7/18/2018

(Reprise) Derfor bremser innovasjonen i dagligvarebransjen (Karl Munthe-Kaas)

Karl Munthe-Kaas, gründeren bak Kolonial.no, deltar i Skifters podcast og diskuterer dagligvarebransjen og hvordan Kolonial har klart å overleve konkurransen fra aktører som Marked.no og Brødboksen. Munthe-Kaas hevder at Kolonials strategi om å være 'last man standing' har vært avgjørende, og at de har investert i både teknologi og ressurser for å sikre sin posisjon i markedet. Han berører også temaet om børsnotering og Kolonials fremtid, og diskuterer forskjellen mellom gründerkultur og corporate-kultur i forbindelse med innovasjon. Videre drøftes den norske dagligvarebransjens konkurransesituasjon, med fokus på den store markedsmakten til Norgesgruppen og den potensielle prisdiskrimineringen de utøver. Munthe-Kaas argumenterer for at det er nødvendig med reguleringer for å sikre en mer rettferdig konkurranse i bransjen, og at dette vil være til fordel for både forbrukere og nye aktører.

01:25

Diskusjonen fokuserer på nettmatmarkedets dynamikk og hvordan kultur og gründermentalitet påvirker suksess i bransjen.

22:56

Talen diskuterer prisdiskriminering i det norske dagligvaremarkedet og utfordringer med markedsdominans blant leverandører og distributører.

29:56

Åpning for økt konkurranse gjennom likere betingelser vil være gunstig både for aktører og forbrukere i markedet.

33:06

Diskusjonen om nødvendigheten av reguleringer for å utjevne konkurransevilkår i næringslivet og forbedre samfunnsøkonomisk effektivitet.

Transcript

Mentioned in the episode

Kolonial.no 

En nettbutikk for dagligvarer, grunnlagt av Karl Munthe-Kaas, som fokuserer på å levere ferske varer til kundene.

Marked.no 

En tidligere konkurrent til Kolonial.no i nettmatmarkedet, som gikk konkurs.

Brødboksen 

En tidligere konkurrent til Kolonial.no i nettmatmarkedet, som gikk konkurs.

E24 

En nyhetsapp for økonomi, nevnt som sponsor for podcasten.

Nille 

En kjedebutikk, nevnt i forbindelse med Pål Wiebe, en styremedlem i Kolonial.no.

Europris 

En kjedebutikk, nevnt i forbindelse med Pål Wiebe, en styremedlem i Kolonial.no.

Skipsted 

Et selskap, nevnt i forbindelse med Birgit Magnus, en styremedlem i Kolonial.no.

Europis 

Et børsnotert selskap, nevnt i forbindelse med Pål Wiebe, en styremedlem i Kolonial.no.

Rasmus-gruppen 

En stor aksjonær i Kolonial.no.

Rema 1000 

En dagligvarekjede, som Kolonial.no samarbeider med.

Norgesgruppen 

En stor dagligvareaktør i Norge, nevnt i forbindelse med konkurransesituasjonen i bransjen.

Coop 

En dagligvarekjede, nevnt i forbindelse med konkurransesituasjonen i bransjen.

Rignes 

En leverandør av dagligvarer, nevnt i forbindelse med konkurransesituasjonen i bransjen.

Hansa 

En leverandør av øl, nevnt i forbindelse med konkurransesituasjonen i bransjen.

Max 

En leverandør av øl, nevnt i forbindelse med konkurransesituasjonen i bransjen.

Coca-Cola 

En leverandør av brus, nevnt i forbindelse med konkurransesituasjonen i bransjen.

Amazon 

En e-handelsaktør, nevnt i forbindelse med private label-produkter.

Stine 

En leverandør av dagligvarer, nevnt i forbindelse med konkurransesituasjonen i bransjen.

Facebook 

En sosial medieplattform, nevnt i forbindelse med reguleringer og monopol.

Google 

En søkemotor, nevnt i forbindelse med reguleringer og monopol.

Microsoft 

Et teknologiselskap, nevnt i forbindelse med reguleringer og monopol.

SWOT-analyse 

En analysemetode som brukes for å vurdere styrker, svakheter, muligheter og trusler for en bedrift.

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap, nevnt som sponsor for podcasten.

Bangladesh 

Et land i Sør-Asia, nevnt i forbindelse med Cefalo's outsourcing-aktiviteter.

Participants

Host

Salvador Baie

Host

Lukas

Guest

Karl Munthe-Kaas

Sponsors

E24

Cefalo

Similar

Loading