Vipps, AliPay og Komplett dot kaos?

Denne episoden av Shifter-podcasten diskuterer Komplett.nos mislykkede forsøk på å bli en norsk Amazon og VIPS' samarbeid med AliPay. Komplett lanserte en markedsplass for et år siden, men la den ned på grunn av mangel på kunder og ressurser. Salvador Baie, daglig leder i Intellis, mener at Komplett var for ambisiøs og ikke klarte å samarbeide med andre norske retailere. Han er også skeptisk til VIPS' samarbeid med AliPay, og mener at det strategiske rasjonalet er uklart. Han ser ikke for seg at QR-koder vil bli en populær betalingsmetode i Norge, da NFC-teknologi er mer brukervennlig. Baie mener at VIPS bør fokusere på å være en infrastrukturleverandør i stedet for å prøve å bli en internasjonal betalingstjeneste.

00:53

Komplett.no har avsluttet sin satsing på en norsk markedsplass etter kun ett år, noe som reiser spørsmål om fremtidige initiativ.

12:35

VIPS inngår samarbeid med Alipay for å muliggjøre kinesiske betalinger i Norge, men strategien bak samarbeidet er uklart.

Transcript

Teksting av Nicolai Winther Hei og velkommen til Skifters podcast. I dag har jeg med meg i studio Salvador Baie. Velkommen Salvador. Tusen takk Lukas. Og du er dagleder i Intellis. Og det er innovasjonsledelse og teknologi, eller teknologiledelse og innovasjon. Det var corporate innovation og teknologiledelse. Og du har hatt en kraftig vekst i antall henvendelser, og selskapet ditt øker bra, gjør det ikke det? Det går, jeg er veldig fornøyd. Mange spennende store kontrakter nå, og... Veldig mange spennende kunder, og det som jeg er veldig takknemlig for, er at de kunder som approacher meg, de kommer med så mye spennende. Så jeg ser at det finnes, det er en utvikling der. Folk som er mer og mer opptatt av digitalisering og gjør det riktige, og ikke bare lærte som om. Og det synes jeg er utrolig gode nyheter for landet. Det er gode nyheter for landet, Salvador for flere køkkener. Det er fantastisk. Ja, ja. Bra å sette likhetstall mellom deg og landet. Du, vi skal snakke litt om om et par ting. Det første vi skal snakke litt om er Komplett.no og det at de da sa opp denne, eller ga avkall på denne planen om å bli en stor hub, eller en norsk Amazon, som den ble kalt. Kan du bare kort fortelle, hva er det Komplett gjorde egentlig, og hva er det de nå... Hva skjer nå? Det som Komplett gjorde, de lanserte det konseptet og det nye produktet, plattformen for ett år siden. Hva er dette plattformen for noe? Plattformen er rett og slett en markedsplass. Det er gjenspeilet det som Amazon også gjør, og det er at Amazon har egne produkter, og de produktene de har vant til å markedsføre og selge. Men Amazon har også en avtale med tredjepartsaktører som bruker Amazons logistikplattform og markedsføringsplattform til å levere sine egne produkter gjennom Amazon. Og det fungerer veldig bra. Det fungerer veldig bra for Amazon også. Så en eller annen nettbutikk kan selge, eller en fysisk butikk, kan selge sine varer gjennom Amazon. Det var det jeg komplettenkte. Å la andre få lov å selge gjennom sin plattform. Yes. Og det som har skjedd er at etter et år så har de lagt ned initiativet. Hva sier det egentlig? Bare det i seg selv. Ok, det er for min del synes jeg det er en Det sier for det første at et år, hva synes du? Ja, nei, jeg er helt enig. Et år. Et år? Det er en veldig kort tid. Altså hvis det er det vi har å stille opp med i Norge, at vi går hardt ut, ja, men en ting er at man ikke gjør det stelt, man går hardt ut og forteller at nå skal vi bygge nytt Amazon, vi skal bygge en markedsplass, vi skal gjøre det og det og det, og så gir man det ett år, og så er det kroken på døra. Altså da må man enten gjøre det i beta-mode, det er litt sånn stelt, og teste ut for å komme frem til noe som funker, og så kan man proklamere at ja, dette kommer til å funke, og så satser man ordentlig over tid. Ellers så gjør man det ikke, mener jeg. Og i hvert fall ikke det å gå ut og si slå på stortoma og si at nå skal vi bli en konkurrent til Amazon, og så legger du det ned et rett år. Ja, det er riktig. Men det er sikkert gode grunner til at det ikke funket da. Det kan vi snakke litt om. Vi kan snakke litt om det. Det er en del hypoteser selvfølgelig. Det ene er at rett og slett alt koster mye mer enn man tror når det kommer til nye satsinger. Det vet jeg fra før. Alt tar lengre tid. Og det er veldig mulig at et år så sier du at vi har ikke penger til dette. Det kan også skje, ikke sant? Så komplett er det Komplett har det vært en veldig bra vekst. Det har vært et fantastisk