Hei og velkommen til Skifters podcast. I dag har vi med oss Andir I. Vips, nemlig Rune Garborg. Velkommen Rune. Tusen hjertelig takk. Veldig hyggelig å ha deg med på podcasten vår. Du har jo vært med tidligere via telefon. Ja, det er første gang jeg treffer deg ansikt til ansikt, så det er hyggelig. Ja, like med. Og hvordan er det å være Vips-sjef om dagen?
Det er utrolig spennende. Vi har jo hatt noen måneder og et år bak oss som har vært det mest spektakulære i Vipsen-historien. Det har vært en enorm vekst, spesielt på netthandel. Så vi har jo sett veksttall nå i løpet av det siste året som var vesentlig høyere enn det var for et par år siden. Og det hadde ingen av oss turt å tro på. Så det er utrolig spennende. Er det netthandel
Er det den viktigste foten til VIPS, med tanke på omsetningssetter? Det spørsmålet får jeg veldig mye internt også, og svaret på det er ja. Vi tror ikke at du kan være ledende på betaling fremover uten å være ledende på netthandel. Men så må jeg jo si at grunnen til at vi tar de sterke posisjonene som vi nå gjør på netthandel, er jo fordi at vi gjør det så bra innenfor så mange områder på betaling.
Så for å kunne bli ledende på netthandel, så må du ha en veldig sterk merkevare, og du må være god på mange ulike betalingsområder. Ja, du må i hvert fall ha distribusjon da, og det har du jo via kallet vennbetaling da i første omgang. Ja, du har jo 4 millioner brukere nå, og så har vi etter hvert fått veldig, veldig mange bedrifter også, så de fleste bedriftene er jo også VIPS-brukere. Ja.
Så kombinasjonen av nesten alle norske bedrifter og fire millioners sluttbrukere er det som gir oss den kraften. Og som du sier, det blir jo bygd opp gjennom vendebetaling, men det som skjer i lag- og foreningsmarkedet, regningsbetaling og de andre betalingsområdene innenfor VIPS, det er også svært viktig for den posisjonen vi nå har på netthandel. Men er det mulig å utføre den posisjonen du har på netthandel nå? Å ja, i høyeste grad. Og den har vi...
Som vi ser det, så tenker vi hele tiden at vi har den til låns. Her er konkurransen beintøff. Du kan bare gå til Sverige, så ser du at klarene er helt suverene på netthandel. Det er ikke så lenge siden vi ikke hadde en stake i netthandel i det hele tatt. Går du tilbake til 2017, så var det nesten ingenting. Så den posisjonen vi har nå, og som har gitt en vekst på over 100% siste året, den er ganske ny av dato. Jeg husker jeg skrev en gang at...
Jeg skrev om Vips i hvert fall, og om hva dere burde satse på. Og så nevnte jeg at jeg skulle skrive om netthandel og nettbetaling, og så sa jeg at det blir tøft, men det er riktig å satse der. Ikke i motsetning til, men jeg hadde mindre tro på butikk. Er det slik at de spåndommen om Apple Pay og Google Pay på netthandel skulle ta over alt? Nei.
VIPS må ha klart å ta en ganske sterk posisjon i forhold til disse internasjonale aktørene? Ja, vi vokser mer enn de aktørene nå. Samtidig så tror jeg vi skal være særdeles ydmykket i forhold til den kraften de har, de merkevarene de har, den evnen de har til å ta markeder når de bestemmer seg for det. Så den veksten vi har i VIPS nå, den trenger vi virkelig, og den må økes ytterligere.
Og det må også tas utenfor landets grenser, for vi opplever jo nå stadig større behov i forhold til å tilby ett felles integrasjonspunkt for betaling i Norden blant annet, og netthandel er det som peker seg ut der. Ja, nettopp, og det er litt sånn, på samme måte som du sier at mange andre former for betaling er viktige for at man skal ha netthandelsposisjonen, så er det også internasjonal tæring viktig for å bevare posisjonen i Norge.
Ja, og jeg tror egentlig det her er mye av kjernen for den strategiutviklingen vi har hatt i VIPS de siste par årene. Det er ikke nok å være Norges mester på betaling. Du kommer ikke til å være ledende på netthandel over tid hvis ikke du tilbyr løsninger også utenfor landets grenser. Og så er det et annet viktig poeng også, at du må tilby løsninger
vipserne, og kunne vipse også utenfor landets grenser. Du må jo kunne bruke voldheten om du reiser ut av Norge. Så det er også en viktig prioritering for oss nå framover. Hvor viktig er akkurat det da? Hvor stort behov dekker du der? Jeg tror på sikt at folk ser det som en selvfølge at vi skal levere det, og det bør vi kunne få til i løpet av ikke alt for lang tid. Men er det ikke viktigere at XXL kan bruke vips både i Sverige og Norge? Absolutt, og det er hovedprioriteringen at
at de nordiske aktørene skal kunne ha et nordisk integrasjonspunkt, det er prioritering nummer en. Ja, for vi har ikke nevnt det nå, men det har jo skjedd litt i VIPS. Kan du bare kort fortelle hva som har skjedd? Nei, det som har skjedd, det er at vi slår oss sammen med MobilePay i Danmark, MobilePay i Finland og Pivo, og VIPS blir en plattform i Norden med 11 millioner brukere.
