Bygger batterifabrikk etter batterifabrikk | #482

Einar Kilde, konserndirektør for utbygging i Freyr, snakker om byggingen av en Customer Qualification Plant (CQP) for batterier i Mo i Rana. CQP'en er en ekte fabrikk på 13 000 kvm som skal demonstrere Freyrs produksjonskapasitet og -kvalitet før de bygger gigafabrikker. Freyr produserer pouch-batterier, en type batterier som er godt egnet for lagring av sol- og vindkraft, og for bruk i tog og marinefartøy. Kilde forklarer at de har redusert produksjonsprosessen fra 13 til 5 trinn, og at de har demonstrert en casting-hastighet på 20 meter per minutt, som gir en produksjonskapasitet på 1 gigawatt-time per linje. Kilde fremhever også den norske prosjektkunnskapen og konsulentbasen som er avgjørende for å bygge store batterifabrikker.

00:00

I denne episoden diskuteres åpningen av en ny batterifabrikk i Moirana, som vil produsere innovative pouch-batterier.

15:26

Prosjektledelse krever kombinasjon av eierskap, prosjektstyring og kompetente leverandører for å bygge effektive, grønne fabrikker.

Transkript

Du hører på Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg sitter i Moirana med Odd-Rikard Valmoth. Hei, Jan. Hei, Odd-Rikard. Du, når vi først er her i Moerana, så kommer vi ikke utenom batterier, batterifabrikk. Nei, dette er jo egentlig batteriovedstaden. Det blir det, ja, i nord. Ja, vi må vel si at svenskene har litt da. Men i Norge i hvert fall. Vi har jo snakket om freier. Tidligere har vi laget et par podcaster med deg, og du har jo fulgt det. Nå er det litt tilfellig, men vi er her faktisk når denne Customer Qualification Plant skal åpne. Det er jo en ordentlig fabrikk hvor de skal vise at de får til dette her i skala. Det må jo innrømmet hittil. Når jeg har hørt om Frey, så har det vært mye PowerPoint og sånt, så jeg har tenkt... Og så hadde vi jo dette med Equinor, Hydro og Panasonic som vi også lagde en podcast med, men det ble jeg ikke nå. Og for å fortelle om dette da, så er det jo selvsagt noen som skal kjøre disse prosjektene og få dette til å funke og bygge fabrikken. Og da har vi med oss den som har ansvar for det, konserndirektør for utbyggingen, nemlig Einar Kilde. Velkommen til oss. Tusen takk skal du ha. Var det en greie innledning at dette er noe stort som skjer her nå? Ja, vi er jo veldig stolte, og det er jo et grunnlag for å fortsette vår reise som vi regner med, og satser på at det blir noe stort. Men først må du forklare oss, en Customer Qualification Plan, hva er det? Ja, en customer... Det vi har kalt det er jo beskrivende for hva det er. Vi er jo nødt til å kvalifisere oss. Men det er en ekte fabrikk? Det er en ekte fabrikk. Det er en fabrikk på 13 000 kvm. Og den produksjonslinjen vi har i denne fabrikken skal representere en linje i en gigafabrikk. Det vil si at vi skal kvalifisere alle elementene før vi er avhengig av å produsere i scale med kvalitet til kundene våre. Ja. Og da, hva er det dere produserer? For dette kan jo du mer enn meg, men det er mange forskjellige typer batterier. Tesla-fabrikkene, de er jo sylindriske. Det er ikke runde. Vi produserer det vi kaller pouch-batterier. Det er flate batterier som er ca. 10 cm brede og litt over 50 cm lange. Og det er LFP-batterier, altså koboltfri batterier. Ja, poseseller på norsk. Og det kan typisk brukes enn... Ja, og vår teknologi er veldig godt egnet til det vi kaller stationery. altså til sol- og vindkraftverk for å kunne være powerbank og lagre i tidevlykka vind og sol. Det vi alle snakker om at vi trenger. Ja, og vi vil også være gode i forhold til mobility som ikke er evig, men som er batterier som kan ha litt lengre ladningstid og litt mindre power. Men med mye energi. Altså tog og marine anmeldelser og mye rart. Ja, det er også i pipeline. Men når vi er her på, jeg skjønner at dere nå skal åpne dette, hvor lang tid har det tatt fra dere stakk spaden i jorda til vi er her vi er i dag? Ja, vi kaller egentlig starten når vi gjør en beslutning i å kjøre prosjektet, altså en FID-prosjekt. en investeringsbeslutning, og det var sommeren 2021. Og da tok det jo litt tid før vi fikk startet 100%, men det gikk relativt kort tid før vi satt de fleste kontraktene. Så det var endelig beslutning juli 2021. Midt i koden. Ja, og det har jo vært... En av utfordringene mine, og det har vært veldig utfordrende på mange måter, og en av de er jo ressurser som blir rammet. Og når ressurser blir rammet, så rammer det supply chain, altså alle innsatsfaktorene du har avhengig av for å bygge en fabrikk. Så jeg må si, det har vært utfordrende, men det er en av de battlene vi har kontrollert greid å vinne over. Ja. Ja, det er mange som har hatt problemer der, ikke minst bilindustrien. Ja, og det har jo vært, du har jo hatt impact på leveranse av innsatsfaktorene, men du har også hatt kostnadsøkninger i markedet