Hei og velkommen til Skifters podcast. Ukens episode er spilt inn live hos Selmer Advokatfirma. Vi har snakket med founder eller gründer av Revolut Bank, Nick Storonski. Denne episoden ble spilt inn 12. oktober. Vi beklager at det er litt dårlig lyd i starten av episoden, men det blir bedre underveis. Ladies and gentlemen, welcome to this morning session with Revolut founder Nick Storonski.
Først og fremst vil jeg takke Selmer for å gjøre dette på veldig kort nødvendig. Og Liv fra Mikkosan Norge som har lagt oss i kontakt med dem. Jeg vil også gjøre en kort kommersial om vår egen event, The Shift, som kommer ned d. 14. november med world class-spereker som Sean Eddiles, Yara Pauli og Hugo Pereira. Og min kollega Anka er der, så dere kan få en god skjønning på bilen.
Men mest viktigst, takk Nikolai for at du tar tid til å dele noen innsatser med oss i morgen. Men før vi begynner, vil jeg vite hvem vi har i kjøret. Hvor mange mennesker her jobber i bankindustrien? Ok, omkring 95%. Jeg vet ikke. Hvor mange fintechs?
- Ah, så banker er fintech? Interessant. - Du vet hva som er interessant her. Både banker og start-ups kjøper skjerm. - Ja. Andre start-ups? Konsultanter? Og noen andre kategorier? Ja, tre mennesker i andre. Nikolai, du vant Revolut i 2013.
But you launched in 2015. Yes. It's now valued at 1.7 billion dollars. Yes. Yes? Just say yes the entire time. You have 3 million customers. And you claim that you're getting 8,000 new customers each day. Yes.
Du er russisk utenombrud, har en grad i fysisk fra Moskva Institutt for Fysisk og Teknologi. Du har en mastergrad i business. Du er kampionssvimmer. Og du jobbet som kreditor på Lehman Brothers da det ble stått. Og etter det jobbet du for Credit Suisse. Hvorfor gikk du av jobben din for å begynne Revolut? Banking ble brennende for Vennocio. Det ble en veldig fun industri, og da, etter finanskrisen.
Det ble ekstremt politisk og kulturelt detererert. Og mange av de bedre menneskene gikk ut. Men banker ble bøyende? De var jo kule? Ja, de var kule. 10-15 år siden, hvis du ville gå til noen gradsutvikling på universitet, så så du mange banker som rekrutterer bedre gradsutviklinger. Nå er alle bedre gradsutviklinger på start-ups. Hva gjorde du da du jobbet på Lehman Brothers?
Jeg er kjøpere, så jeg var direkte kjøpere. Er du en god kjøpere? Ja, veldig bra. Hva er problemet med banker i dag?
Jeg tror at de ble for politiske og for store. Det var mange korporatledere. Jeg husker da jeg jobbet i Credit Suisse, så tok det meg to år og 14 kommittéer å lansere en ny produkt. Jeg synes det er vanskelig. Det er for mange kommittéer, for mange bosser og for mange regjeringer. Og er det noe du vil gjøre noe med?
Jeg vil ha en mye flere struktur, som også er meritokratisk. Hvis du ser på banker, er de fleste ikke virkelig produserte. Høyere enn halvpopulasjonen i bankverket, så vil ingenting forandre. Så halvpart av folk som jobber i banker er virkelig...
- som produserer noe, og den andre delen ikke. - Jeg vil si at det er bare 20% som produserer noe. - Bare 20%, interessant. Men i starten, hva var det som var det største utfordringen? Det var selvfølgelig nedskiften fra en fint kjøpfløte til å jobbe i Starbucks.
Det var en veldig annen opplevelse enn å kjøpe. Det tok meg noen år å forstå og finne min vei. Hva gjorde deg sikker på å gjøre det? Jeg er veldig sikker.
Jeg vet at du har fått denne spørsmålen før, men med den geopolitiske, nøye situasjonen mellom Russland og EU, har du møtt noen utfordringer med å være russisk utbredt, som entreprenør og startet en bank i Storbritannia? Å være ærlig, nei. Jeg kom til Storbritannia 13-14 år siden, så jeg er ikke mer enig i russisk. Men det er jo alltid sånn at jeg får disse spørsmålene.
