Velkommen til en ny episode i Skifters podcast, den gangen i et samarbeid med start-up-tjenesten Entrepedia. Sammen skal vi se på ulike sider av dette med å bygge et nytt selskap. I dag skal det handle om hvordan du kommer frem til selve ideen og utvikler den videre. Mitt navn er Per Ivar Nikolaisen, og jeg er med meg i grunner Per Otto Voll i Spånd. Han har skapt en tjeneste for å hjelpe breddidretten med å organisere seg og øke inntektene.
Han har tidligere startet Point Carbon og tjente millioner da han solgte dette videre til Thomson Reuters. Og vi spør oss hvorfor han egentlig måtte starte noe enda en gang. Nei, det er vel litt at man har et eller annet drive inni seg, som en uro og en behov for usikkerhet i forhold til hverdagen å bli utfordret.
og så er det det å løse problemer og se at man greier å lage ting, tilfredsstille noen som lager ting, og få tilbakemeldinger på det. Men akkurat det spørsmålet der er ganske komplekst, hvis man virkelig går inn i seg selv og tenker, hva er det egentlig som gjør at man gjør ting? Hvorfor har du et behov for usikkerhet? De fleste har kanskje det motsatte, behov for trygghet og sikkerhet.
Jeg tror faktisk de fleste har behov for usikkerhet, men er kanskje ikke helt oppmerksom på det. Gründere er jo klart typiske usikkerhet, trenger usikkerhet, og også andre som har sammenlignet dette med ekstrem sport, som det jo på en måte er. Så jeg tror det ligger fundamentalt i alle, og så er jo graden av behovet sterkere eller svakere. Men du hadde jo gjort Point Carbon, som i hvert fall ble solgt til Thomson Reuters. Hva var det som gjorde at du gjorde akkurat dette?
Det var litt forskjellige ting faktisk. Jeg satt meg ned etter jeg solgte i Thomson Reuters og jobbet et år der som sjef for deres utviklingsprosjekt innenfor de markedene jeg var aktiv i. Og så...
Det var jo 55 000 ansatte, så det var en litt annen hverdag. Og så fant jeg at det ikke var helt for meg. Og så ble det litt sånn veldedig virksomhet og fikk mye tid på hendene. Så satte jeg meg og gjorde en analyse. Og da fant jeg at jeg hadde lyst til å lære noe nytt. Ikke gjøre B2B, som jeg alltid har gjort. Men lære noe nytt og utføre meg selv. Og da kom dette her som et mål jeg satt meg rett og slett. Jeg hadde lyst til å gjøre noe innenfor konsumermarkedet. Og det hadde jeg ikke gjort før.
Hvordan fungerer en sånn analyse som du gjorde da? Ja, på den tiden her så var jeg veldig opptatt av David Allen's Getting Things Done. Han har en sånn type analyse hvor man starter med en sånn visjon. Hvor er det du vil...
egentlig er det jo ennå hvor det skal bli husket etter at du ikke lever lenger. Men så tar du det ned om ti år, hvor det er du vil være, hvilke spor vil du sette etter, hva er det du vil bruke tiden din på, og så operasjonaliserer du det helt fra 5 000 feet til 50 000 feet, og så helt ned på hva du skal gjøre neste uke for å oppnå det. Og det var grunnlaget for det. Hvor dukker da ideen opp underveis i en sånn analyse?
Ja, idéer er jo ingenting. Idéer er jo under en prosent sammen. Jeg har jo barn som spiller fotball, jeg var FAU-leder, jeg har en jeg jobbet sammen før som hadde kommet til meg og vi diskuterte. Så ideen er jo ingenting, og det så vi da vi startet Spawn, så var det ti konkurrenter, bare i Norge. Så ideen er veldig lite, og execution er alt.
