11/24/2021

#270 Pengerådets Black Friday-guide

I denne episoden av Pengerådet diskuterer panelet Black Friday, Black Week og om det er et godt tilbud for forbrukerne. De snakker om strategier som butikkene bruker for å tiltrekke kunder, og hvordan man som forbruker kan gjøre de beste kjøpene. Panelet diskuterer også de negative sidene ved Black Friday, som overforbruk og mangel på bærekraft. De diskuterer også hvilke forbrukerrettigheter man har når man kjøper varer på tilbud.

01:55

Kjøpsplaner denne uken? Julegaveplanlegging, elektronikk og kjøkkenutstyr nevnes, med tips om Black Friday-prisfeller og fordeler.

09:31

Netthandel gir mer målrettede kjøp, hindrer impulskjøp og gir bedre mulighet for å sammenligne priser og tilbud.

12:20

Tenk nøye over om du virkelig trenger det du kjøper på Black Friday for å unngå overforbruk og være en bevisst forbruker.

16:03

"Viktig å ta vare på kvitteringen, ha 14 dagers angrerett på nett, og være kritisk til tilbudenes kvalitet og pris."

Transcript

Hei kjære pengerådelytter, snart sveiver vi i gang en ny episode, men før det vil jeg fortelle om et lite førerhjulstilbud. Hvis du tar frem telefonen din nå og skriver pengerådet og sender det til 2030, da får du tre utgaver av magasinet dine penger sendt hjem til deg i postkassen, og selvfølgelig tilgang til dine penger på nett. Det er altså pengerådet, og sender det til 2030. Black Friday er årets største handledag. I år forventer Virka at vi vil legge igjen 3,3 milliarder kroner i butikkene denne siste fredagen i november. Dette er en økning på 25 prosent fra i fjor, men 11 prosent under normalåret 2019. Og som vanlig så fylles avisen opp med reklame for de beste kjøpene, men kan du virkelig vite at du gjør en så god deal som butikkene lokker med? Hva må du sjekke, og hvilke produkter kan du trygt slå til på nå? Samtidig, Virke melder at det er færre butikker som vil være med på årets kjøpfest. Hvorfor vil ikke alle være med på kjøpfesten, og er dette en trend som vil fortsette? Med oss i dag har vi et særdeles kompetent panel. Halger Kvartsein, som vanlig med, men denne gangen på link fra Oslo Øst. Er du blitt pjøsk? Ja, det er det som vi kaller en man-flu, som er noe av det mest alvorlige man kan ha, rett og slett. Og som gjør at jeg ikke er stand til å bevege meg ned til studio. Så her sitter jeg da, og syns synd på meg selv. I ditt kingdom of isolation på Oslo Øst. I studios har vi også invitert med oss to gode kolleger, vil jeg si, i VG's nisjadeling. Niklas Plikk fra Tech og Elise Gullbrandsen fra MinMote. Velkommen skal det være begge to. Tusen takk. Takk, takk. Jeg tenker vi begynner med deg, Halgeir. Selve Black Friday-konseptet, det er jo erstattet med Black Week, og noen ganger så er det salget hele måneden, og noen har vel 20 start på salget for hele måneden. og det ene med det andre, men har du noen kjøpsplaner denne uka? Vi husker jo veldig godt sagan om strykejernet for et par år tilbake. Ja, den er nesten fortrengt. Nei, altså... Ja, jeg har noen forplaner, og det handler mest om en liten planlegging av julegaver. For selv om jeg ikke er blant de flinkeste til å handle det lang tid i forveien, så akkurat nå i denne uka skal jeg kjøpe noen julegaver. Og derfor er det jo også litt dumt å akkurat røpe det her. Men det går vel inn i... Ja, elektronikk-sjangeren. For der er det ganske mange gode tilbud, ser jeg. Og så ved siden av det så skal jeg nok prøve å kjøpe noe kjøkkenutstyr som vi har manglet. Det er blant annet en steikepanne som er så bra lenger, og da har de jo faktisk svært gode tilbud. Jeg husker ikke om det var Gjernhjelm eller noen annen kjente kjede som hadde noen solide rabatter. Så du får litt sånne type ting på... på ting som jeg har tenkt å kjøpe uansett. Og akkurat hvilke gode ting og deal man kan gjøre, det skal vi snakke om litt etterpå, men jeg tenkte vi må ta en liten runde rundt bordet også. Kan det begynne hos deg, Lise? Du er jo fersk boligeier. Har du noen planer om å gjøre noen kjøp denne uka her? Jeg har faktisk