungere akkurat som en bank, men en wallet vil fungere som folks personlige bank. Ja.
Jeg tenker litt på VIPSE, som egentlig er vennerbetalere. Du installerer det for å overføre penger til en venn eller noen på Finn, men så blir det de facto måten å betale på på nett. Det er akkurat det som er det.
det aller største det kan bli, sånn som jeg ser meg for. Men så er det utrolig mange andre ting på veien som utløser verdi for Skyneris. Det første vi må gjøre er å lage denne spillplattformen utrolig bra. Da må vi også publisere mange forskjellige spill. Men hvis vi er det første stedet der folk kommer for å oppleve spill på en helt ny måte, altså hjelp av Web3-teknologi, da får vi en helt unik value proposition til å faktisk få den walleten. Absolutt. Og den er jo ikke minst nettverksbasert, ikke sant? Ja.
Så det skaper jo en, det blir som en magnet. Custom acquisition blir jo lavere fordi du har knyttet gjennom nettverk. Akkurat det. Så det som skjer da er ofte at, der også vil vi dra sammenligning med Nintendo og Xbox, hvis vennene dine har Nintendo
Da vil du også ha Nintendo. Hvis vennene dine spiller spill på Rolney Network, bruker vår wallet, det er mye aktivitet der. De vil spille. De gir faen i en wallet. De kommer for å spille. Came for the game, stayed for the wallet. Det er akkurat det. Det som er så artig er at dette skjedde også i 2021. Akkurat det jeg sier nå. Vi hadde så stor market penetration i Filippinerne. Jeg tror kanskje at 50% av alle som er i Filippinerne vet om AXIE. Ja.
Og utrolig mange spilte det der. Og det vi startet å se var at folk tjente penger i Axie. De fikk noe som heter Smooth Love Potion, som er en egen spill-currency. Og det som skjedde med retailene rundt omkring i det landet var at de begynte å akseptere Smooth Love Potion fra spillere. Fordi de ønsket å få tilgang til deres penger. Skjønner du hva jeg mener? Hvis du...
du som retailer på gata, du vil jo ha pengene fra de andre. Ja, du vil jo enkelt for dem å konsumere eller kjøpe dine ting. Akkurat. Og det er så, når jeg så det skje for første gang, så tenkte jeg at dette er helt uvirkelig at dette faktisk holder på å skje. Fordi det er liksom drømmen. Men var det det dere tenkte? Var det ikke det dere tenkte fra starten? Nei, jeg ville kanskje si at det vi startet med, det var for å lage det spillet. Fordi vi hadde lyst til å lage det spillet vi ville spille. Og så begynte
begynte det å utvikle seg til utrolig mye mer enn det. Så så vi at her er det et markedspotensial som er helt utrolig stort, og jeg liker å vinne det, så jeg tenker her må vi prøve, hvor stort kan det her bli da? Når vi da begynte å tjene mer penger, kunne ansette mer folk, kunne få enda bedre VCR på laget, mer mentorer, så tenker jeg at
Hvorfor skal andre klare å gjøre det når vi kanskje kan klare å gjøre det enda bedre? Vi har jo alle de muligheter. Jeg klarer ikke å se for meg at de andre er så mye bedre enn oss. Og jeg tror at den tankegangen der, når jeg sitter nå og prøver å motivere folk i Vietnam, der er det utrolig få unicorn som har blitt skapt. Så jeg sitter og har samtaler med mine medgrunner som da er vietnamesiske, og så sier jeg at det er ikke noe grunn til at vi
som er et vietnamesisk selskap, ikke skal kunne tro at vi skal være best i verden. Det går folk rundt i Silicon Valley hele tiden og tror at de skal forandre verden. Vi må i hvert fall tro det først selv. Hvis vi tror det, så kanskje vi kan skape det. Men det handler mye om det mentale der også, og dem er jo så... Det er kulturelt også. Ja, for hvis de har aldri klart å... Det er veldig glasskjeling da. Fordi du klarer ikke å forstå hvordan vi skal lykkes
Nå er det ikke så mye om det. Skye Mavis har blitt unicorn. 3x unicorn, altså 3 billioner dollar var valuation i 2022. Nå er den på 2 billioner. Selv etter at vi ble hacket, så er jo det... Da tror jeg også det er store investerer som skjønner at vi har muligheten til å ta det her markedet.
Og la oss si det sånn, selv om vi ikke kanskje blir den ultimate walleten for absolutt alle her i verden. Ok, greit. Hvis vi får da en spillplattform som fremdeles kan rival esteem i seg selv. Det er jo en... Jeg skal ikke se noen grunn til at Skarmievis ikke kan bli et trilliondollarselskap til slutt. Man må i hvert fall tro på det selv, og så jobber vi. Er det målet? Blir det et trilliondollarselskap? Jeg tror at mitt mål nå handler mest om at
Jeg vil vise folk rundt omkring i verden at det er verdi som blir skapt i de spillene her. Det må i hvert fall det være først. Og så ønsker jeg faktisk, jeg tror på friheter i forhold til at folk skal kunne sende penger til kjønnene biler. At folk skal kunne ha tilgang til det økonomiske systemet. Det skjer gjennom krypto, i hvert fall i Sør-Øst-Asien. Er det så mange kryptofolk som sier det der? Mhm.
Altså, hvor viktig er det egentlig? Her i Norge er det jo helt... Det betyr jo ingenting i Norge. Vi stoler jo på våre institusjoner her, men jeg bruker veldig mye tid nede i Asia. Vi har mange kunder nede i Filippine, i Indonesia, i India.
Det er jo ikke alle der som har tilgang. De har ikke sitt eget pass. De har kanskje ikke sin egen... De har ikke noen mulighet til å identifisere seg til med nesten i det hele tatt. Det å få egen bankkonto da er utrolig vanskelig. Bare det ved å ha tilgang til en mobiltelefon. Om du laster en wallet, har 12 ord. Ok, greit. Nå er du påkoblet et...
det globale økonomiske systemet. Du kan sende penger, du kan få penger, du kan til og med ta lån etter hvert. For meg er dette utrolig viktig. Og hvertfall når jeg ser hvor stor betydning det har hatt for mange som har spilt spill i år. Nå er det kanskje sant at vi ikke helt er der at vi klarer å lage spillene så sustainable enda. At denne økonomien fungerer på veldig lang sikt. Men dette må...
eksperimenteres med. Dette må testes mye. Du må ha mange iterasjoner av økonomien for å få det til å fungere. Er dere lønnsomme nå? Det kommer litt an på hvordan man ser på det. Vi var jo lønnsomme. Helt utrolig. Vi kan jo selge tokens, så det er veldig mange finansielle måter å se det på. Men hvis du bare tenker på at det er kun revenue, så nei, da er vi ikke det. Men vi kan...
lett bli lønnsom hvis vi vil, på en måte. Så vi har... Det som er unikt med kryptoselskapene er at man har tokens som man eventuelt kan selge, som også gjør at du har mye mer fleksibilitet enn veldig mange andre selskaper til å overleve. Men dere ble hacket i 2022. Hacket for nesten 6 milliarder, er det stemmer det? Ja, 600 millioner dollar. Ja, 600 millioner dollar.
Hva skjedde da? Eller hva skjedde, bare beskriv hva det betyr. Ja, altså, det som skjedde da, var jo at for å lage denne plattformen, så tar vi jo, vi er ganske kjapt på å skippe da. Og det vil altså si at når du lager veldig mange produkter, så prøver du jo hvordan vi kjapt skal komme til markedet. Og da kanskje kutter du litt, du tar noen snarveier her og der, du tenker at vi skal komme tilbake og fikse det her. Ja.
Så et tilfelle så ble det gjort en, vi ga tilgang til en av våre partnere, som kanskje ikke skulle fått akkurat den tilgangen, og så glemte vi å lukke det hullet. Samtidig som det skjedde der, så var det en av våre ansatte da, som ble kompromittert av Nordkorea. Altså en nordkoreansk sånn ...
