Musikk Musikk
Velkommen til Interiørrådet med interiørarkitekt Tone Kroken. Hei hei, og meg, kokosjonalist Vendikte Vesselholst. I dag skal vi snakke om hvordan vi henger opp bildene våre riktig. Og ja, det er tabber som kan gjøres her, og det skal Tone lære oss alt om. Vi skal få noen tips til kunst på budsjett, og vi skal også diskutere om bildeveggen som konsept er helt ut, eller om den ikke er det. Hvordan kan vi få den til å funke?
Det er dagens episode. Du lytter altså til interiørrådet med meg, Bendikte, og godeste Tone Kroken. Og det vi prøver å gjøre i dette programmet, hvis du aldri har hørt på oss før, så er det å snakke om stort og smått. Og fritte ut Tone Kroken, som har vært i bransjen i over 20 år. Ja.
For alt det hun jobber med, rett og slett. Og jeg pleier å tulle med Tone at du har hele kjendis-Norge på Spildial. Virker det sånn? For de trenger hjelp til å få det fint hjemme. Ja, de også. Som alle andre. Som alle andre. Og det er derfor jeg lurte på, er det sånn ref-dagens tema som er dette med hva vi har på veggen? Strever de med det, de også? Ja, virkelig. Jeg har laget en veldig fin bildevegg hos Marte Brattberg.
Den første, vi måtte lage den i to omganger, for den første synes kjæresten hennes var litt for koselig, den var litt for søt. Ja, den var litt for søt, ja. Ja, så da fant vi noen litt tøffere bilder. Vi jassa den opp, så nå er begge veldig glad for den. Ok, så du måtte rokke den opp litt? Ja, den var litt søt, jeg skjønner det altså. Jeg ser det etterpå. I dag skal vi altså høre mer om hvordan vi skal få til det med alt vi har på veggen, så heng med.
Det første vi skal snakke om, Tone, er hvorfor det er så vanskelig å henge opp bildene vi har, gjerne de med litt størrelse, i riktig høyde. Ja. Og det er liksom, vi kan nesten si at det å henge opp bilder i seg selv er en kunst. Er du enig i det? Ja, det er jeg så enig i, og jeg er så opptatt av det.
Jeg brenner for at man skal henge kvinn strikt i på veggen. Og det jeg har skjønt som en ufaglært type, det er jo at jeg i mange år gjorde litt feil. Ja, veldig mange gjør det. Jeg kan ikke si hva som er sånn, den åpenbar du har sagt meg sånn, vet du hva, Benedikte, det er en ting, helst er det en ting. Alle gjør det feil, og da blir jeg helt sånn, hva da? Hva er det vi gjør feil? Henge for høyt på veggen. For høyt på veggen? Alt for høyt. Alle henger bildene sine for høyt.
De skal henge så lavt at du nesten ikke tror det. Og feilen veldig mange gjør, det er at man gjør det kanskje alene. Kanskje man ikke er mange nok folk, kanskje man ikke tar seg god nok tid. Fordi akkurat sånn som når jeg styler til vanlig, så er det sånn, når jeg er ferdig, også sånn styler hjemme mitt til helgen for eksempel med blomster og sånn, jeg går ganske mange skritt unna, jeg ser ting på avstand, og det må man gjøre når man henger av bilder på veggen også.
Og når du sier, jeg liker at du på en måte spisformulerer det og sier sånn, så lavt at du ikke vil tro det. Ja, så hva snakker vi om her da? Nei, vi snakker om sånn at du kan se bildet, ha øyekontakt med bildet midt,
på bildet liksom, du skal ikke ha nedre delen av bildet i øyekontakten din, da er du helt feil altså. Ja, det skal være sentere liksom av motivet skal være i øyekontakten. Og du har jo fortalt meg at i gallerier og så videre så er det ofte at de har en sånn regel med sånn rundt 1,45-1,55, altså her skyter oss hvis det er nødvendig, men dette er på en måte en
en form for regel, jeg gjør gåsletegn, men det er såpass lavt, og det er i senter av motivet, skal være i den høyden. Helt riktig. Og det betyr mye lavere enn mange av oss har gjort før, ja. Ja, lavere enn det alle tror, vil jeg påstå. Ja, nettopp. Så er det noe du liksom driver med når du kommer hjem til fokus? Ja, her må vi senke. Ja, det gjør jeg nesten hele tiden.
Og det blir så mye finere, og det gir mye bedre romfølelse i rommet. Rommet ser mye bedre ut. Det er noen som henger bildene sine nesten oppi taket. Ja.
