Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra TU. Jeg sitter her som Sødvanlig med Oddrik Art Valmått. Sødvanlig, hei igjen. Sødvanlig, hei igjen. Og Sødvanlig er sjef i TU, Oddrik Art. Det er du. Selv om du prøvde å stikke av med visitkortet mitt sist vi var ute. Det gjorde jeg. Hvordan var det å være sjef? Det var fint for en dag. Var det det? Hvordan var det å ha meg som underordner? Det var derfor jeg ikke ville fortsette.
Odd Rikardt, vi skal snakke med noen som har skjefat litt i det siste. Ja. På en arena. Vi skal snakke om noe entreprenørskap her. Ja, det er det. Og det er jo et selskap vi har skrevet om lenge. Ja, veldig.
Ja, vi har det. Lenge og lenge. Et par år i hvert fall. Sommeren 16. Sommeren 16, ja. Hvor de trådte sine barnesko i lokalene her. Ja, altså det er vel få selskaper vi har relativt sett skrevet så mye om. Jeg har gjort det, du har gjort det. Ja, definitivt. Og jeg vet at du fikk en sånn spesiell dragning mot dem for at de kunne vise deg en 100-tommers TV-serie. Ja. Men? Men det var på en mobiltelefon.
Jeg har jo skrevet om VR og AR og sånn i mange år, ikke sant? Og det er jo grisedyre ting som du har på masker på huet.
Og som du stort sett blir kvalm av å ha på deg etter en stund. Ja, jeg blir det. Ja, det blir de fleste. Men det blir jo bedre. Men så kommer de folket her, og så sier de at vi kan jo bruke denne masken til å putte en mobiltelefon i, og så kan vi se TV på den. Netflix. Og vi snakker om moviemask. Moviemask, ja. Og det er jo veldig kult da. Det er så... Altså nå har de levert 12 000 moviemasker rundt om.
Men nå har vi med oss teknisk leder her blant annet, Harald Manheim. Velkommen. Hei, takk, takk. Velkommen tilbake, får vi si. Ja, takk, takk. Vi liker jo at dette her dere har gjort, Harald. Gjort det her, ja. Men nå har dere tatt det et steg videre. Ja. Augmented reality? Augmented reality, ja. Og det handler jo litt om at vi, som Oddrik Arndt sa, så er det jo veldig...
var det veldig lett for brukere å skjønne 2D-film på mobilen i en maske. Det var et enkelt budskap, og det var relativt lett å markedsføre seg ut som et lite selskap. Og jeg synes vi har klart det ganske bra etter. Og vi har alltid hatt tilbakeholdet hva annet kan man bruke en 2D-visning på i en maske til. Vi har blant annet hatt
jobbet mye med Blueye, mot å styre deres drone under vann. Under vannstronen. Så det er jo den første ikke-filmbaserte bruksområdet vi hadde. Men AR har vi også syntes har vært utrolig spennende nå i lang tid, og nå har jo Google og Apple utviklet de ARKit og ARCore sine verktøy for å gjøre det enkelt for utviklere å gjøre det bra med AR på mobil. Og der er vår maske sterk, fordi vi viser fullskjerm. De gamle
steroskopiske maskene, som også er på mobilen, viser jo da ikke fullskjerm, så du må ha en egen utvikling. Da deler du skjermen i to, ja. Riktig. Disse pappeskene som vi har drevet å sette på. Ja, da får du lav oppløsning over til hodet. Men vi må jo, altså et av fortidene her, Rikard, er jo at vi snakker om mobiltelefoner som man går med i lomma. Ja, altså.
og relativt rimelige masker har han. Sånn at dette nå blir tilgjengelig for alle. Men hva har dere gjort da for å trettelegge dette for augmented reality?
Ja, så det vi har jobbet med nå er jo at vi har gjort nye ansettelser. Vi jobbet jo nesten utelukkende med hardware, og nå jobber vi mye mer mot software. Så med oss i studio i dag har vi Maria, som skal snakke litt mer etterpå, når det blir litt mer teknisk. Men det er du som er teknisk leder, så må du gi det over til henne. Jeg skal gi det over til henne etterpå. Men det vi har jobbet med da er egentlig hvordan knytte software og hardware sammen.
og med masken som vi begynner å selge på Kickstarter nå i morgen, eller på tirsdag klokken seks,
det er Magic Toolsene våre. Masken skal hette Magic Mask, og de markørobjektene som følger med heter Magic Tools. Og det de gjør er at de har en kjennelig mønster, litt som en QR-kode, som gjør at du kan plassere virtuelle objekter oppå, eller du kan bruke det til å navigere deg i den virtuelle verdenen. Sånn som vi hadde et par eksempler her, et hjerte som slo, en jordklode, og disse kan du da snu og vende på ved å ha dette kartet
og denne kuben. Men vi skylder lytterne å gjøre litt oppmerksom på. For det første så er jo det her egentlig veldig enkle greier, den ideen deres. Så må du liksom bare lage en maske og spikke mobiltelefonen inni, og så er du i gang, og så har du klart å ut
optikken i den ganske... Optikken er egentlig den tekniske nyvinningen. Det er en linse mellom mobiltelefonene dine. Det er det som er patentert. På en stereoskopelinse så har du jo to
lesebriller. Det er en forsørgelseklass, rett og slett. Og det kompenserer for avstanden fra skjerm til brille. Så hver øyne skal se rett frem og se på en skjerm. Så hvis du skal se på begge skjermen, så må du ha en prisme for å kompensere for kompensasjon til øynene også. Og den er jo det et linsesystemet vi har utviklet, også til høyde for da. Som er enklere, men så synes jeg at denne overgangen til AR var ganske spennstig altså.