Men hvordan var det du ville bli husket, og hvordan var det det du ville bli husket som ble til spånd? Bygget på en carbon hadde vi masse suksess over hele verden. I vår sektor var det mange som hadde hørt oss over hele verden. Men det var jo ikke noe sånn allemannseie.
og det var noe som jeg hadde lyst til å prøve å få til det skjer nesten ikke en dag hvor jeg ikke møter folk som sier jeg bruker spond og det fungerer kjempebra det er en tilfredsstilse det er en drivende faktor
Og så er det jo sånn at med Point Carbon så var det jo liksom en ganske snevert produkt, mens med Spawn så er jo potensielle markeder flere milliarder mennesker. Hvor mange bruker vi har, det vet vi jo ikke hva vi kommer til å få til, men det er liksom en mye vire produkt da, kan brukes mye vire enn det Spawn kunne. Hadde du noen andre ideer? Ja, det er mange andre ideer. Jeg hadde ideer om Village Book, som er ikke en ulik neighborhood, som har jo blitt en stor suksess. Jeg skrev ganske bra businessplan på det, og det tror jeg er
Det er jo noen som har tatt elementer av det og implementert, men det der community-følelsen i nabolaget, jeg føler der jeg bor så har vi utrolig godt forhold til naboene, og jeg blir bare glad å låne bort ting, det har jeg snakket om før. Men ikke bare det, at man kan eie ting sammen, hvorfor skal alle eie hver sin gressklipper, hver sin snøplog eller snøfreser, det var liksom ideen der, da skulle man
bygger rundt den tilliten som Stordalen snakker om i Norge, men også på som er enda høyere i nabolaget da.
Så du ville egentlig bli husket som en fyr som bidro til at andre hadde bra sammen og fungerte i et slags kollektiv? Er det det som var den store tanken? Ja, jeg tror det er sånn, hvis man skal si, så det var den store tanken, hvis man skal virke ærlig med seg selv, så tror jeg det er andre drivere som kanskje er minst like sterke. Ja, man sier liksom, ok, hvorfor gjør du dette? Jo, det er å løse et problem, eller...
skape et bedre samfunn eller tjene penger. Penger var ikke min motivasjon å være veldig tydelig på, og de tingene du sier der, jeg går og lager et bedre samfunn, jeg tror man skal undervurdere det med signifikans, altså på en måte ego, hvor viktig det er å få liksom til, altså denne gå på gata, så er jeg spånd, og så er det noen som sier tilbake at det er dritbra, det bygger opp med mitt ego, og det er en tilfredsstilse som er utrolig sterk.
som har ligget der hele tiden, men ikke nødvendigvis jeg har vært helt bevisst på, men det er jeg ganske sikker på har vært en sterk driver også. Da blir du like sur hvis noen sier at spammen det er så revva.
Det ble jeg før, men jeg har lært av noen av disse unge gutta som jeg jobber sammen med, som har en helt sinnssykt imponerende holdning til det der, hvor de liksom, og det er sånn det er, som noen sier noe negativt, så blir de glad, du ser kroppssidere, de blir glad av dårlige tilbakemeldinger, og det sendte var, jeg hørte det nede i scenen siste uke, vi har laget et klubbprodukt nå, og
Og så kommer den gutten her så blid, for nå har han så blidt så dårlig, eller så bra kritisk tilbakemelding. Og de hadde et eget møte i klubbteamet for å levere på alle de tingene. Og det er sånn, sånn var det ikke jeg før, og det har jeg lært av de guttene på 30. Men nå er jeg flinkere på det, men før var jeg ikke så flink. Men så har du denne ideen som da handler om det den handler om. Ja.
som var en sånn personlig drivkraft for deg allikevel da, og du ville å ordne opp i det problemet som var det. Hvordan tar du det videre fra den situasjonen du er i da til å bygge til det til å bli noe mer? Ja.
Nei, det kåla litt i starten, litt frem og tilbake. Vi prøvde å gjøre dette med konsulenter. Det er i hvert fall min erfaring. Jeg tror det har endret seg litt nå, men min erfaring er at det fungerte ikke. I hvert fall de vi prøvde med. Så da begynte man å si, ok, hvem er det jeg trenger? Og min erfaring fra Point Carbon var at vi hadde mulighet til å, vi fikk de beste, altså utrolig bra folk.