Jeg glemte det norske. Han var en rekruter som tok kontakt med han og så fikk han kompromiss. En spion liksom? Ja, han tok kontakt med en av våre ansatte, sendte han en pdf og så...
og lastet han det ned, og da ble hele PC-en hans tatt over, han jobbet innenfor DevOps, og så kom de seg inn i hele systemet, så klarte de å finne ut at vi hadde ganske bra system, men den ene lille saken som vi hadde glemt å lukke, den hadde utrolig mye å si. Så da endte det i hvert fall med at de klarte å utnytte, først at de klarte å kompromittere han,
Og så kom de seg inn, og så så de at det var et annet hull som vi også skulle lukke, som vi ikke hadde lukket. Og da fikk de tilgang på folk sine wallets? Nei, det de fikk tilgang til da var å spufe blokkjeden, eller de fikk tilgang til å sende et falsk
kalt til en sånn bridge da, som egentlig er der du kan se for deg et bankvelv da. Så det enkleste måten å si det er at alle sammen, først så putter alle brukerene sine penger sine i et bankvelv, og det bankvelvet da distribuerer ut pengene til walleten til folk som sitter på andre sider da. Så bankvelvet i seg selv er på en måte det som back
alle de andre sine valuta enn det ene. Så hvis bankfeilere blir stjelt, selv om ikke walleten til de andre har blitt kompromittert, så er det ingenting som backer det på en måte. Man har ikke mulighet til å ta pengene ut igjen. Så det som skjedde her, det kan du se for deg at det kommer en fyr inn til banken og sier, ok, her på dette brevet så står det at jeg skal få ta ut alle pengene dere har i banken. Så sier han som står i banken, ok, det er en datamaskin, ja, det her ser ut som alt stemmer. Ta alle pengene.
Og så går han ut banktøy. Så han har egentlig funnet en måte å forfalske det beviset som gjør at banken godkjenner det. Eller i dette tilfellet, bridgeen som da vil være den banken, egentlig. Eller?
eller velve da. Nettopp. Hvis det var en lett måte, vi ga litt mening. Jeg synes det var en sinnssykt bra måte å forklare det på, helt ærlig. Nå skjønte jeg det. Selvfølgelig, altså hvis du ikke pengene er der, så er du jo ikke sikker i noe som helst. Ja, så det som skjer da egentlig er at når brukeren vår skal over til Ronin da, så putter de pengene i Bridgen eller velve i dette tilfellet, så får de da utstedet en 1-1 likhet av det de har puttet inn, bare på vår side da. Sånn er det når du skal reise mellom blokkskjeder da. Ja.
Men da ser det ut som at man har penger på sin egen wallet. Apparat, det stemmer det. Brukeren oppdager det ikke. Når er det brukeren oppdager det da? Vi oppdager det først. Men vi hadde ikke så bra tracking-systemer, så fem dager etter
Etter at denne hacken hadde skjedd, så så vi det på bridgen at den er tom. Da begynte vi å oppdage hvordan dette egentlig hadde skjedd. Da hadde Akvar kommet hjem fra GameDevilerPersConference, og så var det en fyr som sendte meg en beskjed, ok, jeg får ikke ta ut noen penger fra bridgen. Så han prøvde å komme inn til Velve og si at jeg skal ta ut, ja ok, det var tomt. Det ble stoppet da.
Ok, greit, så sender jeg det til CTO, kan ikke du ta en titt på det her, jeg hadde litt dårlig følelse, gikk og la meg, våkna opp klokka fire på morgenen, du vet når det er problemer, man får ikke helt sovevarmt til du sjekker litt ting. Og da så jeg jo at du må bare komme og stå opp, vi må sette war room, vi har blitt hacket da. Og det er ganske sånn brutalt måte å våkne opp da. Og så inn der, ned på kontoret mitt, prøve
prøve å få oversikt på hvor mye er exposure, ok, 600 millioner dollar vet dere da om dette hullet? ja, vi visste jo, de hadde funnet ut med seg, når jeg sendte meg melding til det så det fant man ganske kjapt ut hvordan det hadde skjedd de hadde klart å se hva de hadde gjort, men visste ikke hvem som hadde gjort det og da måtte vi finne ut, ok, hva er neste steget nå?
Har vi muligheten til, eller hvordan skal vi først kommunisere dette ut til brukerne våre? Vi må ta kontakt med politiet, vi må ta kontakt med styret. Vi må si fra at dette er det som har skjedd, vi må prøve å løse problemet. For det første må du egentlig finne ut om, du må sålsette deg mentalt. For det virker jo som at alt det du har jobbet for, alle de ideene du har, og vi hadde jo utrolig mye penger,
Du har ingenting igjen. Alt sammen er tatt, egentlig. Så det første er sånn sjokk, for at du går fra at det var helt utrolig mye traksjon, og alt sammen var helt fantastisk bra, til, ok,
vi har ingenting. Og den mentale resetten der fra å gå til, ah shit, til vi må løse problemet, det er jeg veldig stolt over at vi klarte å gjøre ganske kjapt uten å få noe å bli helt nedbrutt. Så det var veldig tungt, men vi klarte å komme med en klarte å kalle inn til krisestyremøte, og så er det jeg som må lede det som styreleder. Hva beslutter man da?
Nei, altså hvordan vi skal ha strategiske sifre til brukerne, hvordan skal man lukke bridgen, skal man ta kontakt med børsa, det er masse forskjellige ting. Vi må lukke alle systemene, vi må ta en helt klinisk grensing av absolutt alt.
for å finne ut om den første er inne i systemet enda. Men når dette skjer, får dere en sånn fikser som setter opp for dere? Ja, vi har selvfølgelig mye kontakt med FBI, har enda det. Jeg hadde også en sånn hjelper som kom inn og hjalp til å si at ok, hver dag klokka ni så er det sånn og sånn, da sitter vi oss gjennom, da må vi gå gjennom alle de tingene som har skjedd. Hvem er det som er battlecaptain her? Hvem er det som har ansvaret for ditt neddaten? Det var veldig nytt.
det er en veldig militær måte å tenke på det er jo en unntaktsvitsomt og jeg har jo vært i militær og det var veldig sånn jeg følte at det var veldig greit å ha en du må ha struktur da for hvis du ikke har noen struktur i krisen
så får du ikke gjort noen ting egentlig. Så det som vi egentlig fant ut ganske fort, er at du må ha delmål. Du skal gjøre det, du skal gjøre det, du skal gjøre det, du skal gjøre det. For hvis du ser på problemet i helhet, så virker det helt uoverkommelig. Så etter hvert begynte jeg å tenke, hvordan klarer vi å hente noen penger tilbake fra investorer? Hvordan skal vi klare å si til brukeren vår at vi
vi kanskje klarer å redde det her inn. Fordi vi kan jo ikke si til brukeren vår at vi skal sikre alle pengene deres før vi kan gjøre det. Så ikke hadde vi nok penger på konto til å dekke opp alt sammen med en gang,
Det å få investorer med til å baile det ut, utrolig vanskelig. Det er som leder den prosessen, og har de pitchene med dem. Ja, for dere skal få investorer til å betale brukerne. Vi skal hente mer penger der ute oss selv, for å hente penger til å betale tilbake brukerne. Hvorfor er det så viktig? For meg handler det jo også om tillit. Ja, det er jo akkurat det. Hvis du ikke har tillit fra brukerne dine, så er det game over. Ja.