I virkeligheten er vi alle globale børn, og vi har alle reist og levd i ulike land. Jeg forstår ikke spørsmålene. Vi skal snakke litt mer om banker. Du sa at du aldri har sett en stor bank gjøre noe kult. Hvis de gjorde det, så skulle du ikke ha skjedd. -Ja. -Beliver du det?
Ja, bare fordi banker ikke er tekniske bedrifter, og jeg vil si at banker og ledere ikke er designere og ingeniører. Som resultat har de i definisjonen feil skilsett til å produsere produkter. For å produsere briljante produkter, må du ha ingeniører, designere og produsent. Hvis du bare har banker og ledere...
Det er en feil type skilsett. Men banker har gjort mye av det siste året, rekrutteret den type menneskene, begynte å bevege seg i denne direksjonen. Hvis jeg er en bra designingeniør, hvorfor skulle jeg jobbe for en banker? Jeg ville vel gjerne jobbe i en start-up. Hvorfor?
- For å forandre verden. - Men banker har stadig penger, ikke sant? - De kan betale for de beste menneskene. - Statovsket betaler også. - Det er sant. Men du sa at det tradisjonelle bankens forandring til innovasjon og digitalisering er feil. Hvordan er det feil?
Så hva de virkelig gjør, så jeg har snakket med mange banker, og hvordan de oppfører digitalisering, at de bare hører
McKinsey anbefaler dem å bygge noen digitale prosjekter, og de kjøper en annen utslippskompanie for å designe det, en annen utslippskompanie for å utvikle det. Og resultatet er at de har spist tonner av penger i to år, har produsert noe, og de har aldri ettervist det, aldri forbedret det. Det er bare en feil oppgave. Jeg tror at kåpen til banken er teknikk, og teknikk må være bygget i huset.
Men ser du at det er noen banker som faktisk forstår digital transformasjonen på en god måte? Når vi ser på Kina, så er det ikke helt banker, men WeChat og Alipay. Jeg tror de gjør det på den rette måten. Hvilken måte er det? Det er mer forståelse av banker som produkt, ikke som organisasjon.
Så det er en produktorganisasjon? Ja. Hva ser en produktorganisasjon ut som?
Det er jo teknologi i det nærmeste, designere, ingeniører, produsentfører, mange ideer. De bygger først et produkt, og så utforsker de hvordan de bygger det i forhold til legislasjon, og så risiko. Ja, så de inkubante bankerne har snakket mye om innovasjon og også åpne banker.
de siste årene, men det begynner å vokse. Hva er dine tanker om åpne bank?
Jeg tror at i et par års tid vil det være greit. Til nå er det ikke virkelig brukbar for start-ups. For eksempel funksjonaliteten til å ta penger ut av bankkonten med åpne bank-APIs som ikke har en veldig god interfejs for brukeren. Jeg tror at med tid det vil være mye bedre, men for nå er det ikke der.
Det er ikke godt nok nå. Men tror du på konseptet? Ja, konseptet er greit. Vi har bare sett det i begynnelsen. I 2-3 års tid blir det mye bedre. Du har også mange challenger-banker som deg selv, Monzo, N26. Hva er det du mest elsker av Monzo?
Det er en kjøtt britisk start-up. Hvordan er Revolut annerledes? Hva er den kjønne valget av Revolut?
Vi er kontaktmøter til bankkonten din, så vi gir deg alt som banker gir deg, og vi gir deg mer, slik som sikkerhet, kryptokrainer og investeringer. Hvilken type targetgruppe er du med dette type produkten? Alle folk som har bankkonten, de bør bruke Revolut. Hvorfor bør de bruke Revolut? Vi er fri, enten 10 ganger kjøpere eller fri. Vi har en mye bedre produkt. Å åpne en kontakt med oss er bare to minutter.
- Er det noen problemer med anordning, når det gjelder så smukt? - Vi er bare smarte om det. Selv om vi anvender kjøpere på en veldig fri måte, er det stadig måter å identifisere om du er virkelig deg. Og vi gjør det normale, slik at vi skårer kjøpere. - Men du er ikke fælt som Challenger Bank, som Monzo?
