4/28/2021

Salesscreen: B2B Saas, produkt, kultur, ledelse og vekst

Sindre Håland, CEO og medgründer av SalesScreen, en gamification-plattform for salgsteam, deler historien om selskapets vekst fra en bootstrapped virksomhet i Norge til en amerikansk scale-up. De oppnådde produkt-marked-tilpasning raskt og vokste organisk i Norge. Etter å ha hentet inn kapital fra Spring Capital, fokuserte de på å ekspandere til USA og justere selskapskulturen for å passe til det amerikanske markedet. Håland fremhever viktigheten av å ha de riktige menneskene på laget, spesielt når man ekspanderer internasjonalt, og anbefaler å investere i kompetanse fremfor bare kapital. Han deler også innsikt i account-based marketing og hvordan SalesScreen bruker denne strategien for å drive vekst i USA.

00:01

Dogu Sales Screen er en gamification-plattform for salgsteam som øker salgsresultater gjennom konkurranser og elementer av sjanse.

06:31

Fokuset er å lage engasjerende verktøy for ansatte, ikke bare kontrollsystemer for ledelsen, for å øke effektiviteten.

09:58

En gründers reise fra pivoteringsmøte til suksessfullt produktmarked og internasjonal ekspansjon innen gamification.

20:44

Selskapet opplevde vekst, hentet kapital fra Spring Capital, og fokuserte på strategiske investeringer og nettverksfordeler.

25:05

Overgangen til det amerikanske markedet er krevende, spesielt når det gjelder talentrekruttering og tillit i nettverket.

Teksting

Transcript

Teksting av Nicolai Winther

10.480 s
00:00:01

Hei og velkommen til Skifters podcast. I ukens episode skal vi dykke dypere ned i selskapet Dogu Sales Screen, også kalt bare Sales Screen, som er en gamification-plattform for salgsteam. De var ved siste emisjonen verdsatt til 200 millioner kroner. Nå antas verdien på selskapet å ligge på det femdobbelt av det. Med seg på investorsiden har de blant annet seriegrunder Are Tråstad og Spring Capital. Velkommen CEO og medgrunder Sindre Håland.

27.020 s
00:00:18

Takk for det. Hyggelig å være her. Ja, du er jo på en snarvisitt, eller jeg vet ikke hvor lenge du skal være i Norge, men du bor vanligvis i New York i USA, stemmer det? Ja, det stemmer. Jeg har bodd der et par år nå, så det var godt å komme hjem for å fiske en på en stund. Ja, og det var godt at vi fikk lov til å ta denne samtalen her nå. Du, hvordan, eller hva, kan jeg egentlig snakke om først, hva er Sales Green for noe?

23.340 s
00:00:46

Salescreen er jo en gamification-plattform for salgstid. Men hvis du tenker litt mer hverdagsliv, så kan du se for deg en sånn fitbit eller strave app der man bruker spedifisering for å få opp den fysiske aktiviteten. Da måler man jo skritt og sånne ting. Ja.

17.980 s
00:01:11

Vi måler jo møter, bukker, tilbud sendt, salg gjort og så videre. Sånne aktiviteter som selgere gjør. Gjerne loggfører systemer eller den type systemer. Det tar vi inn i sales screenet så mulig gjør vi konkurranse. Du får badges og achievements. Du får måloppnåelsen synlig. Du benchmarker deg mot kollegaene dine og du får mikroinsentivering, altså mynter som du kan veksle inn i gaver og

27.860 s
00:01:29

og gavekort og den type ting. Så jeg antar at i pitchen deres så kan du påpeke hvor mange mer prosent selgerne selger for med dette her versus å ikke bruke det. Hva ligger det på hvis man skal følge deres tall da? Altså nå er jeg jo med så heldig at vi har holdt på i en del år, så vi har faktisk ganske gode tall på dette her, og økningene viser jo å være i snitt 30-50 prosent.

22.680 s
00:01:57

på måltekopier. Så det er ganske utrolig hvor mye uforløst potensial det ligger i å trykke de menneskelige knappene i salgstiden. Hva er det som funker best på oss selv da? Hvilken feature er det som driver mest vekst?

