Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg står her i dag i samme rom til og med som Audrey Gartvald Mått. Ja, det er hyggelig å være her. Ja, det har jo vært mye sånn whereby og digitale funker det jo.
Men det er fint å være fysisk til stede igjen. En ting som er en av mine kjepphester, og som vi har snakket om før, det er jo med alt det kule som skjer rundt i Norge. Det er jo mye innovasjon rundt om. Utrolig mye. Mange har vært innom oss her i podcasten.
Men utfordringen er jo med et lite hjemmemarked å skape denne skaleringen da, som ikke minst BI-professor Torge Reve snakker om. Det er jo en av hans kjepphester. Ja.
Det er en litt annen stall det der. Ja, det er det. Hans og din mye køster. Det er det. Og det er en sånn, hva heter det for noe sånn, purebred stall. Men det kommer vi inn på fordi du hadde jo en sånn euforisk opplevelse her i forrige dagen da du fikk med deg ny lanseringen til et selskap som vi har snakket om her tidligere. Definitivt, og jeg fikk en sånn déjà vu, eller sånn.
For dette ble jo lansert på nettet i en strømmesianse. Og min déjà vu var at dette har jeg jo sett før. Hvor mange år siden? Det var ni år siden.
Det var Steve Jobs den gangen. Og det var egentlig akkurat samme stil. Og det eneste forskjellen var at han sa «and one more thing» samtidig slutt. Mens gjesten her i dag sa «two more things». Så dette var enda bedre. Og når du først, som jo har også møtt Steve Jobs...
skal ha en norsk likemann, så blir det altså Edgar Aksnes i tider. Velkommen, Edgar. Tusen takk. For en intro, jeg tror ikke jeg tør å si noe. Du må ha tenkt på deg.
Two more things. Jeg tenkte på det, akkurat i det jeg sa det. Å nei, jeg skulle ikke sagt det. Det ble plukket opp. Men, Edgar, nå har vi dratt opp dette med skalering og déjà vuet til Odd-Rikardt.
Men jeg må jo si da, etter å ha startet i 2016, og vi har jo snakket sammen før, vi har til og med vært og besøkt deg oppe i Førde. I fjor fikk du en omsetning på 244 millioner kroner, og dette vokser voldsomt, og hadde ikke korona skjedd, så hadde jo dette fort blitt en dobling og mer enn det. 50 ansatte, dette er jo skalering.
Det begynner å komme seg, for å bruke et godt vestlandsk uttrykk. Og vi har jo
Når en starter et selskap så har man masse drømmer. Samtidig har du også en del realistiske tanker på hvor dette går. Du må skille mellom det. Der vi er i dag var nok sikkert det vi drømte om for fire år siden. Men vi hadde aldri en realistisk plan som gikk forbi de første 1-2 årene og kanskje 10 ansatte.
Så jeg pleier å si at den dagen vi passerte ti ansatte, da befant vi oss i fullstendig ukjent farvann. For vi hadde ikke lagt planen for det. Og det er jo noe vi opplever hele tiden, at hele tiden må vi prøve å komme oss forbi det neste steget og finne opp ting på nytt for det neste halve året.
Men vi må jo, før vi går videre, fortelle og drittkart minne lytterne på hva Tiber er. Ja, det er viktig. Det er jo, men det er mer enn et strømselskap. Altså, alle de store på gata gjør noe bra til å prøve å selge inn et strømavtale. Lett fortalt så er det en app på min mobil, der jeg har kundeforholdet til strømmen både på hytta og hjemme. Og der jeg ikke forholder meg til to fakturer, en fra strømleverandøren og neste skal alt er integrert. Og
Og det er det samme hos meg. Det er utrolig enkelt. Jeg får fakturaene fra Tiber, og jeg kan kjøpe meg en elbillader
Og jeg kan kjøpe varme, altså varmeovner hjemme som går på wifi, og dette kobles sammen slik at jeg får en intelligent strømstyring hjemme. Og det blir optimalisert automatisk uten at du slipper å gjøre noe for å bruke minst mulig strøm til lavest mulig pris. Fordi, Edgar, nå må du korrigere oss om vi er flinke nok her, fordi dere kjenner strømprisene på forhånd, så kan dere hjelpe meg som forbruker til å la systemet ta riktig valg.
