7/15/2019

Episode 204 - Volvo om elektriske busser

Teknisk Sett-podcasten besøker Volvo Busse i Gøteborg for å snakke om elektrifisering av busser. Markus Ekman, utviklingssjef, forklarer at Volvo har solgt elbusser siden 2008 og har erfaring med ulike løsninger. Kunder etterspør mer og mer elbusser på grunn av redusert utslipp, støy og bedre trafikkflyt. Volvo produserer busser med opptil 250 kWh batterier, og ser på fremtidig økt energitettighet, forbedret motorteknologi og autonome løsninger. De ser for seg en fremtid med kombinasjon av elbusser, kommunikasjonssystemer og autonom teknologi for effektive transportsystemer. De ser også på dieselbusser som en relevant løsning for en lang tid fremover, spesielt i Nord-Amerika.

00:00

Jan og Odd diskuterer elektrifisering av bussbransjen i Gøteborg med utviklingssjefen i Volvo Busser, Markus Ekman.

06:23

Elbusser vil dominere transportsystemet om ti år, med forbedret teknologi og økt energieffektivitet.

Velkommen til Teknisk Sett,

Transkript

Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra TU. Jeg sitter denne gang i Gøteborg med Odd Rikardt. Hei Jan! Her har vi tatt toget i dag. Ja, vi har det. Mitt navn er Jan Moberg. Vi har tatt toget til Gøteborg, Odd Rikardt. Vi har kommet oss hit, hit hele elektrisk gang. Og kollektivt. Og trykk. Ja, ja, ja.

27.440 s
00:00:00

Spolvagnene i Gøteborg. Vi har satt elektronene i bevegelse. Vi har kommet til et sted som kan adressere ganske mange av dine 683 favorittområder. En føredette interesse, skulle jeg si, og en moderne interesse fra diesel til strøm. Akkurat nå sitter vi sammen med utviklingssjef Markus Ekman i Volvo Busseier.

26.580 s
00:00:28

Hei, Markus. Takk for at vi fikk komme til deg. Velkommen. Vi snakker ofte om elektrifisering. I dag har vi tatt toget til Gøteborg. Det er fullelektrisk. Vi tok sporvagnen ut hit, hvor dere sitter.

16.800 s
00:00:54

På campus Lundby. Og nå er vi nysgjerrige på det du driver med, nemlig bussbransjen. Hva skjer? Det du kommer fra er en skitten bransje. Vi har mye dieselskam her. Det hender masse innom elbransjen og bussbransjen, ikke bare innom Volvo-busser.

23.220 s
00:01:11

Utenfor hele verden er trenden solklar. Det er flere og flere elfordon. Jeg tror det er bra å nevne at vi som Volvo-busser har solgt elfordon eller elbusser redan siden 2008. Faktum er at vi har solgt tusentals.

19.840 s
00:01:35

Så vi begynner å få litt erfaring på området, og vi vet hva de vanlige fellerne er for noe, og hva som fungerer bra for kundene. Det er jo kjempeviktig å ha driftserfaring. Absolutt. For dere har vært tidlig ute med hybrider. Ja, redan 2008 så begynte vi å selge hybrider, og så begynte vi også å selge elhybrider. Og i dag er vi inne på redan på generasjon 2 på fullelektriske busser.

23.080 s
00:01:55

Og fordi jeg er utviklingssjef kan jeg nevne at vi naturligvis redan jobber med fremtidens elbusser også. Ja, hva tenker vi på da?

9.820 s
00:02:19

Det som hender i bransjen er at kunderne efterfråger mer og mer elbusser. Det er drivet av at man vil ha færre og mindre emisjoner i steder. Man er ute etter tystere miljøer i statsmiljø. Vi vil få bort køer i trafikk.

22.240 s
00:02:29

Og på sikt vil vi faktisk minse antallet ulykker i stedet. Det kan jeg forklare litt igjen senere, hvordan jeg tenker og hvordan jeg koppler det ihop til den elektriske fordelen. Men for å få litt størrelse rundt dette, hvor mange busser selger dere hvert år? Ja, Volvo Busse selger ungefær 9000 enheter per år. Og vi har tre stykker ulike varumærker.

26.380 s
00:02:52

Her i Europa så selger vi under varumærket Volvo busser. Men vi er et globalt företag, så vi har to stykker andre varumærker også i Nord-Amerika. Når det gjelder coacher, som er egentlig større busser som går mellom steder, så selger vi under varumærket Privo i Kameret. Og så har vi også statsbusser i Nord-Amerika under varumærket Nova.

21.740 s
00:03:18

Vi selger busser i Afrika, Sydamerika og større deler av Asien. Det produserer mye i Nordamerika? Ja, vi har produksjonsanleggninger både her i Europa og i Nordamerika, men også i Sydamerika og i Meksiko. Det er i Europa elbusser tar av først?

