1/31/2018

Episode 108 - Vår neste bil blir elektrisk

Jan og Odd Richard diskuterer elektrifisering av transport, og hvordan batteriteknologiens utvikling driver dette skiftet. De ser på prisfallet per kilowattimme, økt ladekapasitet og nye batteriteknologier. De diskuterer også autonomi og hvordan elektrifisering og selvkjøring vil påvirke transportsektoren. De mener at elektrifisering vil vinne i transport, og at autonomi vil komme hånd i hånd med det. De ser på kollektivtransport og hvordan elektriske busser og tog kan bli mer effektive og behagelige. De diskuterer også elektriske fly og hvordan batteriveksten kan muliggjøre en fremtid med elektriske fly. De ser på hvordan elektrifisering og autonomi kan føre til en fremtid med færre privatbiler og en mer effektiv trafikkflyt.

00:00

Nordens elbilkonferanse i Oslo tiltrekker seg 700 deltakere fra 34 land, et tegn på elbilens raske utvikling.

04:36

Batteriteknologi utvikles raskt, drevet av bilindustrien, med fokus på kostnadsreduksjon og høyere energitetthet for fremtidige elektriske kjøretøy.

13:07

Taleren uttrykker skepsis til at biodrivstoff vil klare seg mot elektrifisering, som han ser som fremtidens transportløsning.

Teknisk

Transkript

Teknisk sett

27.260 s
00:00:00

Det er altså Nordens elbilkonferanse. Ja, det har blitt stor. Det kommer folk fra 34 land. Går det godt. Ja, og det er sånn 700 deltakere. Så det er en virkelig stor konferanse. Det går her i Oslo på Oslo Plaza. Det kommer jo mange fra andre land, fordi Norge ligger langt fremme i elbilverdenen. Ja.

20.440 s
00:00:28

Ikke bare vi, vi har jo et unikt strømnet i Norge, det er jo helt fantastisk. Og gode subsider. Ja, det må vi si. Men det er en måte å bruke denne fantastiske grønne strømmen vår på.

11.500 s
00:00:49

Og en annen ting, du, vi sjekket jo dette her, det begynte jo med EL-skilter, og nå er vi langt oppe i EK. Ja. Vi er snart tom for EK, tror du ikke det? Det spørs det. Til slutt så må vi jo forlate EN. Vi runder nå snart, eller kommer snart opp et par hundre tusen registrerte elbiler i Norge. Ja, det nærmer seg. Ja, så det tar jo virkelig av dette her. Ja, og det interessante er jo at jeg tror det er ikke mange nordmenn som tenker sånn så, neste gang skal jeg ha meg en fin dieselbil.

28.720 s
00:01:00

Nei, jeg kjøpte jo det i fjor. Ja, du lisa den. Men kan vi forlate det tema nå? Nei, jeg synes det er fint å stikke litt i det her. Din miljøskurk. Ja, vi skal snakke om elbil. Det skal jeg ha neste gang også, og bare to år til. Elektrisk transport er det vi egentlig skal snakke om, for det er mer enn bil. Det er mer enn bil. Det er også konferansen er mer enn bil. Men du? Ja, vi må gå litt tilbake og si, hvordan kan dette skje, denne her store utviklingen? Nei, altså...

30.300 s
00:01:30

Dette begynte jo for så vidt for mer enn 100 år siden. Da kom jo bensin og konkurrerte ut batteriet, men den gangen var det blybatterier. De gikk kanskje 8 mil i disse bilene. Ja, for det var et elbilspor den gangen. Ja, det var det. Porsche laget jo elbiler på over 110 år siden. Det var stor produksjon i USA.

28.580 s
00:02:00

Så det skal vi si at de laget jo dampbiler og da. Men det var blybatteriet som gjorde at dette ikke tok av. Ja, så det blir jo ikke noe særlig bedre. Vi har fått nykkelmetallhydridbatteriet

14.040 s
00:02:29

som faktisk jeg har i min elskede buddy, og som er ganske bra, men det var jo litt som jodebatteriet. Så jeg synes vi skal heve glasset for litt som jodebatteriet, og ikke minst han som har blitt regnet som oppfinneren, selv om det var mange som var inn på tankene, han heter John Goodenough.