Ja, det som på en måte ligger inne i denne teknologien eller plattformen er at all denne strømhandelen, alt det som foregår av Micmac bak der, ingenting av det er manuelt, alt sammen er det kun digitale roboter som gjør det.
Når vi først hadde den plattformen, så fant vi ut at da må vi få inn det som er interessant for folk i huset. Altså elbil, varmen, belysning, alt mulig som egentlig har noe med huset å gjøre. For det er jo det vi er opptatt av, det er jo ikke strømfakturene som er du inn på, det er jo på en måte hvor lesen er vi bruker strømmen, og bruker den på best mulig måte. Og det er jo egentlig det som er grunntanken i
I Tibber og det er kanskje enklest å si det på engelsk, to empower people. Det er en fin som dobbeltpølse. Men nå har dere levert da, i hvert fall her hjemme har vi hatt et komplett marked, eller tilbud fra dere innenfor varme, smarte sensorer, elbillading og til og med dere jobber sammen mot O, sånn at du kan få solcellene inn. Men
Og så har dere hatt tilbud i Sverige. Ja, men hva skjedde da med denne streamingen der Odd-Rikard sammenlignet deg med Stibro? Den ene saken var jo at vi lanserte vår femte kategori av ting som du kan ta inn i Tibber og styre. Det vil si belysning. Og der hadde vi gått sammen i et partnerskap sammen med blant annet Philips Hue.
Slik at alle dere hundretalls av produkt kan styre oss helt sømløst fra Tibber-appen. Og så har vi egentlig nå startet ekspansjonen utover Norge og Sverige. Vi har jo annonsert tidligere at vi har begynt å jobbe inn i det tyske markedet. Og under denne lanseringen her, da oppnår vi for fullt det tyske markedet. Og det var jo...
Innenfor alle kategoriene? Innenfor alle kategoriene, både appen, denne strømdealen vi har, eller digitale strømavtalen, og alt det som har med styring og Tibber Store, altså Tibber Store er navnet på vår integrerte nettbutikk.
Der partnerne har produktene sine. Yes, det stemmer. Så alt dette åpner vi da i Tyskland. Og for første gang så åpner vi også opp at man på tvers av landegrensene også kan inngå strømavtale. Så har du en hytte nede på svenske kysten, så får du alt sammen på norsk i norske kroner og betaler det på din norske e-faktur hvis det er det du har valgt å bruke. Det er veldig interessant for alle som har hytte i utlandet. Hva er det?
Ja, for det er jo komplisert å betale. For det første så må du da få, hvis du har en hytte i Sverige, så får du jo fakturene i posten. Så må du gå til en eller annen utenlandsbetaling, betale en del over. IBAN-nummer og sånne ting? Ja, IBAN-nummer og alt mulig sånn. Det er jo ikke bare totalparkeringsbøter som jeg har fått. Forbannet IBAN.
Og det er jo dette vi tenker på, jeg tror vi brukte uttrykk i energi kjenner ingen grense, og hvis du titter fra verdensrommet og ned på jordkloden og ser på lyset på nattehimmelen, så ser du ikke disse grensene der, men du ser alle lyset og energi og strømmen som flyter på tvers.
Det er egentlig det bildet vi har på det at dette her bør fungere fullstendig sømløst og sammen. Det viser også kraften i en digital plattform. Vi har ikke alle disse tradisjonelle siloene. Det er den ene siden av det, og så kommer du inn på det som kanskje er veldig interessant for oss som vi har diskutert mange ganger.
