8/25/2021

Tise-gründer om hvordan de lykkes, vekstdrivere, ledelse og kultur

Eirik Frøyland Rime, medgründer og dagleder i Tise, snakker om hvordan de lykkes med å utfordre Finn.no innenfor bruktklær. Tise har hentet 90 millioner kroner i investeringer og fokuserer nå på internasjonal vekst. Eirik forklarer hvordan de bygget opp tjenesten, og hva som drev dem til å starte Tise. Han deler også innsikt om ledelse, kultur og utfordringene rundt å skaffe funding og skalere en bedrift. Tise bruker Instagram som en viktig akkusisjonskanal og har en unik go-to-market-strategi. Eirik understreker viktigheten av å ha et sterkt team og en god kultur.

03:10

Gründerne diskuterer reisen fra studenter til å starte et vellykket selskap med fokus på inspirerende mobilopplevelser for unge.

11:26

Spenningen mellom målrettet markedsføring på Instagram og bruk av influensere har vært nøkkelen til Tice sin vekst.

15:54

Det diskuteres hvordan TICE strategisk har utvidet målgruppen og brukt kreative vekstmetoder for å tiltrekke seg flere brukere.

23:24

Begrensede ressurser kan stimulere kreativitet, og et sterkt team er essensielt for å lykkes med en go-to-market-strategi.

32:40

Investering har blitt lettere med tiden, men tidlige utfordringer inkluderte å overbevise eldre investorer om nye, kvinnespesifikke produkter.

Transcript

Mentioned in the episode

Tise 

En markedsplass for bruktklær som utfordrer Finn.no. Tise ble startet av Eirik Frøyland Rime og Aksel i 2016, og har siden hentet 90 millioner i investeringer.

Eirik Frøyland Rime 

Medgründer og dagleder i Tise, og gjest i podcasten. Han deler sine erfaringer med å bygge opp Tise og skaffe funding.

Finn.no 

En norsk markedsplass for kjøp og salg av brukte varer, inkludert klær. Tise utfordrer Finn.no innenfor nisjen bruktklær.

Luxor 

En investor i Tise, et New York-basert hedge fund som har investert i Norden.

Pareto 

Et megglerhus som hjalp Tise med å skaffe funding fra Luxor.

Instagram 

En sosial medieplattform som Tise bruker som en viktig akkusisjonskanal. Tise bruker Instagram-annonser og samarbeider med influensere for å nå målgruppen.

Jenny Skavland 

En investor og influencer for Tise. Hun er en viktig ressurs for Tise når det gjelder å forstå målgruppen og markedsføring.

Letgo 

En markedsplass for kjøp og salg av brukte varer som var aktiv i Norge for noen år siden. Tise brukte Letgo som en growth hack-strategi i starten.

Spok 

En markedsplass for kjøp og salg av brukte varer som var aktiv i Norge for noen år siden. Tise brukte Spok som en growth hack-strategi i starten.

Airbnb 

En plattform for å finne og booke overnattingssteder. Eirik bruker Airbnb som et eksempel på hvordan de brukte gratis Craigslist til å promotere Airbnb.

Craigslist 

En gratis markedsplass for kjøp og salg av brukte varer. Eirik bruker Craigslist som et eksempel på hvordan Airbnb brukte Craigslist for å promotere.

Uka 

En festival i Trondheim hvor Eirik hadde et lederverv i styret. Han fikk erfaring med ledelse og organisasjonsbygging gjennom Uka.

Equinor 

Et oljeselskap som sponset Uka, og ga Eirik og andre i styret tilgang til ledelsescoaching.

Cefalo 

En sponsor for podcasten. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å rekruttere og bygge langsiktige utviklingsteam i Bangladesh.

John Doerr 

Forfatter av boka «Measure What Matters», som handler om OKRs (Objectives and Key Results). Eirik nevner Doerr-boka i sammenheng med OKRs.

Scrum 

En agil metode for programvareutvikling. Eirik nevner Scrum i sammenheng med OKRs.

Bukis 

En podcast der Eirik hører på co-founder av Bukis, Lasse Buruk, snakke om OKRs.

Lasse Buruk 

Co-founder av Bukis, og gjest i en podcast Eirik hører på. Eirik nevner Buruk i sammenheng med OKRs.

Glede 

Et selskap Eirik jobber med, og introduserer investorer til.

Elon Musk 

Gründeren av Tesla, og et eksempel på en gründer som har en emosjonell tilknytning til selskapet sitt.

Tesla 

Et selskap som Elon Musk har grunnlagt. Eirik nevner Tesla som et eksempel på et selskap ledet av en gründer.

Jeff Bezos 

Gründeren av Amazon, og et eksempel på en gründer som har bygd et enormt selskap.

Amazon 

Et selskap som Jeff Bezos har grunnlagt. Eirik nevner Amazon som et eksempel på et selskap ledet av en gründer.

Steve Jobs 

Gründeren av Apple, og et eksempel på en gründer som har en sterk visjon og som har bygd et enormt selskap.

Apple 

Et selskap som Steve Jobs har grunnlagt. Eirik nevner Apple som et eksempel på et selskap ledet av en gründer.

Spotify 

En musikkstrømmetjeneste som Eirik nevner som et eksempel på et selskap som har lykkes med å være en gründerledet bedrift.

Daniel Ek 

Gründeren av Spotify. Eirik nevner Ek som et eksempel på en gründer som har vært med i selskapet fra starten og har hatt en sterk visjon.

Geir Førre 

En suksessfull gründer, investor og leder som har solgt tre selskaper for over en milliard. Eirik nevner Førre i sammenheng med at forskjellige personer er gode i forskjellige faser av et selskaps utvikling.

Skifter 

En norsk nettavis som fokuserer på teknologi og næringsliv. Eirik nevner Skifter flere ganger i podcasten.

Black Friday 

En shoppingdag som Eirik nevner i sammenheng med Tises kampanjer for å motvirke fast fashion.

OKR 

Objectives and Key Results, en metode for målstyring. Eirik snakker om Tises bruk av OKRs og utfordringene med å implementere OKRs.

Paradise 

Et realityshow som Eirik refererer til i sammenheng med å være 150% seg selv.

Participants

Guest

Eirik Frøyland Rime

Host

Unknown

Sponsors

Cefalo

Similar

Loading