Forsikringer er noe av det dyreste du bruker pengene dine på. Det betyr også at du kan spare mye penger på å få ned prisen på forsikringene dine. Vi forteller deg hvordan. Pengerådet er laget av Dinepenger og VG. Vi gir våre abonnenter smarte, ærlige råd om økonomi hver dag på dinepenger.no. Har du lyst til å prøve? Send en sms med pengerådet til 2030 og få tre måneder til bare 99 kroner.
Før hadde vi givet løs på alle disse rådene, så tenkte jeg at du kan gi våre lyttere fasit på hvilke forsikringer man må ha, hvilke du bør ha, hvilke du kan vurdere, og hvilke du rett og slett kan droppe. Ja.
Det er lettest å si hvilke man absolutt må ha. Da begynner vi med ansvarsforsikring for bil. Den må du ha, du er lovpålagt å ha det for å kjøre på norske veier. Sånn at den kommer ikke utenom. Det har vært en del biler som har kjørt uten ansvarsforsikring.
i de senere årene, og det er jo en enorm fare for både andres og den egen økonomi, ikke minst, fordi at hvis du kolliderer og du påfører noen andre en skade, i verste fall som gjør at de for eksempel blir uføre, så vil jo de som er blitt skadelidende kunne få erstatninger fra forsikringspoolen, altså fra forsikringsselskapene sitt eget organ. Ikke fra ditt
ikke fra din manglende forsikring. Så de får pengene. Men det som skjer da er at det blir et regresskrav mot deg, så du må betale den summen og den erstatningen. Og der er det ikke noe, kjære mor. Til forskjell fra andre typer kreditorer, du kanskje har banker, strømselskap og så videre, hvis du kommer i en situasjon der du ikke klarer å betjene dette,
så kan du jo prøve å få en deal med de. Men det er vanskelig når du får et sånt riketskrav. Det blir i verste fall liggende med deg i forhold
i alle år, og gjør deg til en jævlig slave for resten av livet. Ja, for en ting er det hvis det er skade på bil, men det kan skade på person, og det kan jo bli for et titalls millioner kroner. Det kan etterpå det. Så derfor er det en ekstremt dum ting å droppe en ansvarsforsikring for bil. Så kjører du bil uten ansvarsforsikring, parkerer den bilen med en gang. Og egentlig så må det også avskilte den for at dette skal være innenfor hvis du ikke skal ha en forsikring på den.
Når det gjelder de andre, innbordforsikring, boligforsikring, er naturlig å ha hvis du eier din egen bolig. Du kan selvfølgelig være selv og sår en dør der, men for de fleste, så du kan tenke deg at hvis boligen din brenner ned, Andreas, så er det jo også ganske mange millioner du eventuelt må ut med av egen lomme for å bygge opp igjen dette. Så det er jo også en no-brainer. Og så er det uførforsikring, mener jeg, som veldig mange mangler, men egentlig alle bør ha
I alle fall de som ikke har dette fra før av. Og så tenker du kanskje, jo jo, men har ikke vi noe sånt gjennom folketrykten? Jo, det har vi. Vi har en ufør pensjon. Hvis du skal bli ufør i morgen, så får du en ufør pensjon fra staten. Men den er ikke så veldig høy, og fallet blir jo høyere jo mer du i utgangspunktet tjener. Og hvis du tjener 7, 8, 900 000, så er det jo en stor reduksjon i inntekt.
Kanskje halvparten du må leve av hvis du blir ufør. Hvis du bare skal basere deg for det folketrykten. Så derfor må man først sjekke om man har en sånn dekning fra arbeidsgiver. Det er ikke så mange arbeidsgiver som har det lenger. Veldig mange kuttet det ut når det gikk fra ytelsespensjon til innskuddspensjon. Og så punkt to, sjekk fagforening. Kan du få en billig kollektivavtale gjennom de
Mye billigere enn å prøve å få dette privat, men du bør absolutt ha dette som betaler ut
enten ufør pensjon eller ufør kapital, så det heter altså at det er en gang sum som du kan bruke for eksempel til å halvere boliglånet ditt hvis du har en bolig sammen med noen andre. Og uansett da, at du kan få en mye lavere boliglån, for du vil jo få lavere inntekt når du blir ufør. Så det er på må-ha-lista. Så er det sånn, bør ha, kan, kanskje droppe, men på den lista er type, altså helårsreiseforsikring mener jeg,
Ja, for familie jeg gjerne kan ha. Fordi at, ok, så kan du tenke deg at jeg betaler med kreditkortet mitt, så får jeg ikke dekket reiseforsikringen gjennom de, og det er riktig, det er innebygd reiseforsikring der, men da må du huske at jeg betaler minst halvparten av utgiftene med kreditkortet, altså reiseutgiftene. Og så husker du også at...