Så dette samler jo da de sterkeste merkevarene i disse landene, ikke bare innenfor betaling, men i de nasjonale markedene totalt sett. Så det blir en fellesatsning, og så venter vi da, jeg må jo bare legge til det, vi venter på en godkjennelse fra konkurransemyndighetene,
Men vi har selvfølgelig en stor motivasjon for å komme raskt i gang med det. Dere venter på det, og så venter dere også på at Swish skal komme inn fra Sverige? Vi synes jo det vil være en klar fordel om hele Norden var samlet på en plattform. Vi tror det gjør enda mer slagkraft, og vi tror det kommer til å gjøre Norden til det levende området innenfor vold. Så det betyr at dere har samtaler med Swish?
Vi er i dialog med flere banker i de nordiske landene. Hvorfor er ikke Swish på nå? Fordi vi startet med de merkevarene som hadde et tydeligst felles målbilde. Der fant MobilePay og Pivo og oss veldig raskt sammen. Så det var veldig lett om å bli enige om hvilken retning det skulle ta, hvordan vi skulle satse på selskapet. Men er ikke Swish samme målbilden deres?
Nei, det kan ikke jeg svare på målbildet til Swish. Ok, men du setter ut fra at det er slik du ser den utviklingen innenfor betaling, hvor du har store aktører fra Silicon Valley, og du har mindre aktører i Norden, og det vi nettopp snakket om i forhold til netthandel, altså betaling over landegrensretter, bør ikke Swish se den samme bildet som deg.
I et sånt perspektiv, bør ikke Swish også tenke på det samme mått som dere? Vi mener jo at bankene vil stå seg mye bedre i konkurransen når de satser sammen og bruker de sterke merkevarene de har i de respektive markedene. Hva er argumentet imot at Swish kommer inn?
Nei, det kan ikke jeg svare på. Jeg kan bare skrive hva som er argumentet for. Og det jeg mener er det viktigste her, det er at vi får en felles plattform. Vi kan bygge produkter og tjenester raskere, enda mer kraftfullt enn det vi gjør i dag. Hvis du skal prøve å få opp en avtale, jeg tror det er bra til deg.
Vi skal prøve å oppnå en avtale, så må du sette deg inn i den du skal prøve å oppnå avtalen med, ikke sant? Absolutt. Og da ser du fordelene, og hva kan være grunnlaget til kvisei? Og hva kan være grunnlaget til swish-kvisei? Nei, jeg vil ikke svare på swish-innovation, men jeg kan svare på banker generelt. Så tror jeg dette dreier seg om du ser hvem er hovedkonkurrenten, da.
Og du må jo bare innse det at når du slår deg sammen, så er du nødt til å gi en del i et sånt type samarbeid. Men så må du vurdere det opp mot alternativen som er å stå alene i konkurransen mot de store internasjonale aktørene. Og vår tilbakemelding her, og vår vurdering her, er at du har ikke sjans til å vinne når du står som bank alene. For det som er interessant med hele betalingsmarkedet er jo at i denne settingen så er jo bankene små.
De du skal konkurrere med her er verdens største merkevarer. Det er aktører med en enorm brukermasse og en enorm kapasitet både på distribusjon, marketing, produkt- og teknologitakling. Og det følger jeg deg 100% på. Så jeg lurer jo på dette spørsmålet i likhet med deg sikkert og mange andre. Hvorfor
Hvorfor vil ikke Swish være med på det? Hva tror du det er? Jeg tror ikke noen sier nå at de ikke vil. Jeg tror at det bildet vi nå viser i det nordiske markedet, de resultatene vi skaper nå i det nordiske markedet, jeg tror tvert imot at dette kommer til å øke motivasjonen til alle nordiske banker. Forhåpentligvis betyr det at vi får en felles sterk nordisk lommebok
Og det er det vi trenger i forhold til å stå enda bedre rustet i den fremtidige konkurransen. Det har du nok rett i. Det hjelper å komme med noen venner. Men du, MobilePay i Danmark og denne finsk... Ja, Pivo. Pivo, bytter ikke det øl på et eller annet øst-europeisk språk?
Jeg skal være forsiktig med det da. Men uansett, Pivo, har de samme posisjon i sine respektive markeder som Vips har i Norge? Danmark har 4,3 millioner brukere i Danmark, etablert i 2013. Faktisk enda flere bedriftskunder enn det vi har i Norge.
Også er Pivo og MobilePay omtrent jevnbyrdige i det finske markedet. 1-1,5 million brukere på de merkevarene. Så posisjonen i Finland er ikke fullt så sterk som den er i Danmark og Norge. Men det er et veldig sterkt utgangspunkt for en stor nordisk aktør. Har MobilePay samme posisjon i forhold til netthandel som Vips har i Norge?
Ja, de har på brukersiden og på vekstiden, så ser vi jo disse selskapene nå, både Mobapay i Danmark og Vips i Norge, har en årlig vekst på over 100% på netthandel, så den posisjonen er også veldig sterk i Danmark. Ja, nettopp.