allerede kjøpt meg en TV, og det er jo en ting som vi har tenkt at vi trenger i det nye huset. Så det har vi allerede sikret oss på en sånn tidlig Black Week deal. Og så er jeg på utkikk etter noen lamper, og der har jeg sett at man kan gjøre noen gode kjøp på noen skikkelig designklassikere som du hverken kommer til å gå lei, eller som kommer til å dale i pris med det første. Og du da, Niklas? Jeg har kjøpt et par ting. Jeg slo til på en del Philips Hue-tilbud. Det var veldig mange butikker som hadde 20-25% avslag hvis man kjøpte To eller flere, så da ble det to eller flere. Det er gjerne sånn det skal vel også på når Philips Hue kjøper, så tror jeg. Det er jo en dyr vane å legge seg til med disse pærene, så det er jo greit å kunne slå til når prisen er litt lavere enn vanlig i hvert fall. Du, Niklas, du har jo skrevet en lang og god sak på tech.no om alle triksene butikkene bruker for å få meg og deg som kjøper på kroken. hvilke virkemidler er det de bruker? Bruker de noen triks for å få tilbud til å fremstå så bedre som det de er denne uka? Ja, de gjør det, men det er ikke som at de har funnet opp krutter på nytt. Det er jo de samme triksene som vi har sett i årevis. Mange butikker som setter opp prisene på en del av produktene de vet de vil sette på tilbud, så setter de opp prisen i september og oktober, og da kan de skryte av at de har satt ned prisen 50% eller 40%. Ellers er det pakketilbud, akkurat som med Philips Hue, du får tilbud hvis du kjøper to eller tre eller fire Ellers er de litt mer kyniske, hvor de slenger med et produkt på en tilbudsoversikt, mens du får egentlig kanskje bare et gavekort på et ekstra produkt du kjøper i tillegg. Så det er egentlig ikke noe billigere pris på det produktet du faktisk går ut etter, men du får en liten bonus på neste produkt du har lyst å kjøpe. Ja, du har jo tegnet opp et eksempel på en PC, blant annet, som nå er på tilbud. Og som viser seg, hvis du graver litt lenger bak i tallene, så har varene vært mye billigere før. Ja, og det er tilfelle for veldig mange produkter. Og jeg tror kanskje spesielt i år, bare på grunn av koronapandemien, som har satt en stoppe på shipping verden over, og mikrobikereproblemer, så har priserne gått jevnt og trøtt oppover i løpet av året. Og nå når de setter ned prisen, så er det kanskje bare tilbake på 2019-nivå. Så det er ikke nødvendigvis de største tilbudene å slå til på i år. Nei. Hvordan forholder motverden seg til Black Friday, Elisa? Akkurat i motverden er det ganske todelt, er mitt inntrykk. Noen går virkelig all in for å gi de beste rabattene noensinne, mens andre tar avstand og boykotter hele dagen. Og da handler kanskje igjen det om å samle seg noen karma poeng for å være en god og grønn person. en grønn tilbyder til mote og interiør og det hele, og så håper de kanskje at vi handler litt der de ekstra 364-dagene i året. Ja, for dette er den dagen de boykotter. De boykotter ikke resten av... Mitt inntrykk er at mange har lagt Black Friday for hat, for det er en ny tradisjon, kommer fra USA, trenger vi egentlig i det hele tatt. Og så sminker de seg litt med det at, men hos oss er det ikke tilbud, for vi vil bare selge produkter som du kommer til å elske og være glad i uansett. Så her trenger du ikke å få tilbud. Jeg husker et stert minne, men et minne i hvert fall fra når dette konseptet kom til Norge, var jo ansamlingen av mennesker ut på Vestby, på den outletten. Det kan jo hvertfall ikke være smittevernsmessig forsvarlig i år, vil jeg tro. Nei, og så tror jeg at det bildet mange har om å høre om sånn Black Friday deal, at det er på en måte normalen, men det er ikke normalen, det er noen enkeltilfeller og noen sånne megatilbud, som vi ser for eksempel ute på Vestby Outlet, men de fleste butikkene lokker oss jo bare med sånn kanskje 10-20%, og det tenker jeg er egentlig 10-20% tilbud, Hvertfall, kanskje hvis det er noe du skulle hatt, men 10% kan du få året rundt når som helst, så det trenger man ikke å la seg lure av. Det er vel en følge av at det gikk fra