Det er jo to ting som irriterer og drikker spesielt mye. Det er hvis du kjører med pig-deck i mai eller sånn der effekttariffer. Fordi vi har ikke som forbrukere hatt teknologi til å møtegående. Men når dere nå ser i det internasjonale markedet, det er to deler av regningen. Det ene er strømmen du bruker, og det er ikke så mye disse dager, og så kommer denne
Nettleier. Nettleier er noe av det som vi merker skaper størst irritasjon blant kunder. Er det noe som skjer internasjonalt? Internasjonalt også. Tyskerne betaler mye mer i skatteavgifter prosentmessig enn det vi gjør i Norge. Skal vi si det nå? For da blir det argument for... Ja, jeg skal ikke si det.
med nettleg og alt mulig sånt i Norge så betaler vi vel en 60-70 øre per kWh i Tyskland så ligger prisen på mellom 2-3 kroner per kWh så samlet sett så betaler vi jo det vesentlig mer av
Det bruker vel mindre per hus da nå? Det bruker litt mindre, det gjør det. Men likevel, dette er jo noe som gnegger. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har fått spørsmål fra kunder på, ja, nå har jeg skiftet over til Tibber, men kan jeg få bytte nettselskap også? Da må vi jo si, beklager, det er et monopol der, og huset ditt er koblet til deg i kablene, så du kan dessverre ikke bytte ut nettselskapet. I hvert fall ikke helt enda. Nei, men der har det jo...
And yet another thing. Fordi, sånn jeg har skjønt det, da dere startet Tibbers og Hetselskapet egentlig noe annet, og litt av perspektivet deres var jo også å gjøre boligen eller husstanden mye mer uavhengig også av nettselskapet. Ja.
Da vi startet, som du sier, så så vi på alle de teknologitrenderne som vi egentlig står midt oppi. Elbiler, batteri som blir desentere billigere, solceller som blir etter hvert allemannseige. Og da vi startet selskapet så
så vi for oss at en gang litt lenger fremme, så burde det kunne være mulig for meg som huseiger eller husbebuer å kutte kabelen til strømnettet og heller la huset styre alt selv, snakke med bilen, snakke med batteri, snakke med naboene sitt hus, og på en helt annen måte sørge for at forsyningen i huset er bestemt.
understøtter den komforten jeg skal ha. Hvor realistisk er det at vi er på vei til at flere kan komme dit? Det vil nok ikke starte her oppe i nord, fordi her bruker vi jo veldig mye av strømmen vi bruker, går jo til oppvarming. Så det krever et par skritt til i forhold til utvikling, i forhold til oppvarming. Men på alt det andre,
og da gjerne litt ned på kontinentet, så vil elbil, batteri, solceller og så videre, til sammen kunne utgjøre sånn at hus allerede i dag kan kobles av strømnettet.
Husker jeg i 2016 da vi startet så snakket vi med et nederlandske nettselskap. De satt jo allerede da og regnet på at 80% av husholdningene skulle klippe kabel. Ja, og det kan jo bli realistisk i Norge også hvis du ser på moderne, godt isolerte hus kombinert med varmepumpe, kanskje til og med bergvarme. De bruker ikke mye energi til oppvarming. Det stemmer. Altså et...
et skikkelig godt konstruert hus bruker kanskje mellom 5-8000 kWh i året. Og det er på nivå med en eiendom i Tyskland. Og da begynner det å nærme seg den grensen der, med når du kan begynne å ta i bruk nye batteriteknologi og andre typer lagrings- og transportformer for energien. Ja, det klarer du å produsere på taket, men det er klart du må jo også rett og slett sesonglagre det her, og da kreves det godere, billigere batterier. En
Enten sesonglagere, eller det er jo fullt mulig å tenke seg at med god utvikling av disse systemene som vi sitter og jobber med nå, så får vi bilen til å prate med huset om at kjære bil, kjære Tesla, ta med 50 kWh hjem til huset.
Det er jo store batterier som kan brukes. Per i dag er 50 kWh på batteriet relativt mye. Men i forhold til den nye batteriteknologien som er på vei inn, så snakker vi om biler som kan ha fire gangen fremover. Så hvis du ser på dette her, vi titter jo på et tiårsperspektiv i forhold til denne visjonen vi lagde i forhold til Tibber.
