1/6/2021
Slik lykkes du med PR
Podkasten "Shifter" snakker med Camilla Kim Kielland, kommunikasjonsdirektør i Schibsted, om PR. Kielland understreker viktigheten av strategisk kommunikasjon og å bygge relasjoner med ulike målgrupper. Hun forklarer forskjellen på PR og markedsføring, og hvordan PR kan bidra til å nå målsettinger. Videre diskuterer de hvordan man kan få PR for et selskap og hvilke feil startups ofte gjør.
Transcript
Mentioned in the episode
PR
PR står for Public Relations og handler om å bygge relasjoner med ulike målgrupper.
Skipsted
Camilla Kim Kielland jobber som kommunikasjonsdirektør i Skipsted, et medieselskap.
Trigger
Camilla Kim Kielland medgrunnla Trigger, et PR-byrå, og jobbet der i 13 år.
Volda
Camilla Kim Kielland er journalistutdannet fra Volda, en by i Norge.
NRK
NRK er en norsk allmennkringkaster og kan være et mål for PR-aktiviteter.
VG
VG er en norsk tabloidavis som kan være et mål for PR-aktiviteter.
Dagens Næringsliv
Dagens Næringsliv er en norsk økonomisk avis som kan være et mål for PR-aktiviteter.
24
24 er en norsk nyhetsportal som kan være et mål for PR-aktiviteter.
Finansavisen
Finansavisen er en norsk økonomisk avis som kan være et mål for PR-aktiviteter.
E-handel.com
E-handel.com er et nettsted som kan være et mål for PR-aktiviteter for selskaper i e-handelsbransjen.
Cefalo
Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som tilbyr utviklingsteam i Bangladesh.
Bookis
Bookis er en markedsplass for brukt og nye bøker, som har lansert royalties for brukte bøker.
Gjerne
Gjerne er en restaurantkjede som har oppfordret kunder til å kjøpe gavekort i stedet for stekepanner.
Airbnb
Airbnb er en plattform for å leie ut boliger, og kan være et referansepunkt for startups som skal skalere.
McDonalds
McDonalds er en hurtigmatkjede, og brukes som eksempel på at man kan ha gode verdier samtidig som man er lønnsom.
Medium
Medium er en plattform for blogging, som kan brukes av selskaper for å publisere innhold.
E24
E24 er en norsk økonomisk nyhetsportal, og kan være et mål for PR-aktiviteter.
DN
DN er en forkortelse for Dagens Næringsliv, en norsk økonomisk avis.
Kristian Skogenvind
Kristian Skogenvind er en person som jobber med kommunikasjon i Schibsted.
Investor Relations
Investor Relations er et område innenfor kommunikasjon som er ansvarlig for å kommunisere med investorer.
Skavlan
Skavlan er et norsk talkshow, og brukes som eksempel på at ulike medier har ulike målgrupper.
ethos
Ethos er et retorisk begrep som refererer til troverdighet.
patos
Patos er et retorisk begrep som refererer til emosjonelt appell.
logos
Logos er et retorisk begrep som refererer til rasjonell appell.
Julegaver
Julegaver er en sesongbestemt tema som kan være relevant for PR-aktiviteter.
Bærekraft
Bærekraft er et viktig tema for mange selskaper, og kan være relevant for PR-aktiviteter.
Brain
Brain er en del av verdisystemet til Trigger, et PR-byrå.
Heart
Heart er en del av verdisystemet til Trigger, et PR-byrå.
Guts
Guts er en del av verdisystemet til Trigger, et PR-byrå.
Participants
Host
Lukas
Guest
Camilla Kim Kielland
Sponsors
Cefalo