Berit Fensen har sluttet i VIPS. Hun ble ansatt for å drive med internasjonalisering. Hun er her frem til 1. desember. Hun skal i hvert fall styre Skivem i Trondheim. Men betyr det at hun har gjort jobben sin? Var det påplassende avtalen der? Eller er det fordi at initiativene dere har hatt internasjonalt, med Alipay og med Visa, er det fordi at
og jeg vet ikke, andre som ikke har blitt noe av. Har det ikke funket den retningen som dere hadde antakelser om? Nei, det er veldig mye av det vi har forsøkt på som ikke har fungert, men så har vi jo landet på at det som har vært det aller viktigste, og det som har vært hovedprioriteten, Norden, har vi funnet løsninger på.
Men det er helt riktig at vi har mange initiativ internasjonalt som ikke har gitt de resultatene vi ønsket oss. Men så er det flere av disse initiativene her som pågår fremdeles også, som vi tror kommer til å gi positive resultater fremover. Hvilke antakelser hadde du internasjonalt egentlig? Hva tenkte dere skulle kunne få til, og hva som ikke har fungert?
Nei, vi startet med Norden hele veien. Så vi har ment at Norden har vært det viktigste å konsolidere. Når du ser på Europa nå, og vi snakker med europeiske banker, så snakker man jo ofte om Norden som en enhet. Så det har ligget en forventning om at vi får til det som går på et nordisk samarbeid.
Men så har vi sett på VIPS-utberedelse og VIPS-teknologi i flere andre markeder. Men som sagt, vi har landet på nå Norden. Den viktigste målsetningen er NOD, så delmål 1 er NOD. Når du spør om
Vi nå på en måte, om den internasjonaliseringen er gjort, vi står jo nå i den helt spede begynnelsen. Og det er nå vi virkelig skal vise at vi kan ta neste steg og skalere dette helt opp til nye nivåer. Jeg kjenner ikke strategien deres, men det handler om å levere software til banker, altså VIPs teknologi til banker.
som en white label? Ja, det kan både være teknologi og det kan være merkevare. Så det er litt avhengig av de utfordringene som er i de respektive markedene. Men nå fokuserer vi nå om å bruke potensialet i det nordiske markedet i en felles plattform, og så baserer vi oss nå på bruk av de merkevarene vi har. Og det er jo da...
grunnet den posisjonen som de merkevarene har i Søland. Det er et ganske utrolig utgangspunkt å starte med de sterkeste merkevarene uavhengig i bransjen. Men skal de leve uavhengig av disse merkevarene? Nei, vi skal levere på en felles plattform, en felles funksjonalitet. Rips? Nei, vi skal beholde mobile pay i landet. De får bevare sine merkevarer? De bevarer sine merkevarer, men vi leverer på en felles plattform, men merkevarene består.
Nettopp. Hva er grunnen til at alt ikke kalles VIPS? Det er fordi at MobilePay står like sterkt i Danmark som VIPS gjør i Norge. Og det å bruke styrken i de merkevarene nå, i forhold til å raskt ta de posisjonene vi ønsker å ta i de markedene, det blir viktig. Ok, så når du snakker om ytterligere intervall,
Internasjonalisering utover Norden, hva ser du for deg da? Samme type, altså fusjon, eller er det software provider til andre banker? Nei, vi ser for oss at vi kan levere teknologi en plattform for mobile lommebøker i andre land, og vi kan også bidra selvfølgelig på merkevarerbiten.
Ok, så det er begge deler. Du er både åpne for infusjon med andre europeiske aktører, og du er åpne for å levere software. Hva er tilbakemeldingen du har fått da? Hvorfor har du ikke landet noen avtaler så langt på software-siden? Nei,
Nei, først og fremst nå er det jo fordi at vi prioriterer å gjøre det her i Norden. Så det er det aller viktigste. Det er en ganske stor migreringsjobb vi skal gjøre nå i det nordiske markedet. Og nå må vi lave en nordisk plattform. Og så sørger vi for at skalerbarheten på den plattformen blir så høy som mulig. Men nå er det dette som er fokus. Ja.
Ok, la oss snakke om litt hyggeligere ting. Jeg synes egentlig det her var ganske hyggelig. Jo, det er egentlig jeg snakker litt om deg da, og hvordan kom det egentlig at du vinner VIPS? Nei, det startet jo egentlig bare med at VIPS var en av, jeg tror det var en av ni store prioriteringer på markedsproduktplanen for 2015. Og så
var vi jo store optimister før lansering. Vi så jo tidlig at dette ga en enorm entusiasme internt, men det var jo ingen som hadde trodd at vi skulle ha 1 million brukere etter 6 måneder. Så fra det så skjedde jo ting veldig, veldig raskt, og etter noe tid så ble jeg da, fikk jeg en sms fra Rune Bjerke, hvor han spurte om jeg kunne komme opp på kontoret umiddelbart, og da
Fikk jeg beskjed om at jeg skulle starte en ny jobb dagen etterpå. Og da var det jeg som leder av VIPS. Siden så har det egentlig bare gått slag i slag med fusjoner og
Det har vært et utrolig team å få lov til å være en del av, så vi har hatt morsomme år i Bips. Hva gjorde du da? Hva var bakgrunnen din i DNB? Jeg var leder både for produkt- og marketingbyten, så det var utgangspunktet. Det var en rolle som var utrolig spennende.