Vi er teknologioptimister, og vi tror at teknologi er det som må til for at vi skal kunne vri produksjonen og forbrukene over til en mye mer bærekraftig modell. Det er jo ekstremt spennende dette perspektivet. Du har solkraft som på solcellenivå kan bli rimeligere og rymligere å produsere.
Du har IoT med alt som skjer av intelligens, derier og type ting. Så du har vindenergi og du har batteriteknologi. Det er alt dette som virker inn da. Stemmer. Alt sammen, alle disse her skjer jo i en parallell nå. Og det vi ser er at det er faktisk mulig å se en sammenheng mellom disse her. Har vi gode nok digitale løsninger, så får man alle disse til å spille sammen.
Da vil den saksa du bruker på å kutte kabel til nettselskapet begynne å nærme seg ganske kraftig. Jeg har en annen visjon, og det er når vi snakker om smarte boliger, så er det etter hvert veldig mange apper. Du må opp med en hel drøss for å justere lys og varme og alt sånt.
ekspanderer jo, dere flytter jo godt utover. Så jeg ser jo for meg en slags topp-app i huset, hvor alt er integrert inn. Det tror jeg veldig mange ønsker seg. I tillegg til lave strømpriser selvfølgelig. Ja, for vi starter jo litt enkelt med en app som handler strøm og så videre. Og så har vi nå etter hvert integrert masse ulike devices som spiller sammen, men
En app er også en type brukerflate. Det er ikke nødvendig at det er kun appen du vil ha som brukerflate. Den beste teknologien er jo gjerne den du ikke ser i forhold til at det fungerer på baksiden. Men det er helt rett som du sier at vi prøver å få inn alt det som spiller på lag her inn i vår app. Ikke det at den skal erstatte de andre appene, men fungerer i veldig godt samspill med deg.
Og så vil vi nok, jeg kan komme med en liten avsløring, det vil nok komme en del ulike andre typer brukerflater også, for det vil jo etter hvert nærme seg en viss app-fatig, altså man blir litt lei av alle disse appene. Og da er det viktig at man får løsningene og alt det man trenger inn på de naturlige punktene i huset. Det er noe
Så du er ikke Steve Jobs' likevel? Dere, vi må avslutte, men Edgar, vi kan ikke ha deg her uten å spørre hvordan koronasituasjonen har påvirket det daglige virket i Tibber. Du, vi har jo, som alle andre bedrifter, så er vi påverket på den måten at vi har satt masse hjemme,
Heldigvis har vi på kunde- og omsetningssida ikke merket noe som helst. Vi vokste kjempe masse i første kvartal, over 50 prosent, og det ser ut som at vi også gjør noe i andre kvartal.
Men vi har vokst veldig masse med ansatte, også i den perioden her. Vi har ansatt nesten 15 personer i løpet av denne undervegs i koronaperioden. Og det har vært vår største utfordring, å også få klare å on-boarde alle de nye som skal være en del av teamet vårt inn på en god og effektiv måte når vi sitter så distribuert. Det er vår største nøtt å knekke.
Veldig bra. Og Rikard, er vi klare til neste når han har sånn streaming-show? Selvfølgelig. Da blir det tre ting med å tenke. Men da sitter du klar med popcorn og... Popcorn og kanskje et lite glass også. Ja, for at jeg vet. På 82-tommeren min. Ja. Edgeir, du hører her har du fått en fan her nå
Han var jo ofte i San Francisco og hørte på Steve Tross, og nå er det du som er på døren og har denne mannen i publikum. Det la lista veldig. Vi må bare ønske lykke til videre, og vi kommer inn om igjen. Vi om noen måneder eller noen tid, når det er stadig mer nytt å fortelle. Og så skal vi, og Rikard, vi må snakke litt med de strømselskapene, nei, nettselskapene. Hva skjer der? Der mangler det kanskje litt innovasjon. Det vil bare effekt tarifere oss de. Ja, ja.
Takk til deg, Edgar.