Black Friday til Black Week. Hvis du komprimerte alle tilbudene til en dag, så kunne du slå til å ha ganske gode tilbud. Mens nå er det Black Week. Jeg tror ikke butikken har råd til å ha 40-50% på mange produkter en hel uke. Samtidig så slipper vi å løpe på butikken og rive med oss en TV fra hylla. Hva tenker du, Halge, rundt dette her? Jeg er pragmatisk. Dette er at du når du uansett skal kjøpe en vare, at du da velger å utsette det litt til denne uka. Å gjøre det da er jo for så vidt... og pengesmart. Og ikke minst å handle noen julegaver nå, og slå du på en måte to fly i en smekke. Du har jo en litt bedre tid på deg, og det er ikke så mye folk i butikken som det er lenger ute i desember, hvis du skal fysisk handle. Og dessuten så får du det til en lavere pris, enten hvis det er en fast rabatt på alle varer, 20-25%, det er jo noen kjeder som kjører, eller spesielt hvis det er akkurat ett produkt som du har tenkt å kjøpe uansett. Det som jo er generelt farlig i anfallstegn er jo det å gå litt til et kjøpesenter eller til en butikk uten en plan, for da kan du lett bli lokket til å kjøpe ting som absolutt ikke er på tilbud. Og rasker mer i både det ene og det andre, så blir ikke dette noe sånn, det blir ikke så veldig lønnsomt for deg i hvert fall. Ja, det stemmer jo, og hvertfall litt overens med en undersøke Polstad, tror jeg, hvor det var for Storbrann, hvor det var jo til halvparten av befolkningen ikke bruker å finne noen god kupp på Black Friday, mens en av fire handler da impulsivt på Black Friday. Det blir en sånn masse sugesjon egentlig, at nå er det på tilbud, nå må jeg ut og bare dra kortet. Ja, det var jo ganske fint. at så mye av disse produktene er lagt ut på nett, for da kan det jo være mye mer målrettet. Dette ser jo blant annet Oda, bare for å ta en litt parallell nå, altså gamle kolonial, at folk når de handler på mat for eksempel på nett, så gjør de det kanskje litt mer fornuftig, altså de handler mindre for eksempel godteri, mindre av disse varene som ofte befinner seg rett i nærheten av de gammeldags kassene når de handler alt på PC-en eller mobilen sin. Og du får litt av den samme strukturen også når du skal handle på Black Friday på nett, at du Du rasker ikke med deg alt mulig rart når du er inne og ser på hva som er, men du er mer målrettet. Så det er også et godt tips hvis du har litt problemer med impulskontroll og sånt, at du ikke nødvendigvis går ut fysisk, og det er jo smittevernmessig også ganske fornuftig å ikke gå ut fysisk på kjøpesenter eller butikker, men å gjøre mest mulig på nett da. Og i motsetning til hvis man går noen år tilbake, så har du fått en del gode hjelpemidler, i hvert fall for å kunne sjekke om ting er på tilbud. Og jeg tenker ikke så, hvordan kan man rett og slett sjekke at det er et godt tilbud, det du får presentert foran deg? Det er jo kanskje spesielt enkelt hvis du handler på nett, da du blir litt litt lenger fra den gode sjekken hvis du står ute på kjøpesenteret og ser gode priser og valgt, eller det du tror er gode priser. Men hvis du er på nett, så er jo den enkleste måten å gå til en prissammenligningstjeneste, enten det er prisguiden eller prisjakt, og søke opp produktet du vil kjøpe, se hvor det er billigst pris, og se ikke minst på prisutviklingen av prishistorikken Fordi selv om prisen har blitt satt ned i tusenlappen siste uka, så kan det fortsatt hende at den har vært enda billigere før. Og det betyr enten at du kan vente, eller at du ikke nødvendigvis må slå til akkurat der og da. Så siden du nevnte prisakt, så må jeg skyte inn at det også er et skipseddeidselskap som... som VG, som vi er en del av, og hva er det som vi skriver? At ansatte i VG, min mote, tech.no, alle sammen, kan eie aksjer i Skipsted. Så har vi den unna gjort. Gå på prisjakt, prisguiden, sjekk historikken til produktene. Jeg føler det er ganske mange, for hvertfall min del så har det blitt en del av kjøpsvanen min, jeg skal kjøpe et eller annet, så jeg må jo inn og sjekke det på prisakt. Er det sånn for deg også? Jeg