Hei, og velkommen til Gründerrådet. Mitt navn er Daniel Fossum. Jeg skal sammen med et utfattpanel gjøre mitt beste for å hjelpe gründere der ute med å komme seg gjennom sine utfordringer. Med meg i dag har jeg Thea Sommerseth Myhren, den meget inspirerende gründeren av startupen Divala, som gjør det mulig for alle i verden å registrere, verifisere utdanning, erfaring og personlig informasjon.
Gjest nummer to er Fredrik Winter, tidligere sjef i Oslo Business Region og en doktorgrad i Industrial Management. Han er i dag managing partner i investeringsfondet Tomorrow Today, hvor han investerer i startups som blant annet Diwala. Velkommen hit i dag, Fredrik og Thea. Tusen takk. Vi hopper som vanlig rett på sak. Og første spørsmålet vi har fått inn, det er klassikeren. Jeg har en potensiell engelig investor som ikke helt vet hva han eller henne driver med. Men vi trenger penger.
Hva gjør jeg? Fredrik? Jeg tror det er et veldig relevant spørsmål. Det er veldig mange i Norge som etter hvert har penger fra andre områder enn oppstart og særlig tech oppstart. Så dette kommer man til å møte mye av. Ideelt sett så vil man jo alltid ha en investor som har skikkelig peiling og som kan ha med en kompetanse som kan hjelpe.
Men noen ganger så trenger man penger, og da tror jeg særlig forventningen etter hva det vil si å være investor, at man avklarer det så tydelig som mulig. Jeg er sikker på at man ikke får en innblanding fra en som ikke kan det man driver med på særlig tidspunkt, på en negativ måte. Det er det man må sikre seg mot. Engelinvestor er jo kjent for å investere i masse selskap i, som gjerne da også internasjonelt sett gjerne også innebærer at man kanskje ikke har så mye tid.
Du må gjerne være så smart du vil, men hvis ikke du har tid, så blir jo ikke det så mye bedre. Hva er din erfaring til dette? Du må ha full tillit til grunneren i tilfellet, og så er jeg helt enig med forventningsstyring. At det er klarhet i hva denne personen eventuelt skal hjelpe til med, eller ikke hjelpe til med i det hele tatt, og bare kunne la en grunner få kjøre på. Og at man da har god ærlighet og god relasjon i det forholdet.
Ja, vi har investert i 20 selskaper nå, og har åpenbart ikke tid til å følge opp alle like godt, og da er det en holdning som vi bare må presse oss inn i hele tiden, og det er å ha tillit til grunneren, og gjøre alt på grunnerenes premisser, og skjønne at selv om vi har en god idé som vi mener de burde ha tenkt på, så er ikke det, vi kan godt tipse om det, men det er ikke vår jobb å pushe selskapet. Rassistisk
Rast litt på, hvor forhold til fundraising er dere i reisen deres i dag? Vi hentet akkurat kapital nå i USA, i New York, med noen som heter SOSV og Emergo, som er da venture-armen til Cardano, som er kjempespennende, for de har to store fond bak oss, som kan følge opp med oppfølgingskapital når de skal hente mer penger. Så det er jeg supergira på. Neste sørsmål i dag er...
hva slags info, og hvor ofte bør jeg oppdatere investerne mine?
Fredrik, du får sikkert en del oppdateringer. Hva er good practice og hva er bad practice? Vi har som utgangspunkt at vi ber om jævnlig oppdatering som en del av avtalen man inngår. Vi har ikke så mange betingelser i avtalen våre, men det er en av dem. Det henger sammen med to ting. Det aller viktigste er egentlig for at vi skal kunne bidra. Vi investerer jo bare i selskaper som vi kan bidra inn i, så vi sier også nei til selskaper vi ikke har kompetanse til rett og slett.