som vi har måttet korrektere. kontrollere så godt som mulig for ikke å få kostnadssøkning på prosjektet. Men du, det er en ting som er verdt å merke seg, det er jo den teknologien som dere har lisensiert fra et devlet selskap i Boston, 24M, som er... Med utspring i MIT. Ja, sånn som vi har, skulle jeg si. De har jo utgjort en helt spesiell batterieteknologi som dere skal bruke, som gir dere en masse fordeler. Ja. Bare sånn helt overordnet så kan jeg forklare at vi har en produksjonsprosess med fem trinn, og en konvensjonell fabrikk har 13 trinn, og forskjellen er vel enkelt forklart at vi laver... tar de aktive materialene over i en slørreform ved å blande med elektrolitten. Så vi slipper, som det konvensjonelle gjør, å blande med en solvent, en paraffin, som de igjen må tørke. Skille ut, ja. Skille ut og tørke, og så må de fylle elektrolitt senere. Men all in all så reduserer vi produksjonstrinnet fra 13 til 15. Det er en stor besvarelse både på hvordan fabrikken ser ut, men også hvordan fabrikken opereres. Også energiforbruk. Det er jo artig at du forklarte litt før sendingen at du måler dette i meter per minutt. Det var ikke det jeg hadde tenkt når jeg tenkte på å bygge batterier, men jeg må forklare litt. Ja. Ja, altså det måles jo på hvor mange megawatt, gigawatt timer i året du produserer. Men når vi bygger en fabrikk, så har vi det vi kaller bottleneck, som beskriver det som definerer kapasiteten i fabrikken. Og hjertefabrikken vår er der vi gjør casting av det aktive materialet på elektrodene våre, altså kvartod og anode. Og da går disse foilene som vi caster materialene på med en hastighet. Og det er to metaller? Ja, det er aluminium og koppelfoiler. Og hastigheten på disse foilene i forbindelse med at vi kaster på de aktive materialene vil definere hvor mange unit cells som vi produserer i fabrikken. Og hver celle vi produserer nå først består av 23 unit cells som vi da pakker i disse posene som du forklarte deg. Riktig. Og da har vi i utgangspunktet en fullverdig celle. Og den hastigheten går med? Bare for å sette ting litt i perspektiv, så har vi demonstrert generasjon 1, som er 3 meter per minutt på foilene. Og vi skal produsere stort sett på 6 meter i denne Customer Qualification planten. Men vi skal demonstrere 20 meter per minutt. Nei, det er ganske stor... Ja, og det er jo det som gjør at den investeringen vi har gjort er veldig viktig. Det å produsere semisolid batterier har jo 24M demonstrert i labben. Og nå har vi jo laget en fabrikk hvor vi skal demonstrere at vi kan produsere kvalitetsceller i scale. Og da vil vi gjennom denne fabrikken demonstrerer at vi kan produsere med en hastighet gjennom denne castingmaskinen på 20 meter per minutt, som vil gi deg ca. 1 gigawatt time per linje, som vi kan skalere opp til ca. 3 gigawatt timer per linje når vi er ferdig med gigafabrikken vår. Gigawatt-timer per år? Ja, per linje. Det blir voldsomt. Nå finnes det jo andre fabrikker i verden som kjører den samme teknologien. Har de kommet så langt? Nei, de andre jobber nå med generasjon 1. Vi må jo spørre deg, Einar. Det er jo den første av denne type fabrikk i Norge. Vi har jo Beyonder som har batterifabrikk, men det er et annet konsept. Hvordan har det vært? Du kommer jo opprinnelig fra offshore-sektoren og har jobbet mye i petroliumsindustrien og sånn. Har hatt masse prosjekter med energi og greier. Hvordan har denne reisen vært? Hva har vært spesielt med å gjøre dette her i Mo? Vi må jo sammenligne det med den jobben jeg hadde i RSC. Hvor vi hadde mye av de samme utfordringene. Det som har vært litt spesielt her er at vi har jobbet med ny teknologi. Vi har bygd opp et nytt selskap. Og vi har også hatt en lisenspartner som er Eid-teknologien. Og når du starter opp et prosjekt, så er det også veldig viktig å forstå leverandørmarkedet, altså kontraktormarkedet. Og det har jo også vært for meg og mange i mitt team nye leverandører som vi har måttet bli kjent med. Så alt i alt så har det vært en reise med mange elementer. Men for meg og mange i mitt team så er jo ikke dette et stort prosjekt. Så jeg føler jo det at hvis jeg ser helt på prosjektet, så er det jo et prosjekt som har vært akseptabelt i vanskeligst grad. Men nå ligger du jo potensielt sett større fabrikker i fremtiden, både her og i USA, kanskje andre steder. Ja, og det er jo en av grunnen til at vi har investert i denne Customer Qualification Planen, fordi at vi har kvalifisert leverandørene. Så de kontraktene vi har hatt nå på CQP'en, de gjør vi nå om til rammeavtaler, hvor vi inngår et partnerskap med en god rammeavtale i bunn, som regulerer det kommersielle. Da har vi et springbrett til å kunne jobbe effektivt med de store fabrikkene. For det vi egentlig skal gjøre der, det er å repetere det vi har gjort i en større skala. Hvis vi da tenker oss det vi har