19.860 s
00:02:43

Er det good enough da? Ja, det er good enough. Han laget virkelig noe som var good enough. Det er jo en fantastisk navn å ha på noe som egentlig ikke er good enough enda. Nei, men det blir gudder og gudder. Og han fyren er over 90 år, han jobber med neste generasjon.

14.640 s
00:03:03

et såkalt solid state litt som Jonnebakker. Det er imponerende. Men det var noen som kommersialiserte det, selv om han fant det opp. Ja, det er akkurat det. Det var Sony som kommersialiserte det. Og det vet du hva? Det er en litt morsom historie, for det var også litt sånn range-exciting, sånn det rekkevidde angst. For da hadde de laget en båndopptager, en tape recorder, en analog videospiller, og det var ganske tungdrevet.

27.820 s
00:03:18

De som man hadde på skulderen med store pakker bak? Ja, og du fikk ikke mange minutter innspillingstid, og de så behovet for et bedre batteri. Og da kom lithium-ionet inn? Da forsket de veldig mye på lithium-ionet batteri, så Sony har en veldig stor fjær i hatten på dette. Hvilke årstall snakker vi om da? Da snakker vi vel om slutten av 70-tallet. Eller begynnelsen av 80-tallet var det vel den jeg tenker meg om.

24.420 s
00:03:46

Neste steg da, det gikk vel noen år med litt R&D, tenker jeg? Ja, det gikk jo ikke så veldig fort. Det ble jo relativt fort tatt i bruk i PC-er, og vi snakker jo da 90-tallet, og en del, ja, så kom mobiltelefonen, ikke sant? Og mobiltelefonen trengte jo virkelig det her batteriet. Mobilindustrien må jo virkelig ha bidratt til å pushe av det. Ja, ja, og de har pushet av det her veldig godt.

24.740 s
00:04:11

De første mobiltelefonene fra 80-tallet hadde svære blybatterier. De veide masse kilo. De med ekstern kasse, da var det batteriet som var det meste. Så ble det litt mer sneksier. De hadde nikkel-kabiumbatterier, og så kom dette batteriet. Men det er bilindustrien nå som driver dette.

23.340 s
00:04:36

Det er fantastisk. Det forskes utrolig mye på lithium-iondebatterier. Det er jo også interessant. Nå har Tesla lenge annonsert sin megafactory, men nå kommer det jo de andre bilprodusentene setter også opp store. Det er bilprodusentene som bygger de store batterifabrikkene. Ja, det er det.

20.400 s
00:05:00

De og sånne som Samsung og LG og andre, og Panasonic også. Sånn som LG leverer jo til... De leverer både LG, Panasonic og... Samsung er jo veldig store produsenter som leverer til bilindustrien i dag. Så det er bilindustrien som driver den? Jeg vil si det, for det er de som trenger mye batterier nå.

22.400 s
00:05:21

Det er jo store volymer. Men når vi nå ser, du har jo mange ganger, eller vi har kikket på denne priskursen, hvor prisen dropper per kilowattimme. Ja, og det er jo kanskje den største driveren av alle.

14.080 s
00:05:43

Ikke selve teknologien, men prisfallet. Og den skjer fordi det utvikles, altså det produseres i større volym? Volum. Det er altså volym og lærekurve som driver dette. Effektiv produksjon. Sånn har det for så vidt alltid vært, men man ser det så tydelig nå på både batterier og solpaneler og vindkraft og sånn. Det er altså volym som tyner prisene nedover. For ti år siden var du nærmest manisk opptatt av krymping.

26.300 s
00:05:58

Det er jo for så vidt enda, men da snakker vi om enda mindre saker. Nanometer på prosessor, ja. Ja, da var det liksom, å, det neste, det neste. Men nå er du veldig opptatt av ladetetthet. Ja, og det er jo veldig mange nå som begynner å flagge at i 2020-2022-rangen så kommer altså neste generasjon batteri, og da snakker vi om et med fast stoffelektroder

29.100 s
00:06:24

Og de snakker også om en dobling av ladekapasiteten. I forhold til i dag? I forhold til i dag. Det betyr at du får en bil med 200 kWh? Du kan tenke deg en Tesla Model 100D i dag, så den kan da ha 200 kWh og gå. Antakelig kunne de slakke litt på vekta. Ja, jeg tror det blir en kombinasjon. Det er klart det. Og samtidig så ser du prisene faller hele tiden. Men nå, Rikardt.

23.700 s
00:06:54

Nævnt i episoden

EV Summit 2018 

En elbilkonferanse i Oslo som fokuserer på elbiler og elektrisk transport.

Oslo Plaza 

Et hotell i Oslo som er stedet for EV Summit 2018.

Norge 

Et land som ligger langt fremme i elbilverdenen med unikt strømnett og gode subsidier.

Norsk strømnett 

Et unikt og effektivt strømnett i Norge, som gjør landet til en leder innen elbilbruk.

Subsidier 

Økonomisk støtte fra staten for å fremme bruk av elbiler i Norge.

Grønn strøm 

Fornybar energi fra vannkraft, som Norge har i overflod.

EL-skilter 

Skilt som ble brukt for å identifisere elbiler i starten av elbilrevolusjonen i Norge.

EK 

En type registreringsnummer for elbiler i Norge.

EN 

En type registreringsnummer for elbiler i Norge.

Porsche 

En bilprodusent som lagde elbiler for over 110 år siden.

Blybatterier 

En type batteri som ble brukt i tidlige elbiler, men som hadde begrenset rekkevidde.

Nikkel-kabiumbatterier 

En type batteri som ble brukt i mobiltelefoner før lithium-ionbatterier.

Lithium-ionbatterier 

En type batteri som har revolusjonert mobiltelefoner og elbiler, og som har betydelig bedre ytelse enn tidligere batterityper.

Sony 

Et japansk selskap som kommersialiserte lithium-ionbatterier, etter å ha sett behovet for et bedre batteri for båndopptakere.

Tesla 

En bilprodusent som har vært en pioner innen elektriske biler og har bygget en megafactory for batterier.

Samsung 

Et sørkoreansk selskap som er en stor produsent av batterier for bilindustrien.

LG 

Et sørkoreansk selskap som er en stor produsent av batterier for bilindustrien.

Panasonic 

Et japansk selskap som er en stor produsent av batterier for bilindustrien.

Solid state-batterier 

En ny type batteri som lover dobling av ladekapasiteten og bedre ytelse enn dagens lithium-ionbatterier.

Kobolt 

Et mineral som er en viktig komponent i lithium-ionbatterier, og som kan være dyrt å utvinne.

Litium 

Et mineral som er en viktig komponent i lithium-ionbatterier, og som kan være dyrt å utvinne.

Vannkraft 

En fornybar energikilde som Norge har i overflod, og som gjør landet til en leder i elektrifisering.

Kullkraftverk 

En energikilde som forurenser og ikke er bærekraftig, og som noen hevder brukes til å lade elbiler i andre land.

Vindturbiner 

En fornybar energikilde som kan bidra til å dekke økt strømbehov i fremtiden.

Smart grid 

Et intelligent strømnett som kan håndtere økt strømbehov og optimalisere strømforbruk.

Janmar 

En produsent av dieselmotorer.

Uber 

En app-basert tjeneste for å bestille transport, som kan bli mer relevant i fremtiden med selvkjørende biler.

Ruter 

Et selskap som driver kollektivtransport i Oslo.

Seattle 

En by i USA hvor et selskap lager elektriske fly.

Gardermoen 

En flyplass i Norge.

Flesland 

En flyplass i Norge.

Gaustatoppen 

Et fjell i Norge som fly kan fly over.

Hallingskarvet 

Et fjell i Norge som fly kan fly over.

Deltagere

Host

Jan

Host

Odd-Rikard

Lignende

Loader