prosjekt. Men det er jo... Du har jo fått inn industrielle eier som Stein Erik Hagen og så videre. Og ledelsen er jo blitt litt endret. Gründeren er jo ikke med i selskapet lenger, så vidt jeg vet. Han er Erik Santrø. Og... Du mener at dette har påvirket hva slags policy de har på... Men ikke sant, det er ikke... Hvis vi ser litt tilbake til for ett år siden, hvilket nettmatselskap var det som gikk dukken? Og hvem er så stor bakk? Ja. Market og denne. Ja, som også springer ut fra det komplette systemet, ikke sant? Ja, det stemmer. De tålte ikke konkurransen mot kolonia.no. Nei, men så bare den der troen på at komplett systemet skal lansere nye spenninitiativer er drastisk falt for min del, i hvert fall. Det var det verste egentlig med det du sier nå, er at neste gang De prøver å komme med en nytt initiativ. Hva kommer til å skje da? De sier nå at de ville ha 300 partnere for at dette skulle gå rundt, eller ikke vet jeg hva slags mål de hadde, interne og eksterne mål. Og så klarte de bare 100. Og da legger vi ned. Men hva slags signal gir dette? Altså til neste satsing, er du sikker på at du kommer til å ha steirevnene for å kunne fortsette når ting blir litt dørre? Problemet er at dette er så langt fra lean som det kan få blitt. De har en idé om hvordan det skal se ut. De ser på Amazon. Vi skal bli som Amazon. Og så satser de en brøkdel av det de krever. Amazon har brukt mange flere millioner dollar og år på å komme dit de er. Så Du kan jo liksom ikke konkurrere med Amazon head-on i løpet av ett år, og hvis du ikke klarer det, så funker det ikke. Men, slik jeg forstår det, det som ikke funket var jo at brukeropplevelsen ble for annerledes, avhengig av hvem som var den tredje bransjeløvendøren. Og det falt jo tilbake på komplett brandet som fikk skylda, ikke sant? Som jeg skjønner. Du kjøper noe, varen kommer ikke etter tre dager, som komplett. Komplett er jo superbra nettverk, ikke sant? Og så blir man misfornøyd da. Ja, men jeg prøvde det. Da jeg gikk inn i den nye leiligheten jeg har nå, så testet jeg faktisk komplett. Jeg tenkte, vet du hva? Dette skal jeg teste. Så jeg brukte komplett til, ja, det er en liste. Alt dette her må jeg kjøpe, ikke sant? Og jeg gjorde det. Og jeg kan ikke si at det gikk kninkefritt, men det fungerte veldig bra. Jeg ble kjempefornøyd. Og jeg er ikke en av de minste kresene her i landet når det kommer til hvordan en tjeneste fungerer, særlig på det digitale. Så jeg synes at det virker litt grann hva du sier, at du går ikke helt rundt på Amazon, og etter et år så sier du at du ikke orker mer. Og jeg vet fra starten, og det må jeg også si, at fra starten opp så kompletter jeg på dette som et eksperiment. Vi får se hvordan dette går. Ikke sant? Så det er veldig mulig at de hadde finansielle milestones, og de viste akkurat hva de gjorde til en hvert tid. Men likevel så... De har jo satt mye penger på dette her. Jo, men det er kanskje de pengene de hadde råd til å tape. Ikke vet jeg. Jo, men det ble ikke lansert som et testprosjekt. Dette ble lansert som et nye komplett. Det er en kommunikasjon. Ikke sant? Det er helt riktig. Ja, og de kan jo ikke... Man mister jo troen på dette her, men poenget mitt er at dette var så langt fra lin som overhodet mulig, i den forstanden at hvis du skal prøve å konkurrere med Amazon, så kan du liksom ikke kopiere Amazon, for da vil Amazon alltid være bedre enn deg. Du vil ha mindre verdighetskompleks i lang tid før du overhodet deg i næten. Så du må jo fokusere på en liten ting som du kan vinne, og som du kan lære av for å utvide gradvis, ikke sant? Og det er jo ikke det Det gir ikke inntrykk av, i hvert fall, at de har gjort. Så fint at du er modererende. Jeg pleier å være modererende til deg, men nå modererer du meg. Nei, men det som jeg synes er at det som er bakgrunnen av dette, hvis det er sant at de ikke klarte å få 300 parere ombord, i stedet for de 100 som de rakk, det synes jeg at det er tragisk. Det er tragisk, synes jeg, at retail-ering i Norge ikke har vært i stand til å samarbeide ved å bruke en plattform som har allerede vært der. Men det kommer til at ikke den er en attraktiv plattform. Jo, men poenget er at 200 aktører Tror du at alle disse 200 aktørene hadde en fantastisk plan som var mye bedre enn å være med på komplett sin plattform? Tydeligvis. Det tror jeg faktisk ikke nå. Tydeligvis, etter at det komplett ikke funket. De gikk her i stand til å bygge en plattform. Så det var kanskje riktig valg å ikke bli med. Men det er vanskelig å si da, hva verdiforslaget og hvordan de ble solgt