Nei, ikke virkelig. De bygget en lokal brittisk bank. Det er ikke virkelig ekspandert, så vi prøver å bygge en global finansieringsselskap. Vi gjør det mye snabbere også. De begynte i samme tid som oss. Nå er vi i 28-29 land. Vi ekspander utenfor Europa veldig snabbt, og de er stadig i Britannien.
Så du har bedre sped? Du er færre? Ja, bedre sped, bedre utvikling, bedre team, vil jeg si. Bedre team. Men hvilke konkurranser eller utfordringer ser du der? Ingen? Det er alltid konkurranser, så jeg er ganske sikker på at en ny sted vil...
Når jeg ser på Asien, så er det mange etablerte steder der. USA er bare i begynnelsen av reisen med noen start-ups som er bygget. Jeg tror Asien er mest fornøyd med Europa enn USA. Hvis du skal se på noe interessant, så bør du gå til Asien, ikke Europa.
Hvis du vil få marken, så bør du sikkert gå til USA, for det er ingenting der. Da til Europa, og til Asien er det mange forståelser. Hva tror du blir det neste type Unicorn fintech-produkt?
Det neste ulike ... Det er noe som er relatert til åpne bank. Når jeg kontakterer flere kjøpene, kontakterer også flere broker- og investeringskjep, så er det noen AI som forteller meg hva jeg skal gjøre med pengene. Investere, løpe eller løpe. Og så er det analytikk som er bygget på det. I Revolut har du mange ulike revensstrømmer, ikke sant? Kan du bare gå gjennom hvordan du gjør penger?
Vi har en fremme plan med en standardplan, en fremme og en metallplan med abonnement. Vi har også business-kontoner, kredit, insuranser og kryptovalg. Og så interkjøp, så hver gang du kjøper med vår kart, blir vi betalt av kredsutbyggelser. Er det noen problem med å ha så mange ulike produkter?
Nei, det er mye bedre. Hvorfor er det bedre? Fordi kjøpere ikke må gå gjennom KYC-prosessen 10 ganger. De går bare gjennom en gang i to minutter, og får tilgang til alle finansielle produkter de trenger. Så du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du sier at du s
Vi sørger for at det er gratis eller 50% kjøpere enn bankene. Så du er god på å oppsale, ikke sant? Er det ditt sikkerhet at du bruker distribusjonen din for å få folk til å kjøpe ulike produkter? Ja, sikkerheten er at vi gir folk utrolig ulike produkter gratis, og vi oppsaler nødvendige produkter. Hva tenker du om, for eksempel i Norge, at vi har en bank nå som skal lansere Mobile First Bank?
som en tradisjonel bank, å løse en mobilførste bank. Det er 18, ikke sant? Ja, men de ble inspirert av Monzo. Hva synes du? Tror du at det kommer til å skje? Og hvorfor skulle det ikke skje? Vi så et par forsøk for eksempel i Storbritannia, som ble gjort av HSBC og Buclitz, som løste mobilførste banker og RBS også. De fikk ikke noe rett. De fikk ikke rett? Hvorfor ikke?
Hva synes du er det strukturelle problemet der? Det er bare fordi McKinsey sier å bygge det, og så utslippet det, tre år senere er det tilbakelagt, det er for tidlig. Det er ikke noe bra. Så det er ikke en del av deres kjærlige tilgjengelighet. Det er noe de kjøper utenfor mennesker til å gjøre. Interessant. Har vi mikrofoner for noen spørsmål?
Vi skal nå ta noen spørsmål om banker, og så går vi på. Har du noen spørsmål om banker og bankens fremtid? -Nei? Ja, denne. -Hvorfor vil vi bruke banker i fremtiden? Er det en plass for banker? Har banker noe å gjøre i fremtiden?
Banking og business er veldig enkelt. De tar deposit og lender penger ut. Jeg tror dette businesset vil vokse for noen hundre år. Men utenfor å ta deposit og lente, gjør de mange ting som betaler, investerer og kjøper.
De sitter bare på toppen av dette businessmodellet, så i fremtiden vil ikke nødvendigvis banker ha disse andre bedriftene. Bare en følgelse. Er det ikke en algoritmisk transaksjon? For tradering? Det kan være retelltrading, institusjonal tradering. Money landing? Noe? Ja, så det er mange, mange bedrifter som banker gjør, som ikke nødvendigvis er deres kåre eller businessmodell. Kåre businessmodell er bare å ta deposit og la kjøret.