En helhjelsreiseforsikring, den funker på en måte med en gang du går hjemmefra. Det gjør ikke en forsikring som du betaler gjennom kreditkortet, da er det bare den spesifikke reisen, den dekker du eventuelt. Når du drar ned til byen, eller du drar på fjell, eller du drar på hytta, når du drar på...
En kort tur, ja, så vil også du bli dekket med en reiseforsikring gjennom der. Det er litt sånn øvelappende med en del andre forsikringer vi har, men en god og forholdsvis vil jeg si billig måte å forsikre familien din mot skade, tjuri og så videre på reise. Og så har vi jo da også barneforsikring. Altså, du må ikke tenke at du er en dårlig foreldre selv om du ikke betaler for en barneforsikring.
Jeg tror det var først etter 2005 at dette produktet kom inn i det hele tatt. Før så var det ikke. Så det er sånn, ja, bør ha, men kan også droppe hvis økonomien er veldig, veldig stram og du ikke har råd til dette. Eller at man synes det er noe tøv da, som man også synes. Det er litt sånn...
med mange forsikringer, at hvis man har god råd, så er det en del forsikringer som det kan være lønnsomt å være såkalt selvassurandør for. Altså at den selv for eksempel kan spare opp
til en reservekapital hvis noe galt skulle skje. Fordi hvis ikke dette skjer, og det skjer jo ikke det, det er jo færreste det faktisk skjer med for eksempel uførhet for barn, ja så beholder den jo den delen som den har spart opp selv og deler ikke det med forsikringsselskapet. Men når det gjelder de som har dårlig råd, så er det også vanskelig å si at du skal kutte mest mulig forsikringene fordi at
Konsekvensene kan også bli så voldsomt store for de som ikke er høye, som lever veldig, veldig stramt fra måned til måned, eksempelvis. Og det er det som bringer meg til nummer to på den bør-ha-kan-droppelista. Dette med å gå ifra fullkasko til delkasko på bil, for eksempel. Si gjerne at hvis du har en bil som er verdt mindre enn kanskje 100 000 eller 75 000, så bør du gå ifra fullkasko til delkasko.
Da er det slik at du blir jo dekket selvfølgelig hvis noen kjører på deg, din bil, og du ikke er skol i dette. Men hvis du er skol i dette, så vil jo forsikringen dekke skadene på den andre bilen, men ikke på din egen. Eller du kjører bare utfor, ikke sant? Kolliderer med tre, får en stor bulk og det koster kanskje 150 000 å reparere bilen din.
Fyllkasko dekker dette, delkasko dekker ikke. Men likevel kan det være verdt hvis bilens verdier er lav,
Men samtidig, hvis du er helt avhengig av den bilen, og du ikke har råd til å betale de 75 000 eller hva det skal være for å kjøpe en ny bil, ja, så er du litt i et knipe, og det kan få mye større konsekvenser for din økonomi enn for det selvfølgelige som ikke er avhengig av bilen eller har økonomi til å være selger og så rundt det. Så det er ikke noe sånn fasit på disse greiene her.
Men det er jo noen bør på en måte være oppmerksom på, altså i hvor stor grad kan jeg dekke disse uheldene av min egen lomme. Men generelt da, snittet av befolkningen, de kan jo vurdere, som sagt, en delkastgård når de går fra, begynner svarer de fra 175 000 eller lavere. Og så er det jo den andre droppelista, det mener jeg at alle sånne små forsikringer, de er dyre,
Sannsynligheten for at du får penger tilbake fra dem i lang løp er liten. Tenk uflagsforsikring, kjøpsforsikringer, noe som du får gjerne når du skal kjøpe en ny PC eller TV. Mye er allerede dekket av innbofforsikring, eller reiseforsikring, eller kjøpslov. Da er det trikløver der som dekker veldig mange av de tilfellene der du...
der du får en skade eller en mangel på ditt innkjøpt hvit eller brune vare. La oss putte hodet inn i vepsbordet, Halger. Ja eller nei? Skal man kjøpe en dyreforsikring? Jeg går ikke an å si ja eller nei til det.
