Jernia-sjef Espen Karlsen: "Vi er selv skyld i våre problemer"

Espen Karlsen, Jernia-sjefen, mener detaljhandelen selv er skyld i sine problemer og at de må forbedre kundeservicen for å konkurrere med nettbutikker. Han mener at Jernia må bli tydeligere på sitt verdiforslag, og fokuserer på kvalitetsvarer og kompetente medarbeidere. Karlsen beskriver sin ledelsesstil som hyggelig, direkte og bestemt, og mener det er viktig å ha tillit til medarbeiderne og å skape en kultur der de er involvert i endringsprosessene. Han er opptatt av å bidra til et grønt skifte, og Jernia tar grep for å redusere emballasje og fremme bærekraftige løsninger. Karlsen tror at Jernia er godt posisjonert for å lykkes i fremtiden, og ser på integrasjon av fysiske butikker og nettbutikk, god kundeservice og bærekraftig drift som nøkkelen til suksess.

00:01

Espen Karlsen diskuterer detaljhandelens utfordringer og viktigheten av å fokusere på kundeservice for å konkurrere med nettbutikker.

05:05

Virksomheten vår jobber med å tydeliggjøre kommunikasjonsstrategien sin og forbedre kundeopplevelsen i store produktkategorier.

11:55

Fremtidens detaljhandel fokuserer på relasjoner og god service, kombinert med unike produkter og raske leveranser.

19:24

For å lykkes fremover må virksomheter integrere fysiske butikker, forbedre service og bidra til bærekraft gjennom smartere produktvalg.

22:20

Podkasten diskuterer viktigheten av kunderelasjoner, endringsledelse og nye butikkonsepter for å sikre Gjernias fremtidige suksess.

Transcript

Mentioned in the episode

Jernia 

En norsk detaljhandelkjede som selger produkter til hjemmet, inkludert kjøkkenutstyr, farge og inspirasjon, og verktøy og utstyr for småprosjekter.

Detaljhandelen 

Karlsen kritiserer detaljhandelen generelt for dårlig kundeservice og mangel på fokus på kunden.

DN 

En norsk økonomisk avis som Karlsen ble intervjuet av i februar.

Dagsrevyen 

En norsk nyhetssending som hadde et innslag om nettbutikker og varehandelsdød.

Gjernehavn.no 

Jernias nettbutikk.

Amazon 

En stor amerikansk nettbutikk som Karlsen ser på som en konkurrent.

Whole Foods 

En amerikansk kjede med matbutikker som Amazon har kjøpt.

Amazon Go 

En type butikk fra Amazon hvor du kan hente varer uten å gå til kassen.

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å rekruttere og bygge utviklingsteam i Bangladesh.

Bangladesh 

Et land i Sør-Asia hvor Cefalo rekrutterer utviklere.

Oasen 

Et kjøpesenter i Bergen hvor Jernia åpner en ny butikk.

Flyskam 

En følelse av skyld for å fly, ofte relatert til miljøpåvirkningen.

Flysamvittighet 

En bevissthet om miljøpåvirkningen av å fly.

Kina 

Et land i Asia hvor Karlsen har reist for å forbedre emballasjen på produkter fra en fabrikk der.

Hongkong 

En by i Kina som Karlsen reiste til med lyntog.

Bergen 

En by i Norge hvor Karlsen skal til for å åpne en ny Jernia-butikk.

Kristiansand 

En by i Norge hvor Karlsen har drevet et hotell tidligere.

Rignes Park 

Et område i Oslo hvor det ligger en Jernia-butikk med et nytt butikkkonsept.

Asker 

En kommune i Norge hvor Karlsen besøkte en Jernia-butikk.

Danmarks Bank 

En dansk bank som har laget en analyse som fraråder folk å investere i detaljhandel.

Isopor 

Et lett og porøst materiale som Jernia skal bli kvitt i emballasjen sin.

Blisterpakker 

En type pakning med plast som Jernia skal endre på.

Matoppovaringsbokser 

Bokser for å oppbevare mat som Karlsen viser frem.

Silikonlokk 

Lokser av silikon som Jernia selger.

Glidepack 

En type matfilm som Jernia selger.

Skruer 

Et produkt som Jernia skal endre emballasjen på.

Hotellbransjen 

En bransje som Karlsen har erfaring fra.

Topplederne 

En serie i Shifter-podcasten hvor de intervjuer toppledere.

Participants

Host

Lukas

Guest

Espen Karlsen

Sponsors

Cefalo

Similar

Loading