Og heldigvis hadde vi såpass mye tillit fra våre investerer også, og måten vi kommuniserte med dem, gode relasjoner der, til at vi klarte etter hvert å stable på plass commitments til 150 millioner dollar en race. Var det nok til å dekke brukerne? Vi hadde også mye penger i cash fra før av, pluss at vi også solgte litt av XS på toppen der. Så i utgangspunktet hadde det vært
vært nok, men det som er, før du klarer å på en måte få de commitmentsen fra investerene, så er det veldig mye usikkerhet i det da. Så jeg husker jeg gikk og la meg, og så vakna opp igjen, og så ser jeg på prisen på Ethereum som hadde gått høyere, for vi var skyldige i penger i Ether, eller skyldige og skyldige, vi måtte fylle opp
den devalveren i ETH da. Så har jeg plutselig skyldt 10 millioner dollar til. Den er tung. Den er tung altså, da får du ikke sove så veldig godt. Så du måtte stålsette deg, og så ble det veldig lite søvn akkurat der da. Men da hadde vi klart å lage en plan til hvordan vi skal komme dit, og så fikk vi de forplikkelsene. Klarte vi å komme ut med den annonseringen før egentlig runden ble closet da. Det var egentlig det viktigste. Fordi da får du på en måte...
da får du ro av forbrukeren, ok, det her kommer tilbake, det kommer til å ta deg tid, og så var det da å begynne å jobbe med å faktisk close den runden der, og i mellomtiden, mens vi skulle close runden, så få pengene utbetalt, så krasja jo hele kryptomarkedet, FTX gikk ned, og da, når vi da kom helt til sluttrunden og skulle close, så var ikke returnsene de samme som hadde blitt enige om innledningsvis, men det som skjedde da, var at da hadde vi faktisk klart å, da ble også Etherprisen gikk litt ned, så da hadde vi også solgt oss litt mer ut, så da klarte vi faktisk å dekke
til alle brukere med de pengene vi hadde på konto selv. Så da tenkte vi bare å dele ut oss for ca. 10 millioner dollar. Men da fikk de pengene sine tilbake i krypto. Ja. Ikke sant? Og i mellomtiden så har markedet... Det gikk litt nedover de, så... Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Takk.
Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden. Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte.
Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.
gikk ned 30 prosent eller noe sånt da. Men alle ville ha pengene sine i Gisverd. Det var det vi forpliktet oss til når vi annonserte. Absolutt, absolutt. Men du nevnte tillit. Altså jeg vil jo anta at jeg ikke bruker vekst i de påfølgende dagene. Nei, altså det som er
det som det handler om mye der da, så jeg tror for eksempel, vi hadde aldri klart å hente de, eller få de forplikkelsene fra investerere hvis ikke brukeren hadde vært med oss. Så du ser det på Twitter, du ser det på Discord, altså at de er veldig sånn støttevannes da, og tror at vi skal komme oss igjennom det da. Så jeg vil ikke si at det var akkurat, det var for det første så var det ikke noen mulighet til å putte penger inn. Så det ble vanskelig å vokse videre da, på en måte. Og så var også krypto litt på vei ned. Så vekst var kanskje det siste vi tenkte på akkurat da. Det var mest bare sånn, hvordan klarer vi å redde
redde skventene av det her. Men dere hadde på toppen så var det på noen rundt 2,2 millioner brukere, var det ikke det? 2,7 millioner daglige hadde vi. Og var det helt nede i 300-400 000? Vi har vært nede i 100 000 på det laveste, og nå er vi oppe i 600 000 daglige på plattformen som overordner på alle de spillene vi har. Så det er en fjerde del av 25% av det toppnivået?
Ja, men hvis du da ser på månedlige brukere, så er det 2,2 millioner. Og da, det maks-månedlige vi hadde var rundt 3-4 millioner. Hvordan er veksttakten på de daglige brukerne da?
Nå går det veldig bra opp. Jeg tror kanskje at den siste veksten fra 100 til 600 000, det har skjedd på bare 3-4 måneder. Så det har gått utrolig bra nå. Nå på slutten, så det har en sammenheng med at kryptomarkedet er litt på vei opp. Samtidig som vi har troffet bra med noen av de publishing dealsen vi har laget, og fått noen andre fine spill også på plattformen, så da funker det, og da blir det en fin nettverkseffekt der. Har dere en all right runway nå, eller må dere hente penger snart? Nei, vi har rundt
fire år i cash. Hvis du regner med tokens og sånt, så er det ikke 15 år. Men du kan jo ikke selge alle de tokens. Men fire år er en fin... Vi er ganske heldige sånn sett. Vi er 260. Vi brenner kanskje 2,2 millioner dollar i måned. Og flest av oss er ansatt i Vietnam. Ja, det er
Lave lønninger? Ja, det er lave lønninger i flikkefolk. De som er dyktige og sultne folk. Så har vi også et lite team her i Norge. Og så har vi også en del i USA. Og nå også i England har vi der hvor har vi vår CFO. Men for eksempel, jeg tror aldri det hadde gått å lage...
Skye Mavis fra Norge. Vi holdt jo nesten på, jeg tror i slutten av 2018 hadde vi en måned igjen. Masse sånne nesten stang ut perioder, som heldigvis gikk stang inn. Sånn er startups for det. Men er det ikke noen startups i Norge som nesten stang ut, og så er det stang inn? Jeg tror ikke at vi hadde klart å skape Skye Mavis
i Norge med tanke på de politiske forholdene som er her da. Hvilke politikere var det?
Nei, altså jeg tenker jo... Ja, det er jo arbeidsgiveravgift for eksempel nå, det er jo ganske tungt da, og så er det vanskelig å få internasjonalt talent inn her for norske start-ups. Du kan jo ikke sette opp selskapet ditt her i Norge for eksempel på samme måte. Hvis du da skal inn til internasjonale investerer, det er helt mulig, de har jo VPS-konto, altså det er jo så mye sånn latterlige småting som det er, som ikke engang blir snakket om da. Ja, men hva er de viktigste tingene? Altså Jan Kristian Vestre, han er jo ute og skal...
Tekkes grunneret. Hva er dine råd til han? Kan Norge bli en sånn start-up nation? Ja, altså jeg tenker at vi har alle forutsetninger for å bli det. Uten å bli alt for politisk her, så klarer jeg egentlig ikke å se hvorfor vi skal ha så høyt skattetrykk her i Norge i det hele tatt. Jeg sammenligner egentlig litt det oljefondet vi har. Hvis du ser for deg Norge som bedrift,
Så tenker du, oljefondet som balansen, burde man ikke bruke balansen på vekst i stedet for å bare ha mer på balansen til en rainy day i fremtiden? Hvis du skulle sagt at Norge var en bedrift som hadde vært en feit, flapp, gamling, som ikke hadde noe å gjøre som et vekstselskap i det hele tatt,
Det må finnes noen muligheter for å ta og redusere skattetrykket, hvertfall for vekstselskaper, og gi insentiver til å få dyktige folk til å flytte inn i Norge. Og det kan også gjøres i løpet av å ha unike skattetakter. Og det at...
det at det er blitt så populært å jage ut i rikested, at det er så høyt skattetrykk at de rikeste og de som har mest kompetanse faktisk må flytte ut av Norge, er jo håpløse da. Men er ikke det skattetrykket som sikrer at vi har en velferdsstat? Ja, men altså du kan jo si at, hvordan kan du tenke at Norge skal leve på sikt etter oljen hvis man ikke skal ha innovasjon da? Så jeg tenker jo at
det å ha lavere skattetrykk nå, men å fokusere mer på innovasjon, å fokusere mer på å tiltrekke seg grunner, vil jo gjøre det at kanskje du kan øke skattetrykket på sikt når du har laget en helt ny forholdning for landet. Ja, basically. Jeg tror at for min del så handler det veldig mye om det. Men nå er jeg ikke noe sånn ekstremt inn i det. Jeg tenker bare sånn veldig høyt nivå der da. Men jeg oppfatter jo det at det er så...
