Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra TU om teknologi, trender og produkter. Vi er to teknologer i TU som gjerne vil dele noen spennende temaer med dere. Jeg sitter her med Odd-Rikard Valmått, en mange, mangeårig TU-reporter. Og mitt navn er Jan Moberg, jeg er også sjef her i Teknisk Ukeblad Media.
I dag, Odd Rikkardt, skal vi snakke litt om lyd. Jakten på den perfekte lyd. Det er jo det. Jeg har jo et par gamle stereoanlegg stående hjemme, så jeg husker jo godt hvordan dette var. Vi var jo på jakt etter den ultra gode lydopplevelsen, og jeg har jo fulgt med da på å ga bort alle elpen mine kjøpte CD-plater og i det hele tatt etter løpet her. Nå er det
Står en Sonos på benken hjemme, men likevel nå så selges det mer LP-plater og tradisjonelle platspillere enn på mange, mange år. Ja, det er jo fantastisk. Hvordan har vi kommet dit? Det kan jo umulig være den beste lyden. Nei, det er jo ikke det. Det er jo ikke det. Men nå vil mange være uenige med meg. Men faktum er at den beste lyden som vi kan høre, den er jo på CD-format.
CD-formatet, når vi legger inn lyden riktig på det, så overgår vi det øret klarer å høre, og da er det ikke noe særlig vits å gå videre. Mens LP-en, den har en del fysiske begrensninger. Du kan ikke mastere en LP som du mastere en CD, for da hopper skiften ut av sporet.
De har ikke det dynamikkområdet, og de kan ikke gjengi den bassen som en CD har. Jeg tror dette er mekanikk det, Jan. Jo, men det må jo være en grunn til at folk søker tilbake. Ja, og så sier de at LP-lydene er bedre og varmere og sånt. Og de er det jo. Men det er rett og slett begrensningene de har. Ja, på et snevere spekter. På et snevere spekter. Og hver gang du bruker en LP, så blir den dårligere.
Det er litt tegnskos etter hvert. Ja, ja, ja. Men så sier folk da, som jeg har snakket med, jeg har skrevet en hel del her, de som hører på LP, de sitter og lytter på musikken. De leser det svære coveret de leser. De gjør jo ikke det. De hører på musikk, de som hører på CD. Og det her har jo vært en sånn, det er jo en fantastisk greie. Du synes på, i fjor ble det så tusen
CD-spillere i Norge. Tusen? Tusen, ja. Og det ble sålt 10 000 LP-spillere. Det er jo fantastisk. Dette vil jo ingen ha tippet på tilbake i midt på 80-tallet. Jeg hadde aldri klart å krekke der for noen år siden. Men det er jo...
Så det blir solgt ti ganger flere tradisjonelle LP-spillere enn CD-spillere. Men det er litt sånn pace-kos over det. Ja, jeg skjønner det. Men CD-en er egentlig god nok. Men du husker jo, når DVD-en kom i 1995, det var ikke bare for film. Da så Philip at dette skal bli det ultimate lydformatet.
Og så sporet det for dem, for de lanserte to formater, SA-CD og DVD-Audio. Folk husker jo ikke det i dag, men da skulle de lage et lydformat som var ikke 16 bits dynamisk som på CD-en, men 24 bits, og skulle ha mye høyere sampling rate. Og det er jo beviselig mye bedre. Men du hører jo ikke noe, ikke sant? Og det som skjer i dag er at nå kommer bransjen tilbake igjen med noe som heter Hi-Res Audio, og det er akkurat samme formatet.
24-bit? 24-bit, 192-bit kilohertz sampling. Og det kan jo måle forskjeller. Det er ikke noe problem med det. Men du kan ikke høre forskjeller. Men da blir jo avstanden til den tradisjonelle LP og plasspilleren enda større igjen. Det gjør den. Men på veien her, etter at denne fantastiske utviklingen som du nettopp har snakket om kom, så gjorde brukerne noe helt annet. Da tok vi etter hvert med oss dette vi fikk i lomma. Ja.
- MP3. - Da ødela vi jo kvaliteten. - Ja, vi gjorde jo for så vidt det. Den tidlige MP3 hadde mye dårligere kvalitet, men fantastisk brukervennlighet. Du kunne putte dine lommespiller og ha det med deg. Det var jo noe nytt. Så kom Apple og industrialiserte deg gjennom iTunes og iPod og alt det der.
Og så forsvant alt sammen inn i mobiltelefonen. Ja, det er jo klart at det var jo etter å ha hatt Walkman på 70-tallet, 80-tallet, så var det klart at det å komme MP3 og etter hvert iPod, så ble jo det fantastisk. Men jeg synes fortsatt det er merkelig at vi er tilbake på LP-sporet. Ja, jeg synes også. Dette må vi bare bøye oss på, Jan, og undre oss, men det er jo...