Men for at vi skal kunne bidra med vår kompetanse, så er vi nødt til å vite hvor de står, hva som er utfordringene til denne tids. Så jeg tenker at den beste oppdateringen trenger ikke være så fyldig. Det må være litt datadrevet. Det kommer en gang i måneden eller annen hver måned. Men det må...
i hvert fall inneholder en ting, og det er hva man trenger hjelp til, hva slags utfordringer vi står i. For hvis vi ikke får det, så vet vi heller ikke når vi kan bidra. For å bygge litt på det, så tror jeg det er veldig viktig at ofte så vet du jo akkurat hva du trenger hjelp til, men du må være god på å definere hva er utfordringene dine, og være ærlig på de utfordringene. Fordi man kan ofte gå litt sånn i gråsonen og bli litt fortvilet over «ja, men jeg vet ikke hva jeg skal bruke folk rundt meg til».
og da blir oppgaven din å en, ha klar data på hva er tallene dine, vise og rapportere til det ofte, også på de mer kvalitive tingene være så direkte og åpen på det. Så minimum hver andre måte? Det kan godt være en kvartal også kommer an på selskapet, men det må være jævnlig. Og det verste som kanskje er at man ikke har hørt noe på et år, og så plutselig brenner det overalt, og så skal man ha hjelp til ting som man kunne ha fått hjelp til for lenge siden.
Jeg tror det viser seg et veldig viktig poeng som vi som grunner må ha å gjennomføre, og det er disiplin. Det er det som bygger tillit også, at du er god på det og sørger for at du følger opp på de tingene du har sagt. Jeg tror også det er litt sånn indre disiplinerende at når man rapporterer så er man enda mer fokusert på å gjøre de tingene man har sagt man skal gjøre. Helt tydelig. Hvor lang tid skal man bruke på en investeroppsetering?
Jeg tror der er det veldig viktig at du har gode prosesser internt, og hvordan måltene du rapporterer, og hvordan teamene også rapporterer inn til deg. Du har god gjennomsiktighet på det på tvers av organisasjonen din. Det er alltid optimalt å også ha en dialog med investorene dine og se om de kan møtes litt på hva de forskjellige aktørene skal ha, og hva de trenger. Det er ikke like stor tilfelle for oss i dag, men vi har også flotte investorer som har full tillit, og det er viktig i dag igjen, men
Helt klart. Det kommer tilbake til hvor god du er på OKR-kopier, at de er gjennomgående, og da blir det lettere å rapportere inn mot det. Men kort og presist er det alltid mye bedre enn en lang mail som kan være mye svada på.
Det skal aldri være en sånn ekstra hassle som du bare kvirer deg til, og jeg har aldri hatt tid til å sette seg ned for å oppsummere. Det må jo være fordi at man som grunner til hvert tid har så god oversikt at man vet, ok, denne mailen kan jeg hacke sammen på en halvtime, kvarter, og be om det, eller synliggjøre hvor vi står og hva som er utfordringen vår.
i mitt hodet, hva man trenger hele tiden. Jeg skulle bare si at for å være litt ærlig på det, uavhengig så synes jeg aldri det er gøy å rapportere med mindre det er kjempegode resultater og det er som regel begge deler alltid for startup-selskap. Så i ærligheten der så er det bare et veldig viktig element å ta med seg at det er ikke det gøyeste vi vet om men det er det jeg kommer tilbake til disiplin.
Jeg synes det er interessant å nevne med at man skal nevne utfordringer. Det henger litt sammen med neste spørsmål her. Hvordan balanserer man ærlighet og troverdighet og det å være veldig fremoverlent? Er det noe man skal justere fra case til case? Det handler i forhold til investorer, kunder, marked. Du skal jo signalisere styrke at ting går fremover. Hvordan opplever du den balansen, Freyk?
Jeg tenker at det er veldig mange som misforstår akkurat den balansen, og jeg tenker at det er motsetning mellom det å være bullish og det å være ærlig og troerdig, og dermed overseller på en måte som ikke er tillitsvekkende. Vi møter utrolig mange grunnere som har en sånn blindzone i forhold til egne utfordringer og nekter å kommunisere det, eller tenker at det skal man ikke kommunisere.