Folk ser litt annerledes på det her i Norge. Jeg er jo alt for solidaritet, jeg bor jo i Norge, betaler skatt i Norge. Med glede? Vi har mye sunne og gode verdier. Det er viktig å ta vare på folk. Men betaler du formudskapen din med glede? Ja, det gjør jeg jo. Ikke med glede. Jeg synes jo at heldigvis kan man verdsette selskapet
på cash, på balansen, så gjør jo at det er faktisk mulig å overleve som startup. Selv om det... Hvis du er heldig å hente en stor runde rett før nyttårslutt, så får du en feit formøyskatt hvis du eier mye av selskapet. For min del har jeg vært veldig heldig å ta den lure valget. Vi tok litt gains på toppen der, og vi solgte oss ut. Det anbefaler egentlig alle
som jobber i startup som har mulighet til å ta litt penger til seg selv som man kan lette litt på trykket da. Fredrik Haga er jo det perfekte eksempelet på en fyr som måtte flytte fra Norge fordi det var ikke mulig å bygge Dune Analytics, fordi de ikke tjener så utrolig mye penger, men de var flinke å hente penger på rett tidspunkt. Og
Og han som bor på en helt vanlig leilighet på Grunnerød. I Sveit? Ja, i Sveit. Han bor veldig fett. Men her i Norge var det helt vanlig leilighet han bodde i. Men da var det en helt utrolig feit formueskatt da.
som man da egentlig må ta unikt fra selskapet sitt som egentlig skal brukes på vekst. Jeg føler at det er veldig sånn en god måte å se hvor skipt det kan bli for startups da. Og jeg tror at det er veldig sånn, det er upopulært å snakke om det, men kanskje forhåpentligvis at folk som skaper verdier da,
at det er mulighet for den vanlige mann i gata å tenke seg til at, ja, hva hvis jeg hadde skapt et selskap og var i den posisjonen der? Hadde du følt at det var rettferdig? Ja, nei, altså, det kan du si, men samtidig kan man jo så si at, altså, sånn som deg da, du har gått på norsk skole, altså, Norge har investert i deg til å bli den personen du er, og så stikker du til utlandet og lager et selskap. Det er jo sånn sånn,
Vi investerer jo veldig mye i utdanning, helse, et cetera, som gjør at vi har et godt utgangspunkt for å være gode bidragsytere både i Norge, men også i verden. Er det da rettferdig at man stikker og bygger selskapet et annet sted? Burde man ikke bruke det? Hvis man kan, men det handler jo også om...
hvordan det er satt opp her for å lage vekstselskaper. Jeg opplever ikke Norge som er satt opp for å lage vekstselskaper sånn som det er i dag. Og det handler jo også om de insentiverne som, og jeg tror veldig mange av dem er økonomisk, men også sosialt i forhold til hvordan skal du få inn de beste talentene inn til Norge. Det er noe folk
må betale så mye formudskatt at de flytter. Nå snakker jeg, la oss si da, om mange er glad i å også trash-talk i dem som kanskje har mye penger som har skapt verdier for veldig lenge siden. For at det føles så fjernt ut. Å, de har vært rike i 20 år. Men Kjell Inge Røkke, han jobber jo beinhardt i, og jobber jo enda beinhardt i utrolig mange år på en måte. Og tenk på all den kompetansen han har da. Jeg ønsker jeg kunne ha han som mentor til det selskapet vi skal lage med. Jeg har aldri møtt han. Jeg har ikke noen sjanse for å møte han nå. Han bor jo ikke i Norge. Det er jo et utrolig tap for alle norske
entreprenører. Alle som har lyst til å skape verdi for å vi har behov for å få de klokeste hodene burde være for å motivere andre, for å kunne gi dem råd da. Og hvis de ikke er her, så hvordan får de jo andre relasjoner? De gir råd til folk i Sveit som har lyst til å bygge selskapet. Og det er så fjernt for meg at det er ingen som på en måte klarer å se det tape da. Mens de har lyst til å på en måte
bake kaka mindre nesten, eller sånn. Også er det også veldig snodig at man skal jage de rikeste ut, men det er jo dem også som betaler mest skatt. Så da, til neste år, så er det jo mindre som kommer inn. Så det er bare sånn, det er så mye snodige ting, og så skal man bruke veldig moraliserende på det. Og det synes jeg også er litt sånn trist, egentlig, for at man kan ikke bare svinge pisken, på en måte. Det må jo være...
Det må, altså, faktisk kan uten å bli, liksom gå helt skje helt ut her, men han er presidenten i Argentina, og han er jo veldig libertarianer nesten da. Der er det jo veldig mye frihet, og så har han litt dårlige verdier på en del ting da. Men han er veldig pro-grunnerskap da. Han er jo en entreprenør, og tror jo på at det å skape verdier, det å vekse, er viktig. Så der har jeg også en del meninger når det gjelder liksom denne degrowth-
Det er jo på en måte at man skal konsumere mindre, og det er løsningen. Det er jeg heller ikke noe å tro på. Jeg tror at det går imot menneskets natur. Jeg tror at man må bake kaka større, bruke den energien vi har til å innovere oss ut av problemer, og så kan man også fokusere på klima og ting etter hvert. Alle de tingene her henger veldig sammen. Til politikere som
som kanskje følger med? Ja, det er vanskelig for meg å si. Jeg har aldri møtt dem. Nei, altså, ja, de følger med. Han har selv vært i podcasten her for å snakke om disse tingene. Men mitt inntrykk er jo at det som har størst impact er det som skjer i finansdepartementet. Ikke næringsdepartementet. Det handler ikke om at du reduserer behandlingstiden.
på Brønnesund. Det er ikke de små tingene, men det er de store strukturelle tingene som du snakker om. For eksempel at
Det vi ser, i hvert fall fra Sverige og Silicon Valley og andre steder, er jo at du trenger en syklusen av gründere som lykkes, og som igjen... Som blir der, da. Som blir der, finansierer, og ikke minst kommer kompetanse til neste generasjons gründere. Når de flytter i går, så klarer du ikke å bygge den syklusen, ikke sant? Nei. Og da får du ikke den veksten. Nesten alle gode økosystem, altså som Sverige og Silicon Valley, nå kan man si at Israel har mye kapital fra Silicon Valley, men...
de har den syklusen. Og den er krevende å få til hvis noen bryter den syklusen og stikker det til et annet land. Ja, ja, men altså det handler jo mest om, ja, insentiver igjen. Og så det er jo, altså, lojalitet er viktig for meg. Det er en av mine verdier som jeg føler jeg har vokst opp med. Og jeg føler meg veldig lojal til Norge da, men det er jo
selv om man er lojal, så går det grenser til hvor mye pepper og urettferdigheter man kan tåle, hvis du ser det sånn da. Da kan jeg også forstå at det føles veldig urettferdig ut på andre siden, hvis det er folk som lykkes da, og dem ikke er klar til å skjønne hvorfor, så den er litt sånn
sjalu-greier der, det skjønner jeg også, men alle kan jo skape selskap, og det handler jo bare om å ta risiko. Hvor risikovillig er man? Og så må man også klare å akseptere at det er folk som lykkes på grunn av alle mulige slags premisser. Det kan være fordi de er flinke, de har timing, de har flaks. Det er ofte alle de tingene der sammen, og da må man på en måte
klarer å respektere det og si at ok, du lykkes, du gjorde de og de tingene da er det kanskje rettferdig at du er litt annerledes da og det tror jeg føler at man må kunne si høyt uten at man blir kjaptjaga i media og skal ha at noen skal stå og flire av deg i Aftenposten Har du opplevd det?
For min del, jeg tror ikke de vet hvem jeg er en gang. Så det er jo, men de må være velkommen til å gjøre det. Jeg kan godt stå der og være og bli ledd. Det går helt fint for meg. Handler det egentlig om at man, altså først, man må gå ned da, tenker jeg, til grunnprinsippene. Hvorfor er Norge rikt i dag? Det er fordi vi har olje.
