1/12/2017

Robotgründer Marius Aabel i No Isolation sluttet i oljebransjen for å hjelpe langtidssyke barn. I denne podcasten forteller han om hele reisen fra han begynte å programmere på papir på 80-tallet frem til han nå bygger en fremgangsrik startup.

Marius Aabel, teknologisjef og gründer i No Isolation, forteller om sin reise fra programmering på papir på 80-tallet til å bygge en vellykket oppstartsbedrift. Han diskuterer sin overgang fra oljebransjen til No Isolation, motivasjonen bak selskapet, og utfordringene med å bygge en teknologi-basert løsning for langtidssyke barn. Aabel reflekterer også over fremtiden for selskapet og sin egen karriere, og understreker viktigheten av entreprenørskap og digital kompetanse i dagens samfunn.

01:53

Selskapet har gjennomgått flere flyttinger og vekst siden 2015, og fokuserer nå på å hjelpe langtidssyke barn med innovative løsninger.

04:11

Robotisk tilstedeværelse i skolen kan hjelpe elever med lange fravær, ved å opprettholde verdifulle sosiale og faglige kontakter.

08:03

Podcast-segmentet diskuterer utviklingen av en innovativ robot med mobiltelefonfunksjoner for langtidssyke barn og en erfaring fra oljeindustrien.

13:54

Tidligere erfaring fra oppstartsmiljøer gjør det lettere å ta ansvar i usikre tider, enn å stole på store bedrifters trygghet.

18:20

Folk påvirker hverandre; det er viktig å omgi seg med positive mennesker, spesielt når man står overfor usikkerhet.

episode i Skifters podcast.
Velkommen til en ny

Transcript

Velkommen til en ny episode i Skifters podcast. I dag er det Privar som er programleder, og vi har med oss Marius Aabel i No Isolation. Velkommen, Marius. Tusen takk. Takk for at du tar deg tid. Du er en travlen mann. Før vi setter i gang, så skal vi takke Fintech Factory, som er ukens sponsor.

29.800 s
00:00:03

Dette er jo Norges første fintech-akselerator, og de har et 12-ukers akseleratorprogram på Fornebu i Oslo. Et innen fintech og et innen insurtech, og har du en fintech-ide, så ikke nøl med å søke på det programmet. Neste søknadsfrist er 14. februar, så her gjelder det å sette i gang.

22.260 s
00:00:33

Marius, no isolation. Dere har jo fått veldig mye oppmerksomhet rundt om det hele, men det er nok noen allikevel som ikke vet helt hvem dere er, eller i hvert fall ikke klarer å koble navnet no isolation opp til det dere gjør. Kan du gi en sånn 30 sekunders pitch av hva det er? Ja, no isolation. Vår idé er å hjelpe mennesker ut av ufrivillig isolasjon,

25.640 s
00:00:57

Det første produktet vi lager er en liten hvit robot som skal hjelpe langtidssyke barn. Så når de barnet ligger hjemme og er sykt eller er på sykehus, så står roboten i klasserommet og hjelper dem å delta i sin vanlige hverdag. Men dette gjør du ikke alene. Du handler om Karl Dolva og Mathias Doyle.

19.200 s
00:01:22

Ja, det var vi tre som startet selskapet i oktober 2015. Men nå har vi allerede vokst til å bli 21 stykker, så det har gått veldig fort siste halvåret.

10.840 s
00:01:42

Det er også derfor vi flyttet inn i nye lokaler denne uka. Vi hadde en sak om dere denne uka, det var tredje gang dere flyttet på halvannet år, stemte det? Ja, tre eller fjerde kanskje. Vi har vært innom Startup Lab, vi har vært innom Bitraff, og så litt tilbake til Startup Lab igjen. Og så har vi da sittet på 657 nå siden i fjor sommer, og så var det nå til Kristian Krogsgade på mandag.