Det er et tema som er så tålømfintelig at det er nesten vanskelig å si noe konkret ja eller nei. Man kan jo rent objektivt si at har du dårlig råd, så burde du kanskje droppe det. Men det er mange store menn her. Og det er jo uansett et godt råd å se litt an, jeg skulle på å si...
Disse forsikringene, spesielt på hunder kanskje, er jo veldig ulikt prisa ut fra hunderase. Noen hunderase har stor sannsynlighet for å få
forforsket, altså for sykdom eller komplikasjoner, og det er for høyere priser enn den andre. Men så er det sånn at du kjenner også ganske godt til hvilken husdyr du har selv. Jeg mener at informasjonen er der litt skjevdelt til en viss grad mellom deg og forsikringsselskapet, som en i og for seg kan utnytte også. Så hvis det er sånn at du har det som virker som en veldig synd og frisk dyr,
som ikke har hatt noen skader i de første leveårene, så kan jeg vurdere for eksempel å droppe av dette. At man tegner dette i starten kan være fornuftig til du ser også hvordan rett og slett forløpet er. Men så kan du vurdere eventuelt å droppe av det. Det henger også sammen med at en del av disse dyreforsikringene blir relativt sett dyre etter hvert fordi når du
Når hunden blir kattbygget et visst antall år, så øker enten egenandelen eller avkortes erstatningen ganske mye. Så du får ikke dekket 50 000 av veterinæreutgiftene for en syv år gammel hund nødvendigvis. Sjekk i hvert fall det på forsikringene dine.
Nok prat. La oss sette i gang med å spare litt penger, Halge. Det liker vi veldig godt, og du har jo kommet med noen dripp allerede med fullkassko til helkassko, men det skal komme mange flere. Og som jeg sa innledningsvis,
skal du virkelig spare penger, så er det jo sånn, eier du bolig, så er det for lave rente. Det er kanskje det mest effektive du kan gjøre. Men så begynner mange å droppe kaffelatter, kanskje bytte strømleverandør, kanskje sette en ny telefon, eller en mobil data leverandør, hva heter det for noe? Ja,
Det er jo på datamengde vel det går mest på forskjellene. Bytte abonnement der, kutte noe strømabonnement, og det er klart det blir jo litt penger ut av det etter slutt, men det månner jo ikke i like stor grad som det å få ned prisen på forsikringen sin. Nei.
Det kan du hvis du har en større forsikringspakke, en boligbil, kanskje reiseforsikring, kanskje dyreforsikring, kanskje hytte. Så hvis du ikke har sjekket prisene på noen år, så er det ikke å tenke at du kan spare 5-10 000 kroner på hele pakka di. Fordi det kan være at du betaler 30-40-50 000 for...
for hele forsikringspakken. Så det er jo en ganske betydelig utgift for veldig mange nordmenn. Så rett etter du har fått pruta ned boligrendene dine, så er det å give løs på forsikringene? Fortsett med de. Der er det jo selvfølgelig vanskeligere, fordi det finnes jo ingen sånne normerte priser her på ulike... Forsikringer er jo en... Altså på boligrente, så det er noen variabler der også. Bankene putter inn i kreditvurderingen sin, altså...
hvor er det du, hvor boligen ligger, alderen på deg, har du ikke betalingsermerkninger og inntekt selvfølgelig, men det er ikke mange variabler, i hvert fall ikke i forhold til forsikringene. Og der er det en stor gryte av å putte masse variabler oppi for å koke sammen og finne en pris for akkurat deg. Så hvis du skal sjekke priser,
så kan du gå på finansportalen.no og se hvilke priser som ligger akkurat der. Men det er mye annet du kan gjøre før du eventuelt bytter forsikringen. For her er det greia.