Det blir å ta noen lure valg der da med oljen for å feite opp staten da. Jo, jo. Men det at vi er i en situasjon hvor det er supersmart å putte penger i et oljefond. Det er andre land som har olje som ikke har det sånn som i Norge. Men det er vår forretningsmodell da. Det er olje og fisk. Så klart. Det er satt på liste. Og så, ok. Tror vi at dette er en forretningsmodell som er like bra om 50 år? Mhm.
Gitt klimaendringer, gitt at verden går mot ikke-fossile energikilder, tror vi det? Hvis vi tror det, da er det greit å fortsette som vi gjør. Da går det fint. Men hvis vi ikke tror det, som blant annet vi skifter, vi tror at vi må endre forretningsmodellen til Norge.
Hvis man ikke tror det, så må man tro hva er plan B, eller hva er alternativet? Hvordan skal Norge fortsatt være et demokratisk velferdssamfunn om 50 år? Hvilken inntekt skal sørge for det?
Vi i MidtSkiftet mener at det handler om at vi må bygge nye teknologiselskaper som kan vri forretningsmodellen fra fossile kilder til fornybare kilder, men også fornybare forretningsmodeller.
forretningsmodeller, bærekraftige forretningsmodeller, som er bygget kanskje mer på kunnskap, eller andre ting, som ikke er råvarer. At vi tar noen fra turen og selger det. Og hvis vi tror det, hva må man gjøre da? Det er det jeg tenker. Jeg er helt enig i den måten å...
å presentere det på da. Og det var derfor jeg også trekk oljefondet inn og er det nødvendig å feite opp staten mer enn at man tar penger derfra og prøver å strategisk vekse da? Ok, det er jo en grunn til at selskapene som ikke vekser eller utbyteselskapene blir priset
lavt. Fordi det er ikke noe innovasjon der. Du kan jo også tenke på det på denne måten. Hvorfor blir den norske krona priset så lavt? Det er ikke noe på samme måte da. Det blir priset til, jeg vet ikke hva inntekten er da, hvis man skal dra den selskapsanalogien veldig langt da. Men det er i hvert fall sånn jeg ser på det akkurat nå, og så er det jo veldig mye mer komplekst enn det da. Men jeg tror jo at
Jeg tror at det ligger noe her, og så kan man også prate om VC-modellen, hvem er det som skal funde start-ups, er det Innovasjon Norge, er det Nysnø? For min del så handler det jo om at jeg skal ønske det var enda mer penger som blir gitt til VC-selskaper som er laget av veldig gode entreprenører som har skin in the game.
som da også har en LP da, som er i staten, som da kan velge de beste bedriftene her i Norge da, som heller har mandat. Og så må man heller da se på, er det riktig at Innovasjon Norge skal liksom gi 400 000 til et eller annet i sånne små ting her og der. For meg er det en dråpe i havet som kanskje ikke, du får ikke de store resultatene som kanskje man trenger da for å skifte perspektivet
for et paradigmeskifte da. Så du har mer penger og det må være markedstyrt? Jeg tror på frihet, fritt marked. Jeg tror at det må få lov til å prises rett der. Ikke at subsidieringen skal, at staten skal subsidiere de dårlige selskapene fordi de er flinke å skrive søknader og bruke mer tid på det enn å skape verdier.
Ja, nå har jo ikke Innovation Norge her til å forsvare seg. Men det var veldig, det ble litt hardt akkurat der da, uten at jeg tenkte jeg skal spesifisere noe så veldig da. Men det er ikke det, det er det. Det er det. Skal staten opptre som en vese? Ja, og har de... Hvis de gjør det, har de kompetansen til det? For det er forskjell på Invest in... Ja, det er forskjell på da Innovation Norge og Invest i Nord. Ja.
Det var nok det jeg med. Men konseptet er litt av det samme man setter. Hvem er det som skal velge vinnere egentlig? Er det markedsstyrt, eller er det styrt av den klamme statlige hånda? Sånn sett, de virkemidlene hvor det merker
med statlig kapital til privatkapital. Det synes jeg er mye bedre. Det er jo en fornuftig måte, for da er det jo markedsvalidert. Ja, det kan du jo også si. Men det er jo også mulighet til å selvfølgelig utnytte det da. Men i utgangspunktet så føler jeg at det er en bedre modell. Ja, ok.
fra politikk tilbake til å bygge business. Vi har ikke gått ordentlig inn på denne origin storyen. Hvordan var du plutselig i Vietnam og bygde et verdensselskap som ble verdt 25 milliarder? Hvis du tar kortversjonen på det. Kortversjonen.
Jeg jobbet i staten i DSS etter det, og spilte ganske mye, jeg må si, har alltid laget mye communities, men aldri liksom for penger. Det var liksom ikke min...
Det var ikke det jeg nødvendigvis ble drevet av. Jeg hadde lyst til å skape verdi for mitt community. Men jeg har alltid lyst til å jobbe i spillbransjen. Jeg har noen tidlige søknader fra noen selskaper som jeg nå jobber med. Det er litt artig å se tilbake på. Poenget er at jeg alltid har lyst til å jobbe litt i spillbransjen, men jeg oppfatter det som at spillbransjen ...
for 5-6 år siden allerede var ganske mettet. Du kan si det sånn at det var en oppskrift som jeg følte var funnet ut. Og det å bryte gjennom en spillbransje da, du måtte ha veldig mye kapital, og du måtte ha mye insider kunnskap om det. Men så var jeg veldig interessert i blockchain og teknologi, Ethereum, fordi jeg tror på eierskap, digitalt eierskap. Jeg følte at det å overføre penger fra fritt over landegrenser er utrolig viktig, og det å skrive smartkontrakter for meg
helt enestående sett. Så oppdaget jeg et spill helt sent i 2017 som heter CryptoKitties, det første blockhead-spillet som kom ut. Da begynte jeg å spille litt av det, en veldig enkel variant, men da puttet jeg inn 2000 kroner og så tradet jeg meg opp til 200 000 kroner. Jeg hadde god timing og sånn at her er det helt utrolig. Jeg hadde aldri sett så mye penger. Jeg følte at det var helt vilt.
Mens jeg spilte det spillet, så ble jeg også kjent med mange andre. For det var kanskje et veldig tett community med kanskje 10 000-20 000 spillere, veldig lite.
Men der også, tilfeldigvis, så hadde jeg fått skuldre av mye ut av ledd, hadde skuldreoperasjon, så jeg var syk. Jeg var syk med å få jobb. Så jeg satt egentlig bare og spilte CryptoKitties i 6-7-8 uker. Og da ble jeg kjent med mange av de andre som var i det community. Og da ble jeg til og med kjent med en som heter Trond og en som heter Jeff, som nå er mine medgrunner i Exidant.
og satt og chattet litt med dem, og da hadde jeg også lyst til å prøve meg i spillbransjen. Så da begynte jeg å jobbe i et norsk selskap som lagde et kryptospill som heter Parsec Frontiers. Da jobbet jeg med community, men samtidig pratet jeg litt med resten av det. Det er han Trond, som han heter, som var en ingeniør. Så i Parsec Frontiers trengte vi en markedsplass.
Og så visste jeg at han trodde jeg var en ganske flink ingeniør, så sier jeg, du tror ikke du kan lage en markedsplass til oss? Så ja, vi kan betale kanskje 10 000 dollar, eller noe sånt. Så det var ingenting. Så sier han, ja, ok, jeg gjør det. Hvor lang tid? Ja, to uker, sa han, nå skal jeg fikse det. Så fikser han det på to uker. Og så tenkte jeg, de folkene jeg jobber med nå i Parsec, hvorfor har de ansettet han fyren der? Hvorfor kan ikke de bygge det selv? Så tenkte jeg, jeg vil jo heller jobbe med han fyren her som kan bygge det her på to uker.