Og det gründerteamet var, selv om de var ganske uerfarne, så var det helt sinnssykt talenter. Så da måtte jeg sove rundt og tenke, hvem er det man skal få med seg? Og den første ansatte var jo en som jeg fikk anbefalt av en av mine beste utviklere på Encarbon, som ikke jeg kjente fra før, og han er med på en del. Folk er jo helt kjerne i alt. Har du riktig team, så kan du løse problemer, så lager du egentlig hva du vil sammen.
Så det var byggesten, og så har vi bygget sten på sten, prøvd å finne bra folk, og det var jo litt krevende i starten, for dette er, hvis du kaller det en spond, en app, da er det ikke noe tjeneste, men det var noe helt annet enn Pong Carbon. Så hvis jeg skulle starte noe tilsvarende på Pong Carbon, så hadde det ikke vært et problem for meg å ansette 50 simsør flinke folk over hele verden, og det hadde tatt meg uker, men i et marked med det jeg skulle drive med, så var jo situasjonen helt annet. Jeg hadde ingen relasjon mer, og jeg visste ikke hva det krevde, så hadde jeg aldri lagt noen app før.
Så det var en krevende situasjon. Men hva var det du så etter hos de første som du fikk inn i teamet? Nei, jeg så forskjellen mellom bra talenter og ekstremt bra talenter. Hvordan da?
Nei, erfaringen fra Point Carbon, hvor vi ansatte sinnssykt mye flinke folk, og hvor jeg husker en annen, vi hadde jo Titehals utviklere også i tillegg til analytikere, hvor han sa at han fyren der, han er så bra utvikler, han har vært fem ganger
hva en annen, og det husker jeg, og det ser man også verdiene av å ha det riktige folket, men også sette sammen team da, som er komplementære, og som greier å både utfordre hverandre og jobbe bra sammen, og det er jo krevende, og det er sånn, vi har sinnssykt hefte diskusjoner i Spånd, og de kan være veldig
Det er veldig krevende for folk å både følge med på, men også deale med. Men det gjør også at vi, jeg tror det er litt av grunnen til at vi kommer frem til bra løsninger, at man har forskjellige perspektiver. Men hva er kriteriene for bra folk? Ja, det er et godt spørsmål. Jeg tror i utgangspunktet så må du finne kompetanse som er riktig.
Så det er jo mange mennesker som, jeg tror alle fleste mennesker er bra mennesker, men det er bra mennesker i ulike situasjoner, og så er det riktig kompetanse. Så jeg tror i starten så er det jo også sånn man ønsker ganske poteter, og folk er villige til å gjøre alt. Så den første ansatte han jeg snakket med, han hadde aldri utviklet noe Android-app før, men han sa at han gjorde det. Nå driver han med helt andre ting, selvfølgelig. Folk som er villige til å gå litt bredere, men som også kan spisse seg
så tror jeg dette med passion, eller som virkelig brenner for en idé, det gjelder å brenne for å få til noe, brenne for å lage noe som er bra, der er det grader av ting. Og der ser man ofte folk, jeg er jo veldig for at man skal leve et balansert liv, men skal man få til noe som blir veldig bra, så tror jeg man må ha en indre
Aksel snakket om en sånn klump, eller på en måte en liten sånn bål inni seg, og det tror jeg man må ha litt den der passionen for å få til noe som er bra. Det tror jeg gjenspeiler alle som er ansatt i teamet, er at de har, de brenner for det virkelig. Vi har ansatt en egen
Jeg var en customer service manager, og det hadde vi ikke hatt. Vi hadde dealet alt det før, for et år tilbake. Og hun bare, etter ti minutter i møte, så bare så jeg på han andre, så jeg at hun skal vi ansette. Og da merker du liksom at det er en person som er, det er noe der da.