14.900 s
00:02:19

Det jeg vil faktisk si featuremessig er konkurransene. Det å kunne ha mulig konkurranse på aktivitetene, altså det som leder frem til salg, i korte tidsrom, i real time på tvers av TV, mobilapp og nettleser. Enten du jobber hjemme eller er på kontor, så får du det med deg. Det har vært helt enormt viktig.

22.100 s
00:02:35

Når vi kjører konkurranser i seg selv, så er det en doble med aktiviteten fra tilsvarende periode før konkurransesettet. Så da er det intern konkurranse mellom selgere i et selskap om å gjøre flest mulig ting, for eksempel flest mulig møtebookinger, etc.?

16.140 s
00:02:58

Ja, hva ser jeg for deg at du har, la oss si du har et vanvittig stort salgstim da, som vi har for eksempel en del telekom kunder med flere tusen selgere. Hvordan kan du kjøre en konkurranse blant alle de? Det i seg selv er en enorm jobb, men når du har en plattform sånn som Sales Screen, så får vi den dataen direkte fra systemene som de allerede jobber i, og

22.720 s
00:03:14

Og så har du plutselig leaderboards eller andre typer litt mer fornurlige konkurranser tilgjengelige samtidig i lommet på mobilen og i nettleseren og når du går på kontoret og ser det på TV-en. Så det er jo den muligheten her for å effektivt kjøre konkurranser, og det er jo noe som sagstidig har gjort i 100 år. Ja, det er jo det. Så hvis man skal være litt kritisk, kan det være litt slitsomt å forholde seg til konkurranser hele tiden?

25.940 s
00:03:37

Det kan det, og spesielt hvis du gjør det på en feil måte. Du må huske at i salgsteams er det de samme 10-20 prosentene som alltid vinner. Det er egentlig de som blir insentivert av en sånn individuell konkurranse eller en standard konkurranse. Og det vi har gjort er å legge inn et element av sjanse i en del av disse forskjellige spillene eller konkurransene vi har, slik at du kan virkelig klare å løfte midtsiktet. De 60 prosentene som egentlig

29.160 s
00:04:03

Egentlig aldri kan de gjøre godt nok til at de vinner toppremiene, men det er jo de som er primus motor i salgsorganisasjonen. Det er de som driver topplinjene og egentlig bunnlinjen for en slags skyld. Så det å gi et eksempel av for å glade en Norgesdager med Ligio Vinlotteri på jobb.

17.040 s
00:04:32

Og det er jo sånn at du får jo lodd ut fra et eller annet at du kan kjøpe de, eller fra noe annet, og så spinner man igjen et hjul, eller at man gjør en trekkning av disse loddene da. Hvis du overfører det til salgsverden, for hvert møte du bukker, så får du et lodd. Hvis du bukker flere enn de andre, ja, da har du større sannsynlighet for å vinne premien. Men så lenge du bukker ett, og det klarer alle, ja, da er du med å ha potensialet til å vinne toppremien. Og det motiverer mye flere. Skjønner. Det er jo en smart take på det. Ja.

29.380 s
00:04:50

Men du, hva er det dere har skjønt som ikke andre har skjønt? Hva er det dere skjønte med, hvordan kom dere på i dine ideene her?

9.780 s
00:05:19

Ja, det er to del spørsmål, men jeg tror det vi har skjønt, spesielt sett i lyset av dagens verdensbilde, så er det vel det at det er mye sånn automatisering og AI og maskinlønning og så videre. Men realiteten er at det er menneskene som er det største potensialet i enhver bedrift.

21.920 s
00:05:30

Det er de som driver resultatene oppover, og det er de som driver salgen. Det er vanskelig å ikke ha en selger involvert på et eller annet tidspunkt i en salgsprosess.