Det er jo ofte sånn at produktfolk sitter og forteller at markedsføringen ikke er god nok, eller marketinggjengen sitter og snakker om at produkten ikke helt holder helt mål. Så det å ha ansvaret både for produktdimensjon og marketingbiten, det var utrolig spennende.
Men det er klart at det smalt jo ordentlig fra dag en når vi holdt på med det her, og det er jo uten tvil det morsomste man har fått lov til å være med på. Så hvis det er helt overrundet, hva er det mest interessante du har lært av den overgangen fra jobbet, altså definisjonen på en corporate selskap, altså DNB, til da VIPs som er en slags corporate startup da?
Det som har vært helt unike med VIPS er jo hvor raskt det skjer. Og når du jobber innenfor området med eksponensiell vekst, så handler det om dager, og det handler om uker. Tenk hvor jevnt det rese var. Altså når vi startet, og det var MobilePay, det var mCash og det var VIPS, det var utrolig jevnt. Utgangspunktet skulle alle ha vunnet.
Man snakket veldig mye om distribusjonskapasitet og mange andre faktorer, men realiteten er at den som får det opp for hand i den konkurransen der, de stikker ifra, og det er utrolig vanskelig å ta igjen. Så det er en av de viktige lærdomene. Og så har det nok forsterket en del av det jeg har sett på tidligere også, det er hvor ekstremt viktig at konkurransekraften er høy nok, og at i VIP-sammenheng da må være enkelt nok.
Og er det noe vi har testet mye ut i VIPS, så er det at nesten enkelt nok er veldig langt unna å være godt nok. Og det tror jeg er en av de mest spennende lærdommene, at det er så enten eller i VIPS-sammenheng, enten så vil kundene ha de stort med den, eller så ser du at disse tingene ikke slår an i det helt tatt. Men det må jeg si at jeg har med meg veldig mye fra DNB-tiden nå, fordi at
Den største utfordringen for en del markedsfører i dag, det er at de skal være med å fyre med dem til målighet. Og det er en umulig oppgave på sikt. Du er nødt til å ha en spissa konkurransekraft i bånd for også å kunne kommunisere veldig godt. Det jeg har kanskje sett bedre enn noe annet sted i VIPS, det er det gode samspillet mellom compliance, teknologi, produkt, marketing, salg, og alle enheter, hvordan de spiller godt sammen i forhold til den best mulige kundopplevelsen. Og det er
Der er jeg utrolig imponert over gjengen i VIPS som klarer å både samarbeide godt på tvers, men også å være så sterke i execution-fasen av produkt- og tjenestutvikling. Hvorfor er det egentlig ingen andre som har klart å lage noe som tilsvarende VIPS? Altså andre store selskaper med masse penger?
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.
Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no. Altså, hva var så spesielt? Nei, du treffer jo en nerve sånn på forenklingsbiten. Og så ser du jo i det du treffer at det er så mange andre områder som kan forenkles raskt.
Dette er jo egentlig historien om at du starter med å bytte ut kontonummer med telefonnummer, og så begynner du å fjerne kidnumre. Tenk deg kidnumre, det er ikke lenge siden vi satt og tastet inn det kidnumret på 27 siffer, eller hva det måtte være nå, hver gang vi skulle betale en regning. Og så har vi tatt bort CVC-kode, utløpsdato, kortnummer, og det er mange andre ting som vi ønsker å ta bort.
I dag var det noen som presenterte noe for meg på reiseregninger. Gjøre reiseregninger lekende lett. Det er så mange ting som kan forenkles, og lærdomen er jo også at brukerne setter enda mer pris på forenklinger enn jeg hadde turt å håpe. Ok, dere er gode på forenkling på betaling. Det skal man ta. Så er spørsmålet da, hvorfor starter et mobilabonnement?
Det er jo fordi vi ser et stort forenkelingspotensial også på det området. Går det folk rundt og tenker at de sliter med mobilavdelingen sitt? Det er så vanskelig.
Jeg synes det er ganske vanskelig å få oversikt på mobilsiden. Det er mange løsninger der ute som kunne ha gått av en forenkling, og hvor du kan gjøre det mye mer oversiktlig for sluttbrukerne enn det det er i dag. Hvis du ser det til et internasjonalt perspektiv, er mobilabonnement for langt fra kjerne når det skal vokse på betaling? Nei, vi kan forenkle mange områder utenfor selve betalingsbiten.
Men det viktigste for oss, det er å forenkle netthandelsområdet og sørge for at vi har det klart ledende tilbudet på netthandel. Hvorfor ikke alle ressursene der? Hvorfor mobilabonnement? Nei, vi kjører. Det er veldig lite ressurser vi bruker totalt sett på mobilabonnement. Altså hvis du ser antall ansatte i VIPS, så er dette et lite område i forhold til det som går på netthandel. Og det er ingen tvil om at netthandel får de aller fleste ressursene internt. Og hvordan har det gått? Skal du tørre å svare ærlig?