får helt noe av når jeg går i vanlig butikk og ser 40, 50, 60, 70% overalt. Jeg hadde jo tenkt at alt var på supertilbud, men Jeg tør nesten ikke å kjøpe noe i vanlige butikker. Jeg må, jeg vil behandle online, for det er det eneste, da kan jeg dobbeltsjekke prisene. Det er kanskje ikke så mye, man handler jo om veldig mye klær og sånt også online da, men det er jo kanskje litt vanskeligere der enn det er kanskje for elektronikk da, fordi du hver kjede har forskjellige klær eller forskjellige merker og sånne ting? Ja, det er kanskje litt vanskeligere når det gjelder klær fra kjedebutikkene, men hvis du skal handle deg merkeklær eller designklassikere, innformøbler, interiør, lamper og så videre, så finnes det jo de samme tjenestene også her. Men det som man kanskje skal tenke litt ekstra på når det kommer til klær, så er det det der vi trenger, vil ha, må ha. Må du egentlig ha det? Eller trenger du det faktisk, eller er det noe du ønsker deg? For det er jo kanskje nettopp det her som gjør at motebransjen er veldig delt og skeptisk til Black Friday, er overforbruket. Vi kjøper ting vi ikke trenger, og det er hverken bra for oss, eller planeten, eller lommeboka. Så kanskje man skal rett og slett tenke seg om en ekstra gang. Jeg tror det er mitt beste tips til Black Friday shopping når du kommer til klær. Er dette her noe du kjøper fordi du blir lokket av noen blinkende prislapper? Eller er det noe som du tenker at dette trenger faktisk? Vi skal snakke litt mer om den mer kritiske delen av Black Friday litt senere. Men, Halger, når det handler om Black Friday, Black Week, Black det ene eller det andre, så har du jo fortsatt en god del rettigheter som forbruker. Ja, det som er viktig er jo at du har de samme rettighetene, altså forbrukerrettighetene på Black Friday eller Black Week, eller generelt når en var nedsatt. som når en kjøper tø full pris. Jeg vet at folk ofte blir fortalt at de ikke kan klage på feil, at de ikke har de samme forbrukerrettighetene når de kjøper noe på salg, men det er altså ikke riktig. Du har rett til å klage inntil fem år, avhengig av hvor lenge tilbudsvaret er ment å være. Det er litt viktig. Men det må skille også litt mellom klage på feil og For eksempel den retten enkelte kjeder butikker har innført når det gjelder å levere tilbake et produkt fordi du er misfornøyd. Altså, rett og slett fordi at du ikke synes at de var så gode som du hadde håpt. La oss si at du kjøper et par med joggeskoer, og en del kjeder har jo sånn, i hvert fall 30 dager, noen har kanskje enda lenger, garanti, sånn fornøyd garanti, som betyr at du da kan levere de tilbake selv om du har brukt de i 29 dager. Så det kan det jo være, hvis dette er en nedsatt vare, at de gjør oppmerksom på at ikke akkurat den garantien gjelder. Og det er jo en garanti som butikken har innført i tillegg til de mer lovmessige garantiene som de sier er nødt til å helle. Så der kan det jo være at når du kjøper med salg, at du ikke har de samme. sammen med garantiene. Men ellers så har du jo det, og på veldig feil og så videre. Bare husk å spare på kvitteringer, det er lurt. Generelt så er det jo sånn at mange butikker kjører til dem. De kan jo nå sende deg kvitteringen på P-post. Det kan være smart. Noen setter det som krav at du er med i en medlemsklubb, og det er litt stress, men det å få kvitteringer på P-post, det er er veldig greit. Men ta vare på den. Du er ikke helt ute og kjøre i alle butikker, selv om du ikke klarer å finne tilbake på kvitteringen. Fordi at hvis du går tilbake på bankutskrifter for eksempel, og ser når du betalte denne varen, så kan du i enkelte butikker, hvis du er i den fysiske butikken du altså kjøpte denne varen i, så kan de gå tilbake i kassasystemet og finne faktisk kvitteringen. finne ditt kjøp, men det beste er uansett å ta vare på kvitteringen. Kjøper du vare og tjenester på nett, så kan du alltid angre deg, uansett hvor godt tilbudet er, og det har du 14 dager på deg etter du har fått vare, eller etter at du har fått informasjon om tjenesten, hvis