11.560 s
00:05:52

Og da må man ikke glemme de. Det at man er et menneske, da har man gode dager, man har dårlige dager. Man kan føle seg engasjert og motivert, eller man kan være litt nedfor av ulike grunner. Så hvis man klarer å gå inn og sørge for at man får skapt en god kultur, at man får skapt rett og slett en atmosfære hvor folk ønsker å gå opp i jobb, de ønsker å konkurrere, de ønsker å prestere dag inn og dag ut,

26.560 s
00:06:04

Der har man et stort potensial for å få ikke resultatet. Men mennesker er vanskelig, og da er det mange IT-grunner spesielt som styrer under det temaet, mens vi har skikkelig kjørt et dyptek inn akkurat i den verden. Så hvis jeg forstår riktig, så er det en forskjell, dere har skjønt forskjellen mellom det å lage et verktøy for ledelsen for å gjøre de ansatte mer effektive, versus det å ta de ansatte på alvor og lage et verktøy som de ansatte setter pris på.

26.820 s
00:06:31

Mentioned in the episode

SalesScreen 

En gamification-plattform for salgsteam. Selskapet ble lønnsomt i løpet av ett år, men måtte modnes for å ekspandere til det amerikanske markedet.

Spring Capital 

Investerte i SalesScreen og var instrumental i selskapets ekspansjon til USA.

Are Tråstad 

Seriegründer som investerte i SalesScreen. Han hjalp med å koble SalesScreen til det amerikanske markedet.

Oracle 

Et stort selskap som SalesScreen begynte å snakke med under sin ekspansjon til USA.

SAP 

Et stort selskap som SalesScreen begynte å snakke med under sin ekspansjon til USA.

HyperScience 

Et amerikansk selskap som kjøpte SalesScreen-tjenesten etter at selskapet flyttet til USA.

Demandbase 

Et amerikansk selskap som kjøpte SalesScreen-tjenesten etter at selskapet flyttet til USA.

IF-franskisen 

Et forsikringsselskap som var en tidlig kunde av SalesScreen.

Trygg Forsikring 

Et forsikringsselskap som ble en kunde av SalesScreen etter å ha sett produktet i aksjon hos IF.

Maritech 

Et selskap som vurderer å bruke account-based marketing.

Roleworks 

En plattform for account-based marketing.

Seasons 

En plattform for account-based marketing.

Bombora 

En plattform for å måle intensjon i account-based marketing.

Adobe Visible 

En markedsføringsattribusjonsprogramvare som brukes for å måle touchpoints og kampanjer.

Discover.org 

Et verktøy for å lage lister av potensielle kunder.

Rollworks 

En ABM-plattform for å kjøre kampanjer med annonsering.

KORUS AI 

En programvare for å logge og analysere telefonsamtaler.

Strava 

En app for å spore trening og aktivitet. SalesScreen-investorene bruker den til å konkurrere med hverandre.

Salesforce 

En CRM-plattform som brukes av SalesScreen.

LinkedIn 

Et sosialt nettverk for profesjonelle. SalesScreen bruker det for å drive account-based marketing.

CEO 

Sjefen i et selskap. Håland er CEO av SalesScreen.

CTO 

Teknisk sjef i et selskap.

CRO 

Sjef for salg og markedsføring. SalesScreen ansetter en CRO som hjalp med å transformere selskapskulturen til en mer amerikansk.

SDR 

En salgsutvikler som er ansvarlig for å kontakte potensielle kunder.

VP of Sales 

Salgssjef i et selskap.

VP People Operations 

En person i SalesScreen som er ansvarlig for personal og selskapskultur.

North Star Metric 

Et overordnet mål som alle andre mål leder til. For SalesScreen er det Committed ARR.

ARR 

Årlig gjentakende inntekt. En viktig målestokk for SaaS-selskaper.

MRR 

Månedlig gjentakende inntekt. En viktig målestokk for SaaS-selskaper.

OKR 

Mål og resultat. SalesScreen bruker OKR-rammeverket.

SaaS 

Software as a Service. En type programvare som leveres over internett og betales for på abonnementbasis.

Unicorn 

Et selskap som er verdsatt til over 1 milliard dollar.

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å rekruttere og bygge utviklingsteam i Bangladesh.

Participants

Host

Nicolai Winther

Guest

Sindre Håland

Sponsors

Cefalo

Similar

Loading