Nei, vi har fått en ganske betydelig brukermasse på mobilen. Bruker lite ressurser, veldig spennende lærercase, blir stadig bedre hele tiden og synes det utvikler seg i riktig retning. Hva er målet? Hvor mange må dere ha for at det skal være lønn som business?
Nei, vi nærmer oss lønnsomheten på det volymet vi har nå, når vi ser hvor lave kostnader vi har. Det er jo noe av det som er viktig her. Husk at vi har jo fire millioner telefonnumre i VIPS i dag, og det er det mest oppdaterte telefonregisteret i Norge. Hele faktura-funksjonen ligger internt i VIPS, så kostnadsnivået på den satsningen her er veldig, veldig lavt. Men ligger det en fare i det at det blir for lite fokus på det som er viktigst?
Nei, vi fokuserer knallhardt på netthandel, men det er alltid et spørsmål i forhold til hvor mange produkter og tjenester du kan ha på roadmapen. I et selskap som VIPS må du være veldig klar på at hovedprioriteringene får nok ressurser, men du må også prøve ut ulike områder i kombinasjon med de mer etablerte områdene, og det er vi veldig opptatt av å gjøre og lære av. Hva har du lært fra Mila på mange år?
Det er veldig mange spennende læringspunkter der. Kan du dele noe? Først og fremst at det er en veldig kompleks materie. Vi må finne løsninger for kundene som er enkle, sånn at det blir lettere for kundene å forstå hva de faktisk kjøper og hva de betaler for. Ok, så mobilabonnement er komplekst for kundene?
Ja, vi mener jo det. Men ikke kundene? Nei, men jo, det er jo åpenbart det. Hvis ikke så hadde ikke vi, det er jo kundene vi spør om det her. Dette er jo ikke sugt fra vårt eget bryst, og kundene synes det er vanskelig å få oversikten. Så vi ønsker å forenkle det, og vi tror vi har en sterk og god posisjon for å gjøre det. Men tilbake til deg, og det å gå inn og gå over fra DNB til VIPS, du skal nå lede selskapet, du skal bygge et selskap. Altså det går fra å være en avdeling, mer eller mindre, eller en gjeng.
Vi fusionerte jo bank i det bankakseptet og VIPS da i 2017. Ja, men ok, så det var et selskap? Ja, det ble et selskap i 2017. Så du kom inn før det ble et selskap, og så skulle det bli et selskap. Hva tenker du da? Har du noen gang ledt et selskap før? Nei. Så hva tenker du da? Hvordan angriper du det?
Nei, det utgangspunktet er at vi skal være Europas mest kundenorienterte virksomhet. Så det vi gjør da er egentlig å definere et oppdrag som består av å forenkle hverdagen til folk.
Og så skal vi som team definere hvilke områder som er aller viktigste for enkle. Så det er oppdraget vårt, og det er sånn vi bygger kompetanse, funksjoner og organiserer virksomheten. For å stille et spørsmål på en annen måte, du kommer fra en veldig tradisjonell måte å jobbe og drive business på, til å drive med teknologiutvikling, som er litt annerledes, kan man si. Så hva er det du tenker, hvordan må du vokse for å få til dette her nå?
Nei, det som er viktig når du kommer inn i en lederroll i VIPS, det er å sørge for å legge listene høyt nok. Det er å tro på det mulige. Det er å gjøre ting som egentlig starter med tenk om vi kunne ha fått til det. Og det tror jeg jeg kan si, det faller egentlig ganske lett for meg. Jeg har alltid ønsket å jobbe innenfor en virksomhet om områder hvor du får enorme muligheter til å utforske det som i utgangspunktet ser umulighet til.
Det er jo spesielt også med eierkonstellasjonen i VIPS. Jeg får jo ofte spørsmål om hvordan det er å jobbe med en sånn governance.
Det er veldig fint. Det er faktisk strålende, fordi den evnen man har til å gi frihetsgrader, til å investere og satse på det som virkelig er utfordrende, den har vært så til de gradene til stede. Og så må jeg jo si da, når jeg jobbet i DNB, jeg synes jo det var fantastisk spennende. Husk på, det kom jo inn der i 2019, og man fant ut at man skulle bli best på marketing og kommunikasjon i Norge.
Fantastisk spennende oppgave, og man klarte jo å få til endringer som var særdeles spennende. Man gikk jo for å være en dårlig likt omgangsbank til å være den best likt omgangsbanken i Norge, så jeg opplever at jeg har jobbet med store endringsprosesser også tidligere, og vært en del av det.
Men ingenting er i nærheten av det med VIPS. Men i VIPS handler det om kundorientering. Det handler om å være skikkelig visionær, og det handler om å se på perspektiver som man egentlig i utgangspunktet synes det er litt vanskelig å se for seg at man skal lykkes med. Ok, greit. Du tror på store ting, og det er bra. Du er tydeligvis flink til å få med andre til å tro på det også. Men hvis vi ser på dine sårbare sider rundt dette, når du får den jobben, hva er dine utfordringer personlig?