Du ble ganske... Skjærhørlig maska. Ja, så enkelt. Og det var i denne patenterte linsen som gjorde at du følte du så på en 100-tommer. Ja, det fungerer jo veldig bra. Du kan lene deg tilbake når noen bruker TV-en, så lener du deg tilbake og så ser du på 100-tommeren, mens de andre må takke med 75-tommeren. Men Harald, hva skal vi bruke dette til? Det er tre områder og tre enkle målgrupper vi ser på.
For det første er det jo utviklere, som er gruppen av mennesker som jobber med AR, og som har lyst til å finne en plattform og få et prosjekt sine på. De jobber våre utviklere direkte med, og hoveddelen av kundene våre er jo da de vi kaller for futurister, folk som vil lære om fremtiden, og som da enten jobber med 3D, og som har lyst til å visualisere 3D-en sin, for for eksempel kunder. Hvis du er en arkitekt, eller en designer, eller en spillutvikler, eller...
en interiørarkitekt, eller alle som nå viser frem til kundene ting på 2D-skjerm, de har vi lyst til at skal ta kunden i en enda kule opplevelse til kunden, og vise det da i AR, der man skal egentlig oppleve produset på slutten. Dere hadde jo, eller du nevnte et eksempel her, hvor man i Oslo skal putte opp nye skilt. Ja, det var K8-
designbyrå som vi har samarbeidet med som har ruter som kunde og da skulle de lage en ny skilt til T-banen der tok de med kunden ut i VT-banestasjonen satt opp fem forslag på det her er skiltene vi har tenkt at kan bli kjole, og så kunne kunden da se i et ekte miljø det er jo selvfølgelig
mer ekte syn på hvordan det skal se ut, men også hvordan du skal få et sånt type møter til å bli engasjerende. Når man faktisk får se det, så er det
i hvert fall en veldig ny måte å oppleve det på da. Du hadde ikke Pokémon Go blitt bedre med det systemet i? Jo, men der har du utfordringen som er en ting vi, når vi sier at alle fullskjerms-AR-apper funker jo på masken, men alle hvor du må bruke touchscreen, der er det med grensning. Så det vi håper når vi blir store nok, at absolutt alle selskaper sørger for at det finnes en alternativ måte å reagere med, gjerne å bruke for eksempel kuben vår til å styre det du opplever.
Og den kostbare varianten av dette heter Microsoft Wall-O-Lens for eksempel. Ja, eller Magic Leap for eksempel altså. Og Rikard, hva slags telefon må man ha for å ta bruk av dette her? Nei, det fungerer jo på alle telefoner hvis du hører det her, hvis kamera kan se ut av hullet. Ja, og se kamera om hva er tilgjengelig. Kamera om hva er tilgjengelig, og så er det vel sånn at noen har det på midten og andre har det på siden av det her. Det ser ut som det passer på begge to. Semmer, ja.
Så vi legger jo en del sånne enkle adapterer for å hindre lysinnslipp, men ellers skal hullet passe alle de nye motorbilene. Harald, du sa det jo her, du har også med deg AR-utvikleren deres, nemlig Maria Nyhlen. Velkommen, Maria. Tusen takk. Dette er spennende, skjønner vi. Ja, jeg har vært interessert i AR siden jeg så en Holdedens-presentasjon på YouTube, og så tenkte jeg «Å, herregud, det må jeg bli med på».
Det høres omtrent ut som Madrikard. Det er litt av det vi aldri skal ha. Men hva er involvert da når du skal ledere og utvikle for dette systemet?
Hvor du skal hente inn data fra den virkelige verdenen, eller du skal putte det inn i den virkelige verdenen, når du for eksempel plasserer et hjerte inn i dette. Hva ligger til grunnen for den jobben? Det første du trenger er noen tracking bilder eller objekter, for at PC-en skal gjenkjenne at her skal vi ha en modell-
Så det vi har jobbet lenge med er å lage de beste tracking-objektene for PC-en, slik at de fungerer veldig stabilt og bra. Da er det veldig viktig å ha store kontraster mellom
mange, mange forskjellige punkter, slik at PC-en kan gjenkjenne forskjellen, og så tenker jeg, ok. Du mener telefonen? Ja. Og så gjenkjenner, ok, de punktene ligger på akkurat de stedene, og da skal vi vise modellen fra akkurat den siden. Så for eksempel når du så et hjerte på Magic Dice, da kunne du rotere Dice og se på hjertet fra alle forskjellige siderne.
