Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg sitter ikke sammen med Odd-Rikard Valmoth, men du er på Valer, Odd-Rikard. Ja, hytteforbudet er opphevet, Jan, og jeg har hyttekontor. God utsikt, du selv. Ja, du har fått ut båten da, renner jeg med. Det har jeg fått. Livet er på stell. Ja, hvordan er det med...
Hvordan er det med internettforbildelsen din i år? Hvor mange har du, og hvem er det som virker best? Jeg har et par stykker, men det vi sitter nå er overraskende bra. Vi kjører jo videokonferanse, og vi gjør både en og andre, og det er ikke noe problem. Takket være 800 megahertz!
Ja, ikke sant? Men nå skal vi jo, jeg sitter på andre siden av fjorden av deg, men så nå skal vi snakke med en person som er langt, langt unna, men sitter fortsatt også ved kysten her i området, må vi jo si. Det skal vi. Så det blir veldig spennende. Men Odd-Ikart. Ja.
Av dine 687 favorittområder så skal vi i dag snakke om noe som har opptatt i hvert fall en håndfull plasser på den lista. Ja, altså for alle mennesker i dag så er jo nettleseren helt gjennomgripende i tilværelsen.
Og jeg hadde jo, som det gode nordmann, et sterkt forhold til opera i veldig mange år. Men så ble opera solgt, og så bytta de. De bytta grensesnitt etter å ha blitt solgt i tjenestevelskap. Og det erger meg nå så infernalsk.
Så jeg brukte en fullstendig utdatert versjon av opera 11 i mange år, og til slutt virket det ingenting. Jeg husker din frustrasjon, den var voldsom. Ja, men så kom redningen da. I form av Vivaldi, som tok opp arven etter opera og ga meg tilbake grensesnittet i en moderne utførelse selvfølgelig. Siden jeg har vært lykkelig.
Kan vi ikke gjøre annet enn å introdusere selve mannen bak Vivaldi, Jon von Tetschner. Velkommen. Takk for det.
Og vi må si, du sitter jo da i Gloster, altså en by nord for Boston, langs kysten. Så nå er vi kystenære alle sammen, men vi sitter langt fra hverandre. Ja, vi sitter langt fra hverandre, og det er helt klart et helt annet område. Men samtidig må det sies at dette området føles som hjemme. Altså det er både ved å være nær havet, og i mitt tilfelle så er jeg veldig kort unna havet.
og selvfølgelig vær også.
Jeg skylder deg jo en takk, Jon, for du hører jo at Rikard var langt nede her, og det var veldig slitsomt å være hans sjef da dette her gikk alt. Så jeg må jo her be overreke en takk til at du kom opp med dette nye produktet, sånn at det er litt ro borti hjørnet der hvor Rikard sitter. Ja, takk for det. Han er jo ikke alene om det. Jeg hadde den samme følelsen, og det hadde jo fryktelig mange andre. Så det var et veldig klart behov for å komme
komme med en annen type produkt, og det har vi gjort. Jeg tenkte jo det at vi skal ikke nedlegge forbud om å snakke om opera nå, selvfølgelig ikke, men jeg tenkte det er mer spennende å snakke om det som har skjedd etterpå. Jeg skjønner at noe av det griper inn, men jeg må jo spørre da. Enda en nettleserejon, altså det er jo...
Så trengte vi det, og hva var det som fikk deg til å, altså etter alt det som skjedde i opera, orka du å lage enda en? Jeg må jo stille deg spørsmålet. Min tanke var jo alltid at jeg bare skulle fortsette å bruke opera, men når opera sluttet å være opera, og ble noe annet, så var jo fryktelig mange, og ikke bare meg, som på en måte sleit med den endringen. Og folk kontaktet meg og lurte på om det ikke var noe jeg kunne gjøre.
Det var det jo ikke noe jeg kunne gjøre i opera, men jeg kunne gjøre noe med å starte en ny nettleser. Så det var en nødvendighet. Rett og slett, opera hadde en posisjon i verden med sin tanke og sin designfilosofi. Den ble etterlatt. Det var ingen andre som tok opp den når de sluttet med det. Da var det et behov i markedet for å komme med noe som var i tråd med det
det opera gjorde. Det som fascinerte meg med gamle opera og nå med Vivaldi, det er jo at det er veldig enkelt å bruke. Du har en stolpe til venstre med alle bokmerkene, og så har du tebbene overst. Det er så intuitivt at sånn må det være, og jeg har prøvd veldig mye lentelesere, og det er håpløst. Dette er veldig produktivt, og lett å holde redde på.