24.120 s
00:01:53

Men hvordan har den reisen vært tid til fra 2015 og frem til nå? Det er nesten vanskelig å beskrive med ord, for det har blitt så mye større og så mye fortere enn det vi kunne drømt om da vi startet. Eller vi kunne drømme om det, men man tror jo ikke det skal skje sånn. Så vi har truffet veldig godt med den ideen og det produktet vi har, og har fått veldig gode resultanser og tilbakemelding i hele Norge egentlig. Hvorfor tror du at dere har truffet så vidt?

28.160 s
00:02:18

Jeg tror det å hjelpe mennesker som er ensomme og isolert, det er noe alle føler på at det er en god ting å gjøre. Og spesielt når det gjelder de barna, og nesten alle kjenner noen som har vært langtidssyke, enten barn eller voksne, og mange har sett det, at de ligger der utrolig ensomme og alene. Og når noen da har lyst til å hjelpe dem å bygge en bedrift rundt det, så tror jeg det er noe folk setter pris på. Hvordan kommer du på den ideen i utgangspunktet?

29.600 s
00:02:47

Den ideen var vel egentlig karen som har en veninne som er sykepleier, som bare kom i frustrasjon og fortalte om hvor ille de barna på sykehuset har det. Norske sykehus er jo veldig, veldig gode, sikkert blant de beste i verden. Men det de legger inn alle ressursene på, det er å gjøre barna friske.

19.000 s
00:03:17

Og de sier heller til det at glem skole, glem alt det andre, nå skal du konsentrere deg om en ting, og det blir frisk. Men det som mangler det eneste stykket der, er at vi mennesker er sosiale vesener. Og hvis ikke vi har det godt sosialt, og har det godt med oss selv, så blir vi kanskje heller ikke friske.

12.740 s
00:03:36

Og når vi begynte å grave litt i den materien, så fant vi ut at i Norge så 20 prosent av de barna som har vært langtidssyke, de kommer aldri ut i samfunnet, de blir ikke arbeidstagere, de får ikke utdanning, de blir aldri fungerende borgere etterpå. Og da har de ikke tatt med de, det er ikke de på grunn av sykdommen som gjør det, men det er de som ble falt ut på grunn av isolasjonen de opplevde.

21.720 s
00:03:49

For det er når du er, spesielt barneskole og tidlig ungdomsskole, hvis du er borte seks måneder, så er det en veldig stor del av livet ditt. Og i

9.080 s
00:04:11

Det som skjer sosialt i klassen, i vendingen og alt rundt livet ditt, det endrer seg fort. Har du vært borte, det trenger ikke være seks måneder i gang, men har vært borte to måneder, så er det mange som gruer seg til å komme tilbake igjen. Og det er jo ikke sånn det skal være. For egentlig så gleder de seg, men de gruer seg det ikke vel, for de føler seg fremmede, de vet ikke hvor ting står lenger. Og med å bare gi dem kontakt, de trenger å være på hele dagen, de trenger å følge undervisningen. Målet vårt er bare at de skal holde kontakten.

25.880 s
00:04:20

med det miljøet de var i. Så de vet hva som skjer. Og det har vist at det funker, og spesielt ser vi de som har ME. Mange av de er veldig slite og kan gå lite på skolen. Og der er det også en mental barriere for å komme på skolen. Fordi du skal synke opp hver eneste gang og sånn. Så vi ser at etter de har fått roboten, så er de mer på skolen fysisk enn det de var før. Så jeg tror det hjelper.

25.420 s
00:04:46

Hvor mange robotter er det der ute nå? Det er ca. 100 ute nå, og så er det flere i bestilling, så nå er det litt venteliste. Så det jeg jobber mest med nå er å få den ut i masseproduksjon, outsource produksjonen, og få laget 100 viser etter hvert, tusenvis.