Jeg har vært et sted hvor jeg hadde hengt bildet nesten oppi takliste. Da kan vi bare se for oss som publikum, hvis vi skal si det sånn, så blir det jo knekk i nakken for å se hva som henger der, og det blir feil. Det er jo på en måte logisk. Ja, det er veldig logisk. Jeg skjønner ikke hva de tenkte på, for det var fra sofaen opp til bildet, så var det en type en meter i hvert fall. Tone, jeg har jo dritt meg ut på dette for ikke så alt for lenge siden. Det var riktig nok ikke helt oppi
tak liksom, men jeg fikk jo Jan Kato, mannen min, til å borre et stort, tungt bilde som skulle over sofaen. Det er oppe nå, i helt riktig høyde, men det var feil først, så jeg har to kjempeborreskruehull, cirka 10 centimeter over den rammen, men det mener jeg det var verdt.
Ja, det er så viktig. Det var bedre å ha de feile hullene. Ja, heller ingen som ser de allikevel. Det er ikke så nøye. Det er ikke så nøye, men det som ble veldig viktig for meg var å ha det riktig. Men da har jeg et tips, fordi når du skal henge opp sånne store, tunge bilder, ikke vær to, vær heller tre, slik at du kan stå på en god avstand, og så kan
Jakato og kompisen henger det opp og du kan stå og vurdere nei litt høyere nei litt lavere og da må du velge noen litt sånn tålmodige typer som ikke klikker over at du sier litt høyere litt høyere litt høyere sånn må vi ha det pass på god servering fordi når de kommer inn døra liksom så ha godt humør og liksom være i skikkelig godt mood når gutta skal vinne ja for dette dette må bare bli riktig ja
Så dette må være, måle opp, altså tenke, enkleste regling er at hovedfokuset skal være i øyehøyde, liksom. Enkelt og greit. Og så kan du, så vil gallerister og sånn ha, og museer ha et fast sånn rigg, og det er lavere enn du tror. Det er ofte veldig store rom da, når vi går og ser på utstillinger og sånn, så det er ikke så lett å måle det, for det er ikke noen møbler under for eksempel. Men det er lavere enn vi tror. Ofte,
Rundt 1,5 meter fra gulvet opp til fokuset på bildet. Det er overraskende lavt. Tone, kan du gi oss noen tips om det store bildet, eller det vi har hengende over et møbel? Hvordan skal vi tenke da? Tenk lavt, altså. Fortsatt lavt. Jeg elsker store bilder. Jeg liker et stort bilde over sofaen. Jeg synes det fremdeles er kjempefint, men du behøver ikke å henge det midtstilt.
over sofaen, bare sånn at det er sagt. Henger de gjerne litt på siden og kanskje helt til venstre, altså på venstre siden av sofaen?
Og hvor høyt skal det henge over sofaen? Du begynte i stedet med 30-40 centimeter. Nei, nei, nei. For høyt. For høyt. 20 centimeter. Maks. Det liker jeg. Andre sier 30, men for meg er det 20 centimeter. Så her kan vi på alle måter antageligvis, hvis du er usikker, mest sannsynlig litt lenger ned. Ja. Vi er liksom litt der. Og få gutta til å stå opp i sofaen og henge deg opp og ned, og ikke gi deg før du er fornøyd. Åh.
Jeg tenkte på, bare for å skyte inn, hvis vi har et stort, og så kanskje litt videre i rommet, to litt mindre, det bare skjer med at her må vi kanskje fortsatt tenke på det fokuspunktet. Vi kan ikke bare bestemme oss for en sånn høyde på øverste punktet på rammene våre bortover veggen, for det blir feil. Det var det.
Det blir veldig feil De må ned de også Hvis du har et stort bilde For eksempel til høyre så har du to litt mindre Tenk Nå ser jeg det for meg Det blir kjempefint med et stort Og så har du da to mindre Som henger ikke midtstilt Men litt under det Midt Nedre del Nedre del, men ikke nederst heller Litt opp Litt opp, litt opp
Hovedpoenget her. Lek dere og prøv dere fram. Ja, men tenk ikke linjene liksom i overkant der. Nei, og det er kjedelig. Det er kjedelig, og det blir litt feil. Ja, det blir kjedelig. Du yter ikke det du har rammet inn rettferdighet. Nei, du gjør ikke det. Jeg synes det er godt å få videreformidlet det du er så opptatt av, Tone, nemlig det med at ting kommer for høyt opp.
Men ingen regler uten unntak, for jeg vet jo at du leker deg litt med noe litt sånn nedover på veggen nå. Ja, ja, ja. Man må kjenne regling, men så kan man bryte litt her og der. Ja, fordi det kan være veldig fint å henge, sånn som i stua mi, så har jeg tre bilder som jeg er veldig glad i, og de henger veldig tett, jeg tror kanskje det er fem centimeter mellom de, og de henger, det
Det øverste henger ganske høyt. Ja, det henger på en måte for høyt i forhold til denne reglingen. Det gjør det, men det funker fordi jeg har laget et stilleband på en måte med tre bilder i høyde. Jeg kan legge ut på Instagram, og det er veldig forskjellige stilarter på disse bildene. Det er et maleri, det er et fotokunstbilde, og så er det et gammelt bilde som jeg kjøpte på et loppemarked når jeg var på en jobb i Italia.