lært oss nå i Freyr, og blander det med norsk prosjektkompetanse i å bygge store prosjekter, så føler jeg at vi har en basis som er veldig god for å kunne greie og levere også gigafabrikkene med kvalitet og kontroll. Hvor er det vi får de fleste maskinene fra for deg, og maskinene vi snakker om her? Jeg kan jo ramse opp det. Det er Japan, Italia, Kina, USA, Taiwan, UK, South Korea, Germany, France. Ren voksenopplæring. Hvis dere bygger en ny fabrikk i USA og kanskje et annet sted, trenger dere fortsatt bare en av disse fabrikkene? se kupene, altså Customer Qualification Plan. Du må ikke bygge en ny en i USA, eller? Nei, vi vil for de første linjene vi bygger i din første gigafabrikk, så vil vi da basere oss på det vi har kvalifisert i Customer Qualification Plan. Vi er jo nødt til, Einar, å prøve å finne ut litt av, vi har jo hørt ut fra andre intervjuer vi har gjort, at det Nå er det mange nasjoner involvert i denne fabrikken her oppe, men dette med å gjøre det i Norge med norsk arbeidskraft, hva er spesielt med det? Det er vi jo ganske kjent med, at du har arbeidskraft fra forskjellige nasjoner. Det som er viktig da når du skal bygge en sånn fabrikk, det er at du laver en kontraktstrategi. Og den kontraktstrategien går jo egentlig på å splitte opp prosjektet i pakker. Og disse pakkene må jo tilpasses leverandørenes kapabilitet. Så det vi har gjort er at vi har inngått kontrakter på kjente kontraktstempletter. Og da er jo det med cirka åtte av de store pakkene. Og så har vi jo mange, mange flere leverandører, men da får jo vi det vi gjør med våre nærmeste kritiske leverandører. Det kaskaderes ned på underleverandører. Og når vi da for eksempel har en koreansk leverandør som leverer en stor del av fabrikken, så er det jo veldig viktig at vi bruker tid med dem på å at de skjønner norske og europeiske krav i forhold til designspekkene våre. Og det andre, det går jo på at vi må passe på at de ingeniørene vi har med å gjøre behersker engelsk, og så at de kommer med team som da har supervisere som behersker engelsk språk. Ja, for det er ganske mange nasjoner innholdet her. Ja, det er mange nasjoner, men Men det er veldig vanlig i de aller fleste store prosjektene jeg har kjørt, så har det vært en tilsvarende utfordring. Det som har vært kanskje mest spesielt her, det er at vi har hatt også mye teknologiutvikling, spesielt på denne casting-teknologien. Ja, så alt kom ikke ferdig fra 24M? Nei. Så dette her har jo vært en prosess hvor vi har vært, ingeniering har også vært å, få de endelige tekniske løsningene før du har gått inn i detail- ingeniøring og senere på procurement-siden hos leverandørene. Så alt dette summerer jo opp til at du har et prosjekt med alle ingredienser. Nå har dere en ambisjon utalt om at dere skal være bedre enn konkurrentene til å bygge batterifabriker rett og slett. Og når du da som ansvarlig for utbyggingen av dette, hvilke nøkkelord må du da være best på? Jeg tror at det å bygge gode prosjekter, det er å greie å kombinere en owners-organisasjon, en prosjektmanagement-organisasjon, og greie å ta inn de rette leverandørene. Og Det enkleste du kan gjøre for en klient eller for en owner, det er jo å kjøre en turnkey-prosess. Da inviterer du da en EPC-kontraktor som på en måte skal levere deg et nøkkelferdig produkt Det kan ikke vi gjøre. Vi trenger en nærhet til de kritiske elementene som leveres i fabrikken, og vi trenger også en trening gjennom prosjektene våre før vi skal operere fabrikken. Dette er jo en moderne, veldig grønn industri. Hvor mye hjelp får vi nå av den gamle brunne som har drivet med olje og gass? Vi har lært oss utrolig mye som nasjon for å drive svære prosjekter. Vi har bygd opp en selvtillit i Norge som går på teknologiutvikling og prosjektgjennomføring. Og vi har en stor konsulentbase, for eksempel. Og det finner du ikke. Jeg har bygd prosjekter i mange land. Og jeg har ikke vært et eneste land hvor konsulent... kapasiteten, altså konsulentselskaper med høy grad av kompetanse, er tilgjengelig. Det er på tide at noen fremsnakker disse konsulentene også. Det er jo derfor jeg hadde selvtillit da jeg begynte i Freire omtrent alene. At jeg hadde gjort det før, og jeg visste at jeg hadde på en måte til å kunne bygge en organisasjon veldig fort starte med konsulenter og konsulensselskapene og så gradvis bygge opp en solid freier organisasjon og det har vi gjort Einar, vi vet du må løpe videre bare et spørsmål til slutt som vi er nødt til å stille deg kommer du til å få nok elektrisitet å operere denne fabrikken? ja ok, du er sikker på det? det er jeg helt sikker på ja Vi er ideelt plassert både på for elektrisitet, men også grønn elektrisitet og veldig god pris i forhold til konkurrenter. Veldig bra. Takk til deg, Einar Kilde. Vi gleder oss til å se denne fabrikken. Takk for at du stakk innom oss.

