9/28/2021

Episode 380 – Bodø-spesial I: Thina Saltvedt

Teknisk Sett-podkasten besøker Industri 2021-konferansen i Bodø og intervjuer Tina Saltvedt, sjefsanalytiker i Nordea, om hennes grønn skifte og bærekraftig finans. Saltvedt snakker om fornybar energi, elbiler, og batteriteknologiens potensiale i Norge. Hun er bekymret for at Norge risikerer å overinvestere i tradisjonelle næringer og ikke ha nok ressurser til å bygge opp nye, grønne næringer. Hun understreker viktigheten av sirkulær økonomi og å fokusere på reparasjon og gjenbruk for å unngå unødvendig forbruk.

00:00

Podcasten diskuterer bærekraftig finansiering, omstillingen til fornybar energi og utfordringene Norge står overfor i det grønne skiftet.

02:39

Diskusjonen fokuserer på omstillingen fra olje til fornybar energi og hvordan Norge kan unngå å låse ressurser i gamle industrier.

Du hører

Transkript

Du hører på Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg sitter i Bodø med Odd-Rikard Valmått. Hei, Jan. Odd-Rikard, vi har rotet oss opp på en konferanse her i Bodø som heter Industri 2021. Ja.

29.260 s
00:00:00

Det er fint å være blant folk igjen. Ja, det må jeg virkelig si. Her er det jo et program som vi gleder oss veldig til om bærekraft i industri og fremtidsrettefinansiering og hvordan skal vi bruke kraften fremover og alt dette. Dette blir julekveld. To julekvelder. Det er mye vi er spent på her. Ja, det er mye vi er spent på.

20.900 s
00:00:29

Og vi har tenkt å sende noen podcaster herfra, og den første gjesten vi tar inn her i vårt lille studio i Bodø, det er ingen yngre enn Tina Saltvedt.

12.200 s
00:00:50

Den tidligere oljeanalytikeren, som i dag er sjefsanalytiker i avdeling for bærekraftig finans i Nordea. Velkommen, Tina. Tusen hjertelig takk. Du, veldig hyggelig for oss. Vi synes jo at du er veldig spennende, også fordi du har gjort et sånt grønt skifte. Jeg har gjort et personlig grønt skifte? Ja, det må du fortelle bare litt om.

19.980 s
00:01:03

litt om først? Ja, altså det var, det begynner faktisk å bli en 6-7 år siden som jeg begynte å se litt på fornybart. Jeg husker jeg fikk et spørsmål fra en brittisk avis om det kom til å bli stranded assets i Norge. Og det spørsmålet da, og da det de siktet til var jo om vi, de trodde at vi kom til å overinvestere i olje og gass på grunn av klimaendringene. Og jeg hadde aldri fått det spørsmålet før, så jeg tenkte hva i all verden er det de snakker om? Gikk det litt kaldt nedover ryggen din da?

29.160 s
00:01:22

Ja, altså jeg fikk jo en, jeg må jo si at jeg stusset litt på hva de egentlig mente med det spørsmålet. Og da nevnte de også fremveksten av fornybar, at den kunne etter hvert begynne å skvise ut fossile energikilder. Og på det tidspunktet så må jeg hindre meg at det hadde jeg ikke hørt før, og så begynte jeg å slå opp da, begynte å bla litt og kikke av oss til Internasjonale Energibureau, hva de skrev.

21.840 s
00:01:51

Og ut fra deres fremtidsbaner på fornybar energi, så var ikke det mye å skryte av. Så det som skjedde var jo etter hvert at jeg fikk noen hint fra noen av miljøorganisasjonene om vi ikke burde se på noen andre kilder enn de jeg vanligvis brukte, som hadde litt andre anslag for det. Når jeg begynte å gjøre det, da begynte det å skje ting.

25.380 s
00:02:13

Er det litt av samme omstillingen som IEA har gjennomgått? For de var veldig oljebundet før, og nå virker de som de er litt med på fornybart i også. De har hørt på Tine. Ja, ikke sant heller. Det tviler jeg vel på, men han var tyggelig.

15.200 s
00:02:39

Men det er jo den oppvåkningen vi har hatt i forhold til særlig det kostnadsfallet som har vært. På fornybare muligheter. Ja, på sol og vind og batteriteknologi som nå begynner å bli konkurransediktig mange steder uten hjelp.

20.920 s
00:02:54

Det er klart at da har du et helt annet sted å stå på enn det for eksempel vi har sett fornybare ha hatt etter tidligere, sånn som oljekrisen i 2014 og finanskrisen. Prisene datt kraftig og de skvisa ut fornybar. Så så vi det motsatte egentlig nå under korona. Ja, det har vi jo sett at du har uttalt også at konkurransen om de nye fornybare prosjektene vinnes nå ofte også uten subsidier faktisk.

26.380 s
00:03:15

Ja, det er jo spennende. Da er det jo litt game over, Rikard.

4.940 s
00:03:41

Absolutt, ja. Når det skjer. Ja, for du fjerner jo en del av den politiske risikoen, for det har jo vært mye snakk om i forhold til Tyskland, ikke sant? At de har tidlig subsidert eller støttet fornybar energi, og så har de tatt bort igjen støtten, og det er klart at den type forhold liker jo ikke hverken investorer eller industriopererunder. Så langsiktighet og stabile rammer. Det er vel litt av det samme vi har gjort på elbil som Tyskland har gjort på sol og vind.