du har kjøpt en tjeneste, og har ikke fått noen opplysning om den angre retten, så kan du ha faktisk denne type angre rett inntil ett år ifølge loven, altså hvis du ikke har fått den opplysningen på forhånd om angre retten. Som vi nevnte innledningsvis, det er ganske vi teppebomber selv rett og slett av reklame og annonser for de beste tilbudene gjennom hele uka og det er jo veldig mange gode tilbud men så er det også som du har sagt tidligere Niklas, det er jo mange dårlige tilbud eller de kanskje løfter frem dårlige produkter som de kjører tilbud på. Hva mener du da? Dere i tech legger jo ut en sak hver eneste dag om de beste kjøpene hva synes du er de beste kjøpene akkurat der ute nå? Det er jo en del gode tilbud, ja, men det er også ganske mye dårlig. Jeg kan ikke gi en slags totalpakke med kjøp TV nå, fordi alle TV-er er definitivt ikke på gode tilbud. Men det er noen gode TV-er på tilbud, og det er kanskje TV og lyd, altså høytalere og headset vi har sett en del gode tilbud på. Og for eksempel Samsung The Frame-TVen er veldig populær. Den har vært populær på de fleste Black Week tidligere. Her ser du, det er mitt Black Friday-tilbud, Kup. Ja, nettopp. Fantøy på teken. Jeg ble i hvert fall inspirert. Ja, det er godt. Den har vært på tilbud tidligere i år, og er det nå også gjennom hele uka. Og det er faktisk et godt tilbud. De setter jo ned prisen med 10-15 000 på en TV-serie. Og det sier kanskje noe om førprisen nå, at den egentlig ikke er så reell, men man burde i hvert fall vente til Black Week. Hvis du sitter og ønsker deg en TV, så er det nå du burde kjøpe den. Så det er innenfor, men det er elektronikk da, først og fremst, som dere har fokus på, og det er en ny sak dere skrur sammen hver dag, eller? Som man kan se oversikten over de gode kjøpene? Ja, vi sammenligner tilbudene og ser på prisnedgangen, ser på prisestyrken, og så ser vi det opp mot... våre tester da, og si om det faktisk er et godt produkt som er på en god pris, og da legger vi den på lista. Så det er ikke bare at det er billig, det må være et godt produkt også? Ja, det stemmer. Du har jo sagt at det er... Du har sett noen gode interiøretips i hvert fall, interiøresalg, noen du vil trekke fram? Altså på interiør, det kan jo være ganske dyrt. Hvis man har lyst til å ikke handle hos de aller største møbelvarehusene, så kan interiør koste deg en god del, og da har plutselig de 20-25 prosentene ganske mye å si. Så hvis du er på utkikk etter noen særlig designklassikere møbler du vet du kommer til å være glad i mange år fremover, som koster litt, og det gjelder også lamper, så kan det være noen gode kjøp nå med kanskje mellom 20 og 40 prosent. Men en annen ting i denne motebransjeverden som man kan gjøre noe god å kjøpe på nå, det er kosmetikk, og da sånn sjampoer og sånne badegreier. Der kan man gjøre noe god å kjøpe med rundt 40 prosent. Og det er forbruksvarer som du vel like gjerne kan kjøpe nå på tilbud som om to uker på full pris. Vi nevnte jo også at det er en del butikker som tar rett og slett aktiv avstand fra Black Friday-prisene. Jeg tenkte jeg skulle bare kaste ut et spørsmål. Hva tror dere er årsaken til akkurat det? Jeg tror helt klart at det er en trend. At det viser at vi tar ansvar. Vi er en bærekraftig kjede du kan stole på. Hos oss oppfordrer vi ikke til overforbruk. Og at det rett og slett gir noen sånn. God følelsepoeng da. Karma-kontoen fylles bare sakk. Rett og slett. Jeg tror det er derfor. Hva tror du, Hallger, er årsaken til at det er såpass mange som har sagt at de ikke skal gjøre det? Jeg ser at andelen av kjedebutikker har gått fra 74 til 64 prosent av de som skal være med. Og fritstående butikker, så er det da 28 prosent. av butikker som har planer om å være med på Black Week-kjøret. Ja, av noen butikker så handler jo dette om en strategi som de har valgt forresten av vår også. Altså de andre 364 dagen eller de andre 51 ukene. Mens for enkelt, som Elisa sier, så er det snakk om å markere og kanskje grønnvaske seg den ene dagen eller den ene uka. Så