Når alle vet hvor mange utfordringer et hvert oppsettelseselskap står i, så blir det ikke stor enn troverdig. Man kan godt være superamusiøs, superbullish og til en viss grad også overselle, men man må vise selvinsikt på hvilke utfordringer man står i, ellers mister man tilliten. Det ser vi ekstremt mange eksempler på.
Og har man ikke den blikk på de tingene, så skjønner man også at da er man ganske dårlig på å ta inn data, korreksjoner og læring underveis, for man får ikke med de styringssignalene og det som er vanskelig. Og da mister man litt den evnen til å holde tempo på. Så det tror jeg det er mange som bommer på akkurat det. Du driver et selskap som på en måte du selger jo ikke inn inntjening i første gang. Det går vel innenfor
Det man kaller for impact-selskap. Det er litt interessant hvordan, når du skal selge inn selskapet til en knallhard investor, fortell oss litt om det, det er litt interessant. Det som er viktig nå, spesifikt når jeg var i New York og fikk igjennom den investeringen, så var det helt tydelig at de så et klart business case også ved oss, og det ble validert, og de så det tydelig. Så det er jo min evne og hvor god jeg er til å vise frem til det.
Samtidig så tror jeg på ren integritet. At du ikke tuller med tallene dine. De var litt overrasket av at jeg faktisk ga de reelle tall. De trodde jeg var litt bullersunte. Samtidig så er det stor forskjell, føler jeg i hvert fall i
i New York på ambisjon og tro på hva du skal gjøre, det er den første utlån jeg er jo en big thinker, jeg kjører på full gass, samtidig så er jeg ydmyk på hva vi ikke er gode på hva vi trenger hjelp til hva vi ikke får til men det hvis jeg driver med selvtvil daglig så kommer jeg ingen steder, så det er en veldig god balans, og hvis du ikke har troen og lidenskapen du må holde på med, så kommer det så tydelig frem ja
Vi har jo investert i Devala. Det er for at jeg tror på historien og tror på at jeg og grunner teamet og en av deres kvaliteter er å være ekstremt røydig. Hva er det det heter? Keep it real. Jeg synes det er litt spennende når en investor og grunner møtes. Kan du fortelle litt kort oppsummert det møtet når du møtte Thea. Hva var det som gjorde at når bestemte du eller innså du at det her skal jeg bare investere i?
Det gikk jo litt over tid, men første møte og første investeringen var vel egentlig en ikke-investering, men på Sao Pa Sao Vest, hvor Thea presenterte Diwala for, om ikke første gang, i hvert fall ganske tidlig, og hun hadde mistet mobilen sin. Da kjøpte hun ny mobil til henne, og så rettet vi det vlogget der, og så håper hun, jeg husker ikke hvor lenge, men da ble vi kjent med Thea og teamet, og skjønte at her er det noen kvaliteter vi bør sette penger på.
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.
Norge blir jo kritisert for at vi investerer så lite i B2C. Er det sånn at vi burde bare legge ned hele visjonen om å prøve på B2C i Norge? Hva tenker du der, Fredrik?
Jeg tenker at for eksempel Kahoot er et eksempel på at BTC kan gå fra Norge også. Det er veldig avhengig av hva slags produkter man snakker om. Så det er ikke nødvendigvis edge case med Kahoot? Nei.
Hva tenker du for det? Hvis det er B2C og du har fokus på at Norge skal være stort nok marked, ja, for det er det ikke. Det er også en ting vi snakket om tidligere, at hvordan case er du faktisk som selskap? Er du et VC-case? Da er ikke Norge B2C stort nok for deg, og det må være tydeligere på, og det må investoren også være tydeligere inn mot norske selskaper i forhold til å lage gode differenser på akkurat det.