Any other questions? Hello, good morning. I'm just wondering how you will deal with compliance issues. I mean, in terms of transferring money outside, like overseas payments. Now, I think you have been asked about compliance, but I was not catching up. Thank you.
Ja, compliance er et veldig hotetopik for banker og fintech. Så måten vi oppførte det først, vi oppførte det på en tradisjonal måte. Så vi høyret toner av tradisjonelle compliance-mennesker med AML-bakgrunnen, banker-bakgrunnen. Og virkelig det jeg oppfører med tid er
Så det er mulig å helt automatisere sammenheng, bygge modeller, transaksjonsmonitoringmodeller, KYC-modeller, antifraudmodeller, og så effektivt ha en automatisk system uten noen menneskelig involvement. Så jeg tror faktisk at sammenheng er veldig viktig.
Yes, you've copied the traditional banks in the fact that you cater to both business and consumer banking.
Hvilken marked tror du er den mest tilgjengelige for deg i fremtiden? Det er svært å si. I dag er det mest tilgjengelig for oss kanskje UK og Franse. I fremtiden vil det kanskje skifte til USA eller Asien. Men generelt er det mest tilgjengelige markedene hvor det er mindre konkurranse.
Hva er forskjellen mellom konsument og business? Business er mye høyere prosent, så de borger mye mer penger enn retail. De gjør også mange transaksjoner. Nå er det 80-20% retail vs. business. Jeg tror det kan være det samme i fremtiden. Så 80% av revennet kommer fra business.
- Hei. Som de fleste Disruptors, er det som om Revolut fungerer veldig bra og snabbt. Jeg spør om du kan snakke litt om utviklingen din. Hvordan du prioriterer funksjonaliteten, hvordan du arbeider med kjøpene, hvordan du gjør beslutninger om hva du skal bygge. - Ja, så vi bruker en slik struktur som vi bruker i forhold til å lage
40-50 utviklingsteam. Teamet består av 4-6 personer. En designer, en eller to back-end-utviklere, en iOS-utvikler, en Android-utvikler og en produkt-ordner. De er en mini-start-up. De består selv hva de vil bygge i deres egen område. Det kan være betalinger, retail-kår eller business-kår. Vi har 40-50
Jeg vil si omkring 40 team som dette. Noen av dem er konsumtførende produkter. Noen av dem er konsumtførende på våre internprodukter. For eksempel, compliance er et internprodukt.
Og innen skolen deres gjør de beslutningene selv. Så vi gir dem mål, KPI. KPI er nødvendige mål som du må oppnå i de neste 6 månedene. De presenterer en rådkveld, og vi sjekker bare om rådkvelden gjør noe. Så har vi for 6 måneder 40-50 team som bare rører og tilbyr.
Så de teaterne bestemmer selv hva de skal jobbe med? I noen omstillinger? Ja, de bestemmer seg for kvalitetskontrollen. Er det som 2pizza-teamet? Ja, det er 5-6 mennesker. Hva er bra ved denne typen struktur?
Det er veldig viktig for en team å være uavhengig av andre teams, annars er det alltid bottenekser. Vi ser på det som at vi gir infrastruktur, og vi har 40 start-ups som arbeider på denne infrastrukturen, og disse start-ups interseksuerer nesten aldri.
De er helt uavhengige, så de kan produsere hva de trenger uten forhånd fra andre teamer. Er det kruselt å kunne gjøre det? Hvilke KPI-er setter du for teamet? Setter du KPI-er eller gjør teamet det?
Det kommer vanligvis fra toppen til botten. Typer av KPI kan være: "For de neste 6 månedene må vi øke aktivasjonen fra 75% til 90%." "Vi må øke langtidens kohort fra 40% til 50%." Sånn ting. Vi gir dem nummer, og de kommer med måter å utføre dem. Er det det du mener med produktorganisasjon? Versus en tradisjonsbank?
Ja, tradisjonelt bank er det en del direktorer, som er konsistert av direktorer fra kjøpene, og et managementteam med ekstremt høye kompensasjonspakker som ikke tar risikoer. Under dem er det ledere, ledere, ledere, ledere, og på nivå 8 eller 9 er det en poor engineer som gjør hele jobben.
