7/15/2018
(Reprise) Alexander Osterwalder on Innovation and Business Models
Alexander Osterwalder, skaperen av «Business Model Canvas», diskuterer viktigheten av å fokusere på businessmodeller i stedet for bare produkter. Han hevder at en god businessmodell er viktigere enn et godt produkt i dag, og gir eksempler som GoPro og Nespresso for å illustrere dette. Han fremhever også behovet for at store selskaper skal skape en dual kultur som støtter både innovasjon og effektiv utvikling. Osterwalder presenterer syv sentrale spørsmål som kan hjelpe bedrifter med å designe bedre businessmodeller, som for eksempel «Switching Costs» og «Recurring Revenues». Han argumenterer for at fremtiden tilhører selskaper som kan designe og tilpasse businessmodeller effektivt, og at det er avgjørende å ha en proaktiv tilnærming til å forstyrre sin egen businessmodell.
Transcript
Mentioned in the episode
GoPro
GoPro er et eksempel på et selskap som fokuserer på produkter, men ikke businessmodeller, og som følgelig har slitt med å opprettholde sin suksess.
Nespresso
Nespresso er et eksempel på en virksomhet som har lyktes ved å designe en sterk businessmodell som skaper rekurrente inntekter gjennom podder og maskiner.
Amazon
Amazon er et eksempel på et selskap som har lyktes med å skape en dual kultur som støtter både innovasjon og effektiv utvikling.
Steve Jobs
Steve Jobs er et eksempel på en leder som var flink til å skape en dual kultur i Apple.
Apple
Apple er et eksempel på et selskap som har lyktes med å skape et sterkt ekosystem rundt sine produkter.
iOS
iOS er Apples operativsystem for iPhone og iPad, som er vanskelig å kopiere.
Eric Favre
Eric Favre var en av gründerne bak Nespresso, og hans første businessmodell var ikke vellykket.
Jeff Bezos
Jeff Bezos er CEO av Amazon, og han har vært en sterk forkjemper for innovasjon og en dual kultur i selskapet.
Blackberry
Blackberry er et eksempel på et selskap som ikke klarte å tilpasse seg endringer i markedet og mistet sin dominerende posisjon.
Nokia
Nokia er et eksempel på et selskap som ikke klarte å tilpasse seg endringer i markedet og mistet sin dominerende posisjon.
Skype
Skype er et eksempel på et selskap som forstyrret telekomindustrien ved å bruke en annen businessmodell.
Red Hat Linux
Red Hat Linux er et eksempel på et selskap som har bygget en vellykket businessmodell ved å fokusere på å tilby en juridisk garanti for sin programvare.
IKEA
IKEA er et eksempel på et selskap som har bygget en vellykket businessmodell ved å utnytte andres ressurser og involvere kunder i produksjonsprosessen.
Facebook er et eksempel på et selskap som har bygget en vellykket businessmodell ved å utnytte brukergenerert innhold.
YouTube
YouTube er et eksempel på et selskap som har bygget en vellykket businessmodell ved å utnytte brukergenerert innhold.
Michael Porter
Michael Porter er en kjent professor i strategi og business, og hans teori om industriell analyse er ikke lenger like relevant i dag.
Angry Birds
Angry Birds er et eksempel på et selskap som prøvde å utvide seg til å bli et mediekompani, men mislyktes.
Lego
Lego er et eksempel på et selskap som har forsøkt å skape en dual kultur for innovasjon og effektiv utvikling.
GE
GE er et eksempel på et selskap som fokuserte på innovasjon, men glemte effektiv utvikling.
Lean Startup
Lean Startup er en metode for å utvikle og teste businessmodeller.
Mastercard
Mastercard er et eksempel på et selskap som bruker Cloud Academy for å trene sine ansatte.
SCM
SCM er et svensk firma som produserer toalettpapir og badehøyder.
Cloud Academy
Cloud Academy er en plattform for å trene ansatte i nye ferdigheter.
Cefalo
Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som tilbyr utviklingsteam i Bangladesh.
Nicolai Winther
Nicolai Winther er en tekstforfatter som har transkribert podkasten.
Frank Gehry
Frank Gehry er en kjent arkitekt som har en kreativ prosess for å designe bygninger.
Participants
Guest
Alex Osterwalder
Host
Unknown
Sponsors
Cefalo