19.360 s
00:03:40

Vi utvikler elbussene først og fremst i Europa, men vi erbjuder redan i dag hybridløsninger i Nord-Amerika. Og naturligvis så titter vi også på fremtiden i Nord-Amerika. Men vi må snakke litt om en ting som vi er veldig interessert i da. Det er jo litt sånn rekkevidd og batteristørrelser. For det vi synes er interessant, som vi snakket med deg om før sendingen, var jo at

24.880 s
00:04:00

Hydrogenet foreløper ikke en del av mixen deres. Nei, ikke som vi har det just nå i alle fall. Så her er det store batterier som gjelder? Ja. Hvor store? I dag på en normal stadsbuss, som vi bruker å benemne 12 meters buss.

15.920 s
00:04:25

Der selger vi i dag opp til 250 kWh. Men trenden er tydelig just nå, og det er at energimengden som kunderne efterfråger øker år for år. Og med ny batteriteknikk så sjunker kostnaderne per kWh.

17.680 s
00:04:41

Det gjør at vi kan erbjude mer og mer energi til samme pris. Det er en ganske solid økning allikevel. Jeg intervjuet din forgjenger, det kan ikke være mer enn 3-4 år siden, da du lanserte elbjørnsen, så var det vel 89 eller 90 kWh? Ja, det stemmer. Det måtte lades ofte. Ja, men da måtte man også ta i beaktende at

23.880 s
00:04:59

Val av laddstrategi påvirker også hvor mye energi man vil ha med seg på bussen.

6.400 s
00:05:22

Og kunder efterfråger ulike typer av løsninger. Så kanskje for en 3-4-5 år siden, så var det veldig vanlig at man satte opp laddestasjoner inne i sentrale delene av stederne. Og da hadde man behov av mindre energi med seg på bussen. Men å andre siden behøvde man batteriteknikk som gikk å ladde snabbt. I dag vil kunderne ha mer fleksibilitet. Og efterfråge mer og mer overnattingsladding, kaller jeg det for. Takk.

27.700 s
00:05:29

Det er egentlig en depåladdning, hvilket innebærer at kunden ladder batteriene fullt på natten, og så kjører man bussen som hvilken annen buss som helst under dagtid, og så lader man opp igjen neste natt. Så det er ulike typer av busser. Men det er litt som når vi sover, vi lader. Men en buss kjører jo ganske mange mil per dag i byen. Jeg vet ikke hvor lang en sånn Oslo-buss går, men...

26.540 s
00:05:56

20-30 mil. Ja, det kan sikkert stemme. Vi følger statistikk på sånt her. En normal elbuss i dag i Europa, den kjører ungefær 12-16 timer per dygn. Og den kjører ungefær 70 000 kilometer per år. Det er jo fort 3-4 ganger i forhold til en personbil. Ja, og det her er en av de store skillene mot personbiler. Og om du gjennomfører med kommersielle fordoner, som busser og lastbiler,

28.880 s
00:06:23

Nævnt i episoden

Volvo 

Et globalt selskap som produserer busser, med fokus på elektrifisering

Elbusser 

Et fokusområde for Volvo, med økende etterspørsel på grunn av redusert utslipp, støy og bedre trafikkflyt

Dieselbusser 

Fortsatt relevant for Volvo i Nord-Amerika og deler av Europa

Hybridbusser 

En type buss Volvo har solgt siden 2008

Batteriteknikk 

Økt energitettighet er en fordel for elbusser

Navmotorer 

En teknologi som Volvo ser på for forbedret ytelse

Autonome busser 

Et område Volvo utvikler sammen med partnere, for økt effektivitet

Kommunikasjonssystemer 

En del av Volvos visjon for fremtidige transportsystemer

Overnattinglading 

En type ladestasjon for elbusser

VR-varmebomber 

En teknologi for oppvarming av elbusser

Gøteborg 

Sted hvor Volvo Busse ligger og hvor podcasten ble spilt inn

Singapore 

Land hvor Volvo utvikler autonome busser

Oslo 

By hvor Volvo leverer elbusser, og hvor det investeres i trikkesystem

Drammen 

By hvor Volvo leverer elbusser

Trondheim 

By hvor Volvo leverer elbusser

Lillehammer 

By hvor Volvo leverer elbusser

TU 

Teknisk Ukeblad, podcastens produsent

Teknisk Sett 

Podcasten som intervjuer Markus Ekman

Privo 

Volvo-merke for store busser

Nova 

Volvo-merke for statsbusser

Lundby 

Sted i Gøteborg hvor Volvo-campus ligger

Nord-Amerika 

Marked hvor Volvo selger busser

Europa 

Marked hvor Volvo selger busser

Afrika 

Marked hvor Volvo selger busser

Sydamerika 

Marked hvor Volvo selger busser

Asien 

Marked hvor Volvo selger busser

Meksiko 

Land hvor Volvo har produksjonsanlegg

Biodiesel 

En type drivstoff for oppvarming av busser

Diesel 

En type drivstoff for oppvarming av busser

Deltagere

Host

Odd Rikardt

Host

Jan Moberg

Guest

Markus Ekman

Lignende

Loader