Og så sier han til meg, du Alexander, du vil også komme til Vietnam, kan vi heller, du blir med på XD. Fordi da hadde jeg blitt med som en tidlig rådgiver til det. Han hadde egentlig startet XD først og sagt, ok, jeg skal starte dette med en barndomsvenn av meg, og du må bli med som rådgiver. Det satt han minst ut i det og chatta og sa, nei, jeg kan bli med som rådgiver i Vietnam, og det spiller lite spill. Det parsekspillet skulle bli mye større, men de kunne jo ikke bygge på samme måte. Så da sa han, ok, du kan heller komme ned. Og når han da hadde laget den markedsplassen til meg,
10 000 dollar, så tenkte jeg, fy faen, her er det jo en fyr som faktisk kan bygge noe. Så tenkte jeg, ok, greit, da slutter jeg i Parsec, så reiser jeg ned til Vietnam. Når jeg møtte han for første gang, real out, sånn startup-historie egentlig, så møtte han en jævlig snodig fyr, litt sånn på spektrum egentlig. Han så meg så vidt jeg var, han tok meg inn i en taxi, inn til hotellrom, og så hadde han med seg PC-en, så satt han koda i taxien da.
så er det bare sånn, ok, det her er en fyr med den arbeidsmoralen som jeg vil ha
Så visste jeg seg, når vi ble mer og mer kjent, at han hadde representert Vietnam i ICM, ICPC, som er sånn internasjonalt kodemesterskap. Så jeg tenkte, det her er jo helt insane. Skal han være så flink til det? Jeg elsker å vinne... En bra investor i historieforholdet. Den konkurransegreia der, da, var så tilskikkende for meg. Det er jo verdensmester i koding. Ja, vi tenkte, hva er verdensmester? Men han har i hvert fall deltatt og representert Vietnam, og gått på sånn school of the gifted i Vietnam, og
Altså alle de tingene der da. Og da tenkte jeg at her er det noe unikt, og XC går greit. Men jeg tenkte at potensialet for XC, når du har sånne folk å jobbe med,
Det er det som jeg vil gjøre. Så da flyttet jeg til Vietnam, bodde i Vietnam, reiste, pendlet hjem til kjæresten min her. Hvor i Vietnam da? Ho Chi Minh? I Ho Chi Minh. Har du vært i Hoi An? Ja, det har jeg faktisk. En veldig flott flytt. Superfint. Men du flyttet til Vietnam? Flyttet der, bodde der, pendlet hjem til Norge kanskje hver 6-7 uker, et par uker, to uker hjemme. Og så var det egentlig bare, jeg hadde ingen venn, bare jobb egentlig. Ja.
Det var egentlig som å være i militær. Stå opp, jobb, de på trening, gikk og la meg. I et og et halvt år. Ingen traksjon. Når har det begynt å ta? Det startet i 2017? Veldig tidlig i 2018. Det var ikke mye grinding? Nei, jeg vil si at det var i hvert fall et år der vi hadde 200-300 brukere. Og de elsket det vi hadde. Og hva var killergreia som fikk...
Ja, så det som skjedde da var at kryptomiljøet er veldig syklisk. Så det var et bull market i 2017 i krypto. Så når jeg flyttet til Vietnam så var det begynt å gå ned. Så fra 2018 og helt til slutten av 2018 så gikk det bare ned og ned og ned og ned og ned. Og når jeg hadde sagt at jeg skulle flytte dit så hadde vi pengene våre i Ethereum til balansen til selskapet da.
Fordi vi hadde så utroa på at det skulle gå opp, så i stedet for å ha pengene i cash, så hadde vi det i terium. Og til slutt så hadde vi en måned igjen å leve, og da kutta vi alle lønningen fra alt, ingen hadde noe igjen. Og så klarte vi akkurat på tidlig 2019 da å hente en sidrunde da. Og det var det som ble da. Så det hadde vært
Det året der gikk med å lære seg hvordan man skal hente penger for investerer. Kunne ingen prøvd å få kontakt med noen, ble rejectet, sikkert hundrevis av ganger. Hva er det din lærdom er der? Hvordan skal man hente penger for investerer? Hva er det viktigste du må ha på plass? Åpenbart bra team og sånt, men alle er mange bra team som ikke har fått funding. En god historie, vil jeg si. Ja, en god historie. Hva ligger i det?
Jeg tror at... Du må tegne et bilde som de tror på. Ja, selvfølgelig. Du må jo klare å få fram hvorfor er det vi som skal lykkes her? Hva er det det selskapet, eller hvorfor er det vi skal slå de andre til det her markedet egentlig? Og hvor stort er markedet vi opererer i? Og så må du passe inn i den modellen til de ventureselskapene som du pitchet. Markedet du prøver å angripe må være stort nok til at det skal være et venture case. Det vil jeg si. Men vil ikke se noe bevis for det?
Det kommer jo litt an på hvor godt er teamet. Hvis du har en MVP eller noen brukere, så er det selvfølgelig mye bedre. Alle investerer vil jo vente til du har lykkes. Det hjelper jo ikke det hvis du
hvis du selv, så selskapet var jo satt opp i Vietnam, det er ingen som har lyst til å investere i Vietnam i det hele tatt heller. Så ikke bare det da, men skal du prøve å kommunisere det ut, så du har jo en sånn harde autistisk vietnameser som sitter på ved siden av deg og har en klass for å snakke engelsk. Den er litt verre. Og ikke at jeg hadde pitchet en investor i hele mitt liv heller.
Så du må på en måte lære deg alle de tingene der, da. Men du, hvis det hadde vært rent vietnamesisk selskap, tror du du hadde fått traction, da? Hadde du fått penger, da? Nei, det tror jeg ikke. Nei, fordi du må ha en vestlig... Det er litt sånn halv ifjøsig, men...
Det er lettere i hvert fall. Fordi vi hadde jo meg, og så hadde vi også en amerikaner. Så jeg handler bra dream team på det der. Han er mye mer aggressiv enn meg til å gå ut og møte random folk, finne litt business. Typisk veldig BD. Men så er jeg litt mer strukturert. Her er den runden vi skal hente. Og mye mer direkte salg. Med tanke på at du ser det mer igjen, du forteller historien, og klarer å svare på spørsmålene på en ekte måte. Vil du si at du er introvert? Ja.
mer, kanskje kan du være introvert-extrovert? Ja, det går an med det. Det vil jeg si at jeg er. Fordi at jeg liker ikke folk egentlig, men når jeg da snakker med folk, så kan jeg begynne å like dem. Du liker ikke folk egentlig? Nei, jeg tok jo en sånn det her er litt artig, jeg tok en sånn big five test
rett etter at vi hadde blitt hekket. Og da fikk jeg den bittereste, sureste personligheten som jeg hadde hatt noensinne av. Fordi jeg var liksom i war mode. Så noen av de spørsmålene der er liker du andre mennesker, eller tar du kontakt med andre? Nei. Men jeg kan godt gjøre det. Det er bare at jeg får ikke inn energi av det. På samme måte som mange andre. Han får det. Han er mye mer glad i den der. Jeg kan godt sitte og prate, men når jeg blir glad i folk...