Hva er det med å ha en ide i Revolut? Hva er tidsframet fra å ha en ide til å ha et produkt ut og teste det?
Det beror på kompleksiteten, men vi gjør det i 2-3 måneder. 2-3 måneder fra ideen til produksjonen? Ja, produksjonen. Kan du nevne noen av de produktene du har som har vært lykkelig i dette prosesset? For det er sikkert at du har produkter som ikke er lykkelig. Ja, selvfølgelig. En av de siste produktene vi lanserte, Volts, tok oss tre måneder. Og hvordan det fungerer, hver gang jeg spender med kart,
Vi runder opp transaksjonen og den går til din spesielle Vault-kontakt for dine utslippspurser. Det tok tre måneder, det er veldig succesfullt, mange mennesker bruker den. Et eksempel på en ulykkelig produkt. To år siden lanserte vi en produkt som heter Office. Vi gav mange offers til kjøpene, men det var ikke veldig succesfullt, det var ikke veldig brukt. Hvordan forandrer du med forandringer innen organisasjonen?
Vi går dypt inn til å forstå om feilene kommer fra markedet, så folk bare ikke trenger dette produktet, eller om det kommer fra dårlig utbytte.
Hvis det kommer fra markedet, så er det fint, så vi redistribuerer teamet til andre produkter. Hvis det kommer fra utbyggelsen, så lærer vi hva vi kan gjøre bedre. Så hvis du har noen forfatter, så er det ikke som om du er en dårlig person i Revolut? For det er sannsynligvis mange forfatter. Du vil ikke ha for mange forfatter.
Vi er ok med det, så snart det kommer fra markedet, ikke fra utbyggelse, så er vi ok. Noen flere spørsmål? Hvilke kvaliteter ser du for i din lederparti? Det er en god spørsmål. Vi kjøper folk som er ekstremt hyperlogiske, så de forstår hvor realiteten er. Disse menneskene er vanligvis veldig tekniske, så de har en teknisk bakgrunn.
Tidligere hører vi folk som er ekstremt ambisjøse, så de arbeider veldig hardt. Og tredje, vi hører folk som ikke er politiske. Hvis du ser på banker, er det et stort problem. Mange er ekstremt politiske, så i stedet for å gjøre en virkelig jobb, de spiller politikk hele tiden. Det er en veldig dårlig organisasjon. Så det er veldig enkelt hvordan vi intervjuer og hører.
Hva er din intervjuerprosess? Hvordan ser det ut? Det er ganske standardisert. Vi har selskaper som tilstår folk på LinkedIn, og så prøver vi å få dem til intervjuer. Da har vi skrivninger gjennom rekrutter. Da er det første intervjuer gjennom business eller developers eller designers. Da gjør vi alltid hjemme-task, fordi det beste forhåndsvis er hjemme-task.
Og så en siste intervju, en siste intervju, og så tar vi av. Så vanligvis tar hele prosessen fra 20 til 30 dager. Jeg har spurt en spørsmål, og jeg vil ta den tilbake til deg. Nick, kan du fortelle oss hvordan du interagerer med kjøpene? Prototyper du før du lanserer en funksjon, eller lanserer en funksjon og da samler du oppfølginger?
Jeg vil si at vi snart gjør noe, som en beta, og så distribuerer vi den til vårt team, og så til 1000 mennesker. Da får vi feedback, vi forandrer, og så lanserer vi til 1% av alle brukere vi har, og så til 10%, og så til 100%. Takk. Hei, spørsmålet er om din utvikling. Hvis du er her i dag, er det en god del av det fordi av den fantastiske utviklingen du har hatt. Og sannsynligvis er det også en del av din valg.
Kan du vise en faktor som har gjort at din utvikling er så fantastisk? Er det fordi produktet var fantastisk? Hva var det som har karakterisert utviklingen og givet deg utviklingen du har opplevd?
Det er et veldig enkelt og standardprosjekt. Hvis du bygger et produkt som er 10 ganger bedre og 10 ganger kjøpere enn konkurransen, så kommer folk til å snakke om det, og så vil de selge det til sine venner og familie. Så det er det vi har oppnådd. Så vi bygger et produkt som er 10 ganger bedre og 10 ganger kjøpere eller fri. Så resultatet er at folk snakker om det, og vi trenger ikke å spille penger på markedsføring.
