Teksting av Nicolai Winther
Hei og velkommen til Skifters podcast. I ukens episode skal vi snakke litt om Big Tech. De gjennomsyrer jo livene våre, så det er interessant å se på hvordan det har gått med dem nå i den siste kvartalspresentasjonen. Og da har vi med oss en gammel kjenning, nemlig Salvador Bayer, som både er konsulent og foredragsholder gjennom selskapet Intelis, og partneransvarlig ved akseleratoren Agrator ved Universitetet i Ås. Velkommen, Salvador.
Takk skal du ha, Lukas. Så gammel er jeg ikke. Men ja, takk skal du ha. Du ser jo ut som en 25-åring. Du trener jo så mye. Jeg trener og prøver. Du har kjøpt en liten leilighet på Gran Canaria. Et hus. To etasjer og en baseng og greier. Man må ha noe å se frem til. Fountain of youth.
Ja, det er faktisk det. Akkurat. Det er noe man må leve, man må ikke utsette å leve. Apropos, det er en helt apropos, det er en bok som heter Anti-Time Management, som vi leser. Det handler om å fokusere. Send meg en melding med en link, så skal jeg, jeg lover deg. Will do. Thank you. Ok, du, hvordan går det med big tech? Altså, det går jo til helvete med alt.
Nei, ikke med alt. Det må jeg også huske på. Hvordan har de presentert sine kvartalsresultater nå i forrige uke? Hva er det overordnede bildet, Salvador? Det overordnede bildet er at det har vært kvartallis horribilis, vi kan si. Alle har presentert egentlig ikke så dårlige resultater.
Men er de ikke så dårlige på når det kommer til omsetning? De har faktisk, alle, absolutt alle, har økt omsetning. Men resultatene har vært svakere enn analytikerne hadde sett for seg. Og da har robotene lest nyhetene, overskriftene, og så... Er det ikke litt sånn teit at kursene går ned, fordi at noen analytikere har...
kommet med en prognose som du ikke treffer? Det er et evig spørsmål. Men, hva kan jeg si? I dette tilfellet er det mye, er det rett og slett fordi resultatet, bunnlinjen har vært svakere. Ikke sant? Og du ser hvordan det har gått med alle sammen, med Alphabet. Profit har gått ned med 27%. Meta med 52%.
Du har Amazon som har holdt seg et eller annet stabil, men som selvfølgelig har bommet med tanke på hva de selv hadde sagt at de skulle oppnå. Og da er det godt, aksjekursene er rett og slett gått kraftig ned. Vi har en klar taper, hvis du vil høre hvem det er, og det er Meta.
Og vi kan diskutere senere hvorfor, for det er mer underliggende bare det robotene leser. Og så har vi to vinnere. Den ene er Apple, som presenterte resultatene 8% opp i omsetning, og Shareprice 1% opp, rett og slett.
Det sier noe om hvor viktig det er å ha en differensiert produkt. Det gjør deg mye mer resilient når det kommer til kriser. Intel som har gått 2% opp, fordi de var så lavne. Når de har begitt å kutte kostnader, da har de snart reagert. Markedet reagert, og Netflix.
som plutselig har gått 14% opp. Ja, du er ikke så glad i Netflix. Jeg er ikke glad i forretningsmodellen til Netflix. Jeg er veldig glad i Netflix. Jeg har Netflix hjemme. Hvordan kan du ikke være glad i en forretningsmodell hvor du tar penger fra brukere? Jeg er ikke glad i selskapene som taper penger, og Netflix tjener en milliard omtrent i kvartalet og må investere 3 milliarder i content. Ja,
Det er i prinsipp ikke, og det har holdt på sin evig. Så det er det jeg ikke er så glad i. Men Netflix, det er litt det samme som Intel. Netflix har gått såpass ned, jeg tror det var ned 75% på det verste, at hver eneste lille god nyhet, så løfter det
Hele markedet er opp, og så er det 14 prosent app opp. Det er to millioner nye subscribers og så videre. Ja, for de har vel lansert, er det ikke en sånn billig gratis versjon? Skal vi snakke om det? Nei, billig versjon med annonser. Jeg forstår ikke hva som greier med det. Forstår ikke det? Jeg forstår hva de prøver, men jeg forstår ikke at det kommer til å gjøre en forskjell i det hele tatt. Fordi? Fordi du ser for eksempel hva som skjer med Spotify.