så får jeg masse energi av å prate med dem. Og det er en mye bedre, det er sånn som jeg tenker det på, når du da har de relasjonene med investorer, de må jo bli kjent med deg, de må bli kjent med din historie, klare å relatere til, klare å sette seg inn i den personen du er da. Og der tror jeg at jeg har ganske flink, og der tror jeg faktisk at nordmenn
også har en faktisk, du klarer å være mer ekte da, enn mange amerikanere, fordi at du ønsker ikke å, du deler litt jantelov inni der da, så man ikke må passe seg for å ikke lende seg for mye inni, men samtidig så må du også klare å si at, nei, det her kan vi ikke, jo, det her kan vi, fordi sånn og sånn og sånn og sånn og sånne ting da, ja,
Og det er veldig... Ja, det er en fordel å være nordmann, kanskje? Du innbyr til tillit, da. Ja, det er akkurat det. Det samfunnet vi skaper er veldig tillitsbasert, ikke sant? Og der oppfatter jeg at jeg klarer å bli tatt seriøst, kjapt, og oppfattet som noenlunde kompetent i det jeg snakker om, uten at det blir veldig bardust og veldig høyt svervende. Nå satt jeg her og sa at kanskje vi skal ha den største walleten i verden. Det var
Det var ikke det som var den første pitchen. Du må i hvert fall klare å si at det markedet du skal gripe, det her gir faktisk litt mening. Ok, vi skal lage et spill. Og det her spillet skal kanskje ha så mange brukere. Det er greit, og så får vi se hva det blir til etter hvert. Men vi prøvde jo alt mulig å si at vi skulle lage infrastruktur. Det er veldig krevende å hente rundt når det er i nye marked. Selvfølgelig ingen som skjønner noe krypto-spesifikt også. Men etter hvert gikk det på en måte å gå fra lua i handen til
Serie B-runden, for eksempel, som er helt motsatt igjen, der du ankurater akkurat den du vil ha, og byr dem opp mot hverandre. Det er en veldig fin dynamikk som entreprenør. Selvfølgelig, man liker jo det mye bedre. Ja. Nyrken Andreasen Horowitz? Ja, det gjorde vi. Har du møtt de gutta?
Jeg var akkurat i Palm Springs, faktisk, der de hadde en sånn crypto gathering. Der møtte jeg han, Brian Armstrong, også han som er CEOen i Coinbase. Og så var det de hadde flyttet inn han Tom Brady, som hadde en sånn motivasjonssession. Så det var veldig... Never give up. Det er ikke om du kan hans historie, men det er helt vilt. Han ble jo, for dem som ikke har følt med, men han er jo en av de største, the greatest of all time. Og han ble jo
skjøtta ned så sykt mange ganger og han var sånn, every time I got shut down I just got back up det føltes ut som det liksom, så det var en veldig sånn det var veldig passende til mange kryptoentreprenører som føler at man blir stompet to the ground liksom i hvert bear market fordi det er så hardt men ja
Nå mistet jeg litt tråd. Det var jeg som dro deg ut av det, men det var handlet om hente penger. I tidligere runder så kommer du med lua hånda, og nå i serie B så kan du mer velge ut hvem. Alt handler om traksjon, selvfølgelig. Og i serie C-runda så er det enda viktigere med traksjon
og da er det også limited hvor mange som kan investere, altså de vet jo hvem du er, så det blir en helt annerledes måte enn at du må være i en slags sales funnel med awareness, og så komme helt ned til bunn, da, qualifyingen av hvem er det som egentlig funker, da. Ja.
Altså, det er sånn, altså, første runde så har du ingenting. Ikke sant? Altså, du har ingen, du har bare en idé, eller et team, kanskje. Og så etter hvert som du får produktet, markedet, kundet, så får du data, og så er det det som blir bevist, ikke sant? Reflection, et cetera. Så da er det sånn, du kan ikke bare si at vi er et bra team, og ha ræva resultater. De gater jo, de blir det å si at før så var det gater på Serie A. Ja.
noe egentlig er pre-seed er ny seed. Så den vi gater ofte på seed da, er det en del traction på. For de som ikke skjønner hva det betyr, hva betyr akkurat det sånn da? Ja,
Gating i forhold til at det er mye vanskeligere å få inn penger til en sidrunde nå kanskje enn før. Mens før var det kanskje mye mer vanskelig å få inn en til en serie A-runde. Fordi at når du sier ofte at når du kommer til serie A så skal du ha validerte kunder, du skal ha en klar businessmodell, du skal klare å se hvordan de her pengene skal multipliere opp til det selskapet du prøver å bygge. Til og med nå, men på sid så er det også...
til og med mer dataorientert enn før oppfattes det som for mye ender. Så med den kunnskapen og kompetansen du har nå, hvis du skulle gitt råd til noen som skal ut og hente sine første penger hvilke tre ting hvilke tre ting hadde vært på plass som hadde gjort at det hadde vært en no-brainer å investere i det case? Jeg tror faktisk at
Det eksisterer ingen sånne der det er no-brainer. La meg si det sånn at dem som er no-brainer og investerer, det er folk som har lykkes allerede, som er store entreprenører fra før av. Dem kan velge alle andre som ikke er det. Da handler det om å nettverke seg til en slags intro på en eller annen måte. Men før det igjen så må du jo ha
historien bak selskapet, hva er det vi prøver å bygge, hvor stort er markedet, og hvorfor er vi det teamet som skal lykkes her. Hva er det som gjør at vi er de mest unike her, som skal klare å slå markedet? Og så må du finne de VSA-ene som investerer akkurat i ditt nisjefelt, og gå veldig målrettet til det. Men det kan også være lurt å...
Kanskje til og med jobbe med en akselerator, eller få noen til å lære deg hvordan du skal fortelle en historie, og hvordan du skal kjøre en prosess. Egentlig det å kjøre en investeringsprosess fra A til R er også ganske tungt. Hvertfall hvis du ikke vet hva du gjør. Alle investerer vil aldri si nei til ansiktet ditt. De vil heller si
Ja, så kult. Hold meg oppdatert. Vil dere ha mer traksjon? Fordi demes ønske er jo at de har en option, basically. En option til å komme inn når du har lykkes. Fordi da har de kjent deg fra før av. Så som entreprenør vil du... Du vil ha, ja, egentlig da. Som entreprenør vil du egentlig ha ja eller nei. Og det handler om å tørre om å spørre. Det handler om å tørre om å sitte der og si at, ok, vi er her i det her, nå skal vi hente den her runden. Dette er de og de som er med.
Jeg trenger nå at dere sier at, er du med eller ikke? Og så det er jo selvfølgelig... Nå tror du å høre svaret. Akkurat det. Fordi det er ingen som liker å få nei. Det er mye hyggeligere å få en liten, ja, så flink dere er, og dette er noe for oss. Kanskje ikke akkurat nå. Og så da sitter du der og prøver å maile dem frem og tilbake, og kanskje prøver å skape det selskapet som de vil ha. De vet jo faen ikke hva du lager. Det er du som kjenner ditt produkt og ditt selskap best. De vil bare...
ha traction, den vil bare også være med i en runde som er populær. Så det her handler også om å skape momentum. Momentum, slik jeg ser det, er en av de aller største kreftene i hele universet. Hvis du har momentum, klarer å bygge på det, så er det bra. Men det å få den første til å forplikte seg til å investere, det er det viktigste. Og her kan man også være litt lur.
I stedet for å si at du kan spørre, ja, hvis jeg spør deg, er du med å investere? Så kan du si sånn, nei, kanskje ikke akkurat nå. Og så prøver jeg å si, ja, men gitt at la oss si det sånn da, jeg sier vi skal ha 10 millioner i runden vår da. Gitt at vi kommer til slutten
at vi får folk som er med på 9 millioner. Er du da med på 1 million? Og hvis du da sier, ja, kanskje, det høres ikke så dumt ut det da. Ja, nei. Ja, hvis jeg forstår deg rett nå, så lenge vi har andre investorer med som fyller opp 9 millioner kroner, så er du med på 1 million. Ja. Det er en måte å reframe den. Da kan du si til andre investorer, ja, ok, vi har med på 1 million.
til. Men du trenger ikke si alt. Men selvfølgelig, det er jo ikke sånn at, du må jo si det til slutt da, men så lenge du klarer å komme til de 10 millionene som du har sagt at det er mål, da har du på en måte skapt momentum i din egen runde, skjønner du hva jeg mener? Ja, jeg skjønner veldig godt hva du mener, men er det sånn at du da er den forpliktet til å gi den siste millionen?