inn, og i hvilken grad man kunne forvente økt salg. Det er ikke sikkert det business case som komplett kom med var så lukrativt da. Men jeg sier for alle, det er veldig mulig at det ikke var så lykkelig for disse samarbeidspartnere, men da er det også, altså resultatet er akkurat det samme, det fungerte ikke. Vi har norske reiterer som sliter, de fleste sliter, de fleste ser på nett både som en mulighet og en trussel. Og så plutselig har de en mulighet, ja det er en aktør som har klart å ta den posisjonen, og Retail Norge har en mulighet til å gå med sammen på noe, i stedet for å vente på hva som kommer til å skje med Amazon. Vi vet hva som kommer til å skje med Amazon, og de klarer ikke å samarbeide, de klarer ikke å dele på data, de klarer ikke å ha en felles verdiforslag for oss forbrukere. Og jeg, altså, det som jeg er veldig redd for, er at det skjer med retail sammen som skjedde med media. Altså, så plutselig kommer en stor aktør, si Amazon, si IKEA, whatever, ikke sant? Men for retailere så kan jo faktisk Amazon være redningen, da. Ja, men da... Som en partner. Hva skjer da? Som en tredjepartner. Ja, men Amazon er en mye større aktør som kommer til å stille en takklig større krav. Mange businesser i USA som tjener godt på kun ligger på Amazon, som ikke har en egen nettbutikk engang. Ja. Og mange fysiske butikker som også har sitt utsalg på nett på Amazon. Ja, og det er jeg... Amazon har altså de sine største marginene på tredjepartsaktører. Så det er en veldig fin, hårdfin balanse der. Men jeg prøver å si at det er forri til Norge da, som industri. At de pengene ender opp hos Amazon, i stedet for en eller annen form for samarbeid hjemme seg mellom, det synes jeg er noe å tenke seg om. Hvordan er det mulig at vi har endet opp i den situasjonen? Det samme som skjedde med media, med Facebook og så videre. Plutselig så ble Chipstead prøvet å lage en felles plattform vei alt for sent. Og ja, jeg er litt redd for at plutselig så kommer en nye aktør, det kan være Amazon, som kommer nå snart, og da må dere sette dere online, og så bokse deg ned og assume the position. Det tror jeg ikke det er noe bra. Yes, du, la oss gå videre. Eller hadde du noe konkluderende ord om komplett? Nei, nei. Jeg synes at det er en tragedie at det ikke fungerte. Jeg håper at noen, noen, lærer av dette. Ikke gjør det samme. Nei, ja, altså ikke gjør det samme. Det kommer at RIT i Norge klarer å samle seg, dele data, dele kundereisen, kunne mer om hvordan vi forbrukere kan bli mer fornøyde, bruke digitale medier, midler, og lage et kompelling tilbud da. Apropos gründere, vi har en julekalender med gründer i det her på skifter, som er veldig bra, men her er en annen gründer i det, og det er jo å lage en white label løsning som kan koble sammen uavhengig nettbutikker, hvor man kan dele data, bygge kundeprofiler, så man får den kraften av å være mange til å bruke for å selge til sine eksisterende og nye kunder. Så er det White Label, som ikke skal være en markedsplass, men som egentlig bare er en teknologi som du er med på, så får du tilgang ved å dele. Og det hadde vært veldig fint... Min erfaring er at når mange aktører prøver å jobbe sammen rundt en eller annen form for plattform i en sånn endeløs rekke med møter bare for å definere aspekten, Det skjer ikke så lett. La oss snakke litt om noe annet som heter VIPS, som er en norsk utviklet, eller indisk utviklet, det var det nok å være, bankbetalingstjeneste fra DNB, som nå eier seg 100 pluss banker i Norge. De avanserte i går at de skal inngå et samarbeid med Alipay, det kinesiske betalings... Armen til Alibaba. Jeg skjønte ikke hva det samarbeidet bestod i. Det er veldig vanskelig å forstå, egentlig. Men hva konkret var det Det skjønte jeg faktisk ikke. Så det er ikke noe som jeg mener noe særlig om det. Det som jeg skjønte, det kan være feil, men da håper jeg at vi kunne invitert Berit Svensen en gang, og at hun skulle fortelle oss hva slags strategi ligger bag det samarbeidet. For jeg har problemer med å forstå det, rett og slett. Ok, det kommer mange kineser til Norge, jeg vet ikke hvor mange de er, og de vil betale med Alibaba og Q-Tax. Ok, greit. Men hva er det strategiske rasjonalet for Vips? De vil samarbeide med Alibaba, men de bankene som er i Vips vil ikke samarbeide med Apple Pay eller Google Pay. De vil ikke åpne infrastrukturen for debit. For meg er det litt sånn, ja, på linken din så ble det sånn jubel. Jo, Vips og Alibaba og to store brands. To like store brands. Ja, ja. Rått, fantastisk. Kjør på. Så jeg skrev, jeg