14.620 s
00:05:12

Men det skal dere gjøre i Norge, skjønte jeg? Ja, vi vil gjøre det i Norge nå i hvert fall i første omgang. Vi har lyst til å gjøre det i Norge. Det synes jeg er en bra ting. Etter olja ble ikke så viktig for oss lenger på eksportmarkedet, så trenger vi andre markeder. Og jeg har lyst til å være en del av det og bygge opp Norge igjen. Før lagde vi mye av det. Vi hadde Tannberg som lagde TV og radio, og vi hadde Radio Nett. Vi hadde masse, masse bedrifter. En del av de ble borte. En del rettet seg mot olje, og så døde de bort når olje var forvant. Så jeg tror vi må bygge noen nye eksportartikler nå.

29.340 s
00:05:27

Men så er det også det spesielt når vi starter med nærhet. For eksempel for produsert noe i Asia, det er veldig langt borte, så du må ha folk som er til stede hvis du ikke er så tryner du. Vi har snakket med mange andre som har bygget hav her, og de fleste tryner de to-tre første gangene de prøver i Asia. Så hvis du har en leverandør eller en produsent som er mye nærmere, som det er lett å bare stikke inn og se og løse problemer fortløpende,

24.740 s
00:05:56

For det kommer noe helt annet tilbake fra Asien enn det du egentlig hadde bestilt deg. Det er det de gjør. Kommunikasjon er veldig vanskelig, for kulturen i for eksempel Kina er veldig forskjellig fra Norge, så hvis de sier ja, så er ikke det det vi vil. Når vi hører noen si ja, så oppfatter vi det som ja, det er bekreftet, da er det greit. Men for de kan det være en høflest ting de sier, bare for at det er uhøflig for de å si nei. Så det er en kulturell krasj.

26.420 s
00:06:21

Så du må få erfaring med å jobbe med Asia hvis du skal lykkes der og det. Det er mange norske selskaper som produserer mye i Asia og får det veldig godt til, men det er et læretablet ikke da. Men du er teknologichef. Hva gjør en teknologichef i Nova Isolation? En teknologichef i Nova Isolation gjør vel det ofte. Teknologichefen gjør det, han svarer for produkter og alle de tekniske systemene som ligger bak produkter. I tillegg så har vi det er jo bare nødvendigvis

29.060 s
00:06:48

Mentioned in the episode

No Isolation 

En oppstartsbedrift som lager en robot for å hjelpe langtidssyke barn å delta i hverdagen.

Marius Aabel 

Teknologisjef og gründer i No Isolation

Fintech Factory 

Norges første fintech-akselerator, sponsor for podcasten.

Karl Dolva 

Medgründer av No Isolation

Mathias Doyle 

Medgründer av No Isolation

Startup Lab 

En startup-inkubator i Oslo

Bitraff 

En startup-inkubator i Oslo

657 

En startup-inkubator i Oslo

Kristian Krogsgade 

No Isolations nye kontorlokaler

Commodore 64 

En datamaskin fra 1980-tallet, som Aabel lærte å programmere på.

Amiga 

En datamaskin fra 1980-tallet, som Aabel brukte for å leke og ha det gøy.

National Oil & Vaco (NOV) 

Et stort oljeservice-selskap Aabel jobbet for.

MobyDate 

En datingtjeneste Aabel drev

Fero 

Et selskap Aabel drev

MinFilm 

Et selskap Aabel drev

Tinder 

En dating-app

Match.com 

En datingtjeneste

SimCity 

Et dataspill

Kitsa koder 

Et prosjekt som lærer barn å programmere

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap, sponsor for podcasten

Telia 

En teleoperatør som samarbeider med No Isolation

Trigger 

Et kommunikasjonsbyrå som støtter No Isolation

Innovasjon Norge 

Et norsk statlig selskap som støtter innovasjon og entreprenørskap

NAV 

Norsk arbeids- og velferdsetat

Doro 

Et merke som lager telefoner for eldre

Fisher-Price 

Et merke som lager leker for barn

Anita Skjølle-Brede 

En person som var inne i podcasten

Amsterdam 

By i Nederland hvor No Isolation etablerer et kontor

Participants

Programleder

Privar

Gjest

Marius Aabel

Sponsors

Fintech Factory

Cefalo

Similar

Loading