De allerste brukermassen er reklamepasert, men reklame bidrar med bare 15% av all omsetning. Men Amazon har økt reklameomsetningen sin. Amazon er en utrolig wide, det er et veldig tett pakket
Dette er reklame, dette er produkt, og ikke bare det. Men kan du ikke være enig i at Netflix diversifiserer modellen ved at du kun er avhengig av brukerintekter til å få reklametekter? Ja, kjempebra! Det vil jeg snakke om. Ja, er ikke det bra? Er det bra? Jeg skal fortelle deg. Det som jeg ser skjer hver gang,
Når de har et selskap, stor eller lite, en startup, som ikke greier å ha en sustainable foregelsesmodell i kjernevirksomheten sin. Og så begynner de å prøve seg her og der med «whatever».
Det er et sykdomstegn for at dekting ikke går så bra. Så det er et sykdomstegn? Det er et sykdomstegn, rett og slett. Og det har skjedd før. Det er det samme som skjer på en måte med Spotify. Akkurat det samme. Nå må det bli podcast når podcasten er sånn liten merker i forhold til musikk, ikke sant? Men jeg vil jo si at det heller er etterrasjon mot noe som er sustainable eller bærekraftig som heter på norsk. Du kan vel si det altså?
Du kan jo si det i interasjon, men problemet er ja. Ok, eksempel. Uber. Tre år siden. Fire kanskje. De lovde flyvende taksier til neste år, 2023.
Hvor er de flyvende taksier? De fløyre går. De har bare solgt til noen andre, som kanskje vet hva de skal gjøre med den teknologien. Men så gang på gang, hvis du ikke er robust i din kjernevidsomhet, så blir det veldig vanskelig å pivotere riktig. For det er det du sier. De pivoterer, de prøver andre måter å gi til nye penger på, men vanligvis er disse andre måtene allerede enten tatt, eller den konkurransen er veldig stor. Det er derfor de ikke startet der i første omgang.
Det er kanskje mulig. Det er mer krevende å holde ved like to forretningsmodeller og være like god på det som å kun fokusere på en. Det innebærer en kompleksitet i det. Nettopp. Og hvis du ikke har klart å tjene penger på kjernevirksomheten din, der du egentlig skal ha helt fokus, og så må du distraere deg og bygge opp en ny forretningsmodell eller en ny forretningsenhet med distraksjon om hva det betyr.
Særlig i de dagene vi er i, der tilgjengelighet på kapital er
Men det går jo bra på Netflix. Eller bedre. Det går ikke bra, men det går bedre. De taper mindre penger i cashflow-messig. Det er sant. Så tyder du ikke på at de gjør det rett i grepene? Kanskje. Det har gått mange år siden. Det er samme med Spotify. De har begynt å gå til den gamle gode vann med «Jo mer vi vokser, jo mer vi taper».
det er akkurat det samme, ikke sant? Så det er sånne forholdsmodeller jeg ikke forstår, og det er de sånne selskapene jeg personlig ikke har investert. Så Netflix går bedre, Apple går bedre, ja.
Intel går bedre. Apple og Intel er jo også hardware-selskaper. Ja, ikke sant? De har diversifisert på software og hardware i tillegg til... Men de har noe som er et sterkt differensieringsfaktor og en konkurranseportrinn. Hva er det da? På Intel er det PC-markedet. Og på Apple er det... Men har ikke Apple sin egen chip nå?