Og det nederste henger nesten i gulvet. Det henger nesten i gulvelisten. Så lavt kan man gå når man henger det samlet. Jeg skal vise dere på Instagram. Så lavt kan Tone Kroken synke når hun skal få det til å funke. Og det er verdt å merke seg.
Tone, fine baderom, det vet jeg er en lidenskap for deg. Og et av spørsmålene som kommer oftest inn i innboksen din på Instagram, det er jo fra folk som spør deg til råds, hvordan få til luksusfølelsen på budsjett på mitt eget bad? Og da har jeg et kjempegodt forslag. Store fliser!
lyse farger, gjerne beige toner. Og ton i ton fug også, eller? Ja, ton i ton fug! Det gir bare enda mer luksusfølelse. Og jeg har tre fliser som jeg har valgt meg ut her, som er mine favoritter. Den ene, den heter Carbis Gold. Formatet her er 60x120. En annen ting er jo at gold...
Altså, liker du gullstilen, vil du ha gullarmatur, da har du flisen din her. Så har vi Sermat Natural. Den flisa er 80x80. Husk at jo større flis, jo mer luksusfølelse får du. Den passer den lyse nordiske stilen. Den siste favorittflisaen min, den heter Mononix Mate. Den er skikkelig klassisk, tidløs, blir aldri feil. Formatet her er 60x60, så den er svær denne.
Og inne på rightprice-tiles.no, der kan man se hele sortimentet av fly, sant? Det kan de, og det er så svært sortiment, så du kan gå deg litt vild. Og i tillegg så har jeg Right Price Tiles, også en kjempefin baderomsinnredning, min favoritt for luksusbade.
Det er Nordic. Den Nordic-serien er helt råfin. Og så har de kjempefint armatur. Og de har de fine, runde speilene med leddlys. Og der har du et tips, da. Ja, det har jeg. Speilet kan aldri bli stort nok. Husk for det. Du trenger større enn det du tror. Og apropos budsjett, Tone. Vi har jo laget en helt egen poddepisode, vi. Om luksus på budsjett. Den kan jo lytteren gå og høre på for å få enda flere tips. Det burde du. Er det sånn, Tone, at vi har et tilbud
oppå de allerede hardt presset prisene. Om vi har. Du får 20 prosent på ordinære priser hvis du bruker rabattkoden TONE20 og dette gjelder fram til og med 30. juni. Så de allerede hardt presset prisene, de har trykket enda et tak ned til deg, kjære lytter.
Det neste, Tone, som du har lovet å hjelpe meg med, det er, for jeg lurte på om bildeveggen som konsept var død, og så sa du, nei da, det er den ikke, men jeg skal hjelpe deg med å dekode hvordan den blir vellykka. Så vi har kalt den overskriften, kan vi jo kalle det, slik lager du en vellykka bildevegg. Ja, ja.
Og jeg lurer på, for jeg synes det er kjempevanskelig, og jeg tenker sånn, jeg har masse bilder, men jeg synes det er krevende å organisere det på noen kul måte, og så vet jeg at du får det til, jeg har sett at andre får det til, men noen ganger, hvis jeg skal være helt ærlig, så synes jeg det ser litt sånn ...
litt sånn kjedelig og upersonlig ut. Og det er ofte fordi man kjøper kanskje plakater, kanskje man kjøper alt på samme butikk, og da ser det litt sånn ut også. Da er det litt uinspirerende, det blir litt kjedelig. Men det kan være veldig pent, jeg bare føler at det er sånn, her har vi bestemt oss for å ha en bildevegg, og så blir det litt sånn, ja, men det er jo på en måte ikke noe hjemme i de bildene, eller hva jeg skal si. Altså, det blir bare dekor. Hvordan kan vi få til
noe som føles kulere og som ikke er sånn det kunne hengt hos naboen også, liksom. Da finner du noen objekter, kanskje du har en fin tallerken med et fint motiv du liker som du kan henge opp. Du kan blande inn objekter, rett og slett, altså. Eller bilder som barna har, kanskje en tegning fra barna, kanskje et pent bilde av barna, familiebilder. Blande inn, men bare pass på at det passer
passer inn i at det er harmonisk sammen med de andre bildene du har. Så det skal altså ikke bare være foto, eller bare illustrasjoner liksom? Her skal det være den miksen? Det kan være et veldig vakkert maleri, men kanskje du hadde en stygg ramme på blomkvist som du fant der. Og det er et veldig godt tips, fordi på blomkvist så kan du for eksempel kjøpe et veldig fint bilde, mye rimligere bare fordi rammen er stygg.