Fra og med 2024 så blir forsikringene mye dyrere for veldig mange. På tross av at selskapene har hatt milliardøveskudd, så ser de jo seg nødt til, eventuelt ser seg et snitt til, å øke priserne.
Nå som inflasjonen øker, og for all del, det er klart, det at priserne øker gjør jo at også bilverkstedene for selskapene blir dyrere å betale til. De ansatte krever høyere lønn. Det er mer skade, det har vært mer naturskade de siste årene.
Så for all del, priserne skal opp, men ikke nødvendigvis mer enn inflasjonen. Og for enkelte som jeg har sett, a.k.a. meg selv,
så har de dristet seg til prissøkninger på både 20 og 30 prosent. Det er jo bare tull. Jeg lurer på hva de tenkte på, ja. De tenkte at når de sendte det, og så var det alle i hele verden, så sendte de det til deg? Ja, det er jo heldigvis, eller uheldigvis for min del, så er det jo sikkert datamaskinen som styrer dette. Så de algoritmene var ikke på Kvartsheims banal del akkurat der.
Men du kan gjøre mange ting. Så derfor er det også viktig å få ned prisen på dette. Men du kan gjøre mange ting, og du trenger ikke alltid bytte selskap, men du må gjøre noen roteringer innenfor dine egne forsikringer. For eksempel dette med bonus.
Bolig og bil er jo de største forsikringene i en forsikringspakke. Når vi snakker om bilforsikring, kommer vi ikke vekk fra bonusen. Rabatten øker gjerne med antall skadefrie år. I utgangspunktet fra 20% gjerne, og opp til 75% eller noen bruker 80%, som er maksbonus.
Og når en tar sin første bilforsikring, så starter den ikke opp fra scratch. Den starter ikke opp med null, men før starter den gjerne på 20%. Nå derimot, dette er mekanismer som har skjedd fordi at en konkurrent har startet, og så følger de andre på. Nå har de fleste selskaper sjøvart bonusen til kanskje 40-50% for nye kunder.
Så derfor er det viktig, hvis du skal kjøpe en faste bilforsikring, at du sjekker rundt etter en god startbonus. Det kan også være at du får en enda høyere startbonus, jeg tror det har sett opp mot 60 prosent, hvis du blir kunde i bilforsikringen eller selskapet som dine foreldre allerede er kunde i. Generelt også er det et godt tips for alle som skal kjøre opp,
nå og laste ned det som vil kalles lappen tror jeg, altså du registrerer hvor mye øvelseskjøring du har gjort før du får lappen
så er det flere selskaper som gir deg en enten større bonus eller en økt rabatt. Den er jo ganske mye dyrere for de som er 18 enn de som er 25 års. Det går gjerne en grense på 23 år. Når du bygger deg, så får du en billigere premie. Det gjelder også for deg som allerede har en... For deg som er foreldre, som har...
En forsikring som det du har tegnet for å skrive at det ikke er noen som er under 23 år som bruker denne forsikringen, hvis du får barn som får førekort.
Så må du sørge for å ringe forsikringsselskapet eller logge deg inn. Og så endre forsikringen slik at det tillates at de som er under 23 kan kjøre. Hvis barna kjører denne og skader bilen, så kan du få en avkorting eller en veldig høy egenandel hvis du ikke har sagt ifra. Bilen skal jo rulle noen kilometer også, gjerne i løpet av et år. Er det mange som har for høy kilometer-
for mange kilometer inkludert i forsikringen sin? Ja, det er viktig, spesielt nå etter og under, altså under for så vidt, men også etter pandemien, så er det jo en del som har mer hjemmekontor enn før.