Ja, ja. M2 er det nå, eller M1, eller altså Intel? Ja, Intel hadde jo både Apple og, de hadde jo både Mac og PC-markedet. Og så har Windows begynt å lage sin egen ARM også, chip. Men som jeg sa, det som skjer med Intel er at det har vært så katastrofalt hvordan det har gått ned med det selskapet.
at bare en liten nyhet som at de begynner å ta grep rundt kostnadene, så øker filmas verdier. Men det som er interessant er at hvis du ser på hva som har skjedd med alle disse selskapene generelt sett, er at de har økt omsetning. De er omsetningsmessig. De er fortsatt de monstrene de fortsatt har. De er giganter. Det er ikke det. Problemet er at de har vært
De har vært altfor trege med å kutte kostnader i en ny scenario. Nå begynner Google med alfabet til å kutte alt som ikke er kjernemessighet. De kutter alt.
Ut med den, ut med den. Men er det på grunn av inflasjon, høyere priser, dyre ting å kjøpe inn? Det er fem årsaker. Det hele starter med egentlig en høyere inflasjon. Høyere inflasjon, hva betyr det? Det betyr at supply chain problems, som gjør at alle produktene blir dyrere. Ok, inflasjonen øker,
Centralbanken i USA, som egentlig er den eneste centralbanken som teller i verden, øker renta. Når de øker renta, så går vi mot resesjon. Selskapene kutter i reklamekostnader, altså utgifterne for eksempel. Selskapene har mindre
hva kan jeg si, mindre profit også, for den gjelden de har i balansen blir også dyrere, diskonteringsraten blir større, eller høyere, og i tillegg er å putte penger i...
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.
Risikofri rente i banken blir selvfølgelig mye mer attraktivt.
Så det er også, disse store pleier å være amerikanere, og når dollar er så sterk på grunn av høyere renter i USA, så selvfølgelig påvirker det hvor mye de tjener i dollar når de selger i euro, for eksempel. Men det som de blir straffet for er at de ikke har tatt grep rundt kostnadene,
tidlig nok. Dette har vi sett siden november. Dette har skjedd begynt i november. Da inflasjonen begynte å øke, så sa vi at det var reserve. Men da vet de hva de skal gjøre da. Ja, men de har ikke gjort det. Søkerberg sa jo at dette er ikke så enkelt. Det er liksom ikke en ting vi kan gjøre. Nei, og da kan vi begge noen snakke om nedmeta, ikke sant? For det er
Skulle du egentlig ha noen kommentarer rundt det der? Nei, nei. Det er absolutt ikke noe enkelt. Det som Meta har, ex-Facebook, er et problem rundt at distribusjonskandaleene blir mer og mer vanskelig. iPhone for eksempel spør deg om du vil fortsette å dele dine data med Facebook eller ikke. For Meta er det et problem. Men det som er det store problemet, hvorfor Meta har gått såpass ned
Det er ikke bare det, det er fordi Mark Zuckerberg er i koalisjonskurs mot sine andre aksjonærer. Mark Zuckerberg har satset alt på den nye metavers, og han har sagt at han kommer til å bruke 10 milliarder dollar hvert år.
Facebook har 40 milliarder på bok. Crazy. Men også har Facebook begynt å ta opp gjeld for å kjøpe sine egne aksjer for å få den aksjekursen til. Alt er...
Det er Mark Zuckerberg som har tatt et psykopatisk vedemål mot at det er det vi må gjøre. Vinner jeg kjempebra? Ja, for han har jo mye makt. Det er ikke sånn at styret har noe. Han bestemmer jo. Ja, han kan ikke bli avstedt heller. Han har over 50 prosent av alle... Er det sunt? Vil du lete en spørsmål? Nei, det er ikke sunt i det hele tatt. Men da blir han både en flaskehals og en geni hvis det går bra. Men da må man satse på at han er en geni. Ja.
Ja, men problemet er at aksjonærbasen til Facebook, og det er noe som alle må lære seg også, og det skjedde med telekomoperatoren også for ti år siden da, det begynte å gå inn i sånn internett-ekonomi. Problemet er at Facebook har en aksjonærbase som stort sett nå er institusjonale investorer. De vil ha jemne cashflows for å dykke pensjonsfond,
De kan få det sykt på høyt, og gjemne flow med cashflow, ikke sant? Når det ikke skjer, når plutselig sier en aksjonær, nei, vet du hva, det blir halvert, og jeg vet ikke engang hvor mye jeg kommer til å bruke på det. Men det er jo en grunn til at, altså, det er jo flere grunner til at Facebook eller Meta er problemer. Altså,
at inflasjon betyr jo noe, ikke sant? Fordi det blir dyrere varer, altså det er færre som kjøper varer. De er avhengig av annonsering. Apropos annonsering, vi har hatt en serie på skifter om at effekten har blitt mye lavere på Facebook-kursene.
og stadig flere som begynner å gå mer sånn direct to consumer med annonseringen sin. Vi har en rekke artikler på det, og en del av grunnen til det er jo regulering. Det blir regulert hvor målgruppen
hvor målgruppenært du kan styre annonsene. Så det er jo takket EU for. Ja, hvis du vil takke det. Du vet hva jeg synes om det. Jeg vet hva du synes om regulering. Men så har du jo det du sier med Apple, i forhold til tredjepartskukki, etc. Ja, og der er det en marked som regulerer seg selv. Ja, så den kanalen blir mindre effektiv, ergo mindre penger. Det er omsetningsvikt, men det er jo
Kjernen er trua, og så skal den gjøre noe annet. Men vet du hva som jeg synes er det skummeste, og det er derfor jeg synes at jeg er veldig skeptisk overfor Facebook-verdi fremover og så videre, det som Max Zuckerberg gjør med å skape et helt nytt metavers, er ikke, i hvert fall i mine øyne, er ikke basert på et reelt
nødvendighet som folk skriker om at jeg vil ha en metavers. Det er fordi han trenger en ny kanal for å oppnå Lukas og oppnå Salvador. Ja, han tror jo på det. Ja, han har ikke et valg. Altså, han har ikke et valg. Han må ha sitt eget lille univers for å kunne pumpe whatever de vil pumpe til oss. Men greia er at ingen har sagt «Vi trenger en metavers!» Vet du hva? Jeg trenger en metavers. Og det er...
Er det noe som du hadde anbefalt en startup å gjøre, Lukas? Jeg hadde ikke gjort det. Nei, nei. Men det er mye som starter ved at det ikke er et behov, men så blir teknologien bra nok.
Ja, og det er det han satser på. Problemet er i hvilken pace han begynner å bruke penger. Problemet er hvilken aksjonærbase han har, og hva de får forventet, ikke sant? Og det er et veldig binært vedemål. Enten går det bra etter hvert, eller det går ikke bra. Du må forgjelde selskapet. Og så det som er interessant, ja, du skulle si noe. Jo, nå er jeg bare lurt på, for vi skal avrunde snart, da jeg er...
totaliteten her, hva sier det om samfunnet? Altså, hva sier du om troen på Big Tech fremover? Altså, hva sier du om den tiden vi lever i? Det som har skjedd nå? Ja. Det tredje kvartalet og hvordan alt det går nå. Jeg synes at det er fortsatt intakt. Jo, men betyr det ikke at man ikke har tro på det på sikt? Jo, altså, det har ingenting med det å gjøre. Det som har med det å gjøre er at de
altså, de har vel vært dårligere sluttet etter på bunn. Det er det som har skjedd. Men man tror ikke at de effektene kommer til å bli noe, altså effektene som da fører til dårligere sluttet etter, man tror ikke at det vil bli bedre i tiden fremover. Ved du hva? Jeg vet det. Hvis han Jerome Powell
hadde senket det er sjefen i sentralbanken i USA hadde senket renta til 0,5 igjen, vi hadde sett en eksplosjon av verdien i disse selskapene. Tror du det? Ja, så hvorfor gjør den ikke det da? Fordi vi har en alt for høy inflasjon. Altså, men og det er veldig mulig at vi i USA i hvert fall begynner å
og kontrollerer den om tre år, da er det i hvert fall god mannstaktsgjør. Så da kommer vi til å se hvordan disse selskapene klarer seg bedre. Men igjen, Facebook slash Meta, veldig skeptisk. Ikke fordi selskapene er et dårlig selskap, men fordi du har en liten aksjonær, Max Ulgeberg, som beder psykopatisk på en selskap.
selskapets fremtid uten å regne med de andre aksjonærene. Hvordan betyr dette noe som helst for norske startups? På hvilken måte da? Jeg tenkte på det i går, faktisk. Husker du hva han Balmes sa da Microsoft også hadde problemer og lanserte Lumia og Tiles og så videre? Nei. Jo, det var sånn.
developers, developers, developers, ikke sant? Metaverse, eller metaverse, kommer til å trenge en shitload med developers. Så jeg tror det samme som skjedde med den, det samme som skjedde med Google for 15 år siden, det som kommer til å skje nå er at et shitload med utviklere som kommer til å utvikle for meta, fordi de vet, som Netflix da, de vet ikke med eget content, de vet at noen er det som er desperat nok til å ta imot whatever, hva som helst.
Det er en bra mulighet for alle startups i verden som vil leve av den situasjonen, men selvfølgelig også norske selskaper og startups. Helt på tampen, Spotify.
Ja, det selskapet har gått tilbake til det gode gamle. Jo mer de selger, jo mer de taper. Nå synes jeg det var 228 millioner euro, men hvem teller? De har en horribel og umulig posisjon i verdikjeden.
Du ser ikke noe vei ut for Spotify? Du ser ikke noe vei ut for Netflix? For Netflix kan det være. For Spotify er de alt for støkk i en veldig vanskelig posisjon. Og hvis de begynner å tjene penger på andre måter, la oss si podcast, ikke sant?
så kommer record labels til å øke deres fee. Fordi det de vil er at de vet at Spotify er totalt avhengig av dem. Damn if you do, damn if you don't. Er ikke det sånn damn if you do, damn if you don't? Altså hvis du tjener med penger så kommer du til å tjene med penger. Men det betyr ikke at Spotify kommer til å gå kongk.
Fordi ingen vil det. De kommer til å leve som nå. Graceful life. Det er forresten en serie der ute nå på Netflix som heter The Playlist. Fikk høre den siste scenen. Der er vi litt uenige i redaksjonen. Noen synes den er veldig bra. Jeg synes den ikke er så bra. Ternkast 2,5-3. 2,5? Vi er der altså!
Vi har ikke snakket om Musk og Twitter. Nei, det har vi ikke gjort. Det må vi komme tilbake til. Du, Salvador, som alltid, veldig hyggelig å ha deg på besøk. Det blir ikke like lenge til neste gang. Hva sa du? Det blir ikke like lenge til neste gang. Nei, hvis dette fungerer bra, så kan vi ha dette hvert kvartal, når resultatene kommer. Yes, ok. Veldig bra. Vi snakkes. Ok, ha det.
Hei, hvis du likte denne episoden, så abonner på den og gi den gjerne en 5-stjerners rating med dine tanker. Hvis du er interessert i temaene vi tar opp på denne podcasten, så anbefaler jeg deg å gå inn på skifter.no. Og hvis du mener vi fortjener deg, så kan du gjerne støtte oss ved å abonner på Skifter. Takk for at du hørte på, så ses vi neste uke.
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.
Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.