Vi har opp akkurat et selskap som er i vår portefølje, inni dialogen med et amerikansk englenettverk. Selv når man har en fitt med store kunder i Norge som Storebrand og IF og DNB, og vi tenker at dette er jo proof. Dette var aktører de ikke har hørt om, og som ikke er imponerte i det hele tatt.
Nei, grunnen til at jeg tar det opp er at jeg opplever at når du er et B2C-case, litt dreff i forhold til product-market-fit, så er det jo kanskje noen andre metrics man gjerne blir målt på. Og da er det veldig mye om retention, stickability og stickiness og sånne ting. Og da tenker jeg at da er man jo avhengig av store investeringer før man i det hele tatt har sett den eneste krona. Og da er det liksom...
Nå vil jeg si at RefKahoot, du har jo et edtech-miljø som har begynt å etablere seg, og nå kan man si at de fleste edtech-konsepter er jo på mange måter B2C, fordi du vil jo ikke at du skal betale for det med en gang. Jeg tror det er litt mer som Thea er inne på, at er det et VC-case, eller er det en annen vekst man skal inn på, at det ikke er så stor forskjell på B2C og B2B på akkurat det feltet?
Og så er det en annen side ved den problemstillingen, det er jo at oppstartselskaper som satser på Norge først, de sliter jo også med å få inn utenlandske investorer, og siden investormarkedet i norsk sammenheng er veldig, veldig begrenset, så har man veldig fort banket på alle de dørene som er der, og da går man fort tom for penger som man ikke hadde trengt å gå tom for, fordi man får ikke tappe hjem på investormarkeder for øvrig i Norden eller andre steder.
La oss si at jeg er en startup som har en naiv tro på at jeg skal få til mitt B2C case. Jeg har bankt på alle dører. Burde du dra til Stockholm? Norden har en høyst hjerne generelt ute i verden. Og hvis det er et produkt, det er sånn at enten så er det et produkt, det er et marked, og det er internasjonalt, eller så har du ikke et marked, så er det klart at det å negle Norden gir mye større sjanser når du skal videre ut enn å bare gå i Norge.
Burde flere gründere begynt å banke på dører til engelinvestor-type i Sverige? Har du god erfaring med eller noen suksesskast på det? Ikke som jeg har kommet på i farten, men å svare ja. Det burde man. Jeg er helt enig. Jeg synes det egentlig er litt rart å tenke på hvorfor de ikke har gjort det. Sverige, Finland er også oppordnet, Estland. Det er spesifikt i
På tvers av Europa er det et lite miljø i Norge. Det må vi være klare over. Hvis du allerede har vært i dialog en gang, og du må finne og gjenskape en form for tillit igjen, så er det mye vanskeligere. Det er veldig viktig å være god på å bygge nettverk, bruke nettverket ditt, og forstå hvem du kjenner som kan skape og åpne døren for deg.
Har du så delt litt med de investerende du har fått nå? Har du vært mye i Stockholm og pitchet? Jeg har vært i Stockholm. Vi var jo kåret som en av de selskapene som Norsken tok frem og pitchet der i forhold til specific impact startups. Jeg har vært i Stockholm og snakket med et par selskaper. Det er spennende. Det blir også spennende nå fremover når vi skal hente mer kapital. Men jeg har primært fokusert på mer...
både amerikanske investorer og rundt om i Europa. Jeg har ikke landegrenser. Jeg tenker ikke på det på den måten. Jeg opererer helt med nettverk og relasjonsbygd.
Du har fått inn penger fra et amerikansk fond. Hvordan var det et problem at du er et norsk AS for å få inn penger der? Det var en utfordring, spesielt på tvers av norsk-amerikansk rett. Det skapte mye hodebry for meg for å forstå hvordan det skulle være. Jeg fikk evnen til å distole på meg nok til å holde det i Norge nå.