og som pendler mindre. Og det betyr jo også at antall kilometer kjørt har sunket fra for eksempel 10.000 før 2020 til i dag. Og hvis du da fortsatt betaler for å ikke si fra om dette til forsykelseskapet ditt, så kan det være at du betaler en forhøy premie. Hvis du for eksempel nå kjører bare 12.000 i året, men betaler og er satt opp i din polise med 16.000 eller 25.000 eller hva det måtte være,
så betaler du vesentlig mye mer enn du trenger. For så har vi et motsatt også. Hvis det er sånn at du gikk ned under pandemien, kanskje
gikk ned på kilometerstand fra for eksempel 25 til 16 eller 12, så må du passe på at du går opp nå som du har begynt å pendle kanskje i jobben igjen. Eller at dere velger å ta en lang utenlandsferie med bilen, så husk da også at det kanskje bygger de magiske kilometrene. Det er jo ikke noe ulovlig i dette, men du vil jo bli
blir nødt til å betale, kanskje før eller senere, for at du har kjørt over. Og hvis du utnytter dette alt oppå å si at du får en skade, så kan det også bli i verste fall en avkorting. Jeg husker at da vi måtte justere opp litt, så var det ikke så veldig dyrt heller å gå fra 12 til 16 eller sånt. Nå kjører vi jo ikke så mye bil, men pass på det. Ja.
Hva med de som har bil nummer to da, enda mer forsikringer? Ja, da er det sånn at selv om du har 75% bonus, eller 80%, altså høyeste bonus, så er det ikke sånn at du, det var jo ikke sånn at du automatisk fikk like høy bonus på bil nummer to. Tidligere måtte du nok starte for scratch-off med 20-40% bonus, men der også har praksisen endret seg fra selskap til selskap og bedret seg sånn sett fra deg som er kunde de siste årene.
Og noen gir til og med den samme, eller til og med et like god bonus som du har på bil nummer en. Det kan være for eksempel at du får ikke toppbonus, du får ikke sånn 75% og skadefritt seks år, men du får kanskje 70 eller 75%. Så sjekk uansett dette,
mellom selskapene, og da kan det til og med være sånn at hvis ditt selskap har en veldig dårlig bil nummer to bonus, at det kan lønne seg å flytte alt til et nytt dette. Kan du begynne å utnytte barna på noen slags måte her?
Ja, du tenker kanskje på om forsikringen skal stå på egen navn eller foreldrenes navn. Men la dem kanskje betale sine egne regninger selv. Ja, jeg tenker det kan være smart. Det er en gammel greie som gjør at en del ungdommer setter forsikringen på foreldrenes navn for å få høyere bonus. Foreldrene har jo høy bonus.
Men da må man huske på at da vil jo ikke barnet selv opparbeide seg noe bonus. Det er jo gjerne i starten av bilkarrieren at ungdom har en
En billig bil, og kanskje til og med uten kasko. Når en da blir eldre og vil ha en mer driftssikker, en familiebil kanskje, og vil ha kasko det ene med det andre, da kan det bli ganske dyrt hvis den ikke har opparbeidet seg noe som helst bonus selv den dagen en ønsker å kjøpe en litt dyrere bil. Så det kan fortetvinningen gå opp i spinningen. Spesielt må jeg huske på det jeg sa litt tidligere, at...
Det nå gis mye høyere bonus også for førstegangskjøpere enn det gjorde tidligere. Men for all del, sjekk hvor du får den beste bonusen, og start jo gjerne med det selskapet som foreldrene har en bonus i.
Den beste måten å få ned forsikringspremien sin på er vel å ikke kjøpe seg Tesla, men kjøpe en annen bil. Er det ikke kjempedyr og forsikringer for Tesla her? Tesla i Kvadsheim? Ja, det er det. Det er en fysiøs forsikring der. Så det er et godt tips til deg, at du ikke glemmer, selv om det er noen...
Kan være noe billigere ut fra rekkevidd og så videre å kjøpe en brukt Tesla enn en brukt annen type elbil, så husk at forsikringene kan også være ganske vesentlig forskjellige fra for eksempel en Tesla i og en Skoda i en jakk for eksempel.
Og så får du med blinklys, det får du ikke på Tesla. Det får du overskåd av. La oss parkere bilen nå. Det har vært mye bilprat. La oss flytte inn i huset i stedet for. Er det noe på innboforsikringen? Man kan gjøre noen grep der? Ja, uansett så må du passe på at verdien på innboet ditt stiger. I Trondheim, alt oppå å si...
verdien i forsikringspolisen stiger i tråd med det faktiske økningen på innboprisene. Og der er det sånn at en setter i utgangspunktet en sum, og så kan det jo være at du har kjøpt mer innbo til boligen din, og det kan være det kommer buenad av å sykle ennå med det andre, som gjør at den forsikringsprisen eller verdien
er litt lav. Men en annen ting er jo at, jeg skal spare penger her, unge, altså hvis du har barn som flytter på Hybel for å studere, så kan det være at de fortsatt er dekket av dokka innboforsikring. Og det er slett ikke sikkert at de trenger å tegne en egen forsikring på grunn av at de er registrert på mor og fars adresse i folkeregistret.
