7/30/2020

Episode 284: Evinrude legger ned –hvilke båter vil folk ha nå?

Teknisk sett-podkasten diskuterer nedleggelsen av Evinrude, en viktig produsent av utenbordsmotorer, og hvilke konsekvenser dette får for båtmarkedet. Chris Kingshøi fra Stokken Båt og Motor deler sine erfaringer med økt etterspørsel etter båter i Norge, spesielt skjergårdsskippere og ribb. Han forklarer at det er en økende trend med multifunksjonsskjermer i båter, og at norske båtdesignere er populære. Til slutt beroliger de lytterne om at Evinrude-eiere fortsatt vil ha tilgang til reservedeler og service, og diskuterer fremtidens elektriske båter.

00:00

Podcasten diskuterer nedleggelsen av totaktsmotorproduksjonen, dens betydning for båtentusiastene og båtmarkedets fremtid.

03:55

Økt etterspørsel etter båter tross begrenset lager, med fokus på norske design og nye teknologi-løsninger.

Transkript

Velkommen til Teknisk sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og i andre enden av et svært trådløst nett er du, Odd-Rikard Valmått. Hei, Jan. Hei. Du sitter ved sjøen fortsatt her midt på sommeren. Jeg gjør det. Jeg kan sitte her inne på gjesterommet og se ut over sjøen og ganske rolig ha det flott. Det er en tragedie som har utspilt seg på forsommeren og som har dratt oss med inn i sommeren, Oddrik Art. Ja, og som har forsåvidt rammet meg også, på et par områder vil jeg si. Totaktsmotoren er game over på utenbordsmotorer? Ja. Det ser sånn ut. Og jeg har to av dem. Hvordan kjennes det? Jeg synes jo det er litt trist, for at totaksmotoren har jo et fantastisk potensial den også. Og den ble jo på en måte fiksa når hun fikk injeksen for mange, mange år siden. Og Eivind Rudd, som har perfeksjonert dette i E-Tech-motorene, har jo gjort en fantastisk jobb. Men nå har de altså valgt å Sier at korona ble for mye, så nå legger vi ned produksjonen. Og da er det jo ekstra trist for oss nordmenn, for det var jo selveste Ole Evenrud som startet opp dette selskapet i 1907 og lagde den første kommersielle utenbordsmotoren i Milwaukee i USA. Så det er et kapittel som er kaputt, Odd Rikardt. Men nå er vi jo midt i sesongen, og vi vet jo at det har vært en spesiell sesong for båtmarkedet, og da er det jo greit å få en liten stemningsrapport der utefra. For å gjøre det har vi fått tak i Chris Kingshø, som er saksjef i Stokken båt og motor på Valer. Velkommen, Chris! Tusen takk! Hvor vemodig er det at Evinru nå ikke lenger skal være og bli hektet bak på båtene våre? Det er jo litt trist, for vi har jo satset veldig på det i mange år. Hva gjør dere nå da? Nå blir det jo merker fra neste sesong på de fleste båtmerkene våre. Ja. Men det er jo ikke mange produsenter igjen. Det er Yamaha, Mercury, Tohatsu og Suzuki og litt sånn. De er jo ikke så mange. Nei, det er hunkrene som begynner å bli liten, dem i mellom. Men, Rikard, dette vet du, markedet er ikke så stort heller i verden, og Norge er faktisk ganske stor i utenbordsmarkedet. Ja, jeg skrev en del om det her for en del år siden, og da var det snakk om at det ble produsert ca. en million poengsmotorer i året. Og det er jo ikke mye i sammenligning med bilmarkedet. Og så ser du at alle produsentene har en range som går fra kanskje 2,5 hest opp til Ja, både 350 og 450 nå. Og da blir det veldig mange forskjellige modeller som skal fremstilles, altså. Og det koster skjorta, tenker jeg. Jeg tror ikke lønnsomheten er så stor, selv om en parkmotor er dyre saker. Så tror jeg ikke lønnsomheten er så stor når det kommer til stykket. Og det er vel litt av det som gjør at Evertrud folder inn nå. Men Chris Kingsrød, nå må du fortelle oss litt om hva folk har kjøpt i år, og hva er det folk vil ha? Det har jo vært en spesiell sesong fordi vi må feriere i Norge, så jeg regner med at folk har kjøpt litt, kanskje ikke hals over hodet, men hva er det de har villet ha? Nei, det blir solgt mye skjergårdsskipper i størrelse fra underkant av fem meter opp til seks meter. Også en del mindre daycruiser-båter. Og ribb selger vi veldig mye av. Ja, så det er egentlig innenfor et ganske smalt segment i lengdemessig og motormessig, tipper sånn 50-150 gjestekrefter kanskje. Ja, altså vi selger noe mye båter med opp til 300 høster, men vi har skjermerskipene som går med rundt 150. Men er det sånn at, altså nå er vi jo midt i juli, PT, er det fortsatt fullt trøkk, eller? Vi får mye henvendelser, men det er jo ikke så mye mer båt og... kunne skaffe frem. Nei, akkurat. Det er ganske mange som vi skal ta kontakt med til høsten og med tanke på levering neste år. Er det mange av produsentene nå som har vært nestengt? Er det det som gjør at det er lite båter, eller er det rett og slett at salget er for stort? Nei, det ble jo først avbestilt båter når koronaen kom og traff oss, for