27.020 s
00:03:46

Ja, det kan du si. Og det har jo vært viktig. Jeg tenker nå begynner vi snart å se virkelig resultatene av den satsingen vi har gjort på elbiler her i Norge.

10.380 s
00:04:13

Dessverre har vi ikke klart å lage noe næring rundt selve elbilen enda, bortsett fra at det begynner å komme noe batteriteknologi. Ja, men også ladeboksindustrien i Norge har jo skutt frem. Det er jo virkelig en ny industri. Men den store drømmen om å bli bilprodusent, den har vi hatt et par ganger, og den har ikke lykkes nå, eller? Nei, men jeg får jo nevne at jeg kjører Buddy. Den er produsert på Økeren. Det var Rikard som kjøpte den, da, den. Ja, ja.

27.680 s
00:04:24

Og så har jeg en Tesla som nummer to bil. Hvilket år kom den igjen? Den kom jo på 90-tallet med blybatterier. Og så kom nikkelmetallhydrid i 2009, tenker jeg. Og de batteriene er nå 12 år gamle og fungerer alldeles utenfor. Men vi ser jo på denne elbilsatsingen i Norge som da begynte rundt 90-tallet. Det har jo...

27.940 s
00:04:52

Nå har ikke jeg sett de siste tallene på hvor mye bensin og diesel stasjonstjene selger i Norge, men det må ha vært en bratt nedgang. Vi har i hvert fall sett på nybilsalget. Jeg så en ny rekord, tror jeg det var for august, at da var jo nærmere 60 prosent av nybilsalget i hvert fall. 70 tror jeg det var. Var det kanskje 70, ja? Som var batterielektriske, altså hybrid noe på der igjen. Ja.

20.800 s
00:05:20

Og så er det en 10% igjen til de rene stempelmotorene. Og det er jo enormt, og jeg tenker det har jo bidratt til å få ned kostnadene i resten av verden også. Og det begynner vi å se, det siste anslaget jeg så for, eller det siste nybilsalget, det er jo ikke Norge som... Vi har det største antallet i forhold til antall hoder, antall biler i nysalget, men antall biler generelt sett, det er jo større nå ute enn her, og det er spennende. Ja, og det er jo litt det som vi...

28.100 s
00:05:40

er interessert i. Vi har ikke fått den store industrien rundt elbilen i Norge, men det kan ikke være noe tvil om at det vi har gjort her i Norge har hjulpet resten av verden til å komme etter. Det er ingen tvil om, for da har du raskere fått ned både prisen på elbil, eller særlig batteri, og så har man også fått økt å teste rekkevidden og teknologien, og så kan man masse produsere det. Små biler som kan da

22.520 s
00:06:09

skift ut i bilene på de stedmarkedene. Vi har vært et laboratorium, har dere hørt? Det har vi vært. Jeg er ikke sikker på at vi hadde fått denne voldsomme batterisatsingen som vi nå ser, som er på en måte den nye industrien i Norge, uten at vi hadde hatt denne elbilpolitikken. For de har blitt inspirert. De har sett hvor går det veien hen, og da er det lett å si at det er elbil som trenger batterier.

23.420 s
00:06:31

Nævnt i episoden

Teknisk Sett 

Podcasten Teknisk Sett besøker Industri 2021-konferansen i Bodø.

Industri 2021 

Konferansen som Teknisk Sett besøker i Bodø.

Bodø 

Byen der Teknisk Sett besøker Industri 2021-konferansen.

Odd-Rikard Valmått 

En av podcastens verter som sitter i Bodø.

Nordea 

Tina Saltvedt er sjefsanalytiker i Nordea, en bank.

Tina Saltvedt 

Tidligere oljeanalytiker, nå sjefsanalytiker i Nordea, kjent for sitt grønn skifte og bærekraftig finans.

IEA 

Det internasjonale energibyrået som har endret fokus fra olje til fornybare energikilder.

Batteriteknologi 

En teknologi som er konkurransedyktig uten subsidier og et viktig område for norsk industri.

Elbil 

Norge har investert i elbiler og har blitt et laboratorium for batteriteknologi.

Buddy 

En elektrisk bil produsert i Norge.

Tesla 

Et amerikansk selskap som produserer elbiler.

Cognite 

Norsk teknologiselskap som henter arbeidskraft fra utlandet for å få tilgang til kompetanse.

Klondike 

Et symbolsk område for gullutvinning, brukt for å sammenligne med søppelfylling for resirkulering.

Digitale tvillinger 

Teknologi som kan brukes til å designe løsninger og redusere materialbruk.

Sirkulær økonomi 

En økonomi der ressurser brukes om og om igjen for å redusere forbruk og avfall.

Finanskrisen 

En økonomisk krise som førte til at andre land måtte fokusere på kostnadseffektivitet og gjenbruk.

Deltagere

Host

Jan Moberg

Host

Odd-Rikard Valmått

Guest

Tina Saltvedt

Sponsorer

TU

Lignende

Loader