12/14/2022
Cutters-gründer Kristian Solheim om hvordan de bygget frisørkonseptet
Kristian Solheim, gründer og daglig leder av Cutters, snakker om reisen til frisørkjeden, som har vokst til å omfatte tre land. Han forklarer Cutters' unike konsept: en rask og rimelig hårklipp på 15 minutter. Han diskuterer utfordringene de møtte da de startet, inkludert motstand fra bransjen og behovet for å være innovative for å få støtte. Han deler også innsikt i Cutters' forretningsmodell, inkludert viktigheten av lokasjon og data, og hvordan de har klart å være lønnsomme fra dag én. Solheim reflekterer over ledelse og utfordringene med å skalere selskapet, og deler sine tips til andre gründere.
Transcript
Mentioned in the episode
Cutters
Frisørkjede grunnlagt av Kristian Solheim og Andreas, som har ekspandert til Sverige og Finland.
Kubi House
En frisørkjede i Japan som Cutters ble inspirert av. De er kjent for raske og rimelige hårklipp, noe som ligner på Cutters' konsept.
Innovation Norge
En norsk statlig etat som gir støtte til innovasjon og vekst i næringslivet. Cutters fikk støtte fra dem, men fikk ikke støtte for å åpne frisørsalonger, noe Solheim mener er en utfordring med regelverket.
Lasse Harald
En gründer som investerte i Cutters sammen med Momentum Partners. De hadde tidligere startet og solgt en smart kassa.
Momentum Partners
Et investeringsselskap som investerte i Cutters. Det var deres første investering.
Arve Fresvik
En av gründerne i Momentum Partners.
En sosial medieplattform som Cutters brukte til markedsføring. De kontaktet folk med over 2000 følgere og tilbød gratis hårklipp mot at de la ut et bilde på sin kanal.
FN
Solheim jobbet for FN i Roma før han startet Cutters. Han jobbet i fiskeriavdelingen.
Sandvik
Et kjøpesenter i Bergen hvor Cutters har en salong. Solheim mener at kjøpesentre med høy kjøpekraft er gode lokasjoner for Cutters.
Storsenter
Et kjøpesenter i Bergen hvor Cutters har en salong. Solheim mener at kjøpesentre med høy kjøpekraft er gode lokasjoner for Cutters.
Lagun Storsenter
Et kjøpesenter i Bergen hvor Cutters har en salong. Solheim mener at kjøpesentre med høy kjøpekraft er gode lokasjoner for Cutters.
Cefalo
En sponsor av podcasten. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som rekrutterer og bygger utviklingsteam for norske kunder.
Bangladesh
Cefalo rekrutterer seniorutviklere i Bangladesh.
Askeladden
Et norsk investeringsselskap som tidlig investerte i Cutters.
Prokuritas
Et svensk private equity-selskap som eier 65% av Cutters. De kom inn i selskapet i 2019.
Kastrup
En flyplass i Danmark hvor Cutters hadde en salong som ble stengt under pandemien.
Sverige
Et land hvor Cutters har ekspandert. De har 12 salonger i Sverige.
Finland
Et land hvor Cutters har ekspandert. De har 13 salonger i Finland.
Danmark
Et land hvor Cutters hadde en salong, men som ble stengt under pandemien.
USA
Solheim nevner en kompis som bor i USA som startet en bilvask. Solheim mener at det er mange useksige bransjer der ute som man kan få ting til i.
Zoom
En videokonferanseplattform. Solheim nevner at frisører ikke kan jobbe over Zoom.
Skifter
Podcasten som episoden er hentet fra.
skifter.no
Nettstedet til podcasten.
Kristian Solheim
Gründer og daglig leder av Cutters. Han er gjesten i podcasten.
Andreas
Medgründer av Cutters. Han møtte Solheim i Roma og foreslo å starte Cutters sammen.
Bergen
Byen hvor Cutters ble startet og hvor Solheim og Andreas møtte hverandre igjen.
Roma
Byen hvor Solheim møtte Andreas og fikk ideen til Cutters.
Japan
Land hvor Kubi House, frisørkjeden Cutters ble inspirert av, ble startet.
Norge
Land hvor Cutters ble startet og har flest salonger.
Participants
Guest
Kristian Solheim
Host
Unknown
Sponsors
Cefalo