skjønner ikke det strategiske rasjonalet. Kan noen fortelle meg om det der? Så fikk jeg masse likes på min kommentar, men ikke noe svar fra Vips. Har du en teori? Nei. Det som står i artiklen fra 24 er at samarbeidet innebærer at norske brukesteder kan ta imot kinesiske brukere av Alibabas betalingstjeneste Alipay. Med QR-tag. Med QR, ja. Betale med QR i norske butikker. Det er mange kinesere i verden, men det er begrenset antall kinesiske kunder i norske butikker. Så det er ikke noe i seg selv det. Så er spørsmålet, hva er det Vips får tilbake av dette her? Jeg lurer på, hva er det som er overhodet interessant med Vips for Alibaba? Ali P. Jeg ser ikke det. Det er ikke sånn at det toget om du tøffer... uten VIPS. VIPS er jo en mygg. Kanskje er det fordi de ser på dette som en test av hvordan det kan skje. At de tester Alibaba som samarbeidsbarnet for betaling på andre måter vi ikke tenker på. På nettet for eksempel. I stedet for fysiske butikker på nettet. Ikke sant? At Alibaba rett og slett, Alipay, bruker VIPS-konstellasjonen som en måte å introdusere Alipay har i Norge, som kanskje i andre land også skjer det samme, det skulle vi faktisk sjekke. Det kan jeg tenke meg. Hvorfor VIPs er det? Jo, det får kanskje data, det får en eller annen for katt kanskje, en eller annen for kompensasjon for å åpne infrastrukturen på den måten. Ja. Ja, for det er jo... Vips er jo så infrastrukturen. Det må man glemme litt det. Det er det man glemmer. Så det er ikke bare en app man vender og betaler med, men det er jo infrastrukturen, ikke sant? Så de gir jo tilgang til den. Netts og bankaktivitet. Ja, og de ikke... Altså... Og... Så... Hva er det jeg skulle poenge med? Jo, men det hun, jeg tror Berit Svensen, nevner i en annen artikkel om dette, er at det kan bli VIP sin måte å betale i butikk med, altså QR-kode. At det kan bli deres alternativ til NFC da. fordi Apple ikke slipper VIPs inn på NFC-brikken på iPhone, så kan de, ok, men de vil gjerne tilby betaling i butikk, og da kan det bli gjennom QR-kode, og da blir jeg sånn skeptisk, fordi QR-kode, det var state of the art for noe lenger, 15 år siden, 12 år siden. Det har aldri vært state of the art. Nei, men ikke i Norge, men det har ikke vært i Norge, for vi har hatt en utbredelse av kort, ikke sant? Så det har ikke vært en naturlig, like naturlig greie for oss som det har vært for kinesere som ikke har hatt kort. Så de hopper fort. For dem så er det en forbedring fra å betale med kund med cash, ikke sant? at du kan betale med, men fra vårt nivå, hvor vi betaler med kort, så er ikke det en sånn tydelig forbedring at du må ta opp mobiltelefonen din, finne en kode, ta bildet av koden, eller QR-koden, og autentisere. Altså det er en lengre prosess enn å ta opp kort og tappe. Så har Apple med NFC, så er det mer sømløst, ikke sant? Så jeg vil jo hevde at NFC-teknologien er jo overlegen i bruk versus QR-kode. Og så kan du jo mye med QR-kode, altså, som også er interessant, men ikke det. Så spørsmålet er om det er et bra nok alternativt å komme til markedet på betaling i butikk, fra virksomhetssiden. Lukas, et ord. M-Cash, det er det M-Cash prøvde å bruke QR-koder for å betale. Nei, ikke mobile. Men M-Cash, det er det de prøvde, og det fungerte ikke. Fordi, det er akkurat som du sier, det finnes noe som heter det brukerrettfrihet, og vi er vant til kortet. Og QR, altså, det vil overraske meg hvis plutselig folk begynner å bruke QR-koder i stedet for å tappe, da. Så det er, jeg... Kanskje finnes det noen rasjonal bak, kanskje er det bare noen som hadde en idé en gang i VIPS, som dette er veldig kult, la oss gjøre det. Fordi sånn fungerer innovasjonsmiljøet noen ganger også, vi bare gjør det. Men det hadde vært veldig fint å at noen hadde forklart hvorfor bruker det i det hele tatt skal gjøre dette, skal bli med på dette og hva som, det strategiske rasjonalet strategisk altså på sikt, ikke sant? Jeg ser jo noen grunner til at man gjør det. Jeg ser en grunn i det også, men det virker som hvis grunner er at la oss bypasse NFC fordi Apple ikke vil ha oss, så er en QR-konto, det virker ikke som man har tatt i et betraktning den historikken som vi allerede har med QR-kode i dette landet og i så fall så håper jeg at jeg har ikke brukt LIP at LIP er såpass sømløst også at du ikke må vekke applikasjonen og så må du ta et bilde av QR-koden men applikasjonen alltid er der det er vekket det er utrolig enkelt å bare ta telefonen opp nesten bare få, ikke nesten ta et bilde en gang, det bare skjer automatisk, og da du kan betale. Hvis brukermeligheten