Nei, altså dette er jo åpenbart en jobb hvor du merker at press er stort. Det er jo en enorm forventning fra alle hold i forhold til at VIPS-merkevaren skal fortsette å vokse, fortsette å utvikle seg.
Men jeg trives med det. Jeg synes det er gøy. Det som bekymrer meg mest i en VIP-setting er hvis jeg ikke tar i nok. Det er ikke de feilene vi gjør, for når du er i et innovasjonsselskap som VIP-seier, så gjør du mange ting som ikke fungerer. Du nevner presse, men så sier du at du trives med det. Ja, for det er den konkurransen som er en enorm trigger. Jeg synes det er herlig å få lov til å konkurrere, og man må huske på det at det
Vi var i en nasjonalkonkurranse. Vi drev med betaling i en nasjonalkonkurranse og tenkte deg betaling her for noen år siden. Det var knusktørt. Det var noe av det kjedeligste du kunne drive med. I dag er dette Formel 1-klassen, og det er et område som kanskje forandrer seg aller raskest. Og så får vi lov til å definere Klarna, Apple, Google og de andre som konkurrenter. Det er et fantastisk utgangspunkt. Og når du har eiere også som bestemmer seg for at det her er noe av det aller viktigste de driver med,
så er det rammeting som er helt fantastisk. Ja, og det ligger jo et press i det. Det ligger et forventningspress i det. Enormt forventningspress. Så hvordan takler man det? Du sier at du synes det er gøy, og det er fair enough. Men det er jo en skummelside ved det også. Når man får et press, så hvordan angriper man et sånt press? Nei, du må være særdeles opptatt av å sette lista høyt nok. Fordi for å lykkes på det her, så må du ha ambisjoner som er skyhøye.
Og det er da det er herlig når medarbeiderne kommer og foreslår ting som i utgangspunktet fremstår kanskje litt usannsynlig, men når man ser hvordan teamen jobber med å få det til, så skaper det selvfølgelig trygghet, men det skaper også en veldig tro på fremtiden. Så svaret her er at du må ta i nok. Og jeg kan si det som er helt fundamentalt for bedriftskulturen. Hvis du blir redd for å feile, så har du tapt. Hvis du feiler da, hva skjer da?
miste VIP-sted som sjef? Nei, vi går videre på neste. Vi har feilet mange ganger. Det er mange ting vi har prøvd som vi ikke har fått til, eller som vi har brukt for lang tid på. Hva er det? Nei, det kan jeg komme tilbake til i en senere anledning, men jeg tror internt at vi har noe som heter fuck-ups, blant annet på Slack, og vi er veldig åpne internt i forhold til ting som ikke går. Men du har ikke feilet på kjerne?
Nei, vi har fått til det som går på, altså det strategisk viktigste har vi lykkes med. Det har vi gjort, men på veien dit så har det vært mange bomber, og jeg tror jo det er noe av
Det viktigste for en organisasjon, det er å lære av feilene, men ikke dvele ved dem over lang tid, og sørge for å bare satse enda hardere neste gang. Ja, for alle sier at man skal tørre å feile. Det er en sånn greie. Og så er det en måte, men du vil jo ikke feile. Det er ingen som vil feile i utgangspunktet, og spesielt ikke på, da kaller det execution, hvor det er en sånn playbook, sånn gjør man det.
Så det er jo ikke... Det høres fint ut da. Vi tør å feile og så videre, men...
Men hvis du feiler på eksekusjonen, så har du ikke en jobb. Vi snakket om det før sendingen. Ledelse handler om å skape resultater, og du har fått resultater. Fredrer det deg? Nei. Det kvalifiserer oss til å satse enda mer, og sette enda høyere mål fremover. Det gir oss muligheter til å investere på nye områder. Har du tatt noen ekte sjanser? Hvor kjernen er utsatt?
Ja, vi har tatt, det er mange ting vi investerer betydelige beløp i. Det kan være markedsføring eller produktutvikling. Det er mange ting i produktutviklingen vår som vi ser at det legger vi vekk. Jeg tror noe av kunsten, det er når du ser at noe ikke fungerer.
ikke tviholde på det, ta det vekk, gå på neste, og sørg for at du utfordrer på et nytt område. Jeg tror det her er litt kjernet, jeg tror hvis du snakker med en ansatt i VIPS, så tror jeg alle vil være enige om at vi har et relativt uanstrengt forhold til å gjøre feil. Og når jeg sier uanstrengt, så må du ikke misforstå at du vil jo ikke det.
Men det er en viktig del av læringen, og hvis ikke du har en del feil i en sånn virksomhet som vi har, så er det fordi at du opererer med alt for høy sikkerhetsmargin. Jeg tror for oss er det viktig å tørre å si de tingene som fremstår veldig ambisjøse. Vi trodde jo ikke at vi skulle lave Norges raskest voksende merkevare, eller den sterkeste merkevaren.
