9/22/2021

Nabobil-gründer om historien bak, hvordan bygge team og selskap, og hvordan selskapet ble solgt

Kristian Hager, grunnlegger og CTO av Nabobil, deler sin reise fra å starte selskapet i 2014 til å selge det til Get Around i 2018. Han snakker om de utfordringene og lærdommene han har fått, inkludert viktigheten av teamarbeid, å finne den riktige matchingen mellom tilbud og etterspørsel, og å håndtere vanskelige perioder i en raskt voksende bedrift. Nå er han tilbake i FramVenture og ser etter nye spennende prosjekter å bli involvert i.

02:02

Tale om personlig utvikling, erfaringer med programmering og viktigheten av teamarbeid i entreprenørskap og produktutvikling.

05:16

Jakob Tverrobach pitcherer et bildelingskonsept til Karl etter et styremøte, som fører til samarbeid om prosjektet.

08:46

Første ansatt i Nabobil forklarer prosessen med å bygge et team og lansere selskapet effektivt før konkurrenten.

17:01

Bygging av en markedsplass krever fokus på å matche tilbud og etterspørsel, med en kontinuerlig evaluering av tilgjengelighet og rangering.

26:36

Selskapets suksess avhenger av teamarbeid, struktur og læring fra både gode og dårlige erfaringer i produktutvikling.

Transcript

Mentioned in the episode

Nabobil 

En bildelingstjeneste som Kristian Hager grunnla og var CTO for.

Get Around 

Et amerikansk selskap som kjøpte Nabobil i 2018.

FramVenture 

Et selskap som Kristian Hager startet i 2014 og nå er tilbake i.

Oda 

Et selskap som tidligere het Kolonial, og som ble nevnt i forbindelse med hvordan Kristian Hager kom i kontakt med Carl Muntekås.

Airbnb 

Et selskap som ble nevnt som et eksempel på en vellykket markedsplass, og som Even Heggernes jobbet i før han ble daglig leder i Nabobil.

IF 

Et forsikringsselskap som Nabobil inngikk en avtale med for å sikre leieforhold.

GoMore 

En dansk konkurrent til Nabobil.

Aftenposten 

En norsk avis som Nabobil inngikk en deal med for å få eksklusivitet om å skrive om lanseringen av tjenesten.

Teston 

Et selskap som Chris Moen grunnla og solgte til UserTesting.

UserTesting 

Et selskap som kjøpte Teston.

Fullstek 

Et markedsføringsbyrå som Jan Kristoffer drev.

Drivey 

Et fransk bildelingstjeneste som Get Around kjøpte.

Softbank 

Et japansk teknologiselskap som investerte i Get Around.

Cefalo 

En sponsor for podcasten, et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å rekruttere og bygge utviklingsteam i Bangladesh.

Tidal 

Et musikkstrømmetjeneste som Jenny Sjøgren jobbet i.

Skalar 

Et selskap som Theodor Thunum jobbet i.

Mesh 

Et kontorfellesskap som Nabobil satt i.

Henning Bang 

En forsker på teamarbeid som ble nevnt i en tidligere episode av podcasten.

OKR 

En metode for å sette mål og resultater i et selskap.

Magnus Hornstrømmen 

En person Kristian Hager møtte på en flyplass i Havana og senere i Rio, som var med å starte en gruppe med likesinnede som var interessert i gründerånd.

Jakob Tverrobach 

Et styremedlem i Kolonial som pitchet en bildelingsidé til Carl Muntekås.

Carl Muntekås 

En rådgiver for FramVenture som kom med ideen om Nabobil.

Chris Moen 

En markedsjef i Nabobil som senere grunnla Teston.

Jenny Sjøgren 

En frontend-utvikler som var en del av det første tekniske teamet i Nabobil.

Theodor Thunum 

En fullstakkutvikler som var en del av det første tekniske teamet i Nabobil.

Thomas Grøndahl 

En designer som var en del av det første tekniske teamet i Nabobil.

Even Heggernes 

En tidligere nordisk sjef for Airbnb som ble daglig leder i Nabobil.

Sam Saeed 

Sjefen i Get Around.

Accenture 

Et konsulentselskap hvor Kristian Hager hadde en sommerjobb.

Participants

Guest

Kristian Hager

Host

Ukjent

Sponsors

Cefalo

Similar

Loading