Mentioned in the episode

Freyr 

Et norsk selskap som bygger batterifabrikker

Customer Qualification Plant (CQP) 

En fabrikk som skal demonstrere Freyrs produksjonskapasitet og -kvalitet

Mo i Rana 

En by i Nord-Norge hvor Freyr bygger sin CQP

Pouch-batterier 

En type batterier som er godt egnet for lagring av sol- og vindkraft, og for bruk i tog og marinefartøy

24M 

Et amerikansk selskap som har lisensiert sin teknologi til Freyr

MIT 

Et universitet i USA hvor 24M har sitt utspring

Gigafabrikk 

En stor fabrikk for produksjon av batterier

Casting 

En prosess for å påføre aktive materialer på elektrodene i batterier

Aluminium 

Et metall som brukes i batterier

Kopper 

Et metall som brukes i batterier

Unit cells 

Battericeller som settes sammen til større batterier

Sol- og vindkraft 

Fornybare energikilder som kan lagres i batterier

Tog 

En type transportmiddel som kan bruke batterier

Marinefartøy 

Skip og båter som kan bruke batterier

EPC-kontraktor 

En kontraktor som leverer et nøkkelferdig produkt

Turnkey-prosess 

En prosess hvor en kontraktor leverer et nøkkelferdig produkt

Olje- og gassindustrien 

En industri som har bidratt til å utvikle prosjektkunnskap i Norge

Konsulentselskaper 

Selskap som tilbyr spesialiserte tjenester, for eksempel innen prosjektledelse

Elektrikk 

Energi som brukes for å drive batterifabrikken

Grønn elektrisitet 

Elektrisitet som er produsert fra fornybare energikilder

Beyonder 

Et norsk selskap som bygger batterifabrikker

Hydro 

Et norsk selskap som er involvert i batteriteknologi

Panasonic 

Et japansk selskap som er involvert i batteriteknologi

Equinor 

Et norsk oljeselskap som er involvert i batteriteknologi

Participants

Host

Jan Moberg

Host

Odd-Rikard Valmoth

Guest

Einar Kilde

Sponsors

TU

Lignende

Loader