6/6/2024

Skal kjøre verdens første taubåt på ammoniakk ned Hudson River

Amogee, en amerikansk startup som utvikler ammoniakkbasert teknologi for utslippsfri transport, har hatt imponerende fremskritt med demonstrasjoner på en drone, traktor, lastebil og nå en slepebåt på Hudson River. Selskapets teknologi omdanner ammoniakk til hydrogen ved lav temperatur, noe som er mer energieffektivt og kompakt enn tradisjonelle metoder. Amogee er i ferd med å teste en 200 kilowatt-enhet på Stord og vil i sommer demonstrere et 1 MW-system på slepebåten. Selskapet planlegger også å elektrifisere en norsk byggeplass i 2025 og installere systemet på en nybygg av Hanwa Ocean i 2026. Amogee har hentet 220 millioner dollar i finansiering fra investorer som AP Ventures, Amazon, Saudi Aramco og Mitsubishi.

00:03

Ammoniakk har stort potensial som utslippsfri energikilde, spesielt innen transport og anleggsbransjen, ifølge Christian Berg.

04:12

Teknologi for produksjon av utslippsfri ammoniakk utvikles raskt, med mål om å elektrifisere prosjekter innen bygg og maritime næringer.

12:56

Ammoniak som drivstoff krever sikre prosedyrer og materialvalg, med fokus på utdanning og reguleringer i maritim industri.

Teknisk Sett, en
Du hører

Transkript

Du hører på Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og i dag skal vi snakke om noe som jeg heller ikke har så mye greie på, men som er veldig viktig, og som er teknologisk viktig.

26.400 s
00:00:03

mulig for å få ned utslippene i verden. Og vi skal snakke med Christian Berg, som er Managing Director of Amogee Norway. Velkommen. Tusen takk for det, og takk for at jeg ble invitert. Du, vi skal snakke om ammoniak til bruk i...

16.240 s
00:00:30

Utslippsfritt? Og det er transport og hovedsakelig sånne ting, er det jo det? Ja, transport og anleggsbransje og egentlig de fleste plasser der du ikke har tilgang til krit og trenger utslippsfri teknologi. Ja, men først to ord om Amogee, fordi du har jo en historie fra Yara og andre selskapet, men nå jobber du altså for en amerikansk startup. Ja.

20.760 s
00:00:46

som skal realisere dette med ammoniak. Ja. Og dere ble stiftet i 2020 og er i dag snart 200 ansatte, og du er managing director i Norge, men amerikansk selskap å velge Norge som en sånn frontrunner, hvorfor det?

19.260 s
00:01:07

Det er mange grunner til det. En av grunnene var at på Stord var det noe som heter Energy House, som allerede hadde ammoniakinfrastruktur. Det vil si at vi kunne teste produktene våre i en veldig tidlig fase der. Det var tilrettelagt for å teste systemene med ammoniakinfrastruktur.

16.580 s
00:01:27

Og det var viktig for oss. I tillegg så er jo Norge kjent for å være first mover innen shipping, med ny teknologi og utslippsreduserende tiltak innen shipping. Så da ble det ganske naturlig for oss å velge Norge som det første kontoret utenfor USA. Så Jara Birkeland er verdenskjent?

17.980 s
00:01:44

Den er verdenskjent, og den norske offshoreflåten er verdenskjent, og et selskap som Kongsberg og andre selskap som lager veldig mye spennende teknologi for shipping. Men Christian, vi skal jo inn på et par av de tingene dere allerede har gjennomført, for selv om dere er en startup, så har dere faktisk hatt noen konkrete demonstrasjoner. Men fortell oss først,

22.280 s
00:02:02

Altså, ammoniak har stort potensial som ren energikilde eller energibærer, men det er jo hydrogenet som, det er jo en bærer eller en måte å frakte hydrogen på, og litt av grunnen til at ammoniak er fremme er jo fordi det allerede finnes en verdikjede her, skjønt? Man bruker det i landbruk og andre steder, så det er allerede etablert verdikjede.

26.560 s
00:02:25

Stemmer det. Og du kan si at det produseres ca 180 millioner tonn med ammoniak i året. Og det blir treidet både til lands og til vanns. Jara blant annet har en flåte på 13 skip som transporterer ammoniak globalt. Men det er hovedsakelig til landbruk? I dag er det primært brukt til landbruk, ja, og produksjon av kunstkjøssel.

23.560 s
00:02:52

Nettopp. Men hvis dette skal ta av, hvis dette skal bli brukt også i transportsektor og anlegg og disse stedene hvor batterieteknologien fortsatt ikke er god nok,

11.420 s
00:03:16

Så må det jo produseres i mye større grad, og en ting er jo at det i bruk i for eksempel et skip eller en lastebil, semitrailer, er utslippsfitt, men man må jo lage det utslippsfitt også. Hvordan er det status på det? Ja, altså først og fremst er det klart at hvis du ser på amniak som mulig drivstoff, så er det jo for det første utrolig mange prosjekter globalt.

24.420 s
00:03:28

og nasjonalt i Norge, som ser på produksjonen av grønn og blå amniak. I tillegg er det en infrastruktur med amniak, der er over 200 havner i verden hvor du har amniak-infrastruktur. Så det er egentlig bare å øke produksjonen fra dagens produksjon til å få en høyere produksjon.

