Andreas Thorsheim: Hvordan Otovo skal skalere hurtig for å erobre det europeiske sol-markedet

Andreas Torsheim fra Otovo snakker om selskapets vekst og planene om å erobre det europeiske solcellemarkedet. Otovo er en digital markedsplass for solceller, som kombinerer markedsføringsevnen til store kraftselskaper med rekkevidden til små installatører. Torsheim diskuterer produkt-marked-tilpasning, konkurransen i energimarkedet og de høye strømprisene i Norge. Han argumenterer for at Norge bør fortsette å eksportere energi og at det er viktig å skape konkurranse mot nettselskapene. Torsheim deler også innsikt i Otovos organisasjonsutvikling, rekruttering og hvordan de henter penger fra investorer. Han understreker viktigheten av fart og effektivitet for å lykkes i et raskt voksende marked.

02:20

Otovo prøver å kombinere markedsføringsevne med mange installatører for å bli det foretrukne valget for solcellekjøp i Europa.

16:36

Podcasten diskuterer behovet for mer ren kraft i Europa og utfordringer i kraftmarkedet, inklusive nødvendighet av konkurranse og teknologiske løsninger.

24:52

Selskapet Otovo vokser raskt med fokus på kvalitet, organisering og kontinuerlig kommunikasjon for å opprettholde et godt arbeidsmiljø.

39:15

Rask vekst gir mer verdi til gründere, mindre til investorer, og akselererer læring i start-ups for å utnytte vinduer av muligheter.

43:37

Suksess i startups avhenger av å identifisere og forbedre eksisterende løsninger samt å ha en god product market fit.

Transcript

Mentioned in the episode

Otovo 

Et norsk selskap som selger solceller på nett, som har som mål å bli den største aktøren i Europa

Andreas Torsheim 

Gründer og leder for Otovo

Skipsted Media 

Et mediehus hvor Torsheim tidligere jobbet

Opera Software 

Et programvareselskap hvor Torsheim tidligere jobbet

Vattenfall 

Et stort kraftselskap som konkurrerer med Otovo i solcellemarkedet

Fortum 

Et stort kraftselskap som konkurrerer med Otovo i solcellemarkedet

E.ON 

Et stort kraftselskap som konkurrerer med Otovo i solcellemarkedet

Uber 

En plattform for transporttjenester som er analogt med Otovo

Google 

En søkemotor som Otovo bruker til markedsføring

Facebook 

En plattform for sosiale medier som Otovo bruker til markedsføring

Tesla 

Et selskap som har et sterkt merkevarebygging og en direkteforbrukermodell, som Otovo ønsker å etterligne

Solar City 

Et selskap som ble kjøpt av Tesla, som har en forretningsmodell som ligner på Otovo

SaltSide 

Et selskap som driver med produktutvikling, som Babak Tignabard har erfaring fra

Senterpartiet 

Et norsk politisk parti som argumenterer mot å eksportere energi

Statkraft 

Et norsk statlig kraftselskap

NVE 

Norges Vassdrags- og energidirektorat, som regulerer energimarkedet

Fjordkraft 

Et norsk selskap som selger strøm

Lose 

Et norsk selskap som selger strøm

Havslund 

Et norsk kraftselskap

KLP 

En norsk pensjonskasse som har investert i Otovo

Nysnø Klimainvesteringer 

En norsk investeringsfond som har investert i Otovo

Obos 

Et norsk boligbyggelag som har investert i Otovo

Agder Energi 

Et norsk kraftselskap som har investert i Otovo

Selvåg 

Et norsk investeringsselskap som har investert i Otovo

DNB 

En norsk bank

Switcher 

Et selskap som investerer i solcellepaneler på steder med mye sol

Pixar 

Et selskap som har vært et langsiktig startup-prosjekt og som har hatt stor suksess

Amazon 

Et selskap som er kjent for sin store skala og sin effektive drift

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som rekrutterer utviklere i Bangladesh

Bangladesh 

Et land hvor Cefalo rekrutterer utviklere

Participants

Guest

Andreas Torsheim

Host

Unknown

Sponsors

Cefalo

Similar

Loading