det var ingen som visste hvordan dette skulle gå. Og så ble fabrikkenes stengt ned i perioder, så det kommer om mindre båter. Så vi har også solgt mer båt tidligere enn vi gjør i år, men... Jeg kan ikke huske at vi har hatt sånn etterspørsel tidligere. Men da du var inne på det, dere selger også en del ribb. Vi må bare gjenta det. Jeg vet vi har snakket om det før, men hva er de store fordelene med en ribb framfor et stivt skråg i glasshyver? Selv om ribben også har det akkurat under pontongene. Nei, ribbene går fantastisk bra i sjøen. Du har den store pontongen som er rundt båten, så de er veldig stabile. Lite sjøsprøyt. Nei. Det er jo en stor fender også, det blir jo ganske enkelt å legge til da. Det går som regel veldig greit. Tåler en liten puff hvis noen er litt ueldige. Men vi har vært inne på dette med hvilke typer båter som selges, men hva med utstyr ombord? Er det noen spesielle trender der i år? Nei, men det som er nytt for oss er at vi har fått kurskjerm på et par av båtmerkene våre. Som erstatter den tradisjonelle kartplåtteren fra Garmin og Lovrent. Er det Q-skjerm, er det da mer en fellesnevner at du kan koble til mange forskjellige ting? Ja, det er riktig bildt, sånn multifunksjonsskjerm med kartplåtter. Du kan koble opp stereo, altså ganske mange muligheter. Motordata. Sånn at du får alt i en skjerm? Ja, akkurat. Det er litt sånn trenden som Tesla har satt, at de konsentrerer alt i en skjerm. Det går vel på den veien på sjøen også, tenker jeg. Men jeg skal ikke ha radar i lille ribben min, hvertfall. Nei, det er vel kanskje mer de som har radar som bør se deg, så du bør ha en sånn radareflektor, og det er ikke artig å bør få deg sånn at de ser hvor du er til en hvertid. Ja, det er sikkert lurt. Men, Chris, Kingshøi, vi må ta et annet tema som vi er litt opptatt av. Som du sier, dere selger jo mye Nordkapp, har jeg skjønt. Og det er jo et par andre merker også i Norge, altså fra norske designere, både Ibiza og Hydro Lift Goldfish og sånn. Norske designere har jo vært flinke da. Hva er det som gjør at de lykkes? Nei, jeg vet ikke, men sånn som Espen Torup, som designer av de fleste Nordkapp-båtene, veldig god på løsninger og design også. Folk liker det. Veldig god. Veldig god båt der i sjøen. Ja, for det ville ikke vært så vanskelig for dere som forhandler å funne ut noen utenlandske merker og tilbud til kundene. Nei, det kunne vi sikkert fått tak i, men... Kundene vil ha norsk? I hvert fall våre kunder i det segmentet vi opererer, så blir det mye norske båter. Det er kanskje verdt å merke at når vi snakker om norsk båt, så er det veldig mange av de her bygd i Polen. Jeg vet ikke om det er... Hyrelift lager vel båter, og Ibiza lager båter i Norge, men veldig mange nå er jo produsert i Polen. Polen, og jeg vil ikke forunne meg om svenskene og finne oss å produsere i Polen. Nei, det tror jeg du har rett i, Odd-Rikard, men det er jo fortsatt viktig at ting er designet for norske forhold. Ja. Chris, kan du si noe om andre trender dere står overfor nå? Det kommer jo mer og mer aluminiumsbåter, men tradisjonelt sett er det jo fryktelig mye glassfiber i området som vi er i, i Oslofjord. Men det kommer spennende ting på aluminium. Hva er fordelen med aluminiumsskrog? Nei, den blir litt stivere, også gjerne litt spissere i bånd, så den går veldig bra selv. Og du får en ordentlig dyp vebun? Det gjør det. Vi må ta med to ord om Evenrud avslutningsvis til de som har kjøpt det og som er litt bekymret. Men det vil jo bli, jeg har jo skjønt at jeg har sagt at det blir ikke noen problem med hverken reservedeler eller service i mange, mange år fortsatt. Det er jo langt fra en konkurs som mange tror når de hører sånne ting. Produksjon av deler vil bli varetatt, garantiansvar blir varetatt, så det er ikke noe problem for dem som har Evenrudet per doks dato. Men Odd-Rikard, han vil jo gjerne kjøpe seg en to-takter som han har. Er det fortsatt mulig å få tak i? Nå begynner det vel å bli tomt på lagret. Ja. Så det er ikke så mye igjen å hente. Da må du kjøpe deg en motor, Odd-Rikard, så får du tilpasse båten etterpå. Jeg tror løpet jeg kjørte min neste motor blir nok en fire-takter. Det er Eller kanskje i annet elektrisk. Jeg skulle komme inn på det, Chris. Det er vel et stykke fram til at i hvert fall den type båter dere selger har elektrisk drivlinje? Det går nok en stund til, men det kommer jeg ganske sikker på. Men vi er nok noen år frem i tiden Veldig bra, da kan vi drømme om det, Rikard Resten av sommeren Chris Kingsø fra Stokken Båte Motor Takk skal du ha Lykke til med sesongen videre Og til alle som har brukt skjærgårdskiper i 5-6 meter klassen Så er det bare å løpe til Chris Du har kjøpere, du er der Det har vi Veldig bra Fortsatt god sommer. Tusen takk.