Da er spørsmålet nå, tror vi at vi kan bli den ledende lommeboken i Europa? Tror vi at vi kan konkurrere mot de store internasjonale aktørene? Jeg tror mange vil si at det ikke er mulig. Det er jo noe av det som virkelig driver oss, og som vi opplever gir oss størst motivasjon i hverdagen. Hvis du ikke tror det, kan det hvertfall ikke skje. Det er ikke sjans, og du må legge den lista skyhøyt.
for at du skal kunne klare å skape noe som virkelig betyr nok for kundene. Du nevnte i en bisetning governance-modellen, eller hvordan dere har eier, banker. Du mente at det var veldig bra, og jeg selvfølgelig vil jo si det, fordi det er jo eierne dine. Men hvis man skal være delingsadvokat, hva er utfordringene med det?
Hva kan være utfordringene med det? Utfordringene i governance i et selskap som Vips er hvis det ikke investeres nok. Hvis du begynner å se dette som et kostskemm, hvis investeringsviljen ikke er høy nok, hvis du ikke er offensiv nok i teknologi og produktutviklingen, det vil ha vært utfordrende.
Men realiteten er at det er ingen utfordring med governance og sånn som det er. Det er stor vilje til investering, det er stor vilje til offensivitet, og da har vi rammetingelserevips som er særdeles gode. Men kan dere gjøre hva dere vil?
Nei, som enhver virksomhet som har et styre, så forholder vi oss til noen planer som er tydelig definert. Men er det noen regler for ting dere ikke kan gjøre som går innover på deres eieres teknikkmodell? Nei, det der får jeg veldig mye spørsmål om. Jeg kan si at det der har vi veldig lite fokus på, fordi det vi ønsker å utvikle innenfor denne merkevaren her, det er stort sett veldig lite i overlopp med det som er på bankene. En av de områdene som kommer sterkt
nå, det kan jo være tydelig på. Vi bygger check-out, vi kommer med utsatt betalingsløsninger, og det er klart at det her berører jo bankenes områder. På en annen side så tar vi posisjoner som bankene ikke kunne tatt alene, så det er en stor fordel for bankene også at vi vokser innenfor netthandel, utsatt betaling og tar sterke posisjoner der. På hvilken måte er dette en strategisk asset for bankene at VIPS lykkes?
Hvis du tar et så viktig område som netthandel, så var posisjonen til bankene for fire år siden veldig svak. Nå sitter de som eiere av en merkevare og en kundegruppe, eller et område som har enormt stor strategisk betydning.
Forrige måned hadde vi 2,2 millioner som brukte netthandelsprodukter fra Vips. Veksten på disse områdene er veldig høy, og den sikrer kundegrensesnittet for banken. Men hvilken strategisk betydning har dette for for eksempel Sparebanken Vest?
Det er at de er ledende på betalingstiden og kan sikre kundegrensesnittet. Når du bruker Vips som wallet, som sparebanken Vest kunde, så vil alle transaksjoner komme på kortprodukten og kontoprodukten til sparebanken Vest. Sikre kundeintegrasjon er mellom sparebanken Vest, bedriften og sluttkunden. Jeg er jo en bankkunde hos en av Vips-eierne. Det betyr at jeg ikke har Apple Pay. Hvorfor har jeg ikke Apple Pay?
Nei, det er jo fordi at noen av bankene ikke har valgt å gjøre en avtale med Apple, og det må man jo diskutere med bankene. Det vi synes har vært krevende med det, det er jo at vi ikke har kunnet bruke NFC-teknologien og sørge for at den blir også en naturlig del av Vips-dørdagen. Ser du at det henger til sammen med Vips?
og at du mener at de ikke gjør det? Nei, altså, bankene satser jo på VIPS. Det er jo ikke tvil om at det er deres primære satsning. Og de gjør jo vurderinger i forhold til hva de får igjen for den satsningen, opp mot hva de kan få på andre konkurrerende tribut. Men apropos dette med strategisk fordel, er det frykten for at noen andre skal eie det grensesnittet? Så er det bedre at vi eier det sammen enn at noen andre eier det? Ja. Ok, det er så enkelt som det. Ja.
Hvem er den største skurken fra deres side? Det tror jeg er veldig vanskelig å svare på. Det som er spennende med det betalingsmarkedet er at du ser at det blir flere og flere aktører. Du så sikkert nå at Facebook går inn i vennbetaling med større kraft. Klarna er jo imponerende. Det de har fått på netthandel har jo vært formidabelt.
Apple er en aktør som helt sikkert kommer til å satse mye bredere, og som satser gjerne med andre kortprodukter også enn det som er bankene. Sånn at det er mange aktører som melder seg på i det konkurransebildet. Klarne med den der buy now, pay later. Er det noe dere skal tilby? Vi kommer til å tilby løsninger som går på utsatt betaling. Demmer det opp for Klarne hvis dere gjør det?