Det er det jeg virkelig har blitt glad i. Ja, og det er sånne ting vi er opptatt av. Vi er opptatt av hvordan kan du gjøre ting fortere og enklere. Og det er fryktelig mange detaljer som vi går gjennom der for å sikre at
En ting er selvfølgelig at du har fleksibilitet, for vi har alle sammen forskjellige måter vi ønsker å arbeide på. Men det gjøres fort. Du trenger ikke alltid å gå gjennom for så mange skritt for å gjennomføre en funksjon som er litt mer avansert. Den kan også være enkel å gjennomføre.
For et produkt som man bruker så mye tid med, mange av oss bruker veldig mange timer med nettleseren hver dag, så er det klart at det å tilby noen funksjoner som er litt utenom det normale, som kan spare deg utrolig mye tid, eller bare få deg til å føle at dette her føles riktig, det synes vi er verdt å gjøre, og det bruker vi mye tid på.
Men jeg må jo stille deg spørsmålet, Jon, du har jo vært med på å bygge opp en sånn nettleser tidligere, og du har vært i møter med Google, og du kjenner alle aktørene.
Trenger verden enda en nettleser? Er ikke det fryktelig tungt løp å kjøre? Det er klart det er en jobb å konkurrere, men det er jo en verden som jeg kjenner veldig godt til. Jeg har en til hele mitt liv, hele mitt voksne liv. Jeg har jo konkurrert med Google og Microsoft og Apple og liknende, så det føles jo at det er det jeg kan.
Og jeg føler virkelig at det er behov for et selskap som vi valgte, som kan stå frem, som kan gjøre ting for brukeren.
som inkluderer å snakke om det som er vanskelig og det som er galt med internett, ting som vi sliter med, innsamling av informasjon og så videre, som er en problemstilling som vi mener er viktig å ta i. Vi hadde en utrolig viktig rolle i opera i så måte for øvrig. I opera var det vi som brukte mer ressurser enn alle de andre selskapene på å skrive verdestandardene som vi bruker i dag. Mhm.
Vi hadde en rolle, selv om vi var mye mindre enn alle de andre. Og i Vivaldi har vi ikke den rollen per i dag. Vi er fortsatt et lite selskap. Men vi har en rolle å jobbe, og vi er allerede invitert av å være ved bordet der det diskuteres ting relatert til brausere her i verden. Og det er spesielt. Det må jo være en kjempevanskelig prosess å få oppmerksomhet.
Det er en kjempeprosess, og vi føler jo at produktmessig har vi noe tilby. Vi har brukt mye ressurser på det, og tilbakemeldingen vi får fra brukerne er stor. Jobben vår er å få folk til å finne ut at vi eksisterer, og det er en jobb som tar tid.
Det er jo litt sånn at når du begynner fra et lavt utgangspunkt, så er det litt sånn at selv en eksponensiell vekst ser veldig lav ut i starten. Det ser vi ikke minst nå i disse koronatider, der folk sier ja, men det er jo ikke noen problemstilling, vi er veldig få syke og så videre, og så plutselig så eksploderer det. Så det er det som er litt sånn med eksponensiell vekst, og vi er i tidlig fase, vi er fortsatt et lite selskap,
Jeg mener, opera ble sett på som et lite selskap nesten hele tiden. Selv med 350 millioner brukere så fikk opera høre, liksom vi fikk høre ingen bruker opera. Så vi er i en tidlig fase vi valgte, men vi føler at vi har et veldig stort og viktig jobb å gjøre. Og man ser jo det som skrives om oss der ute i så måte.
Dere slapp jo nesten siste uke en klient for mobilen, i hvert fall for Android, i tillegg til den på desktop som dere har. Hva er det som er viktige driver den fremover? Tror du mobilen er viktigere enn desktopen?
Det er helt klart at mobilen er veldig viktig, men begge deler er viktig. Vi ser på det slik at selv om statistikken nå tilsier, og det er ganske interessant, for vi opplevde jo i gamle dager at vi ble spurt om man trenger en nettleser på mobilen. Nå får vi nesten spørsmålet om man trenger en nettleser på PC. Det er en absurd situasjon. Ja, det har blitt sånn.
Det er blitt sånn. Så det er helt klart at det er flere brukere på mobilen på PC-siden, men hovedsakelig så de aller fleste bruker begge deler. Så vår jobb er å tilby en veldig bra nettleser i begge deler, og så synkronisere mellom dem. Og det er helt klart at mobilnetleseren i så måte er utrolig viktig, fordi at for en del de ønsker å kunne bruke en nettleser som synkroniserer mellom mobil og PC. Så
Så for å hjelpe PC-nettleseren så trengte vi en mobilnettleser. Så nå har vi begge deler, så vil vi fortsette å utvikle begge to.