jeg tror vi må skille litt her på om dette er et... kalle det litt mer som markedsstønt, eller om dette er noe som går inn i hele kjeden, eller butikken, eller bedriftens strategi. Og det har jo en del også, må jeg si, kjederbutikker endret seg de siste årene og valgt bærekraft på en måte som ikke bare er noe de bringer frem i talene sine, men også som i hele forretningsstrategien, og velge å ta i bruk andre leverandører, andre fabrikker, og så videre. Så så pass litt på, holdt opp å si at du ikke er bare en butikk som bare gjør dette for images en del. Ja, for du får jo litt gratis drahjelp av alle de andre annonsene, alle annonsekronene som brukes også, hvis du da klarer å profilere din egen butikk som noe langt vakrere og finere og grønnere enn det det egentlig er, så gå inn og sjekk rett og slett hvordan de oppfører seg resten av året, er det det du sier? Ja. Tror dere det er spesielt at det er de små lokale butikkene, som frittstående butikkene, som ikke makter å være med på dette priskjøret her? Ja, det er en del av de som rett og slett tidligere har sagt at det å drive en liten butikk i Norge, det er ikke big business. Det drives jo tusenvis av små og nære butikker innenfor både mot interiør og så videre, og hvis særlig det ikke er teknyttet et innkjøpssamarbeid eller en kjede, så er det litt sånn du lever med noen fryktelig skarpe marginer. Så de har rett og slett, for noen handler det rett og slett om de ikke har råd til dette. De har ikke råd til å være med på dette kjøret, og de har ikke råd til at et stor del av varer sortimentet skal gå ut til kanskje 25-30%. Så de protesterer rett og slett fordi at de opplever at Black Friday og Black Week til en viss grad tar vekk den lille marginen som de i utgangspunktet hadde. Så mens de større kjedene kan i forhold bedre forstand, altså til en viss grad dele dette med leverandørene sine. Det er vanskeligere for de små butikkene å gjøre da. Jeg skal dra frem noen flere tal fra den undersøkelsen. En annen som Black Friday undersøkelseopinjonen har gjort for prisjakt. Der svarer nesten anvær deltaker, 46 prosent, at de ville støttet et lovforslag som forbyr Black Friday. Hvor reelt tror du det er, Lise, i virkeligheten? Jeg tror at det er veldig lett å si når du svarer på en sånn undersøkelse, og så sitter du der da, enten foran PC-en din eller du går forbi et godt tilbud og tenker, en sånn skulle jeg hatt. Og nå var den hjemme på tilbudet, og jeg kjøper. Vil du støtte det, Hallgeir? Et sånt forbud mot Black Friday? Nei, overhovedet ikke. Jeg skal ikke drive forbi alt jeg ikke liker. Før vi vet ordet, så skal vi forbi Halloween også, og så er vi i gang. Det har jo vært i diskusjon også i enda lengre tid om man ikke skal forbi for eksempel forbrukslån, kreditkort, den type finansprodukter som ofte, eller en del, ikke klarer å håndtere, men det er ikke noen klarer å håndtere, det betyr ikke at alle skal nekte å ta det. Og for eksempel sånne usikre lån er et gode, mener jeg, for svært mange som ikke har pant å tilby, at noen ikke klarer å å bruke det fornuftig. Det kan ikke føre til at alle skal nektes. Så må han heller regulere dette på en god måte, og det er jo nettopp det som er blitt gjort, i hvert fall i større grad de siste fem årene med for eksempel forbrukskreditkort. En har jo også kjøpslov og så videre som ivaretar folk når det gjelder for eksempel Black Friday, som ikke gjør noe. som ikke gjør ufornuftige kjøp, eller tror at den ikke skal få lov til å klage på det kjøpen har, så kan de gjerne regulere, men ikke forbi, tenker jeg. Fin avslutning på podcasten, Niklas og Elise, tusen takk for at dere kom i studio, og takk til deg også, Halge. God bedring. Takk. Vi skal jo ikke ta lett på Pjuskett, men vi satser på at du er på beina igjen til neste uke. Guru Mjeltvik Halvorsen har vært produsent, og jeg heter Andreas Fredriksen, og så er vi tilbake igjen om en ukes tid. På dinepenger.no får du de beste rådene. I våre nettmøter kan du stille de spørsmålene som du lurer på om din privatekonomi.