Jeg skjønner ikke helt. Men jeg har respekt for på en måte den der pace-kosen og varme-lyden og alt det der. Men når jeg da først har, uansett da, om det er LP eller...
eller CD-er eller de nye formatene, så er det jo slik at hvis du er ordentlig, ordentlig nede i det og ønsker virkelig å satse på HiFi, og du er... Og det er det jo en god del som gjør. Det er en god del av det, og vi kommer til Øystein Sunde med HiFi-asyl og stålbuker på hyll, så kan det jo ta helt av. Ja, og det har det nok gjort for ganske mange. Jeg tror det er vekteskap som har gått i dunken på grunn av høytaleren også. Det tror jeg.
Både høytaleren og kanskje også utgiftene til å drive det? Ikke minst ja. Det har gått hardt inn på brødkåpen her. Fordi her er vi inne på noe som jeg vet er et veldig attraktivt diskusjonsområde for deg. Og det dreier seg om dette med høytalerkabler og strømkabler. Fordi jeg kan jo kjøpe en fantastisk forsterker, ha noen nydelige høytalere,
Men disse skal kobles sammen. Og da skal jeg ikke bruke hva som helst her. Du skal ikke det, vet du. Du bør gjøre det, men de gjør ikke det. Neida, de lar seg lure. Da er de utsatt for snake oil salg i verste potens. Jeg laget en sak om det her i fjor, og det var en bizarre affære i seg selv. For jeg prøvde å intervjue de som solgte om det her, og de ville ikke snakke.
Nei, fordi det jeg har sett her nå er at jeg kan her i Oslo sentrum gå og kjøpe meg et par med høytalekabler, altså som går fra forsterker til høytaler, som koster per par 379 990 kroner for to meter lengde, eller 459 990 kroner for tre meter. Men dette snakker vi om sølv.
Men skal jeg selge bilen for å kjøpe nye høytalekabler, Oddrik Art? Nei, du skal selvfølgelig ikke det. Dette er jo elektriske svingninger. En elektrisk svingning som svinger frem og opp og ned. Og det er jo sånne ting som motstand og kapasitans og induktans begreper. Men det er et viktig begrepp, det er elektrisk motstand. Og man skjønte på 70-tallet at
at kabel var viktig. For da brukte man ringapparatledninger frem til et annet sted, og så ble høytaleren større og kredet mer guffe og alt det der. Og så var det noe som fant på at vi går opp litt på kabeltraktsnittet, og da ble det hørbare forskjell. Men du vet da selv hva en lampekkledning koster, den er ikke dyr, og hvis du går enda høyere, la oss si du går på halvaren kvadrat eller to og en halv kvadrat, og de verste har jo...
4 og 6 kvadrater. Men du får jo kjøpt det på biltemmer. Jeg får jo kjøpt et par kilometer. Ja. Det er mye mer enn et par kilometer. Og det er jo det viktige. Det bør folk tenke på. Å ha en god koppersmøtt versenitt frem til kameran. Da snakker du egentlig om det vi kaller tjukkelsen på kameran. Og den måles ofte i kvadratmillimeter. Ja, akkurat som en mikrosmest strømledning frem til komfyren, ikke sant? Ja.
2,5 kvadrat til 16 amperes kurs, det er jo egentlig det samme som du trenger på en høytallekabel. Da har du godt forsynt.
Og det er da ca. 100% rimeligere enn dette alternativet som vi nettopp har snakket om. Nei, mye, mye mer. Men det er noe sånn at noen mener at de kan høre dette. Du har jo undersøkt det. Du har vel til og med utfordret til en test.
Ja, men de vil ikke det, vet du. De vil ikke la seg teste. Det var det mest bizarre intervjuene jeg har gjort i mitt liv, når jeg skulle snakke med de firmaene som pushet der og forklare hvorfor det var mye bedre. Det klarer de ikke. Men de har alle mulige sånne snake-all-argumenter på nettsiden sin. Folk bør gå inn der og le seg ihjel, altså. De snakker om at det er sølv og alt det tullet som skal gi dem 99% av lyshastighetene. Da har de altså et...
Da tror jeg Stephen Hawking hadde klappet hvis de hadde fått det i en metallleder. Men om de så klarte det, hva spilte det for noen rolle om det går to tredje eller 99% av lysløsheten? Hva betyr det på ørene dine? Det er jo ikke mulig å høre det, ikke sant? Beyond us. Beyond us. Det er jo det.
Men for å gjøre det komplett, for nå har vi kommet fra høytaler til forsterkeren, vi går litt baklengs her, så er det også et annet tema, det er jo det å gi strøm til forsterkeren. Der finnes det jo også denne type overslag
Nå sitter vi her i sentrum av Oslo, da har vel elektronene kommet fra et eller annet sted, et eller annet kraftverk har gått gjennom distribusjonsnettet og kommer ut av en eller annen stikkontakt. Hvorfor skal jeg bruke 10 000 på plastikkontakten til fortegteren? 110 000? 110 000? Nei, jeg vet ikke. Nei.
Det er helt utrolig. Og det er vel sjelden vi blir satt fast, men her står vi fast og bare sier takk for oss. Ja, dette er Bjørn Billi faststått. Dette handler jo om religion. Det er ingen dyr om det her. Men det er ingen som har sett profeten.