Ja, det vil jeg si. Hvis du da sier ja tilbake, så er du forpliktet til å si ja til de første. Men da kan du også si at, ja, jeg forstår den interessen. Bare sånn at jeg forstår deg rett, så sier du noe at du er med for 10 millioner, nei, 1 million. Så lenge vi har 9 millioner andre, så sier han ja, så sier jeg ja. Takk, jeg skal si fra hvis vi kommer dit. Men det er en veldig fin måte å gjøre det. Tydelighet. Du tar jo mye av jobben selv. Du sier jo, ok, jeg skal faktisk skaffe 9 millioner.
selv, ja. Og da har du redusert en risiko for Vesan, du gjør det enkelt for henne å bli med. Selvfølgelig. Når du har gjort den jobben først, versus å bare si, du trenger en million, jeg har bare vært for å investere en million i deg. Og det er det svakeste, ikke sant? Det er akkurat det. Det er akkurat derfor, for folk spør jo
Det blir som litt å spørre i dama, har du lyst til å gifte deg før du har vært på en første date? Man må gå litt på date, man må ha gode samtaler, og så kan du på en måte komme med det spørsmålet der. Å gifte seg i dette forholdet vil jo bli å overføre pengene. Så det er jo en måte å kjøre en salgsprosess. Og så kan du også si at, og så er det mange investerer som sier at, ja, jeg kan bli med og investere så lenge du får en lead. Alle er så jævla opptatt, åh, kan ikke du lede runden min?
Jeg tror det er også en slags meme, du trenger ikke nødvendigvis å ha en lead investor, ofte så kan man skape sin egen runde ved å få forpliktelser akkurat den måten jeg sa det nå. Fordi hvis du da kommer til slutten og så sier du til andre, du har ti investerer, ok, alle sammen med på en million, så ser de, ok, shit, det her er faktisk ni andre som har sagt ja, da er det traction, da er det momentum. Kan du si at nå er det plutselig ti andre her som har sagt ja, da kan du gå til
stort VSA å si, her faktisk, vi er oversubscribed. For du da er oversubscribed på runden, da blir det en helt annen dynamikk. Da kan du faktisk si veldig litt mer. Men alt handler om tydelighet i den runden. Hvordan klarer du å kommunisere det her til dem da? La oss si du egentlig har 5 millioner da. Mhm.
når du går inn. Men du på det posisjonen, du porsjonerer ut en gang i uka. Nå har jeg fått en million til. Da skal det bli enda mer fraksjon. Alle de tingene der er jo viktige for momentum. Du vil jo aldri...
Dette er også salget. Du ønsker jo ikke å komme tilbake til noe med dårlig nyhet. Hver gang jeg skal selge noe, eller hvis jeg skal kjøre en prosess, hver gang jeg sier noe til deg, så sier jeg ok, nå har vi mer traksjon, nå er det flere investerer som er med. Her skjer det ting. Ok, jeg har klart seg en ny kandidat her, jeg har sluttet jobben. Det må alltid være noe som gjør at de som
faktisk har sagt, hvis de da har sagt ja, da er det din rolle å holde dem. Men er det ikke litt slitsomt med sånne investorer som du må jobbe så jævlig hardt på? Beggars can't be choosers. Så enkelt er det. Hvis du ikke klarer, vi tok jo hver fucking krone vi kunne få, for de kjente ingen. For de måtte ta alt. Så kanskje da gjør det at du må jobbe litt hardere, og være litt, og holde noen i handen. Men det handler jo også mye om hvordan du strukturerer det etter hvert.
også da. Det er jo ikke selvfølgelig norske investerer som ber om 40% eierskap og skal være i styr, ikke sant? Sånne er det kanskje greit å styre unna. Jeg vet ikke om det er så mange nå lenger der da. Men hovedpoenget er det at når man starter opp noe, så må du gjøre alt selv også. Ikke bare er du styreleder, ja, du er også CFO, ok, du er produktleder, ja, nei, nå er du support, nå henter du runden, ikke sant? Det handler jo om å...
trå til der det er, og her er også en av de tingene som jeg er veldig opptatt av når det gjelder startup og rekruttering og finne de rette folkene, og det å være high agency. Gjør det, få gjort noe. Jeg er faktisk ikke en haterfolk, men jeg klarer ikke å utstå folk som snakker for mye om ting. Det er litt ironisk når vi sitter her og snakker i en podcast, men poenget er jo at man må faktisk
gjør noe for momentum ta, og så ok, da har vi skapt det hjemmesiden da har vi fått noen folk på laget det å bare sitte i ro og tenke seg til du har faen bare funnet opp hele selskapet i hodet du vet hva du skal gjøre, du har gjort alt du har ikke gjort det, nei
Det i seg selv er bare sånn, du vet ikke hva du snakker om før du har gjort det. Og når du først gjør det, så oppdager du at her er det utrolig mange problemer som jeg kanskje ikke hadde sett for meg. Ok, kanskje jeg måtte hente penger. Å, det var ikke så lett å hente penger når det gikk av vel. Å, kanskje den kandidaten nå stakk plutselig. Eller kanskje vi hadde en finansdirektør som nå skal hoppe inn og jobbe et annet sted. Ok, det har faktisk skjedd også. Sånne ting, det er jo curveball etter curveball. Du står der og blir bare slådd i magen igjen og
Og igjen, og igjen, og igjen, og igjen. Og plutselig blir det hacket av Nordkorea, ikke sant? Hva er det som gjør at man skal på en måte klare å stå imot alt det der da? Det handler jo om at
Det må være et slags ønske om å skape noe som du klarer å se et heftig potensial av. Den mentaliteten du beskriver nå, er det noe som har blitt utviklet nå de siste årene? Eller var det sånn da du jobbet i DSS? Jeg vil kanskje si at jeg har nok blitt mer sånn. Faren min har jo vært sånn, føler jeg. Ja.
Men jeg har alltid likt å gjøre, for eksempel hvis vi skulle skape, ha et community-greie, så var det alltid sånn, ok, er det ingen som gjør det? Da er det kanskje bare jeg som gjør det. Det er jo sitt ansvar da. Jeg tenker at det er jo alltid svaret på de beste kandidaterne, de beste folkene vi får som begynner å jobbe hos oss, de har den der. Jeg manager mange, jeg har ikke tid til å manage så jævla mange, men jeg prøver å si at hvis du skal lykkes hos meg, manage opp. Klar å gjøre noe.
egentlig. Det var fine siste ord, Alexander. Jeg tror vi må avslutte, for nå er vi på 1 time og 24 minutter. Det var lenge. Det har masse spørsmål igjen. Ja, vi får se om det blir flere. Ja, det må vi få til en gang. Jeg skulle vært på startopplev nå. Så hvis de hører på startopplev nå, så får du si sorry til at jeg kom litt forsinket. Ja, de hører på den podcasten. Du, Alexander, masse lykke til videre med Sky Mavis. Hold oss oppdatert i skifter, og
Og, ja, nei. Dritkult. Ja, hyggelig å være her. Så får vi se om, jeg vet ikke om det har hjulpet noen i rantinga her, men... Det var ikke rantinga, det er dritkult. Super, ja, men det er det. Altså, det er så mye sånn råd, men det handler jo egentlig om bare å få det gjort. Det handler om attraction, det er å være i bevegelse. Altså, det er egentlig noen grunnleggende ting som det er. Min teori er at ting er egentlig veldig enkelt. Bare gjør det enkle, men gjør det konsistent, så går det bra.
Eller, det går jo et eller annet. Du får i hvert fall et svar. Du får framgang. Nettopp. That's it. Takk skal du ha, Alexander. Lykke til å være her.
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.
og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg, så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.