Så bare for å bygge et produkt, det er 10 ganger bedre. Hei, jeg heter Kalle. Jeg er veldig opptatt av Revolut. Vi er en av verdens største, men beste redningsteamer i verden. Vi bygger en sosial nettverk for å knytte folk og deres redninger her fra Norge. Det jeg har lyttet til deg si før, er at du bygger alt i hus. Og for oss som en liten teknisk firma,
Vi vil prøve å se på hvordan vi kan jobbe sammen, knytte til Revolut og den ekstreme forventningen du har. Er alt intern, eller vil du samarbeide med tekniske firmaer som vår for eksempel?
Det er helt sikkert en utfordring på de systemene vi bruker. Hvis disse systemene er vårt kjøp, for eksempel en banksystem eller en betalingssystem, så prøver vi alltid å bygge i hus. Hvis det er noen systemer vi bruker for internkjøp, slik som Slack, så vil vi ikke bygge Slack i hus. Vi gjør det som gjør det.
- Det er mange av de utenlandske bankene som går for en strategi med full banklisens, og andre bestemmer seg for å ikke, og partnerer med en bank- som en servisplattform. Hva influerer på om en valg er rett eller ikke? Hvordan bestemmer du din valg?
Vår strategi er alltid å prøve å løse snabbere. Hvis vi løser snabbere, betyr det at vi partnerer med banken. Vi betyr alltid å partner med banken. For eksempel ekspansjon. Når vi ekspander til en ny land, ser vi alltid om vi kan få vår lisens. Hvis lisenset tar mer enn 9 måneder, så ser vi alltid på partnerbank. Så kjøret er alltid sped til markedet.
Når vi lanserer med partnerbank, kan vi se på løsninger for å få det inn i huset. Hvordan ser et samarbeid med banken ut? Mange møter først, og så... Og det er lettere. Det tar ofte 6 måneder å få det, men man føler at det er mange dokumenter, manuelt, å åpne noen akkaunter.
Så håper du at du møter noen senere mennesker på banken som vil støtte samarbeidet mye flere. Og så håper jeg at du lanserer det i slutten. Men det tar tid. Hvilken type verdier gir du til banken? Det er bare P&L, så vi har en kjøp av kjøp. Vi kjøper enten kjøp eller vi betaler et fiktivt kjøp på transaksjonen.
Du har snakket litt om din veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god veldig god
Vi gjør ikke en års forskning. Jeg vet ikke hvordan man skal si det, men det er ting som gjør noe. For eksempel når vi ser på vårt eget produkt, så prøver vi alltid ting som gjør noe for oss som en egen business. Vi må også ha en betalingskrav, vi må betale folk, vi må gjøre transaksjoner, vi må gjøre krav på krav.
Så kommer vi til vår CFO og spør hva vi har forfattet. Han forteller oss, og så bygger vi det. Det samme for konsumerteknikker. Hva trenger jeg som vanlig bruker? Det er bare vanlig. Jeg vet at det er en vik ansvar, men det er hvordan vi fungerer.
Men du har 40 team? Ja. Når er teamene klar med et nytt produkt? Er de aldri klar, eller har de egen produkt? De har kun egen produkt, og de har tanker om å forbedre det hele tiden. Så noen ganger skifter vi team til nytt produkt, men det er mer en utfordring. God morgen. Kan du si noe om planene for å forbedre selskapet ditt i forhold til fremtiden?
Min syn på selskapene, eller i dagens selskap, som banker gjør, er litt bråkete fordi først må man åpne en business-kont, så må man åpne en merchant-kont med Stripe eller Aiden for eksempel. Det tar bare tid, to-tre uker.
Så vårt business product, du bare anbefaler online, og da i fem minutter kan du få en business bank-akkund, som gir deg for eksempel, tilgjengelighet med dine apper som du bruker, slik som Slack eller din HR-system, din payroll-system.