Ja, nettopp. Så da kan du bare flippe av det. Så bare flipper du rammen, og så henger du det rett på veggen. Det har jeg gjort hjemme hos meg. Så lurt. Og så har jeg jo tenkt på den, som vi har snakket om før, Tone, at jeg er jo egentlig liksom
For sånn innerste hjertet mitt så mener jeg at et hjem bør jo ha noen bilder av de som bor der. Det har blitt litt sånn at vi har dagens samfunn, kronikkmateriale, men vi har jo tusenvis av fotoer av barna våre og kjæresten vår og livet vårt, og vi tar jo bilder som aldri før. Men det blir liksom væren i mobilen, og så føles det av og til litt sånn at man er i allverdenske...
ramme din, eller finnes det en vei? Er det her vi skal ta ut noe av det, eller i en bildevegg? Jeg synes det. I en bildevegg i dag, veldig mange bygger bildeveggen rundt en frame TV. Og da kan du bruke bilder fra din egen telefon. Ja.
Jeg har mitt eget bilde på frame-tven min. Oi, ja det er litt sånn, nå er du fremme på teknologi-messig. Ja, nå er det god altså. Men vi kan, fordi jeg blir ofte, ikke til forkleinelse for alle fotobutikker der ute, men altså det er ofte litt sånn, det ser nesten litt sånn reklamete ut, og litt sånn sterilt når de har sånne eksempler på sånn, slik dekorerer du med bilder, men så synes jeg jo på en måte at det hører med
Jeg har bilder av barna mine. Jeg har jo ganske mange gulasjer i meg, hvertfall tre-fire. Så der har jeg bilder av barna mine. Jeg må ha de på veggen. Vi kan jo ikke komme dit at vi synes det er kleint. Nei, men det er jo ikke sånn.
Men det bør ikke være sånn, noen blåser de opp helt enormt. Det trenger vi ikke. Det trenger vi ikke. Jeg har ganske små bilder av det, i sort-hvit. Jeg sitter og ser på et bilde av Emil nå. Vi har ikke fortalt dere at vi sitter her hjemme hos Tone Kroken og podder. Vi sitter. Ja, vi gjør det. Vi spises jo av dem, jeg. Vi spises jo av Tone. Det er jo noe å tenke på. Her sitter jo jeg i hvert fall som journalist og ser på det ene inspirerende objektet etter det andre, og jeg spotter her fra midt bak mikrofonen
av barna til Tone Kroken i hennes stue. Ja, jeg må ha de fremme. Så det er altså noe å tenke på. Miksen av personlige bilder av de du er glad i, gjerne noe litt rart og skult. Jeg har kombinert et maleri fra Gøril Fur. Det er rålekkert maleri. Jeg er kjempeglad i det. Men ved siden av det har jeg rett og slett en lykkekug i pop-maleriet.
popmasje, malt i skikkelig sånne sterke farger fra India, knæsjerosa, det henger ved siden av det maleriet. Og det synes jeg blir en fin installasjon, altså sånn, det er bare jeg som har... Det er overraskende, og det er morsomt, og du bryter opp, det henger inne på kjøkkenet, jeg var jo og kikket på det i stedet, og du får det jo til å funke, du. Ja, det er, så tenk liksom litt sånn rare, snåle ting som du kanskje har kjøpt på ferie, eller hatter, stråhatter, altså...
Kollasjevegg på bildevegg på budsjett. Altså, hallo, bare samle sammen alle stråhatene dine og heng de opp i en fin form. Råkult. Oi! Mhm.
Så det kan også være en såkalt bildevegg. Det kan også være en bildevegg. En slags objektvegg. Ja, det er veldig fint. Nå utvider du området her. Jeg lurte på, altså dette med, du sa til meg på et tidspunkt at hvis du lurer på, hvis du har tenkt sånn, ok, på den veggen her har jeg lyst til å ha en bildevegg.
Men hvor skal jeg starte? Skal jeg bare smelle opp? Er det lurt å ha litt ulike størrelser? Ja, begynn med det store. Det jeg også liker å gjøre, det er å legge bildene mine på gulvet. Jeg sorterer dem, og jeg begynner med det store bildet.
Så er det også viktig å tenke rammer, man kan ikke ha faktisk alle mulige typer rammer, og veldig mange bilder, sånn på loppmarkedet så er det så mange fine bilder å kjøpe, men de har bare stygg ramme, eller de har rammer med pass på tur på en gammeldags måte for 20 år siden, så liker du liksom, er du på loppis og ser noen fine bilder, så tenk at rammer kan du bare flippe av.