Ja, jeg kunne bare snu på den kuben, så ville hjertet snuse rundt. Og det er ganske bra rundring dette her. Ja, det var en ganske vanlig god oppløsning. Og jeg har reaksjon til å si at det eneste du holder på her er en stor terning med et spesielt mønster på. Og det er vel noen tanker bak det mønstret her. Det ser jo litt spesav ut. Ja, vi prøvde å gjøre det ganske pent. Hvis man tar bare en vanlig kube,
så blir det ikke så fint. Men det er fortsatt veldig mange detaljer, selv om menneskeøyet ikke ser forskjell, men kamera på mobilen din, den gjenkjenner de forskjellige. Men nå er altså dette utviklingskittet tilgjengelig, når dere nå skal lansere disse maskene på Kickstarter om en dag eller to. Ja, 24 timer. Ut fra hvor vi sitter nå, ja.
Hva mer arbeid ligger foran deg nå, Maria? Det blir veldig mye å støtte alle utviklere som har lyst til å lage applikasjoner for kittet vårt. Vi har laget en softwarepakke for å gjøre det mye lettere. Som for eksempel, hvis du har lyst til å legge til en funksjon til at når Medjidice blir snudd til venstre, så vil du at dette her skal skje. Egentlig er det mye arbeid som har lagt til
inge der hvor du må bruke litt matte for å gjenkjenne ok, det var en snudd til så og så mye, ok da blir den gjenkjent som snudd til venstre og mye av kode er skrevet på forhånd slik at utviklere kan bare starte kjempe lett
Det er veldig vanskelig å finne noen informasjon om AR på internett nå, fordi det er såpass ny teknologi. Så det er veldig viktig å finne et sted å møte sammen og stille spørsmål til hverandre og støtte hverandre når vi går og utvikler ting for AR. Så dere bygger opp verdens billigste AR-plattformer? Ja. Og forhåpentligvis et community da? Ja, en plattform.
Hva sier du, Rikard? Hvilke applikasjoner og bruksområder ser du for deg her? Nei, altså, jeg ser jo for meg veldig mye. Altså, alle her lover jo veldig mye, ikke sant? Men utstyret her er så dyrt og lite tilgjengelig i dag at det er sånn som HoloLens og mange andre applikasjoner, de brukes jo i stor grunn av det. Ja, i medisin og... Men det finnes ikke noe billig, ikke sant? Og så er det jo ikke alltid du trenger 3D. Høyopplesel 2D er fantastisk nok det.
Ja, og det får du her.
Harald, tilbake til deg. Hva forventer du nå da? Dette er jo ikke forbruket på produkt i den forstand som Movie Mask var det. Nei, det har jo definitivt en litt mer komplisert budskap til skjøttbruker. Vi har også ansatt en ny markedsføringssjef som har jobbet med å finne ut hvordan skal man nå til de vi kaller for futuristene. Folk som vil skjønne hvor vi skal være om fem år og ti år når AR har blitt mye mer allemannseie. De grupperne der tror vi er som
early adopters, og som vil ta i bruk teknologi som fortsatt er på dette forsøkssadet, hvor man ikke har definert høyre og venstre musklikk for AR. Hva er standemetodene for å integrere med en datamaskin? Det var noe man jobbet med på 80-tallet, og nå er vi i den fasen i AR.
Det må gå med en sånn terning i lomma. Det gjør vi gladelig, vi må jo bare legge til at dette selskapet har nå åtte ansatte, seks her i Oslo og to i Trondheim. Det er jo en startup her fra NTNU-miljøet. Ja, det har gjort det fantastisk godt. Og har verdensmarked, Harald. Er det ingen som har prøvd å etterrape det? Nei.
Det er jo en ganske smart idé det her å bruke mobilen til 2D-visning og så gå videre til AR. Ja, jeg tror jo det er mange som, alle som har stereoskopiske briller, sier jo også, ta det på deg så får du en hjemmeskinn nå. Og det er jo, jeg tror på en måte fordi vi er en dommere i noen her gåstegn, det kan jeg ikke vise på radio, men dommere briller enn 3D, så blir vi på en måte, det er et steg som blir oversett i utviklingen da.
Så vi tror at i en femårsperiode så vil begrensningene i både datagraft og oppløsning være der at vi har en fordel, mens at alle da sikter litt forbi det vi mener er det nåværende målet, som er å gi høy oppløsning til alle. Vi får gå inn for landing for denne gang, Rikard. Bare takk, Harald, nok en gang. Maria, hva er det neste du skal ta fatt på nå? Har du noen sånne last-minute-things du må fikse før lansering?
Det er bare å fullføre noen applikasjoner som vi kan vise på vår lansering, så alle får prøve hvordan det er å se på forskjellige objektene i AR. Da skal vi la dere slippe herfra, så dere kan gå og forberede dere. Takk skal dere ha for at dere kom. Takk for å være her.