Har du noen sjekkspørsmål? Ja, jeg har ulike sjekkspørsmål, men jeg er litt sånn, jeg tror ikke vi er sånn veldig gode på å systematisk, som man hører Google gå gjennom syv intervjuer og sånn. Og så er det jo litt sånn tilbud og etterspørsel også. Jeg tror litt sånn, jeg skrev i Point Carbon, så hadde jeg en fyr som kom, han hadde, han kom akkurat ut av Harvard og ville jobbes i Point Carbon da.
Og da hadde jeg ikke noe jobb til han. Men jeg sa at venter du et halvt år, så er jeg 80% sikker på at det er en jobb. Og det gjorde han, og da fikk han en jobb. Og han var en helt, helt fantastisk fyr, ikke sant? Så det er litt den der motarlige muligheten som er der. Og det har jeg jo tenkt på også noen ganger. Plutselig så kommer det noen til deg og sier at jeg har ikke budget, jeg har ikke råd til å ansette deg. Men hvordan skal vi få det til deg likevel? Det virker jo litt sånn magefølelse også dette her. Men går det an å oversette den magefølelsen du har overfor en person som kommer til deg og vil jobbe for deg?
til hva det egentlig handler om? Det vet jeg faktisk ikke. Jeg tror det er mye med avfølelse. Jeg følger veldig mye min mannlig intuisjon som er med avfølelse. Jeg har veldig tro på det. Den avfølelsen er jo basert på erfaringen om nå 50 år. Det er jo data. Det er bare data du ikke greier å skrive ned på et ark. Og de dataene er sannsynligvis mye mer data enn det du greier å rasjonalisere i hodet ditt.
Og det der med ansettelser er ekstremt vanskelig. Fordi man sitter i et intervju, og så vil man jo gjerne finne noen. Og så begynner man akkurat som bil kjøper en bil, så ser man mer på informasjonen etter man har kjøpt bilen. Så sitter du og har funnet personen, eller tror du har funnet personen, så vil du etterrasjonalisere det. Men jeg kjører personlighetstester. Jeg har ikke gjort det i forekant av alle ansettelser, men jeg har tilbudt alle i Spånd personlighetstester, også for å hjelpe de å utvikle seg.
Jeg må innrømme at det hadde jeg ingen tro på i tidlig fase på en karbon. Og så etter en veldig dramatisk episode, eller en potensiell dramatisk episode, så har jeg liksom, og jeg ser det, jeg tar personløsning selv hvert år, og får se på hvordan ulike faktorer utvikler seg. Jeg har veldig tro på det faktisk, men det må tolkes av en person som har erfaring.
Så det er kanskje svaret på spørsmålet litt. Det finnes verktøy der ute som kan hjelpe deg i den prosessen, for det er det viktigste, og det er by far det vanskeligste. Dramatisk episode. Det handler helt om at du
har misforstått hva slags menneske det egentlig var du hadde foran deg? Jeg skulle ansette en seniorperson som hadde jobbet i et stort oljeselskap i London i Pankarben. Jeg var klar og hadde gitt han tilbudet masse penger. Jeg måtte signert, og så kjørte han gjennom en personlighetstest og en analyse. Etter konklusjon på det, så var det klart at han var helt utbrent, og han innrømte selv.
Det hadde jo vært ikke bra for han, og definitivt ikke bra for meg og selskapet. Den så jeg ikke i det hele tatt. Jeg hadde ansatt flere hundre mennesker. Så det er vanskelig. Ingen av dere, og du er jo ikke teknolog. Hvordan går man da frem for å finne gode teknologer? Jeg gikk jo frem og snakket med han som var min beste utvikler i Point Carbon, og spurte han om råd. Jeg så at de hadde et bra team i utgangspunktet, og så...