Og så kjøper du en ny billig på postfree.com, som vi har funnet ut av veldig mange fine rammer. Ikke jeg har det, det er mange butikker som selger rimelige rammer, men tenk fargekombinasjonen. Tenk at det ikke skal være alle mulige rammer for å få en billig vegg fin, så er det viktig å tenke litt på farger. Er det noen limit for hvor mange, uten at du skal si sånn, ja aldri mer enn 22, men er det noe vi skal tenke sånn,
Nei, du kan bare tenke hvor stor, altså legg de bildene du vil ha på gulvet foran deg, stuegulvet for eksempel, foran veggen du skal henge deg på, og så prøver du å lage en collage og tenk farger og form, og tenk størrelsen mellom hvert til bildet, at kanskje bare det skal være 3 cm eller 5 cm. Ja, i mellom hver. I mellom hver, og så legg det opp akkurat sånn som du vil gjort det.
Og så tar du et foto av det, og så ser du opp mot veggen hvordan det kommer til å bli. Dette synes jeg var et såkalt profftips. Ja, det er skikkelig profftips, det må jeg si. Ja, det er det faktisk. Og så lurte jeg på, mens du satt og snakket om det, så kom jeg på en ting jeg også lurer på. Kan bildeveggen på en måte...
bli litt til mens man lever? Ja. Min bildevegg bare vokser utover. Ja, litt opp for det. Det er jo litt ordentlig at du liksom har et sted hvor du faktisk kan, vet du hva, dette vil jeg ha opp, og så går det på en måte inn i. Den kan bli så stor, og den kan også bli mindre. Jeg minsker, jeg gjør den større og mindre. Jeg blir lei av ting, henger opp, tar ned. Så en bildevegg,
bør nesten være levende at du forandrer etter, kanskje etter årstid jeg er jo sånn på vinteren så har jeg litt andre ting enn jeg har på sommeren Du er jo alltid god på det der med jeg føler ingenting står stille i den leiligheten du bor i Tone det skal nesten føles litt manisk jeg kan bare røpe at her er ting aldri det samme når jeg kommer inn døra
Det er jo for de få veldig interesserte. Ja, jeg ser det. Men det funker jo. Ja, det gjør det. Og du har sagt at det er en øvelse, så du øver jo og øver. Jeg øver og øver, og så er det de samme tingene jeg bruker. Jeg bare flytter de rundt til huset, så de bildene som er i stua nå, de hang borti gangen her, eller på gjesterommet, eller på soverommet mitt forrige uke. Sånn er det. Det synes jeg ...
også er et innsidetips, Tone, fordi der er jeg gammeldags. Altså, jeg har liksom tenkt sånn, dette hører til deg, det hører til deg, og så er det jo klart at det gjør du jo ikke. Det er jo bare i mitt hodet, det. Ja, det er det. Så hvis man har, det er også et sånn oppsummerende tips, egentlig, at hvis du har liksom dette hører til deg,
på soverommet, og der skal det forbli for evig tid, kanskje du gir det motivet og det objektet et nytt liv et helt annet sted. Ja, der er jo du god. Og det tror jeg er så viktig. Når du skal lage en bildevegg, så gå rundt i huset ditt og plukk og se, eller se i skapet. Ofte legger man bort ting. Man har bilder gjemt rundt omkring, og så er det kanskje bare en stygg ramme, eller en grunn til at du ikke er hengt opp. Samle alle sammen når du skal lage en bildevegg, og så ser du. Må alt være rammet inn? Nei!
Nei, nei, nei, nei. Sånn som på den ene veggen, det maleriet jeg snakket om som jeg kjøpte på Blomkvist, det hadde bare en stygg ramme jeg bare tok av ramma og henger bildet opp uten ramme. Bildes her kommer mye sterkere fram. Dette maleriet som er sånn landskapsmaleri, det blir mye sterkere uten ramme. Ja, og mer sånn, hva skal man si, mer sånn
interessant, fordi man strever litt med å plassere det nesten, fordi den rammen er jo ofte sånn, på en måte tidstypisk ofte fra den perioden det er rammet inn, så det kan gi en veldig sånn, enten
Et feil inntrykk. Ja, et man tenker over det, så vil du på en måte sette den i en setting ut fra rammen. Når du flippet av den rammetone, så synes jeg det ble sånn, hva er dette? Er det gammelt? Er det nytt? Jeg fadder meg uansett noe, jeg stopper opp ved det. Ja, det er jeg så glad for. Det er et nydelig tips som jeg definitivt skal inkorporere i mitt eget liv, for jeg også kan jo være litt sånn
auksjonsjunkie, eller fin.no, og det der med rammer, at jeg har på å si det er å skue hunden på hårene i mange sammenhenger, og se for mye på rammer. Ja, og jeg har litt sånn, rammebutikken min, det gyllene snitt som ligger her på Frogner, jeg elsker den butikken, jeg har brukt den i så mange år, og jeg går dit og diskuterer og snakker med den, og jeg skal ha rammer som regel, så tar jeg helt enkle, pleiene rammer med måten de rammer de inn på, skal det være liggende, skal det være...