19.160 s
00:03:53

Men hvordan vil det bli produsert for å få det også utslippsfritt i produksjonsfasen? Ja, du har jo en del forskjellige fargekoder på ammoniak. Du har grå ammoniak som er produsert med bruk av gass, og da har du relativt store CO2-utslipp. Så har du blå ammoniak hvor du har carbon capture på den CO2-en fra gassen,

26.980 s
00:04:12

Og så har du grønn ammoniak, hvor du bruker elektrolyse og ren strøm fra gridden til å produsere ammoniak. Det er som man omtaler hydrogenproduksjon. Nå har dere demonstrert, som vi var inne på, et par eksempler. Jeg var inne på emoji.com eller på nettstedet deres, hvor dere har ammoniakifisert en traktor blant annet i USA.

27.040 s
00:04:39

lastebil, og dere er i gang med å gjøre det samme med en slepebås som skal gå på hødsen

6.140 s
00:05:07

River? Stemmer det. Vi har jo hatt en veldig rask oppskalering av teknologien. Ja, siden 2020. Det går jo fort dette her da. Ja, det går veldig fort. Og det første teknologidemonstrasjonen vi hadde var en drone på 5 kW. Ja, det stemmer. Det var det også. Ja, så skalerte vi opp til en traktor på 100 kW. Så gikk vi opp til en trøkk på 300 kW. Og nå skal vi opp på 1 MW på en tøgbåt. Men?

24.220 s
00:05:13

Men da er det jo interessant, og det regner jeg med lytterne er interessert i nå, fordi hva er da egentlig teknologien deres? For det er jo ikke, altså når du først har kommet til hydrogen, så er brennselselteknologien, det er ikke den dere skal løse, den er løst.

14.940 s
00:05:37

Og det er jo det som er fordelen med den teknologien vi har, for at brennselselen er ganske moden teknologi, og de finnes der ganske mange av. Altså det som vi gjør hydrogenet om til elektrisitet. Vår teknologi er å krekke amniak til hydrogen,

16.280 s
00:05:52

Så kjører vi det hydrogenet inn på en brenselcelle som igjen lager strøm. Da er det to prosesser vi må gjennom. Først må vi krekke ammoniakken til hydrogen, og så må vi rense hydrogenet for eventuelle spor av ammoniakken, for det tåler ikke brenselcellene. Vår konkurransefortrinn, det som vi har utviklet, er en katalysator.

21.300 s
00:06:08

Nævnt i episoden

Amogee 

En amerikansk startup som utvikler ammoniakkbasert teknologi for utslippsfri transport.

Hudson River 

En elv i USA hvor Amogee skal demonstrere en slepebåt som går på ammoniakk.

MIT 

Et universitet i USA hvor fire studenter utviklet ideen til ammoniakkteknologien til Amogee.

AP Ventures 

En investor i Amogee.

Amazon 

En investor i Amogee.

Saudi Aramco 

En investor i Amogee.

Mitsubishi 

En investor i Amogee.

Hanwa Ocean 

Et koreansk skipsverft som skal installere Amogees ammoniakkteknologi på et nytt skip.

T-Rox 

Et norsk selskap som skal teste Amogees ammoniakkteknologi på en byggeplass.

Energy House 

Et anlegg på Stord som har ammoniakinfrastruktur, hvor Amogee testet sine produkter.

Stord 

En øy i Norge hvor Amogee har kontor og testavdeling.

Jara Birkeland 

Et skip som transporterer ammoniakk globalt.

Kongsberg 

Et norsk selskap som lager teknologi for shipping.

Singapore 

En bystat i Sørøst-Asia hvor Amogee har kontor og skal utdanne sjøfolk i bruk av ammoniakk som drivstoff.

Flekkefjord 

En by i Norge hvor selskapet Terox holder til og skal teste Amogees ammoniakkteknologi på en byggeplass.

Terox 

Et norsk selskap som bygger om gravemaskiner og dømstere til elektriske løsninger og skal teste Amogees ammoniakkteknologi på en byggeplass.

Ammoniak 

Et kjemisk stoff som kan brukes som drivstoff i transport og industri.

Grønn ammoniakk 

Ammoniakk som produseres ved bruk av elektrolyse og ren strøm fra nettet.

Blå ammoniakk 

Ammoniakk som produseres ved bruk av gass med carbon capture for å redusere CO2-utslipp.

Grå ammoniakk 

Ammoniakk som produseres ved bruk av gass med relativt høye CO2-utslipp.

Brennselcelle 

En enhet som omdanner hydrogen til elektrisitet.

Katalysator 

En stoff som akselererer en kjemisk reaksjon, i dette tilfellet omdanningen av ammoniakk til hydrogen.

NOx 

Nitrogenoksider, en forurensende gass som slippes ut fra forbrenning.

N2O 

Lystgass, en forurensende gass som slippes ut fra forbrenning.

Supercharger 

En lader for elektriske kjøretøy med høy effekt.

Batteri 

En enhet som lagrer energi.

Hotelloden 

Den strømmen som blir brukt internt i skipet til overbygget og sånn.

Amniac Tanker 

Et skip som transporterer ammoniakk.

TU 

Et norsk teknologi- og næringslivsmagasin.

Deltagere

Host

Jan Moberg

Guest

Christian Berg

Lignende

Loader