Og så bygget vi egentlig derfra. Og så er det litt sånn tilfeldighet. Han som er produktsjef hos meg nå, han var egentlig en venn av en som drømmer om marketing. Og så kom han inn, og så var det noe spesielt med å hjelpe oss litt å utfordre sitt. Han har jo lyst til å satse på videre. Og nå sitter han i ledegruppa. Han har aldri vært leder før. Han sitter i ledegruppa, en av de absolutt
absolutt mest tonangivende eisbånd. Så det er litt sånn tilfeldigheter. Jeg skulle gjerne sagt at det var mye mer systematisk, og det hadde det nok vært også hadde jeg skulle gjort noe lignende på en karbon. For da hadde jeg en pool med flere hundre mennesker og velget å satte sammen team og visste hva de var gode for. Men her var jeg i en situasjon hvor jeg ikke hadde noen relasjoner.
Ikke sant, dessverre. Hvordan vet du at folk har evnen til å holde ut? For det er jo ofte det det handler om i en startup. Du kan jo brenne noe sinnssykt for et eller annet i et halvt år, kanskje ett år, men så må jo dette bålet, det kan jo ikke bare være en haug med tørkeviss som brenner opp med en gang, det må være et bål som brenner over tid. Nei, det vet du ikke.
Så jeg tror, du vet ikke, men jeg tror det er noen signaler som man får, men som man er mer på det uberiste. Jeg er hverken veldig smart eller veldig flink til veldig mye, men jeg har en evne til å stå i det og ikke gi meg. Jeg tror man har noen indikasjoner på det hos folk, at det er noen som har det, og du ser det litt på adferden også når du snakker med dem. Ikke det at de skal bli engasjerte i forhold til deres form, men om det kommer fra et sted som er
liksom veldig fundamentert da, tenker jeg. Og det så jeg når du startet skifter også, det var noen greier der, ikke sant? Så jeg var ikke i tvil om at dere skulle få det til et eller annet, og det var veldig godt fundamentert, og det var i hvert fall et utgangspunkt man hadde gjort det før, ikke sant? Så det er, jeg kan ikke liksom fortelle, ja, du må se etter den og den tingen. Jeg tror personlighetssistere kan gi deg noen indikasjoner. Så, nei, det er derfor ansettelser er så vanskelig, at det er det er, det
Det vi gjorde i Point Carbon var at vi fire som startet det, vi hentet en folk stort sett som vi kjente fra før. Altså eksempelet med han som jeg nevnte fra Harvard, det var ganske utypisk. Jeg hentet masse folk som de gutta andre grunner mine hadde gått på NTNU og var doktor og derfra. Så hentet folk som de kjente som ikke kunne noen ting om markeder eller det vi drev med det hele tatt. Og så lærte vi av de, og så ble de fantastiske analytikere. I Spånd, når du ansatte folk, måtte de ha den samme
drivkraften, motivasjonen som du hadde i utgangspunktet, dette med å hjelpe folk med å organisere barnedrett? Nei, det er jeg ganske sikker på at de ikke hadde. I Point Carbon så var det en veldig sterk kulturell driver med klima vi ansatte. Vi fikk jo folk som hadde gått ut med beste karakterer for MIT og Harvard, som ville flytte til Norge eller være med på USA-teamet vårt.
Det tror jeg ikke er tilfellet. Jeg tror mer at jeg har greid å skape et engasjement for at vi skal bygge noe som er bra. Og jeg må også innrømme at den purpose-driven brandet som Spond prøver å være og er nå, det lå nok underliggende, men det var ikke tydeliggjort i starten.
Og det er noe som vi har jobbet med Johan og gutta i Kahoot om også, en av de faktorene til deres suksess er å være veldig tydelig på purpose, og det er noe som flere år senere ser man verdiene, når man connector til det purposeet, så får man den der connecten i hjerteregionen, hvor man føler at
Det her brenner jeg virkelig for. I hvert fall den reisen vi har hatt med Spawn, og så tror jeg med Pankarpen, den er ikke så rettlinje i hvert fall. Det har ikke vært det for meg da. Så man kan nekte med ulike ting som kommer gjennom å utvikle både selskapet, men også hvordan man ser på det man driver med.