Det er så mange måter. Så bruk fagfolk når du skal ramme inn bilder. Hvis du skal ramme inn noe av betydning. Ja, betydning.
bilder av barna dine, gjør det ordentlig godt til et rammeverste og få fagfolk til å gjøre det. Det blir så mye finere, og det er ofte sånn klassisk varige. Og det beskytter ofte, selvfølgelig, let's face it, altså riktig kvalitetsglas, alt dette er jo en helt annen liga. Det beskytter jo det som er inni. Jeg bruker bare museumsglas for eksempel, når jeg rammer inn store fotobilder. Jeg bruker kun museumsglas, fordi det gir ikke det skarpe gjenskinnet.
Så det er også veldig viktig å tenke på
når man skal ramme inn bilder. Bruk fagfolk. Kan jeg spørre om en ting angående bildeveggens, hva skal man si, geometri? Skal det være ett bilde på en måte i topp, eller skal vi ha en sånn felles, her er alt lov, vil du si? Ja, altså jeg liker jo å begynne med det store. Veldig mange nå i dag, de bruker frame-TV-en som starten, eller det største bildet skal du begynne med. Begynn med det største bildet. Ikke plassere det helt i midten heller, jeg gjør jo ikke det da. Frame er avlangt, så det blir ofte i midten, men jeg liker å...
aldri å ta det store i midten. Jeg tar det alltid litt til venstre eller til høyre. Det gir en et overraskende når du kommer inn i rommet, så er det noe som er litt mer spennende, det er litt mer interessant å se på bildeveggen når det ikke er midtstilt. Er det en slags stjerneformasjon? Er det litt sånn at man har et høyde, og så er det litt ut i bredden og så litt ned igjen? Ikke helt firkantet? Du kan også ha alt
på linje, ikke sant? Du kan ha alt sånn at alle rammene henger på lik linje, det er hvor ramma slutter nederst, sånn at du da har en linje
Det kan du gjøre, eller du kan bygge deg oppover i en oval form for eksempel. Det finnes uendelig mange variasjoner. Det er bare å google, det er så mange fine bildevegger. Men tenk mellomrommet mellom hvert bilde. Ikke ta for stor plass mellom der, da blir det litt kjedelig. Det kan henge ganske tett for å være litt tøft. Da får du på en måte følelsen av at dette er da du får den helhetlige følelsen. At dette er en bildevegg som er...
er en bildevegg. Og så tenk lavt. Du må, bildeveggen skal henge lavt. Bygg nedover og ikke i høyden. Tone, jeg synes det var jeg har fått fornyet tro på bildeveggen som et univers jeg skal gi vel løs på. Jeg mener det, helt seriøst. Jeg gleder meg. Og det skal bli personlig, gøy, og jeg skal bygge ikke for høyt, og heller nedover. It's on!
Neste punkt, Tone, og det siste, det har vi kalt kunst på budsjett. Det universet der er jo enormt, let's face it, og det er jo, jeg har holdt på å si, hva er kunst og hva er budsjettvennlig? Her går vi brett ut, men vi har tenkt at vi er litt forbi, når du på en måte ikke er på ren plakat-
Jo, noe kan være plakat, men vi skal også tipse om litt mer signerte eksemplarer og så videre. Men ikke helt ... Ikke det aller dyreste, ikke 100 000 kroner for et bilde. Nei, vi hører på andre podder, det er ikke vår podd, og Tone, du er jo innimellom i det segmentet. Du er på et helt annet nivå enn meg på kunstfaglig, men vi har allikevel sauset sammen litt tips og triks, også jeg da, for her kommer jeg litt inn nå for å si det.
Ja. Siden jeg er såpass ufaglært som jeg er, så har jeg jo liksom rundet... Du har et par skikkelig fine tips. Nei, jeg har rundet internett mange en gang i jakt etter kule ting å ha på veggen. Men...
Tone, hva synes du man skal tenke på? Har du noen? Jeg har noen gode tips. Ikke kjøp alt fra en butikk. En av mine favoritter er jo Postfree.com. De har kjempe, ikke bare fine rammer, men det er også fine poster. Og det er på veldig budsjettvennlig. Det er veldig budsjettvennlig. Sunniva Rickardsen, norske kjempeflink. Hun er også veldig, det koster 400 kroner for en plakat. Er det illustrasjoner, eller foto? Illustrasjoner. Du kan ikke kjøpe...