Legge til funksjonalitet. Forløpig er vi jo på Android. På et eller annet tidspunkt ønsker vi å være på iOS også, men appen gjør det litt vanskeligere for oss, og det tar litt lengre tid. Men dette med å komme i gang var veldig viktig, og det er det vi har gjort nå. Nå har vi nettlesen begge steder. Vi kommer til å fortsette med å komme veldig mye funksjonalitet begge steder.
Så det er en stor jobb som vi har foran oss i så måte. Men jeg må jo spørre, Jon. Det finnes jo mange nettlesere. Hva med forretningsmodeller her da? Har dere funnet en forretningsmodell som er annerledes enn andre? Det kan jo ta lang tid før dere tjener penger, må jeg stort ole om.
Vi må ha en del brukere, så vi trenger fortsatt å øke brukermassen for å komme oss i pluss. Men businessmodellen er relativt enkel. Vi tjener penger på søk og på noen bokmerker som vi inkluderer. Noen av bokmerkene, sånn som booking.com og ebay og så videre, hvis du bruker de lenkene som vi har og kjøper noe der, så får vi en liten andel.
inntekt per bruker per år er lav. Vi samler jo ikke noen data, så vi kan ikke bidra på den måten i økosystemet. Vi bare linker. Så hvis vi sier at vi tjener en dollar per bruker per år, pluss minus, så er det slik at med noen millioner brukere så går det rundt. Og selvfølgelig, hvis vi når dit vi vil, som er en betraktelig større brukermasse, så blir jo dette en bra butikk.
Men som sagt, fokuset vårt er bare å lage best mulig produkt, og det er veldig enkelt og greit å ha et produkt som vi ikke trenger å ta penger for, som vi faktisk kan tjene penger på så lenge folk bare bruker det og bruker noen av våre partnere som vi inkluderer. Ja, jeg skjønner jo det, men dere gikk jo i gang for en del år siden, og hvor i løpet er dere nå? Altså jeg regner med at
Vi skal høre litt om den famøse eksponensielle veksten etter hvert også for dere. Det må jo være målet. Ja, målsetningen. Ting tar tid. Hvis det er en ting som når man bygger oppstartsbedrifter så lærer man at ting tar tid. Vi har vel rundt 1,5 millioner brukere før denne lanseringen. Så vi tenker kanskje, jeg sier trippelig det, så er vi på et godt sted.
Og med den kostnadsbasen som vi har i dag med rundt 50 ansatte, så trenger vi cirka en tripling i antall brukere i forhold til hva vi har i dag.
Jeg føler ikke at det er noe som er uoverkommelig. Målsetningen hos oss er selvfølgelig å nå lengre til det. Men det viktigste for oss er bare å levere et bra produkt. Vi føler at det er et behov for oss i markedet, at det er mange som ønsker, og bruker vi jo aldri. Så det viktige nå er hvordan vi får folk til å vite at vi eksisterer, og det er liksom fokuset hos oss.
Jon, hvor mange plattformer er det på nå? Det er Windows og Linux og Mac. Mac. Ja. Og for så vidt, du kan kjøre Vivaldi utrolig mange steder, hvis du først begynner å grave i det, fordi vi kjører jo på Linux inklusive Raspberry Pi og liknende. Du kan også faktisk få kjørt Vivaldi på Linux, nei, på Chromium, mener jeg, på Chromium.
Chrome OS, for å kanskje si det her. Det tok meg lang tid å få det her riktig ut. Men det er veldig mange som kan kjøre Vivaldi. De aller fleste kan kjøre Vivaldi, og antageligvis på flere enn en enhet. Så
Så det er et spørsmål om folk å vite at det eksisterer et alternativ, og det er jobben vår. Word of mouth virker litt på den måten at hver person forteller så og så mange, og så går det videre derfra. Fordi distribusjonsmessig, vi har ikke en distribusjonskanal som de andre. Så vi er avhengige av at folk forteller at vi eksisterer. Hvilke plattformer er størst, PT?
