12/15/2021

Hva kjennetegner ledelse som snur bedrifter fra konkurs til overskudd

Kjersti Hobøl, administrerende direktør i Nille, deler sine erfaringer med å snu bedrifter fra konkurs til overskudd. Hun forklarer hvordan hun identifiserte og løste problemer i Nille, inkludert feil sortiment, mangel på varetrykk og en ledergruppe som ikke var riktig skrudd sammen. Hun understreker viktigheten av å ha en tydelig retning, å skape vilje hos ansatte og å sette de i stand til å levere. Hobøl mener at å gi ansatte en følelse av stolthet over å jobbe i Nille er en viktig faktor for suksess, og hun understreker også betydningen av å ha en åpen og ærlig dialog med medarbeidere. Hun deler også viktige råd til gründere, som å ha en tydelig forretningsidé, å ikke avvike fra strategien for ofte og å fokusere på hva som er riktig for selskapet, ikke konkurrentene.

00:01

Kjersti Hobbel deler hvordan hun snudde Nille fra krise til suksess ved å fokusere på relevant sortiment og kvalitet.

12:46

Lederskap under koronakrisen krever tillit, evne til raske beslutninger, og sterk kommunikasjon i et fragmentert team.

18:02

Fokus på stolthet i jobben er avgjørende for medarbeidertrivsel og en positiv kundeopplevelse hos Nille.

22:14

Ledere må skape tillit og vilje hos ansatte for å lykkes, samtidig som de fasiliterer evnen til å levere gjennom tydelige mål og rutiner.

22:50

Lederen i Nille fokuserer på trivsel, tydelige mål og fornyelse for å øke både salg og ansattes fornøyelse.

Transcript

Mentioned in the episode

Nille 

En norsk riteltjede som Kjersti Hobøl har snudd fra konkurs til overskudd

DNB 

En norsk bank som overtok Nille i 2018

Kid Interiør 

En interiørkjede som Kjersti Hobøl tidligere reddet fra konkurs

McKinsey 

Et konsulentfirma som ble brukt av Nilles tidligere eiere

Nike 

Et kjent sportsmerke som ble brukt som eksempel på at selv store selskaper kan bomme på vareinnkjøp

Aftenposten 

En norsk avis som omtalte Nille som en kategori for tull og tøys

AirThings 

Et selskap som produserer en liten enhet for luftkvalitet

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å rekruttere utviklere i Bangladesh

Bergen Bank 

En norsk bank som gikk konkurs

Facebook 

Et sosialt medie hvor Nille-kunder har en egen gruppe

Vi som elsker Nille 

En Facebook-gruppe for Nille-kunder

Oslo-regionen 

En region i Norge som ble stengt ned under korona

Viken 

En region i Norge som ble stengt ned under korona

Teams 

En plattform for videokonferanser

Korona 

En pandemi som har påvirket Nilles drift

Skifter 

En podcast som Kjersti Hobøl er gjest i

Skifter.no 

Nettstedet til Skifter-podcasten

Cefalo.no 

Nettstedet til Cefalo outsourcing-selskap

HMS 

Helse, miljø og sikkerhet

DM 

Direktemelding

Juni 

En måned med rekordomsetning for Nille

Juli 

En måned med rekordomsetning for Nille

August 

En måned med rekordomsetning for Nille

Oktober 

En måned med rekordomsetning for Nille

Nille-ansatte 

De som jobber i Nille-butikkene

Nille-kunder 

De som handler i Nille-butikkene

Nille-butikker 

De fysiske butikkene til Nille

Nille-konseptet 

Det generelle konseptet og merkevaren til Nille

Nille-produkter 

Varene som selges i Nille-butikkene

Participants

Gjest

Kjersti Hobøl

Vert

Ukjent

Sponsors

Cefalo

Similar

Loading