Alle fra Sunniva, fordi det blir for likt. Det blir ikke fint, men du kan kjøpe to eller tre fra henne, og så kan du kombinere. Yellow Corner har en nydelig fotokunst. De har så masse fint. De er litt dyrere.
Men veldig flotte bilder. Ja, og det er licensiert kunst. Det er ordentlig kunst, altså. Så det er fra et par tusen oppover. Du får et kjempefint bilde for ti tusen. Man trenger litt dyre ting. Man kan ikke bare ha poster. Man må kombinere med litt dyrt også. Hvis man er i det segmentet hvor man har muligheten til det, så er jo dette kanskje å foretrekke framfor et interiørobjekt. Ja.
Så det synes jeg er veldig bra. Og så har jeg noen som er litt dyrere. Jeg har Marte Bjørndal som er på Gallery TM51. Jeg elsker Marte Bjørndal. Jeg har et bilde av henne hjemme som er som en sånn collage. Hun er så flink. Det er litt dyrere. Det er ordentlig kunst. Det er rålekkert. Bjørndal.
Vi har Edvarda, jeg er jo så glad i kunst, jeg har så mange jeg har lyst til å ramse opp. Edvarda har jeg sett, og hun har jeg sett på Instagramen din. Ja, hun er kjempefin på Instagram, hun har så mange fine bilder, de er fargerike, og det er så deilig. Et helt eget uttrykk. Helt eget uttrykk. Kristine Hasseløy, jeg digger henne også, jeg har masse fine bilder av henne. Der får du veldig moderne kunst. Du har Gallerie Semmingsen.
De har så mange bra norske kunstnere i stalen sin. Tone, kan du tipse om noe av dette på Instagram? Ja, det kan jeg, for jeg har ikke lyst til å si så mange flere navn, men det holder sikkert. Jeg bare minner lytterne om at vi legger ut litt nøkkelinformasjon på interiørrådet på Instagram, og det er interiørrådet.
underscore råde med to ar. Ja, jeg skal legge ut noe der, ja. Der skal Tone legge ut noe snakkes fra denne episoden, for her er det mye visuelle tips og et stort tema. Skal jeg ta mine favoritter, eller? Ja, du har så fine favoritter. Jeg legger meg på en måte litt, jeg kommer med litt sånn, hva skal jeg si,
Jeg kommer med litt sånn internettvennlige ting. Hvis du ikke har oppdaget Etsy.com enda, eller vært på Etsy og tenkt sånn, dette rabbit-hålet av drit orker jeg ikke å gå inn i, ikke gi opp. Jeg har funnet mye kult der, og hvis vi holder oss til tema bildevegg, så er det en gyllen mulighet til å finne originalposter. Det er jo ting som har blitt veldig populært, altså
som for eksempel botaniske illustrasjoner eller kunstplakater fra utstillinger fra lenge siden. Veldig mange kjøper disse tingene, men det er bare sånn opptrykk som koster 150 kroner. Det er jo litt kult med Luciana-utstillingen fra 1972, som er original. Den koster kanskje et par tusen, men det finnes og ser mye kule ut.
Bare nå, Dikken, bare nå vil jeg løpe inn på den siden og se og kjøpe. Og her kommer søketipset, for da kan du egentlig google hvis det er kunstnere du er interessert i, som kanskje har hatt utstillinger hvor plakaten er et kunststykke i seg selv. Altså, Luciana har jo hatt masse sånne ikoniske plakater, og de får du ofte kjøpt
i museumshoppen i sånne opptrykk, som er veldig merkelig. Men da har du kanskje sett noen motiver. Hvis du søker på Etsy, så søk original poster, art poster, og så kunstnernavnet ditt, kunstnernavnet du søker etter, så vil du i hvert fall få relevante treff, og så begynner du å kikke litt der. Jeg har...
Gjort noen fine kjøp der fra noen butikker i Berlin, som har mye der ute. Og danske, og ja, du får fra hele verden egentlig. Kunne hatt en egen episode om etter, men ja. Ja, det tror jeg også. I tillegg så får du det vi to savner, ikke sant? For når vi ser mange bildevegger, så er det en type posteret. Her får du den personligheten som du trenger, og den variasjonen. Ja, og jeg har også funnet, som jeg synes er...
som jeg liksom bare måtte kjøpe for jeg synes de var så vakre det er da originale illustrasjoner sånne botaniske illustrasjoner fra fra bøker eller sånne plakater du vet sånn som har hengt på ekte tyske skoler med sånn dissekerte epler noen er litt lei av det men det som i hvert fall er kult er at de er ekte
Og da må jeg bare skite i indikken. Ja, gjør det. Det er en sånn supertrend. Det kommer vi til å se masse av fremover. Så det her er jo bare, altså, hallo, spot on. Nettopp. Ja, og da er det rett og slett, nøkkelordene er original, vintage og poster. Altså, da ville jeg tatt botanical poster for eksempel. Det er kjempebra.