Men du må fortelle litt om hvordan dere differensierer dere fra de andre store. For du kan jo ikke komme med akkurat det samme produktet i nettmarkedet. Nei, og jeg tror poenget er at hvis du laster ned, vi valgte å bruke litt tid på, så vil du fort merke at vi har et annet produkt. Funksjonalitetsmessig så har vi mye, mye mer funksjonalitet bygget til.
som er nyttig, og en del funksjonalitet som vi rett og slett bruker tid på for å gjøre at du kan bruke mer avansert. Så hvis vi ser på litt sånn eksempelet på dette, tabbhåndtering, gjennomsnittsbrowser, den starter opp med en tabb. Altså i vårt tilfelle så starter vi med flere, starter der det sluttet, derfor så vi din innstilling i de andre nettlesene også.
Du kan få flere tabs. For å håndtere det har vi laget noe som heter tab stacking, slik at du kan lage mapper med tabs på skjermen din. For de som liker å ha store skjermer, så kan du vise tabs ved siden av hverandre, altså tab stack tiling. Så det er et eksempel på hvordan vi har tatt tab-funksjonen og gjort den mye mer avansert.
Tilsvarende kan du plassere tabbene dine på venstre siden, høyre siden, toppen, eller skjule dem og bare vise når du switcher. Panelet vårt er veldig populært. Panelet vårt på venstre side, der har vi bokmerker, notatblokk som du kan skrive i, vi har historie og så videre. Så viss funksjonalitet er mye lettere tilgjengelig.
Så legger vi inn innovative ting. Vi la jo inn for eksempel det å ta bilder av en side. Med operativsystemet kan du ta bilder av hele skjermen, men hos oss kan du ta bilder av en side eller merket område veldig enkelt. Så det er en funksjon som for øvrig har blitt kopiert av flere av våre konkurrenter. Vi vet at vi gjør noe riktig når våre konkurrenter kopierer oss, og i større og større grad så ser vi faktisk at de følger etter oss.
Det føler vi er veldig bra. Jeg må jo spørre da, du har jo bygget disse to selskapene, og Opera ble jo et stort selskap i norsk målestokk.
Kan vel sikkert diskutere litt om det endte slik det burde, men det trenger vi ikke snakke om nå. Det var sikkert meninger om det, men hva er annerledes nå? Nå bygger du et selskap. Hva er det mest annerledes du gjør i å bygge selskapet? Den store forskjellen er investorene. I Opera var vi uheldige med valget av investorer, eller investorer som valgte oss. Ja.
I Vivaldi så har vi ingen andre investorer. Det eneste som funner i selskapet er meg. Og så alle de ansatte eier andel i selskapet.
Vi tok det som ødela for opera, og vi fjernet det. Så er det bare oss som bygger selskapet. Vi fokuserer på å lage fantastiske produkter. Vi fokuserer på å gjøre det beste for kunden. Og vi hører på kunden, og det er unikt med det vi gjør. Vi hører på hva folk vil. I stedet for å bruke statistikk, så bruker vi
Bare å snakke med folk, og de forteller oss hva de vil ha, og så lager vi det de vil ha. Det er en annen måte å jobbe på, og vi føler at det er en riktig måte å tilpasse oss brukerens behov. Sette brukeren først. Det er ikke mer komplisert enn det. Vi setter brukeren først. Det er det som er viktigst. Det gjorde det i hvert fall mye enklere å jobbe med, at dere kom opp med dette produktet. Ja, og
Hadde ikke vært så jævla bra, Jon, så skulle jeg spemme av deg med forslag. Men det er pinene er bra nok. Og jeg vil jo også anbefale folk å prøve. De som sitter med andre nettleser, gå inn og prøv Vivaldi, og bruk det et par dager, og bli addicted. Det er jeg. Der fikk du det, Jon. Vi må bare avslutte med en ting, for det er nemlig ikke bare...
Vi ser på det som norsk, Jon, selv om du nå bor der borte. Vi liker jo det, og det er utviklingsmiljøet i Norge også. Men dere har også gått et tett samarbeid med en annen aktør i Norge som vi nylagde podcast med, nemlig Whereby. Hvordan fungerer det? Whereby er en veldig bra løsning, og jeg synes det er veldig morsomt at så bra løsninger kommer fra Norge.
Vi bruker WebIsel i Vivaldi. Vi har laget dem til i Spida fordi vi synes det er et veldig nyttig verktøy for våre brukere. Det er veldig naturlig for oss å anbefale når vi ser at det finnes en utrolig bra løsning som er laget i Norge.
Veldig bra. Da må vi bare ønske deg lykke til. Dere er midt i produktlanseringer og annet, og vi pleier jo å invitere folk tilbake, men vi gjør i hvert fall det med deg, for vi har mye mer vi skal snakke om. Veldig hyggelig å komme når som helst. Takk skal du ha, og lykke til med årets lanseringer. Tusen takk.