Det er ikke sikkert at jeg kan gjøre det nå fremover når vi skal hente mer kapital og det er større fond. Dess har de sagt ganske tydelig at det er et premiss at du eventuelt setter opp et stikhold hvis du skal ha store EVC-situasjoner.
fond med deg. Men de vi har fått med nå, SOSV og Emergo, SOSV har 250 millioner dollar i fondet sitt, og kan følge opp på en serie av SOSV. Det er kjempespennende. Og da er jo akkurat dette jeg snakket om, nettverket. Hvilket nettverk følger investorene du har med deg? Og det er også en veldig viktig kvalitetssikring i forhold til både kunnskap mot teknologien og business og markedet du har med deg. Siste spørsmålet, litt nysgjerrig. Altså,
Har du, det er det som går først til deg, er det folk som har jobbet rent sweat equity for deg under reisen? Eller er det noe dere har brukt? At du kompenserer arbeid med oppsjoner, rene oppsjoner for eksempel, eller en split?
Ikke bare oppsjoner. Nå er det jo sånn at det i regelfarket er ikke optimalt. Vi skal ikke ta den diskusjonen i dag. Men vi må kompensere med equity inn mot lønn, selvfølgelig. Vi er den første utenfor å gi equity som en del av å være med i teamet og se på den reisen fremover og hva den skal være. Fordi man må ha eierskap og føle at
at mennene er med og har en stemme. Det er kud mot ansatte. Har dere brukt det mot konsulenter eller folk som har jobbet med dere? Konsulent, ja. Hva tenker du, Fredrik, om sweat-tekter generelt? Er det noe du synes at start-ups skal være forsiktig med, eller ser du på det som en effektiv asset for å få med kompetanse og folk når man virkelig trenger det? Jeg tror det kan være en viktig betalingsvirkemiddel for å få med kompetanse og folk.
Jeg tenker jo litt sånn at hvis du skal hente en million, så klarer du bare å hente 500 000, og den millionen skulle jo gå til å kjøpe inn en tjeneste eller ansette noen. Så er det egentlig noen forskjell? Jeg tenker nesten at det er positivt å gi...
i et initiativ i form av veierskap, fordi da investerer virkelig vedkommende i selskapet. Vi har jo, til et helt konkret eksempel, vært med å grunne det som heter ScaleUp Group, som hjelper oppstartsselskaper, blant annet med å rigge opp solgsfunksjonene sine og integrere solgsorganisasjonen i øvrige aktiviteter. En svakhet som veldig mange oppstartsselskaper har, en kompetanse som de ikke har.
Og det å få de med på laget i en tidlig fase, og gjerne på en sånn måte at de binder seg litt i masten gjennom equity. Litt egenreklamme, men det tror jeg er en god idé. Jeg skal bare legge til det at hvilke rettigheter følger de i aksjene? Det er viktig. Også tydelig at... Hva tenker du med på da? Er det noen eksempler på dårlighet og bra? Hvordan er...
Altså er det noe interest som følger med hva kontrakten faktisk på denne kursen er? Er det styreplasser som er involvert? Hvordan er man forholdt i det styret? Altså alle disse mekanismene som har mye å si utover da. Jo mer komplekst det er, jo lenger opp du kommer i... Ja, for det blir litt sånn per def som et konvertibel lån når du snakker om interest, ikke sant? Ja, det er mange ting som man kan bruke da i forhold til aksjer og hvilken mekanisme det har.
Men helt klart at hvis vi tar tilbake til en av de første spørsmålene, så er det at selv om du skal hente kapital på egenhånd som grunder, og det at du forteller den historien best, så vil ikke det si at du står der alene.
Du står der med team og du står der med rådgivere og de er på å sørge for å spare på hvordan løpet, at du har klart strategi på hva du skal gjennomføre. Og den preppen der, jeg sier er noe av det viktigste hvis og når du skal hente kapital, at hvis ikke det er planlagt og lagt opp, så gjennomstyres det med et blunk, og der er det alt for stor og for mange selskaper og konkurransene her. Perfekt. Jeg tenker vi runder av dagens grunderåd. Tusen takk for at dere kom i dag, Fredrik og Thea.
Takk for i dag. Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.
Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.