Det er superlett å finne fram til gode leverandører. For de som ikke vet hva Etsy er, så er det små uavhengige butikker som ofte har et lite utsalg i Berlin, men de er også på Etsy. Så det er en måte å komme inn i de bittesmå butikkene og kunsthandlerne som finnes der ute via internett. Så det synes jeg faktisk er et godt tips. Ikke gi deg, liksom. Å narrow it down, så finner du gull etter hvert.
Eller så har jeg et annet tips som er å følge, jeg følger en del kunstnere fra inn- og utlandet på Instagram, og der er det jo selvfølgelig mye som er utenfor mitt budsjett, men det som er litt stas er at innimellom så har de noen limiterte trykk, eller at de trykker opp, altså det kan være silketrykk, eller
eller limiterte editions med noen av de motivene man liker best. Og det er jo en liten mulighet til å få en smakebitt av. Det er trykt på kjempefint papir, det er signert, det er i begrenset opplag.
Da har jeg kjøpt ting fra 2-3 tusen til opp til 7 tusen har jeg vel kanskje betalt, men det føles som et lite kupp. Så herlig! Ja, en av de jeg føler er, hun heter Heather Chontos tror jeg det uttales. Den liker jeg godt altså. Ja, hun har du følt også, og det er verdt å sjekke ut på Instagram med Heather Chontos. Der ser du på en måte det fargerike...
Farger ikke er gud, så fattige ord jeg har nå. Men det er ganske sånn organiske former. Det er helt fantastiske bilder. Det er fyrverkeri av kombinasjoner som jeg tror mange vil oppleve som veldig appellerende. Så kan man si at det er kanskje for appellerende, men jeg liker det. Der har jeg hatt muligheten til å kjøpe et trykk. Og så er det en som heter Caroline Walls, som også kan søke seg på Instagram. Hun er fra Australia.
Der har jeg kjøpt to silketrykk som jeg synes er kjempefine. Det er på en måte... De er litt organiske, veldig rolig. De ser litt ut som på en måte kanskje noen former av gravid mage og slasj en annen kvinne. Hun er lesbisk, men det er veldig sånn... Å, det er i sånn beige mørkeblokk. Delikat, vakkert. Jeg var rammet til min i en sånn lys, jeg er ikke rammet. Jeg synes det ble dødsfint. Det er to som hører ved siden av hverandre. Eller?
Ellers er jo Ole Brodersen, som jeg er stor fan av, han er jo ikke egentlig en budsjettvennlig type i den forstand. Han er en veldig anerkjent fotokunstner fra Lyngør her i vårt eget land. Men han har innimellom noen sånne rimelige, hvor han trykker opp i også et limited opplag.
med prints som ikke ble helt som de skulle, og de er i sånn cirka plakatstørrelse, sånn 50x100 eller 70x100, et typisk sånt format, som koster veldig mye mindre. Altså, jeg lurer på om det er en 1500 kroner eller noe. Men det er altså en liten måte, hvis man ikke har råd til et stort bilde av han, så har man kanskje muligheten til en liten smakebit og ramme inn det pent. Så er det et level opp fra mye annet der ute. Ja, og det er jo
Og det er viktig, altså. Og så støtter man kunstner. Ja, det er bra. Herlighet. Et stort tema, Tone, men jeg synes vi har kommet oss gjennom det. Ja, jeg også. Jeg synes vi har fått sett på veldig mange aspekter med Vildveggene, og mange forskjellige typer, og det at man må blande former. Og det at vi kan bruke internett nå til å finne inspirasjon, lagre og følge med. Og det åpner liksom mange verdener for å fylle på hjemme med ordentlig kule ting. Ja, det blir gøy.
Neste uke, Tone, så stiller vi det åpne spørsmålet om vi kan ha det fint hjemme med barn, hund og en eventuelt rotete partner.
Du har sagt at det går an. Tone sier alltid ja. Ja, men jeg har noen gode tips, ja. Jeg vet hva man skal gjøre. Jeg har opplevd, altså jeg må bare innrømme, jeg har virkelig opplevd det, altså. Så det må du tune inn neste uke. Vi publiserer en ny episode på onsdager, og følg oss på interiørrådet på Instagram. Og der kan du også sende oss en melding med tommel opp, tommel led, eller kanskje et spørsmål som vi kan ta opp. Tusen takk for at du hørte på. Ha det!