På toppen av det vil vi løse kredit, så du som business kan kjøpe penger fra oss. På toppen av det, med business bank-kontoret, vil du ha en akkueringskontor også. Så innen fem minutter kan du ha akkueringskontoret, samme som Stripe gjør. Da er det en komplett pakke som business vil ha. Alle produkter som business vil ha, de er i en produkt. Bygger du alle produktene selv, eller kan du bruke API fra andre typer produkter?
for å få tilgjengelighet til dine kjøpere? Ja, for eksempel er vi nå bygger en treningskommisjon. Vi partnerte med en av de store brokerne som har tilgang til kjengler. For oss å få tilgang til kjengler og integrere med hver av dem, tar to år. Vi bestemte oss for å partner og få produktet gjort i fem måneder. Så vi har brukt API-ene.
Jeg har en spørsmål om den type kart du ønsker. Jeg har ikke brukt Revolut-karten, så korrekt meg. Men jeg har forstått at det er en prepaid-karte. Det betyr at folk må opprette det før de kan bruke det. Hvis det er så, hvorfor har du ikke brukt en kreditkarte? Hvorfor har du valgt prepaid over kredit? Kredit er standard her, eller i alle fall for business.
- Ja, det er slik at vi kan tilføye penger der. Det er som en vanlig bankkontrakt. Du har en kart, en kontrakt, du kan betale om du har penger i kontraktet, og du kan også forbedre kredit i kontraktet, og så kan du betale også. Så det er slik at en kart kan være både kredit og debitt. - Hei, god produkt. Jeg er bare bekymret for din fondsøkning.
Har du noen strategier for hvilke investerer du får på bordet?
Hva er dine neste måneder til å løpe penger? Å løpe penger er en veldig interessant historie. Det er veldig vanskelig i begynnelsen, men det er også veldig lett å gå frem. Jeg husker da vi først løp penger to eller tre år siden, var det veldig vanskelig. Jeg har spist fire måneder på å pitche investerer.
Vi har styrt 1,5 millioner kroner i 4 måneder. I neste runde var det 10 millioner i 2 måneder. Og alle siste runder, så de større de var. Jeg gikk ikke ut for å møte investerere, de var bare å knukke og gi meg penger. Hvordan valgte du investerere? Basert på prisen. Du gjør også din jobb, så du snakker med andre fundere for å få referanser.
Men det er ikke så mange gode vc-styrere i verden, så dere vet dem alle. - Hallo, Hans Kristian fra The Factory. Vi arbeider med vintek-start-ups i Norge og Nordisk. Hva gjorde du i første året? Kan du fortelle litt om hvordan du startet rett? - Jeg tror jeg gjorde alle feilene jeg kunne.
Men min forventelse var at jeg gjorde det og prøvde noe nytt, og så noe nytt. Så det var veldig snabbt. Jeg tror at de første to årene har du gjort så mange feil, og du må ikke forhåpe deg. Og så finner du sannsynlig en vei. Hvilke er de største utfordringene for start-ups i fintech-spasen i dag? Først å åpne en bankkont, vil jeg si.
Så hver gang banken hører at du er fintech, så tenker de at de ikke skal tilbake deg. Det var en stor utfordring for oss å åpne vår første bank-akkan. - Det var den største utfordringen? - I begynnelsen, ja. Og så på veien? Hver tre måneder er det nye utfordringer. Først må du ha gode designere og et godt utviklingsteam. Hvis du finner gode mennesker, så løser du et produkt.
Da må du sikre at folk vet om deg, så du begynner å selge produkten. Da du skjønner din egen business, så finner du mange spørsmål, som kvaliteten av din støtte. Så snart kommer det problemer med anordninger, med banker og så videre. Alle problemer du kan møte kommer til deg. Hvilke rådgiver var de beste til deg da du begynte din business?
Hva var det beste rådene du fikk meg? Nå ser jeg det rett og slett. Hva var det beste rådet? Jeg tror at det er ikke å være emosjonal, og bare se på noen nye problemer. Fra intellektuelt kjørelsepunktet, hvordan kan jeg løse det? I stedet for å være emosjonal om det. Bare en liten følgelse på det du sa. Du gjorde mange iterasjoner og mange forandringer i det første år eller to. Kan du vise noen
breakthrough point, or some specific things you did right, and that really turned into building this great success, please. I mean, maybe the answer is I was lucky. That's the best advantage that you can get, right? I mean, really sometimes luck is very important. So luck to get the right person, or luck to get in the right direction, or to jump on the right trend as well. I think it's very important as well.