Og det tror jeg er en verdi i seg selv også, at det ikke blir statisk. Dere hadde jo ikke noen sånn klar forretningsmodell når dere begynte med dette her, og dere gikk jo litt sånn bredt ut, og så smalnet dere inn etter hvert. Kan du fortelle litt om det?
Vi startet jo litt fra barneidretten, og så det som skjedde da, at vi så at nå er vi på noe spennende her. Vi var jo opp mot Facebook og sånn, så det var en klassisk stor konkurrent, kan du si.
Og så fikk vi litt overconfidence. Vi skulle bare ha svar på ting, og gikk helt feil retning, og helt sånn klassisk feil. Og så så vi heldigvis det før det var for sent, og bestemte oss å kutte tilbake til kjernen, og da så vi retention føyke
i været, og selv om tjenesten i seg selv var en dårlig tjeneste, teknologisk eller brukermessig, var ikke noe spesielt bra, så hadde vi retention som var veldig høy. Og da skjønte vi, ok, nå skjønner vi hvor vi har dumt oss ut. Så har du jo fått dette spørsmålet om hvordan skal dere tjene penger, når skal dere tjene penger hele tiden? Mens brukerveksten har gått i været, men det har ikke vært noen klar forretningsmodell som har ligget det.
Nei, og det har jeg aldri vært bekymret for. Og det er det klassiske spørsmålet som Geir fører til et par uker siden. Hvordan skal dere ha penger nå? Har dere fått det bra produkt og masse brukere? Og jeg har aldri vært bekymret for det. Nå har vi nok visst litt mer enn det vi har sagt ut av. Men det er også litt sånn at veien er blitt til mens vi går på den. Så vi...
Vi hadde en innsikt fra halvannen-to år siden, hvor vi delte ut 5000 kroner. Det tok helt av. Hvorfor tok det helt av? Det er ikke bare organiseringen og tiden de frivillige bruker til å organisere som er problemet, det er finansieringen av grasfossaktiviteter.
Da fikk vi en innsikt som jeg ikke hadde sett før, kan vi si at jeg burde sett det. Det er jo de to pilarene i Spond, at vi hjelper til å spare masse tid hver uke, og vi hjelper til å finansiere de aktivitetene. Den innsikten hadde ikke jeg startet. Det kan hende mange andre hadde den, men jeg hadde den ikke. Det er noe vi har sett over hele verden, over forskjellen av Times Magazine for et halvt år siden. Det er et problem som er globalt, og som ingen har løst, som vi har sett.
Og vi holder på nå, vi har lansert Cashback, hvor vi har bevist at vi greier å flytte kunder til å handle steder hvor partner er. Det har vi masse data på. Og nå kommer vi med String og Pearls med masse ulike initiativer som gjør at lag kommer til å tjene penger på å være i Spawn. Så vår visjon, og det har vi sett folk begynne å kommentere også på Facebook, er at Spawn er ikke bare gratis, du tjener penger med å bruke Spawn. Og da er våre interests aligned
med brukerne. Vi tjener penger når brukerne tjener penger. Og vi gjør det de allerede driver med. Så en sånn type ja, de handler jo, de driver med dugnadsalg, de betaler treningsavgifter, vi hjelper dem å gjøre de tingene der enkle, og så tjener vi litt penger i hver transaksjon. Så vi snudde det rundt. Vi sa at i stedet for å gå og prøve å selge til frivillige, som allerede jobber gratis,
Eller til klubber, 12 000 ydelser er noen som har kjempedårlig råd og er kanskje en halv ansatt, så sa vi hvilken asset har de? Jo, de har asseten i ansvarsutstegn barn, unge og aktivitet, og de har medlemmene sine. Hvordan kan vi hjelpe klubbene å få utnyttet de assetsene der? Du snakker om feil. Er det en feil du kan trekke frem som på en måte kunne ha knekt det hele?
når vi så ting begynte, ok, her er det noe vi har funnet ut noe som fungerer da, i veldig tidlig fase, og så ble vi, eller jeg ble overconfident, og det er jo liksom, det er jo en fordel å ha gjort ting før, og så er det noen ulemper, og så er det jo liksom, det finnes jo på en måte supermennesker som ikke går på noen feil, men en av de feilene jeg gikk på, i hvert fall det at liksom, ja, jeg har gjort det før, jeg har hatt suksess, dette får jeg til nå, og da på en måte ble vi overconfident,
Alt for vi, og det kunne ha knekt oss. Hadde ikke jeg gjort det før og hatt den finansielle backingen som jeg har da, så tror jeg det hadde knekts på. Når du går sånn bredt som det der, hva er problemet med det? Nei, problemet er jo at du løser, du prøver å løse mange problemer før du faktisk har løst ett problem veldig bra først. Og det er jo klassisk, det er jo Facebook. Vi var veldig smale i starten, og nå er jo Facebook gjør jo alt, ikke sant?
Jeg tror det er det viktigste å finne den ene funksjonen eller ene behovet som ikke er løst der, eller som ikke er løst på samme måte, og løse det ordentlig bra. Bygge det som grunnsten, i stedet for å prøve å gå vidt og prøve å løse alt ganske halvdårlig. Hva var den viktigste motivasjonen for de første ansatte? Og hvordan jobbet du for å motivere dem? Det er jo et spørsmål du vil stille de, kanskje. Jeg tror at en del av det er at
at de hadde lyst til å være med. Jeg tror grunnlaget er å være med å bygge noe som er ordentlig bra,
og se verdier. Det er veldig moro å bygge produkter, men også bygge team. Det tror jeg er helt sentralt. Og så tror jeg at en av de tingene jeg tror jeg er god på, er å gi folk tillit til at her skal de få frihet til å jobbe, de skal få muligheter, de skal bli behandlet ordentlig, og her er det en mulighet sammen som vi skal få til, at det gir de trygge på at dette skal vi få til, uansett hvor mye smerte vi skal gå inn, så skal vi få det til.
Er det noe forskjell på hvordan du jobbet før for å motivere folk versus i dag? Jeg tror det går litt i bølger og daler, og det er litt hvor man selv er i livet. Hvis man har masse energi, og man er på toppen av verden, så utstråler man noe annet og
Og gjennom det motiverer jeg på en annen måte enn hvis man er sliten, som vi alle går gjennom faser og er, så tror jeg det påvirker jo hvilke tanker man har i hodet sitt, og på den måten hvordan man agerer i forhold til medarbeiderne sine. Og der går jo også jeg i faser. Noen ganger er man bedre leder, og andre ganger er man ikke så god leder, og det gjelder jo på alle sider av livet, ikke sant?
Hvilke grep gjør du for at dine down-faser da eventuelt, hvis du har litt lite energi en periode, hvilke grep gjør du for at det ikke skal smitte over på de ansatte? Nei, det har vi snakket om før, så jeg har jo et våpen som jeg hadde ikke stått her nå om jeg ikke hadde det. Det er meditasjon.
Meditasjon er en ting, men du har jo også fått inn en del kjente investorer. Til tross for at du hadde penger selv, så hentet du inn en kar som Akselund Svindal, for eksempel, en tidlig fase. Hvorfor gjorde du det?
Det startet vel med at da jeg sa at hvis jeg skal gjøre et prosjekt til, så skal jeg gjøre det med folk som jeg respekterer, som det er hyggelig å være sammen med, og som er flinke og som kan utfordre meg. Akkurat i Aksels tilfelle var det litt vi begynte å snakke om
hva han skulle gjøre etter han stod på ski, og så ble det litt sånn prat rundt det, og så har han vist seg å være en enda større kapasitet enn det jeg trodde han var. Men det gjelder også de andre, hvis du tenker på å styre på mann Birger Magner, som også er en utrolig bra menneske og person og relevant erfaring, så gikk jo jeg malaktivt ut og prøvde å få med han, fordi jeg ville ha med han i min svære rundtspond.
Og det er, tror jeg, også folk som tenker langsiktig på ting. Jeg husker i Point Carbon så hadde vi hentet flere hundre millioner fra en WC, og der endte vi faktisk med ikke høyeste brudd på grunn av de menneskene
som representerte, og det viste seg å være riktig, selv om Pankarmen gikk inn med bra, så gikk det opp og ned der også, og relasjonen ble aldri dårlig, det var tøffe samtaler, men den gikk aldri over en grense. Og det var det jeg så i de to damene som kom og solgte seg inn, vi hadde masse potensielle budgivere, de representerte noe som jeg connectet med i forhold til de de var da. Hvilke styrker hadde Aksel som du så hos ham? Sånn rent bortsett fra at jeg tenker at det er gode
og ha en sånn fyr innen når du skal drive med noe som har med idrett å gjøre? Nei, det er mange ting. Det ene er å både tørre å utfordre i et område han ikke kjente så godt til, å være nysgjerrig og lære å stille spørsmål. Det andre
Og det er alltid bra, fordi man tar ting som er gitt og tror man er sannheter, så det å stille kritiske spørsmål på en konstruktiv måte, det er bra. Og så var det jo inisielt, så brukte vi litt PR-messig for å få i gang, for å få de første brukerne
Og jeg tror også det har bidratt til Aksel har en utrolig standing som person i samfunnet som gjør at dette er et ordentlig prosjekt. Det gjelder jo Birger og de fleste andre over i Investor også. Du reflekteres hvilke mennesker som står bak det.
Så i starten var han jo ganske aktiv og testet ut i produktutviklingen og hadde meninger. Nå er han jo ikke så aktiv på det nivået der lenger. Men Birgit Magnus, han er jo en fyr som er i flere ulike start-up-styrer og engelinvestor her og der. Hva er det som er styrkene til denne mannen der?
Han har jo vært med på mange suksesser og feilers i skipstedtsystemet. Så jeg har holdt et foredrag på å se der vi sitter nå. Det var ganske interessant hvor han forklarte hvordan flere av disse her...
feilvurderingen de hadde gjort, og hva de hadde lært av det, så han har på den langsiktigheten og ro og en klokskap som er litt sånn personlighetsmessig, litt roligere ut av det enn jeg, så vi utfyrer hverandre veldig godt. Og så har du Mats Sukarello, og så har du Johan Branden, og så videre. Ja.
Det er jo ganske store navn, de fire der, både idretts- og start-up-sammenheng. Johan Brand har vel bare hoppet litt på ski en gang i tiden, men uansett, det er jo vanskelig for en liten, vanlig start-up, som kanskje ikke har den bakgrunnen som du har, å finne den type mennesker. Men hvordan kan man finne sin egen
Akselund Svindal finner sin egen Birgit Magnus. Hvordan skal man lete etter de som ikke har de navnene, men allikevel kanskje kan ha de egenskapene?
Det var et vanskelig spørsmål. Det vet jeg faktisk ikke. Det er jo noen supermennesker som er god på ski og god på startups. Men de fleste mennesker har noen profiler. De finner ut hvem som passer for oss. Det er jo ikke sikkert den gjengen der hadde passet for en annen startup. Hvem er det som passer? Hvem er det som brenner for det samme? Da tror jeg vi går tilbake til kjernen.
Hvem er det som brenner for den problemstillingen? Hvis vi tenker på investorsiden, prøv å finne hvem er det som kan brenne for min idé? For at det får gårdskenter penger, så går det veldig vidt å snakke med alle. Hvem er det som virkelig er det naturlige brenner for den ideen?
Og det husker jeg, jeg snakket med han Karl i Kolonial, og så satt det på VSN, og så sa han, ok, hvilke når de skulle ha en ny penger, hvem er det ikke riktig på? De som naturlig kunne ta en steak i Kolonial. Og det er litt den der greien å prøve å finne ut, hvor er matchen bra da? Så til slutt, du snakket om feilene, men hva er den ene viktigste ting du har gjort? Er den viktigste ting du har gjort noensinne? Ansatt de beste folka. Musikk
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.
og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg, så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.