Og da er det litt ulik praksis for selskap til selskap. Noen har det sånn at de kan kun på en måte utnytte hullet i to år før de må tegne en egen forsikring, mens andre ikke har den type tidsklausel. Så sjekk med ditt eget selskap eller selskapet som mor og far har, og hvor lang tid du kan bruke av dette.
Når man snakker om å få ned prisen på forsikringen sin, så har vi jo nevnt nå en del ting du kan gjøre selv, bytte fra full kasko til del kasko. Du kan wheel og dille litt med bonusen på bil 1 og 2 hvis du har det, men det veldig mange tenker på er jo dette pruteløpet. Kan ikke du ta oss gjennom hvordan man gjør dette? Ja, først så finner du ut hvor mye du betaler selv,
Da er det sånn at når prisen blir størt med dine egne forsikringer, så er selskapet pålagt å både føre opp før og nå priserne ganske enkelt og fint oversikt. Det er for de fleste selskapet. Da ser du hvor er det priserne er økt mest. Nå kan du selvfølgelig gå tilbake og si, hallo, hvorfor er det priserne er økt med 20% og noe sånt, og prøve å svare på det. Da har de ofte et manus som de
som de snakker etter, og at det ikke er noe å gi på det. Og da bør du nok gå litt hardere til veks og få et tilbud fra andre konkurrenter.
Se først på finansportalen.no, der får brukerrådet sin forsikringsportal. Der kan du få opp noen priser for blant annet bilforsikringer. Men det er vanskelig å få for hele forsikringsparken din via den tjenesten. Så da må du nok kanskje bruke type anbudstjenester som ligger på nett. Det er noe sånn som bytt.no har det, forsikringer.com, en annen tjeneste, tjenestetorget har det også.
Du legger inn rett og slett opplysninger om dine forsikringer. Det er ganske enkelt, og mye hentes jo fra allerede eksisterende databaser. Når du skriver inn adressen din eller registreringsnummeret, så er det ganske mye som hentes automatisk inn.
i dokumentet fra statens eivesen eller fra eiendomsregisteren. Men så kan det være at det er enkelte ting du må føre på selv, som for eksempel om det er noen skadeforbyggende tiltak og så videre som er gjort.
Så får du tilbake kanskje to, tre, fire ulike tilbud, så kan du bruke det til å prute ned prisen i ditt eget selskap. Og hvis du ikke lar seg gjøre, eller du er litt misfornøyd med de, så er det ganske lett å bytte forsikringene. Det gjør at det nye selskapet, men bare sørg for å passe på at de faktisk sier opp dine gamle forsikringer, sånn at du ikke betaler dobbelt opp selskapet.
Og husk, dette er skadeforsikringer, når det gjelder livsforsikringer, personforsikringer og så videre, så er det vel sånn at du selv må si disse forsikringene opp, hvis ikke så risikerer du å betale dobbelt opp. De som jobber i forsikringsbransjen, Har de høy eller lav egenandel? Altså, det jeg har hørt er at de velger ofte høyere egenandel enn det som er på en måte defaulten. Så du kan velge å gjøre det samme, du vil se ganske raskt da at prisen endrer seg til det bedre. Men selvfølgelig, du må jo...
Du må jo da... Du må jo på en måte leve med en høyere egenandel hvis skaden først har skjedd, men det er jo et eller annet med at du igjen da, du skal prøve å forsikre deg vekk fra økonomiske katastrofer, ikke? Du kan sikkert tåle en egenandel på...
på å gå opp fra 4 000-8 000 på en boligforsikring hvis det gir en god besparelse. Så sjekk litt hvor mye priserne senkes med det. Og husk også alle typer skadeforebyggende tiltak, som for eksempel alarm,
vannstoppventil, at du har utført en el-kontroll og så videre, det gir deg, eller kan gi deg en lavere forsikringspremie, men det er du som må fortelle selskapet at du har gjennomført dette.