Så desto snabbere du kjøper, desto mer sannsynlig blir du på denne lykkeligne veien som vil spille deg frem. Kan du si noe om dine kjøpere? Hva vet du om dem? Hvordan samler du utkjøp om dine kjøpere? Vi har et data-scientist-team som får mye informasjon om kjøpere, hvor de kommer fra, ålder, hvilke transaksjoner de gjør.
Men nå er vi ikke på et sted hvor vi utfører denne informasjonen bra. Jeg tror at i et par år kan vi være mye mer kjærlige. Vi har allerede gjort mange ting, for eksempel å kjøpe ulike produkter basert på hvordan du har behandlet deg. Men jeg tror vi er bare i begynnelsen. En spørsmål her. Takk.
Noen VCs har ofte varnet start-ups for å bruke crowdfunding som en måte å støtte innføringer. Du brukte Crowdcube i 2015. Hva var din erfaring med det, og hvorfor gjorde du det, og hvordan har det påvirket dine nye runder?
Vi ser crowdfunding ikke som en måte å lage penger, men som en god marketingkanal. Hvis du har en VC-investor, og da er det 10 000 retail-investorer som sier 100 kroner hver. Så det andre er mye mer kraftig, fordi disse 10 000 menneskene vil selge dine produkter til andre mennesker, familier og venner. De er som en marketingmaskin. De er ambassadører som er investerer også. Det er derfor vi gjorde det to ganger.
Er det noe B2C-sjelvene gjør mer enn B2B? Det gjør ikke så mye sens i B2B, eller?
B2C er en start-up, men det er veldig utenom produkt. Det er et massivt produkt for mange SME-er. Om det er mer for å selsere til korporat-verdenen, så selser du 2-5-5 år, så er det ikke noe problem.
- Profitabilitet. På retail-siden går alt ned til zero, så det er vanskeligere å få penger på den siden. Som du sa, er det bedre på business-siden fordi du har høyere margin. Gratulerer på ditt lykke, men på profitabiliteten, hvordan utvikler du deg i den området? - Jeg var bekymret når noen la meg spørsmål.
I virkeligheten er det faktisk alt om volymen og kostene. Jeg tror det er mange måter man kan få penger på rettelseskjøpere. Kredit er en av dem. Interkjøpene er veldig små i Europa. Den største utfordringen banker har med rettelseskjøpere er at kostene for kjøp er veldig høye.
Men fordi vi har bygget et godt produkt, er kostnadsutviklingen vårt ikke effektiv. Så for oss er det et profitabelt business fordi vi ikke spender mer på markedsforskning. I de siste fem årene gikk du fra å være en kjøpende og en bank til å lage en start-up i dette nye stedet. Kan du fortelle oss litt om læringen? Var det mye å gjøre, mye å lære, å jobbe med utviklere, eller var det lett?
Det er selvfølgelig vanskelig. Jeg tror ikke at min skilsett som kjøpere er tilfølgelig til å være skilsett som jobber i start-up. I start-up trenger du en helt annen skilsett. Det var vanskelig å lære, men det er min poeng. Du må litt utforske hele tiden, og så lærer du mange ting. Hvilke er dine beste skilsetter? Hva er du god på? Hva er jeg god på?
-Sett targeter og oppnå dem. -Hva er du dårlig for? Jeg er ofte for rett og slett. Du har ikke vært rett og slett i dag. Jeg har lært det også. Hvis vi hadde å ta over den største banken i Norge, og du hadde tre ting, hva ville det være? -Det er en god spørsmål. -Jeg vil ikke kunne gjøre det.
Det er som å sette meg i en bank og prøve å forandre kurset av en bank. Det vil bety at jeg skal fjerne mange mennesker, forandre mange prosesser, og det vil ikke være en veldig populær beslutning, så det er derfor jeg vil ikke gjøre det. Hva er ditt beste anbefaling til banker? Gå ut av jobben? Gjør alltid det du gjør.
Nick, it's been a pleasure to have you here. Thank you so much for sharing your insights with us. Good luck with the Revolut Bank. Thank you to all of you and all of the questions. Have a very nice Friday and then weekend.
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.
Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg.