9/21/2017
Episode 88 - Teknologien bak datingtjenestene
Teknisk Sett podcasten snakker med Morten Gulliksen, daglig leder i Sukker.no, om teknologien bak datingtjenesten. Sukker.no bruker en algoritme som matcher brukere basert på 70 spørsmål om personlighet og interesser. Algoritmen er avansert og tar hensyn til endringer i brukerprofiler og matchtall. Til tross for at Tinder har endret markedet, har Sukker.no opplevd en økning i popularitet etter en initial nedgang. Sukker.no har over 800 000 brukere og en studie har vist at par med høy matchtall har bedre forholdskvalitet. Gulliksen understreker at selv om algoritmen er viktig, er det fortsatt nødvendig å finne kjemi.
Transkript
Nævnt i episoden
Sukker.no
En norsk datingtjeneste som bruker en algoritme for å matche brukere.
Tinder
En dating app som fokuserer på utseende og rask kontakt.
NRK
En norsk kringkastingsorganisasjon som markedsførte Tinder.
Aftenposten
En norsk avis som gjorde en test av Sukker.no's algoritme.
Limpro
Et selskap som driver serverene til Sukker.no.
Et sosialt nettverk som har mye informasjon om brukerne, men som ikke nødvendigvis er egnet for å matche forhold.
Et teknologiselskap som sitter på mye data.
iPad
En nettbrett som Gulliksen brukte for å teste et tidlig matching system.
TV
Et medium som Gulliksen så et program på om dating.
Deltagere
Host
Odd-Rikard Valmått
Host
Jan Moberg
Guest
Morten Gulliksen