Mentioned in the episode

Black Friday 

En dag med store salg i butikkene, spesielt i USA, men nå også i Norge.

Overforbruk 

Når folk kjøper mer enn de trenger, ofte på grunn av tilbud.

Pjuskett 

En sykdom som Halgeir har og som hindrer han fra å komme til studio.

VG 

En norsk avis som eier Tech.no og MinMote.

Tech.no 

En nettside som skriver om teknologi og Black Friday-tilbud.

MinMote 

En nettside om mote og interiør.

Philips Hue 

Et merke for smarte lyspærer som var på tilbud under Black Friday.

Samsung The Frame 

En TV som er populær og har vært på tilbud under Black Friday.

Prisjakt 

En nettside for prissammenligning av produkter.

Prisguiden 

En annen nettside for prissammenligning av produkter.

Oda 

En nettbutikk for matvarer.

Kolonial 

Et tidligere navn for Oda.

Vestby Outlet 

Et outlet-senter utenfor Oslo med mange butikker.

Gjernhjelm 

En kjedebutikk som selger kjøkkenutstyr.

Virke 

En organisasjon som representerer norske bedrifter.

Dine Penger 

En podcast og et magasin som gir råd om personlig økonomi.

Pengerådet 

En podcast som gir råd om personlig økonomi, som er en del av Dine Penger.

Skipsted 

Et selskap som eier VG.

Black Week 

En periode med salg som varer lengre enn Black Friday, som er hele uka.

Halloween 

En amerikansk feiring som har blitt mer populær også i Norge.

Forbrukslån 

Lån som ikke er sikret med pant.

Kredittkort 

Et kort som gir deg mulighet til å handle på kreditt.

Guru Mjeltvik Halvorsen 

Produsent av Pengerådet-podcasten.

Andreas Fredriksen 

Programleder for Pengerådet-podcasten.

P-post 

En tjeneste for å sende kvitteringer elektronisk.

koronapandemien 

En pandemi som startet i 2019 og har påvirket prisen på varer.

mikrobikereproblemer 

En mangel på små komponenter som brukes i elektronikk.

motebransjen 

Industrien som produserer og selger klær og mote.

Participants

Paneldeltaker

Halgeir Kvartsein

Paneldeltaker

Elise Guldbrandsen

Paneldeltaker

Niklas Plikk

Programleder

Andreas Fredriksen

Sponsors

Dine Penger

Similar

Loading