Med bil er det jo klart et alders-element i dette, men er det i noen andre forsikringer hvor det også er alder som bør ha en del å si for hva du skal betale? Ja, spesielt på uførforsikring. Hvis du er oppe i 50-årene, så blir en uførforsikring gradvis mye dyrere. De første årene, altså fra 25 til 40, så er det ikke så store prissjusteringer, men så...
trar det seg voldsomt til når du blir 45 og opp mot 55 av statistiske grunner. Det er større sannsynlighet for uførhet i den aldersgruppen enn den yngre. Og hvis du har bikket for eksempel 55, så kan du ikke alltid, men en del ganger enten neskalere eller droppe uførdekningen. Og det er rett og slett sånn
Fordi at for det første er det litt kort tid til pensjonsalderen, da er det jo ansett pensjonen som er alt oppå å si, da får de jo pensjonen, men viktigst enn litt er at mange i denne aldersgruppen har betalt ned veldig mye av gjeldet sin. Kanskje gjeldfri å sitte med store verdier både i bolig og kanskje til med sparekapital i tillegg. Så da vil de med lettet kunne betjene det de eier på tross av at de blir uført.
Den kan i alle fall vurdere å skalere ned dekningen. Da vil du også se at årlig pris faller. Skal vi gi noen små hacks på slutten da? Ja, du kan gjerne bytte forsikring på riktig tidspunkt, som jeg sier av og til. Hvis du bytter ofte, så vet det at bonusen øker gjerne et,
altså øker jo vanligvis etter ett år med skadefri kjøring hvis du begynner på 50% for eksempel, eller 40% eller hva det måtte være. Men selv om du bare har kjørt skadefritt i seks måneder hos det gamle selskapet ditt,
så vil som regel det nye selskapet, hvis du bytter forsikring, øke bonusen din med 10 prosentpoeng når du bytter. Så poenget her er at ikke bytt allerede etter 4-5 måneder. Vent til det er bikket 6 måneder, så vil du få en bonusøkning. En annen ting med bilforsikring, du kan spare noen hundrelapper på strykedekning for leiebil. Det er kanskje ikke noen krise hvis du må vente noen dager fordi at bilen er på verkstedt.
Da kan du kanskje ordne deg på en annen måte, og kanskje det er to biler til med. Og er du medlem i Viking eller NAF, så har du kanskje allerede en dekning for leiebil ved verkstedet, så da er det dumt å være dobbelt forsikret. Apropos dobbelt forsikring, hvis du har flyttet sammen, kanskje har du vært deres reiseforsikring, ikke noe vits i det. Ta en eller annen helårsfamilieforsikring, så betaler du mindre for det. En annen ting er alle LO-medlemmer må ikke finne på å kjøpe en separat innbordforsikring, fordi de har
en innbordforsikring i medlemskontingenten sin. Og generelt altså, pass nå på at du har de beste avtalerne. Det får du gjerne når du oppgir at du er medlem i en fagorganisasjon. Det kan ikke selskapet utgangspunktet vite selv. Så når du prøver å finne beste priser, enten med anbudstjeneste eller annet, eller du ringer direkte,
Så husk å nevne at du er medlem i LO, eller Tekna, eller Kona, eller Nito, eller hvem det er. Da kan det være at prisen går ned. Og ikke minst hvis du da for eksempel er blitt medlem etter at du har blitt kunde i et selskap, så må du huske på å gi den informasjonen. Hvis ikke så vet jo ikke de det vi konsulterer.
Fint. Du vet hva de sier, Halger. Influencer og reklame hjelper litt. Halger Kvatsheim hjelper mye. Tusen takk. Det var fint ord. Vi er tilbake igjen over helgen på tirsdag med spørsmål og svar-episode på Podme. Og så er vi tilbake igjen på alle plattformer igjen neste torsdag med ny episode av Pengerådet. Takk for at du hørte på. Du har hørt en podcast fra VG. Ansvarlig redaktør, Gard Steiro.