Mentioned in the episode

Evinrude 

En produsent av utenbordsmotorer som har lagt ned produksjonen.

E-Tech 

Evinrudes serie av utenbordsmotorer med injeksjon.

Totaktsmotor 

Type motor som Evinrude produserte.

Yamaha 

Produsent av utenbordsmotorer.

Mercury 

Produsent av utenbordsmotorer.

Tohatsu 

Produsent av utenbordsmotorer.

Suzuki 

Produsent av utenbordsmotorer.

Skjærgårdskipper 

En type båt populær i Norge.

Daycruiser 

En type båt populær i Norge.

Rib 

En type båt med oppblåsbare pontonger.

Nordkapp 

Et norsk båtmerke.

Ibiza 

Et norsk båtmerke.

Hydro Lift Goldfish 

Et norsk båtmerke.

Espen Torup 

Designer for Nordkapp-båter.

Garmin 

Produsent av kartplottere.

Lowrance 

Produsent av kartplottere.

Q-skjerm 

En type multifunksjonsskjerm for båter.

Tesla 

Et bilmerke med multifunksjonsskjermer.

Radar 

Elektronisk utstyr for å detektere objekter i sjøen.

Radareflektor 

En reflektor som gjør båten mer synlig for radar.

Polen 

Et land der mange båter produseres.

Oslofjord 

En fjord i Norge.

Aluminium 

Et materiale som brukes til å lage båtskrog.

Glassfiber 

Et materiale som brukes til å lage båtskrog.

Fire-takter 

En type motor.

Elektrisk drivlinje 

Et elektrisk system for å drive en båt.

Stokken Båt og Motor 

En båtforhandler.

Participants

Host

Jan Moberg

Host

Odd-Rikard Valmått

Guest

Chris Kingshøi

Lignende

Loader