er bra nok, når vi har gått et sånt kvantumliv fra sist, med for eksempel mkash, da skjønner jeg at rasjonalet fungerer. Hvordan fungerer det med Amazon Go sin modell da? Det vet jeg ikke hva det er. Det er jo sånn Amazon Go hvor du bare går inn i en butikk. Du trenger ikke i det hele tatt å betale, ikke sant? Jeg tror ikke de tenker så langt akkurat nå. Ingen gjør det. Men poenget er jo at det er noen åpenbart smarte grunner til at de gjør det. Det kan være strategisk smart å inngå et samarbeid med verdens største betalingsplattform, eller hva det måtte være, som en konkurranse, som en forhandlingskort. mot Apple, ikke sant? Det kan være en god grunn, og det er markedsføring i det, med tanke på nye strategiske partnerskap, så er det ikke dumt å ha et partnerskap med Alibaba eller Alipay i bakhånd. Så det er noen interessante ting her, men det jeg sliter litt med er denne internasjonaliseringen til VIPS, på hvilken måte det skal skje. og slik jeg forstått det, så skulle de kunne dele noe teknologi. Nå lurer jeg på hva slags teknologi de skal dele, som er interessant i verden i dag. Men at de har en rolle i Norge, fordi de eier nå infrastrukturen, åpenbart, så de store må snakke med VIPS. Altså hvis ikke VIPS er enige. De store som har bevært seg. For det er jo de samme bankene som eier, som gir deg muligheten til å kunne bruke tjenestning, sant? Og hvis du ikke er enig med VIPS, så skjer det ikke noe. I hvert fall så langt har det vist seg at det ikke har fungert. Men er det det de vil bli? Men da blir det en sånn infrastruktur Da blir det infrastruktur og ikke grensesnitt for utgangspunktet i Norge. Og det er jo det verste stedet de kan være, egentlig. Ja, fordi de egentlig ender opp som infrastrukturleverandør og mister kontakt med kunden. Ja, når det er sagt å være infrastrukturleverandør kan være det veldig lønnsomt uansett. Hvis du vil squeeze de assets, det kan du også klare. Jeg har bedre kjennsyn og erfaring med det. Og det kan du ha kjennsyn veldig godt. Altså, jeg kjenner ikke henne personlig, men jeg har fulgt hva hun har gjort i Telenor. Antagelig en av de brightest minds her i landet. Ja, hun er i hvert fall sjef for internasjonalisering i VITS, og tidligere et skadet titel som var i Telenor, direktør for Telenor Norge. Ja, det var Telenor Norge og Nordvik, tror jeg det hadde vært. Men uansett, dette antageligvis har dette... Begynte dette prosjektet lenge før Berit Svensen fikk den jobben. Ja, det startet i samtalen i april, vi snakket i følgende artikkel. Så jeg tror at Berit Svensen bare fortsetter. Altså, jeg må tenke. Ikke sant? Det er det jeg tror det er. Ja, Så det er veldig mulig at det er bare en one-shot-prosjekt som noen har tenkt rundt et bord. Eller kanskje det er noen mer strategiske grunner til det som du påpeker, men da er det brukervenligheten Det er det egentlig APP vinner på. Jeg vil oppfordre mine lyttere opp å si, eller våre lyttere, altså dere som hører på, som historier av det smarte vi som sitter her, uten å komme med innspill, hva betyr denne dealen egentlig? Jeg forstår det ikke helt. Det er ikke sånn 100% åpenbart for meg. Det er ikke tennspadang. Nei, jeg skjønner det ikke helt. Så kan vi ta opp det i neste episode. Ja, vi kan ta det opp i neste episode. Og hvis, jeg insisterer, hvis Berit Svensen vil komme og snakke om det, jeg har veldig lyst til å treffe henne, så just because I want. Så det har vært veldig hyggelig da. Det kommer til å bli skikkelig Star Trek. Ja, så du kommer ikke til å si noe som helst? Nei, det kanskje, jeg vet ikke. Men jeg kommer i hvert fall til å la henne snakke mesteparten av tiden. Det blir gøy, i så fall. Du, da er vi ved vei senere. Vi trenger ikke å snakke mer enn vi trenger. Du skal reise på ferie til Silicon Valley. Jeg skal til Silicon Valley. Og hjelpe en startup å møte investorer. Nei, ikke investorer. De er ikke klare enda. De er ikke klare. Nei, jeg vil ha flere råd til dem å gjøre det. Men vi kommer til å møte pitchmestere. Vi kommer til å møte inkubatormiljøer. Vi kommer til å snakke med mulige beta-kunder. Så vi kommer til å gjøre mye kult, bare for å forberede neste møte, eller neste tur. Og den turen blir med Investor. Jeg gleder meg som en unge. Det blir så utrolig kult. Supert. Du, igjen takk for at du kunne komme, Salvador, og ha en fantastisk tur. Og god jul! Ha det! Teksting av Nicolai Winther Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden. og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg, så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.