Ja, altså posisjonen vår på netthandel i dag er jo så sterk at når vi tilbyr den type produkter, så vil vi også bli store på det området. Ja, men nøkkelet her er jo å få med Swish. Ja, det er viktig. Det viktigste nå har jo vært at vi har fått med Mova og PevePiv og sånt. Vi er 11 millioner, og så er det jo ingen tvil om at det å ha den enorme frekvensen som vi har på netthandel i dag, det åpner jo for å ta større deler av verdikjeden innenfor netthandel. Helt til slutt, la oss snakke litt om vekst. Hva er største utfordringen deres i forhold til vekst nå?
i den høye avstøtten som vi gjør nå. Og det må jo være tydelig på at vi trodde jo ikke for ett år siden at veksten skulle være sånn som den har vært det siste året. Nå gjelder det bare å sørge for at den veksttakten vi har nå fortsetter i det tempoet. Hvordan sikrer du det? Det gjør vi gjennom å tilby flere nye betalingsløsninger innenfor det vi definerer som greenfield-områder blant annet.
Jeg synes jo QR-koder, jeg må forlåtte å snakke litt om QR-koder, jeg synes det er så fantastisk, fordi vi har jo diskutert QR-kodenes fortreffelighet nå over lang tid, og mange har jo egentlig sett på det som en litt sånn utdatert teknologi.
Når vi diskuterte QR-koder tidligere, så var det veldig mye fundamentert på hva er raskest av QR-kode, Bluetooth og NFC. Nå er det ikke så mange som snakker om det lenger når du ser på de nye anmeldelsesområdene for QR-koder. Se hvordan dette brukes på annonser i dag. I løpet av relativt kort tid kommer det ikke til å være produktannonsering i Norge uten QR-koder.
Hvis du ser hvordan servering i markedet har utviklet seg i Norge, det er ganske spennende å se her. Det dreier ikke seg om den ene betalingen er ett eller to sekunder raskere i betalingsøyeblikket. Du kan jo klare deg med vesentlig færre ansatte og få mye høyere servicegrad for kundene.
Det å komme inn på helt nye områder, vinne helt nye betalingsmarkeder, kommer til å bli en viktig del av den strategien. Ja, det er vel ikke sånn at QR-koden er dårlig eller bra. Det er vel til sin bruk. Det er kanskje ikke ideelt i en kassesituasjon på REMA, men det er ideelt når du skal bestille en øl.
Jeg må si det, jeg må utfordre deg på det. Neste gang du går på Rema 1000, bare ta opp Ipsappen, scan den QR-koden i det du går forby kassaapparatet, gå og pakk varene, og du får en pushmelding når det er ferdig. Det kommer til å gå raskere enn noen annen betaling. Jeg kan garantere at det går raskere med Apple Pay.
Ja, men da synes jeg du skal teste denne handleopplevelsen, for poenget er at du trenger ikke å ta opp igjen og starte betalingsprosessen etterkant. Når du er ferdig pakket så får du den pushmeldingen og du bare trykker bekreftet på det. Men det viktige for meg å si i forhold til QR-koder i tillegg til dette, det er at du treffer helt nye deler av betalingsmarkedet. Og det er jo noe av det vi synes er aller mest interessant. QR-koder brukes på områder nå,
som vi ikke så konturerne av for halvandet år siden en gang. Og hvis vi snakker sammen om ett år, så kommer det til å ha funnet helt nye anmeldelser på QR-koder som ingen av oss hadde egentlig tenkt på frem til nå. Ja, det er topp. Og hva er det vi ser i dag som vi ikke har tenkt på for tidligere?
Altså, tenker du på restaurantbetaling? Ja, jeg ser at restaurantbransjen har utviklet seg veldig, veldig raskt, men vi ser at dette skjer jo på flere andre områder. Hamarkammeratene, Bryskeby, hadde jo plutselig QR-koder på alle stolsøtene. Normalt så selger de tre-fire drakter i løpet av en kamp.
Forrige uke så solgte de 200 drakter i pausen. Hva ser jeg på at de solgte drakter på QR-koder som var på baksiden av setene? Tenk deg nå, alle idrettslag i hele Norge bruker QR-koder. Sponsorene kan selge sine produkter og tjenester via de QR-kodene. Hvor mye mer levende og aktiv den salgsituasjonen blir på arenaen enn den har vært frem til nå. Ok, var det... Yes, det var et flammende innlegg for QR-kode. Hva vil vi se mindre av da?
Alt som er vanskelig. Og det er jo det som egentlig er drivkraften for alt vi holder på med. Hva er det vi kan forenkle, som i dag skaper irritasjon? En av de tingene som du kommer til å se mye mindre av, er vanskelige login-prosedyrer.
Webforms kommer til å bli borte snart. Så alle sånne ting hvor du må legge inn navn, e-mailadresse og så videre, det kommer snart til å bli helt borte. Både ut fra sikkerhetsmessige forhold, men også i forhold til at det er for vanskelig. Da avslutter du med noe jeg er helt enig i. Så bra jobba, Rune Garberg. Tusen takk for at du kunne delta i denne episoden. Takk for at jeg fikk være. Lykke til videre med VIPS. Gjør hjertelig takk.
Hei, hvis du likte denne episoden, så abonner på den og gi den gjerne en 5-stjerners rating med dine tanker. Hvis du er interessert i temaene vi tar opp på denne podcasten, så anbefaler jeg deg å gå inn på skifter.no. Og hvis du mener vi fortjener deg, så kan du gjerne støtte oss ved å abonner på Skifter. Takk for at du hørte på, og så sees vi neste uke.
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.
Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg.