2/8/2018

Derfor bremser innovasjonen i dagligvarebransjen

I denne episoden av Shifter-podcasten diskuterer gjestene Karl Munthe-Kaas, gründer av Kolonial.no, og Salvador Baie, daglig leder i Intellis, konkurransen i det norske dagligvaremarkedet. De diskuterer Kolonials strategi for å bli «last man standing» og hvordan selskapet har overlevd konkurransen fra andre nettmataktører som Marked.no og Brødboksen. De diskuterer også de utfordringene Kolonial står overfor, som de skjeve innkjøpsbetingelsene som favoriserer de etablerte dagligvarekjedene, og hvordan dette begrenser innovasjon og konkurranse i markedet.

01:25

I denne episoden diskuteres utfordringer i nettmatmarkedet og hvordan kultur og eierstrukturer påvirker suksess for aktørene.

22:56

Diskusjonen handler om prisdiskriminering i Norge og hvordan maktbalansen i dagligvaremarkedet påvirker innkjøpsbetingelsene.

29:56

Økt konkurranse i markedet vil være fordelaktig for både forbrukere og aktører, men dagens forhold er skjeve og urettferdige.

33:06

Diskusjonen handler om å balansere konkurransevilkår i næringslivet med samfunnsøkonomisk effektivitet og behovet for regulering.

Transkript

Mentioned in the episode

Kolonial.no 

Dette er et norsk nettmatfirma som tilbyr dagligvarer til levering på døren. Karl Munthe-Kaas er gründer av Kolonial.no og gjest i denne episoden. Kolonial.no blir ofte omtalt i episoden, og det er et sentralt tema i diskusjonen.

Marked.no 

Dette er et annet norsk nettmatfirma som konkurrerte med Kolonial.no, men som ikke lenger eksisterer. Firmaet blir nevnt i sammenheng med konkurransen i nettmatmarkedet.

Brødboksen 

Dette er et norsk nettmatfirma som leverte brød til kunder. Firmaet blir nevnt i sammenheng med konkurransen i nettmatmarkedet.

E24 

Dette er et norsk nettsted som tilbyr nyheter og innsikt innen økonomi. E24 er sponsor for Shifter-podcasten og blir omtalt i episoden.

Rema 1000 

Dette er en av de største dagligvarekjedene i Norge. Kolonial.no har et samarbeid med Rema 1000, og dette blir nevnt i episoden.

Norgesgruppen 

Dette er et norsk selskap som eier flere dagligvarekjeder, inkludert Kiwi, Meny og Joker. Norgesgruppen blir ofte omtalt i episoden, og det er et sentralt tema i diskusjonen. Det blir kritisert for å ha en dominerende posisjon i markedet.

Coop 

Dette er en av de største dagligvarekjedene i Norge. Coop blir nevnt i episoden i sammenheng med konkurransen i dagligvaremarkedet.

Cefalo 

Dette er et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å rekruttere og bygge utviklingsteam i Bangladesh. Cefalo er sponsor for Shifter-podcasten og blir omtalt i episoden.

Hansa 

Dette er et norsk bryggeri. Hansa blir nevnt i episoden i sammenheng med konkurransen i dagligvaremarkedet.

Mack 

Dette er et norsk bryggeri. Mack blir nevnt i episoden i sammenheng med konkurransen i dagligvaremarkedet.

Coca-Cola 

Dette er et amerikansk selskap som produserer brus. Coca-Cola blir nevnt i episoden i sammenheng med konkurransen i dagligvaremarkedet.

Amazon 

Dette er et amerikansk selskap som driver med nettbasert handel. Amazon blir nevnt i episoden i sammenheng med private label-varer.

Rignes 

Dette er et norsk selskap som produserer matvarer. Rignes blir nevnt i episoden i sammenheng med konkurransen i dagligvaremarkedet.

Stine 

Dette er et norsk selskap som produserer matvarer. Stine blir nevnt i episoden i sammenheng med konkurransen i dagligvaremarkedet.

Grandiosa 

Dette er en type frossenpizza som produseres av Findus. Grandiosa blir nevnt i episoden som et eksempel på et produkt som selges i dagligvarebutikker.

Facebook 

Dette er et amerikansk selskap som driver med sosiale medier. Facebook blir nevnt i episoden i sammenheng med konkurransen i det digitale markedet.

Google 

Dette er et amerikansk selskap som driver med søk, annonsering og andre digitale tjenester. Google blir nevnt i episoden i sammenheng med konkurransen i det digitale markedet.

Microsoft 

Dette er et amerikansk selskap som driver med programvare og teknologi. Microsoft blir nevnt i episoden i sammenheng med regulering av store selskaper.

Skipsted 

Dette er et norsk selskap som driver med eiendom. Skipsted blir nevnt i episoden i sammenheng med en tidligere leder som sitter i Kolonials styre.

Nille 

Dette er et norsk selskap som driver med detaljhandel av varer til hjemmet. Nille blir nevnt i episoden i sammenheng med en tidligere leder som sitter i Kolonials styre.

Europris 

Dette er et norsk selskap som driver med detaljhandel av varer til hjemmet. Europris blir nevnt i episoden i sammenheng med en tidligere leder som sitter i Kolonials styre.

Paul Wiebe 

Dette er en person som sitter i styret til Kolonial.no. Han har tidligere jobbet i Nille og Europris. Han blir nevnt i episoden.

Birgit Magnus 

Dette er en person som sitter i styret til Kolonial.no. Hun har tidligere jobbet i Skipsted. Hun blir nevnt i episoden.

Rasmus-gruppen 

Dette er en gruppe som er stor aksjonær i Kolonial.no. Gruppen blir nevnt i episoden.

Ole Petter Vier 

Dette er en person som startet Marked.no. Han blir nevnt i episoden.

Kåre Villok 

Dette er en person som blir sitert i episoden. Han sier at når det er sterke aktører i en bransje, så går samtalen utover forbrukerne.

Salvador Baie 

Dette er en av deltakerne i podcasten. Han er daglig leder i Intellis og rådgiver innen innovasjon og teknologiledelse. Han blir omtalt som «Salvador» i episoden.

Karl Munthe-Kaas 

Dette er en av deltakerne i podcasten. Han er gründer av Kolonial.no. Han blir omtalt som «Karl» i episoden.

Lukas 

Dette er en av deltakerne i podcasten. Han blir omtalt som «Lukas» i episoden.

Participants

Host

Salvador Baie

Host

Lukas

Guest

Karl Munthe-Kaas

Sponsors

E24

Cefalo

Lignende

Loader