Mentioned in the episode

Komplett.no 

En norsk nettbutikk som mislyktes i å bli en norsk Amazon

Amazon 

En amerikansk nettbutikk og markedsplass

Stein Erik Hagen 

En norsk forretningsmann og investor

Erik Santrø 

Gründeren av Komplett.no

Market 

Et norsk nettmatselskap som gikk konkurs

Kolonia.no 

En konkurrent til Market

AliPay 

En kinesisk betalingstjeneste eid av Alibaba

Alibaba 

Et kinesisk teknologiselskap

Apple Pay 

En betalingsløsning fra Apple

Google Pay 

En betalingsløsning fra Google

QR-kode 

En betalingsmetode som ikke er populær i Norge

NFC 

En teknologi som brukes for å betale med kort eller telefon

M-Cash 

En norsk betalingstjeneste som brukte QR-koder

Amazon Go 

En butikkmodell fra Amazon som bruker teknologi for å unngå køer

Berit Svensen 

Sjef for internasjonalisering i Vipps, tidligere leder i Telenor

Telenor 

Et norsk telekommunikasjonsselskap

Silicon Valley 

Et område i California kjent for teknologiselskaper

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap

Bangladesh 

Et land i Sør-Asia

Shifter 

En podcast om innovasjon og teknologi

Intellis 

Et selskap som driver med innovasjonsledelse og teknologi

DNB 

En norsk bank

Star Trek 

En science fiction-serie

Pitchmestere 

Personer som hjelper startups med å presentere ideene sine

Inkubatormiljøer 

Organisasjoner som støtter startups

Beta-kunder 

Tidlige brukere av et produkt eller tjeneste

Participants

Host

Lukas

Guest

Salvador Baie

Sponsors

Cefalo

Similar

Loading